Νεα κτισι, νεος κοσμος – ἦρθε ὁ ἴδιος ὁ Θεος! Ὁ Δημιουργος & Κτιστης δια της Θεοτοκου ἔγινε βρεφος ἐδω στη γη. Ναι, ὁ Θεος ἐπι της γης! Δεν ἀπορεις λοιπον, δεν θαυμαζεις;
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2610
Ἀκάθιστος Ὕμνος
Παρασκευὴ 19 Ἀπριλίου 2024 βράδυ
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου
Νεα κτισι, νεος κοσμος
«Χαῖρε, δι᾿ ἧς νεουργεῖται ἡ κτίσις· χαῖρε, δι᾿ ἧς βρεφουργεῖται ὁ Κτίστης» (Ἀκάθ. ὕμν. Α6)
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ψάλλει τὸν Ἀκάθιστο ὕμνο πρὸς τιμὴν τῆς Παναγίας Μητρὸς τοῦ Κυρίου. Εἶνε ἕνα ἐμπνευσμένο ποίημα, ἀριστούργημα τῆς βυζαντινῆς ἐποχῆς. Δὲν ψάλλεται μόνο στὴ μικρή μας πατρίδα· ψάλλεται σὲ ὅλες τὶς ὀρθόδοξες χῶρες· καὶ στὴ Σερβία, καὶ στὴ Βουλγαρία, καὶ στὴ ῾Ρουμανία, καὶ στὴν ἀχανῆ ῾Ρωσία. Μετὰ τὴν πτῶσι τοῦ ἀθέου καθεστῶτος, ἑορτάζουν σήμερα καὶ οἱ ῾Ρῶσοι, οἱ ὁμόδοξοι Χριστιανοί. Ἵδρυσαν μάλιστα καὶ μία «τράπεζα Ὀρθοδοξίας» –πρωτοτυπία–, γιὰ νὰ μαζέψουν χρήματα νὰ ξανακτίσουν τὶς ἐκκλησίες ποὺ γκρέμισε τὸ ἄθεο καθεστώς. Μεγαλεῖα θαυμαστὰ ἔχει κάνει ὁ Θεὸς στὴν ἐποχή μας, θαύματα μεγάλα καὶ ἐξαίσια.
Ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος εἶνε μία ἐπανάληψις· 144 φορὲς ἐπαναλαμβάνεται τὸ πρῶτο ἐκεῖνο «Χαῖρε», ποὺ «ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ» (Α).
Ἀπόψε ἂς ἑρμηνεύσουμε μὲ συντομία τὸν χαιρετισμὸ «Χαῖρε, δι᾿ ἧς νεουργεῖται ἡ κτίσις· χαῖρε, δι᾿ ἧς βρεφουργεῖται ὁ Κτίστης» (Ἀκάθ. ὕμν. Α6). Τί σημαίνουν τὰ λόγια αὐτά;
* * *
Ὁ ἄνθρωπος, ἀδελφοί μου, εἶνε τὸ ἐξοχώτερο δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, τὸ ὁποῖο διαλαλεῖ τὴ δόξα του. Ὁ ἄνθρωπος λοιπὸν ἔχει δύο γεννήσεις· ἡ μία εἶνε ταπεινή (γέννησις σαρκός), ἡ ἄλλη ὑψηλή (γέννησις πνευματική).
Ἡ φυσικὴ γέννησις. Μποροῦσε, λένε οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, κάθε ἄνθρωπος νὰ γεννηθῇ κατὰ ἕναν ἄλλο τρόπο. Νά γιὰ παράδειγμα· οἱ ἄγγελοι κατ᾽ ἄλλο τρόπο ἔγιναν, καὶ εἶνε ἄπειροι τὸν ἀριθμό. Ὥρισε λοιπὸν ὁ Θεός, κάθε ἄνθρωπος νὰ γεννιέται ἀπὸ τὴν ἕνωσι ἀνδρὸς καὶ γυναικός. Ὁ προορισμός του βέβαια δὲν εἶνε νὰ μείνῃ στὴν φυσικὴ γέννησι – ἀλλοίμονο ἂν περιοριστῇ μόνο σ᾽ αὐτήν· πρέπει νὰ προχωρήσῃ ὑψηλότερα, νὰ δεχθῇ δηλαδὴ καὶ τὴν πνευματικὴ – ὑπερφυσικὴ γέννησι. Ποιά εἶν᾽ αὐτή;
Θὰ ἔχετε πιθανὸν παρευρεθῆ στὸ μυστήριο τοῦ βαπτίσματος. Ἐκεῖ μέσα στὴν κολυμβήθρα ὑπάρχει νερὸ ἀπὸ τὴ βρύση, τὸ σπουδαιότερο στοιχεῖο τῆς ζωῆς ποὺ ἔπλασε ὁ Θεός. Καὶ τὸ νερὸ αὐτὸ τί κάνει· μὲ τὴν εὐχὴ τοῦ ἱερέως ἔρχεται Πνεῦμα ἅγιο καὶ τὸ φυσικὸ νερὸ ἀποκτᾷ ὑπερφυσικὲς θεῖες δυνάμεις καὶ θαυματουργεῖ· μέσα δηλαδὴ στὸ ἁγιασμένο νερὸ τῆς κολυμβήθρας γίνεται ἡ δεύτερη γέννησις, ἡ πνευματικὴ – ὑπερφυσική. Τὸ παιδὶ προτοῦ νὰ μπῇ στὸ νερὸ βαρύνεται ἀπὸ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα. Τὸ ἀκοῦμε καὶ σὲ κάποιον ἄλλο στίχο – χαιρετισμό· «Χαῖρε, σὺ γὰρ ἀνεγέννησας (ἐμᾶς) τοὺς συλληφθέντας αἰσχρῶς» (Τ3α΄)· ἔτσι λέει, Ἐκεῖνος ὅμως ποὺ βαπτίστηκε στὴν ἱερὰ κολυμβήθρα δὲν εἶνε πλέον τὸ παιδὶ τοῦ ἄλφα ἢ τοῦ βῆτα· εἶνε παιδὶ τοῦ Θεοῦ, τὸ ὁποῖο ἔχει γεννηθῆ «ἐξ ὕδατος καὶ Πνεύματος» ἁγίου (Ἰω. 3,5). Βεβαρημένο μὲ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα, πλένεται, καθαρίζεται καὶ ζῇ στὸ ἑξῆς ὡς νέα ὕπαρξι στὸν κόσμο. Τὸ παιδὶ ἐκεῖνο εἶνε πλέον παιδὶ τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴ εἶνε ἡ περίφημη ἀναγέννησις (βλ. Α΄ Πέτρ. 1,3,23).
Γέννησις καὶ ἀναγέννησις. Πῶς ἀλλιῶς νὰ τὸ παραστήσω ἁπλὰ ὥστε νὰ τὸ καταλάβετε; Εἶνε σὰν νὰ ἔχουμε μιὰ καλύβα ποὺ ἔπεσε, καὶ ἔρχεται ὁ μηχανικός, κάνει σχέδιο καὶ τὴν κάνει μιὰ νέα οἰκοδομὴ ὀκταόροφη. Τί διαφορὰ μεταξὺ τῆς παλιᾶς καλύβας καὶ τῆς νέας οἰκοδομῆς! Ἢ εἶνε σὰν νὰ ἔχῃς ἕνα ἄγαλμα ἀπὸ μέταλλο ποὺ σκούριασε, καὶ τὸ παίρνει ὁ τεχνίτης, τὸ ῥίχνει μέσα στὸ καμίνι, τὸ λειώνει, τὸ κάνει καινούργιο καὶ λάμπει στὸν ἥλιο. Ἢ εἶνε σὰν ἕνας σπόρος ποὺ πέφτει μέσα στὴ γῆ, σαπίζει, καὶ ἀπ᾽ αὐτὸν βγαίνει κατόπιν ἕνα ὡραῖο τεράστιο δέντρο.
Διὰ τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἡ κτίσις ἔγινε καινούργια, καὶ αὐτὸ συντελέσθηκε διὰ τῆς Παναγίας. Γι᾽ αὐτὴ τὴ μοναδικὴ μεσολάβησί της ὁ ποιητὴς τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου λέει στὴ Μητέρα τοῦ Χριστοῦ μὲ θαυμασμό· «Χαῖρε, δι᾽ ἧς νεουργεῖται ἡ κτίσις»· σύ, διὰ τῆς ὁποίας ἡ κτίσις ἔγινε καινούργια.
* * *
Νέα κτίσι, νέος κόσμος! Ἤμασταν ἐμεῖς ἄξιοι γιὰ κάτι τέτοιο; Προσπάθησε ἡ ἀνθρωπότητα ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα, ἀλλ᾽ ἀπέτυχε. Ἡ ἐποχή μας μάλιστα, ἐνῷ οἱ μεγάλοι καυχόνταν ὅτι πᾶνε γιὰ ἕνα νέο κόσμο, εἶδε δύο παγκοσμίους πολέμους καὶ ὠπισθοδρόμησε. Τὰ αἵματα ποὺ χύθηκαν κάνουν μιὰ λίμνη σὰν τὴ Βεγορίτιδα, σὰν τὴν Πρέσπα. Οἰκτρὴ ἀποτυχία. Καὶ τὸ χειρότερο· μᾶς ἀπειλεῖ πάλι ὁ κίνδυνος νέου πολέμου, ὁ ὁποῖος κατὰ τὴν Ἀποκάλυψι θὰ εἶνε ὁ Ἁρμαγεδών (16,18). Καυχήθηκαν οἱ δυνάστες γιὰ τὰ ὅπλα τους, οἱ ἐπιστήμονες γιὰ τὶς μηχανές τους, οἱ φιλόσοφοι γιὰ τὴ διανόησί τους, οἱ ἐκπαιδευτικοὶ γιὰ τὶς σχολὲς καὶ τὰ πανεπιστήμια. Τὸ ἀποτέλεσμα; Δὲν τὸ λέω ἐγώ, τὸ λέει ἕνας δικός τους φιλόσοφος, ὁ Γκαῖτε· Ἰδοὺ ἐγὼ μὲ τόσα φῶτα, τυφλός, «τυφλὸς ὅπως καὶ πρῶτα».
Μέσα σ᾽ ἕνα σκοτάδι βαδίζουμε. Ἔχουμε ἁπλῶς τὴ φυσικὴ γέννησι· χρειαζόμαστε καὶ τὴν πνευματικὴ γέννησι, τὴν ἀναγέννησι· ν᾽ ἀναγεννηθοῦμε σὲ μιὰ ἄλλη ἱερὰ κολυμβήθρα. Ὅπως ἡ κολυμβήθρα τοῦ βαπτίσματος εἶνε Ἰορδάνης μέσα στὸν ὁποῖο πλένεται καὶ καθαρίζεται ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τοὺς πρὸ τοῦ βαπτίσματος μολυσμούς, ἔτσι χρειαζόμαστε μιὰ ἄλλη κολυμβήθρα γιὰ τὰ μετὰ τὸ βάπτισμα ἁμαρτήματά μας.
Ὅλοι εἴμαστε ἁμαρτωλοί· μόνο τὰ νεοφώτιστα νήπια εἶνε καθαρά. (Γι᾽ αὐτὸ μὴν κλαῖτε παιδάκια ποὺ πέθαναν νήπια· αὐτὰ ζοῦν σὰν ἄγγελοι στὸν οὐρανό· ἐνῷ ἐμεῖς, ἀφοῦ περάσουν τὰ παιδικὰ χρόνια, χάνουμε τὴν ἀθῳότητα). Ἂν μπορῇς νὰ μοῦ δείξῃς ἕναν ὠκεανὸ – μιὰ θάλασσα χωρὶς κύματα, τότε κ᾽ ἐγὼ θὰ σοῦ δείξω ἕναν ἄνθρωπο καθαρό. Καθαρὸς δὲν ὑπάρχει, ὅλοι ἁμαρτάνουμε. Ἀφοῦ λοιπὸν οὐδεὶς ἀπαλλάσσεται, τότε πῶς μποροῦν νὰ ἐξαλειφθοῦν τὰ μετὰ τὸ βάπτισμα ἁμαρτήματα; τί λένε ἐπ᾽ αὐτοῦ ἡ Γραφή, οἱ πατέρες, τὰ παραδείγματα τῶν ἁγίων;
Ἕνα δάκρυ δῶστε μου! Πολλὰ δάκρυα χύνουμε, ἀνωφελῆ δάκρυα. Κλαῖμε, κλαῖμε, κλαῖμε· ἀλλ᾽ ὄχι ἀπὸ μετάνοια. Δῶστε μου ἕνα δάκρυ ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ ἔχυσαν ἁμαρτωλοὶ μετανοοῦντες γιὰ τ᾽ ἁμαρτήματά τους, καὶ τότε τὸ δάκρυ ἐκεῖνο γίνεται νέα κολυμβήθρα, νέος Ἰορδάνης, μέσα στὸν ὁποῖο πλενόμαστε.
Εἶνε δὲ εὐκαιρία καὶ ἡ ἁγία μεγάλη Τεσσαρακοστή, ποὺ διανύουμε, νὰ κάνουμε πάλι τὸ λουτρό μας. Δόξα τῷ Θεῷ τώρα κάπου κοντά σας, στὴν πόλι ἢ στὴν περιφέρειά σας, θὰ βρεθῇ ἕνας πνευματικός. Ἄλλοτε, ποὺ ἡ ἐξομολόγησις ἦταν ἄγνωστο μυστήριο, δὲν ὑπῆρχε· τώρα ὑπάρχει. Κ᾽ εἶνε ἀλήθεια ὅτι στὴν ἐξομολόγησι πλησιάζουν περισσότερες γυναῖκες καὶ παιδιά, καὶ λιγώτεροι ἄντρες. Ἐγὼ παρακαλῶ ὅλους, προτοῦ νὰ τελειώσῃ ἁγία καὶ μεγάλη Τεσσαρακοστή, νὰ φροντίσουν τὸ ζήτημα αὐτό. Θὰ αἰσθανθοῦν χαρά, τὴ μεγάλη χαρὰ ποὺ χαρίζει ἡ ἄφεσις τῶν ἁμαρτιῶν. Χαίρουν καὶ ἀγάλλονται οἱ οὐρανοὶ ὅταν βαπτίζεται κάποιος ἄνθρωπος; τὸ ἴδιο γίνεται καὶ μὲ τὸ δεύτερο βάπτισμα, τὴ μετάνοια καὶ ἐξομολόγησι. Ὑπάρχει δὲ κ᾽ ἕνα ἄλλο, τρίτο βάπτισμα· σπάνιο ὅμως, σπανιώτατο. Στὴν ἀρχαία ἐποχή, στοὺς πρώτους αἰῶνες, ἔπιαναν τοὺς Χριστιανοὺς προτοῦ νὰ βαπτισθοῦν. Τί γινόταν λοιπὸν σ᾽ αὐτούς· τὸ αἷμα τοῦ μαρτυρίου ἦταν τὸ βάπτισμα, ἐβαπτίζοντο ἐν τῷ ἰδίῳ αἵματι!
* * *
Αὐτὰ μὲ λίγα λόγια εἶχα νὰ πῶ ἀπόψε στὴν ἀγάπη σας, ἀδελφοί μου. Ὑπενθυμίζω τὸ ἑξῆς. Στὴ Σμύρνη, τὴν ἀλησμόνητη Σμύρνη, ἔβγαινε μία ὡραία ἐφημερίδα μὲ τὸ ὄνομα «Μέντωρ» (ποὺ σημαίνει συνετὸς φίλος σύμβουλος). Αὐτὴ στὴν ἐπικεφαλίδα της ἔγραφε· «Ἑλλάς, δὲν θὰ γίνῃς μεγάλο κράτος, ἐὰν δὲν ἀναγεννηθῇς κατὰ Χριστόν». Ἔχουμε ἀνάγκη ἀναγεννήσεως. Διότι ἡ ἀναγέννησις εἶνε ἡ πνευματικὴ γέννησις, καὶ δικαίωσις εἶνε ἡ ἄφεσις τῶν ἁμαρτιῶν.
Γιὰ νὰ γίνῃ αὐτὴ ἡ ἀναγέννησις τί χρειάστηκε; ἄγγελος, ἀρχάγγελος; Ὄχι· ἦρθε ὁ ἴδιος ὁ Θεός! Ὁ Δημιουργὸς καὶ Κτίστης διὰ τῆς Θεοτόκου ἔγινε βρέφος ἐδῶ στὴ γῆ. Ναί, ὁ Θεὸς ἐπὶ τῆς γῆς! Δὲν ἀπορεῖς λοιπόν, δὲν θαυμάζεις; Γιὰ ποιό σκοπὸ ἦρθε ὁ Θεός; «Οὕτως ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται, ἀλλ᾽ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον» (Ἰω. 3,16). Ἦρθε στὸν κόσμο βρέφος, νήπιο, στὸ πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γι᾽ αὐτὸ ὑπὸ τὸν οὐρανὸ δὲν ὑπάρχει ἄλλο ὄνομα ποὺ μπορεῖ νὰ μᾶς σώσῃ. Τὸ ὄνομα αὐτὸ εἶνε Ἰησοῦς Χριστός· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 5-3-1993. Καταγραφή, μεταγλώττισις καὶ νέος τίτλος 28-2-2024.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.