Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ (Α Κορ. 8,8 – 9,2) – Παρα να σκανδαλισω, μενω και νηστικος! (Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης στον Αποστολο)
Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ
Α΄προς Κορινθίους επιστολή, κεφ. Η΄8-13 και Θ΄1-2
Κεφ. Η΄ 8 Bρῶμα δὲ ἡμᾶς οὐ παρίστησι τῷ Θεῷ· οὔτε γὰρ ἐὰν φάγωμεν περισσεύωμεν, οὔτε ἐὰν μὴ φάγωμεν ὑστερούμεθα. 9 Βλέπετε δὲ μήπως ἡ ἐξουσία ὑμῶν αὕτη πρόσκομμα γένηται τοῖς ἀσθενοῦσιν. 10 Ἐὰν γάρ τις ἴδῃ σε, τὸν ἔχοντα γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις αὐτοῦ ἀσθενοῦς ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν; 11 Καὶ ἀπολεῖται ὁ ἀσθενῶν ἀδελφὸς ἐπὶ τῇ σῇ γνώσει, δι᾿ ὃν Χριστὸς ἀπέθανεν. 12 Οὕτω δὲ ἁμαρτάνοντες εἰς τοὺς ἀδελφοὺς καὶ τύπτοντες αὐτῶν τὴν συνείδησιν ἀσθενοῦσαν εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε. 13 διόπερ εἰ βρῶμα σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω.
Κεφ. Θ´ Οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος; οὐκ εἰμὶ ἐλεύθερος; Οὐχὶ ᾿Ιησοῦν Χριστὸν τὸν Κύριον ἡμῶν ἑώρακα; οὐ τὸ ἔργον μου ὑμεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ; 2 Εἰ ἄλλοις οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος, ἀλλά γε ὑμῖν εἰμι· ἡ γὰρ σφραγὶς τῆς ἐμῆς ἀποστολῆς ὑμεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2533
Κυριακὴ τῆς Ἀπόκρεω (Α΄ Κορ. 8,8 – 9,2)
19 Φεβρουαρίου 2023
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Παρα να σκανδαλισω, μενω και νηστικος!
«Οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω» (Α΄ Κορ. 8,13)
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου
Καὶ πάλι σήμερα, ἀγαπητοί μου, δάσκαλός μας θὰ εἶνε ὁ ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν, ὁ μέγας Παῦλος. Δὲν θὰ ἐξηγήσουμε τώρα τὸ εὐαγγέλιο τῆς ἡμέρας, ποὺ εἶνε γεμᾶτο κεραυνούς (βλ. Ματθ. 25,31-46)· τ᾽ ἀφήνουμε γιὰ κάποια ἄλλη φορά. Τώρα θέλω νὰ ποῦμε μὲ ἁπλᾶ λόγια τί μᾶς διδάσκει τὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, τῆς Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεω (βλ. Α΄ Κορ. 8,8 – 9,2).
Μιλάει, ἀδελφοί μου, σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος γιὰ ἕνα ἁμάρτημα, ποὺ ἀκούγοντάς το μερικοὶ ἀπὸ τοὺς σημερινοὺς Χριστιανοὺς παραξενεύονται, τοὺς φαίνεται ὑπερβολικὸ τὸ κήρυγμά του. Ἐν τούτοις δὲν λέει ἐδῶ ὁ θεῖος λόγος κάτι ἀκατανόητο ἢ ἀπροσδόκητο· μιλάει γιὰ ἕνα ἁμάρτημα ποὺ συμβαίνει συχνά, ἁμάρτημα σοβαρό, σοβαρώτατο. Πῶς λέγεται; Εἶνε τὸ ἁμάρτημα τοῦ σκανδάλου.
Τί θὰ πῇ «σκάνδαλο»; Σκάνδαλο λέγεται μιὰ παγίδα, ποὺ στήνει κάποιος γιὰ νὰ πιαστῇ σ᾽ αὐτὴν ὁ ἐχθρός του. Σκάνδαλο λέγεται ἕνα ἐμπόδιο ποὺ δυσκολεύει τὴν πορεία τοῦ ὁδοιπόρου, μιὰ πέτρα π.χ. στὴ μέση τοῦ δρόμου, ὅπου ὁ ἀπρόσεκτος διαβάτης σκοντάφτει τὸ πόδι του καὶ κινδυνεύει νὰ πέσῃ κάτω καὶ νὰ τσακιστῇ. Σκάνδαλο τέλος, ἐν μεταφορικῇ πλέον ἐννοίᾳ, λέγεται καὶ ἕνας πειρασμὸς ποὺ παρεμβάλλεται ξαφνικὰ στὴ ζωή μας, ταράζει παροδικὰ τὴν ψυχὴ ἢ καὶ κλονίζει ἀνεπανόρθωτα τὴν πίστι καὶ ματαιώνει τὴ σωτηρία ἑνὸς πιστοῦ. Γι᾽ αὐτὴ τὴν τελευταία περίπτωσι ἐκφράζεται πολὺ αὐστηρὰ ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς στὸ Εὐαγγέλιο λέγοντας· «Οὐαὶ τῷ ἀνθρώπῳ ἐκείνῳ δι᾽ οὗ τὸ σκάνδαλον ἔρχεται» (Ματθ. 18,6-7. Μᾶρκ. 9,42. Λουκ. 17,1-2).
Τὸ ἁμάρτημα τοῦ σκανδάλου λοιπὸν ἦταν αὐτὸ ποὺ τάραζε τότε, στὰ χρόνια τοῦ ἀποστόλου Παύλου, τὴν ἐκκλησία τῆς Κορίνθου. Μερικοὶ δηλαδὴ Χριστιανοί, ποὺ θεωροῦσαν τὸν ἑαυτό τους πνευματικὰ δυνατό, προκαλοῦσαν σκανδαλισμό· καὶ κάποιοι ἄλλοι, ἀδύναμοι στὴν πίστι, ἦταν τὰ θύματα, ποὺ ἔπεφταν στὴν παγίδα τοῦ σκανδάλου. Αὐτὸ ποὺ συνέβαινε ἦταν ζήτημα σοβαρό, πνευματικό, ζήτημα ζωῆς ἢ θανάτου· γι᾽ αὐτὸ ὁ ἀπόστολος Παῦλος κρίνει ἀναγκαῖο νὰ τοὺς διδάξῃ.
Τί ἀκριβῶς συνέβαινε ἐκεῖ; Στὴν Κόρινθο τὴν ἐποχὴ ἐκείνη δὲν ἦταν ὅλοι Χριστιανοί· οἱ Χριστιανοὶ ἦταν ἀκόμη λίγοι. Ἐκτὸς ἀπὸ αὐτούς, οἱ ἄλλοι, οἱ πολλοί, ἐξακολουθοῦσαν νὰ λατρεύουν τὰ εἴδωλα· ἔκαναν θυσίες σὲ βωμοὺς τῶν θεῶν τους· ἔσφαζαν ζῷα, ἀρνιὰ καὶ βόδια, καὶ τὰ θυσίαζαν. Αὐτὰ ἦταν τὰ εἰδωλόθυτα. Τὰ κρέατα αὐτὰ οἱ εἰδωλολάτρες Κορίνθιοι τὰ θεωροῦσαν ἁγιασμένα· τὰ τεμάχιζαν καὶ τὰ παρέθεταν σὲ τραπέζια, ὅπου λόγῳ κοινωνικῶν σχέσεων καλοῦσαν καὶ Χριστιανοὺς νὰ παρακαθήσουν μαζί τους.
Μὲ ἄλλη ὅμως συνείδησι τὰ ἔτρωγαν αὐτοὶ καὶ μὲ ἄλλη συνείδησι τὰ ἔτρωγαν οἱ Χριστιανοί. Οἱ εἰδωλολάτρες τὰ ἔτρωγαν μὲ τὴν ἰδέα ὅτι γευόμενοι παίρνουν ἀπ᾽ αὐτὰ ἁγιασμό. Βέβαια τὰ κρέατα αὐτὰ δὲν ἦταν ἁγιασμένα· ὅ,τι ἦταν τὰ ἄλλα κρέατα τῆς ἀγορᾶς, ἦταν καὶ αὐτά. Ἔχοντας αὐτὴ τὴ συνείδησι οἱ Χριστιανοὶ δὲν τὰ θεωροῦσαν κάτι ἄλλο, τὰ θεωροῦσαν κοινά, ὅπως καὶ ὅλα τὰ ἄλλα κρέατα· μποροῦσαν ἑπομένως νὰ τὰ τρῶνε ὅπως ἔτρωγαν καὶ τὰ ἄλλα. Αὐτὸ ἔκαναν.
Ὑπῆρχαν ὅμως καὶ κάποιοι ἄλλοι νεοφώτιστοι Χριστιανοί, πιὸ ἁπλοϊκοὶ καὶ μὲ ἀσθενῆ συνείδησι, οἱ ὁποῖοι, βλέποντας ἀδελφούς των Χριστιανοὺς νὰ κάθωνται σὲ τραπέζια μὲ εἰδωλολάτρες καὶ νὰ τρῶνε μαζί τους εἰδωλόθυτα σκανδαλίζονταν· νόμιζαν ὅτι τὰ τρῶνε περιμένοντας νὰ λάβουν ἁγιασμό. Ἔτσι πολλὲς τέτοιες ψυχὲς κινδύνευαν νὰ ξαναγυρίσουν στὴν εἰδωλολατρία, ἀπὸ τὴν ὁποία μὲ τόσο κόπο τοὺς εἶχε ἀποσπάσει ὁ Παῦλος.
Χριστιανοί, δυνατοὶ στὴν πίστι καὶ μὲ γνῶσι τῆς ἀληθείας, μ᾽ αὐτὴ τὴ γνῶσι ὅμως ποὺ κατεῖχαν, γίνονταν αἰτία σκανδαλισμοῦ καὶ ἀπωλείας ἀδυνάτων ἀδελφῶν τους. Τί νὰ τὴν κάνῃς αὐτὴ τὴ γνῶσι ὅταν προκαλῇ τόση βλάβη; Δὲν εἶχαν τὴν ἀδελφικὴ ἀγάπη, ὥστε νὰ διακρίνουν ποιό εἶνε τὸ συμφέρον ὅλων· τὸ δικό τους, τῶν ἀδελφῶν, τῆς Ἐκκλησίας. «Γιὰ τὰ εἰδωλόθυτα», εἶπε προηγουμένως ὁ ἀπόστολος, «γνωρίζουμε ὅτι ὅλοι ἔχουμε γνῶσι. Ἡ γνῶσις ὅμως φυσιοῖ, φουσκώνει τὸν ἄνθρωπο μὲ ἐγωισμό, ἐνῷ ἡ ἀγάπη οἰκοδομεῖ» (Α΄ Κορ. 8,1).
Γι᾽ αὐτὸ φωνάζει ἐδῶ ὁ ἀπόστολος σ᾽ αὐτοὺς τοὺς φουσκωμένους ἐγωιστὰς καὶ λέει· Τί εἶν᾽ αὐτὸ ποὺ κάνετε; Σπρώχνετε τοὺς ἀδελφούς σας στὸ κακό, στὸν σκανδαλισμὸ καὶ στὴν ἀπώλεια. Βλέποντες οἱ ταπεινοὶ ἐκεῖνοι ἀδελφοί σας νὰ κάθεστε ἐσεῖς κοντὰ στὰ εἴδωλα καὶ νὰ τρῶτε κρέατα τῶν εἰδωλοθύτων, σκανδαλίζονται καὶ αἰτία τοῦ σκανδάλου εἶστε ἐσεῖς. Γίνεστε ἀφορμὴ κλονισμοῦ· ξυπνᾶτε μέσα στὴν καρδιὰ τους τὴν παλιὰ σπίθα τῆς εἰδωλολατρίας ποὺ εἶχε σβήσει. Δὲν σκέπτεστε σωστά. Γιὰ μένα, ἂν κάποιο φαγητὸ βάζῃ σὲ σκανδαλισμὸ τὸν ἀδελφό μου, εἶνε κακὸ καὶ τὸ θυσιάζω· εἶμαι ἀποφασισμένος, προκειμένου νὰ μὴ βλάψω τὸν ἀδελφό μου, νὰ στερηθῶ γιὰ πάντα τὰ κρέατα αὐτά· «Εἰ βρῶμα σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω» (ἔ.ἀ. 8,13).
Γιὰ τὸν ἀδελφό μου, λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, θυσιάστηκε ὁ Χριστός, κ᾽ ἐγὼ γιὰ μιὰ λαιμαργία νὰ καταστρέφω τὸ ἔργο τοῦ Χριστοῦ; Ὁ Χριστὸς θυσιάστηκε γιὰ τὸν ἄλλο· κ᾽ ἐγὼ θυσιάζω τὸν ἄλλο γιὰ τὸ ἄτομό μου; Ἐγώ, λέει, περιώρισα τὸν ἑαυτό μου σὲ ὅλα τὰ ζητήματα, μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ μὴ δώσω ἀφορμὴ σκανδάλου σὲ κανένα στὸν κόσμο αὐτόν!
* * *
Αὐτά, ἀδελφοί μου, διδάσκει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Σήμερα ὅμως ἐμεῖς τί κάνουμε;
Γέμισε ὁ κόσμος σκάνδαλα καὶ σκανδαλοποιούς. Θὰ χρειαζόταν ὥρα πολλὴ ἂν ἤθελα νὰ τοὺς ἀπαριθμήσω. Γιατὶ ὅλοι σκανδαλίζουμε καὶ μὲ πολλοὺς τρόπους, μὲ φερσίματα καὶ μὲ λόγια· ἐμεῖς οἱ κληρικοὶ ἐσᾶς τὸ λαό, οἱ διδάσκαλοι τοὺς μαθητάς, οἱ πλούσιοι τοὺς φτωχούς, οἱ ἐπιστήμονες τὸν ἁπλοϊκούς…
Ναί· ἕνας λόγος ἀπρόσεκτος ποὺ λέτε σεῖς ὁ πατέρας καὶ ἡ μάνα, μιὰ χειρονομία ἀπρεπὴς μπρὸς στὰ παιδιά, γίνεται σπίθα ποὺ μπορεῖ ν᾽ ἀνάψῃ πυρκαϊὰ σὲ ἀθῷα πλάσματα. Μὴν παραξενεύεστε γι᾽ αὐτὸ ποὺ λέω. Γιὰ νὰ πεισθῆτε, ἀκοῦστε τί συνέβη σ᾽ ἕνα χωριὸ τοῦ Μεσολογγίου τὰ χρόνια ποὺ ὑπηρετοῦσα ἐκεῖ.
Δευτέρα, πηγαίνοντας στὴ μητρόπολι ν᾽ ἀναλάβω ὑπηρεσία, βλέπω στὰ σκαλιὰ ἕνα γέρο.
–Τί συμβαίνει, τὸν ἐρωτῶ, καὶ ἦρθες πρωί;
–Ἄνοιξε τὸ γραφεῖο καὶ θὰ σοῦ ἐξηγήσω.
Κρατοῦσε ἕνα σακκούλι, Ἔβαλε μέσα τὸ χέρι του καὶ μοῦ βγάζει – τί νομίζετε, χρήματα; Ὄχι. Μοῦ δείχνει κάτι καμένα κουρέλια.
–Τί εἶνε αὐτά, γέροντα; τοῦ λέω.
Καὶ ἀποκρίνεται μὲ δάκρυα·
–Χθὲς Κυριακὴ φύσηξε δυνατὸς ἄνεμος. Πῆρε ἀπὸ κάπου μιὰ σκανδαλήθρα, ἕνα ἀναμμένο ξυλαράκι, τό ᾽φερε μέσ᾽ στὸ καλύβι, κι ἀπ᾽ αὐτὸ ἅρπαξε ἀμέσως φωτιά. Μοῦ κάηκαν ὅλα ὅ,τι εἶχα, κ᾽ ἕνα μπαοῦλο – ἀμπάρι μαζὶ μὲ λίγο καρπὸ ποὺ εἶχα μαζέψει. Κόντεψα νὰ χάσω καὶ τὸ παιδάκι μου· μόλις τὸ γλύτωσα ἀπ᾽ τὴ φωτιά… Καὶ ὁ γέρος δὲν ἔπαυε νὰ κλαίῃ.
Δὲν τὸ λέω γιὰ νὰ τὸν λυπηθῆτε καὶ νὰ τὸν βοηθήσετε, ἀλλὰ γιὰ νὰ δῆτε πῶς μιὰ σκανδαλήθρα προκάλεσε φωτιὰ μὲ τόση ζημιά.
* * *
Ἀδελφοί μου, προσοχὴ στὸν βίο μας. Δὲν εἴμαστε ἐλεύθεροι νὰ ζοῦμε ὅπως θέλουμε. Μὴν πάρουμε ἀψήφιστα τὸν κίνδυνο τοῦ σκανδάλου, ὁ ὁποῖος ἔχει δύο πλευρές. Ὁ Κύριος στὸ Εὐαγγέλιο διδάσκει μὲ λόγια αὐστηρὰ νὰ φυλαχτοῦμε κι ἀπὸ τὶς δύο περιπτώσεις σκανδάλου, δηλαδή· νὰ μὴ γίνουμε μήτε θύματα μήτε δρᾶστες σκανδάλου· μήτε ἐμεῖς νὰ σκανδαλιστοῦμε, μήτε ἄλλον νὰ σκανδαλίσουμε.
Νὰ μὴ σκανδαλιστοῦμε οἱ ἴδιοι. Ἀξίζει κάθε θυσία γιὰ νὰ γλυτώσουμε ἀπὸ σκανδαλισμό. Κινδυνεύουμε ἀφήνοντας ἀφύλαχτες τὶς αἰσθήσεις· μὲ ἀπρόσεκτα βλέμματα, βλαβερὰ ἀκούσματα, ἐρεθιστικὲς ἐπαφές, μὲ ἀχαλίνωτη φαντασία καὶ ἀφρούρητη τὴν καρδιὰ στὶς κακὲς ἐπιθυμίες. Ἂν σὲ σκανδαλίζῃ τὸ μάτι, τὸ χέρι, τὸ πόδι σου, τόσο χρήσιμα μέλη, σὲ συμφέρει νὰ τ᾽ ἀποκόψῃς, ὥστε νὰ σωθῇς ἔστω καὶ ἀκρωτηριασμένος, παρὰ νὰ κολαστῇς μένοντας ἀρτιμελής (βλ. Ματθ. 5,28-30· 18,8. Μᾶρκ. 9,43-48).
Νὰ μὴ σκανδαλίσουμε ἄλλον. Ἐδῶ ὁ Χριστός μας ἀποφαίνεται ἀκόμη πιὸ αὐστηρά. Ἡ εὐθύνη τοῦ σκανδαλοποιοῦ γιὰ τὴν ἀθῴα ψυχὴ ποὺ χάνεται ἐξ αἰτίας του εἶνε πάρα πολὺ μεγάλη. Κρίνει ὅτι στὸν ἀμετανόητο δράστη τοῦ σκανδάλου ἀξίζει ὄχι ἀκρωτηριασμὸς ἑνὸς μέλους, ἀλλὰ πέτρα στὸ λαιμὸ καὶ καταποντισμὸς στὸ πέλαγος (βλ. Ματθ. 18,6-7. Μᾶρκ. 9,42. Λουκ. 17,1-2).
Γι᾽ αὐτὸ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ποὺ γνωρίζει καλὰ τὸ θέλημα τοῦ Χριστοῦ, ἀποφασίζει γιὰ τὸν ἑαυτό του καὶ λέει· Προτιμῶ νὰ μείνω νηστικός, παρὰ νὰ σκανδαλίσω μία ψυχή.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
* * *
παρατήρησις: ⃟ τὸ χειρόγραφο εἶνε 2½ σελίδες· ἔχει ἡμιτελεῖς λέξεις καὶ φράσεις (τὶς ὁποῖες προφανῶς συμπλήρωνε ὁ συντάκτης κατὰ τὴν προφορικὴ ἐκφορὰ τοῦ κηρύγματος στὸ ναό)·.
⃟ ἔχει στὸ τέλος καὶ τὰ ἀρχικὰ τῆς ὑπογραφῆς του Αὐγ.Κα.
ἀνάγνωσις, στοιχειοθεσία, διόρθωσις: 24-26 Δεκεμβρίου 2022
β΄ διόρθωσις, σελιδοποίησις: 26-28 Δεκεμβρίου 2022
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε ἴσως στὸν νεκροταφειακὸ ἱ. ναὸ Ἁγ. Λαζάρου Μεσολογγίου τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας καὶ πιθανῶς τὴν 12-2-1939. Ἀνάγνωσις, στοιχειοθεσία, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ ἀναπλήρωσις 28-12-2022.
1939; (12-2-1939; ἱ. ν. νεκροταφειακὸς Ἁγ. Λαζάρου; Μεσολογγίου)
Ἀπόστολος Κυριακῆς Ἀπόκρεω
ἡ χρονολογία ἀμφίβολη, ἁπλῶς πιθανή (2½ σσ. κόλλας ἀναφορᾶς μὲ μολύβι)
«Κυριακὴ» 2533/2023 Παρὰ νὰ σκανδαλίσω, μένω καὶ νηστικός! (Α΄ Κορ. 8,13)
Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα
Κεφ. Η΄ 8 Ενώ λοιπόν ο ασθενής αδελφός βλάπτεται, και εσύ δεν έχεις να κερδίσεις τίποτε από το φαγητό αυτό. Δεν είναι το φαγητό που μας παρουσιάζει ευάρεστους στον Θεό· διότι ούτε εάν φάμε, προκόπτουμε και προοδεύουμε στην αρετή, ούτε εάν δεν φάμε, υστερούμε και μένουμε πίσω σε αυτήν. 9 Προσέχετε όμως μήπως το δικαίωμα αυτό που έχετε να τρώτε από όλα, ακόμη και τα ειδωλόθυτα, γίνει αιτία να αμαρτήσουν οι αδελφοί σας, που είναι αδύναμοι στην πίστη. 10 Και είναι επόμενο να βλαφτούν σοβαρά οι αδύναμοι αδελφοί· διότι, εάν κανείς από αυτούς δει εσένα που έχεις την ορθή γνώση να κάθεσαι στο τραπέζι κάποιου ναού των ειδώλων, δεν θα παρασυρθεί και δεν θα παγιωθεί η συνείδησή του στο να τρώει τα ειδωλόθυτα ως κάτι ιερό και άξιο ευλαβείας, αφού αυτός είναι ασθενής. 11Και θα χαθεί παρασυρόμενος στην ειδωλολατρία ο αδελφός σου που είναι αδύνατος πνευματικά, εξαιτίας της δικής σου γνώσεως. Αλλά για τη σωτηρία του αδελφού σου αυτού ο Χριστός θυσίασε τη ζωή Του. 12 Και έτσι διαπράττετε αμάρτημα, από το οποίο βλάπτονται πολύ οι αδελφοί, και για τον λόγο αυτόν αποτελεί αμάρτημα προς τους αδελφούς. Και πληγώνετε έτσι και χτυπάτε σκληρά τη συνείδησή τους, η οποία είναι ασθενική και αδύνατη. Αλλά υποπίπτετε συγχρόνως και σε αμάρτημα που αναφέρεται στον ίδιο τον Χριστό, ο οποίος πέθανε για να σώσει τους αδελφούς αυτούς. 13 Γι’ αυτό λοιπόν, εάν αυτό που τρώω γίνεται αιτία σκανδάλου και αμαρτίας στον αδελφό μου, δεν θα φάω ποτέ οποιοδήποτε είδος κρεάτων, για να μην σκανδαλίσω τον αδελφό μου. Και έρχομαι τώρα να σaς δείξω ότι για τους αδύνατους αδελφούς έκανα και εξακολουθώ να κάνω θυσίες των δικαιωμάτων μου.
Κεφ. Θ΄ 1 Δεν είμαι Απόστολος με ίσα δικαιώματα με τους άλλους Αποστόλους; Δεν είμαι ελεύθερος, όπως όλοι οι Χριστιανοί; Δεν είδα τον Ιησού Χριστό τον Κύριό μας; Και δεν είστε εσείς το έργο που με τη βοήθεια του Κυρίου επιτέλεσα; 2 Εάν για άλλους δεν είμαι Απόστολος, τουλάχιστον όμως για σας είμαι Απόστολος· διότι η σφραγίδα με την οποία πιστοποιείται επίσημα το αποστολικό μου αξίωμα, με τη χάρη του Κυρίου, είστε εσείς, τους οποίους εγώ οδήγησα στον Χριστό.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.