ΟΙ 3 ΙΕΡΑΡΧΑΙ ΩΣ ΑΓΩΝΙΣΤΑΙ» (βιντεο) 2) Οι 3 Ἱεραρχαι προτυπα ἀντιστασεως (Ομιλιες Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου Ν. Καντιωτου)
ΟΙ 3 ΙΕΡΑΡΧΑΙ ΩΣ ΑΓΩΝΙΣΤΑΙ»
MHTΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
_____________
_____________
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΒ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1135(2)
Τῶν Τριῶν Ἰεραρχῶν
Τρίτη 30 Ἰανουαρίου 2024 (2005)
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνος Καντιώτης
2) Ο τρεις Ἱεραρχαι προτυπα ἀντιστασεως
«Ἀντίστητε τῷ διαβόλῳ, καὶ φεύξεται ἀφ᾿ ὑμῶν» (Ἰάκ. 4,7)
Μία λέξι, ἀγαπητοί μου, ποὺ ἀκούγεται πολὺ στὸν καιρό μας εἶνε ἡ λέξι ἀντίστασις. Λέγοντας ἀντίστασι ἐννοεῖται ἡ περίοδος ποὺ ἡ πατρίδα μας διατελοῦσε ὑπὸ κατοχήν. Τότε ἄντρες ποὺ δὲν ὑπέφεραν τὴ σκλαβιὰ ἐγκατέλειψαν τὶς πόλεις, ἀνέβηκαν στὰ βουνὰ καὶ πολέμησαν κατὰ τῶν κατακτητῶν. Αὐτοί, ἀσχέτως παρατάξεως ποὺ ἀνῆκαν, ἐφ᾿ ὅσον τὰ ἐλατήριά τους ἦταν ἁγνὰ καὶ ὅ,τι ἔκαναν προερχόταν ἀπὸ ἀγάπη πρὸς τὴν ἐλευθερία καὶ τὴν πατρίδα, εἶνε ἄξιοι τιμῆς.
Ἀλλ᾿ ἐγὼ σήμερα, ἔχοντας ὑπ᾿ ὄψιν τὰ διδάγματα τοῦ Εὐαγγελίου καὶ τὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας, δίδω στὴ λέξι ἀντίστασις ἄλλες διαστάσεις. Ἡ ἔννοια τῆς ἀντιστάσεως ἔχει βάθος καὶ πλάτος πολὺ μεγαλύτερα. Τί θέλω νὰ πῶ· ὅτι δὲν εἶνε μόνο ἡ ἀντίστασι μὲ τὰ ὅπλα. Ὑπάρχει καὶ μία ἀνώτερη ἀντίστασι. Καὶ αὐτὴ εἶνε ἡ ἠθικὴ ἀντίστασι.
Ἠθικὴ ἀντίστασι εἶνε τὸ ὄχι στὸν κόσμο τῆς σκληρότητος καὶ ἀδικίας, ποὺ ἀντιτάσσει ὅποιος ἔχει ἴχνη ἀνθρωπιᾶς καὶ χριστιανοσύνης. Εἶνε τὸ ὄχι ἐναντίον τοῦ κακοῦ, ποὺ δὲν εἶνε τόσο ἐξωτερικό – ἐδῶ εἶνε τὸ σφάλμα τῶν πολλῶν. Τὸ κακὸ εἶνε μᾶλλον ἐσωτερικό. Ἔχει τὶς ῥίζες του στὴν καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου, καὶ ἀπὸ ᾿κεῖ διακλαδίζεται καὶ παρουσιάζεται στὸν κόσμο ὑπὸ ποικίλες μορφές.
Ἀντίστασις εἶνε τὸ ὄχι στὸν διάβολο, τὸ ὄχι ποὺ τοῦ φωνάζει ἡ ψυχὴ ὅσες φορὲς αὐτὸς προσπαθεῖ νὰ εἰσχωρήσῃ ἐντός της καὶ νὰ κάνῃ κατοχή, τὸ ὄχι ποὺ προβάλλει στοὺς πειρασμοὺς τῆς ζωῆς. Τὸ ὄχι αὐτὸ τὸ εἶπε πρῶτος ὁ Κύριός μας, ὅταν στὴν ἔρημο δέχθηκε τοὺς πειρασμοὺς τοῦ σατανᾶ.
Μιμητὴς τοῦ Κυρίου καὶ ἥρωας ἀντιστάσεως, ὑπὸ τὴν εὐγενεστέρα ἔννοια, εἶνε ὅποιος λέει ὄχι στὸν ἑαυτό του. Μέσα στὸν ἄνθρωπο παλεύουν δύο, ὅπως λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος κ᾽ ἔπειτα ὁ Σαίξπηρ. Ἐξέτασε τὸν ἑαυτό σου, «γνῶθι σαυτόν», καὶ θ᾿ ἀντιληφθῇς, ὅτι μέσα μας ὑπάρχει ἕνα κτῆνος, ποὺ ζητάει νὰ σὲ ῥίξῃ στὴν ἄβυσσο, ἀλλ᾿ ὑπάρχει καὶ ἕνας ἄγγελος, ποὺ προσπαθεῖ νὰ σὲ ὑψώσῃ μέχρι τὰ ἄστρα.
Ἥρωας λοιπὸν ἀντιστάσεως εἶνε αὐτὸς ποὺ πολεμάει καὶ νικᾷ τὸ κακὸ μέσα στὸ στίβο τῆς καρδιᾶς, ἐκεῖ ποὺ διεξάγονται οἱ σφοδρότερες μάχες. Τί νὰ σὲ κάνω; μπορεῖ νὰ γίνῃς καὶ μέγας Ἀλέξανδρος, κυρίαρχος ὅλης τῆς γῆς· τί μὲ τοῦτο; Ὁ ἀήττητος αὐτὸς ἀπὸ τοὺς ἐξωτερικοὺς ἐχθροὺς νικήθηκε ἀπὸ τὸν ἑαυτό του· σ᾿ ἕνα φαγοπότι μέθυσε· καὶ πάνω στὴ μέθη – τί ἔκανε; σκότωσε τὸν καλύτερό του φίλο, τὸν Κλεῖτο, ἐκεῖνον ποὺ τοῦ εἶχε σώσει τὴ ζωὴ στὴ μάχη τοῦ Γρανικοῦ.
Νά λοιπὸν ὅτι ἡ ἀντίστασι εἶνε κάτι ἀνώτερο. Δὲν εἶνε ἁπλῶς νὰ πάρῃς τὰ ὅπλα νὰ βγῇς στὸ βουνό. Εἶνε, νὰ πολεμήσῃς τὰ πάθη σου. Νὰ μὴν εἶσαι δοῦλος τῶν χρημάτων, τῶν ἡδονῶν καὶ τῆς δόξης· νὰ μὴν εἶσαι ὑποχείριο τοῦ πλούτου, τῆς σάρκας, τῆς ματαιοδοξίας.
Ὑπὸ τὴν ἔννοια αὐτὴ ἥρωες ἀντιστάσεως ὑπῆρξαν οἱ Τρεῖς μεγάλοι Ἱεράρχαι, τοὺς ὁποίους ἑορτάζουμε σήμερα.
Οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι πολέμησαν τὸν παλαιό, τὸν σαρκικὸ ἄνθρωπο. Ἀσκήθηκαν σὲ πνευματικὰ γήπεδα καὶ γυμναστήρια, ὅπως ἦταν τότε τὰ μοναστήρια. Νίκησαν τὸν πλοῦτο, τὴν ὕλη, τὴ σάρκα, τοὺς αἰσχροὺς ἔρωτες. Ἔγιναν ἐπίγειοι ἄγγελοι. Καὶ ἔτσι πλέον ὡπλισμένοι, πάνοπλοι, κατῆλθαν σὲ ἡρωικοὺς ἀγῶνες. Τρία περιστατικὰ ἀπὸ τὴ ζωή τους θ᾿ ἀναφέρω, ἕνα γιὰ τὸν καθένα, γιὰ νὰ φανῇ ὅτι ἀξίως ὀνομάζονται ἄνδρες ἀντιστάσεως.
* * *
Ὁ Μέγας Βασίλειος ἔζησε τὴν ἐποχὴ τοῦ βασιλέως Οὐάλη (364-378 μ.Χ.), ποὺ ἦταν τυραννικὸς καὶ βάναυσος. Τὸ χειρότερο ὅμως ἦταν ὅτι προσχώρησε στὸν ἀρειανισμό, στὴν αἵρεσι ποὺ ἠρνεῖτο τὴ θεότητα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Μὲ διάταγμά του ὁ ἀρειανισμὸς ἀναγνωριζόταν ὡς ἐπίσημη θρησκεία τοῦ κράτους. Καὶ εἶχε τὴν ἀξίωσι ὅλοι οἱ ἐπίσκοποι νὰ πειθαρχήσουν. Ἀντιπρόσωποί του στρατηγοὶ πήγαιναν ἀπὸ μητρόπολι σὲ μητρόπολι, καὶ οἱ ἐπίσκοποι ὑποχωροῦσαν καὶ ὑπέγραφαν τὸ διάταγμα.
Ἕνας ἀντιπρόσωπός του, ὁ Μόδεστος, πῆγε στὴν Καισάρεια, στὴν ἐπισκοπὴ τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, καὶ βγάζει τὸ διάταγμα, στὸ ὁποῖο ἀπὸ φόβο εἶχαν ὑπογράψει πλῆθος ἐπίσκοποι. –Θὰ ὑπογράψῃς, τοῦ λέει, κ᾿ ἐσύ; –Ὄχι. –Δὲν φοβᾶσαι τὸ βασιλιᾶ; –Τί μπορεῖ νὰ μοῦ κάνῃ; –Ἕνα ἀπὸ τὰ τόσα κακά, ποὺ ἔχει στὸ χέρι του. –Ποιά κακά; –Δήμευσι περιουσίας, ἐξορία, μαρτύρια, θάνατο… Τοῦ ἀπαντᾷ ὁ Βασίλειος· –Μὲ ἀπειλεῖτε μὲ δήμευσι; ἐγὼ δὲν ἔχω τίποτε ἄλλο παρὰ ἕνα ῥάσο καὶ λίγα βιβλία. Θὰ μὲ πᾶτε ἐξορία; «τοῦ Κυρίου ἡ γῆ καὶ τὸ πλήρωμα αὐτῆς» (Ψαλμ. 23,1). Μαρτύρια; δὲν θὰ προλάβετε, τὸ σῶμα μου δὲν ἀντέχει. Θὰ μὲ θανατώσετε; ἔλα, θάνατε, νὰ μὲ πᾷς συντομώτερα στὸν οὐρανό… Ἔμεινε κατάπληκτος ὁ Μόδεστος· –Τέτοιο πρᾶγμα δὲν ἄκουσα ἀπὸ κανένα ἐπίσκοπο. Τοῦ ἀπαντᾷ ὁ ἅγιος, ὄχι ἀπὸ ἐγωισμὸ ἀλλὰ μὲ παρρησία· –Φαίνεται ὣς τώρα δὲν συνάντησες ἐπίσκοπο· ἂν συναντοῦσες, ἔτσι θὰ σοῦ ἀπαντοῦσε.
Ἥρωας ἀντιστάσεως καὶ ὁ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος. Ἔζησε καὶ αὐτὸς ὅταν κυριαρχοῦσε τὸ δόγμα τοῦ Ἀρείου. Ὅλοι οἱ ναοὶ τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἦταν ἀρειανικοί· μόνο μιὰ μικρὴ ἐκκλησία, τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας, ἀνῆκε στοὺς ὀρθοδόξους. Ἐκεῖ λειτουργοῦσε ὁ ἅγιος. Καὶ ἐκεῖ λοιπὸν μαζεύτηκαν οἱ ἐχθροὶ νὰ τὸν σκοτώσουν μὲ πέτρες. Καὶ δὲν ὑποχώρησε, ἀλλ᾿ ἐξεφώνησε τοὺς περιφήμους θεολογικοὺς λόγους του ὑπὲρ τῆς ἁγίας Τριάδος.
Ἀλλὰ τί νὰ ποῦμε γιὰ τὸν τρίτο, τὸν Ἰωάννη τὸ Χρυσόστομο; Ἔζησε ὅταν στὴν αὐλὴ τῶν βασιλέων Ἀρκαδίου καὶ Εὐδοξίας κυριαρχοῦσαν κόλακες (383-395-408 μ.Χ.). Καὶ αὐτὸς ἤλεγξε τὸ βασιλιᾶ, τὴ βασίλισσα καὶ τρεῖς πανίσχυρες γυναῖκες. Τὸ ἀποτέλεσμα; Ἐκθρονίστηκε καὶ ἐξωρίστηκε πεντακόσα χιλιόμετρα μακριά. Πέθανε στὰ Κόμανα τῆς Ἀρμενίας κλείνοντας τὴ ζωή του μὲ τὰ λόγια «Δόξα τῷ Θεῷ πάντων ἕνεκα».
* * *
Αὐτοί ἦταν ἥρωες ἀληθινῆς ἀντιστάσεως· ὄχι ἐκεῖνοι ποὺ ὠνομάστηκαν ἀντιστασιακοὶ σφάζοντας ἀνθρώπους καὶ καίγοντας χωριὰ ἢ διασκεδάζοντας μὲ ὄργια πάνω στὰ βουνά. Ψεύτικη αὐτὴ ἡ ἀντίστασι. Τιμῶ τοὺς ἥρωες τῆς ἀντιστάσεως· γιατὶ κ᾿ ἐγὼ εἶμαι ἀπὸ τοὺς ἀντιστασιακοὺς μέσα στὴν Κοζάνη μὲ κίνδυνο τῆς ζωῆς μου. Ἀλλ᾿ ὅπως ὑπάρχουν νομίσματα γνήσια καὶ κάλπικα, ἔτσι ὑπάρχει καὶ ἀντίστασι γνησία χριστιανικὴ ἐθνική, καὶ ἀντίστασι ψεύτικη.
Καὶ μία διευκρίνησι. Ὅταν μιλᾶμε γιὰ ἥρωες ἀντιστάσεως, δὲν ἐννοοῦμε ἀναρχικούς· κάθε ἄλλο. Ἄλλο ἀναρχία, ἄλλο ἀντίστασι. Οἱ ἥρωες αὐτοὶ δὲν ἦταν ἐναντίον τῶν ἀρχῶν. Ἦταν πειθαρχικοί. Ἀλλὰ πίστευαν, ὅτι ἡ ἐπίγεια ἐξουσία δὲν εἶνε ἀπόλυτη. Πέρα ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη ἐξουσία ὑπάρχει ἄλλη ἀνώτερη· ἡ ἐξουσία τοῦ Θεοῦ, ἡ φωνὴ τῆς συνειδήσεως. Κι ὅταν ἡ κοσμικὴ ἐξουσία κάνῃ κατάχρησι, τότε πλέον ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶνε ὑποχρεωμένος νὰ ὑπακούσῃ. Καὶ ἐδῶ εἶνε ὁ ἡρωισμός· νὰ ἀντιτάσσεσαι σ᾿ ἕνα κράτος πανίσχυρο, ποὺ ζητάει νὰ παραβιάσῃ τὴ συνείδησί σου.
Κ᾿ ἐπειδὴ σήμερα εἶνε καὶ σχολικὴ ἑορτή, ἀπευθύνομαι πρὸς τοὺς μαθητὰς καὶ λέω·
Ἀγαπητά μου παιδιά, ὑπακούετε. Χωρὶς ὑπακοὴ δὲν ὑπάρχει πειθαρχία καὶ πρόοδος. Ἀλλ᾿ ἐὰν βρεθῇ ἐξουσία ἀνθρώπινη καὶ ζητήσῃ νὰ παραβιάσῃ τὰ αἰσθήματά σας τὰ ἑλληνικὰ καὶ χριστιανικά, τότε ἀντισταθῆτε. Μιμηθῆτε τοὺς Τρεῖς Ἱεράρχας. Θυμηθῆτε καὶ τὴν Ἀντιγόνη τοῦ Σοφοκλέους· ὅταν ὁ Κρέων ἔβγαλε διαταγὴ παράνομη καὶ ἀσεβῆ, νὰ μὴ θάψῃ τὸ σῶμα τοῦ ἀδελφοῦ της, τί τοῦ εἶπε· Ὑπακούω σ᾿ ἐσένα, ἀλλὰ παραπάνω ἀπὸ σένα ὑπακούω στὸ Θεό! Ὑπάρχουν στιγμές τραγικὲς – ἐκεῖ φαίνεται ὁ ἄνθρωπος. «Πειθαρχεῖν δεῖ Θεῷ μᾶλλον ἢ ἀνθρώποις» (Πράξ. 5,29).
Ὑπόδειγμα εὐγενοῦς καὶ ὑψηλῆς ἀντιστάσεως ὑπῆρξαν, ἀγαπητοί μου, οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι. Ἐπιτρέψτε μου νὰ ὑπενθυμίσω στὴν ἀγάπη σας, ὅτι τὴ γραμμὴ τῶν πατέρων τηρεῖ καὶ ὁ ὑποφαινόμενος. Μὲ ἠλεκτρίζει τὸ παράδειγμά τους. Ὑπακούω σὲ ἀρχὲς καὶ ἐξουσίες. Ἀλλ᾿ ὅταν ἡ πολιτεία –ὁποιοδήποτε σχῆμα καὶ ἂν ἔχῃ– ἐπεμβαίνῃ στὰ ἐσωτερικὰ τῆς Ἐκκλησίας καὶ θέλῃ νὰ ῥυθμίσῃ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα, τότε πλέον προβάλλω τὸ «ὄχι». Καὶ τὸ «ὄχι» τὸ εἶπα πολλὲς φορές. Μένω ἀνυποχώρητος. Δὲν μὲ νοιάζει, ἀδιαφορῶ γιὰ τὶς συνέπειες. Καὶ θέλω νὰ πιστεύω, ὅτι σ᾿ αὐτὸ τὸν ἡρωικὸ ἀγῶνα, ποὺ διεξάγει ὁ ἐπίσκοπος στὰ ἔσχατα τῆς ζωῆς του ὑπερασπίζοντας ὅ,τι τίμιο ὅ,τι ἱερὸ ὅ,τι ὑψηλὸ ὅ,τι ἅγιο ἔχει ἡ πατρίδα, ὅλος ὁ εὐγενὴς λαὸς εἶνε κοντά μου.
Εἴθε ὁ Θεὸς διὰ πρεσβειῶν τῶν τριῶν τούτων ἡρώων τῆς ἀντιστάσεως νὰ ἐνισχύσῃ ὅλους μας στὸ ἱερὸ καθῆκον· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 30-1-1983 μὲ ἄλλο τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 30-1-2005, ἐπανέκδοσις 30-11-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.