Ἡ παγκοσμιος Υψωσις του τιμιου Σταυρου – Ὁ ἅγιος Κοσμας για το Σταυρο
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2583
Ἡ παγκόσμιος Ὕψωσις τοῦ τιμ. Σταυροῦ
Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023 ἑσπέρας
Του Μητροπολιτου Φλωρινης π. Αυγουστινου Καντιωτου
Ὁ ἅγιος Κοσμας για το Σταυρο
Ἑορτὴ καὶ πανήγυρις μεγάλη, ἀγαπητοί μου, ποὺ φέρνει μπροστά μας τὴ Μεγάλη Παρασκευή, τὴν ἑορτὴ τῶν σεπτῶν παθῶν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ποιός μπορεῖ, ποιός εἶνε ἄξιος νὰ μιλήσῃ γιὰ τὸν τίμιο σταυρό; Μόνο αὐτοὶ ποὺ ἔζησαν τὴ ζωὴ τοῦ σταυροῦ καὶ τίμησαν μὲ κάθε τρόπο τὸ ἱερὸ τοῦτο σύμβολο τοῦ Χριστιανισμοῦ. Μεταξὺ αὐτῶν εἶνε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός. Οἱ δεσμοὶ αὐτοῦ τοῦ ἁγίου μὲ τὸ σταυρὸ τοῦ Κυρίου εἶνε στενοὶ καὶ μεγάλοι. Αὐτὸ βεβαιώνουν καὶ ἡ ζωὴ καὶ ἡ διδασκαλία του. Σ᾽ αὐτὸν λοιπὸν θὰ δώσω σήμερα τὸ λόγο. Δὲν θὰ πῶ οὔτε λέξι δική μου· ὅσα θ᾽ ἀκούσετε εἶνε λόγια δικά του, ποὺ τὰ μάζεψα ἀπὸ τὸ εἰδικὸ βιβλίο ποὺ ἔχω ἐκδώσει (βλ. ἐπισκ. Αὐγουστίνου Καντιώτου, Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ἀθῆναι 201432· ἐκεῖ καὶ ὅλες οἱ παραπομπές).
* * *
⃝ Τί πληροφορίες ἔχουμε ἀπὸ τὴ ζωὴ τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ;
Ὅπου ἐπρόκειτο νὰ σταθῇ γιὰ νὰ διδάξῃ, ἔλεγε προηγουμένως νὰ κατασκευάσουν καὶ νὰ στήσουν ἕνα μεγάλο ξύλινο σταυρό, ὅπου ἀκουμποῦσε τὸ πτυσσόμενο σκαμνί του καὶ πάνω ἀπὸ αὐτό, σὰν πρόχειρο ἄμβωνα, ἔκανε τὴ διδαχή του. Ἐν συνεχείᾳ ὁ σταυρὸς ἔμενε ἐκεῖ, νὰ θυμίζῃ γιὰ πάντα τὸ κήρυγμά του. Ὅπου ὑπῆρχαν τέτοιοι σταυροί, ὁ Θεὸς ἐνεργοῦσε πολλὰ θαύματα. Σὲ ἕνα τέτοιο σταυρὸ π.χ. στὸ παζάρι τῆς Κεφαλλονιᾶς ἀνέβλυσε μὲ θαυμαστὸ τρόπο πηγὴ νεροῦ (ἔ.ἀ. σσ. 21, 66).
Στὸ Λακούρισι τῆς ἐπαρχίας Φαναρίου – Καρδίτσης ἕνας Τοῦρκος ἀφέντης τῆς περιοχῆς εἶδε τὸ σταυρὸ ποὺ ἄφησε ἐκεῖ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς, τὸν ἔβγαλε ἀπὸ τὴ θέσι του καὶ τὸν ἔφερε στὸ σπίτι του γιὰ νὰ φτειάξῃ δύο στύλους τοῦ κρεβατιοῦ του. Τότε ὅμως ἔγινε σὰν φοβερὸς σεισμός, αὐτὸς ἔπεσε κατὰ γῆς καὶ κυλιόταν πολλὴ ὥρα βγάζοντας ἀφροὺς καὶ τρίζοντας τὰ δόντια σὰν δαιμονισμένος. Τὸν σήκωσαν δύο Τοῦρκοι ποὺ περνοῦσαν ἀπὸ ᾽κεῖ· κι ὅταν συνῆλθε ἀναγνώρισε ὅτι αὐτὸ τὸ ἔπαθε ἀπὸ θεία ὀργὴ γι᾽ αὐτὸ ποὺ τόλμησε νὰ κάνῃ στὸν τίμιο σταυρό. Μόνος του τότε τὸν πῆγε, τὸν ἔστησε πάλι στὴ θέσι του, καὶ κάθε μέρα πήγαινε καὶ τὸν ἀσπαζόταν μὲ εὐλάβεια. Ὅταν ξαναπέρασε ἀπὸ ᾽κεῖ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἔτρεξε ὁ ἴδιος νὰ τὸν προσκυνήσῃ, διηγεῖτο μπροστὰ σὲ ὅλους τὸ θαῦμα καὶ ζητοῦσε ταπεινὰ συγχώρησι (σσ. 71-74).
Μία προφητεία τοῦ ἁγίου μαρτυρεῖ γιὰ ἕνα μεταλλικὸ σταυρὸ ποὺ ἔστησε σὲ κλαδὶ δέντρου. Καὶ ἄλλος μεταλλικὸς σταυρός –δικός του κατὰ τὴν παράδοσι– σῴζεται στὸ χωριὸ Ἅγιος Κοσμᾶς – Γρεβενῶν (σ. 319/προφ. 122, σ. 352).
Συνήθιζε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς στὸ τέλος τοῦ κηρύγματός του νὰ μοιράζῃ σταυρουδάκια στὰ διάφορα μέρη Μακεδονίας, Θρᾴκης καὶ Ἠπείρου. Πολλὰ ἀπ᾽ αὐτὰ τὰ κρατοῦσαν ὡς ἱερὰ κειμήλια καὶ φυλαχτὰ οἱ τσοπᾶνοι τῆς Πίνδου καὶ ἄλλων ὀρέων τῆς πατρίδος μας.
⃝ Ἂς ἀκούσουμε τώρα καὶ τί ἔλεγε στὶς Διδαχές του γιὰ τὸν τίμιο σταυρό.
Γιὰ τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ καὶ τὴ σημασία του δίδασκε· «Ἀκούσατε, ἀδελφοί μου, πῶς πρέπει νὰ γίνεται ὁ σταυρὸς καὶ τί σημαίνει. Πρῶτον· ὅπως ἡ ἁγία Τριὰς δοξάζεται εἰς τὸν οὐρανὸν ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους, οὕτω καὶ σὺ νὰ σμίγῃς τὰ τρία δάκτυλα τῆς δεξιᾶς χειρός· καὶ μὴ δυνάμενος νὰ ἀναβῇς εἰς τὸν οὐρανὸν νὰ προσκυνήσῃς, βάνεις τὴν χεῖρά σου εἰς τὴν κεφαλήν σου (διότι ἡ κεφαλὴ σημαίνει τὸν οὐρανόν) καὶ λέγεις· Καθὼς οἱ ἄγγελοι δοξάζουσι τὴν ἁγίαν Τριάδα εἰς τὸν οὐρανόν, ἔτσι καὶ ἐγὼ ὡς δοῦλος δοξάζω καὶ προσκυνῶ τὴν ἁγίαν Τριάδα· καὶ καθὼς τὰ δάκτυλα εἶνε τρία, εἶνε ξεχωριστά, εἶνε καὶ μαζί, ἔτσι καὶ ἡ ἁγία Τριὰς εἶνε τρία πρόσωπα, ἀλλ᾽ εἷς Θεός. Κατεβάζων τὸ χέρι σου εἰς τὴν κοιλίαν σου νὰ λέγῃς· Σὲ προσκυνῶ καὶ σὲ λατρεύω, Κύριέ μου, ὅτι κατεδέχθης καὶ ἐσαρκώθης εἰς τὴν κοιλίαν τῆς Θεοτόκου διὰ τὰς ἁμαρτίας μας. Τὸ βάζεις πάλιν εἰς τὸν δεξιόν σου ὦμον καὶ λέγεις· Σὲ παρακαλῶ, Θεέ μου, νὰ μὲ συγχωρήσῃς καὶ νὰ μὲ βάλῃς εἰς τὰ δεξιά σου μὲ τοὺς δικαίους. Βάνοντάς το πάλιν εἰς τὸν ἀριστερόν σου ὦμον λέγεις· Σὲ παρακαλῶ, Κύριέ μου, μὴ μὲ βάλῃς εἰς τὰ ἀριστερὰ μὲ τοὺς ἁμαρτωλούς. Ἔπειτα κύπτοντας κάτω εἰς τὴν γῆν· Σὲ δοξάζω, Θεέ μου, Σὲ προσκυνῶ καὶ Σὲ λατρεύω, ὅτι καθὼς ἐβάλθηκες εἰς τὸν τάφον, ἔτσι θὰ βαλθῶ καὶ ἐγώ. Καὶ ὅταν σηκώνεσαι ὀρθός, φανερώνει τὴν ἀνάστασιν καὶ λέγεις· Σὲ δοξάζω καὶ Σὲ προσκυνῶ, Κύριέ μου, ὅτι ἀνέστης ἐκ νεκρῶν, διὰ νὰ μᾶς χαρίσῃς ζωὴν αἰώνιον. Αὐτὸ σημαίνει ὁ Σταυρός» (σσ. 149, 262).
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς συμβούλευε· Μικροὶ καὶ μεγάλοι νὰ κρατᾶτε στὸ ἀριστερὸ χέρι ἕνα κομποσχοίνι, μὲ τὸ δεξὶ νὰ κάνετε τὸ σταυρό σας καὶ νὰ λέτε τὴ νοερὰ προσευχὴ «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με». Ὁ πανάγαθος Θεὸς μᾶς χάρισε τὸν τίμιο σταυρό, τὸν ὁποῖο ἐπικαλούμεθα σὲ κάθε στιγμὴ (ἔξοδο, μαγειρεῖο, ἐργασία, σπορά, θέρος, τρύγο, ταξίδι, ἀγορά) καὶ μ᾽ αὐτὸν εὐλογοῦνται τὰ πάντα (φαγητό, ποτό, ἁγιασμός, βάπτισμα, χρῖσμα, εὐχέλαιο, θεία εὐχαριστία, γάμος, κηδεία). Μὲ τὸ σταυρὸ ἀνοίγουμε τὸν παράδεισο καὶ διώκουμε τοὺς δαίμονες, ἀρκεῖ τὸ χέρι μας νά ᾽νε καθαρὸ ἀπὸ ἁμαρτία· «τότε κατακαίεται ὁ διάβολος καὶ φεύγει. Ὅθεν, ἀδελφοί μου, ἢ τρώγετε ἢ πίνετε ἢ δουλεύετε, νὰ μὴ σᾶς λείπῃ αὐτὸς ὁ λόγος καὶ ὁ σταυρός» (σσ. 148-149, 262-263).
Γιὰ τὴ δύναμι ποὺ ἔχει τὸ ὅπλο τοῦ σταυροῦ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἔλεγε τὰ ἑξῆς. Στὴν Αἴγυπτο ἦταν ἕνας ἀσεβὴς βασιλιᾶς καὶ εἶχε βεζίρη ἕναν Ἑβραῖο. Αὐτὸς μισοῦσε τὸν ἅγιο πατριάρχη Ἀλεξανδρείας Ἰωακείμ, διότι σὲ διάλογο περὶ πίστεως ὁ ἱεράρχης τὸν νικοῦσε. Ὁ Ἑβραῖος, γιὰ νὰ ἐκθέσῃ τὸν πατριάρχη στὸ βασιλιᾶ, τοῦ λέει· Ὁ Χριστὸς εἶπε στὸ Εὐαγγέλιο, ὅτι ὅποιος ἔχει πίστι μετακινεῖ βουνά· ἂν λοιπὸν μετακινήσῃς τοῦτο τὸ βουνό, τότε θὰ πιστέψω κ᾽ ἐγώ. Ὁ πατριάρχης προσευχήθηκε τρεῖς μέρες· κατόπιν, ἀφοῦ ἔκανε τὸ σταυρό του τρεῖς φορὲς ἐπικαλέσθηκε τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, πρόσταξε τὸ βουνό, καὶ ὤ τοῦ θαύματος τὸ βουνὸ μετακινήθηκε. Ὁ Ἑβραῖος δὲν πίστεψε. Θέλησε μάλιστα νὰ ὑποβάλῃ τὸν πατριάρχη σὲ νέα δοκιμασία καὶ λέει στὸ βασιλιᾶ· Ὁ Χριστὸς λέει, ὅτι οἱ Χριστιανοί, καὶ φαρμάκι ἀκόμα ἂν πιοῦν, δὲν παθαίνουν κακό. Δῶσε λοιπὸν διαταγή, ὁ Ἰωακεὶμ νὰ πιῇ ἕνα δηλητήριο ποὺ θὰ τοῦ ἑτοιμάσω, ἀλλὰ μὴν τοῦ ἐπιτρέψῃς νὰ κάνῃ σταυρό. Ὅταν πῆρε στὸ χέρι του τὸ φαρμάκι ὁ πατριάρχης, ῥωτάει τὸ βασιλιᾶ· –Μοῦ ἔδωσες τὸ ποτήρι, ἀλλὰ δὲν μοῦ εἶπες ἀπὸ ποῦ νὰ τὸ πιῶ· ἀπὸ ᾽δῶ ἢ ἀπὸ ᾽δῶ, ἀπὸ ᾽κεῖ ἢ ἀπὸ κεῖ; (χωρὶς νὰ τὸ καταλάβουν, κινώντας τὸ χέρι του σὰν νὰ εὐλογῇ, σχημάτισε σταυρό). –Πιές το ἀπ᾽ ὅπου θέλεις, λέει ὁ Ἑβραῖος. Τὸ ἤπιε λοιπὸν καὶ δὲν ἔπαθε τίποτα· ἐνῷ ὁ Ἑβραῖος, ὅταν ἀναγκάστηκε νὰ πιῇ τὸ ξέπλυμα, ἀμέσως ἔσκασε (σσ. 150-152, 211-214).
Γιὰ νὰ ἐνεργήσῃ ὅμως τὰ θαύματά του ὁ σταυρός, ἀπαιτεῖται πίστι καὶ καθαρὴ ζωή. Καὶ γιὰ νὰ τονίσῃ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὅτι ὁ σταυρὸς δὲν ἐνεργεῖ ὅταν τὸ χέρι εἶνε μολυσμένο ἀπὸ ἁμαρτίες, διηγεῖτο τὸ ἑξῆς. Ὁ ἀναγνώστης Ἰουλιανός, συμφοιτητὴς τοῦ μεγάλου Βασιλείου (ἐννοεῖ τὸν Παραβάτη), ἐπιθυμώντας νὰ γίνῃ βασιλιᾶς κατέφυγε σὲ ἕναν Ἑβραῖο μάγο· κι ἀφοῦ ἀρνήθηκε πρῶτα τὸ Χριστὸ ἐκεῖνος τὸν ἐφωδίασε δύο φορὲς μὲ γράμμα, καὶ τοῦ εἶπε νὰ τὸ ῥίξῃ ψηλὰ πάνω ἀπὸ κάποιο εἰδωλολατρικὸ μνῆμα. Τὴν πρώτη φορά, μόλις τὸ ἔρριξε, ἦρθαν οἱ δαίμονες, αὐτὸς φοβήθηκε, ἔκανε τὸ σταυρό του καὶ οἱ δαίμονες ἔφυγαν. Τὴ δεύτερη ὅμως φορὰ ὁ μάγος τὸν ὑποχρέωσε, νὰ πάῃ προηγουμένως νὰ σφάξῃ ἕνα παιδὶ καὶ νὰ τοῦ φέρῃ τὴν καρδιά του· τυφλωμένος ὁ Ἰουλιανὸς ἀπὸ τὴ φιλοδοξία πῆγε, βούτηξε τὰ χέρια του στὸ αἷμα, καὶ μετὰ ἔρριξε τὸ χαρτὶ ὅπως τοῦ εἶπε ὁ μάγος. Μόλις ἦρθαν πάλι οἱ δαίμονες, αὐτὸς φοβισμένος ἔκανε πάλι τὸ σταυρό του, ἀλλὰ τώρα οἱ δαίμονες δὲν ἔφυγαν. Γιατί; Εἶνε φανερό· τώρα τὸ χέρι του ἦταν μολυσμένο ἀπὸ τὸ αἷμα τοῦ φόνου. Ἔτσι πῆρε τὸ θρόνο, βασίλεψε δύο χρόνια, μὰ τελικὰ πῆγε στὴν κόλασι (σ. 152).
* * *
Θὰ κλείσω τὴν ἀνθολογία αὐτήν, ἀγαπητοί μου, μὲ κάτι ποὺ ἀναφέρει ὁ ἅγιος Κοσμᾶς στὶς προφητεῖες του. Ὅπως ὅλοι γνωρίζουμε, ὁ Χριστιανός, ἀπὸ τὴν ὥρα τοῦ ἱεροῦ βαπτίσματος καὶ τοῦ χρίσματος, φέρει πλέον ἐπάνω του ἀνεξάλειπτο τὸ σταυρό, ποὺ σημειώθηκε πρῶτα – πρῶτα στὸ μέτωπό του. Λέει λοιπὸν ὁ ἅγιος Κοσμᾶς· «Νά ᾽χετε τὸ σταυρὸ στὸ μέτωπο, γιὰ νὰ σᾶς γνωρίσουν ὅτι εἶσθε Χριστιανοί» (σ. 316/προφ. 109). Δὲν ἀρκεῖ, δηλαδή, ὅτι ὁ σταυρὸς χαράχτηκε μὲ τὸ μυστήριο ἐπάνω στὸ σῶμα μας· πρέπει καὶ σὲ ὅλη τὴ ζωὴ καὶ στάσι μας νὰ λάμπῃ, καὶ ἔτσι νὰ εἶνε σημεῖο ὁμολογίας καὶ ἀναγνωρίσεως τῶν πιστῶν.
Μὲ τὸ σταυρὸ τοῦ Κυρίου νὰ ζήσουμε, ἀδελφοί μου. Κι ὅταν πλησιάσῃ ἡ τελευταία ὥρα κι ὁ ἀρχάγγελος ἔλθῃ νὰ πάρῃ τὴν ψυχή μας, νὰ κάνουμε τὸ σταυρό μας καὶ νὰ ποῦμε κ᾽ ἐμεῖς· «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» (Λουκ. 23,42).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Σύνθεσι ἀποσπασμάτων ἐκ τῶν Διδαχῶν τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ (ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ ἐπισκ. Αὐγουστίνου Καντιώτου, Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ἀθῆναι). Πιστότερη ἀπόδοσι ὁμιλίας ποὺ ἔγινε στὸ ἱ. ἐξωκκλήσι Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου Ὑψώματος 1020 Φλωρίνης τὴν 14-9-1985. Νέος τίτλος 26-7-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.