ΠΟΘΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ – Οποιος εχει το Χριστο, ειρηνευει με το Θεο· ο Θεος ειναι γι᾿ αυτον πατερας. Ειρηνευει επισης με τον πλησιον, τον νιωθει αδελφο. Ειρηνευει ακομη με τον εαυτο του· αγγελος Κυριου στο εξομολογητηριο σβηνει οσα ο διαβολος εγραψε στο μαυρο πινακα. «Το αιμα Ιησου Χριστου… καθαριζει ημας απο τας αμαρτιας» (Α΄ Ἰω. 1,7)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1861
Κυριακὴ ΚΔ΄ (Ζ΄) Λουκᾶ (Ἐφ. 2,14-22)
«Oμιλία τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Ποθος ειρηνης
«Ὁ Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν» (Ἐφ. 2,14)
Ἐάν, ἀγαπητοί μου, ὑπάρχῃ μία λέξι ποὺ ὅλοι ἔχουν στὰ χείλη, εἶνε ἡ λέξις εἰρήνη.
Ποιός ἀπὸ μᾶς εἶνε «υἱὸς εἰρήνης» (Λουκ. 10,6), ἄξιος νὰ τὴν ἀναφέρῃ; Θά ᾽πρεπε νὰ κατεβῇ πάλι ἀπὸ ψηλὰ ἕνας ἄγγελος ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔψαλαν στὴ Βηθλεὲμ «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14).
«Εἰρήνη φίλη, τὸ γλυκὺ καὶ πρᾶγμα καὶ ὄνομα», ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός (P.G. 35,1132). Εἰρήνη! ἰδανικό, κορυφαῖο ἀγαθὸ τῆς ἀνθρωπότητος. Ὅπως λέει ὁ προφήτης Ἰερεμίας, θά ᾽ρθῃ ἐποχὴ ποὺ θὰ λένε· «Εἰρήνη εἰρήνη. καὶ ποῦ ἐστιν εἰρήνη;» (Ἰερ. 6,14). Καὶ σήμερα ἀκριβῶς ἐφαρμόζεται ὁ προφητικὸς αὐτὸς λόγος· λέμε κ᾽ ἐμεῖς «εἰρήνη εἰρήνη, καὶ ποῦ εἶσαι εἰρήνη;».
Ἐρασταὶ τῆς εἰρήνης, ἂς ἐπιχειρήσουμε τώρα ἕνα νοερὸ περίπατο ζητώντας τὴν εἰρήνη.
* * *
⃝Καὶ πρῶτα ἂς ἐπισκεφθοῦμε τὰ παλάτια καὶ μέγαρα. Μπαίνοντας σὲ πολυτελεῖς αἴθουσες καὶ δωμάτια ἀναζητοῦμε τὴν εἰρήνη. Ἀλλὰ εἰρήνη μέσα ἐκεῖ δὲν ὑπάρχει. Τὸ ἀντρόγυνο, ποὺ κατοικεῖ ἐδῶ, ἐνῷ δὲν στεροῦνται τίποτα, δὲν εἶνε ἀγαπημένοι· βρίσκονται σὲ ψυχρότητα, ὁδηγοῦνται σὲ διάστασι. Κάθονται νὰ φᾶνε μὲ σερβίτσια σπάνια, μὲ ὑπηρέτες καὶ μαγείρους, μὰ ὄρεξι δὲν ἔχουν. Φαρμάκι τὸ ψωμί, τὸ γλύκυσμα, ὅ,τι εἶνε πάνω στὸ τραπέζι. Αὐτὸ ποὺ ὅλα τὰ κάνει ἄνοστα καὶ μεταβάλλει τὸ σπίτι σὲ κόλασι εἶνε ἡ διχόνοια, οἱ ἔριδες καὶ φιλονικίες. Ἔτσι βλέπεις πλούσια σπίτια νά ᾽νε δυστυχισμένα, ἡ γυναίκα νὰ τρέχῃ σὲ δικηγόρους γιὰ διαζύγιο, ὁ ἄντρας ν᾽ ἀναστενάζῃ καὶ νὰ ζητάῃ παρηγοριὰ στὶς ἀκρογιαλιές.
Καὶ τότε θυμᾶσαι τὸ σοφὸ Σολομῶντα ποὺ λέει, ὅτι προτιμότερο νὰ τρώῃ κανεὶς ἕνα κομμάτι ξερὸ ψωμὶ μὲ εἰρήνη, παρὰ μοσχάρια μὲ φιλονικίες· «Κρείσσων ξενισμὸς μετὰ λαχάνων πρὸς φιλίαν καὶ χάριν ἢ παράθεσις μόσχων μετὰ ἔχθρας» (Παροιμ. 15,17). Ἔχω ὡραῖες ἀναμνήσεις βοσκῶν τῆς ὑπαίθρου στὰ ψηλὰ βουνά, ποὺ τὸ ἀντρόγυνο κατοικεῖ ἀγαπημένο στὴν καλύβα, τρῶνε μονοιασμένοι πάνω στὰ χορτάρια τῆς γῆς –τὸ εἶδα, τὸ ἀπήλαυσα αὐτό–, κάνουν τὸ σταυρό τους, εὐλογοῦν τὸ Θεό. Ἡ εἰρήνη τῆς καλύβας δὲν ἀνταλλάσσεται μὲ τὰ πλούτη τῶν ἀνακτόρων. Ἐκεῖ ὑπάρχει σχετικὴ εἰρήνη, στὰ μέγαρα ἡ εἰρήνη εἶνε μὲ τὸ σταγονόμετρο. Read more »
«Και πάλιν επαναλαμβάνω το και άλλοτε λεχθέν υπ εμού, ότι ο τρόπος τηρήσεως των Πρακτικών είναι πλέον απηρχαιωμένος, και θα έπρεπε προ πολλού, συμφώνως και προς την πρόοδον της τεχνολογίας, να είχεν ούτος αλλάξει και να τηρώνται τα Πρακτικά καθ ον τρόπον τηρούνται εις την Βουλήν ή εις άλλα σώματα, ΟΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΠΑΣΑ ΣΥΖΗΤΗΣΙΣ, ΚΑΙ ΟΥΤΩ ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΣΧΗΜΑΤΙΣΗ ΠΛΗΡΗ ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΝ ΚΡΙΣΙΝ ΚΑΙ ΝΑ ΕΞΑΓΑΓΗ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ (τα κεφαλαία είναι το γράφοντος).. Εάν λοιπόν εις τας συνεδριάσεις των κοσμικων οργάνων υπάρχη διαφάνεια, πολύ περισσότερον πρέπει να συναντάται τούτο εις ένα ανώντερον εκκλησιαστικόν σώμα, ως είναι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος», (βλέπε επισκόπου ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ Ν.ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΣΥΝΟΔΙΚΑ, σελ.37-38, ΕΚΔΟΣΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΟΣ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ).
Το ζητούμενο, επομένως, εν προκειμένω, δεν είναι η συγκάλυψη και η αδιαφάνεια αλλά η διαφάνεια, ευαγγελική αρετή..