Καθαρα Δευτερα – ΟΛΑ ΜΕ ΚΑΤΑΝΥΞΙ – Τι ειναι κατανυξις; – Η ΚΑΤΑΝΥΞΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΤΑΙ: 1) Με τον λογο του Θεου, την Ἁγία Γραφη 2) Με την καθημερινη αυτοεξέταση του βιου μας 3) Οι κατανυκτικες προσευχες 4) Ἡ μελετη βιων των ἁγιων & ἰδιως των παθων του Κυριου (Ομιλια Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΙΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 7632
Καθαρὰ Δευτέρα βράδυ
18 Μαρτίου 2024 (2001)
Ὅλα με κατανυξι
Κατάνυξις! Νά κάτι ποὺ λείπει ἀπὸ τὴ θρησκευτικὴ ζωὴ τῶν σημερινῶν Χριστιανῶν. Παρακολουθῆστε τί γίνεται τώρα τὴν περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Δὲν βλέπετε; Πολλοὶ τώρα πᾶνε στὴν ἐκκλησία γιὰ ν᾿ ἀκούσουν τοὺς Χαιρετισμοὺς τῆς Παναγίας καὶ τὶς ἄλλες ὡραῖες ἀκολουθίες. Πολλοὶ θὰ πᾶνε στὸ κήρυγμα. Πολλοὶ θὰ ἐξομολογηθοῦν. Πολλοὶ θὰ κοινωνήσουν. Ἀλλὰ δυστυχῶς ὅλα αὐτὰ γίνονται τυπικά, ξηρά, ψυχρά, ἀδιάφορα. Μὲ μιὰ λέξι, χωρὶς κατάνυξι. Γι᾿ αὐτὸ δὲν φέρνουν καμμιά ὠφέλεια ἢ ἐλάχιστη ὠφέλεια φέρνουν.
Τώρα ὅμως, ἀγαπητοί μου, τὴ Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ποὺ εἶνε περίοδος κατανύξεως, ἂς προσπαθήσουμε νὰ ζήσουμε τὴν ἐκκλησιαστική μας ζωὴ πιὸ οὐσιαστικά, νὰ τὰ ζήσουμε ὅλα μὲ κατάνυξι. Γι᾿ αὐτὸ ἂς δοῦμε μὲ συντομία δύο πράγματα· πρῶτα τί εἶνε κατάνυξις καὶ μετὰ πῶς μποροῦμε νὰ τὴ βροῦμε.
* * *
● Τί εἶνε κατάνυξις; Κατάνυξις εἶνε τὸ ῥῖγος, ἡ ἱερὴ συγκίνησι ποὺ δοκιμάζει ἡ καρδιὰ ὅταν ἔρθῃ σὲ συναίσθησι τῆς ἀδυναμίας καὶ τῆς ἀθλιότητός μας ἐμπρὸς σὲ ἕνα Θεὸ παντοδύναμο καὶ πανάγιο. Κατάνυξις εἶνε ἡ φωτιὰ ποὺ ἀνάβει τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο καὶ καίει σὰν φρύγανα τὰ ἁμαρτήματά μας. Κατάνυξις εἶνε τὸ πνευματικὸ ἐκεῖνο σφυρί, μὲ τὸ ὁποῖο συντρίβουμε τὴν πέτρινη καρδιά μας γιὰ νὰ γίνῃ «καρδία συντετριμμένη καὶ τεταπεινωμένη» (Ψαλμ. 50,19). Κατάνυξις εἶνε «τὸ κλειδὶ ποὺ ἀνοίγει τὴν θύρα τοῦ ἐλέους καὶ τῆς εὐσπλαχνίας τοῦ Θεοῦ». Κατάνυξις κατὰ τὸν ἱερὸ Χρυσόστομο εἶνε ἡ περισυλλογή, ἡ συγκέντρωσι καὶ ἡ στροφὴ τῶν αἰσθήσεων καὶ δυνάμεών μας πρὸς τὸν Θεό (βλ. Πρὸς Δημήτριον καὶ Στελέχιον· P.G. 47,393-422).
Ἡ κατάνυξις κλείνει ὅλες τὶς πόρτες καὶ δὲν ἐπιτρέπει τὴν εἴσοδο σὲ κανένα, γιατὶ ἡ ψυχὴ μέσα στὸν οἶκο της ἔχει τὸν Κύριό της καὶ συναναστρέφεται καὶ ἀδολεσχεῖ μαζί του. Ὁ Χριστιανὸς ποὺ ἔχει κατάνυξι, τὴν ὥρα τῆς προσευχῆς ἢ τῆς θείας κοινωνίας σὲ ἕνα μόνο προσέχει· στὸ Θεό. Δὲν βλέπει καὶ δὲν ἀκούει τίποτε ἄλλο παρὰ τὸν Κύριό του.
Ἕνα ἐξωτερικὸ γνώρισμα τῆς κατανύξεως εἶνε ὁ «κλαυθμὸς» καὶ ὁ «κοπετὸς» τοῦ προφήτου Ἰωήλ (2, 12), εἶνε τὰ δάκρυα ποὺ ἔρχονται στὰ μάτια ὅταν ἡ ψυχὴ βρίσκεται σὲ ἐπαφὴ μὲ τὴ Θεότητα καὶ συναισθάνεται τὴν ἀθλιότητά της, τὰ ἁμαρτήματά της, τὴν ἐνοχή της.
Ὅσα ὅμως εἴπαμε γιὰ τὴν κατάνυξι θὰ τὰ καταλάβουμε καλύτερα, ἐὰν δοῦμε μερικὰ παραδείγματα ἁγίων ποὺ εἶχαν ἀποκτήσει αὐτὴ τὴν ἀρετή.
Ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἔχουμε πρῶτα -πρῶτα τὸν προφητάνακτα Δαυΐδ, ποὺ τὰ δάκρυα γιὰ τ᾿ ἁμαρτήματα τὰ εἶχε σὰν καθημερινὴ τροφὴ τῆς ψυχῆς, ὅπως βεβαιώνει ὁ ἴδιος· «Ἐκοπίασα ἐν τῷ στεναγμῷ μου, λούσω καθ᾿ ἑκάστην νύκτα τὴν κλίνην μου, ἐν δάκρυσί μου τὴν στρωμνήν μου βρέξω», δηλαδή· Κουράστηκα ν᾿ ἀναστενάζω· λούζω κάθε νύχτα τὸ κρεβάτι μου, βρέχω τὸ στρῶμα μου μὲ τὰ δάκρυά μου (Ψαλμ. 6,7). Ἔχουμε ἀκόμη τὸν προφήτη Ἰερεμία, ποὺ ἔκλαιγε γιὰ τὴ συμφορὰ καὶ τ᾿ ἁμαρτήματα τοῦ λαοῦ καὶ ἔλεγε ἐκεῖνο τὸ συγκινητικό· «Τίς δώσει κεφαλῇ μου ὕδωρ καὶ ὀφθαλμοῖς μου πηγὴν δακρύων, καὶ κλαύσομαι τὸν λαόν μου τοῦτον ἡμέρας καὶ νυκτός, τοὺς τετραυματισμένους θυγατρὸς λαοῦ μου;». Ποιός, δηλαδή, θὰ δώσῃ στὴν κεφαλή μου νερὸ καὶ θὰ κάνῃ τὰ μάτια μου πηγὴ δακρύων, γιὰ νὰ κλάψω μέρα-νύχτα τοῦτο τὸ λαό μου, τοὺς νεκροὺς τῆς θυγατέρας μου, δηλαδὴ τοῦ λαοῦ μου; (Ἰερ. 9, 1).
Καὶ ἀπὸ τὴν Καινὴ Διαθήκη παραδείγματα κατανύξεως ἔχουμε τὰ δάκρυα τοῦ ἀποστόλου Πέτρου, τὰ δάκρυα τῆς πόρνης γυναικὸς ποὺ μετανόησε καὶ ἔπλυνε τὰ πόδια τοῦ Κυρίου, τὴν βαθύτατη συγκίνησι ποὺ αἰσθάνθηκε τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς τὸ πλῆθος ἀκούγοντας τὸν ἀπόστολο Πέτρο νὰ κηρύττῃ γιὰ τὸν Ἐσταυρωμένο· «Ἀκούσαντες κατενύγησαν τῇ καρδίᾳ, εἶπόν τε πρὸς τὸν Πέτρον καὶ τοὺς λοιποὺς ἀποστόλους· Τί ποιήσομεν, ἄνδρες ἀδελφοί;» (Πράξ. 2,37).
Πολλὰ ἐπίσης παραδείγματα κατανύξεως συναντοῦμε στοὺς βίους τῶν ἁγίων. Ὅλοι οἱ ἀσκηταί, Ἀντώνιος Παχώμιος Ἀρσένιος…, ἦταν ψυχὲς εὐκατάνυκτες καί, ὅπως ψάλλει ἡ Ἐκκλησία, «ταῖς τῶν δακρύων των ῥοαῖς (=μὲ τὰ ἄφθονα δάκρυά τους) τῆς ἐρήμου τὸ ἄγονον ἐγεώργησαν». Γιὰ τὸν ἅγιο Ἀρσένιο μάλιστα λένε, ὅτι βρισκόταν πάντα σὲ κατάνυξι καὶ εἶχε στὸν κόρφο του ἕνα μαντήλι «χάριν τῶν δακρύων τῶν καταρρεόντων διηνεκῶς ἀπὸ τῶν ὀφθαλμῶν αὐτοῦ». Ὁ δὲ ὅσιος Ἐφραίμ, ποὺ ἔγραψε τοὺς περίφημους κατανυκτικοὺς λόγους, προέτρεπε τοὺς μαθητάς του λέγοντας· «Ἐλᾶτε, παιδιά μου… Ἂς ἀγοράσουμε σωτηρία ψυχῶν. Γεμίστε τὰ μάτια (τοῦ σώματος) ἀπὸ δάκρυα, κι ἀμέσως θ᾿ ἀνοίξουν τὰ μάτια τῆς ψυχῆς». Καὶ ἕνας ἄλλος σπουδαῖος ἀσκητής, ὁ ἀββᾶς Ἠσαΐας, λέει γιὰ τὸν ἑαυτό του· «Ἡ σκληρότητα τῆς καρδιᾶς ἐξήρανε τὰ μάτια μου καὶ τὸ πολυθόρυβο τῆς διανοίας μου μ᾽ ἔκανε νὰ λησμονήσω τὰ ὕψιστα ζητήματα. Ἀδελφοί, ὅσοι μὲ ξέρετε, κλάψτε τώρα μαζί μου καὶ παρακαλέστε τὸ Θεό, νὰ ἔρθῃ σ᾿ ἐμένα ἡ βοήθεια τοῦ Κυρίου, ἡ ὁποία θὰ μ᾿ ἐλευθερώσῃ ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὰ ἐλαττώματά μου ποὺ μὲ τραβοῦν πρὸς τὴν κόλασι».
● Καὶ τώρα ἂς δοῦμε, πῶς ἀποκτᾶται ἡ κατάνυξις. Γιὰ νὰ γίνῃ ἡ κατάνυξις ἕνα αἴσθημα ὄχι στιγμιαῖο, ποὺ εὔκολα ἐξατμίζεται, ἀλλὰ μόνιμο, ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ συνεχῆ καὶ ἐντατικὴ καλλιέργεια. Καὶ τὰ σπουδαιότερα μέσα, μὲ τὰ ὁποῖα καλλιεργεῖται καὶ ἀναπτύσσεται τὸ ἄνθος τῆς ἱερᾶς κατανύξεως, εἶνε τὰ ἑξῆς.
1. Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ. Ὅταν μελετᾷς ἢ ἀκοῦς μὲ πίστι καὶ προσοχὴ τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, τότε αὐτός, ὡς μέσον τῆς θείας χάριτος, ἔχει τὴ μυστικὴ δύναμι νὰ διεγείρῃ μέσα σου αἰσθήματα εὐλαβείας, νὰ δίνῃ φτερὰ στὴ διάνοιά σου καὶ νὰ θερμαίνῃ ἰσχυρὰ τὴν καρδιά σου. Μελέτα λοιπὸν τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, γιὰ νὰ κατανύγεσαι.
2. Ἡ καθημερινὴ αὐτοεξέτασι τοῦ βίου μας. Κάθε βράδι, προτοῦ ὁ ὕπνος νὰ κλείσῃ τὰ βλέφαρά μας, νὰ ἐξετάζουμε ἂν εἴμαστε ἐν τάξει μὲ τὴ συνείδησί μας καὶ μὲ τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ, καὶ νὰ ζητοῦμε τὸ ἔλεός του γιὰ τὶς παραβάσεις μας. «Ἃ λέγετε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν, ἐπὶ ταῖς κοίταις ὑμῶν κατανύγητε» (Ψαλμ. 4,5). Δηλαδή· Ὦ ἄνθρωποι· τὴ νύχτα, τὴν ὥρα ποὺ ὅλα ἡσυχάζουν, ξεδιπλῶστε τὴ συνείδησί σας. Στήσετε δικαστήριο μὲ κατηγορούμενο τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό σας. Καθρεφτιστῆτε στὸ νόμο τοῦ Θεοῦ. Παρατηρῆστε καὶ ἐλέγξτε τὸ ἐσωτερικὸ τῆς ψυχῆς, ὅλα τὰ κινήματά της, ὅλες τὶς σκέψεις· καὶ τότε ἀσφαλῶς θὰ βρῆτε πολλά, γιὰ τὰ ὁποῖα πρέπει νὰ κλάψετε καὶ νὰ ζητήσετε τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
3. Κατανυκτικὲς προσευχές. Εἶνε κι αὐτὲς ἕνα ἄριστο μέσο γιὰ νὰ καλλιεργηθῇ ἡ κατάνυξις. Στὰ ἱερὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας ὑπάρχουν ὡραῖες προσευχὲς καὶ κατανυκτικὰ τροπάρια, ποὺ γεμίζουν τὴν ψυχὴ τοῦ προσεκτικοῦ ἀναγνώστου μὲ θάμβος καὶ φέρνουν στὰ μάτια δάκρυα.
4. Ἡ μελέτη βίων τῶν ἁγίων καὶ ἰδίως τῶν παθῶν τοῦ Κυρίου. Πολλοὶ ἀδιάφοροι ἄνθρωποι ἦρθαν σὲ συντριβὴ καὶ μετάνοια ἀπὸ τὴν ἀνάγνωσι τοῦ βίου ἑνὸς ἁγίου. Ἡ μελέτη δὲ τῶν παθῶν τοῦ Χριστοῦ εἶνε ἱκανὴ νὰ μαλακώσῃ καρδιὲς καὶ νὰ κάνῃ νὰ γονατίσουν ἐμπρὸς στὸν Ἐσταυρωμένο ψυχὴ καὶ σῶμα. Πῶς νὰ μὴν κατανυχθοῦμε, πῶς νὰ μὴν κλάψουμε καὶ νὰ μὴ πενθήσουμε, βλέποντας τὸ Χριστὸ νὰ πάσχῃ γιὰ τὴ δική μας σωτηρία;
Ὅλα αὐτὰ εἶνε χρήσιμα καὶ βοηθοῦν τὸ Χριστιανὸ νὰ ἔρθῃ σὲ κατάνυξι. Ἀλλὰ ἐπειδὴ ἡ κατάνυξις εἶνε κυρίως χάρισμα θεϊκό, γι᾿ αὐτὸ μὲ ἐπίμονη προσευχὴ νὰ τὸ ζητοῦμε, καὶ ὁ Κύριος θὰ μᾶς τὸ δώσῃ. Ἂς λέμε μαζὶ μὲ τὸν ὅσιο Ἐφραίμ· «Χάρισαί μοι, Κύριε, δάκρυα κατανύξεως, ὁ μόνος ἀγαθὸς καὶ ἐλεήμων, ὅπως μὲ αὐτὰ κλαύσω τὸν ἑαυτόν μου καὶ ἱκετεύσω τὴν εὐσπλαγχνίαν σου· καθάρισόν μου τὸν ῥῦπον τῆς ἁμαρτίας».
* * *
Ἂς κοπιάσουμε, ἀδελφοί μου, γιὰ ν᾿ ἀποκτήσουμε τὴν κατάνυξι. Ὅλες οἱ χαρὲς τοῦ κόσμου δὲν ἀξίζουν ὅσο ἀξίζει ἕνα δάκρυ καὶ ἕνας στεναγμὸς γιὰ τ᾿ ἁμαρτήματά μας. Ἂς μιμηθοῦμε τὴν κατάνυξι τοῦ Πέτρου, τοῦ τελώνου, τῆς ἁμαρτωλῆς γυναικός, τοῦ ἁγίου Ἀρσενίου. Ἂς καλλιεργήσουμε μὲ ὅλα τὰ μέσα τὸ οὐράνιο φυτὸ τῆς κατανύξεως. Τὸ ἄρωμά του εἶνε ἄρωμα ἀγγέλων, εἶνε ἡ χαρὰ τοῦ παραδείσου, εἶνε ὁ πλοῦτος τῆς χάριτος. Γι᾿ αὐτὸ εἶπε ὁ Κύριος· «Μακάριοι οἱ πενθοῦντες, ὅτι αὐτοὶ παρακληθήσονται» (Ματθ. 5,4).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἄρθρο στὸ περιοδικὸ «Εὐαγγελικὰ Σαλπίσματα» (Μεσολόγγι; φ. 2/Μάρτιος 1941) περιληφθὲν καὶ στὸ βιβλίο Φλογέρα Α΄ (Ἀθῆναι 1985, σσ. 14-21). Μεταγλώττισις καὶ σύντμησις 18-3-2001, ἐπανέκδοσις 21-2-2024.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.