Ὕπαρξι και ἀξια της ψυχης – Ἀδερφια μου, παψτε πια να κανετε συμβολαια & να παραδιδετε την ἀτιμητη ψυχη σας στον ἐχθρο του Χριστου (Του Μητροπολιτου Φλωρινης π. Αυγουστινου Καντιωτου)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2542
Κυρ. Γ΄ Νηστ. Σταυρ/σεως (Μᾶρκ. 8,34 – 9,1)
19 Μαρτίου 2023
Του Μητροπολιτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Ὕπαρξι και ἀξια της ψυχης
«Τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;
ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (Μᾶρκ. 8,36-37)
Ἂν ἕνας, ἀγαπητοί μου, πῇ ὅτι κάπου εἶνε κρυμμένος ἕνας σπουδαῖος θησαυρός, ποὺ ἕνα φτωχὸ θὰ τὸν κάνῃ πλούσιο, τί λέτε, ἡ εἴδησι αὐτὴ θ᾽ ἀκουστῇ ἀδιάφορα; Ὄχι βέβαια. Εἴμαστε δυστυχῶς δραστήριοι ὅταν πρόκειται γιὰ τὰ ἐπίγεια· πόσο ὅμως ἀμελεῖς εἴμαστε γιὰ τὰ πνευματικά! Ὑπάρχει λοιπὸν ἕνας θησαυρὸς ἀνεκτιμήτου ἀξίας, ποὺ τὸν ἔχει κάθε ἄνθρωπος, ἀπὸ τὸ φτωχότερο μέχρι τὸν πλουσιώτερο. Ποιός εἶνε ὁ θησαυρὸς αὐτός; Εἶνε, ἀδελφοί μου, ἡ ψυχή μας!
Ψυχή; Πῶς τ᾽ ἀκούει αὐτὸ ὁ κόσμος σήμερα; Ἐπηρεασμένοι ἀπ᾽ τὸ δαιμονικὸ πνεῦμα ἀρνοῦνται τὸν πνευματικὸ κόσμο. Πολλοὶ ἀκοῦνε γιὰ ψυχὴ σὰν ναρκωμένοι, οἱ δὲ ὑλισταὶ εἰρωνεύονται. Πρὸ ἐτῶν μακαρίτης πλέον καθηγητὴς τῆς ἰατρικῆς, ἐκεῖ ποὺ ἐκπαιδεύοντας φοιτητὰς χειρουργοῦσε ἀσθενῆ, καθὼς ἀνασκάλευε τὰ ἔντερα, ἔλεγε μὲ καγχασμὸ στοὺς αὐριανοὺς γιατρούς· Ποῦ εἶνε ἡ ψυχή;… Νόμιζε ὁ ἀνόητος ὅτι μπορεῖ νὰ δῇ τὴν ψυχὴ κάπου στὰ σπλάχνα, ἀνάμεσα στὰ κόπρια τοῦ σώματος…
Γιὰ ὅποιον ὅμως ἔχει πίστι στὸ Θεό, νοῦ ποὺ σκέπτεται καὶ καρδιὰ ποὺ αἰσθάνεται, εἶνε ἀναμφισβήτητο· ὅπως ὑπάρχει σῶμα, ὑπάρχει καὶ ψυχή. Ὅποιος τὸ ἀμφισβητεῖ παραλογίζεται.
Θὰ σᾶς κουράσω λίγο στὴν ἀρχὴ μὲ κάποια θεωρία, γιὰ νὰ μποῦμε κατόπιν στὸ θέμα.
* * *
Σήμερα ἐπάνω στὴ γῆ κατοικοῦν μερικὰ δισεκατομμύρια ἄνθρωποι. Ἦταν ὅμως ἐποχὴ ποὺ ἐπάνω στὴν ἐπιφάνειά της δὲν ὑπῆρχε κανένας ἄνθρωπος. Πῶς παρουσιάστηκε ὁ ἄνθρωπος;
Ἡ ἐπιστήμη βεβαιώνει, ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἐμφανίστηκε τελευταῖος ἀπ᾽ ὅλη τὴ δημιουργία. Καὶ λέγοντας δημιουργία ἐννοῶ τὰ τρία βασίλεια τῆς φύσεως· ὀρυκτά, φυτὰ καὶ ζῷα, τὸ ἕνα ὑψηλότερο ἀπὸ τὸ ἄλλο. Ὁ ἄνθρωπος παρουσιάζεται ὅπως ἕνας βασιλιᾶς στὶς τελετές· προηγοῦνται οἱ σαλπιγκταί, οἱ ὑπασπισταί, οἱ ἄλλοι ἐπίσημοι, καὶ τελευταῖα ἔρχεται αὐτὸς μὲ κάθε δόξα.
Αὐτὸ βεβαιώνει καὶ ἡ ἁγία Γραφή. Ἀξίζει νὰ παρατηρήσουμε τί λέξεις μεταχειρίστηκε ὁ Θεὸς στὰ ἄλλα δημιουργήματα· γιὰ τὸ φῶς εἶπε «Γενηθήτω φῶς» (Γέν. 1,3), γιὰ τὸν ἥλιο καὶ τὴ σελήνη εἶπε «Γενηθήτωσαν φωστῆρες…» (ἔ.ἀ. 1,14), γιὰ τὰ φυτὰ εἶπε «Βλαστησάτω ἡ γῆ βοτάνην χόρτου κ.τ.λ.» (ἔ.ἀ. 1,11), καὶ γιὰ τὰ ζῷα εἶπε «Ἐξαγαγέτω ἡ γῆ …τετράποδα κ.τ.λ.» (ἔ.ἀ. 1,24).
Γιὰ τὸν ἄνθρωπο ὅμως τί εἶπε· «Ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾽ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾽ ὁμοίωσιν» (ἔ.ἀ. 1,26). Μέσα στὶς λίγες αὐτὲς λέξεις φαίνεται ὁ προορισμός του. «Ποιήσωμεν», λέει. Ὄχι «ποιήσω», ἀλλὰ «Ποιήσωμεν», σὲ πληθυντικό· ἂς φτειάξουμε. Δὲν ὁμιλεῖ ἕνας μόνο· ὁμιλεῖ αὐτὸς μαζὶ μὲ ἄλλους. Ἐδῶ κατὰ τοὺς πατέρας τῆς Ἐκκλησίας ὑποδηλώνεται τὸ μυστήριο τῆς ἁγίας Τριάδος ἀλλὰ καὶ ἡ ἀξία τοῦ ἀνθρώπου. Ὅπως στὴ γῆ γιὰ ἕνα σοβαρὸ πρᾶγμα γίνεται συμβούλιο, συσκέπτονται οἱ ἁρμόδιοι, ἔτσι στὸν οὐρανὸ ἔγινε θεϊκὴ σύσκεψις. Πατήρ, Υἱὸς καὶ ἅγιο Πνεῦμα συσκέπτονται, καὶ ἐκ τῆς βουλῆς τῆς ἁγίας Τριάδος βγῆκε τὸ ἀριστούργημα τῶν ἀριστουργημάτων, ἡ κορωνίδα τῆς δημιουργίας, ἕνας μεγαλόκοσμος μέσα σὲ μικρόκοσμο.
Ὁ ἄνθρωπος ἀποτελεῖ τὸν κρίκο ποὺ ἑνώνει τὴν ὑλικὴ μὲ τὴν πνευματικὴ δημιουργία, διότι ἀποτελεῖται ἀπὸ σῶμα καὶ ψυχή.
Ἔχει σῶμα. Ἡ Γραφὴ μεταχειρίζεται εἰκόνες ποὺ μποροῦν νὰ καταλάβουν οἱ ἄνθρωποι. Λέει ὅτι, τρόπον τινά, ὁ Θεὸς ἔσκυψε κάτω στὴ γῆ καὶ πῆρε χῶμα γιὰ νὰ φτειάξῃ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα. «Αἱ χεῖρές σου ἐποίησάν με καὶ ἔπλασάν με» (Ψαλμ. 118,73). Δὲν πῆρε πολύτιμα μέταλλα οὔτε διαμάντια· πῆρε τὸ εὐτελέστερο ἀπ᾽ ὅλα, τὸ χῶμα, καὶ ἀπ᾽ αὐτὸ ἔπλασε τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ὠνομάστηκε Ἀδάμ (Ἀδὰμ στὰ ἑβραϊκὰ θὰ πῇ «κόκκινο χῶμα»)· εἶνε λοιπὸν «χοϊκός» (Α΄ Κορ. 15,47), χωματένιος. Ἀπὸ χῶμα εἶνε οἱ σάρκες, τὰ ὀστᾶ, τὰ νεῦρα, ὅλα τὰ ὑλικὰ στοιχεῖα του.
Ἀλλὰ ὁ ἄνθρωπος εἶνε καὶ ψυχή. Ἕνας σοφὸς τῆς πατρίδος μας (ὁ Ἀριστοτέλης;) εἶπε· Ἡ ψυχὴ εἶνε ἀρχὴ (κέντρο ἐξουσίας) ἄυλη, ἄφθαρτη, ἀλλοτρία τοῦ σώματος· εἶνε «νοῦς ποιητικὸς τὰ πάντα νοῶν καὶ ἑαυτὸν νοῶν» – δὲν φαίνονται βαρειὰ αὐτά; Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς λέει, ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶνε ψυχὴ νοερὰ καὶ λογική, τὸ δὲ εὐγενέστερο μέρος τῆς ψυχῆς εἶνε ὁ νοῦς.
–Μά, θὰ μοῦ πῆτε, καὶ τὰ ζῷα ἔχουν νοῦ.
☼ Δὲν ἀρνοῦμαι ὅτι ἔχουν κι αὐτὰ ἐγκέφαλο· ἀλλ᾽ ἀκόμα καὶ τὰ πιὸ νοήμονα ζῷα ἄβυσσος τὰ χωρίζει ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Σωματικὰ αὐτὸς εἶνε τὸ ἀσθενέστερο πλάσμα. Ἀλλ᾽ ἐνῷ εἶνε ἄοπλος, μὲ τὴν εὐφυΐα τοῦ νοῦ του τιθασεύει κ᾽ ἐξουσιάζει τὰ ἄγρια θηρία. Ὁ νοῦς του, ἐν ἀντιθέσει μὲ τὰ ζῷα, δὲν μένει στάσιμος, διαρκῶς προοδεύει. Τὸ μυρμήγκι, ἡ μέλισσα, ὁ κάστορας, ὅπως ἔφτειαχναν τὴ φωλιά τους τὴν ἐποχὴ τοῦ Ὁμήρου, ἔτσι τὴ φτειάχνουν καὶ σήμερα καὶ θὰ τὴ φτειάχνουν πάντοτε. Ἐνῷ ὁ ἄνθρωπος, ποὺ κάποτε ζοῦσε σὲ σπήλαια, τώρα ἔφτασε νὰ ὑψώνῃ οὐρανοξύστες καὶ νὰ γίνεται ἀστροναύτης στὸ διάστημα.
☼ Προσὸν τοῦ ἀνθρώπου ὅμως δὲν εἶνε μόνο ἡ εὐφυΐα. Μέσα στὸ νοῦ του ζοῦν ἔννοιες ἄυλες, ποὺ δὲν βγῆκαν ἀπὸ τὸν αἰσθητὸ κόσμο· προέρχονται ἀπὸ ἕνα κόσμο οὐρανογείτονα, δὲν μποροῦν νὰ ἐξηγηθοῦν ὡς ἀπόρροιες καὶ ἐκκρίματα λειτουργιῶν τῆς ὕλης. Ὅπως στὸν οὐρανὸ ὑπάρχουν ἄστρα ποὺ σελαγίζουν, ἔτσι καὶ ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου εἶνε ἕνας οὐρανὸς ὅπου λάμπουν σὰν ἄστρα μεγάλες ἀλήθειες, νοήματα ὑψηλά· τὸ ἀγαθόν, τὸ δίκαιον, τὸ ὡραῖον, τὸ ἄπειρον, ὁ χρόνος, ἡ ἀθανασία… Αὐτὰ δὲν ἔχουν κάτι τὸ ὑλικό, οὔτε εἶνε ἀντίγραφα ἢ ἐπιρροὲς ἀπὸ τὸν ἐξωτερικὸ κόσμο. Ποιός τὰ φύτεψε στὸν ἄνθρωπο; Ἐκεῖνος ποὺ ἔστησε τὰ ἄστρα ψηλὰ στὸν οὐρανό, ὁ ἴδιος φύτεψε καὶ αὐτὰ μέσα του.
☼ Θαυμαστὸς ὁ ἄνθρωπος γιὰ τὴν εὐφυΐα καὶ τὶς ἄυλες ἔννοιες τοῦ νοῦ του· θαυμαστὸς ἀκόμη γιὰ τὴ συνείδησι χρέους, τὴν αἴσθησι καθήκοντος, ποὺ τὸν κάνει νὰ συγγενεύῃ μὲ τὴν τελειότητα, μὲ τὸν τέλειο κόσμο τοῦ Θεοῦ. Ποιός λέει, ὅτι ἡ ζωὴ ἴσον ἀπόλαυσις; Δὲν ἱκανοποιεῖται ὁ ἄνθρωπος μὲ τὰ πεπερασμένα· πλάστηκε γιὰ τὰ μεγάλα καὶ ὑψηλά. Ἀναφέρω λίγα παραδείγματα γιὰ τὴν αἴσθησι χρέους – καθήκοντος.
• Ἕνα πλοῖο ναυαγεῖ στὸν ὠκεανὸ καὶ ὅλοι τρέχουν στὶς βάρκες νὰ σωθοῦν. Ἕνας, ὁ πλοίαρχος, δὲν σκέπτεται τὸ σαρκίον του· φροντίζει νὰ διασώσῃ ἐπιβάτες καὶ πλήρωμα, νὰ μὴν ἀπολεσθῇ καμμιά ψυχή, γιὰ νὰ μπορῇ νὰ πῇ στὸ Θεὸ ἐμπρὸς στὸ κριτήριο «Ἰδοὺ ἐγὼ καὶ τὰ παιδία, ἅ μοι ἔδωκεν ὁ Θεός» (Ἠσ. 8, 18=Ἑβρ. 2,13). Ἐρωτῶ· Τί τὸν κάνει νὰ ἐπιβάλλεται στὸν ἑαυτό του γιὰ νὰ θυσιαστῇ ὑπὲρ τῶν ἄλλων;
• Τί κάνει καὶ τὴν ἀδελφὴ νοσοκόμο νὰ ἀγρυπνῇ στὸ προσκέφαλο ἑνὸς ἀσθενοῦς ἀγνώστου, ποὺ τὸν ἔχουν ἐγκαταλείψει ὅλοι;
• Στὶς 25 Μαρτίου ἑορτάζουμε τὴν ἐπανάστασι τοῦ ᾽21. Γιὰ τὸ ἀνδραγάθημα τοῦ Κανάρη στὴ Χίο ἕνας ξένος τὸν ρώτησε κατόπιν· –Πῶς τό ᾽κανες αὐτό; –Τὸ βράδυ ἐκεῖνο εἶπα μπροστὰ στὸ εἰκόνισμα· Κωσταντῆ, ἀπόψε πρέπει νὰ πεθάνῃς γιὰ τὴν πατρίδα!
• Καὶ καθέναν ἀπὸ τοὺς ἀμέτρητους ἁγίους μάρτυρες τῆς Πίστεώς μας τί τὸν ἔκανε νὰ ὑπομένῃ φρικτὰ μαρτύρια γιὰ τὸ Χριστό;
Νά λοιπόν, ἀγαπητοί μου, ὅτι στὴν ψυχὴ ὑπάρχουν μεγαλειώδη κίνητρα, ὑπερκόσμια ἐλατήρια, δυνάμεις πάνω ἀπὸ τὴν ὕλη καὶ τὴ σάρκα.
☼ Τέλος ὁ ἄνθρωπος, ἐκτὸς ἀπὸ εὐφυΐα, τὶς ἄυλες ἔννοιες, τὴ συνείδησι χρέους, ἔχει μέσα του καὶ ἐνοράσεις – διαισθήσεις. Δηλαδή, τί εἶν᾽ αὐτά; Χοντρὸ νόμισμα· ἂς τὸ κάνουμε λιανά.
• Ὁ Ἀρχιμήδης (287-212 π.Χ.), μαθηματικὸς καὶ φυσικὸς στὶς Συρακοῦσες, εἶχε σχεδιάσει στὴν ἄμμο καὶ μελετοῦσε γεωμετρικὰ σχήματα· καί, ἐνῷ ἡ πόλις του κυριεύθηκε ἀπὸ τοὺς ῾Ρωμαίους καὶ ἔφτασε πάνω του ἕνας στρατιώτης –ὁ ὁποῖος καὶ τὸν σκότωσε–, αὐτὸς εἶπε· «Μή μου τοὺς κύκλους τάραττε». Τί παρὰ τὸν κίνδυνο τὸν κρατοῦσε βυθισμένο στὴ σκέψι του;
• Θυμᾶστε καὶ τὸ Σωκράτη (469-399 π.Χ.); Μερικὲς φορὲς βυθισμένος σὲ σκέψεις εἶχε κάτι σὰν ἔκστασι καὶ στεκόταν ἐπὶ ὥρα στὴ μέση τοῦ δρόμου ἀκίνητος. Οἱ μαθηταί του τὸν σκουντοῦσαν· –Προχώρα! Ἐκεῖνος ἔλεγε· –Μὴ μ᾽ ἐνοχλεῖτε, ἔχω τώρα ἐπικοινωνία μὲ τὸ θεό.
• Ἀλλὰ τί ἀναφέρω Ἀρχιμήδη καὶ Σωκράτη; Ἔχουμε παραδείγματα ἀπὸ τοὺς βίους τῶν νηπτικῶν πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Διαβάστε τὸν ἅγιο Ἰσαὰκ τὸν Σῦρο. Στοὺς λόγους του ἀναφέρει, ὅτι ἕνας ἀσκητὴς –ἐνῷ ἐμεῖς στὴ θεία λειτουργία κουραζόμαστε καὶ δὲν βλέπομε τὴν ὥρα πότε νὰ βγοῦμε ἔξω–, ἐκεῖνος γονάτισε πρὶν βασιλέψῃ ὁ ἥλιος καὶ ἄρχισε προσευχή. Κι ὁ ἥλιος ἔδυσε, ἔγινε νύχτα, πέρασαν τὰ μεσάνυχτα, χάραξε, ξημέρωσε, βγῆκε πάλι ὁ ἥλιος, ἀνέβηκε ψηλά, ἔγινε μεσημέρι, κι αὐτὸς μὲ τὰ χέρια ὑψωμένα ἐξακολουθοῦσε νὰ προσεύχεται. Καὶ ὅλο αὐτὸ τὸ διάστημα τοῦ φάνηκε σὰν μιὰ στιγμή! Καὶ ὁ χρόνος δηλαδὴ σ᾽ αὐτὸν ποὺ ἔχει ἐκστάσεις καὶ ἐπικοινωνία μὲ τὸ Θεὸ εἶνε κάτι σχετικό.
Τέτοια πράγματα δὲν ἐξηγοῦνται παρὰ μόνο ἂν παραδεχτοῦμε, ὅτι μέσα στὸν ἄνθρωπο ὑπάρχει ἀρχὴ ἄυλη καὶ ἄφθαρτη – ἀθάνατη. Ἂν κάποιος θέλῃ καὶ μπορῇ, ἂς διαβάσῃ τὸν Φαίδωνα τοῦ Πλάτωνος, νὰ δῇ ἐπιχειρήματα περὶ ψυχῆς.
* * *
Ἀλλὰ τί νὰ τὰ κάνετε αὐτά, ἀγαπητοί μου; Πάνω ἀπ᾽ ὅλες τὶς μαρτυρίες εἶνε ἡ μαρτυρία Ἐκείνου ὁ ὁποῖος οὐδέποτε ἐψεύσθη καὶ βεβαίωσε ὅτι «Ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (Λουκ. 21,33. Μᾶρκ. 13,31). Ὡς χριστιανὸς λοιπὸν δὲν ἐρωτῶ τί λένε ἄλλοι ἐπὶ τοῦ θέματος αὐτοῦ· ἐρωτῶ τί λέει ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός. Ὁ Κύριος λοιπὸν μᾶς βεβαιώνει, ὅτι ὑπάρχει ψυχὴ ἀθάνατη.
☼ Αὐτὸς εἶπε· «Μὴ φοβηθῆτε ἀπὸ τῶν ἀποκτεννόντων τὸ σῶμα, τὴν δὲ ψυχὴν μὴ δυναμένων ἀποκτεῖναι» (Ματθ. 10,28).
☼ Αὐτὸς στὶς τελευταῖες στιγμὲς ἐπὶ τοῦ σταυροῦ εἶπε στὸν μετανοημένο λῃστή· «Ἀμὴν λέγω σοι, σήμερον μετ᾽ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ» (Λουκ. 23,43).
☼ Αὐτὸς καὶ στὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο βεβαίωσε τὴν ἀξία τῆς ψυχῆς. Ἂς φανταστοῦμε μιὰ ζυγαριὰ μὲ δύο δίσκους. Στὸν ἕνα νὰ βάλουμε ὅ,τι πολύτιμο ὑπάρχει στὸ σύμπαν (χρήματα, στέμματα, πολύτιμα μέταλλα καὶ λίθους, κάλλη, δόξες κ.λπ.), καὶ στὸν ἄλλο δίσκο νὰ βάλουμε – τί· μιὰ ψυχή, τὴν ψυχὴ τοῦ τελευταίου ταπεινοῦ καὶ καταφρονεμένου τῆς γῆς. Μόλις τὸ φτερὸ τῆς ψυχῆς ἀκουμπήσῃ πάνω στὸ δίσκο, ἡ ζυγαριὰ κλίνει πρὸς αὐτήν! Δὲν εἶνε αὐτὸ φαντασία, εἶνε πραγματικότης. Νά κατὰ τὴν πίστι μας ἡ ἀξία τῆς ψυχῆς, νά καὶ ἡ πρακτικὴ ἑρμηνεία τοῦ λόγου ποὺ ἀκούσαμε σήμερα «Τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (Μᾶρκ. 8,36-37).
* * *
Στὴν Ἀφρικὴ οἱ ἰθαγενεῖς βρίσκουν πολύτιμα πετράδια, μὰ δὲν γνωρίζουν τὴν ἀξία τους. Εὐρωπαῖοι ἔμποροι ὅμως, ποὺ ξέρουν τὴν ἀξία τῶν πολυτίμων λίθων, ξεγελοῦν τοὺς ἰθαγενεῖς καὶ τοὺς παίρνουν τὰ πολύτιμα πετράδια ἀνταλλάσσοντάς τα μὲ …κάτι χρωματιστὰ γυαλάκια.
Ἀγανακτεῖτε μὲ τὴν ἀπάτη καὶ ἐκμετάλλευσι αὐτή; Εἰκόνα ἦταν αὐτό. Ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, εἴμαστε οἱ ἀνόητοι ποὺ πέφτουν θύματα τοῦ μεγάλου ἀπατεῶνος, τοῦ διαβόλου. Ἔχουμε θησαυρὸ αἰώνιο, τὴν ἀθάνατη ψυχή μας, τὴν ὁποία ὅμως σᾶς βλέπω ἕτοιμους νὰ τὴν πουλήσετε στὸν διάβολο μὲ ψεύτικα ἀνταλλάγματα. Γιὰ τὸ μειδίαμα μιᾶς πόρνης πουλάει τὴν παρθενία του ὁ νέος· γιὰ ἕνα μεταξωτὸ φόρεμα ἡ ἁγνὴ νέα πουλάει τὴν ἀνεκτίμητη τιμή της· γιὰ μία ἐκδρομή, ἕνα ταξίδι, ἕνα συμπόσιο, μία θέσι ἐργασίας ἡ ἔγγαμη γυναίκα πουλάει τὴν οἰκογενειακή της ὑπόληψι, γιὰ τριάκοντα ἀργύρια ὁ ἐπιστήμονας κωφεύει στὸν ὅρκο καὶ στὴ συνείδησί του, γιὰ μιὰ θεωρία φανταχτερὴ ἀλλὰ ψεύτικη πουλάει τὴν πίστι του ὁ Χριστιανός… Λίγο – πολὺ οἱ πάντες συνθηκολογοῦμε μὲ τὸν διάβολο.
Ἀδέρφια μου, πάψτε πιὰ νὰ κάνετε συμβόλαια καὶ νὰ παραδίδετε τὴν ἀτίμητη ψυχή σας στὸν ἐχθρὸ τοῦ Χριστοῦ. Ἂς μείνουμε στὴν πίστι μας, ἂς μετανοήσουμε γιὰ τὰ κρίματά μας, ἂς φροντίσουμε γιὰ τὴν ἀθάνατη ψυχή μας καὶ ποτέ μὴν τὴν ἐκθέτουμε σὲ κίνδυνο. Κἂν τὰ ἄστρα, κἂν τὶς δόξες, κἂν τὰ πλούτη, κἂν τὰ πάντα μᾶς προσφέρῃ ὁ διάβολος, ἐμεῖς ν᾽ ἀκούσουμε τὸν πανάγαθο Κύριό μας καὶ ν᾽ ἀπαντήσουμε στὸν ἐχθρό· «Τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (ἔ.ἀ. 8,36-37).
Ὁ δὲ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς ἂς εὐλογῇ καὶ ἁγιάζῃ ὅλους μας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὴν αἴθουσα τῆς ὁδ. Ζωοδ. Πηγῆς 44 τῶν Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 17-3-1963 βράδυ. Καταγραφή, δραστικὴ σύντμησις καὶ συμπλήρωσις τοῦ τίτλου 3-2-2023. Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd 91 τῆς ἀδελφότητος «Σταυρός»)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.