Γιατι νικησαμε; Θαυμα εγινε· Στα ψηλα βουνα που ανεβηκαν οι στρατιωτες μας, εβλεπαν την Παναγια διπλα τους…. Ετσι νικησαμε
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2591
Τῆς Ἁγίας Σκέπης
Σάββατο 28 Ὀκτωβρίου 2023
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Α:υγουστινου Καντιωτου
Γιατι νικησαμε
Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, ἀγαπητοί μου, τιμᾷ πρεπόντως τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο. Ἡ Παναγία εἶνε τὸ «ῥόδον τὸ ἀμάραντον» (Ἀκάθ. ὕμν. καν. α΄3), ἡ Ἁγνὴ καὶ Παρθένος κόρη, τὴν ὁποία μεταξὺ ὅλων τῶν γυναικῶν ἐξέλεξε ἡ ἁγία Τριὰς γιὰ νὰ γίνῃ ἡ Μήτηρ τοῦ Λυτρωτοῦ.
Πρὸς τιμήν της ἡ Ἐκκλησία θέσπισε τὶς Θεομητορικὲς ἑορτές, ποὺ εἶνε· • ἡ Σύλληψις τῆς ἁγίας Ἄννης μητρὸς τῆς Θεοτόκου (9 Δεκεμβρίου). • Τὸ Γενέθλιον τῆς Θεοτόκου (8 Σεπτεμβρίου) ὅταν ψάλλουμε «Ἡ γέννησίς σου, Θεοτόκε, χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ» (ἀπολυτ.). • Τρίτη ἑορτὴ εἶνε τὰ Εἰσόδια (21 Νοεμβρίου). • Κατόπιν ὁ Εὐαγγελισμός (25 Μαρτίου), καὶ τέλος ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου (15 Αὐγούστου). Ἐκτὸς ἀπὸ αὐτὲς τιμοῦμε καὶ τὰ ἐνδύματα, τὰ ῥοῦχα ποὺ φοροῦσε ἡ Παναγία (οἱ ἅγιοι ἄφησαν λείψανα, ἐκείνη ἐνδύματα)· τὴν • Κατάθεσιν τῆς τιμίας Ἐσθῆτος, τοῦ φορέματός της δηλαδή (2 Ἰουλίου), τὴν • Κατάθεσιν τῆς τιμίας Ζώνης της (31 Αὐγούστου), καὶ σήμερα τὴν • ἁγίαν Σκέπην, δηλαδὴ τὸ μαφόριον, τὴν μανδήλα τῆς κεφαλῆς της (28 Ὀκτωβρίου).
–Τιμᾶται λοιπὸν τὰ ῥοῦχα; θὰ μᾶς ποῦν εἰρωνικὰ ὁ προτεστάντης ἢ ὁ χιλιαστής.
Ναί. Σεῖς, ποὺ γελᾶτε εἰς βάρος μας, ἀνοῖξτε τὴν Καινὴ Διαθήκη ποὺ κρατᾶτε, νὰ δῆτε ὅτι αὐτὸ ποὺ κάνουμε οἱ ὀρθόδοξοι εἶνε σύμφωνο μὲ τὴ Γραφή.
Στὶς Πράξεις τῶν ἀποστόλων διαβάζουμε, ὅτι οἱ Χριστιανοὶ ἔβγαζαν σὲ πλατεῖες τοὺς ἀρρώστους, ὥστε ὅταν θὰ περνάῃ ὁ Πέτρος νὰ πέσῃ ἐπάνω τους ἔστω ἡ σκιά του (βλ. 5,15) γιὰ νὰ θεραπευθοῦν, κι ὅτι σουδάρια καὶ σιμικίνθια, δηλαδὴ μαντήλια ἢ ἄλλα ῥοῦχα ἀπὸ τὸ σῶμα τοῦ Παύλου, τὰ ἔβαζαν πάνω σὲ ἀσθενεῖς κι αὐτὰ θεράπευαν σοβαρὲς ἀρρώστιες κ᾽ ἔβγαζαν δαιμόνια (βλ. 19,12). Ἡ Ὀρθοδοξία διδάσκει ὅτι, ὅταν ὁ πιστὸς ἑνώνεται μὲ τὸ Θεό, παίρνει χάρι ποὺ μεταδίδεται καὶ σὲ ἀντικείμενά του ὥστε κι αὐτὰ θαυματουργοῦν. Νά γιατί τιμοῦμε καὶ τὰ ἐνδύματα τῆς Παναγίας.
Μία τέτοια ἑορτὴ εἶνε καὶ ἡ σημερινὴ τῆς ἁγίας Σκέπης. Ποιό εἶνε τὸ ἱστορικό της;
* * *
Γυρίζουμε πολλὰ χρόνια πίσω, στὴν ἀρχὴ τοῦ 10ου αἰῶνος, ὅταν στὴν Κωνσταντινούπολι βασίλευε ὁ Λέων ΣΤ΄ (6ος) ὁ Σοφός (886-912 μ.Χ.). Ἐπὶ τῶν ἡμερῶν του ἡ Βασιλεύουσα ἀπειλήθηκε ἀπὸ ἐχθρούς, κινδύνευσε νὰ πέσῃ στὰ χέρια τους. Ὁ στρατὸς ἀγωνιζόταν ἔξω. Μέσα οἱ Χριστιανοὶ μαζεύτηκαν σὲ ἕνα ναὸ ἱστορικὸ κι ὀνομαστό, ἐκεῖ ποὺ πρωτοακούστηκε ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος, στὴν Παναγία τῶν Βλαχερνῶν, καὶ ἔκαναν ἀγρυπνία. Ἄρχιζαν ἀπὸ τὴ δύσι τοῦ ἥλιου καὶ τελείωναν τὶς πρωινὲς ὧρες· τέτοια προθυμία εἶχαν. Τώρα μισὴ ἢ μία ὥρα νὰ σᾶς κρατήσουμε στὸ ναό, ζητᾶτε νὰ φύγετε· ἐκεῖ κάθονταν μέχρι τὶς πρωινὲς ὧρες.
Ἀνάμεσα στοὺς Χριστιανοὺς ἦταν κ᾿ ἕνα διαμάντι, ἕνας ἅγιος. Δὲν θὰ τοῦ ἔδινε κανεὶς σημασία· κι ὅμως ἕνας ἅγιος μπορεῖ νὰ σώσῃ μιὰ πόλι ὁλόκληρη. Ποιός ἦταν; Στοὺς δρόμους, στὶς πλατεῖες, στὰ καφφενεῖα, στὶς ταβέρνες, ἅμα ἄκουγαν τ᾽ ὄνομά του πολλοὶ γελοῦσαν. Τὸν ἔλεγαν σαλό, δηλαδὴ τρελλό· Ἀνδρέας ὁ σαλός, Ἀντρέας ὁ τρελλός. Τρελλὸ τὸν ἔλεγαν· μὰ ἦταν τρελλός; Κάθε ἄλλο· «τά ᾽χε τετρακόσα», ὅπως λέμε, ἀλλὰ ἔκρυβε τὴ σύνεσί του μὲ σαλότητες, μὲ παράξενες ἐνέργειες καὶ λόγια, ὥστε νὰ προκαλῇ χλεύη καὶ νὰ μὴν τὸν τιμοῦν. Αὐτὸ εἶνε ἕνα σπάνιο εἶδος ἁγιωσύνης, ποὺ λίγοι τό ᾽χουν καὶ λίγοι τὸ διακρίνουν καὶ τὸ ἀναγνωρίζουν.
Ὅταν βέβαια ἕνας «καθὼς πρέπει» κύριος πίνῃ, μεθᾷ καὶ ξερνᾷ, τρικλίζῃ καὶ πέφτῃ κάτω, ὅταν φανατίζεται μὲ ὁμάδες καὶ βρίζῃ χυδαῖα, ὅταν προσκολλᾶται σὲ κόμματα καὶ τρέχῃ πίσω ἀπὸ ἀρχηγοὺς σὰν σκυλάκι, ὅταν παίζῃ τυχερὰ παιχνίδια στὸ σπίτι, στὸ μαγαζὶ τῆς γειτονιᾶς ἢ στὸ φωταγωγημένο καζῖνο καὶ χάνῃ τὸν ἱδρῶτα του κι ὅλη τὴν περιουσία του, ὅταν καπνίζῃ καὶ παραδίδεται στὰ ναρκωτικά, ὅταν μπλέκῃ σὲ ἄνομο ἔρωτα, ξεμυαλίζεται, διαλύῃ τὸ σπίτι του, ὅταν κάνῃ τόσα καὶ τόσα παράλογα, κανείς δὲν τὸν λέει τρελλό. Μόλις ὅμως δοῦν κάποιον νὰ κάνῃ τὸ σταυρό του, νὰ διαβάζῃ Εὐαγγέλιο, νὰ μιλάῃ μὲ πίστι, νὰ ὑπερασπίζεται τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Παναγίας, ν᾽ ἀπέχῃ ἀπὸ τὸ ῥυθμὸ καὶ τὴ φθορὰ τοῦ κόσμου, θὰ τοῦ κολλήσουν ταμπέλλα «ὁ τρελλός»! Ἔτσι ἔλεγαν τὸν ἅγιο Ἀνδρέα, γιατὶ ἔκανε πράγματα ποὺ δὲν μποροῦσε ὁ κόσμος νὰ τὰ καταλάβῃ.
Ἦταν, λοιπόν, καὶ αὐτὸς τότε στὴν ἀγρυπνία ἐκείνη προσευχόμενος σὲ μιὰ γωνιά. Καὶ γύρω στὶς 4 μετὰ τὰ μεσάνυχτα εἶδε –μόνο αὐτὸς καὶ ὁ μαθητής του Ἐπιφάνιος– ἕνα ἐξαίσιο ὅραμα, ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ μόνο ὅσοι ἔχουν μάτια πνευματικὰ μποροῦν νὰ δοῦν. Εἶδε τὴν Παναγία νὰ προβάλλῃ στὴν πύλη τοῦ νάρθηκα, νὰ τὴ συνοδεύουν πλῆθος ἄγγελοι καὶ νὰ τὴν κρατοῦν ἀπὸ τὰ χέρια δεξιὰ κι ἀριστερὰ ὁ τίμιος Πρόδρομος κι ὁ εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ὁ Θεολόγος. Προχώρησε ἡ Παντάνασσα, ἔφτασε στὴ μέση τοῦ ναοῦ κ᾽ ἐκεῖ γονάτισε καὶ προσευχήθηκε πολλὴ ὥρα γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου. Μετὰ πῆγε ἴσια, μπῆκε στὸ ἱερό, ἄνοιξε τὴν ἁγία σορό, τὸ βαρύτιμο κιβώτιο ὅπου φυλασσόταν τὸ ἱερὸ μαφόριο, τὸ μαντήλι τῆς κεφαλῆς της, βγῆκε ἔξω στὰ βημόθυρα καὶ ὄρθια τὸ ἅπλωσε μὲ τὰ δυό της χέρια πάνω ἀπὸ τὸ ἐκκλησίασμα. Καὶ ἡ ἁγία μανδήλα ἁπλώθηκε τόσο ποὺ νὰ σκεπάζῃ ὅλο τὸ λαό· κ᾽ ἔμενε ἔτσι ἁπλωμένη καὶ αἰωρούμενη ἀπὸ θεία δύναμι. Ἔμφοβος, μήπως ἦταν πλάνη, ἀλλὰ καὶ γλυκὰ ἐνθουσιασμένος γύρισε ὁ ἅγιος Ἀνδρέας καὶ ῥώτησε τὸν Ἐπιφάνιο ἂν εἶδε τὸ ὅραμα, κ᾽ ἐκεῖνος τὸν ἐπιβεβαίωσε γι᾽ αὐτό. Ἐν τῷ μεταξὺ ἡ ἀγρυπνία συνεχιζόταν χωρὶς ὁ λαὸς νὰ βλέπῃ αὐτὰ ποὺ ἔβλεπαν αὐτοί. Τέλος, μετὰ ἀπὸ κάποια ὥρα, ἡ Παναγία ἄρχισε ν᾽ ἀνυψώνεται πρὸς τὸν οὐρανὸ γεμάτη λάμψι μέχρι ποὺ ἔγινε ἄφαντη. Ἄφησε ὅμως στὴ γῆ τὸ μαφόριό της, τεκμήριο τῆς προστασίας της. Καὶ ὄντως ἡ Πόλις σώθηκε τότε ἀπὸ σοβαρὸ κίνδυνο(*).
––––––––––––––
(*) Σὲ νεώτερο ἔργο δίδονται οἱ ἀκόλουθες πληροφορίες ποὺ προέρχονται ἀπὸ ῥωσικὲς πηγές. Στὰ χρόνια τοῦ Λέοντος ΣΤ΄ τοῦ Σοφοῦ, τὸ ἔτος 907 μ.Χ., ἔγινε ἡ δευτέρα ἐπιδρομὴ τῶν ῾Ρὼς μὲ ἐπὶ κεφαλῆς τὸν Ὀλέγ. Κατέβηκαν μὲ τὰ μονόξυλά τους ἐναντίον τῆς Κωνσταντινουπόλεως, οἱ φρουροὶ ὅμως σήκωσαν τὴν ἁλυσίδα ποὺ ἔφραζε τὸν Κεράτιο κόλπο, ἡ ἐπιδρομὴ ἀποκρούσθηκε καὶ ὁ Ὀλὲγ ἀναγκάστηκε νὰ κλείσῃ εἰρήνη. Οἱ ὅροι τῆς εἰρήνης ἦταν δύο· στὸ ἑξῆς ὁ ἀριθμὸς τῶν ῾Ρὼς ποὺ θὰ ἔρχονταν γιὰ ἐμπορικοὺς σκοποὺς στὴν Πόλι περιωριζόταν στοὺς 50, κι αὐτοὶ θὰ ἔμεναν σὲ μία μόνο συγκεκριμένη συνοικία (βλ. Σαρ. Ἰ. Καργάκου, Ἡ Αὐτοκρατορία τῆς Κωνσταντίνου Πόλεως, ἐκδ. Σιδέρης, τ. Β΄, Ἀθῆναι 2017, σσ. 249, 254).
Ἔβλεπες ἄλλοτε στὶς ἐκκλησιές μας οἱ γυναῖκες νὰ φοροῦν μαντήλι, ὅπως ἀκόμα σὲ χωριὰ ποὺ κρατοῦν τὴν παράδοσι καὶ οἱ γυναῖκες σκεπάζουν τὸ κεφάλι σὰν τὴν Παναγία.
Τότε, λοιπόν, ἡ Παναγία ἅπλωσε τὴ μαντήλα της, ποὺ ἄστραψε σὰν ἤλεκτρο, καὶ σκέπασε τοὺς Χριστιανούς. Ἔκτοτε καθιερώθηκε ἡ ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Σκέπης τῆς Θεοτόκου.
* * *
–Αὐτά, θὰ μοῦ ποῦν κάποιοι μοντέρνοι, ἦταν κάποτε, «τῷ καιρῷ ἐκείνῳ» –εἰρωνεύονται ἔτσι τὴ συνηθισμένη ἔναρξι τοῦ εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος στὴν ἐκκλησία–· δὲν τ᾽ ἀφήνεις αὐτά, πάτερ; Μὲ παραμύθια καὶ παλιὲς ἱστορίες μᾶς μιλᾷς σήμερα, σὲ ἐποχὴ ποὺ πετᾶνε στὸ διάστημα καὶ πᾶνε στὸ φεγγάρι;…
Ὄχι, ἀγαπητοί μου. Καὶ τώρα – σήμερα, ὅπως τότε, ἡ Παναγία ἔκανε πάλι θαῦμα. Ποιό θαῦμα; Οἱ παλαιότεροι τὸ εἴδαμε, τὸ ζήσαμε.
Τὸ 1940 ἤμουν στὸ Μεσολόγγι, ἐκεῖ ποὺ ἐπιστρατεύτηκα κ᾽ ἐγὼ γιὰ τὴν πατρίδα. Τὴ νύχτα λοιπὸν χτύπησε ἡ καμπάνα κι ἀκούστηκε ἡ εἴδησι· Πόλεμος! Καὶ ὅλοι –μὰ τί ἐνθουσιασμός– ὅλοι βγήκαν ἔξω. Τὰ παιδιὰ τῆς Ἑλλάδος ἔφευγαν γιὰ τὸ μέτωπο. Εἶδα τότε νιόπαντρες κόρες, ποὺ πρὶν μιὰ ᾽βδομάδα εἶχαν κάνει τὸ γάμο τους, νὰ συνοδεύουν στὸ σταθμὸ τοὺς νεαροὺς συζύγους των φωνάζοντας «Στὸ καλό, παιδιά, ἡ Παναγιὰ μαζί σας!». Εἶχαν Χριστὸ στὴν καρδιὰ καὶ Παναγιὰ στὰ χείλη.
Καὶ στὰ ψηλὰ βουνὰ ποὺ ἀνέβηκαν οἱ μαχηταί μας, τὴν ἔβλεπαν τὴν Παναγία. Συνάντησα ἐγὼ στρατιώτη ποὺ μοῦ εἶπε· Πάτερ μου, τὴ νύχτα ποὺ φυλάγαμε, ἀπάνω στὴν κορφὴ τὴ χιονισμένη καὶ παγωμένη εἴδαμε -εἶδα, νὰ περπατάῃ μιὰ μαυροφόρα…».
Δὲν εἶνε παραμύθι! Ἀνέβηκαν πάνω στὰ σύνορα ἐπιστήμονες, παιδιὰ μέσα ἀπὸ τὴν Ἀθήνα καὶ τὸν Πειραιᾶ· πήγανε ἄπιστοι, καὶ γύρισαν πίσω πιστοί. Καὶ μερικοὶ ἀπ᾿ αὐτοὺς δὲν γύρισαν στὶς πόλεις τους. Γνώρισα καλόγηρο στὰ Κατουνάκια τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ποὺ ἦταν λοχίας στὰ Ἀλβανικὰ βουνά, εἶδε τὸ θαῦμα τῆς Παναγίας, κι ὅταν τέλειωσε ὁ πόλεμος πῆγε ἐκεῖ, κι ἀπὸ τότε καλογερεύει, εἶνε ἀσκητής.
Θαῦμα ἔγινε· ἔτσι νικήσαμε. Ὄχι μόνο ἐπὶ Λέοντος Σοφοῦ, ἀλλὰ καὶ τὸ ᾽40, στὶς μέρες μας. Καὶ αὐτὸ τὸ θαῦμα ἑορτάζουμε σήμερα.
Εἴθε ὁ Θεός, διὰ τῶν πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, νὰ σκέπῃ τὴ Φλώρινα, ὅλο τὸ λαό μας, τὰ Βαλκάνια, ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα, ὥστε νὰ ἔχουμε εἰρήνη καὶ μὲ εἰρήνη καὶ ἀγάπη νὰ ἑορτάζουμε τὴν ἁγία αὐτὴ ἡμέρα.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Τρίτη 28-10-1975 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 22-9-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.