Θελεις να σωθης; πιστεψε στο Χριστο! (Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου)
Ἀπόστολοι
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2567
Κυριακὴ Ε΄ Ἐπιστολῶν (῾Ρωμ. 10,1-10)
9 Ἰουλίου 2023
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Θελεις να σωθης; πιστεψε στο Χριστο!
«Ἐὰν ὁμολογήσῃς ἐν τῷ στόματί σου Κύριον Ἰησοῦν, καὶ πιστεύσῃς ἐν τῇ καρδίᾳ σου ὅτι ὁ Θεὸς αὐτὸν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν, σωθήσῃ» (῾Ρωμ. 10,9)
Πόσο διαφέρει, ἀδελφοί μου, πόσο ὑπερέχει ὁ Χριστιανισμὸς ἀπὸ ὅλες τὶς διάφορες θρησκεῖες μποροῦμε εὔκολα νὰ τὸ δοῦμε, ἐὰν λάβουμε ὑπ᾿ ὄψιν ποιά μέσα ὑποδεικνύουν ἐκεῖνες στὸν ἁμαρτωλὸ ἄνθρωπο γιὰ νὰ λάβῃ ἄφεσι τῶν ἁμαρτιῶν του, καὶ ποιό τρόπο τοῦ ὑποδεικνύει ὁ γνήσιος Χριστιανισμός, ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, ἡ ἁγία μας πίστι. Γιατὶ εἶνε πανθομολογούμενο, ὅτι ὁ κάθε θνητὸς αἰσθάνεται νὰ τὸν πιέζῃ ἡ ἁμαρτία.
Οἱ πρὸ Χριστοῦ καὶ μετὰ Χριστὸν θρησκεῖες στὸν ἁμαρτωλό, ποὺ ἀναστενάζει κάτω ἀπὸ τὸ βάρος τῆς ἐνοχῆς καὶ ζητάει τὴ λύτρωσι τῆς ψυχῆς του, λένε· Γιὰ νὰ λυτρωθῇς, ἄνθρωπε, γιὰ νὰ συγχωρηθοῦν οἱ ἁμαρτίες σου, γιὰ νὰ συμφιλιωθῇς μὲ τὸ Θεὸ –ποὺ τά ᾽χεις χαλάσει μαζί του–, πρέπει νὰ τηρήσῃς ὅλες τὶς διατάξεις μας· πρέπει νὰ προσφέρῃς στὸ θεὸ ἢ τοὺς θεούς σου θυσία τὰ πιὸ ἐκλεκτὰ ἀπὸ τὰ ζῷα σου ἢ τοὺς πιὸ ἀγαπητοὺς ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους σου· ἢ πρέπει νὰ περπατήσῃς γυμνὸς γιὰ νὰ φτάσῃς στὸν τάδε «ἱερὸ» ποταμὸ κ᾽ ἐκεῖ νὰ λουστῇς στὰ νερά του, ἢ νὰ πᾷς πεζὸς στὸ τάδε «ἱερὸ» προσκύνημα γιὰ νὰ ἐξιλεωθῇς· πρέπει…, πρέπει… Τέτοια βαρειὰ φορτία, τέτοιες ἀπαιτήσεις φόρτωναν καὶ φορτώνουν στοὺς δύστυχους ἁμαρτωλοὺς οἱ θρησκεῖες.
Κι αὐτὴ ἀκόμα ἡ ἀνώτερη ἀπ᾽ ὅλες τὶς θρησκεῖες, ἡ μόνη τότε ἀληθινὴ ἀνάμεσα στὶς πρὸ Χριστοῦ θρησκεῖες, ἡ Ἰουδαϊκή, στήριζε τὴ σωτηρία ἐπάνω στὴν τήρησι τῶν πολυπλόκων διατάξεων τοῦ Μωσαϊκοῦ Νόμου, ἀφοῦ ὥριζε ὅτι «ὁ ποιήσας αὐτὰ ἄνθρωπος (=ἐκεῖνος, ποὺ θὰ τηρήσῃ καὶ θὰ ἐφαρμόσῃ κατὰ γράμμα ὅλα αὐτὰ ποὺ διατάζει ὁ Νόμος, αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος) ζήσεται ἐν αὐτοῖς» (Λευϊτ. 18,5 = ῾Ρωμ. 10,5. Γαλ. 3,12). Ἦταν ὅμως δυνατὸν νὰ τὰ τηρήσῃ κάποιος ἐκεῖνα ὅλα ἀνεξαιρέτως; Δὲν θὰ ὑπέπιπτε καὶ σὲ κάποια παράβασι; καὶ ἐν τοιαύτῃ περιπτώσει δὲν θὰ ἔχανε τὴν σωτηρία του; Χωρὶς ἀμφιβολία ναί.
Δύσκολα λοιπὸν πράγματα, ἀδύνατα κατορθώματα καὶ ἐν πολλοῖς ἀνόητα ἐπιτάγματα ἀπαιτοῦσαν οἱ ἀρχαῖες θρησκεῖες ἀπὸ τὸν ἁμαρτωλὸ γιὰ νὰ πετύχῃ ὁ ταλαίπωρος τὴν ἀπαλλαγὴ ἀπὸ τὰ ἁμαρτήματά του.
Ὁ Χριστιανισμὸς ὅμως ἔδειξε στὸν ἄνθρωπο μία ἄλλη ὁδό, εὔκολη μέν, ἀλλὰ καὶ «ἀσφαλῆ καὶ βεβαίαν» (Ἑβρ. 6,19), καὶ ἐγγυημένη, διὰ τῆς ὁποίας κάθε ψυχὴ βρίσκει ὅ,τι δὲν μποροῦν νὰ πετύχουν οἱ ἄλλοι σέρνοντας τὰ ἀσήκωτα φορτία τῶν θρησκειῶν τους.
* * *
Τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, ἀγαπητοί μου, ἀπὸ τὴν ἀρχή του τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἀπευθύνθηκε, συνεχίζει διὰ μέσου τῶν αἰώνων νὰ σαλπίζῃ, καὶ θὰ συνεχίζῃ μέχρι τῆς συντελείας τοῦ κόσμου ν᾽ ἀπευθύνεται σὲ κάθε ἁμαρτωλὴ ψυχὴ ποὺ ποθεῖ εἰλικρινὰ τὴν σωτηρία της καὶ τῆς λέει καθαρά·
Ἀδελφὴ ψυχή! Θέλεις νὰ σωθῇς; Δὲν εἶνε ἀνάγκη νὰ διασχίσῃς πελάγη καὶ νὰ ὑπερπηδήσῃς βουνά, δὲν εἶνε ἀνάγκη νὰ μαστιγώσῃς καὶ νὰ χαράξῃς τὸ σῶμα σου ἢ νὰ θυσιάσῃς τὰ βρέφη σου, δὲν εἶνε ἀνάγκη νὰ λουστῇς σὲ «ἱεροὺς» ποταμοὺς καὶ νὰ ὑποβληθῇς σὲ καθάρσεις ἐξωτερικές. Ὄχι. Γιὰ ν᾿ ἀπαλλαγῇς ἀπὸ τὴν ἐνοχή, γιὰ ν᾿ ἀποσείσῃς ἀπὸ πάνω σου τὸ βαρὺ φορτίο τῶν ἁμαρτιῶν σου, ἕνα μόνο εἶνε ἀναγκαῖο· πρῶτα μὲ τὴν καρδιά σου νὰ πιστέψῃς θερμὰ στὸν Ἰησοῦν Χριστόν! Πίστεψε, ὅτι αὐτὸς εἶνε ὁ Σωτήρας σου. Γιατὶ αὐτὸς ἀνέλαβε νὰ ἐκτελέσῃ ὅ,τι γιὰ σένα ἦταν δύσκολο καὶ ἀκατόρθωτο. Αὐτὸς κατέβασε τὸν Οὐρανὸ στὴ Γῆ, καὶ ἀνύψωσε τὴ Γῆ μέχρι τὸ Οὐρανό. Καὶ αὐτὸ τὸ κατώρθωσε διὰ τοῦ Σταυροῦ του, τῆς Θυσίας καὶ τοῦ θανάτου του στὸ Γολγοθᾶ, διὰ τῆς τριημέρου Ἀναστάσεώς του καὶ διὰ τῆς Ἀναλήψεώς του στοὺς Οὐρανούς.
Ἐὰν λοιπὸν πιστέψῃς θερμὰ μὲ τὴν καρδιά σου καὶ κατόπιν ὁμολογήσῃς μὲ τὰ χείλη σου, ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶνε ὁ Σωτήρας καὶ Λυτρωτής μας, τότε θὰ σωθῇς. Βλέπεις; ἡ σωτηρία μας εἶνε στὰ χέρια μας· εἶνε κοντά σου, πολὺ κοντά σου. Πόσο κοντά σου; Εἶνε –ὅπως ἀκοῦμε σήμερα– «ἐν τῷ στόματί σου καὶ ἐν τῇ καρδίᾳ σου» (Δευτ. 30,14 = ῾Ρωμ. 10,8).
Τὸ θεῖο καὶ πολύτιμο αὐτὸ μάθημα, τὰ χρυσᾶ τοῦτα λόγια ποὺ δὲν ὑπάρχει ζυγαριὰ νὰ τὰ ζυγίσουμε, μᾶς παραδίδει σήμερα, ἀδελφοί μου, στὸ ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας ὁ ἀπόστολος Παῦλος (βλ. ῾Ρωμ. 10,1-10). Αὐτὰ ἦταν γραμμένα ἤδη στὴν Παλαιὰ Διαθήκη καὶ ἀπὸ ᾽κεῖ ὁ μέγας Παῦλος τὰ παίρνει καὶ τὰ ἐπαναλαμβάνει στοὺς πιστούς. Γιὰ ἐμᾶς τὰ λέει ἐκεῖνος καὶ γιὰ ἐμᾶς τὰ διαβάζει ἡ Ἐκκλησία μας. Θὰ τ᾽ ἀκούσουμε ἆραγε; θὰ τὰ ἐπωφεληθοῦμε; θὰ τὰ ἐγκολπωθοῦμε; θ᾿ ἀναφωνήσουμε κ᾽ ἐμεῖς μαζὶ μὲ ὅλους τοὺς λυτρωμένους «Ὁ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου» (Ἰω. 20,28);
Ὅταν τὸ κήρυγμα αὐτὸ ἀκούστηκε γιὰ πρώτη φορὰ στὰ Ἰεροσόλυμα, πολλοὶ τότε Ἰσραηλῖτες, πλήθη μεγάλα, ἄρχισαν νὰ τὸ ἐγκολπώνωνται, ὅπως διαβάζουμε στὶς Πράξεις τῶν ἀποστόλων (βλ. 2,4· 4,4). Γιὰ παράδειγμα, μετὰ ἀπὸ τὴ θαυμαστὴ θεραπεία στὸ ναὸ τοῦ Σολομῶντος ἑνὸς ἐκ γενετῆς «χωλοῦ» (Πράξ. 3,2), ἑνὸς ἀναπήρου δηλαδὴ ποὺ ὅλοι μαρτυροῦσαν ὅτι γεννήθηκε κουτσός, μαζεύτηκε κόσμος γύρω ἀπὸ τὸν θεραπευμένο καὶ οἱ ἀπόστολοι μὲ τὸ στόμα τοῦ Πέτρου κήρυξαν τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Ὁ λαὸς δὲν ἄκουσε τότε ἐκεῖ λόγια κολακευτικά· ὁ Πέτρος τοὺς θύμισε ἐλεγκτικὰ τὸ ἔγκλημα τοῦ Γολγοθᾶ. Ἐνῷ ὁ Πιλᾶτος, εἶπε, ἤθελε νὰ ἀθῳώσῃ τὸν Ἰησοῦ, ἐσεῖς τοῦ ζητήσατε καὶ τὸν θανάτωσε. Ξέρω ὅτι τὸ κάνατε ἀπὸ ἄγνοια. Τώρα λοιπὸν μετανοῆστε καὶ ἀφῆστε τὰ πονηρὰ ἔργα σας. Προτοῦ ὅμως νὰ τελειώσῃ τὰ λόγια του ὁ Πέτρος, ἔρχονται οἱ ἱερεῖς μὲ τὸ στρατηγὸ τοῦ ναοῦ, ἐνωχλημένοι ἀπὸ τὸ κήρυγμα ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ, συλλαμβάνουν τοὺς ἀποστόλους καὶ τοὺς φυλακίζουν. Τὴν ἄλλη μέρα τοὺς στήνουν κατηγορουμένους νὰ τοὺς δικάσουν. Ἀλλὰ κ᾽ ἐκεῖ ὁ Πέτρος, μὲ τὴ δύναμι τοῦ ἁγίου Πνεύματος, κηρύττει, φωνάζει ἐνώπιον τοῦ Ἄννα καὶ τοῦ Καϊάφα καὶ ὅλων τῶν φαρισαίων. Καὶ τί εἶπε· Ἐκτὸς ἀπὸ τὸν Ἰησοῦν Χριστόν, λέει, «οὐκ ἔστιν ἐν ἄλλῳ οὐδενὶ ἡ σωτηρία (δὲν ὑπάρχει κανένας ἄλλος ποὺ μπορεῖ νὰ μᾶς σώσῃ)· οὐδὲ γὰρ ὄνομά ἐστιν ἕτερον ὑπὸ τὸν οὐρανὸν τὸ δεδομένον ἐν ἀνθρώποις ἐν ᾧ δεῖ σωθῆναι ἡμᾶς» (δὲν ἔχουμε ἄλλον παρὰ μόνο «ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου», μόνο τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ ἔχουμε γιὰ νὰ σωθοῦμε (ἔ.ἀ. 4,12,10). Προσέξατε τί εἶπε; Σαλπίζει δηλαδὴ τὴν ἴδια μεγάλη ἀλήθεια ποὺ ἀκοῦμε σήμερα καὶ ἀπὸ τὸν ἀπόστολο Παῦλο.
* * *
Τὸ νὰ σωθῇ ὁ ἄνθρωπος, ἀδελφοί μου, εἶνε ὅπως βλέπουμε εὔκολο, πολὺ εὔκολο. Τί χρειάζεται· μόνο ἡ καρδιά του νὰ τὸ πιστέψῃ καὶ τὸ στόμα του νὰ τὸ ὁμολογήσῃ. Γιατί λοιπὸν ἐμεῖς δὲν τὸ κάνουμε; γιατί δὲν νιώθουμε αὐτὸ ποὺ ἔζησαν ἄλλοι καὶ σώθηκαν, ἀλλὰ μένουμε ψυχροὶ καὶ ἀδιάφοροι; οὔτε ἡ καρδιά μας πιστεύει, οὔτε τὰ χείλη μας ὁμολογοῦν τὴ μεγάλη αὐτὴ ἀλήθεια. Τί ἔχουμε πάθει;
Ἐπειδὴ ὅμως εἶνε τόσο εὔκολο ν᾿ ἀπαλλαγοῦμε ἀπὸ τὴν ἐνοχὴ τῆς ἁμαρτίας κ᾽ ἐν τούτοις δὲν τὸ κάνουμε, γι᾽ αὐτὸ ἀκριβῶς θὰ μείνουμε ἀναπολόγητοι ἐν ἡμέρᾳ Κρίσεως. Σὲ ὅσους δὲν πιστέψαμε μὲ τὴν καρδιά μας καὶ δὲν ὡμολογήσαμε μὲ τὰ χείλη μας τὴν ἐν Χριστῷ σωτηρία, ὁ Κύριος θὰ δικαιοῦται νὰ μᾶς πῇ· Ἐάν, παιδιά μου, σᾶς ζητοῦσα κάτι δύσκολο, νὰ κατορθώσετε κάτι ποὺ ὑπερβαίνει τὶς δυνάμεις σας, κάτι ποὺ γιὰ σᾶς εἶνε ἄφθαστο, θὰ μοῦ λέγατε –καὶ μὲ τὸ δίκιο σας– «Αὐτό, Κύριε, δὲν μποροῦμε νὰ τὸ φτάσουμε». Μὰ νά τώρα ποὺ ἐγὼ κρέμασα τὴν σωτηρία σας, τὴν ἄφεσι τῶν ἁμαρτημάτων σας, τὴν αἰώνια λύτρωσι τῆς ψυχῆς σας, ἀπὸ τὸ ἐλάχιστο τοῦτο· σᾶς ζήτησα νὰ πιστέψετε μὲ τὴν καρδιά σας σ᾽ ἐμένα καὶ μόνο, καὶ αὐτὸ νὰ τὸ ὁμολογήσετε μὲ τὰ χείλη σας ἐνώπιον τῆς Ἐκκλησίας μου. Αὐτὸ σᾶς ἦταν δύσκολο; Μὲ ὅσα ἔχω κάνει γιὰ σᾶς, δὲν πεισθήκατε ὅτι εἶμαι ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή, τὸ φῶς καὶ ἡ εἰρήνη τοῦ κόσμου, ἡ ἐλπίδα τῶν ζώντων καὶ ἡ ἀνάστασι τῶν νεκρῶν; Καὶ ὅμως ἐσεῖς δὲν πιστέψατε καὶ δὲν ὡμολογήσατε. Ἡ σωτηρία ἦταν τόσο κοντά σας, σεῖς ὅμως τὴν ἀπωθήσατε. Ποιός φταίει;
Νά γιατί ὁ Κύριος στὸ τέλος εἶπε τὰ σπουδαῖα ἐκεῖνα λόγια, ποὺ πρέπει σοβαρὰ καὶ τακτικὰ νὰ τὰ μελετοῦμε· «Ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται» (Μᾶρκ. 16,16). Ἀκοῦς; ἐὰν πιστέψῃς στὸ Χριστό, θὰ σωθῇς· ἐὰν ὅμως ἀπιστήσῃς σ᾽ αὐτόν, θὰ καταδικαστῇς. Γιατὶ ἡ πίστι στὸ Χριστὸ εἶνε ἡ ζωή, ἐνῷ ἡ ἀπιστία σ᾽ αὐτὸν εἶνε ὁ θάνατος τῆς ψυχῆς.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἄρθρο ποὺ δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός» (Μεσολόγγι, φ. 246/21-7-1940, σ. 91). Μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ ἀνάπτυξις 13-6-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.