Ἐπιτρεπονται οἱ χοροι; Με τους χορους ὁ σατανας ζηταει να διαλυση την ἱερα ἀτμοσφαιρα των ἁγιων αὐτων ἡμερων.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2531
Σάββατο πρὸ τῆς Κυριακῆς τοῦ Ἀσώτου
11 Φεβρουαρίου 2023 ἐσπέρας
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου
Ἐπιτρεπονται οἱ χοροι;
Mπήκαμε, ἀγαπητοί μου, στὸ Τριῴδιο καὶ αὔριο εἶνε Κυριακὴ τοῦ Ἀσώτου.
Ἡ περίοδος τοῦ Τριῳδίου εἶνε χρόνος γιὰ πνευματικὴ προπαρασκευή, πῶς δηλαδὴ νὰ ἑορτάσουμε πρεπόντως τὸ Πάσχα. Τὸ ἐκκλησιαστικὸ βιβλίο, ποὺ χρησιμοποιοῦν τώρα οἱ ψάλτες στὸ ἀναλόγιο, λέγεται Τριῴδιον κατανυκτικόν· εἶνε βιβλίο προσευχῆς.
Μὲ σύντομα λόγια, τὸ Τριῴδιον ἴσον· συναίσθησι, ἀναγνώρισι τῆς ἀθλιότητός μας, μεταμέλεια γιὰ τὰ ἁμαρτήματά μας, δάκρυα. Τὸ Τριῴδιον ἀκόμη ἴσον· μνήμη θανάτου, Ψυχοσάββατο, «Τῇ ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τὰ νικητήρια…», «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται ἐν τῷ μέσῳ τῆς νυκτός…», «Ψυχή μου ψυχή μου, ἀνάστα· τί καθεύδεις;…». Τὸ Τριῴδιο ἴσον κυρίως· ταπείνωσις, μετάνοια, ἀγάπη, συγχώρησις, συμφιλίωσις, ἐξομολόγησις. Τὰ κάνουμε αὐτά; Δὲν τὰ κάνουμε δυστυχῶς. Εἴμαστε λοιπὸν ἢ δὲν εἴμαστε θεομπαῖχτες;
Ὁ σατανᾶς βρῆκε ἔτσι ἔδαφος καὶ ἔφτειαξε δικό του ἀντι-Τριῴδιο. Ποιό εἶνε τὸ ἀντι-Τριώδιο; Ὅ,τι πάει κόντρα μὲ τὸ Θεό, μὲ τὴν Πίστι μας, μὲ τὶς ἅγιες διατάξεις τῆς Ἐκκλησίας. Ὅπου ὁ Χριστὸς λέει Ναί, ἔρχεται ὁ διάβολος μὲ τὴ γομμολάστιχά του, τὸ σβήνει καὶ γράφει Ὄχι· καὶ ὅπου ὁ Χριστὸς λέει Ὄχι, ἔρχεται ὁ διάβολος, σβήνει τὸ Ὄχι καὶ τὸ κάνει Ναί. Πάντα ἀντίθετα ἀπ᾽ ὅ,τι λέει ὁ Χριστός. Ἔτσι θά ᾽νε κι ὁ ἀντί-χριστος ποὺ λέει ἡ Γραφή, «ὅτι ὁ ἀντίχριστος ἔρχεται» (Α΄ Ἰω. 2,18).
Ἕνα μέσο λοιπὸν τοῦ σατανικοῦ ἀντι-Τριῳδίου εἶνε καὶ οἱ χοροί. Μὲ τοὺς χοροὺς ὁ σατανᾶς ζητάει νὰ διαλύσῃ τὴν ἱερὰ ἀτμόσφαιρα τῶν ἁγίων αὐτῶν ἡμερῶν. Καὶ ἄλλοτε ἔχω μιλήσει καὶ δὲν θὰ παύσω νὰ μιλῶ γιὰ τὸ ζήτημα αὐτό. Γεννᾶται τὸ ἐρώτημα· Ἐπιτρέπονται οἱ χοροί; Σ᾽ αὐτὸ ν᾽ ἀπαντήσουμε τώρα.
* * *
Γίνονταν καὶ ἄλλοτε χοροί, ἀδελφοί μου, ἀλλὰ διέφεραν πάρα πολὺ ἀπὸ τοὺς σημερινούς. ῾Ρωτῆστε τοὺς Ποντίους, τοὺς Μακεδόνες. Χόρευαν τότε ἄντρες μὲ ἄντρες, γυναῖκες μὲ γυναῖκες. Σπανίως οἱ χοροὶ ἦταν μεικτοί (σὲ γιορτές, σὲ γάμους), ἀλλὰ καὶ τότε δὲν ἄγγιζαν ὁ ἄντρας τὴ γυναῖκα· κρατοῦσαν μεταξωτὸ μαντήλι. Ἡ Ἐκκλησία ὅμως καὶ αὐτοὺς τοὺς σεμνοὺς χοροὺς τοὺς καταδίκαζε· γιατὶ καὶ τότε ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ ν᾽ ἁμαρτήσῃ. Ὁ πατέρας καὶ ἡ μάνα, ποὺ ἔχουν ἀγόρια καὶ κορίτσια, μὴν ἐφησυχάζουν.
Ἂν θέλετε νὰ τὸ δῆτε αὐτό, διαβάστε τὸν ᾿Ιώβ. Ἔβλεπε τὰ παιδιά του νὰ συγκεντρώνωνται στὰ σπίτια τους, νὰ τρῶνε καὶ νὰ πίνουν καὶ νὰ χαίρωνται, κι αὐτὸς ἀνησυχοῦσε καὶ ἔλεγε· Μήπως πιοῦν παραπάνω, μήπως παρεκκλίνουν ἀπὸ τὴν ὁδὸ τοῦ Κυρίου; Γι᾿ αὐτὸ τὸ πρωὶ ἔκανε προσευχὴ γιὰ τὰ παιδιά του. Ὁ ᾿Ιὼβ εἶχε ἀνησυχία, ἐσὺ δὲν ἀνησυχεῖς;
Λοιπὸν ἐπιτρέπεται ὁ χορός; Ἐμένα ρωτᾶτε; Ρωτῆστε ἐκείνους ποὺ δὲν μπορεῖτε ν᾽ ἀμφισβητήσετε τὸ κῦρος τους. Ρωτῆστε π.χ. τοὺς ἁγίους Πατέρες. Κάποιοι δυστυχῶς ἑώρτασαν τὴν ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν μὲ χορούς! Νομίζουν ὅτι ἔτσι τιμοῦν τοὺς ἁγίους πατέρες; Ὁ μέγας Βασίλειος θὰ ἔλεγε· Ἂν χορεύετε τέτοιους χορούς, θὰ σᾶς ἀφορίσω. Ὁ δὲ ἱερὸς Χρυσόστομος εἶνε αὐστηρότερος καὶ λέει· «Ἔνθα ὄρχησις, ἐκεῖ διάβολος»· ὅπου χορός, ἐκεῖ διάβολος (P.G. 58,491).
Ἂς δοῦμε ὅμως τί λένε καὶ οἱ κανόνες ἁγίων Συνόδων. Κάποιος ἐδῶ εἶπε· Τὸν Καντιώτη τώρα θ᾿ ἀκούσουμε;… Ὄχι ἐμένα, τοὺς ἱεροὺς κανόνες ν᾿ ἀκούσετε. Πάρτε τὸ Πηδάλιο. Νὰ διαβάσουμε ἕνα κανόνα, τὸν 51ο τῆς ΣΤ΄ (6ης) Οἰκουμενικῆς Συνόδου ποὺ λέει· «Καθόλου ἀπαγορεύει ἡ ἁγία αὕτη καὶ οἰκουμενικὴ Σύνοδος τοὺς λεγομένους μίμους… καὶ τὰς ἐπὶ σκηνῆς ὀρχήσεις ἐπιτελεῖσθαι…» (Πηδάλιον σ. 266. Ἁμ. Ἀλιβιζάτου, Οἱ ἱ. Κανόνες, σ. 120). Καταλάβατε; 227 ἅγιοι πατέρες μαζεύτηκαν καὶ λένε· Ἀπαγορεύουμε στοὺς Χριστιανοὺς τὶς μουτσοῦνες, τὴ σκηνή, τοὺς χορούς· ἂν τὸ κάνῃ αὐτὸ κανείς, ἂν μὲν εἶνε κληρικὸς νὰ καθαιρῆται, ἐὰν δὲ εἶνε λαϊκὸς νὰ ἀφορίζεται.
Κάποιος ὅμως θὰ πῇ· Ἐγὼ δὲν ἀκούω πατέρες καὶ κανόνες, ἀκούω μόνο τὸ Εὐαγγέλιο. Ἄνοιξε λοιπὸν στὸ 14ο κεφάλαιο τοῦ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγελίου. Ἐκεῖ θὰ δῇς ὅτι σ᾿ ἕνα παλάτι ὁ βασιλιᾶς καὶ ἡ βασίλισσα κάλεσαν τοὺς στρατηγοὺς καὶ ἄλλους προύχοντες στὰ ἀνάκτορα καὶ ἔγινε καὶ χορός. Ποιός βασιλιᾶς; ὁ Ἡρῴδης· καὶ ποιά βασίλισσα; ἡ Ἡρῳδιάς. Ἐκεῖ λοιπὸν διακρίθηκε μία χορεύτρια, ἡ κόρη τῆς Ἡρῳδιάδος, ἡ Σαλώμη. Καὶ στὸ τέλος ὁ βασιλιᾶς, ἐνθουσιασμένος, τῆς εἶπε· Σοῦ δίνω, ὅ,τι μοῦ ζητήσῃς, μέχρι καὶ τὸ μισό μου βασίλειο. Ἀλλ᾿ αὐτὴ ζήτησε τὸ κεφάλι τοῦ ἁγίου ᾿Ιωάννου τοῦ βαπτιστοῦ! Γιατί; Διότι αὐτὸς τὴν ἤλεγχε γιὰ τὸν παράνομο γάμο της καὶ φώναζε στὸν Ἡρῴδη· «Οὐκ ἔξεστί σοι ἔχειν τὴν γυναῖκα τοῦ ἀδελφοῦ σου» (Μᾶρκ. 6,15). Τὸ τέλος δηλαδὴ τοῦ χοροῦ ἦταν – ποιό; ἡ ἀποκεφάλισις τοῦ Βαπτιστοῦ! Πόσα κακὰ ἀρχίζουν πράγματι μὲ τὸ χορό! μοιχεῖες, πορνεῖες, καταστρέφονται οἰκογένειες. Πέφτουν κεφάλια στοὺς χορούς. Καὶ ἂν δὲν πέφτουν κεφάλια, πέφτουν κορίτσια καὶ γυναῖκες. Τὰ πρῶτα σπέρματα διαφθορᾶς καὶ διαζυγίων εἶνε στοὺς χορούς.
Κάποιος ἄλλος ὅμως ἔχει πάλι ἀντίρρησι καὶ λέει· Ἐγὼ δὲν πείθομαι μόνο μὲ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καὶ συνόδους καὶ εὐαγγέλια· ἐγώ, σὰν Ἕλληνας, θέλω ἐπίσης νὰ στηρίζωμαι καὶ στὸ ἔθνος μας· μ᾽ ἐνδιαφέρει τί λέει ἡ Ἑλληνικὴ παράδοσι ἐπάνω στὸ ζήτημα αὐτό;… Ἀφοῦ λοιπὸν τὸ ζητᾷς, τότε ἄκου τί λένε περὶ χορῶν οἱ πρόγονοί μας· ἄκου τί ἰδέα ἔχει ὁ Κολοκοτρώνης γιὰ τὸ χορό, αὐτὸς ποὺ μετὰ ἀπὸ νικηφόρες μάχες χαιρόταν νὰ βλέπῃ στὰ ψηλὰ βουνὰ τὰ παλληκάρια του νὰ χορεύουν. Ὅταν λοιπὸν μετὰ τὴν ἀπελευθέρωσι ἄρχισαν οἱ Βαυαροὶ νὰ μεταφέρουν ἐδῶ συνήθειες τῶν ξένων, ἔγινε στὰ ἀνάκτορα τοῦ Ὄθωνος μιὰ ἑορτὴ καὶ κάλεσαν μεταξὺ ἄλλων τιμῆς ἕνεκεν καὶ τὸν Κολοκοτρώνη. Στὸ πρόγραμμα εἶχαν καὶ χορό. Ὄχι ὅμως χορὸ τοῦ τόπου μας, ἀλλὰ χοροὺς τῶν ξένων. Τότε ὁ Γέρος τοῦ Μοριᾶ πῆρε μιὰ καρέκλα, κάθησε κι ὅταν εἶδε πῶς χορεύουν σὲ ζευγάρια, ἄντρες μὲ κυρίες καὶ δεσποινίδες, κατέβασε τὸ κεφάλι νὰ μὴ βλέπῃ. Στὸ τέλος τὸν πλησιάζει ὁ βασιλιᾶς, τὸν χτυπάει στὸν ὦμο καὶ ρωτάει· –Πῶς σοῦ φαίνονται, καπετάνιο, οἱ χοροί μας; Κι ὁ Κολοκοτρώνης ἀποκρίνεται· –Αὐτό, βασιλιᾶ μου, εἶνε ἡ μισὴ ἁμαρτία… (δὲν μπορῶ νὰ σᾶς μεταφέρω ἀκριβῶς τὴ λέξι ποὺ εἶπε).
Ἀπὸ ποῦ λοιπὸν νὰ σὲ πιάσω; Σοῦ μίλησα μὲ τὴ Γραφὴ καὶ τὸ Εὐαγγέλιο, δὲν σοῦ φτάνουν· σοῦ μίλησα μὲ τοὺς πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὶς Συνόδους, δὲν ἀκοῦς· σοῦ μίλησα μὲ τὴν παράδοσι τῶν προγόνων μας, δὲν πείθεσαι. Ἄκου τέλος πάντων καὶ κάποιον ἀπὸ ἐκείνους ποὺ θέλουν τὴ μόδα καὶ τὴν ἐξέλιξι –ἄλλο πάλι μανιτάρι αὐτό, ποὺ βγαίνει μέσα ἀπὸ τὴν κοπριά– καὶ μέρα – νύχτα λένε· Σήμερα ἔχουμε ἐξέλιξι, δὲν θὰ μᾶς φέρῃ ὁ Καντιώτης χίλια χρόνια πίσω!… Εἶνε ἕνας κοσμικὸς δημοσιογράφος, ποὺ ἀνέχεται καὶ δικαιολογεῖ τὰ πάντα, ἀλλὰ ἔφτασε στὸ σημεῖο νὰ ὁμολογήσῃ εἰλικρινά·
–Ἐδῶ ποὺ τὰ λέμε καὶ γιὰ νὰ σᾶς πῶ τὴν ἀλήθεια, οἱ ἄντρες θέλουν κρέμασμα.
–Γιατί, κύριε δημοσιογράφε, μιλᾶτε τόσο σκληρά, «θέλουν κρέμασμα»;
–Γιατὶ ἂν στὸ δρόμο δοῦν ἕναν ξένο νὰ πλησιάζῃ καὶ ν᾽ ἀγκαλιάζῃ σφιχτὰ τὴ γυναῖκα τους, δὲν τὸ ἀνέχονται, θυμώνουν· στὸ χορὸ ὅμως πῶς τὸ ἀνέχονται;…
Εἶνε πράγματι βλᾶκες, σύζυγοι καὶ πατεράδες, ἀφοῦ κάθονται καὶ βλέπουν ἀποβλακωμένοι τὶς γυναῖκες καὶ τὰ κορίτσια τους νὰ σμίγουν ἔτσι μὲ ὁποιονδήποτε καὶ δὲν φοβοῦνται.
* * *
Νομίζω, ἀγαπητοί μου, ὅτι φτάνουν αὐτά. Ρωτήσαμε τὸν Ἰώβ κι ἀκούσαμε· Θεέ μου, φύλαξε τὰ παιδιά μου. ῾Ρωτήσαμε τὸ μέγα Βασίλειο, καὶ λέει «ἀφορισμό». ῾Ρωτήσαμε τὸ Χρυσόστομο, καὶ μᾶς λέει «ὅπου χορὸς ἐκεῖ διάβολος». ῾Ρωτήσαμε τὸ Εὐαγγέλιο, καὶ εἴδαμε ἕνα κομμένο κεφάλι νὰ στάζῃ αἷμα στὸ χορὸ τῶν ἀνακτόρων. ῾Ρωτήσαμε τὸν Κολοκοτρώνη, καὶ εἶπε «αὐτὸ εἶνε ἡ μισὴ ἁμαρτία». ῾Ρωτήσαμε καὶ τὸ δημοσιογράφο, καὶ μᾶς εἶπε, Θέλουν κρέμασμα ὅσοι ἀνέχονται τέτοιες ἀτιμίες. Τί ἄλλο περισσότερο θέλετε;
Καὶ ὅμως χορεύουν. Γαργαλάει ὁ διάβολος τὶς πατοῦχες τους. Ἐγὼ αὐτὰ εἶχα νὰ σᾶς πῶ κ᾽ ἐσεῖς νὰ τὰ διαδώσετε.
Κρατήσαμε τὴν Ὀρθοδοξία μέχρι τώρα. Μὴν ἀδιαφορήσουμε καὶ συμβιβαστοῦμε· ἀλλιῶς, θὰ γίνουμε φράγκοι. Ὅσοι μείναμε (πέντε δεσποτάδες, δέκα παπᾶδες, μερικοὶ θεολόγοι, καὶ ὁ πιστὸς λαός), θὰ δώσουμε μάχη. Δὲν θὰ μείνω στὴ Φλωρίνα κολακεύοντας.
Σᾶς παρακαλῶ τὶς ἡμέρες αὐτὲς σταθῆτε προσεκτικοί· θὰ ποῦν πολλὰ οἱ ἐχθροί μας. Μὴν ἀκοῦτε τίποτα. Νὰ μᾶς ἀξιώσῃ ὁ Θεὸς νὰ κάνουμε τὸ Πάσχα· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Δευτερολογία
Πριν ‘από το δι’ ευχων
Τώρα νὰ ξέρετε, ὅτι λίγες μέρες θὰ λείψω. Θὰ πάω κάτω στὴν Ἀθήνα ὄχι γιὰ ἀτομικές μου ὑποθέσεις· θὰ πάω γιὰ ὑποθέσεις τῆς μητροπόλεως καὶ ἰδίως θὰ πάω νὰ συνεννοηθῶ μὲ ἀρχιτέκτονες. Γιατί, ἂν θέλῃ ὁ Θεός, μετὰ τὸ Πάσχα «εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος» θὰ γκρεμίσωμε τὸν ναὸν αὐτὸν καὶ θὰ φτειάξωμεν στὴν θέσιν του ὡραιότατον ναὸ ὡραιότατο ναὸ θὰ φτειάσωμε πρὸς τιμὴν τῆς πόλεως καὶ πρὸς τιμὴν τῆς πατρίδος καὶ τοῦ Χριστιανισμοῦ. Ὅπως τελειώνομε τὸν ναὸν τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, θὰ τὸν τελειώσωμε καὶ αὐτὸν τὸν ναό. Βέβαια ὁ ἐπίσκοπός σας δὲν ἔχει μόνο τὴν Φλώρινα· ὁ ἐπίσκοπός σας μπορεῖ νὰ εἶνε ἁμαρτωλός, ἀλλὰ θεομπαίχτης δὲν εἶνε. Ἔδωσα τὸν ὅρκο μου ἐπάνω στὸ Εὐαγγέλιο. Πέφτω ἀπὸ τὸν θρόνο, ἀλλὰ δὲν πατῶ τὸ Εὐαγγέλιο. Δὲν ὑπολογίζω κανένα μπροστὰ στὸ καθῆκον μου. Τὰ ξέρετε τὰ γεγονότα ποὺ συνέβησαν ἐδῶ πέρα. Ἐδῶ μπῆκε στὴν ἐκκλησιά, Βασιλιᾶς νὰ μπῇ μέσ᾽ στὴν ἐκκλησιά, δὲν τὸν βλέπω. Ὅπως κοιτάζω τὸν σκουπιδιάρη, κοιτάζω καὶ τὸν βασιλιᾶ· καὶ ὅπως κοιτάζω τὸν στρατιώτη, κοιτάζω [τὸν ἀξιωματικό]. Καμμιά διάκρισι δὲν κάνω ἐγὼ ἐδῶ πέρα. Μπῆκες μέσ᾽ στὴν ἐκκλησιά, θὰ κάνῃς τὸν σταυρόν σου, θὰ γονατίσῃς, θά…, θά…. Δὲν ὑπακούεις; Ἡ Ἐκκλησία εἶνε δημοκρατία. Ὅποιος θέλει, ὅσοι πιστοί! (… νὰ κάνουν ὅ,τι θέλουν, ἀλλὰ ἀφοῦ μπήκανε ἐδῶ μέσα στὴν ἐκκλησιά)(δυσδιάκριτον), πρέπει ὁ καθένας νὰ γνωρίζῃ, ὅτι ἐδῶ ἡ ἐκκλησία δὲν ἔχει (…)(δυσδιάκριτον), εἶνε σύνταγμα ἡρωικόν. Ἡ μητρόπολις τῆς Φλωρίνης εἶνε σύνταγμα. Σᾶς θέλω στρατιώτας, ὑποτακτικούς (… … … …)(δυσδιάκριτον) μέχρι θανάτου ἡνωμένοι (…)(δυσδιάκριτον) Δὲν θὰ μείνω στὴ Φλώρινα κολακεύοντας τὸν ἕναν καὶ τὸν ἄλλον, δὲν θὰ μείνω στὴ Φλώρινα πέφτοντας καὶ προσκυνώντας, ὄχι ψηλὰ ψηλὰ τὰ λάβαρα μέχρι τελευταίας ἀναπνοῆς. (…)(δυσδιάκριτον) ἔχομε τὸν Χριστό, τὴν Παναγιά, τοὺς ἁγίους (κ᾽ ἐσᾶς τὸ ἐκλεκτὸ ποίμνιο …)(δυσδιάκριτον) Σᾶς παρακαλῶ τὶς ἡμέρες αὐτὲς ποὺ θὰ λείπω, μὴν ἀκοῦτε τίποτα. (… τὸ Πάσχα νὰ ἑορτάσωμε … · ἀμήν)(δυσδιάκριτον).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
(ἱ. ναὸς Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης [παλαιός] Σάββατο 13-2-1971 ἑσπέρας)
― ἀρχεῖο κασσεττῶν ἀδελφ. «Σταυροῦ» …81α΄…
Σάββατο πρὸ τῆς Κυρ. τοῦ Ἀσώτου
(ἑσπερινὸ κήρυγμα)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.