«ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ» (Βιντεο: Με ενα μικρο ηχητικο αποσπασμα ομιλιας του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου Καντιωτου, του 1978 & ραδιοφωνικο σκετσ του 1968) 2. Ειναι ὁ Χριστιανισμος ἀνεφαρμοστος; (Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης π. Αυγουστινου του 1990)
Η ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
«ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ» Περιέχει ένα πολύ μικρό απόσπασμα ομιλίας του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου, που έκανε στην Αγία Τριάδα Πτολεμαϊδος την Κυριακή 26-11-1978 Ακολουθεί ραδιοφωνικό σκέτσ του 1968, για την αγία Αικατερίνη
_______________________
__________________
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2594
Τῆς ἁγίας Αἰκατερίνης
Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2023
Ομιλία του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστινου
Εινε ὁ Χριστιανισμος ἀνεφαρμοστος;
Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀδελφοί μου, μᾶς ἔδωσε τὸ Εὐαγγέλιο μὲ τὶς αἰώνιες ἀλήθειες καὶ τὶς ἅγιες ἐντολές του. Στὴν ἐποχή μας ὅμως ἡ ὀλιγοπιστία καὶ ἡ φιλαυτία τῶν ἀνθρώπων ἀμφισβητεῖ τὴν αὐθεντία τοῦ Θεοῦ· φοβᾶται νὰ δεχτῇ καὶ νὰ τηρήσῃ τὸ θέλημά του. Τὰ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου λοιπὸν ἔγιναν σήμερα ἀνεφάρμοστα; σ᾽ αὐτὴ τὴν ἀδυναμία κατήντησε πλέον ἡ ἀνθρωπότης;
Δὲν θ᾽ ἀπαντήσω ἐγώ· θ᾽ ἀπαντήσῃ κάποιο ἄλλο πρόσωπο.
Δὲν εἶνε ἄντρας, εἶνε γυναίκα· εἶνε νέα, πάνω στὸ ἄνθος τῆς ἡλικίας της. Θ᾽ ἀπαντήσῃ ἡ ἁγία Αἰκατερίνη, τῆς ὁποίας τὴ μνήμη ἑορτάζουμε σήμερα.
Ὁ ὅσιος Συμεὼν ὁ μεταφραστὴς ἱστορεῖ λεπτομερῶς τὸν βίο καὶ τὸ μαρτύριό της (βλ. Migne 116,275-302). Τὴν κεφαλή της κοσμοῦν τρία στεφάνια· τὸ πρῶτο εἶνε τῆς παρθενίας, τὸ δεύτερο εἶνε τῆς σοφίας, τὸ τρίτο εἶνε τὸ στεφάνι τοῦ μαρτυρίου.
* * *
Ἡ ἁγία Αἰκατερίνη γεννήθηκε καὶ ἔζησε στὰ τέλη τοῦ 3ου καὶ ἀρχὲς τοῦ 4ου αἰῶνος σὲ μία ἀπὸ τὶς μεγαλύτερες πόλεις τοῦ ἀρχαίου κόσμου, τὴν Ἀλεξάνδρεια. Ἦταν ἀπὸ ἀριστοκρατικὴ οἰκογένεια εἰδωλολατρῶν, κόρη τοῦ βασιλίσκου Κώνστα, ποὺ ἦταν ἀντιπρόσωπος τοῦ αὐτοκράτορος στὴν Ἀλεξάνδρεια.
Ὡς πρὸς τὴ μορφὴ τοῦ προσώπου καὶ τὴν ἐξωτερικὴ ὄψι ἦταν μεγαλόσωμη καὶ καλλονή· ὡς πρὸς τὴν διάνοια ἦταν ἐξαιρετικὰ εὐφυής· καὶ ὡς πρὸς τὴ μόρφωσι, σὲ ἡλικία 18 ἐτῶν, ἦταν κάτοχος μεγάλης σοφίας καὶ γνώσεως. Εἶχε μελετήσει στοὺς παπύρους ὅλους τοὺς ἀρχαίους Ἕλληνες καὶ Λατίνους συγγραφεῖς. Κατεῖχε τοὺς ποιητὰς Ὅμηρο καὶ Βιργίλιο, τοὺς ἱστορικοὺς Ἡρόδοτο, Θουκυδίδη, Πλούταρχο· τοὺς ἰατροὺς Ἀσκληπιό, Ἱπποκράτη καὶ Γαληνό· τοὺς φιλοσόφους Πλάτωνα, Ἀριστοτέλη καὶ ἄλλους· τοὺς μάγους καὶ μάντεις Ἰαννῆ καὶ Ἰαμβρῆ, Διονύσιο καὶ Σίβυλλα. Γνώριζε τὶς γλῶσσες καὶ διαλέκτους πολλῶν ἐθνῶν. Σπάνια, γιὰ μία γυναῖκα μάλιστα, αὐτὰ τὰ προσόντα τότε.
Ἀλλὰ καὶ σήμερα ποιά γυναίκα στὴν Ἑλλάδα, παρακαλῶ, ξέρει π.χ. τὸν Ὅμηρο. Στὴν Ἀμερική, στὴν Ἀγγλία, στὴ Γερμανία κάποιοι τὸν ξέρουν· ἐδῶ ποιοί ἀπόφοιτοι λυκείων καὶ πανεπιστημίων ἔχουν τέτοια μόρφωσι; Χτὲς πέρασε ἀπὸ τὸ γραφεῖο μου ἕνας ἀπόφοιτος τῆς νομικῆς· ἐπάνω στὴ συζήτησι ἀναφέραμε κάτι ἀπὸ τὸν Ὅμηρο καὶ μοῦ λέει· Πρώτη φορὰ τ᾽ ἀκούω. Σκεφτῆτε· παλαιότερα αὐτὰ τὰ ἤξεραν τὰ παιδιὰ ἀπὸ τὸ γυμνάσιο.
Σὰν νέα γυναίκα, μὲ τόσα προσόντα καὶ τέτοια καταγωγή, ἡ ἁγία Αἰκατερίνη εἵλκυε τὸ ἐνδιαφέρον πολλῶν. Πλῆθος νέοι τὴν ζητοῦσαν γιὰ γάμο, ἀλλ᾽ ἀπέρριπτε κάθε πρότασι.
Φαίνεται ὅτι, ἀπὸ τὶς μελέτες της καὶ ὅλα ὅσα εἶχε γνωρίσει, ἦταν ἤδη προσανατολισμένη πρὸς τὴν πίστι τοῦ Χριστοῦ. Καὶ γιὰ ν᾽ ἀποφύγῃ κάθε συνοικέσιο ἀπαντοῦσε· Μόνο ἂν βρῶ κάποιον, ποὺ νὰ εἶνε ἀνώτερος ἀπὸ μένα σὲ πλοῦτο, σὲ ὀμορφιὰ καὶ σὲ μόρφωσι, θ᾽ ἀποφασίσω. Τί εἶχε στὸ νοῦ της; Λέγεται ὅτι εἶχε δεῖ ἕνα ὄνειρο… Τὰ ὄνειρα συνήθως εἶνε ἀπατηλά· σπανίως ὡρισμένα ὄνειρα εἶνε ἐκ τοῦ Θεοῦ. Μαρτυροῦν ὅμως κι αὐτά, ὅτι ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶνε μόνο ὕλη, ὅτι ὑπάρχει κι ἄλλος κόσμος, μεταφυσικὸς κι ἀόρατος. Παρουσιάστηκε λοιπὸν στὸν ὕπνο της μία ὡραία μορφή, ἕνας ὑπέροχος ἄνδρας ποὺ τὴν κατέπληξε μὲ τὸ κάλλος του. Προσπαθοῦσε νὰ διασταυρώσῃ τὸ βλέμμα της μὲ τὸ δικό του, ἀλλ᾽ αὐτὸς δὲν γύριζε νὰ τὴ δῇ· οὔτε ἕνα βλέμμα δὲν τῆς ἔρριξε. Αὐτὴ ξύπνησε ἀνήσυχη. Ὅταν ξημέρωσε πῆγε καὶ βρῆκε ἕναν ἀσκητή, τοῦ εἶπε τὸ ὄνειρό της καὶ τὸν ῥώτησε· –Ποιός ἦταν αὐτὸς ὁ ὑπέροχος ἄνθρωπος ποὺ εἶδα, καὶ γιατί ἐμένα δὲν γύρισε καθόλου νὰ μὲ κοιτάξῃ; Ἐκεῖνος τῆς εἶπε· –Εἶνε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὁ «ὡραῖος κάλλει παρὰ τοὺς υἱοὺς τῶν ἀνθρώπων» (Ψαλμ. 44,3)· αὐτὸς εἶνε ὁ Νυμφίος τῆς Ἐκκλησίας ἀλλὰ καὶ τῆς ψυχῆς τοῦ καθενός μας. –Καὶ γιατί ἐμένα δὲν γύρισε νὰ μὲ δῇ; ἔχω κάτι ποὺ δὲν τοῦ ἀρέσει; –Εἶσαι ἀκόμη ἄσχημη. –Πρέπει νὰ κάνω κάτι γιὰ νὰ τὸν εὐαρεστήσω; –Νὰ βαπτιστῇς στὸ ὄνομά του.
Ἔτσι, ὅταν ὁ αὐτοκράτορας Μαξέντιος κάλοῦσε τοὺς ὑπηκόους του νὰ προσφέρουν θυσίες στοὺς ψευδεῖς θεοὺς τῶν εἰδώλων καὶ ἀπειλοῦσε τοὺς παραβάτες τῆς διαταγῆς του μὲ διωγμό, ἡ ἁγία Αἰκατερίνη, μετὰ ἀπὸ μελέτη καὶ τῆς ἁγίας Γραφῆς, ἦταν πιστὴ Χριστιανὴ καὶ ἐκλεκτὴ νύμφη τοῦ Χριστοῦ.
Δὲν ἔκρυψε τὸ θησαυρὸ τῆς πίστεως κρατώντας τον γιὰ τὸν ἑαυτό της· ἀποφάσισε ὅτι ἦρθε ἡ ὥρα νὰ τὸν ὁμολογήσῃ. Παρουσιάζεται λοιπὸν ἐνώπιον τοῦ τυράννου καὶ μὲ παρρησία τὸν ἐλέγχει γιὰ τὴν προσήλωσι στὰ εἴδωλα καὶ τὸν καλεῖ νὰ πιστέψῃ στὸν μόνο ἀληθινὸ Θεό. Ὁ τύραννος θύμωσε, ἀλλὰ διαπιστώνοντας ὅτι δὲν θὰ κατώρθωνε νὰ τὴ νικήσῃ σὲ ἕνα διάλογο, καλεῖ τοὺς σοφοὺς καὶ ῥήτορες ποὺ διέθετε, ὥστε αὐτοὶ νὰ τὴν ἀντιμετωπίσουν καὶ νὰ φανῇ ποιά θρησκεία εἶνε ἡ ἀληθινή. Συγκεντρώθηκαν τότε πενήντα ἀπὸ αὐτούς, δυνατοὶ στὴ νόησι καὶ στὸ λόγο, γιὰ νὰ γίνῃ διάλογος μὲ τὴν ἁγία Αἰκατερίνη ἐνώπιον μεγάλου ἀκροατηρίου. Πρὶν ἀπὸ τὴν κρίσιμη αὐτὴν ἀναμέτρησι ἄγγελος Κυρίου τῆς ἔδωσε θάρρος. Μὴ φοβᾶσαι, τῆς εἶπε, δούλη τοῦ Θεοῦ· ὄχι μόνο θὰ τοὺς νικήσῃς ἀλλὰ καὶ θὰ τοὺς ἑλκύσῃς στὴν ἀληθινὴ πίστι.
Αὐτὰ εἶνε τὰ ὡραῖα «μάτς», ποὺ πρέπει νὰ δίδωνται· αὐτὰ ἀξίζει νὰ παρακολουθῇ κανεὶς –σὲ ἐποχὴ διαλόγου σήμερα– καὶ ὄχι τὸ πῶς δίνουν κλωτσιὲς σὲ μιὰ μπάλλα.
Ὁ ἐπὶ κεφαλῆς τῶν ῥητόρων μὲ ἐπηρμένο ὕφος ἄρχισε ν᾽ ἀπευθύνεται σ᾽ αὐτὴν νομίζοντας ὅτι ἔχει ἐμπρός του κάποιον εὔκολο ἀντίπαλο. Ἐκείνη σεμνὰ καὶ μὲ κοσμιότητα τοῦ ἀπήντησε σὲ ὅλα ὅσα προέταξε, μὲ ἐπιχειρήματα ἀπὸ ὅλη τὴν ἀρχαία γραμματεία καὶ μυθολογία, γιὰ θεοὺς τοῦ Ὀλύμπου καὶ σοφοὺς τῆς γῆς· Ὅμηρος, Ὀρφέας, Σοφοκλῆς, Σίβυλλα…, ὅλους τοὺς χρησιμοποίησε καὶ κατέληξε, ὅτι μόνο ἡ πίστι στὸν ἐσταυρωμένο Λυτρωτή, τὸν Κύριό μας, εἶνε ἀληθινή.
Ὁ βασιλεύς, βλέποντας ὅτι ὁ ἀρχηγὸς τῶν ῥητόρων νικᾶται καὶ δέθηκε ἡ γλῶσσα του, γυρίζει πρὸς τοὺς ἄλλους 49 ῥήτορες καὶ ζητάει νὰ βοηθήσουν. Αὐτοὶ ὅμως δηλώνουν ὅτι, ἀφοῦ τὸν κορυφαῖο τους ἡ Αἰκατερίνη ἔβγαλε «νὸκ ἄουτ» ὅπως λένε σήμερα, αὐτοὶ παραιτοῦνται μὴ ἔχοντας ν᾽ ἀντιτάξουν σ᾽ αὐτὴν κάτι ἄλλο. Θυμώνει τότε ὁ τύραννος καὶ διατάζει νὰ τοὺς θανατώσουν. Ἡ ἁγία τοὺς πείθει, πιστεύουν στὸ Χριστό, καὶ τὸ μαρτύριο γίνεται σ᾽ αὐτοὺς σωτήριο βάπτισμα· ἦταν ἡ πρώτη νίκη τῆς Αἰκατερίνης, τὸ πρῶτο «γκόλ». Ἀκολούθησαν τὰ πρῶτα βασανιστήρια τῆς ἁγίας ἀλλὰ καὶ δύο ἄλλες μεγάλες νίκες.
Στὴ φυλακή, ποὺ τὴν ἔκλεισαν, τὴν ἐπισκέπτεται ἡ αὐγούστα, ἡ βασίλισσα σύζυγος τοῦ Μαξεντίου· κατηχεῖται καὶ πιστεύει στὸ Χριστό, καὶ σὲ λίγο θανατώνεται ὡς πιστὴ Χριστιανή· δευτέρα νίκη, δεύτερο «γκόλ».
Τέλος πιστεύουν καὶ μαρτυροῦν ὑπὲρ Χριστοῦ ὁ γενναῖος στρατοπεδάρχης Πορφυρίων μαζὶ μὲ τοὺς 200 στρατιῶτες του· ἦταν ἡ τρίτη νίκη, τὸ τρίτο «γκόλ».
Τρεῖς νίκες τῆς ἁγίας Αἰκατερίνης· μία στὸ ἀμφιθέατρο καὶ δύο στὸ κελλὶ τῆς φυλακῆς. Ἡ μεγαλύτερη ὅμως καὶ τελικὴ νίκη της ἦταν τὸ δικό της ὁριστικὸ μαρτύριο, ποὺ ἄρχισε στὸν φοβερὸ τροχό, τὸν ὁποῖον ἐπινόησε ἕνας ὕπαρχος τοῦ Μαξεντίου ὀνόματι Χρυσασαδέμ), καὶ ἔληξε μὲ τὸν ἀποκεφαλισμό της.
Συνολικῶς λοιπόν, μετρῆστε, διὰ τῆς ἁγίας Αἰκατερίνης πίστεψαν 252 ἄνθρωποι!
Αὐτὴ ἦταν ἡ ἁγία Αἰκατερίνη. Τὸ ἅγιο λείψανό της –εἶνε πρὸς τιμὴν τῆς πατρίδος μας– μετέφεραν ἄγγελοι στὴν κορυφὴ τοῦ ὄρους Σινά, καὶ βρίσκεται ἐκεῖ, αἰῶνες τώρα, ὅπου ὁ Ἰουστινιανὸς τὸν 6ον αἰῶνα ἔχτισε τὴν περίφημη ἑλληνικὴ μονὴ τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης.
* * *
Ἡ ἁγία Αἰκατερίνη, ἀγαπητοί μου, ἀπέδειξε, ὅτι ὁ Χριστιανισμὸς δὲν εἶνε ἀνεφάρμοστος· ἐφαρμόζεται. Καὶ μέχρι σήμερα, στὸν αἰῶνα αὐτὸν τῆς μεγάλης διαφθορᾶς καὶ ἀποστασίας, ὑπάρχουν στὸν κόσμο καὶ στὴν πατρίδα μας νέοι καὶ νέες ποὺ ζοῦν μὲ πίστι καὶ σωφροσύνη· ὡρισμένοι δὲ ἀπέρριψαν καὶ τὴν πρότασι γάμου καὶ ζοῦν μὲ παρθενία καὶ ἀφοσίωσι εἴτε σὲ ἱεραποστολικὰ ἔργα εἴτε στὴν προσευχὴ καὶ τὴν ἄσκησι ὡς μοναχοὶ καὶ μοναχές. Ἕνας Γάλλος συγγραφέας ἔγραψε σὲ βιβλίο του, ὅτι καὶ μέσα στὸ Παρίσι ὑπάρχουν παρθένοι ἄντρες καὶ γυναῖκες. Οἱ νέοι αὐτοί, ὅπου καὶ ἂν κατοικοῦν καὶ ὅσο λίγοι καὶ ἂν εἶνε, ἀποδεικνύουν μὲ τὰ ἔργα τους, μὲ τὴν παρθενία τους, μὲ τὴ ζωὴ ἢ καὶ τὸ μαρτύριό τους, ὅτι ὁ Χριστὸς δὲν πέθανε· ζῇ καὶ βασιλεύει· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Κυριακὴ 25-11-1990 πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 25-10-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.