Ν᾽ ἀποφευγουμε το σκανδαλο – Ειναι ἐγκληματιας ὁ Χριστιανος ἐκεινος που με το κακο παραδειγμα & τα σκανδαλα το βαζη δυναμιτες στο μονοπατι που ὁδηγει τους μετανοημενους ἁμαρτωλους κοντα στο Χριστο (Του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου)
Κυριακὴ ΙΣΤ΄ (ΙΣΤ΄ Ματθ.) (Β΄ Κορ. 6,1-10)
11 Φεβρουαρίου 2024
Ν᾽ ἀποφευγουμε το σκανδαλο
«Μηδεμίαν ἐν μηδενὶ διδόντες προσκοπήν, ἵνα μὴ μωμηθῇ ἡ διακονία» (Β΄ Κορ. 6,3)
Μεγάλη προσοχὴ στὸ ζήτημα τοῦ σκανδάλου ἔδειχνε, ἀγαπητοί μου, ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Εἶχε λεπτότητα ὑποδειγματική.
Γενικά, ἐνδιαφερόταν καὶ φρόντιζε πάντα γιὰ τὴν πνευματικὴ ἀσφάλεια καὶ τὴν εἰρηνικὴ ζωὴ τῶν πνευματικῶν του τέκνων. Ἀγωνιοῦσε καὶ προσευχόταν γιὰ τὶς παγίδες ποὺ μπορεῖ νὰ τοὺς στήσῃ ὁ πονηρός. Ἔστελνε συνεργάτες του νὰ φροντίσουν τοὺς νεοφωτίστους ὅταν ὁ ἴδιος ἀδυνατοῦσε νὰ βρεθῇ κοντά τους. Ζητοῦσε νὰ μαθαίνῃ τὴν ψυχική τους κατάστασι. Συμβούλευε πατρικὰ καὶ ἤλεγχε μὲ ἀγάπη γράφοντας ἐπιστολές. Χαιρόταν ὅταν προώδευαν, πενθοῦσε ὅταν παραστρατοῦσαν. Ὅσο ἦταν στὸ χέρι του προσπαθοῦσε ν᾽ ἀποτρέψῃ καὶ ν᾽ ἀποσοβήσῃ κάθε ἐνόχλησι, ἐμπόδιο, κίνδυνο, ἀπειλή.
Καὶ ἀσφαλῶς οὔτε ὁ ἴδιος προσωπικὰ ἤθελε νὰ γίνῃ ποτὲ ἀφορμὴ κάποιος ἀπὸ τὰ παιδιά του νὰ σκανδαλισθῇ ἐξ αἰτίας του. Ἡ ζωή του ἔλαμπε, δὲν ἔδινε ὁποιαδήποτε λαβὴ ὑποψίας λόγῳ ἀσυνεπείας. Ζοῦσε μὲ μεγάλη προσοχή. Ἐπέβαλλε στὸν ἑαυτό του περιορισμοὺς καὶ στερήσεις. Θυσίαζε πολλὲς φορὲς καὶ νόμιμα δικαιώματά του. Ὑπέτασσε τὸ δικό του θέλημα καὶ συμφέρον στὸ γενικὸ καλό, στὴν πρόοδο καὶ τὴ δόξα τῆς Ἐκκλησίας.
Ὅλα αὐτὰ γιατί; Διότι εἶχε βαθειὰ συναίσθησι ἀφ᾽ ἑνὸς μὲν τῆς ἀξίας τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ πιὸ ταπεινοῦ ἀνθρώπου, ἀφ᾽ ἑτέρου δὲ τῆς δικῆς του ἀποστολῆς, ἡ ὁποία εἶνε ἡ σωτηρία τῶν ψυχῶν.
Καὶ πῶς σῴζονται οἱ ψυχές; Γιὰ νὰ σωθοῦν οἱ ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων ἀπαιτοῦνται πολλά· καὶ κήρυγμα, καὶ θαύματα, καὶ ὁ ἄνωθεν φωτισμός, ἀλλὰ καὶ ὁ ἅγιος βίος τοῦ ἀποστόλου, τοῦ κήρυκος τοῦ εὐαγγελίου. Διότι στὴ συνείδησι τῶν ἀκροατῶν βαρύνει πολύ, παραπάνω ἀπὸ τὰ λόγια, ὁ βίος τοῦ κήρυκος· καὶ ἐὰν μὲν ὁ βίος τοῦ ἐργάτου τοῦ εὐαγγελίου εἶνε λαμπρὸς ἄμωμος ἅγιος, τότε οἱ ψυχὲς πείθονται, ἑλκύονται, πιστεύουν στὸ Χριστό· ἐὰν ὅμως ἡ ζωή του εἶνε ἄτακτη καὶ ἀπρόσεκτη, ἀντίθετη μὲ ὅσα διδάσκει ἡ πίστι μας, τότε οἱ ἀκροαταὶ σκανδαλίζονται, ψυχραίνονται, καταπίπτει ἐντός τους τὸ κῦρος τοῦ διδάσκοντος, δὲν δίνουν σημασία στὰ λόγια του, φεύγουν μακριά. Ἐνῷ δηλαδὴ ὁ ἀσκανδάλιστος βίος τοῦ ἀποστόλου καὶ τοῦ κήρυκος εἶνε μαγνήτης ποὺ ἑλκύει ὅσους ἔχουν ἀγαθὴ προαίρεσι νὰ δεχθοῦν τὸ Εὐαγγέλιο, ἀντιθέτως ἡ σκανδαλώδης διαγωγή τους ἀπογοητεύει, ψυχραίνει τὴ θέρμη, μαραίνει τὴν εὐλάβεια, ἀνακόπτει τὴν πρόοδο τοῦ εὐαγγελισμοῦ· καὶ ἐπὶ πλέον, ἀνοίγει τὰ στόματα τῶν ἐχθρῶν τῆς πίστεως, γίνεται ὁ καλύτερος σύμμαχος τοῦ σατανᾶ ποὺ ἐπιζητεῖ τὴν ἀπώλεια ψυχῶν.
Γι᾿ αὐτὸ ὁ Κύριός μας γιὰ ἐκείνους ποὺ μὲ λόγια καὶ ἔργα σκανδαλίζουν ψυχὲς εἶπε τὰ φοβερὰ ἐκεῖνα λόγια· «Ὃς ἂν σκανδαλίσῃ ἕνα τῶν μικρῶν τούτων τῶν πιστευόντων εἰς ἐμέ, συμφέρει αὐτῷ ἵνα κρεμασθῇ μύλος ὀνικὸς (=μυλόπετρα ποὺ σέρνει τὸ γαϊδουράκι) εἰς τὸν τράχηλον αὐτοῦ καὶ καταποντισθῇ ἐν τῷ πελάγει τῆς θαλάσσης» (Ματθ. 18,6). Ὁ αὐστηρὸς αὐτὸς λόγος του δὲν ἔχει βέβαια σκοπὸ νὰ ἀπελπίσῃ τὸν σκανδαλίσαντα καὶ νὰ τὸν ὠθήσῃ σὲ αὐτοκτονία – μὴ γένοιτο ποτέ· ἔχει στόχο νὰ συγκλονίσῃ τὴ συνείδησί του καὶ νὰ τὸν συνεφέρῃ, ὅπως καὶ συνέβη πολλάκις.
* * *
Συνεπὴς καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, στὴν ξεκάθαρη αὐτὴ διδασκαλία τοῦ Κυρίου, ἔδινε μεγάλη προσοχὴ στὴν ἀποφυγὴ τοῦ σκανδάλου καὶ εἶχε ζωὴ ἄμεμπτη. Μέριμνά του ἦταν πῶς νὰ οἰκοδομηθῇ κάθε πιστός, γι᾽ αὐτὸ καὶ ἡ διαγωγή του ἦταν ὑπόδειγμα γιὰ ὅλους. Ἔχοντας λοιπὸν κ᾽ ἐμεῖς ὑπ᾽ ὄψιν αὐτά, καταλαβαίνουμε τώρα ὅσα ἀκούσαμε στὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα (βλ. Β΄ Κορ. 6,1-10). Ἐκεῖ, καθὼς γράφει στοὺς Χριστιανοὺς τῆς Κορίνθου, μεταξὺ τῶν ὁποίων ἦταν καὶ κάποιοι εὐσκανδάλιστοι, λέει γιὰ τὸν ἑαυτό του καὶ τὸν τρόπο ποὺ ζῇ· «Μηδεμίαν ἐν μηδενὶ δίδοντες προσκοπήν, ἵνα μὴ μωμηθῇ ἡ διακονία» (Β΄ Κορ. 6,3). «Προσκοπὴ» εἶνε τὸ σκάνδαλο καὶ ἡ λέξι βγαίνει ἀπὸ τὸ ῥῆμα «προσκόπτω» ποὺ θὰ πῇ προσκρούω, σκοντάφτω. Τὸ ῥῆμα «μωμῶμαι» σημαίνει κατηγοροῦμαι καὶ βγαίνει ἀπὸ τὴ λέξι «μῶμος» ποὺ σημαίνει μομφή, ψεγάδι, ἀφορμὴ κατηγορίας. Καὶ «διακονία» σημαίνει ὑπηρεσία· ἐδῶ ἐννοεῖ τὴν διάδοσι καὶ πρόοδο τοῦ εὐαγγελίου. Προσέχουμε, δηλαδὴ λέει, νὰ μὴ δώσουμε σὲ κανέναν οὔτε τὴν παραμικρὴ ἀφορμὴ κατηγορίας· θέλουμε στὴν ἀποστολή μας, ποὺ εἶνε ἡ διάδοσις τοῦ εὐαγγελίου, νὰ ἀφαιροῦμε κάθε ἐμπόδιο ποὺ μπορεῖ νὰ παρεμβάλλεται καὶ νὰ τὴν ἀνακόπτῃ.
Ἡ ἀποφυγὴ τοῦ σκανδάλου ὅμως εἶνε ὑποχρέωσις μόνο τῶν κηρύκων τοῦ εὐαγγελίου; Ὄχι βέβαια· εἶνε ὑποχρέωσι ὅλων, κάθε Χριστιανοῦ. Διότι ὁ Χριστιανός, ὅπως εἶπε ὁ Κύριος, πρέπει νά ᾽νε «τὸ φῶς τοῦ κόσμου» (Ματθ. 5,14), ὁδηγὸς καὶ ἄλλων ψυχῶν ποὺ ἀναζητοῦν τὸν Κύριο. Ἀφοῦ λοιπὸν ὁ Χριστιανὸς καλεῖται νὰ εἶνε «φῶς τοῦ κόσμου», ἄρα ἡ ζωή του δὲν πρέπει νὰ παρουσιάζῃ σκιὲς σοβαρῶν τοὐλάχιστον ἐλαττωμάτων καὶ κραυγαλέες ἀνακολουθίες. Ὁ βίος του πρέπει, κατὰ τὸ ἀνθρωπίνως δυνατόν, νά ᾽νε λαμπρὸς ἀπὸ κάθε πλευρά· ζώντας «ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ» (Μᾶρκ. 8,38), εἴτε ὡς ἄτομο εἴτε ὡς οἰκογενειάρχης εἴτε ὡς ἐπαγγελματίας εἴτε ὡς πολίτης, πρέπει νά ᾽νε ἀκατηγόρητος, ἄμεμπτος. Ἂν καλῆται νὰ γίνῃ καὶ ὁδηγὸς ἄλλων ψυχῶν, ἀδυνάτων θνητῶν ποὺ παλεύουν μέσα σὲ τόσες ἀντιξοότητες, πρέπει νὰ προετοιμάζῃ καὶ νὰ ἐξομαλύνῃ τὸ δρόμο τῆς μετανοίας των, ὥστε νὰ γίνεται ὅσο τὸ δυνατὸν πιὸ εὔκολο τὸ πλησίασμά τους στὸν Χριστό.
Ὤ! οἱ ἁμαρτωλοὶ θέλουν νὰ μετανοήσουν, νὰ ἐπιστρέψουν στὸν Κύριο· ἀλλὰ δυστυχῶς ἡ ὁδὸς τῆς ἐπιστροφῆς των εἶνε γεμάτη προσκόμματα, ἐμπόδια, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἄλλα μὲν τὰ ῥίχνει κατὰ τὸ μῆκος καὶ τὸ πλάτος τῆς ὁδοῦ ὁ σατανᾶς, ἄλλα τὰ ὀρθώνει ἡ ἀδυναμία τῶν παθῶν, καὶ ἄλλα τὰ παρεμβάλλει τὸ κακὸ παράδειγμα, τὰ σκάνδαλα τῶν Χριστιανῶν, τῶν ψευτο-χριστιανῶν. Αὐτὰ φράζουν τὴν ὁδὸ τῆς ἐπιστροφῆς. Σ᾽ αὐτὰ σκοντάφτουν πολλοί, πέφτουν καὶ δὲν σηκώνονται πιά.
Ἐὰν θεωρῆται ἐγκληματίας ἐκεῖνος ποὺ σὲ κεντρικοὺς δρόμους ἢ σὲ σιδηροδρομικὲς γραμμὲς πάει καὶ τοποθετεῖ ἐμπόδια, ξύλα, πέτρες, δυναμῖτες, ἐκρηκτικὲς ὗλες, μὲ τὶς ὁποῖες ἐκτροχιάζονται ἁμαξοστοιχίες, σκοτώνονται ἐπιβάτες, ἀνατινάζονται γέφυρες, διακόπτονται συγκοινωνίες, σταματᾷ ἡ κίνησις διαβατῶν, πόσο μᾶλλον πρέπει νὰ θεωρῆται ἐγκληματίας ὁ Χριστιανος ἐκεῖνος ποὺ μὲ τὸ κακὸ παράδειγμα καὶ τὰ σκάνδαλά του δὲν κάνει τίποτε ἄλλο παρὰ νὰ βάζῃ δυναμῖτες στὸ μονοπάτι ποὺ ὁδηγεῖ τοὺς μετανοημένους ἁμαρτωλοὺς κοντὰ στὸ Χριστό, καὶ ν᾽ ἀνατινάζῃ στὸν ἀέρα πνευματικὰ ἔργα, παρεμποδίζοντας ἔτσι τὴν πρόσβασι τῶν τραυματισμένων ἀνθρώπων στὴν θύρα τῆς σωτηρίας; Ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς προκαλεῖ ζημιὰ στὴν πορεία τῆς στρατευομένης Ἐκκλησίας!
* * *
Ἀγαπητοί μου! Τὸ σκάνδαλο δὲν ἀποτελεῖ, ὅπως νομίζουν πολλοί, μικρὸ ἁμάρτημα· εἶνε ἁμάρτημα σοβαρό. Εἶνε ἔγκλημα κατὰ τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, τῆς ἁγίας του Ἐκκλησίας. Ἀρκεῖ μόνο νὰ σκεφτοῦμε ὅτι ὁ σκανδαλοποιὸς σπρώχνει στὸν ᾅδη, στὴν κόλασι, ἀδελφούς του· ψυχές, γιὰ τὶς ὁποῖες ὁ Χριστὸς κατέβηκε στὴ γῆ, πῆρε σάρκα, ἀνέβηκε στὸ σταυρὸ καὶ ἐκεῖ ἔχυσε τὸ τίμιό του αἷμα!
Γι᾽ αὐτὸ πολλὴ προσοχὴ στὴ ζωή μας, στὴ συμπεριφορά μας, στὸν τρόπο ποὺ ζοῦμε· στὰ λόγια, στὶς πράξεις, στὴ στάσι μας. Μὴ σκανδαλίσουμε ψυχὲς καὶ γίνουμε αἰτία ν᾽ ἀπογοητευθοῦν, νὰ χάσουν τὴν ἐλπίδα τους, νὰ ἐγκαταλείψουν τὸν ἀγῶνα ποὺ κάνουν, νὰ μείνουν ἕρμαια στὰ ῥεύματα τοῦ κόσμου, νὰ πέσουν στὰ δίχτυα τοῦ πονηροῦ.
Καταλαβαίνουμε πόσο σοβαρὸ εἶνε τὸ ζήτημα αὐτό; Εἶνε σοβαρό, γιατὶ μὲ τὴ δική μας ἀμέλεια καὶ ἀπροσεξία, μὲ τὴ φιλαυτία μας, ματαιώνουμε, ὅσο ἐξαρτᾶται ἀπὸ μᾶς, τὸ σχέδιο, τὸν σκοπὸ τοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἶνε ἡ αἰώνια σωτηρία τῶν ψυχῶν.
Ἀξίζει, ἀδελφοί μου, χάριν τῆς πνευματικῆς ὠφελείας τοῦ πλησίον, χάριν τῆς σωτηρίας του, νὰ εἴμαστε πρόθυμοι νὰ ὑποβληθοῦμε σὲ κάθε θυσία μιμούμενοι τὸ μεγάλο ἀπόστολό του, τὸν Παῦλο, ποὺ ἀνακρίνοντας τὴ συμπεριφορά του ἀπέναντι στοὺς Χριστιανοὺς τῆς Κορίνθου μποροῦσε μὲ θάρρος νὰ λέῃ· «μηδεμίαν ἐν μηδενὶ διδόντες προσκοπήν, ἵνα μὴ μωμηθῇ ἡ διακονία», ὅτι τὸ παράδειγμά του κανένα δὲν σκανδάλισε.
Μακάρι αὐτὸ νὰ γίνῃ ὑπόδειγμα καὶ γιὰ τὴ δική μας ζωή, γιὰ τὸ καλὸ τοῦ πλησίον μας, γιὰ τὴν οἰκοδομὴ τῆς Ἐκκλησίας, γιὰ τὴ δόξα τοῦ εὐλογητοῦ ὀνόματος τοῦ Κυρίου μας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἄρθρο ποὺ δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός» (Μεσολόγγι, φ. 234-235/1-11 Φεβρουαρίου 1940, σ. 13). Μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα, μικρὴ ἀνάπτυξις καὶ νέος τίτλος 25-12-2023.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.