Του ἁγιου Ἰακωβου του ἀδελφοθεου – Ἀποστολικος ἱερομαρτυς (Λειτουργια, βιος, μαρτυριο, Ἐπιστολη)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2589
Τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου
Δευτέρα 23 Ὀκτωβρίου 2023
Ἀποστολικος ἱερομαρτυς
(Λειτουργια, βιος, μαρτυριο, Ἐπιστολη)
Ὅσοι, ἀγαπητοί μου, παρακολουθεῖτε κάθε Κυριακὴ τὴ θεία λειτουργία, ἀντιλαμβάνεστε ὅτι ἡ Λειτουργία τοῦ ἁγίου Ἰακώβου διαφέρει ἀπὸ τὴ συνηθισμένη. Συντάκτης της εἶνε ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος. Εἶνε ἀρχαία, ἱεροπρεπής, μὲ μεγάλα νοήματα καὶ ὑψηλὲς ἰδέες. Ἐτελεῖτο ἀρχικὰ στὴν πρώτη ἀποστολικὴ Ἐκκλησία τῶν Ἰεροσολύμων.
Ἡ Λειτουργία αὐτὴ εἶνε ἐκτενέστερη ἀπὸ τὶς μεταγενέστερες Λειτουργίες τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου καὶ τοῦ μεγάλου Βασιλείου, ποὺ εἶνε συντομώτερες. Ἡ διαφορὰ αὐτὴ θέτει ἕνα ἐρώτημα· Ἐπιτρέπεται ἡ μεταβολὴ στὴν Ἐκκλησία; Νὰ γνωρίζουμε λοιπόν, ὅτι στὴν Ἐκκλησία ὑπάρχουν πράγματα ἀμετάβλητα καὶ πράγματα μεταβλητά. Ἀμετάβλητα εἶνε τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ, τὰ μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως («Πιστεύω»)· γι᾽ αὐτὰ ἰσχύει ὁ λόγος τοῦ Κυρίου «Ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (Ματθ. 24,35. Λουκ. 21,33. Μᾶρκ. 13,31. πρβλ. Ἀπ. 20,11)· ὁ ἥλιος, τὰ ἄστρα, ὁλόκληρη ἡ σφαῖρα θὰ μεταβληθοῦν, ἀλλὰ τὰ λόγια ποὺ εἶπε ὁ Κύριος θὰ ἰσχύουν αἰωνίως. Ὑπάρχουν ὅμως καὶ πράγματα μεταβλητά, ποὺ ἐπιδέχονται καὶ ὑφίστανται μεταβολή, χωρὶς ἡ ἁγία μας Πίστι νὰ χάνῃ τὴν οὐσία της. Ἀπόδειξις οἱ διαφορὲς μεταξὺ τῶν τριῶν αὐτῶν Λειτουργιῶν.
Λέω ἕνα παράδειγμα. Ἕνα κωνσταντινᾶτο, χρυσὸ νόμισμα τῆς ἐποχῆς τοῦ μεγάλου Κωνσταντίνου, ποὺ ἦταν θαμμένο στὴ γῆ, μπορεῖ σήμερα νὰ τὸ λειώσουμε καὶ νὰ πάρῃ μιὰ νέα σφραγῖδα, ἀλλὰ στὴν οὐσία, χρυσάφι ἦταν τότε, χρυσάφι εἶνε καὶ τώρα. Ἔτσι καὶ στὴ λατρεία μας π.χ. ἡ ἔναρξι, ἡ ἀρχὴ τοῦ κειμένου, τῆς θείας Λειτουργίας· στοῦ ἁγίου Ἰακώβου γίνεται μὲ 75 λέξεις, στὶς ἄλλες Λειτουργίες γίνεται μὲ 17 λέξεις· «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων». Ἐν τούτοις, καί στὴ σύντομη φράσι τῶν Βασιλείου – Χρυσοστόμου καί στὴν ἐκτεταμένη τοῦ ἁγίου Ἰακώβου λάμπει καὶ διακηρύσσεται ἡ ἴδια ἀλήθεια, τὸ δόγμα τῆς ἁγίας Τριάδος –νά τὸ χρυσάφι– (Πατήρ, Υἱὸς καὶ ἅγιον Πνεῦμα). Ὑπάρχουν λοιπὸν στὴν Ἐκκλησία πράγματα ποὺ μποροῦν νὰ μεταβληθοῦν χωρὶς νὰ βλαβῇ καθόλου ἡ οὐσία της, ἀλλὰ καὶ πράγματα στὰ ὁποῖα δὲν ἐπιτρέπεται οὔτε ἕνα γιῶτα ν᾽ ἀφαιρεθῇ ἢ νὰ προστεθῇ (βλ. Ματθ. 5,18).
Ἂς τ᾽ ἀκούσουν αὐτὰ καὶ οἱ ἀγαπητοί μας παλαιοημερολογῖτες· ἂν ζοῦσαν τὴν ἐποχὴ τῶν ἁγίων Βασιλείου καὶ Χρυσοστόμου, ποὺ ἔγιναν αὐτὲς οἱ μεταβολὲς στὴ θεία Λειτουργία, θὰ σήκωναν ἐπανάστασι. Γιὰ νὰ μὴν παρεξηγηθῶ ὅμως, λέω καθαρά, ὅτι ἡ ἀλλαγὴ τοῦ Ἡμερολογίου ἔγινε ἀντικανονικῶς καὶ ὁ πρωτουργός, τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, φέρει ἀκεραία τὴν εὐθύνη γιὰ τὸν διχασμὸ ποὺ προκάλεσε. Ἀλλὰ καὶ αὐτοὶ ἔπρεπε νὰ διακρίνουν τὸν κίνδυνο καὶ ν᾽ ἀποτρέψουν τὸ κακό.
* * *
● Ποιός εἶνε ὁ σημερινὸς ἅγιος; Εἶνε ὁ Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος. Γιατί ὀνομάζεται «ἀδελφόθεος»; εἶνε ἀδελφὸς τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ; εἶχε ἡ Παναγία κι ἄλλα παιδιά; Ἄπαγε τῆς βλασφημίας· καὶ μόνο νὰ τὸ σκεφτοῦμε εἶνε ἁμαρτία. Τὸ λένε οἱ προτεστάντες καὶ οἱ χιλιασταί. Ἡ Παναγία εἶνε παρθένος προτοῦ νὰ γεννήσῃ, παρθένος ὅταν γεννοῦσε, παρθένος καὶ μετὰ τὴν γέννα· παρθένος πάντοτε, ἀειπάρθενος. Ἀφοῦ λοιπὸν ἡ παρθενία της εἶνε ἰσόβιος, γιατί ὁ Ἰάκωβος λέγεται «ἀδελφόθεος»;
Ἡ παράδοσις λέει, ὅτι ὁ δίκαιος Ἰωσήφ, ὁ μνηστήρας καὶ προστάτης τῆς Παναγίας, εἶχε καὶ ἄλλα παιδιὰ μεγαλύτερα τοῦ Ἰησοῦ, ἀπὸ προηγουμένη νόμιμη σύζυγο, κεκοιμημένη πλέον. Ὁ Ἰάκωβος αὐτὸς πιθανὸν τὸν συνώδευσε κατὰ τὴν φυγὴ στὴν Αἴγυπτο, ἔζησε δίπλα του στὸ ἴδιο σπίτι, ἔπαιξαν μαζί, τὸν ἀγαποῦσε (ἐν ἀντιθέσει μὲ τὰ ἀδέρφια του καὶ ἄλλους συγγενεῖς ποὺ μετά τὴν Ἀνάστασι τὸν πίστεψαν), καὶ μοιράστηκε μαζί του τὸν πατρικὸ κλῆρο.
Ἦταν ἄνθρωπος μεγάλης ἁγιότητος (πίστεως, ἐλπίδος, ἀγάπης), τύπος ἀσκητικός. Προσευχόταν μέρα – νύχτα μὲ δάκρυα γιὰ ὅλους, ἔκανε μετάνοιες· ἀπὸ τὶς γονυκλισίες λένε ὅτι τὰ γόνατά του εἶχαν κάνει κάλους (σὰν τῆς καμήλας ποὺ γονατίζει γιὰ νὰ τὴ φορτώνουν). Ὦ ἀδελφοί μου· τὴ νύχτα ἐκεῖνος προσευχόταν, ἐνῷ ἐμεῖς στὸν κόσμο συχνὰ ἁμαρτάνουμε. Πόσο μακριὰ ἀπέχουμε ἀπὸ αὐτόν!
Λόγῳ τοῦ κύρους του κατεῖχε ἡγετικὴ θέσι στὴν ἐκκλησία. Ἦταν ὁ πρῶτος ἐπίσκοπος Ἰεροσολύμων, καὶ προήδρευσε στὴν ἀποστολικὴ Σύνοδο. Σ᾽ αὐτὸν ἀπευθύνθηκε καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, γιὰ νὰ ἐκθέσῃ τὴν κίνησι καὶ τὴ διδασκαλία του, καὶ ἔλαβε τὴν ἔγκρισι ὥστε νὰ συνεχίσῃ τὴν ἀποστολικὴ ἐργασία του.
● Ποιό ἦταν τὸ τέλος του; Οἱ Ἰουδαῖοι, ἐπειδὴ ὁ Ἰάκωβος εἵλκυε πολλοὺς εἰς Χριστόν, τὸν μισοῦσαν. Μιὰ μέρα λοιπόν, ἐκεῖ ποὺ δίδασκε, τὸν ἔπιασαν. Τὸν ὡδήγησαν στὸ ναὸ τοῦ Σολομῶντος, τὸν ἀνέβασαν στὸ ὑψηλότερο πτερύγιο τοῦ ναοῦ, σὰν νὰ ποῦμε στὴν κορυφὴ τοῦ καμπαναριοῦ, κι ἀπὸ ᾿κεῖ τὸν ἔσπρωξαν στὸ κενό· ἔπεσε κατὰ γῆς, ἀλλὰ δὲν σκοτώθηκε ἀμέσως· καί, ἐνῷ ζοῦσε ἀκόμη, τοῦ κατάφεραν μὲ ῥόπαλο ἰσχυρὸ χτύπημα στὸ κεφάλι καὶ ἔτσι τὸν ἀποτελείωσαν. Εἶχε δηλαδὴ θάνατο μαρτυρικό. Δὲν εἶνε λοιπὸν μόνο ἀπόστολος τοῦ Χριστοῦ, εἶνε καὶ ἱερομάρτυς.
● Ἔργα τοῦ ἁγίου αὐτοῦ ἀνδρὸς εἶνε ἡ θεία Λειτουργία, ποὺ εἴπαμε στὴν ἀρχή, καὶ ἡ ἐπ᾽ ὀνόματί του καθολικὴ Ἐπιστολή, ἡ ἐπιστολὴ Ἰακώβου. Εἶνε ἕνα ἀπὸ τὰ 27 βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης· ἀριστούργημα γλώσσης καὶ νοημάτων. Σᾶς παρακαλῶ, σήμερα, τὴν ἅγια αὐτὴ ἡμέρα, μὴν ἀνοίξετε ῥαδιόφωνα καὶ τηλεοράσεις· ἀνοῖξτε αὐτὴ τὴν τηλεόρασι τοῦ οὐρανοῦ, διαβάστε τὴν ἐπιστολὴ τοῦ Ἰακώβου. Εἶνε ὑψίστη φιλοσοφία, αἴσθησις, φαντασία, αἰωνιότης, οὐράνια νοήματα, ποὺ δίνουν φτερὰ στὸν ἄνθρωπο.
Δὲν θὰ τὴν ἐξηγήσουμε τώρα ὅλη· τὸ κάναμε ἄλλοτε. Τώρα θέλω ν᾽ ἀκούσετε μόνο τρεῖς φωνές, τρία σημεῖα τῆς Ἐπιστολῆς.
Τὸ ἕνα εἶνε· φυλαχτῆτε ἀπὸ τὴ γλῶσσα! (βλ. Ἰακ. 3,1-12). Μεγάλο κακό. Ἡ γλῶσσα, λέει, εἶνε ἕνα μικρὸ μέλος τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος, καὶ ὅμως προκαλεῖ μεγάλες συμφορές· φλυαρεῖ, κοτσομπολεύει, κατακρίνει, αἰσχρολογεῖ, ψευδορκεῖ, βλασφημεῖ. Εἶνε φωτιὰ ποὺ καίει. Ὅπως λέει ὁ λαός μας, ἡ γλῶσσα κόκκαλα δὲν ἔχει καὶ κόκκαλα τσακίζει». Μακάριος ὁ ἄνθρωπος ποὺ ἔχει καθαρὴ τὴ γλῶσσα του ἀπὸ ἁμαρτήματα. Θὰ δώσουμε λόγο γιὰ κάθε τι ποὺ λέμε. Φυλάξτε τὴ γλῶσσα σας. Ἡ γλῶσσα ἢ σὲ πάει στὸν παράδεισο ἢ σὲ κολάζει. Σὲ παλαιὲς εἰκόνες εἶδα νὰ ζωγραφίζουν τοὺς κολασμένους καὶ οἱ περισσότεροι νά ᾽νε κρεμασμένοι ἀπὸ τὴ γλῶσσα τους.
Τὸ δεύτερο εἶνε ἡ ἐπιστήμη (βλ. ἔ.ἀ. 3,13-18). Ὤ ἡ ἐπιστήμη, ποὺ τὴν κάναμε θεό, τὴ λατρεύσαμε καὶ νομίσαμε ὅτι θὰ καταργήσῃ τὸ Θεό! Ὑπάρχουν δυὸ εἰδῶν ἐπιστῆμες. Τὸ ἕνα εἶνε ἡ ἐπιστήμη ποὺ ἀξίζει νὰ γράφεται μὲ ἔψιλον κεφαλαῖο, ἡ ἐπιστήμη τῶν ἀληθινὰ σοφῶν, ποὺ πιστεύουν στὸ Θεὸ καὶ γονατίζουν μπροστὰ στὸν Ἐσταυρωμένο. Τὸ ἄλλο εἶνε ἡ «ἐπιστήμη» ἐκείνων ποὺ προπαγανδίζουν ὅτι «δὲν ὑπάρχει Θεός», ὑπηρετοῦν τὸ κακὸ καὶ τὸν διάβολο· εἶνε «τὰ ἄθεα γράμματα» ποὺ εἶπε πρὶν ἀπὸ διακόσα χρόνια ὁ Παπουλάκος. Μιὰ μέρα ἡ ἀνθρωπότητα θὰ καταστραφῇ· δὲν θὰ τὴν καταστρέψουν οἱ βοσκοί, οἱ γεωργοί, οἱ ἐργάτες, οἱ ἀγράμματοι· οἱ μεγάλοι «ἐπιστήμονες», τὰ ἄθεα γράμματα θὰ καταστρέψουν τὴν ἀνθρωπότητα. Γι᾽ αὐτὸ ὁ ἅγιος Ἰάκωβος συμβουλεύει· Φυλαχθῆτε ἀπὸ τὴν ἄθεη ἐπιστήμη, ἀπὸ ὥρα σὲ ὥρα ἔχει ἕτοιμες τὶς βόμβες, νὰ τὶς ῥίξῃ ἐπάνω στὴν ἁμαρτωλὴ ἀνθρωπότητα. Τὸ πρῶτο λοιπὸν ποὺ μᾶς λέει εἶνε Φυλαχτῆτε ἀπὸ τὴ γλῶσσα, τὸ δεύτερο εἶνε Φυλαχτῆτε ἀπὸ τὴν ἄθεη ἐπιστήμη· καὶ τὸ τρίτο ποιό εἶνε;
Εἶνε στὸ τέλος (βλ. Ἰακ. 5,20). Πῶς τελειώνει ἡ Ἐπιστολὴ τοῦ Ἰακώβου; Δὲν εἴμαστε οὔτε φράγκοι, οὔτε προτεστάντες, οὔτε ἑβραῖοι, οὔτε χιλιασταί, οὔτε τοῦρκοι μωαμεθανοί· εἴμαστε Χριστιανοί, κατέχουμε ἕνα θησαυρό, ἔχουμε τὸ Εὐαγγέλιο, τὴν Ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ. Δὲν ὑπάρχει τίποτε ἄλλο ποὺ μπορεῖ νὰ σώσῃ τὸν κόσμο. Τὸ πιστεύεις; Ὅσοι λοιπὸν τὸ πιστεύουμε ἔχουμε ὑποχρέωσι νὰ τὸ ποῦμε, νὰ τὸ κηρύξουμε· ὄχι μόνο οἱ κληρικοί, ἀλλὰ ὅλοι. Καὶ λέει ὁ ἅγιος Ἰάκωβος· Ὅποιος μὲ τὸ λόγο καὶ τὸ παράδειγμά του ἐπαναφέρῃ ἕναν ἁμαρτωλὸ ἀπὸ τὸν πλανεμένο δρόμο του στὴν Ἀλήθεια, αὐτὸς θὰ σώσῃ μιὰ ψυχὴ ἀπὸ τὸ θάνατο καὶ «θὰ καλύψῃ πλῆθος ἁμαρτιῶν».
* * *
Αὐτός, ἀδελφοί μου, εἶνε ὁ ἅγιος ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα, ὁ Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος. Μὲ τὶς πρεσβεῖες του εἴθε κ᾽ ἐμεῖς πιστεύοντας καὶ ἐφαρμόζοντας τὰ θεῖα λόγια τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ν᾽ ἀξιωθοῦμε τῆς αἰωνίου ζωῆς καὶ βασιλείας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Κυριακὴ 23-10-1977 τὸ πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 20-9-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.