Το ὄνομα Νικολαος – Ἔχει καποια σημασια το ὄνομα, κατι σημαινει. Ἂν ὁ ἄνθρωπος ἀναλογιζεται το ὄνομα του, φτανει αυτο να τον φιλοτιμηση· & αν παρακαλη τον προστατη ἅγιο του, μεγαλη ειναι ἡ ὠφελεια στην ψυχη.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Μ΄ – Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2595
Τοῦ ἁγίου Νικολάου- Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023)
Συντάκτης (†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Ν. Καντιώτης
Τ ὄνομα Νικολαος
Σύμφωνα, ἀγαπητοί μου, μὲ τοὺς ἱεροὺς κανόνες τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου πρέπει νὰ εἶνε συνεχὲς καὶ ἀδιάλειπτο. Καί ὁ ἐπίσκοπος καί ὁ ἱερεὺς εἶνε ὑποχρεωμένοι, ὄχι μόνο τὶς Κυριακὲς καὶ τὶς μεγάλες ἑορτές, ἀλλὰ καὶ τὶς καθημερινές, κάθε βράδυ, νὰ κηρύττουν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ. Ἡ ἐνορία καὶ ἡ ἐπισκοπὴ πρέπει νά ᾽νε σὰν μιὰ βρύσι ποὺ τρέχει μέρα – νύχτα, γιὰ νὰ δροσίζωνται οἱ ψυχές. Στὰ παλιὰ τὰ χρόνια ἔτσι ἦταν· τώρα αὐτὸ περιωρίστηκε στὶς Κυριακὲς καὶ τὶς ἑορτές.
Δὲν ἀρκεῖ ὅμως μόνο ν᾽ ἀκοῦμε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ· πρέπει καὶ νὰ τὸν ἐφαρμόζουμε, σύμφωνα μὲ τὴν ἐντολὴ τοῦ Χριστοῦ μας, ποὺ εἶπε «Μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν» (Λουκ. 11, 28).
Σήμερα, στὴν ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Νικολάου, τί ἔχουμε νὰ ποῦμε; Πολλά. Ψάλλονται ὡραῖα τροπάρια διδακτικώτατα καὶ γλυκύτατα. Ἀλλ᾽ ἐὰν θελήσουμε νὰ τὰ ἐξηγήσουμε, πρέπει νὰ καθήσουμε ὧρες πολλές· κι ὅπως στὸ Ἅγιο Ὄρος κάνουν ἀγρυπνία – τιμοῦν πολὺ οἱ μοναχοὶ τὸν ἅγιο Νικόλαο, ἔτσι ν᾽ ἀγρυπνήσουμε κ᾽ ἐμεῖς. Τότε ὅμως ἀμφιβάλλω ἂν θὰ μείνετε μέχρι τέλους. Ὁ χαρτοπαίκτης μένει ὣς τὸ πρωὶ στὸ παιχνίδι, ὁ μέθυσος μένει στὴν ταβέρνα, ὁ νέος καὶ ἡ νέα μένουν στὸ νυχτερινὸ κέντρο, μὰ στὴν ἐκκλησία ὅλοι, κληρικοὶ καὶ λαϊκοί, ἄντρες καὶ παιδιά, δὲν θὰ βλέπουν τὴν ὥρα πότε νὰ φύγουν ἀπὸ τὸ ἱερὸ τοῦτο «καταγώγιον», τὸ τιμώμενο πρόσωπο· ἔτσι ὀνομάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τὸν ἅγιο Νικόλαο (ἀπόστ. ἑσπ.).
Γι᾽ αὐτὸ δὲν θὰ ἐξηγήσουμε τώρα κάποιο τροπάριο· θὰ ἑρμηνεύσουμε πρακτικὰ μόνο μία λέξι. Ἀπὸ τὸν ἑσπερινὸ μέχρι τὸν ὄρθρο πολλὲς φορὲς ἀκούγεται ἡ λέξι αὐτή, κι ἅμα τὴν ἀκοῦνε οἱ Χριστιανοὶ κάνουν τὸ σταυρό τους· εἶνε ἡ λέξι Νικόλαος, τὸ ὄνομα δηλαδὴ τοῦ ἁγίου. Αὐτὴ τὴ λέξι θὰ ἐξηγήσουμε, πρὸς πνευματικὴν ὠφέλεια ὅλων μας. Φτάνει καὶ μόνο τὸ ὄνομα. Δι᾽ αὐτοῦ θὰ δοθῇ ἀφορμὴ καὶ σ᾽ ἐμᾶς, ἀδελφοί μου, ν᾽ ἀνακριθοῦμε, ὥστε νὰ μὴ ζοῦμε ἔτσι τυχαῖα σ᾽ αὐτὸ τὸν κόσμο. Ἀφοῦ δηλαδὴ σᾶς ἐξηγήσω τὸ ὄνομα τοῦ ἁγίου Νικολάου, θὰ προτρέψω, ὅταν πᾶτε στὸ σπίτι καὶ ἡσυχάσετε, νὰ σκεφτῆτε· Γιατί ἡ μάνα καὶ ὁ πατέρας μου μὲ βάπτισαν μὲ τὸ ὄνομα ποὺ ἔχω; Ἔχει κάποια σημασία τὸ ὄνομα, κάτι σημαίνει. Ἂν ὁ ἄνθρωπος ἀναλογίζεται τὸ ὄνομά του, φτάνει αὐτὸ νὰ τὸν φιλοτιμήσῃ· καὶ ἂν παρακαλῇ τὸν προστάτη ἅγιό του, μεγάλη εἶνε ἡ ὠφέλεια στὴν ψυχή. Θὰ ἔχουμε λοιπὸν ἀφορμὴ νὰ σκεφτοῦμε κ᾽ ἐμεῖς τὸ δικό μας ὄνομα.
* * *
Νικόλαος! Τί σημαίνει Νικόλαος; Τὸ ὄνομα αὐτό, ποὺ ἔδωσαν οἱ πιστοὶ γονεῖς του στὸν ἅγιο ἐπίσκοπο τῶν Μύρων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἦταν προάγγελος, προμήνυμα, προφητεία τοῦ μέλλοντος. Πολλὰ ὀνόματα ποὺ δόθηκαν σὲ παιδιὰ ἀπέβησαν προφητικά. Καὶ ἡ ζωὴ καὶ πολιτεία τοῦ μεγάλου τούτου πατρὸς καὶ διδασκάλου τῆς Ἐκκλησίας μας ἀνταποκρίθηκε στὸ ὄνομά του. Τί σημαίνει Νικόλαος; Ὅσοι γνωρίζουν γράμματα ἑλληνικὰ –γιατὶ ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα εἶνε ἡ πιὸ σπουδαία γλῶσσα στὸν κόσμο– τὸ βλέπουν· Νικόλαος σημαίνει «νίκη».
Νίκη; Ἀκούγοντας τὴ λέξι νίκη τὸ μυαλὸ πάει σὲ πόλεμο, σὲ μάχη· νομίζουμε ὅτι ἡ λέξι αὐτὴ ἁρμόζει μόνο σὲ στρατιωτικούς, ὅπως ἦταν οἱ ἅγιοι Δημήτριος, Γεώργιος, Θεόδωρος καὶ τόσοι ἄλλοι. Μὰ ὁ ἅγιος Νικόλαος, δὲν ἦταν στρατιωτικός, δὲν εἶχε γαλόνια καὶ ἀστέρια, ὅπλα καὶ φρουρά· δὲν εἶχε πάνω του οὔτε σουγιᾶ. Ἦταν ἕνας ταπεινὸς καὶ πρᾶος πιστός, καὶ μετὰ ἔγινε ἐπίσκοπος. Καὶ ὅμως αὐτὸς ὁ ἄοπλος εἶνε νικητὴς καὶ τροπαιοῦχος.
Ποῦ νίκησε; Στὴ μεγάλη μάχη, ποὺ ἔχουμε κ᾽ ἐμεῖς νὰ δώσουμε, καὶ πρέπει νὰ νικήσουμε, κι ἀλλοίμονο ἂν δὲν νικήσουμε. Ποιόν νίκησε, ποιός εἶνε ὁ ἐχθρός; Ὁ μεγαλύτερος ἐχθρὸς δὲν εἶνε ἔξω μακριά, εἶνε πολὺ κοντά· εἶνε ὁ κακὸς ἑαυτός μας, ὁ διεφθαρμένος ἑαυτός μας, ὁ «παλαιὸς ἄνθρωπος», ποὺ λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος (῾Ρωμ. 6,6. ᾿Εφ. 4,22. Κολ. 3,9)· εἶνε οἱ κακίες, τὰ πάθη, τὰ ἐλαττώματα ποὺ ἔχει καθένας μας. Νά ὁ ὑπ᾽ ἀριθμὸν ἕνα ἐχθρὸς τῆς ψυχῆς καὶ τῆς ζωῆς μας, τοῦ ἀνθρωπίνου πολιτισμοῦ. Αὐτὸν νίκησε ὁ ἅγιος Νικόλαος.
Ἂν θέλετε νὰ δῆτε τί ἀξία ἔχει ἡ νίκη αὐτή, σκεφτῆτε τὸ πάθημα τοῦ μεγάλου Ἀλεξάνδρου. Ἔφτασε νικητὴς μέχρι τὶς Ἰνδίες· νίκησε τοὺς ἄλλους, μὰ τὸν ἑαυτό του δὲν μπόρεσε νὰ τὸ νικήσῃ. Σ᾽ ἕνα συμπόσιο παραδόθηκε στὸ πάθος τῆς μέθης· καὶ πάνω στὸ μεθύσι τράβηξε τὸ σπαθὶ καὶ σκότωσε ἕναν ἀδελφικό του φίλο, τὸν Κλεῖτο, ὁ ὁποῖος μὲ κίνδυνο τῆς ζωῆς του τοῦ εἶχε σώσει τὴ ζωὴ στὴ μάχη τοῦ Γρανικοῦ ποταμοῦ τὸ 334 μ.Χ.. Ὅταν ὁ Ἀλέξανδρος συνῆλθε καὶ κατάλαβε τί εἶχε κάνει, μετάνοιωσε πικρά, μὰ ἦταν ἀργά· δὲν μποροῦσε νὰ παρηγορηθῇ στὴ λύπη του.
Αὐτὰ κάνουν τὰ πάθη. Τὸν ἕνα τὸν νικάει τὸ ποτήρι (ἡ μέθη), τὸν ἄλλο τὸν νικάει τὸ χαρτί (ὁ τζόγος), τὸν ἄλλο τὸν νικάει ἡ γυναίκα (ἡ σαρκικὴ ἡδονή), τὸν ἄλλο τὸν νικάει ἡ ματαιοδοξία… Δὲν ὑπάρχει ἄνθρωπος ποὺ νὰ μὴν ἡττᾶται καὶ συντρίβεται κάτω ἀπὸ κάποιο πάθος. Αὐτὸ τὸ εἶχαν καταλάβει καὶ οἱ ἀρχαῖοι πρόγονοί μας, καὶ ἔλεγαν· «Τὸ νικᾶν ἑαυτὸν πασῶν νικῶν πρώτη τε καὶ ἀρίστη» (Πλάτ., Νόμ., Α΄ 626e), ἡ ὑψίστη νίκη δηλαδὴ εἶνε νὰ νικᾷς τὸν ἑαυτό σου.
Ὁ ἅγιος Νικόλαος νίκησε τὸν κακὸ ἑαυτό του, «τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον» μὲ τὰ πάθη του. Νίκησε τὴ φιλαργυρία· δὲν ἀγάπησε τὰ χρήματα, ἀλλὰ τὰ θυσίαζε γιὰ τὶς ἀνάγκες τῶν φτωχῶν. Νίκησε τὴν κενοδοξία· ὅ,τι ἔκανε δὲν τὸ ἔκανε πρὸς ἐπίδειξιν· νύχτα, κρυφά, σκορποῦσε τὰ ἐλέη. Νίκησε καὶ τὴν ἀκολασία· ἦταν ἐγκρατὴς ἀπὸ βρέφος, Τετάρτη καὶ Παρασκευὴ δὲν θήλαζε. Γι᾽ αὐτὸ ἀξιώθηκε νὰ νικήσῃ καὶ τοὺς αἱρετικοὺς ἀρειανούς, φοβεροὺς ἐχθροὺς τῆς Ἐκκλησίας. Δικαίωσε λοιπὸν τὸ ὄνομα Νικόλαος· νίκησε πολὺ λαό, πολὺ πλῆθος. Τὸ ὄνομά του ἐκφράζει μιὰ πραγματικότητα.
* * *
Ἂς ἔλθουμε τώρα σ᾽ ἐμᾶς. Κ᾽ ἐμεῖς ἔχουμε κάποιο ὄνομα. Σὲ λένε Ἀνάργυρο; μὴ σὲ δελεάσουν λοιπὸν τὰ ἀργύρια. Σὲ λένε Ἀναστάσιο; μὴ λείψῃ στὴ ζωή σου ἡ πίστι στὴν ἀνάστασι. Λέγεσαι Μαρία; νὰ καθρεφτίζεσαι στὴ ζωὴ τῆς Παναγίας. Λέγεσαι Αἰκατερίνη; νὰ σὲ ἐμπνέῃ ἡ σοφία καὶ ἡ ὁμολογία τῆς ἁγίας σου. Λέγεσαι Δημήτριος; νὰ εἶσαι γενναῖος καὶ ζηλωτὴς τῆς πίστεως. Λέγεσαι Χρυσόστομος; σαπρὸς λόγος μὴ βγῇ ἀπὸ τὰ χείλη σου. Λέγεσαι Γεώργιος; πάρε ἀξίνα καὶ καλλιέργησε τὴν ψυχή σου. Λέγεσαι Αὐγουστῖνος; νὰ μιμῆσαι τὸν ἅγιό σου στὴ μετάνοια καὶ τὴν προσευχή…Ὁ καθένας μας ἂς φροντίζῃ νὰ τιμᾷ τό ὄνομά του, ὅπως ἔκανε ὁ ἅγιος Νικόλαος καὶ ὅλοι οἱ ἅγιοι.
Γι᾽ αὐτὸ παρακαλῶ τοὺς γονεῖς νὰ δίνουν στὰ παιδιά τους ὀνόματα ὄχι κοσμικὰ – εἰδωλολατρικὰ ἀλλὰ χριστιανικά, ὀνόματα ἁγίων, μαρτύρων, ὁμολογητῶν κ.λπ.. Ὅταν τὸ 1942 πῆγα ὡς ἱεροκήρυκας στὴ Βέροια, πόλι ὅπου κήρυξε ὁ ἀπόστολος Παῦλος κ᾽ ἔγινε γνωστὴ σὲ ὅλο τὸν κόσμο ὡς πόλις χριστιανική, λυπήθηκα γιατὶ δὲν ὑπῆρχε τότε ἐκεῖ οὔτε ἕνας μὲ τὸ ὄνομα Παῦλος. Ὀνόματα μεγάλων πατέρων ὅπως Γρηγορίου Θεολόγου, Ἰωάννου Χρυσοστόμου, μεγάλου Βασιλείου καὶ ἄλλων ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας, ὅταν δίδωνται στὸ βάπτισμα, ἐμπνέουν τὸ παιδὶ νὰ τοὺς μιμηθῇ καὶ ἔτσι νὰ τιμήσῃ τὸ ὄνομά του.
Μὲ τὸ βάπτισμα, κοντὰ στὸ μικρὸ προσωπικὸ ὄνομά μας (Κωνσταντῖνος, Μιχαήλ, Ἰωάννης…, Παρασκευή, Θεοδώρα, Φιλοθέη…), λάβαμε καὶ τὸ μεγάλο κοινὸ ὄνομα Χριστιανός. Δὲν ὑπάρχει μεγαλύτερο ὄνομα. Λέγεσαι λοιπὸν Χριστιανός; Ζῆσε μιμούμενος τὸν Χριστό. Ἐὰν ὅλοι βαδίζαμε στὰ ἴχνη τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τηρούσαμε τὴ διδασκαλία του, ἡ γῆ αὐτὴ θὰ ἦταν παράδεισος.
* * *
Τελειώνω, ἀγαπητοί μου, μ᾽ ἕνα ἀνέκδοτο ἀπὸ τὴ ζωὴ πάλι τοῦ μεγάλου Ἀλεξάνδρου. Στὴ μακεδονικὴ φάλαγγά του εἶχε κ᾽ ἕνα στρατιώτη Ἀλέξανδρο. Ἀλλ᾽ ὅσο γενναῖος ἦταν αὐτός, τόσο δειλὸς ἦταν ἐκεῖνος· στὴ μάχη κρυβόταν, λούφαζε φοβισμένος καὶ ντρόπιαζε τὸ στρατηλάτη του. Τὸν κάλεσε λοιπὸν μιὰ μέρα καὶ μπροστὰ σὲ ὅλους τοῦ λέει· Ἀτιμάζεις τὸ ὄνομά μου· λοιπὸν διάλεξε ἕνα ἀπὸ τὰ δύο, ἢ θ᾽ ἀλλάξῃς ὄνομα ἢ θ᾽ ἀλλάξῃς διαγωγή!
Ἔχουμε κ᾽ ἐμεῖς μεγάλα καὶ ὑψηλὰ ὀνόματα. Τὰ τιμοῦμε; ἢ τὰ ἀτιμάζουμε καὶ κλαῖνε οἱ προστάτες μας ἅγιοι; Ἂς ἀναρωτηθοῦμε σήμερα· Ὁ ἅγιός μου εἶνε εὐχαριστημένος ἀπὸ ᾽μένα; Ἀκούγεται ἀπὸ τὸν οὐρανό, ἀπὸ τοὺς τάφους ἁγίων καὶ ἡρῴων μας φωνή· Ἤ ἀλλάξτε διαγωγὴ ἢ ἀλλάξτε ὄνομα, ἕνα ἀπὸ τὰ δύο.
Παλιά, τὸ 1935 μὲ ᾽40, πῆγα στὴν Ἀκαρνανία σ᾽ ἕνα χωριὸ μὲ ὡραῖο ὄνομα· τὸ ἔλεγαν Ἀγγελόκαστρο. Ἀλλ᾽ ἐκεῖ τότε ἄλλοι μεθοῦσαν, ἄλλοι ἔβριζαν, ἄλλοι βλαστημοῦσαν, ἄλλοι σκοτώνονταν. Τοὺς κάλεσα μιὰ μέρα στὴν πλατεῖα καὶ λέω· –Λέγεστε Ἀγγελόκαστρο καὶ πρέπει νὰ ζῆτε σὰν ἄγγελοι, ὄχι σὰν δαίμονες· διαφορετικά, τί θέλετε, νὰ σᾶς ὀνομάσουν …Δαιμονόκαστρο; –Ὄχι ὄχι. –Ἀλλάξτε λοιπὸν ζωή.
Γονεῖς, δῶστε στὸ παιδί τὸν βίο τοῦ ἁγίου του, νὰ τὸν διαβάσῃ, καὶ βοηθῆστε το νὰ τὸν μιμηθῇ.
Βαδίζοντας στὰ ἴχνη τῶν ἁγίων καὶ διὰ πρεσβειῶν τοῦ ἁγίου Νικολάου, τοῦ «ἱεροκήρυκος Χριστοῦ» ὅπως τὸν λέει τὸ τροπάριο (στιχηρ. ἑσπ.), νὰ τιμήσουμε κ᾽ ἐμεῖς τὰ ὀνόματά μας καὶ ν᾽ ἀξιωθοῦμε τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Δευτερολογία
Αὔριο στὶς ἕντεκα ἡ ὥρα ψηλὰ τὰ λάβαρα, ὅσοι Ἑλληνίδες. Διότι … ἡ οἰκογένεια. Δὲν τὸ καταλάβανε οἱ ἄνθρωποι. Ἔχουν τέτοια πονηρὰ σημασία ποὺ σοῦ λένε οἱ ἄλλοι· –Καὶ τί εἶνε τὸ αὐτόματο διαζύγιο;… Ἔ, τὸ αὐτόματον διαζύγιον εἶνε μιὰ τορπίλλα πού, ἐνῷ ταξιδεύει τὸ πλοῖο ταξιδεύει στὸν ὠκεανό, καὶ ξαφνικὰ κάτω ἀπὸ τὰ βάθη τῆς θαλάσσης μιὰ τορπίλλα τὸ τινάζει στὸν ἀέρα. Εἶνε τορπίλλα ποὺ ἀνατινάζει ὅλα τὰ σπίτια σας. Κλαίω ἀπὸ τώρα τοὺς πατέρες καὶ μητέρες ποὺ ἔχουν κορίτσια, καὶ κλαίω τοὺς πάντας. Λοιπόν, ἐγὼ δὲν ἔχω παιδιά, δὲν ἔχω κορίτσια, ἀλλὰ πονῶ δι᾽ αὐτὸν τὸν λαόν, εἶμαι ποιμὴν καὶ ἐπίσκοπος καὶ παρακαλῶ ὅλοι, μικροὶ καὶ μεγάλοι, νὰ μαζευτῆτε νὰ κάνωμε συλλαλητήριο· ὄχι ὑπὲρ τοῦ ἄλφα ἢ τοῦ βῆτα πολιτικοῦ ἀνδρός, ἀλλὰ συλλαλητήριον ὑπὲρ τοῦ ἱεροῦ θεσμοῦ τῆς οἰκογενείας, τὸν ὁποῖον ἄθλιοι καὶ πανάθλοι, ξένοι πρὸς τὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα, ζητοῦν νὰ διαλύσουν τὴν ἑλληνικὴ οἰκογένεια, ἡ ὁποία ὑπῆρξε τὸ καύχημα τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ. Λοιπόν νὰ εἰδοποιήσετε ὅλον τὸν κόσμο. καὶ ἂν ὁ καιρὸς εὐδοκήσῃ Κάτω στὴν Πτολεμαΐδα, ἡ μισὴ Πτολεμαΐδα πέντε χιλιάδες ἄνθρωποι ἤτανε καὶ γράψανε οἱ ψεῦτες διὰ τῶν ἀνταποκριτῶν τῶν ἐφημερίδων, ὅτι ἦταν μόνο ἑξακόσιοι. Πέντε χιλιάδες λαὸς ἦταν. Ἕνας συναγερμός, ὡραιότατος συναγερμὸς μὲ τὴν σάλπιγγα, μὲ τὴν ἑλληνικὴ σημαία, μὲ τὰ ἐμβατήρια τοῦ Χριστοῦ μας. Καιρὸς λοιπόν κ᾽ ἐμεῖς οἱ χριστιανοί νὰ βγοῦμε ἀπὸ τὰ καβούκια μας καὶ νὰ ὑποστηρίξωμε τὰ ὅσια καὶ ἱερά, γιὰ νὰ μὴ γίνῃ αὐτὴ ἡ πατρίς, αὐτὸς ὁ τόπος τόπος ὀργίων. Διότι κάποιος ἀπὸ τοὺς μεγάλους ποὺ μᾶς κυβερνᾶνε καὶ ζοῦσε στὸ ἐξωτερικό, καὶ ἦλθε ἐδῶ στὴν Ἑλλάδα, καυχήθηκε. Καὶ ὅταν πῆγαν καὶ διαμαρτυρηθήκανε οἱ γονεῖς γιὰ τὸ κατάντημα τῆς νεολαίας, ἀπήντησε αὐτὸς ὁ κύριος, ὁ ὁποῖος βγῆκε μὲ τὰς ψήφους τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ – τί ἀπήντησε; –Ἐγὼ θὰ κάνω τὴν Ἑλλάδα Σουηδία. Ὄχι, κύριε, δὲν θὰ κάνῃς τὴν Ἑλλάδα Σουηδία. Θὰ μείνῃ ἡ Ἑλλάς Ἑλλάς χριστιανική, ὀρθόδοξη. Γι᾽ αὐτὸ λοιπόν σᾶς καλῶ σ᾽ ἕνα συλλαλητήριο πάνδημον καὶ ἐλπίζω, ὅτι δὲν θὰ λείψῃ κανείς. Ἄντρες, γυναῖκες, μικρὰ παιδιά, θὰ εἶστε παρὰ τὸ πλευρὸν τοῦ ἐπισκόπου, διὰ ν᾽ ἀποδείξωμε διὰ μίαν ἀκόμη φοράν, ὅτι ἡ Φλώρινα εἶνε ἄστρον τοῦ οὐρανοῦ, τὸ ὁποῖον φωτίζει ἀνατολὴ καὶ δύσι, ὅλες τὶς πικρίες καὶ συκοφαντίες καὶ διαβολές τῶν ὁποίων ὑφιστάμεθα τὸν τελευταῖον καιρό.
Ὁ δὲ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός διὰ πρεσβειῶν τοῦ ἁγίου Νικολάου καὶ πάντων τῶν ἁγίων ἂς εἶνε μεθ᾽ ὑμῶν· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Νικολάου Φλωρίνης τὴν Παρασκευὴ 5-12-1975 ἑσπέρας. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 9-11-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.