Ἡ πιστι στο Χριστο εξυψωνει τον πιστο. Εχουμε αναγκη απο αληθινους Χριστιανους. (Κυριακη Δ Ματθαιου (Ματθ. 8,5-13), ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2566
Κυριακὴ Δ΄ Ματθαίου (Ματθ. 8,5-13)
2 Ἰουλίου 2023
Του Μητροπολιτου Φλωρινης π. Αυγουστινου
Ἡ πιστι στο Χριστο ἐξυψωνει τον πιστο
«Ὁ Ἰησοῦς ἐθαύμασε καὶ εἶπε τοῖς ἀκολουθοῦσιν· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐδὲ ἐν τῷ Ἰσραὴλ τοσαύτην πίστιν εὗρον» (Ματθ. 8,10)
Σύμφωνα μὲ τὴν τάξι τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας, ἀγαπητοί μου, κάθε μέρα μέσα ἀπὸ τὰ ἀναγνώσματα καὶ τὰ συναξάρια προβάλλονται ἐνώπιόν μας πότε ἕνας, πότε δύο, πότε περισσότεροι ἅγιοι, ὥστε νὰ τοὺς βλέπουμε καὶ νὰ παίρνουμε μαθήματα ὑποδειγματικά.
Τί εἶνε «ἅγιος», τί θὰ πῇ «ἅγιος»; Ὁ κόσμος, ὅταν ἀκούῃ τὴ λέξι «ἅγιος», ἡ σκέψι του πηγαίνει σ᾽ ἐκείνους, τοὺς ἄντρες ἢ γυναῖκες, ποὺ ἄφησαν πατέρα, μάνα, συγγενεῖς καὶ φίλους, ἐγκατέλειψαν τὸν κόσμο, ἔφυγαν μακριά, ἔστησαν τὶς φωλιές τους πάνω σὲ ψηλὰ βουνά, κ᾽ ἐκεῖ μὲ αὐστηρὴ ἄσκησι (προσευχές, δεήσεις, νηστεῖες, δάκρυα) ἀγωνίζονται νὰ ζήσουν μιὰ ζωὴ ἀνώτερη καὶ νὰ εὐαρεστήσουν στὸ Θεό. Ἀλλὰ ἔτσι ἡ ἔννοια τοῦ ἁγίου περιορίζεται. Ἅγιοι δὲν εἶνε μόνο αὐτοί, οἱ ἀσκηταί, οἱ μοναχοί· ἅγιοι εἶνε καὶ ἄλλοι. Σύμφωνα μὲ τὸ πνεῦμα τοῦ Εὐαγγελίου, ἅγιοι εἶνε καὶ αὐτοὶ ποὺ ἔμειναν μέσα στὴν κοινωνία, ἔζησαν ἐδῶ, πάλεψαν μὲ τὸν ἁμαρτωλὸ κόσμο, τὴ σάρκα καὶ τὸν διάβολο, καὶ κατώρθωσαν νὰ φτάσουν καὶ αὐτοὶ σὲ ὕψη θεογνωσίας, καὶ τιμῶνται σήμερα ὡς μάρτυρες, ὡς ὁμολογηταὶ κ.λπ.. Βλέπουμε λοιπὸν ὅτι ἡ ἔννοια τῆς ἁγιότητος εἶνε πλατύτερη.
Ἡ ἁγιότης, ἀκόμη, εἶνε ἕνα λουλούδι τοῦ οὐρανοῦ ποὺ δὲν φυτρώνει σὲ ἕνα μόνο μέρος τοῦ κόσμου· ὅπου καὶ ἂν πᾶμε πάνω στὴ γῆ, θὰ τὸ βροῦμε νὰ εὐωδιάζῃ. Θέλετε ἀπόδειξι;
* * *
Σήμερα, ἀδελφοί μου, ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς ἁγίους τοῦ συναξαρίου, ἔχουμε καὶ ἕναν ἅγιο τοῦ εὐαγγελίου (βλ. Ματθ. 8,5-13). Τί ἦταν αὐτός; ἀσκητής, μοναχός, παπᾶς, δεσπότης, ἱεροκήρυκας; Ὄχι· ἄνθρωπος τοῦ λαοῦ. Τί ἦταν; Ἀξιωματικός. Ἀλλ᾽ αὐτὸ δὲν τὸν ἐμπόδισε νὰ φτάσῃ τόσο ψηλά, ὥστε ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς νὰ τὸν ἐπαινῇ δημοσίως.
Ὁ ἅγιος αὐτὸς εἶνε ὁ ἑκατόνταρχος, ποὺ τὸ ὄνομά του δὲν τὸ ἀναφέρει τὸ ἱερὸ κείμενο. Ἑκατόνταρχος ἦταν βαθμὸς τῆς στρατιωτικῆς ἱεραρχίας τῆς ῾Ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας. Ὅταν ἀκοῦμε ἑκατόνταρχος, εἶνε βαθμὸς ποὺ ἰσοδυναμεῖ μὲ τὸ λοχαγὸ τοῦ σημερινοῦ στρατοῦ. Ὁ ἀξιωματικὸς αὐτὸς ἦταν ἐντεταλμένος νὰ φρουρῇ ὡρισμένο τμῆμα τῆς Ἁγίας Γῆς τῆς Παλαιστίνης· ἦταν τρόπον τινὰ φρούραρχος καὶ διοικητὴς τῆς περιφερείας Καπερναούμ. Εἶχε μία ἀξία ὡς στρατιωτικός, μία ἀξία ὡς ἀξιωματικός, καὶ μία ἀκόμη μεγαλύτερη ἀξία ὡς βαθμοῦχος τῆς κραταιᾶς ῾Ρώμης, τῆς κοσμοκράτειρας τοῦ τότε γνωστοῦ κόσμου μὲ τὶς ξακουστὲς λεγεῶνες της.
Ἀπὸ τὸ ἀξίωμά του καταλαβαίνουμε ὅτι ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς μέρα – νύχτα εἶχε νὰ κάνῃ μὲ ὅπλα, στρατιῶτες, πολέμους, μάχες, αἵματα. Θὰ περίμενε κανεὶς νά ᾽νε σκληρός, ψυχρός, ἀδιάφορος γιὰ θρησκεία καὶ Θεό. Καὶ ὅμως αὐτός, μολονότι ἀσκοῦσε ἕνα σκληρὸ ἐπάγγελμα, στὰ βάθη τῆς καρδιᾶς του εἶχε αἰσθήματα εὐγενικά. Μέσα του ὑπῆρχε μιὰ σπίθα· πίστι στὸ Θεό. Ἂν καὶ πολυθεϊστής, εἶχε ἀρχίσει νὰ κατανοῇ τὸ ψευδὲς τῆς εἰδωλολατρίας καὶ νὰ προσανατολίζεται πρὸς τὴν ἀληθινὴ θρησκεία τῶν Ἰουδαίων· νὰ γίνῃ προσήλυτος. Ἦταν ἀγαπητὸς στοὺς Ἰουδαίους γιὰ τὰ λεπτά του αἰσθήματα. Καὶ ἀπόδειξις τῶν αἰσθημάτων του εἶνε αὐτὸ ποὺ ἀναφέρει τὸ εὐαγγέλιο.
Στὸ σπίτι του εἶχε ἕναν «παῖδα» (ἔ.ἀ. 8,5). Τί σημαίνει «παῖδα»; Ἕνα δοῦλο. Στὴν παλιὰ ἐποχὴ ἀξιωματοῦχοι, προύχοντες καὶ πλούσιοι στὴν ὑπηρεσία τους εἶχαν δούλους· ἄλλος εἶχε ἕναν, ἄλλος εἶχε τρεῖς, ἄλλος δέκα, ἄλλος ἑκατό, ἄλλος διακόσους· ὑπάρχουν περιπτώσεις πλουσίων ποὺ εἶχαν καὶ χιλιάδες δούλους.
Οἱ δοῦλοι βέβαια ἦταν ἄνθρωποι. Ἐν τούτοις δὲν λογίζονταν ἄνθρωποι· τοὺς θεωροῦσαν κατώτερους, κάτι περίπου σὰν τὰ ζῷα. Τ᾽ ἀφεντικά τους τοὺς ἔκαναν ὅ,τι ἤθελαν· τοὺς ἔβαζαν στὶς πιὸ σκληρὲς δουλειές, τοὺς χτυποῦσαν, τοὺς μαστίγωναν, μποροῦσαν ἀκόμη καὶ νὰ τοὺς σκοτώσουν χωρὶς νὰ δώσουν λόγο σὲ κανέναν ἀπολύτως. Τέτοια ἦταν ἡ δουλεία στὴν ἀρχαία ἐποχή. Γι᾽ αὐτό, ὅταν ἀρρώσταινε ἕνας δοῦλος, τὸν ἅρπαζαν καὶ τὸν πετοῦσαν στὸ δρόμο, σὲ βουνὰ καὶ χαράδρες νὰ τὸν φᾶνε οἱ λύκοι· τέτοια σκληρότης ὑπῆρχε.
Ὁ σημερινὸς ἑκατόνταρχος ὅμως δὲν ἔμοιαζε μὲ τ᾽ ἄλλα ἀφεντικὰ καὶ τοὺς ἄλλους ῾Ρωμαίους ἀξιωματούχους. Καὶ ἡ διαφορὰ φάνηκε ὅταν ὁ δοῦλος του ἀρρώστησε. Ἔδειξε γι᾽ αὐτὸν μεγάλο ἐνδιαφέρον – θαυμαστὸ φαινόμενο τότε, πρὸ Χριστοῦ. Τὸν φρόντισε μὲ γιατροὺς καὶ φάρμακα, ἔκανε ἀνθρωπίνως τὸ πᾶν γιὰ νὰ γίνῃ καλά. Κι ὅταν εἶδε ὅτι παρ᾽ ὅλα αὐτὰ ὁ δοῦλος κινδυνεύει νὰ πεθάνῃ, τρέχει στὸ Χριστό, ταπεινώνεται καὶ τὸν παρακαλεῖ γιὰ τὸ δοῦλο. Καὶ ὁ Χριστός; Συγκινήθηκε καὶ τοῦ λέει· –Θὰ ᾽ρθῶ ἐγὼ στὸ σπίτι σου νὰ τὸν θεραπεύσω. Καὶ τότε ὁ ἑκατόνταρχος δίνει μιὰ σπουδαία ἀπάντησι· –Κύριε, δὲν εἶμαι ἐγὼ ἄξιος νὰ μ᾽ ἐπισκεφθῇς, νὰ μπῇς στὸ σπίτι μου· εἶμαι ἁμαρτωλός. Φτάνει μόνο νὰ δώσῃς μία διαταγή. Ἂν ἐγὼ διατάζω στρατιῶτες κι αὐτοὶ ἐκτελοῦν τὶς διαταγές μου, πολὺ περισσότερο θὰ ἐκτελεσθῇ ἡ δική σου διαταγή· πὲς ἕνα λόγο, καὶ φτάνει αὐτός! Καὶ ὁ Χριστός, σὰν ἄκουσε τὰ λόγια αὐτά, θαύμασε καὶ εἶπε· –Τέτοια πίστι, πίστι – βουνό, δὲν βρῆκα οὔτε στὸν Ἰσραήλ, στοὺς ἀρχιερεῖς ἱερεῖς καὶ Φαρισαίους!… Καὶ τότε, ὡς ἀμοιβὴ τῆς πίστεώς του, θεράπευσε τὸν δοῦλο του.
Ἕνας ἀξιωματικὸς λοιπόν, ποὺ ἀσχολεῖτο μὲ τὰ ὅπλα, ἔφτασε σὲ ὕψη ποὺ δὲν ἔφτασαν οὔτε ὁ Ἄννας κι ὁ Καϊάφας οὔτε κανεὶς ἄλλος στὴν Ἰερουσαλήμ· ἔγινε αὐτὸς ἀνώτερος ὡς πρὸς τὴν ἀγάπη, τὴν ταπείνωσι, τὴν πίστι· κατώρθωσε ὅσα δὲν κατώρθωσαν παπᾶδες, δεσποτάδες καὶ λοιποὶ θρησκευόμενοι. Βλέπουμε, δηλαδή, ὅτι τὸ Εὐαγγέλιο δὲν εἶνε μόνο γιὰ τοὺς κληρικοὺς καὶ τοὺς καλογέρους· εἶνε, ὅπως ὁ ἥλιος καὶ ἡ αὔρα τοῦ οὐρανοῦ, γιὰ ὅλους ἀνεξαιρέτως.
* * *
Τὸ συμπέρασμα, ἀγαπητοί μου, ποιό εἶνε; Δὲν σᾶς λέω νὰ φύγετε στὸ Ἅγιο Ὄρος, νὰ πᾶτε στὰ μοναστήρια καὶ νὰ γίνετε ἀσκητάδες, μὲ κομποσχοίνια καὶ γονυκλισίες κάθε βράδυ κάτω ἀπὸ τὰ ἄστρα. Μὴν παρεξηγηθῶ· δὲν περιφρονῶ τὸν ἀσκητισμό, ποὺ εἶνε μέγα ὅπλο καὶ γνώρισμα τῶν ἁγίων· ὄχι, δὲν λέω τέτοιο πρᾶγμα. Λέω κάτι ἄλλο· Μείνετε στὸν κόσμο, μὲ τοὺς γονεῖς καὶ οἰκείους σας, δημιουργῆστε οἰκογένειες, καὶ ἐκλέξτε ὁποιοδήποτε ἐπάγγελμα. Ὁ τόπος ἔχει ἀνάγκη ἀπ᾽ ὅλα τὰ χέρια· χρειάζεται καὶ τιμίους ἐργάτες, καὶ φιλόπονους ἀγρότες, καὶ τολμηροὺς θαλασσοπόρους ναυτικούς, καὶ γενναίους ἀξιωματικοὺς (ὅπως ὁ σημερινὸς ἑκατόνταρχος), καὶ φιλανθρώπους ἰατρούς, καὶ μεθοδικοὺς ἐπιστημόνες, καὶ ἐκπαιδευτικοὺς μὲ ὑπομονή, καὶ εὐσυνείδητους δικηγόρους, καὶ ἀξιόπιστους μηχανικούς, καὶ τεχνικοὺς ὅλων τῶν κλάδων μὲ μεράκι γιὰ τὴ δουλειά τους. Γιὰ νὰ βρεθοῦν ὅμως ὅλα αὐτά, μία προϋπόθεσις ἀπαιτεῖται· ὅλοι αὐτοὶ νὰ εἶνε πρῶτα Χριστιανοὶ καὶ ἔπειτα τὰ ἄλλα.
Τώρα ἔχουμε δεκαπέντε χιλιάδες γιατροὺς καὶ εἴκοσι χιλιάδες δικηγόρους καὶ σαράντα – πενήντα χιλιάδες δασκάλους καὶ καθηγητάς· ἔχουμε καὶ τετρακόσες χιλιάδες διπλωματούχους σχολῶν μὲ τίτλους μετεκπαιδεύσεως μικροὺς καὶ μεγάλους καὶ μὲ εἰδικεύσεις σὲ διαφόρους τομεῖς. Ἂν κατεβῇ ἄγγελος καὶ κοσκινίσῃ ὅλους αὐτούς, τί λέτε, πόσους Χριστιανοὺς θὰ βρῇ; Σπάνιο πρᾶγμα, πολὺ σπάνιο νὰ βρῇ Χριστιανὸ γιατρό, ἀκόμη σπανιώτερο νὰ βρῇ Χριστιανὸ δικηγόρο, σπάνιο νὰ βρῇ Χριστιανὸ ἀξιωματικό, σπάνιο νὰ βρῇ Χριστιανὸ μηχανικό· σπάνιο, γενικά, νὰ βρῇ Χριστιανὸ ἐπιστήμονα. Εὐκολώτερο εἶνε νὰ βρῇ κανεὶς διαμάντι παρὰ νὰ βρῇ ἐπιστήμονα Χριστιανό. Μέσα στὴν Ἀθήνα ἐλάχιστοι εἶνε οἱ Χριστιανοὶ γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί…. Οἱ πολλοὶ δὲν πιστεύουν τίποτε. Εἶνε ὑλισταὶ καὶ ἄθεοι. Ὁ νοῦς τους στὸ χρῆμα. Λεφτὰ καὶ μόνο λεφτά! τίποτε περισσότερο. Γι᾽ αὐτὸ λέω, ὅτι ἔχουμε ἀνάγκη ἀπὸ ἀληθινοὺς Χριστιανούς.
Ἀδελφοί μου, καταλάβετέ το αὐτό. Γίνετε δραστήριοι πολῖτες, καλοὶ ἐπιστήμονες, ἐξελιχθῆτε, προαγάγετε τὴν ἐπιστήμη καὶ τὴν τέχνη· ἡ Ἑλλάδα ἦταν πάντα στὸν κολοφῶνα τῶν τεχνῶν καὶ ἐπιστημῶν. Πρὶν ἀπ᾽ ὅλα ὅμως, σταθῆτε πιστοί, βαδίστε στὰ ἴχνη τῶν ἁγίων.
Δῶστε μου λίγη πίστι! ἀπὸ ἐκείνην ποὺ εἶχαν οἱ ἅγιοι καὶ ὁ ἑκατόνταρχος τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου· καὶ τότε οἱ πιστοί, ὅσο λίγοι καὶ ἂν εἶνε, θὰ δώσουν νέα ὤθησι στὴν πατρίδα καὶ θὰ γίνουν οἱ δημιουργοὶ ἑνὸς ὡραίου κόσμου, «ἀγγελικοῦ κόσμου», τὸν ὁποῖον πλάθει μόνο ἡ πίστι στὸ Χριστό.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη διμερὴς ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἑορτάζοντα ἱ. ναὸ Ἁγ. Προκοπίου Κλαδορράχης – Φλωρίνης παρουσίᾳ καὶ κατασκηνωτῶν τὴν Κυριακὴ 8-7-1979 τὸ πρωί. Καταγραφή, διαίρεσις, προσαρμογὴ καὶ ἐλαχίστη σύντμησις 3-6-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.