Κυριακη του Ἀσωτου (Α Κορ. 6,12-20) Με την πορνεια οχι ἀστεια, ειναι θανασιμη ἁμαρτια! «Φευγετε την πορνειαν» (Α Κορ. 6,18)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2532
Κυριακὴ τοῦ Ἀσώτου (Α΄ Κορ. 6,12-20)
12 Φεβρουαρίου 2023
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτης
Με την πορνεια οχι ἀστεια, ειναι θανασιμη ἁμαρτια!
«Φευγετε την πορνειαν» (Α΄ Κορ. 6,18)
Γράφει, ἀγαπητοί μου, ὁ ἀπόστολος Παῦλος στοὺς Κορινθίους τὴν Πρώτη του Ἐπιστολὴ σ᾽ αὐτοὺς – ἀπὸ ᾽κεῖ εἶνε καὶ τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακῆς τοῦ Ἀσώτου (βλ. Α΄ Κορ. 6,12-20). Μέσα σ᾽ αὐτὸ δίνει πολύτιμες συμβουλές, καὶ μία ἀπὸ αὐτὲς εἶνε ἡ αὐστηρὴ ἐντολὴ ποὺ ἀκούσαμε· «Φεύγετε τὴν πορνείαν» (Α΄ Κορ. 6,18). Ὁ λόγος του εἶνε κατηγορηματικός, ξεκάθαρος· Μακριά ἀπ᾽ τὴν πορνεία!
Ξέρει ὁ ἀπόστολος ἀπὸ τὸ Νόμο τοῦ Θεοῦ, ὅτι ἡ πορνεία εἶνε ἁμάρτημα βαρύ, θανάσιμο (βλ. Δευτ. 23,18). Ξέρει ἐπίσης, ὅτι οἱ ἄνθρωποι πέφτουν εὔκολα σ᾽ αὐτό. Ἤξερε ἀκόμη, ὅτι οἱ κάτοικοι τῆς Κορίνθου εἶνε ἰδιαίτερα ἐπιρρεπεῖς στὴν πορνεία. Ἡ ἀρχαία Κόρινθος, ὅπως λένε οἱ συγγραφεῖς (Σουΐδας, Ἡρόδοτος, Στράβων), ἦταν πόλις ἀκολασίας καὶ διαφθορᾶς. Ἡ πορνεία ὠργίαζε, γινόταν ἐκεῖ ἀδιάντροπα, δίχως αἴσθημα ἐνοχῆς. Δὲν τὴν θεωροῦσαν ἁμάρτημα ὅπως τὴν θεωροῦμε ἐμεῖς. Εἶχαν θέσει αὐτὴ τὴν ἐπαίσχυντη πρᾶξι ὑπὸ τὴν προστασία τῆς Ἀφροδίτης, τῆς εἰδωλολατρικῆς θεᾶς τῶν ἐρώτων καὶ τῶν σαρκικῶν ἡδονῶν. Στὴν Κόρινθο ὑπῆρχε μεγάλος ναὸς τῆς Ἀφροδίτης, ποὺ συντηροῦσε πάνω ἀπὸ χίλιες ἱερόδουλες, πόρνες γυναῖκες, καὶ ἐξασφάλιζε στὴν πόλι ἄφθονο χρῆμα. Ὁ διάβολος ἐξαπατοῦσε καὶ ἁλυσόδενε ἄντρες καὶ γυναῖκες μὲ δύο τρόπους· ἀπὸ τὸ ἕνα μέρος ἀποκοίμιζε τὶς συνειδήσεις, κι ἀπὸ τὸ ἄλλο γέμιζε τὰ ταμεῖα· τὸ αἶσχος δηλαδὴ τῆς ἁμαρτίας σεμνυνόταν καὶ καλλωπιζόταν μὲ τὸ ἐπικάλυμμα τῆς θρηκευτικῆς λατρείας, καὶ τὸ βρώμικο μαῦρο χρῆμα ξεπλενόταν ὡς «νόμιμο» μέσο βιοπορισμοῦ.
Μέσα στὴν πόλι αὐτὴ τῆς ἀκολασίας εἶχε κηρύξει ὁ ἀπόστολος Παῦλος καὶ ἀρκετοὶ Κορίνθιοι εἶχαν πιστέψει στὸ Χριστὸ καὶ εἶχαν ἐγκαταλείψει τὴ θρησκεία τῶν εἰδώλων. Οἱ Χριστιανοὶ αὐτοὶ ὅμως, λόγῳ περιρρεούσης ἀτμοσφαίρας, ἐξακολουθοῦσαν νὰ διατρέχουν κίνδυνο νὰ γλιστρήσουν στὸ ἁμάρτημα αὐτό. Γι᾽ αὐτὸ ἐδῶ τοὺς φωνάζει «Φεύγετε τὴν πορνείαν»· καὶ ἀναπτύσσει σοβαροὺς λόγους, γιὰ τοὺς ὁποίους καὶ οἱ τότε Χριστιανοὶ τῆς Κορίνθου ἀλλὰ καὶ πάντοτε οἱ πιστοὶ πρέπει νὰ φυλάγωνται ἀπὸ αὐτὸ τὸ μίασμα.
* * *
«Φεύγετε τὴν πορνείαν» καὶ κάθε ἄλλο σαρκικὸ ἁμάρτημα, γιατὶ ποτέ ὁ ἄνθρωπος δὲν πρέπει νὰ γίνεται δοῦλος τῶν παθῶν, παιχνίδι τῶν ὀρέξεών του. «Πάντα μοι ἔξεστιν, ἀλλ᾽ οὐ πάντα συμφέρει· πάντα μοι ἔξεστιν, ἀλλ᾽ οὐκ ἐγὼ ἐξουσιασθήσομαι ὑπό τινος» Ὅλα μπορῶ νὰ τὰ δοκιμάσω, ἀλλὰ δὲν μὲ συμφέρουν ὅλα· ὅλα μπορῶ, μὰ δὲν θ᾽ ἀφήσω ἐγὼ τὸν ἑαυτό μου νὰ ὑποδουλωθῇ ὁπουδήποτε (ἔ.ἀ. 6,12).
Τὸ σῶμα μᾶς τό ᾽δωσε ὁ Θεὸς γιὰ νὰ ὑπηρετῇ τὴν ψυχὴ στὰ ἅγια θελήματά Του. Ὑπηρέτης εἶνε τὸ σῶμα· ὄχι κύριος, ὄχι ἀφεντικό, ὄχι τύραννος. Κυρία καὶ ἀφέντρα πρέπει νά ᾽νε ἡ ψυχή· αὐτὴ πρέπει νὰ διατάζῃ καὶ τὸ σῶμα νὰ ὑπακούῃ καὶ νὰ ἐκτελῇ. Συμβαίνει αὐτό; Ἂν συμβαίνῃ, τότε ὑπάρχει ἁρμονία μεταξὺ σώματος καὶ ψυχῆς. Δὲν συμβαίνει αὐτό; Τότε ἡ ψυχὴ γίνεται δούλη καὶ τὸ σῶμα ἀφέντης καὶ σὰν ἀφέντης ὑποτάσσει τὴν ψυχὴ σὲ κάθε ἁμαρτία. Τί θλιβερὸ πρᾶγμα, ἡ ὑπηρέτρια νὰ κυβερνᾷ τὴν κυρία!
Φανταστῆτε ἕναν ἁμαξᾶ ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ ὁδηγήσῃ τὰ ἄλογα τῆς σούστας ἐκεῖ ὅπου αὐτὸς θέλει ἀλλὰ τὰ ἄλογα τὸν παρασύρουν ἐκεῖ ποὺ θέλουν αὐτά. Γι᾽ αὐτὸ ἡ ψυχὴ πρέπει σὰν ἁμαξᾶς νὰ κρατάῃ τὰ χαλινάρια καὶ νὰ κυβερνᾷ τὸ σῶμα. Τότε τὸ σῶμα δὲν θὰ μπορῇ νὰ ἐπαναστατῇ, ἀλλὰ πάντα θὰ ὑπακούῃ καὶ θὰ ἐκτελῇ τὰ θελήματα τῆς ψυχῆς· δὲν θὰ ἐξουσιάζῃ τὸ σῶμα τὴν ψυχή, ἀλλὰ ἡ ψυχὴ τὸ σῶμα. Τότε ὁ Χριστιανὸς μαζὶ μὲ τὸν ἀπόστολο Παῦλο θὰ λέῃ στὸ σῶμα· Δὲν θὰ σοῦ ἐπιτρέψω ποτέ νὰ μὲ κυβερνήσῃς· κυβερνήτης θὰ εἶνε ἡ ψυχή μου, κυβερνήτης θὰ εἶνε ὁ Νόμος καὶ τὸ θέλημα τοῦ ἁγίου Θεοῦ.
«Φεύγετε τὴν πορνείαν»! Γιατὶ ὅποιος ἁμαρτάνει στὴ σάρκα, αὐτὸς γίνεται ἕνας δυστυχισμένος σκλάβος τοῦ σώματος, καὶ τὸ σῶμα σὰν τύραννος θὰ τὸν σέρνῃ ὅπου θέλει.
«Φεύγετε τὴν πορνείαν» δεύτερον, γιατὶ τὸ σῶμα μας δὲν εἶνε κάτι ποὺ δικαιούμεθα νὰ τὸ κάνουμε ὅ,τι θέλουμε· δὲν τὸ ὁρίζουμε ἐμεῖς – ποιός τό ᾽πε αὐτό; Δὲν ἔχουμε τέτοιο δικαίωμα. Ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶνε ἀδέσποτος, εἶνε ὑπόλογος. Ἔχει Πλάστη καὶ Δημιουργό, ποὺ ἔχει ὁρίσει πῶς πρέπει νὰ λειτουργῇ ἡ ψυχὴ καὶ τὸ σῶμα του. Ἔχει ἐπίσης Ἀφέντη καὶ Κύριο, στὸν ὁποῖον ὀφείλει νὰ λογοδοτῇ γιὰ κάθε κίνησι καὶ ἐνέργειά του. Ἡ δέσμευσι αὐτὴ ἀπορρέει ἀπὸ τὴ μεγάλη τιμὴ ποὺ ἀπήλαυσε. Καὶ τὸ ἐξηγεῖ ἐδῶ πιὸ ἀναλυτικά.
Ἀπὸ τὴν ὥρα τοῦ ἁγίου βαπτίσματος τὸ σῶμα τοῦ πιστοῦ γίνεται πλέον μέλος τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Παῦλος ἐρωτᾷ τοὺς Χριστιανούς· «Οὐκ οἴδατε ὅτι τὰ σώματα ὑμῶν μέλη Χριστοῦ ἐστιν;»· δὲν ξέρετε ὅτι τὰ σώματά σας ἔχουν γίνει μέλη τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ; (ἔ.ἀ. 6,15). Κεφαλὴ ὁ Χριστὸς καὶ σῶμα του ἡ Ἐκκλησία. Ὁ Χριστιανὸς βγαίνοντας ἀπὸ τὴν ἱερὰ κολυμβήθρα ἔχει ἐνταχθῆ στὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας καὶ συσσωματώνεται ὀργανικὰ στὸ ἅγιο σῶμα τοῦ Κυρίου· τὸ ἁγνὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ κυκλοφορεῖ μέσα του.
Καὶ συνεχίζει πιὸ κάτω ὁ ἀπόστολος· «Τὸ σῶμα ὑμῶν ναὸς τοῦ ἐν ὑμῖν ἁγίου Πνεύματός ἐστιν»· τὸ σῶμα σας εἶνε ναὸς τοῦ ἁγίου Πνεύματος, τὸ ὁποῖο μὲ τὸ μυστήριο τοῦ ἁγίου χρίσματος ἔχει ἐγκατασταθῆ ὁριστικὰ καὶ διὰ παντὸς μέσα στὴν ψυχοσωματικὴ ὕπαρξί σας (ἔ.ἀ. 6,19). Εἶστε μέλη τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, εἶστε ἐπίσης ναὸς τοῦ ἁγίου Πνεύματος· τόσο πολὺ σᾶς ἔχει τιμήσει ὁ Κύριος.
Ἀναλογίζεσαι, ἀδελφέ μου, τί σημαίνουν αὐτά; Σημαίνουν ὅτι τὸ σῶμα μας εἶνε ἱερό, ἁγιασμένο. Ἂν λοιπὸν σέβεσαι τὸν χῶρο μιᾶς ἐκκλησίας, ἐξ ἴσου ἢ κι ἀκόμη περισσότερο νὰ σέβεσαι τὸ σῶμα σου. Ἂν θεωρῇς ἁμαρτία καὶ φρίττῃς ἀκούγοντας ὅτι κάποιος μπῆκε σὲ μιὰ ἐκκλησία καὶ μαγάρισε μὲ ἀκαθαρσίες τὶς εἰκόνες, τὸ ἅγιο βῆμα, τὴν ἁγία τράπεζα – ὅπως ἔκαναν κάποιοι ἀσεβεῖς καὶ ἄπιστοι, πρόσεξε μήπως αὐτὸ τὸ κάνῃς κ᾽ ἐσύ. Γιατὶ ἂν πέσῃς κάποιο σαρκικὸ ἁμάρτημα, ὅπως εἶνε ἡ πορνεία, δὲν θὰ κάνῃς τίποτε ἄλλο παρὰ νὰ μαγαρίζῃς τὸ σῶμα ποὺ εἶνε ἕνας ναὸς τοῦ Θεοῦ. Ὤ καὶ ἂν μπορούσαμε νὰ συναισθανθοῦμε τὰ λόγια αὐτὰ τοῦ Παύλου! Τότε θὰ προσέχαμε πολύ. Ἕνας πιστὸς Χριστιανὸς ποτέ δὲν κάνει τὴν ἐκκλησία στάβλο γιὰ τὰ γουρούνια του· πόσοι ὅμως λεγόμενοι Χριστιανοὶ δὲν μεταβάλλουν τώρα, ἰδίως τὶς ἡμέρες αὐτὲς τῶν ἀπόκρεων, τὰ σώματά τους σὲ στάβλους τῶν δαιμόνων; Δὲν σκέπτονται δυστυχῶς τὰ θεόπνευστα λόγια «Τὸ σῶμα ὑμῶν ναὸς τοῦ ἐν ὑμῖν ἁγίου Πνεύματός ἐστιν».
Τέλος ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀναπτύσσει ἐδῶ ἕναν ἀκόμη λόγο. Σεῖς καὶ ἡ σωτηρία σας, λέει, εἶστε ἀκριβοπληρωμένοι. Κάποιος πλήρωσε γιὰ σᾶς πολὺ ἀκριβά. «Φεύγετε τὴν πορνείαν» λοιπὸν τρίτον, διότι «ἠγοράσθητε τιμῆς» (ἔ.ἀ. 6,20). Μεγάλος λόγος αὐτός.
Γιὰ νὰ τὸν νιώσουμε, ἂς σκεφτοῦμε τὸ ἑξῆς. Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι ἦταν σκλάβοι στὸν μεγαλύτερο τύραννο ποὺ γνώρισε ὁ κόσμος διὰ μέσου τῶν αἰώνων, τὸν διάβολο. Αὐτός, σὰν λῃστής, εἶχε αἰχμαλωτίσει τὶς ψυχές. Καὶ ὅπως ἕνας λῃστὴς γιὰ νὰ ἐλευθερώσῃ αὐτοὺς ποὺ ἔπιασε ζητάει χρήματα – λύτρα, ἔτσι καὶ ὁ σατανᾶς δὲν ἄφηνε τὶς ψυχὲς ποὺ κατεῖχε. Ἦρθε λοιπὸν ὁ Χριστὸς καὶ γιὰ νὰ μᾶς ἐλευθερώσῃ ἔδωσε τὸ πανάγιο αἷμα του. Τόσο πολὺ μᾶς ἀγαπᾷ. Ὤ τί μεγάλη τιμή, τί μεγάλη θυσία! Οἱ ἄνθρωποι, γιὰ νὰ ἐλευθερώσουν τοὺς δικούς τους, πληρώνουν χρήματα· ὁ Χριστὸς ὅμως, γιὰ νὰ μᾶς ἐλευθερώσῃ, δὲν μέτρησε χρήματα, ἀλλὰ ἔχυσε αὐτὸ τὸ ἀνεκτίμητο αἷμα του· τὸ αἷμα αὐτό, ποὺ ἔχυσε ἐπάνω στὸ Γολγοθᾶ, ἦταν ἐκεῖνο ποὺ μᾶς ἐλευθέρωσε.
Συνεπῶς, ἀφοῦ ὁ Χριστὸς γιὰ νὰ μᾶς ἐξαγοράσῃ ἔδωσε τὸ τίμιο αἷμα του, τοῦ ἀνήκουμε ὁλοκληρωτικά. Καὶ ὁ ἀπόστολος καταλήγει· Δοξάστε λοιπὸν τὸ Θεὸ καὶ μὲ τὸ σῶμα σας καὶ μὲ τὴν ψυχή σας, ἀφοῦ σ᾽ αὐτὸν ἀνήκουν (ἔ.ἀ.). Ὅλη ἡ ὕπαρξί μας ἂς δοξάζῃ τὸν Κύριο.
* * *
Ἂς προσέξουμε σοβαρά, ἀδελφοί μου, τὰ λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Νὰ τὰ μελετοῦμε τακτικὰ καὶ βαθειά. Νὰ παρακαλοῦμε τὸ Θεό, νὰ μᾶς φωτίζῃ νὰ διακρίνουμε τὶς παγίδες καὶ τὰ βάραθρα, στὰ ὁποῖα μᾶς ὁδηγεῖ κάθε ἁμαρτία καὶ ἰδίως οἱ σαρκικές. Νὰ μᾶς φρουρῇ ἀκαταπαύστως ὁ θεῖος φόβος.
Ὁ Κύριος μᾶς ἔδωκε τὸ σῶμα ὄχι γιὰ νὰ τὸ ἐξαχρειώνουμε, ἀλλὰ γιὰ νὰ τὸ ἁγιάζουμε· ὄχι γιὰ νὰ τὸ μαγαρίζουμε μὲ ἀσέλγειες, ἀλλὰ γιὰ νὰ τὸ τιμοῦμε σὰν ἕνα ἱερὸ ἐκκλησάκι του. Μᾶς ἐξαγόρασε μὲ τὸ τίμιο αἷμα του· καὶ εἴθε νὰ μᾶς ἀξιώσῃ, σῶμα καὶ ψυχὴ νὰ μείνουν ἀμόλυντα, καὶ καθαρὰ σὰν τὸ κρύσταλλο νὰ τὰ παραδώσουμε στὰ χέρια του.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἄγνωστο ἱ. ναὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας καὶ πιθανῶς τὴν 5-2-1939. Ἀνάγνωσις, στοιχειοθεσία, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ ἀναπλήρωσις 23-12-2022.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.