O ιερομαρτυρας & εθνομαρτυρας Αγιος Κοσμας ο Αιτωλος προβαλλει στους σκλαβομενους Ελληνας την σημαια & το δυνατοτερο οπλο των χριστιανων· «Σταυρε του Κυριου, βοηθει μοι»
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2403
Τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ
Τρίτη 24 Αὐγούστου 2021
Tου Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστινο
Σεβας στο σταυρο
«Σταυρὲ τοῦ Κυρίου, βοήθει μοι»
Συγκινοῦμαι, ἀγαπητοί μου, ποὺ μὲ ἀξιώνει σήμερα ὁ Θεὸς γιὰ μία ἀκόμη φορὰ νὰ μιλήσω γιὰ τὸν ἱερομάρτυρα καὶ ἐθνομάρτυρα ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλὸ τιμώντας τὴ μνήμη του.
Ἡ τιμὴ τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ ἔχει διαδοθῆ ἐντὸς καὶ ἐκτὸς Ἑλλάδος. Σὲ πολλὰ σημεῖα τῆς πατρίδος μας, ἀπὸ τὴν Ἀθήνα, ὅπου μὲ ἀξίωσε ὁ Κύριος νὰ ὑπηρετήσω ἐπὶ δεκαεπτὰ χρόνια ὡς ἱεροκήρυξ, μέχρι τὶς ἐπαρχίες, ἔχουν ἀνεγερθῆ ναοί του. Καὶ στὴ μητρόπολι Φλωρίνης ὑπάρχει τώρα ναὸς τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ, σὲ μικρὸ λόφο ἔξω ἀπὸ τὸ χωριὸ Σιταριά· δίπλα μάλιστα στὸ ναὸ αὐτὸν ἔχουμε στήσει καὶ ἕνα μεγάλο σταυρό, ὁ ὁποῖος στὴ βάσι του ἔχει ἄμβωνα, γιὰ ν᾽ ἀκούγεται ἀπὸ ἐκεῖ κατὰ τὴν πανήγυρι τοῦ ἁγίου τὸ κήρυγμα τοῦ θείου λόγου. Μὲ συγκίνησι ἐπίσης ἀναφέρω, ὅτι μὲ ἀξίωσε ὁ Θεὸς νὰ εἶμαι ὁ πρῶτος ποὺ ἀνέβηκε καὶ κήρυξε ἀπὸ τὸν ἄμβωνα αὐτόν.
Ἐάν, ἀγαπητοί μου, μὲ ῥωτήσῃ κανείς, γιατί στήσατε ἐκεῖ αὐτὸ τὸ σταυρό, θ᾽ ἀπαντήσω τὰ ἑξῆς ἀντὶ ἄλλου κηρύγματος σήμερα.
* * *
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἀγαποῦσε, ὄχι ἁπλῶς ἀγαποῦσε ἀλλὰ σεβόταν, ὄχι ἁπλῶς σεβόταν ἀλλὰ τιμοῦσε καὶ προσκυνοῦσε τὸν τίμιο σταυρό. Γιὰ τὸν ἅγιο Κοσμᾶ μπορεῖ κανεὶς νὰ πῇ ὅτι αὐτὸς ὁ ἅγιος ζοῦσε ἰδιαιτέρως ἐκεῖνο ποὺ ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας· «Τὸν σταυρόν σου προσκυνοῦμεν, Δέσποτα, καὶ τὴν ἁγίαν σου ἀνάστασιν δοξάζομεν» (ἀντὶ τρισαγίου ἦχ. β΄).
Ἀποδείξεις –μὲ ἔργα καὶ μὲ λόγια– τῆς ἀγάπης καὶ τοῦ σεβασμοῦ, ποὺ ἔτρεφε ὁ ἅγιος στὸν τίμιο σταυρό, ἔχουμε ὄχι μία ἀλλὰ πολλές.
⃝ Μὲ ἔργα πρῶτον. Μοίραζε μικρὰ σταυρουδάκια καὶ παρακινοῦσε τοὺς Χριστιανοὺς νὰ κατασκευάζουν σταυροὺς καὶ κομποσχοίνια.
Ἔστηνε σταυρούς σὲ κάθε μέρος. Ὅπου πήγαινε, μαζευόταν πολὺς κόσμος καὶ δὲν χωροῦσαν μέσα σὲ ἐκκλησίες. Ὥριζε λοιπὸν καὶ σὲ ἕνα κατάλληλο σημεῖο ἔφτειαχναν ἕνα μεγάλο σταυρό. Στὴ ῥίζα τοῦ σταυροῦ ἔβαζε ἕνα σκαμνὶ ποὺ χρησίμευε ὡς πρόχειρος ἄμβωνας (λυόμενος, ποὺ τὸν ἔπαιρνε μαζί του)· τὸ σκαμνὶ αὐτὸ ἦταν δῶρο τοῦ Τούρκου πασᾶ ποὺ σεβόταν τὸν ἅγιο. Ἀνέβαινε στὸ σκαμνὶ κι ἀπὸ ᾽κεῖ, κάτω ἀπ᾽ τὸ σταυρό, κήρυττε. Τέτοιους σταυροὺς ἔστησε ὄχι μόνο στὴν Ἑλλάδα ἀλλὰ καὶ πιὸ πέρα ἀκόμα· κήρυξε καὶ στὸ Μοναστήρι καὶ ἀλλοῦ· μπορεῖ νὰ ὀνομασθῇ ἱεροκήρυκας τῶν Βαλκανίων· τιμᾶται καὶ στὴ Σερβία καὶ στὴ Βουλγαρία.
Οἱ σταυροὶ ποὺ ἔστηνε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἔμεναν ἐκεῖ μετὰ τὴν ἀναχώρησί του καὶ πολλὲς φορὲς ἔκαναν θαύματα. Ἔστησε ἕνα σταυρὸ στὴν Κεφαλονιά· κι ὅταν ἔφυγε, ἡ γῆ στὸ σημεῖο ἐκεῖνο ἄνοιξε καὶ ἀνέβλυσε νερὸ δροσερό, ἀπ᾽ τὸ ὁποῖο ἀσθενεῖς ποὺ πῆραν θεραπεύθηκαν. Μὲ ἕναν ἄλλο σταυρὸ ποὺ ἔστησε στὴν Καρδίτσα, ἔξω ἀπὸ ἕνα μικρὸ χωριό, συνέβη τὸ ἑξῆς. Ἕνας μπέης, φανατικὸς μουσουλμᾶνος, ποὺ περνοῦσε ἀπὸ ᾽κεῖ, σταμάτησε, κατέβηκε ἀπ᾽ τὸ ἄλογο καὶ μ᾽ ἕνα τσεκούρι κομμάτιασε τὸ σταυρὸ σὲ σανίδια. Τὰ φόρωσε στὸ ζῷο, πῆγε στὸ κονάκι του καὶ τὰ ἔκανε κρεβάτι νὰ κοιμᾶται. Ξάπλωσε τὴ νύχτα, μὰ ποῦ νὰ κοιμηθῇ! Ἔγινε σεισμός, ἔτρεμε ὁλόκληρο τὸ σπίτι· τρόμαξε καὶ φώναζε Ἀλλὰχ Ἀλλάχ!… Κατάλαβε ὅτι τὸν τιμωροῦσε ὁ Θεὸς γι᾽ αὐτὸ ποὺ ἔκανε. Τὸ πρωὶ σηκώθηκε, φόρτωσε στὸ ἄλογο τὰ σανίδια πῆγε στὸ μέρος ἀπ᾽ ὅπου τὰ πῆρε καὶ τὰ συναρμολόγησε· ἔβαλε τὸ σταυρὸ ἐκεῖ ποὺ ἦταν, ἄναψε ὁ ἴδιος μιὰ καντήλα γιὰ νὰ καίῃ πάντοτε, κι ὅταν περνοῦσε ἀπὸ ᾽κεῖ προσκυνοῦσε τὸ σταυρό.
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς καὶ στὸ Μπεράτι, στὴν Ἀλβανία, ἔστησε σταυρό. Αὐτὸς ἦταν ὁ τελευταῖος σταυρός. Γιατὶ ἐκεῖ τὸν πῆραν οἱ Τοῦρκοι ἕνα πρωί, προτοῦ νὰ βγῇ ὁ ἥλιος, καὶ τὸν κρέμασαν, κοντὰ στὸν Ἀῷο ποταμό.
Προτοῦ μάλιστα νὰ τοῦ περάσουν τὴ θηλειὰ στὸ λαιμὸ εὐλόγησε σταυροειδῶς τὸν κόσμο, στὰ τέσσερα σημεῖα τοῦ ὁρίζοντος.
⃝ Ἀγαποῦσε τὸ σταυρό, καὶ γι᾽ αὐτὸ μιλοῦσε γιὰ τὸ σταυρό. Αὐτὸ δείχνουν οἱ Διδαχές του.
Ὁ σταυρός, ἔλεγε, «ἁγιάζει ὅλα τὰ θεῖα καὶ ἅγια τῶν ἐκκλησιῶν» (βλ. ἡμέτ. βιβλίο, διδ. Η΄, σ. 262). Εἶνε ἡ σημαία τοῦ Χριστοῦ, τὸ φωτεινὸ ὅπλο τοῦ Χριστιανοῦ, τὸ δίστομο σπαθί, ἡ πανίσχυρη δύναμις. «Δὲν ζυγώνουν σιμὰ οἱ δαίμονες νὰ παρακινοῦν τοὺς ἀνθρώπους διὰ νὰ κάμωσιν ἁμαρτήματα» (ἔ.ἀ. διδ. Η΄, σ. 263).
Ὅλοι «οἱ ἅγιοι μὲ τὸν σταυρὸν καὶ μὲ τὸ “Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ…” ἐπῆγαν εἰς τὸν παράδεισον» (ἔ.ἀ. διδ. Η΄, σ. 261). «Μὲ τὸν σταυρὸν καὶ μὲ τὸ “Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ…” οἱ ἀπόστολοι ἀναστοῦσαν νεκροὺς καὶ ἰάτρευαν πᾶσαν ἀσθένειαν· μὲ τὸν σταυρὸν καὶ μὲ τὸ “Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ…” ἀποστομώνει ὁ ἄνθρωπος κάθε αἱρετικόν· μὲ τὸν σταυρὸν καὶ μὲ τὸ “Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ…” ἁγιάζει ὁ ἄνθρωπος καὶ πηγαίνει εἰς τὸν παράδεισον, νὰ χαίρεται καὶ νὰ εὐφραίνεται ὡσὰν οἱ ἄγγελοι» (ἔ.ἀ.).
«Μᾶς ἔδωκε (ὁ Θεὸς) τὰ χέρια νὰ κάμνωμεν τὸν σταυρόν μας, καὶ ὄχι νὰ πιάνωμεν τὸ τουφέκι καὶ νὰ σκοτώνωμεν τὸν ἀδελφόν μας καὶ νὰ τὸν κλέπτωμεν καὶ νὰ τὸν κατατρέχωμεν καὶ νὰ τὸν θανατώνωμεν καὶ νὰ τὸν ὀνειδίζωμεν» (ἔ.ἀ. διδ. Ε΄, σ. 204).
«Ὅπου κινήσῃ νὰ πηγαίνῃ ὁ ἄνθρωπος, πρῶτον νὰ κάμῃ τὸν σταυρὸν καὶ νὰ λέγῃ τὸ “Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ…”· ἢ εἰς τὸ παζάρι κινᾷς ἢ εἰς τὸ χωράφι ἢ εἰς τὸ ἀμπέλι, ἢ ὅταν φάγῃς ψωμὶ ἢ ὅταν πίνῃς κρασὶ ἢ νερὸν ἢ ὀπωρικόν, ἢ ὅταν κοιμηθῇς· νὰ προσκυνήσῃς τὸν Θεόν, νὰ σταυρώνῃς τὸ σῶμα σου, καὶ ὕστερον νὰ πλαγιάσῃς· νὰ κοιμηθῇς, καὶ θέλεις σηκωθῆ τὸ πρωὶ γερὸς καὶ χαρούμενος» (ἔ.ἀ. διδ. Η΄, σ. 263).
«Οἱ Χριστιανοὶ ἔχουν τὸν σταυρὸν καὶ σταυρώνουν τὸ πικρὸν καὶ γίνεται γλυκόν» (ἔ.ἀ. διδ. ΣΤ΄, σ. 213).
«Νά ᾽χετε τὸ σταυρὸ στὸ μέτωπο, γιὰ νὰ σᾶς γνωρίσουν ὅτι εἶσθε Χριστιανοί» (ἔ.ἀ. πρ 109, σ. 316).
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς δίδασκε, ὅτι πρέπει νὰ γίνεται κανονικὰ τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ. Μὲ ἑνωμένα τὰ τρία δάκτυλά σου (ἁγία Τριάς, ἐλέησον τὸν κόσμον) πρῶτα ψηλὰ στὸ κούτελο, μετὰ κάτω στὴν κοιλιά (γιατὶ ὁ Χριστὸς ἀπὸ τὸν οὐρανὸ χαμήλωσε, ἦρθε στὴ γῆ, πῆρε σάρκα ἀπὸ τὴν Παναγία καὶ ἔγινε ἄνθρωπος), ἔπειτα στοὺς ὤμους δεξιὰ καὶ τέλος ἀριστερά (Χριστέ, σ᾽ εὐχαριστῶ. Βάλε με στὰ δεξιά σου μὲ τὸ λῃστὴ ποὺ εἶπε «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» (Λουκ. 23,42), καὶ μὴ μὲ βάλῃς στ᾽ ἀριστερὰ στὴν κόλασι. Αὐτὸς ὁ σταυρός, ὅταν ἔχῃς τὰ χέρια καθαρὰ καὶ τὴν καρδιὰ καθαρή, εἶσαι τίμιος καὶ τηρῇς τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ, κάνει θαύματα.
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἀνέφερε καὶ θαύματα τῆς δυνάμεως τοῦ σταυροῦ. Ἦταν, ἔλεγε, στὴν Ἀλεξάνδρεια ἕνας πατριάρχης, ποὺ τὸν ἔλεγαν Ἰωακείμ, ἀγαπητὸς στὸ βασιλιᾶ. Ἀλλὰ ἕνας ῾Εβραῖος βεζίρης τὸν διέβαλε. Πῆγε στὸ παλάτι καὶ λέει· Ἐσύ, βασιλιᾶ, θεωρεῖς τὸν πατριάρχη ἅγιο; ἂν εἶνε ἅγιος, πρέπει νὰ κάνῃ θαῦμα· κάλεσέ τον νὰ μιλήσουμε. Καὶ τὸν καλοῦν. Τοῦ λέει ὁ Ἑβραῖος· Στὸ Εὐαγγέλιο μέσα λέει ὅτι, ὅποιος πιστεύει στὸ Χριστό, αὐτὸς μετακινεῖ καὶ βουνά. Πρόσταξε λοιπὸν κ᾽ ἐσὺ νὰ σηκωθῇ ἐκεῖνο τὸ βουνό, καὶ θὰ πιστέψω. Τότε ὁ Ἰωακείμ, ἀφοῦ προσευχήθηκε τρεῖς ἡμέρες, πιάνει καὶ θυμιάζει τὸ βουνό, κάνει τὸ σταυρό του τρεῖς φορὲς ἐπικαλούμενος τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, καὶ μετὰ λέει· Σὲ προστάζω, βουνό, νὰ σηκωθῇς… Καὶ τότε τὸ βουνὸ σηκώθηκε, σχίστηκε σὲ τρία εἰς τύπον τῆς ἁγίας Τριάδος, καὶ ἄρχισε νὰ πλησιάζῃ! Τρόμαξε ὁ Ἑβραῖος ὅτι θὰ τοὺς πλακώσῃ τὸ βουνό, παρακάλεσαν τὸν πατριάρχη, καὶ μὲ τὴ δέησί του τὸ βουνὸ σταμάτησε ἕξι μίλια μακριά.
Αὐτὸ εἶνε ἕνα ἀπὸ τὰ θαύματα τοῦ τιμίου σταυροῦ. Ὑπάρχουν ὅμως καὶ πολλὰ ἄλλα.
* * *
Ὅταν, ἀγαπητοί μου, λέμε σταυρὸ δὲν ἐννοοῦμε ἁπλῶς τὰ δύο ξύλα του. Ἐννοοῦμε τὴν πίστι στὴ θυσία τοῦ Ἐσταυρωμένου. Σταυρὸς ἴσον θυσία, ὑπακοή, ἀγώνας, αὐταπάρνησι, ἀγάπη στὸ Θεὸ καὶ τὸν πλησίον μας, ἀλήθεια.
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς προβάλλοντας τὸ σταυρὸ ἐνίσχυε τοὺς σκλαβωμένους Χριστιανούς, ποὺ ἐσταυρώνοντο καθημερινῶς. Οἱ Τοῦρκοι κατακτηταὶ τοὺς βασάνιζαν· ἔπαιρναν τὰ παιδιά τους καὶ τὰ ἔκαναν γενιτσάρους, ἔπαιρναν τὸ βιός τους, τοὺς φορολογοῦσαν βαρειά, τοὺς χτυποῦσαν, τοὺς θανάτωναν. Γι᾽ αὐτὸ ἔστηνε σταυρό, γιὰ νὰ ἔχουν παρηγορία. Τίποτε ἄλλο δὲν παρηγορεῖ τὸν ἄνθρωπο παρὰ μόνο ὁ σταυρός. Ὅταν εἶσαι πικραμένος, στρέψε τὸ βλέμμα σου στὸ σταυρὸ καὶ προσευχήσου· «Σταυρὲ τοῦ Κυρίου, βοήθει μοι».
Ὑψώσαμε κ᾽ ἐμεῖς σὲ διάφορα σημεῖα τῆς μητροπόλεως Φλωρίνης σταυροὺς εἰς μνήμην τῶν πεσόντων ὑπὲρ πίστεως καὶ πατρίδος, γιὰ νὰ διαλαλῆται τὸ «Ἐν τούτῳ νίκα».
Εἴθε ὁ Θεὸς διὰ πρεσβειῶν τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ νὰ μᾶς ἐλεῇ καὶ νὰ μᾶς σώζῃ ἀπὸ παντὸς κακοῦ· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Κοσμᾶ Σιταριᾶς – Φλωρίνης τὴν 23-8-1971 ἑσπέρας μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 17-7-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.