Μας χωριζει αβυσσος «Οιδατε ὅτι οι δοκουντες αρχειν των εθνων κατακυριευουσιν αυτων και οι μεγαλοι αυτων κατεξουσιαζουσιν αυτων» (Μαρκ. 10,42)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2611
Κυριακὴ Ε΄ Νηστειῶν (Μάρκ. 10,32-45)
21 Ἀπριλίου 2024
Μητροπολιτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Ν. Καντιώτου
Μας χωριζει αβυσσος
«Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν» (Μάρκ. 10,42)
Ὅσοι, ἀγαπητοί μου, ἐνδιαφέρονται ὄχι γιὰ τὰ θρησκευτικά –τὸ τονίζω–, ἀλλὰ γιὰ τὰ κοινωνικά, πατριωτικὰ καὶ πολιτικὰ πράγματα τοῦ τόπου μας ἀλλὰ καὶ ὅλου τοῦ κόσμου, θά ᾽πρεπε νά ᾽νε σήμερα στὴν ἐκκλησία, ν᾽ ἀκούσουν τὸ εὐαγγέλιο (βλ. Μάρκ. 10,32-45), γιὰ νὰ φύγῃ ἀπ᾽ τὸ μυαλό τους ἡ ἐσφαλμένη ἰδέα, ὅτι τὸ Εὐαγγέλιο δείχνει τὸ δρόμο μόνο γιὰ τὴν πέρα τοῦ τάφου ζωή. Ἀσφαλῶς τὸ Εὐαγγέλιο δείχνει τὸν οὐρανό, τὴν αἰώνιο ζωή· δὲν ἀδιαφορεῖ ὅμως καὶ γιὰ τὴν ἐπίγεια ζωή. Ἐνδιαφέρεται γιὰ τὴν οὐράνια ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ἐπίγεια ζωή, ποὺ εἶνε τὸ προοΐμιο τῆς αἰωνίου ζωῆς καὶ μακαριότητος. Τὸ Εὐαγγέλιο, ὅπως εἶπε κάποιος, εἶνε ὁ χάρτης τῆς ἐπιγείου καὶ τῆς οὐρανίου πολιτείας. Ἀνεκτίμητα τὰ λόγια του! Ἂν τὰ λίγα αὐτὰ ποὺ εἶπε σήμερα ὁ Κύριος τὰ ἔβαζαν στὴν καρδιά τους αὐτοὶ ποὺ κυβερνοῦν τὸν κόσμο καὶ χειρίζονται τὶς τύχες καὶ τὴν πρόοδο τοῦ λαοῦ μας, ἡ γῆ αὐτὴ θὰ γινόταν παράδεισος.
Τί εἶπε ὁ Κύριος; Ἀφορμὴ ἦταν ἕνα ἐπεισόδιο, ποὺ συνέβη στὴν συνοδεία του ὅταν γιὰ τελευταία φορὰ ἀνέβαιναν στὰ Ἰεροσόλυμα.
* * *
Καθώς, δηλαδή, οἱ μαθηταὶ τὸν συνοδεύουν, ὁ Κύριος τοὺς προλέγει τὰ θλιβερὰ ποὺ πρόκειται νὰ πάθῃ· ὅτι θὰ παραδοθῇ στοὺς ἐχθροὺς καὶ θὰ ὑπομείνῃ τὰ πάνδεινα. Τότε λοιπὸν οἱ δώδεκα, ἀντὶ νὰ συμμεριστοῦν τὰ αἰσθήματά του καὶ νὰ δείξουν συμπάθεια, κατὰ ἕνα περίεργο τρόπο ἐκφράζουν μιὰ νοοτροπία ἐντελῶς ξένη πρὸς τὶς σκέψεις τοῦ Κυρίου.
Τί λένε; Δὲν μποροῦν καθόλου νὰ δεχτοῦν ὅτι ὁ Κύριος, ποὺ χθὲς μόλις ἀνέστησε ἀπὸ τὸν τάφο τὸν τεταρταῖο Λάζαρο, μπορεῖ νὰ περιέλθῃ σὲ τέτοια ἀδυναμία ὥστε νὰ καρφωθῇ ὡς κακοῦργος πάνω σ᾽ ἕνα σταυρό, ὅτι αὐτὸς ὁ παντοδύναμος θὰ φανῇ τόσο ἀδύναμος. Φανατικοὶ ἐθνικισταί, νοσταλγοὶ παλαιῶν ἡμερῶν τοῦ Ἰσραήλ, ὁραματίζονται μιὰ αὐτοκρατορία, ἡ ὁποία μὲ πρωτεύουσα τὰ Ἰεροσόλυμα θὰ ἔχῃ στὸ θρόνο τοῦ Δαυῒδ καὶ τοῦ Σολομῶντος τὸν Διδάσκαλό τους, βασιλέα παγκόσμιο, ποὺ θὰ ἄρχῃ αἰωνίως ἐπὶ τῆς γῆς μὲ αἴγλη καὶ δόξα κοσμική. Τέτοια σκέπτονται. Καὶ μὲ τὶς σκέψεις αὐτὲς οἱ δύο ἀγαπημένοι μαθηταί του, ὁ Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἰωάννης, τολμοῦν καὶ τὸν πλησιάζουν μαζὶ μὲ τὴ μάνα τους (βλ. Ματθ. 20,20). –Κύριε, παρακαλοῦν, σοῦ ζητοῦμε μιὰ χάρι (νὰ ἐκφραστῶ λαϊκά· ζητοῦν ῥουσφέτι ὅπως σήμερα ἀπὸ κάποιον πολιτικό· κι ἀπὸ ποιόν· ἀπὸ ἐκεῖνον ποὺ δὲν εἶχε «ποῦ τὴν κεφαλὴν κλίνῃ» – Ματθ. 8,20. Λουκ. 9,58). –Τί ζητᾶτε; τοὺς λέει. –Θέλουμε, τώρα ποὺ θ᾽ ἀνεβῇς ἔνδοξος στὸ θρόνο, νὰ μᾶς πάρῃς τὸν ἕνα στὰ δεξιὰ καὶ τὸν ἄλλο στ᾽ ἀριστερά σου. Ζητοῦν πρωτοκαθεδρίες δηλαδή, ἀξιώματα, νὰ γίνουν πρωθυπουργοί. Πώ πω τί ἄβυσσος χωρίζει τὴ σκέψι τους ἀπὸ τὴ σκέψι τοῦ Χριστοῦ!
Λυπημένος ὁ Κύριος γι᾽ αὐτὴ τὴν ἀντίληψι τῶν δύο μαθητῶν, αὐτὴ τὴν πτῶσι τους, στρέφεται καὶ λέει· –«Δὲν ξέρετε τί ζητᾶτε» (Μάρκ. 10,38)· κρίμα, παιδιά μου, δὲν μὲ νιώσατε… Καὶ μὲ τὴν ἀφορμὴ αὐτὴ τοὺς καλεῖ ὅλους καὶ κάνει τὴν ἀκόλουθη ἀνεκτίμητη διδαχή.
Ζῆτε τρία χρόνια κοντά μου, λέει· καί, ἐνῷ ἀκούσατε τὰ λόγια μου, δὲν καταλάβατε τὸ σκοπό μου. Ἐγὼ δὲν ἦρθα νὰ στήσω ἕνα βασίλειο ἐπίγειο. Ὁ δικός μου κόσμος διαφέρει ἀπὸ τὸν κόσμο τῶν ἄλλων· ἡ δική μου ἐξουσία εἶνε πολὺ διαφορετικὴ ἀπὸ τὴν ἐξουσία ἐκείνων.
Καὶ προχωρεῖ δίνοντας τὴν εἰκόνα, τὸ ὑπόδειγμα, τοῦ πνευματικοῦ ἡγέτου.
Γνωρίζετε, λέει, ὅτι οἱ ἡγέτες, γιὰ νὰ ἐπιβληθοῦν, στηρίζονται στὰ ὅπλα, στὴ βία.
Ὅλοι πράγματι ὅσοι ἀσκοῦν τὴν ἐξουσία, ἀρχαῖοι καὶ σύγχρονοι, μονάρχες καὶ δημοκρατικοί, ἀριστεροὶ καὶ δεξιοί, κόκκινοι καὶ γαλάζιοι, ὅλοι ἄρχουν μὲ τὴν πυγμὴ καὶ τὸ σπαθὶ. Ὁ Ἡρῴδης ἔσφαξε 14.000 νήπια· ἕνας αὐτοκράτορας στὴ ῾Ρώμη ἔπνιγε κάθε μέρα στὸν Τίβερι δεκάδες κ᾽ ἑκατοντάδες ἀντιπάλους του. Ἕνας ἄλλος –ἀποφεύγω νὰ πῶ τ᾽ ὄνομά του– κατέλαβε τὸ θρόνο μὲ τὶς λόγχες τῶν πραιτωριανῶν. Ἄλλος αὐτοκράτορας λυπόταν ποὺ ἡ ἀνθρωπότης δὲν εἶχε ἕνα κεφάλι ὥστε μὲ μιὰ σπαθιὰ νὰ μπορῇ νὰ τὴν ἀποκεφαλίσῃ! Κ᾽ ἕνας ἄλλος ἦταν τόσο σπάταλος ὥστε ἔπινε κρασὶ σὲ κούπα χρυσῆ καὶ ἔχτισε μέγαρο ἀπὸ μάρμαρο νὰ στεγάσῃ – ποιόν· τὸ ἄλογό του…
Ἀφάνταστο τὸ ὄργιο εἰς βάρος τῶν σκλάβων. Οἱ πυραμίδες τῆς Αἰγύπτου καὶ ἄλλα ὀγκώδη μνημεῖα, ποὺ θαυμάζει ὁ κόσμος, εἶνε τεκμήρια δουλείας, τῆς τυραννίας ἐκείνων ποὺ δούλευαν ἀπ᾽ τὸ πρωὶ ὣς τὸ βράδυ δίχως πληρωμή, δικαιώματα καὶ ἀσφάλειες (προνόμια ποὺ τώρα ἔχει κι ὁ τελευταῖος ἐργάτης). Ἐκεῖνοι ζύμωναν μὲ τὰ δάκρυά τους τὸν πηλὸ καὶ τὸ ἄχυρο φτειάχνοντας πλίνθους γιὰ νὰ ἐνταφιαστοῦν οἱ μοῦμιες, τὰ βαλσαμωμένα κορμιὰ τῶν φαραώ. Παρόμοια συνέβαιναν στὴ Νινευΐ. Ἀλλὰ καὶ στὴν Ἑλλάδα μὴ νομίσετε ὅτι τὰ πράγματα ἦταν καλύτερα. Καυχώμαστε γιὰ τὴν Ἀκρόπολι καὶ τὸν Παρθενῶνα κ.τ.λ.· ἀλλά, ἀδελφοί μου, ἀνοῖξτε τὴν ἱστορία νὰ δῆτε. Ἐδῶ, στὴν κοιτίδα τοῦ πνεύματος, τῶν ποιητῶν καὶ φιλοσόφων, τῆς δημοκρατίας καὶ τῆς καλλιτεχνίας, ἂν οἱ ἐλεύθεροι πολῖτες, πού ᾽χαν δικαιώματα νὰ ψηφίζουν καὶ νὰ ἐκλέγωνται, ἦταν 20.000, οἱ σκλάβοι ἦταν 400.000. Τί τυραννία! Αὐτὰ ἐννοοῦσε ὁ Κύριος ὅταν εἶπε, ὅτι «οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν τῶν ἐθνῶν», οἱ κοσμικοὶ ἄρχοντες, «κατακυριεύουσιν αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν» (ἔ.ἀ. 10,42).
Τὰ ἀτομικὰ δικαιώματα καὶ οἱ θεμελιώδεις ἀρχὲς μιᾶς ἀνθρώπινης πολιτείας (ἐλευθερία, ἀλληλεγγύη, ἀλληλοβοήθεια, δικαιοσύνη…), αὐτὰ ὄχι μόνο ἦταν ἄγνωστα, ἀλλὰ καὶ μυκτηρίζονταν καὶ περιφρονοῦνταν ἀπὸ τὸν ἀρχαῖο κόσμο. Μέσα λοιπὸν σ᾽ ἕνα κόσμο ποὺ στέναζε κάτω ἀπὸ ὁδοστρωτῆρα ἀπολυταρχίας καὶ δουλείας τῶν παθῶν, ὁ φτωχὸς καὶ ἀκτήμων Ναζωραῖος –ἀφάνταστο τὸ μεγαλεῖο του– τόλμησε νὰ ὑψώσῃ τὸν τίμιο σταυρό, μὲ τὸ παράγγελμα «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» (Ἰω. 13,34). Ἔτσι, πάνω στὰ ἐρείπια τοῦ ἀρχαίου κόσμου, θεμελίωσε τὴ δική του ἀθάνατη βασιλεία. Καὶ μὲ τὴν Πεντηκοστὴ ἔδωσε τὸ πανάγιο Πνεῦμα, κι ἀπὸ τότε νέος ἄνεμος πνέει ἀπὸ τὸ Γολγοθᾶ, ποὺ χαρίζει σὲ ὅλους χάρι καὶ εὐλογία.
Ποιές εἶνε οἱ ἀρχὲς τοῦ Ναζωραίου; • Πρώτη ἡ ἐλευθερία· «Εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν…», ὅποιος θέλει νὰ μὲ ἀκολουθήσῃ (Ματθ. 16,24. Μάρκ. 8,34). • Ἔπειτα ἡ ἰσότης, τὴν ὁποία κήρυξε κατόπιν ὁ ἀπόστολος Παῦλος μὲ τὰ λόγια· «Οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. 3,28). • Ἄλλη ἀρχὴ εἶνε ἡ δικαιοσύνη, τὴν ὁποία σάλπιζαν ἤδη οἱ προφῆτες· «Δικαιοσύνην μάθετε, οἱ ἐνοικοῦντες ἐπὶ τῆς γῆς» (Ἠσ. 26,9). • Ἄλλη ἀρχὴ τοῦ Ναζωραίου εἶνε, ὅτι ἡ ἀξία τῆς ψυχῆς εἶνε μοναδική· ὁ κόσμος ὅλος δὲν ἀντισταθμίζει τὴν ἀξία της· «τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;» (Μάρκ. 8,36. Ματθ. 16,26).
Αὐτὰ ὁ Χριστὸς –προσέξτε– δὲν τὰ δίδαξε μόνο, ἀλλὰ καὶ τὰ ἐφάρμοσε· ἔγινε ὄχι μόνο ὁ κήρυκας ἀλλὰ καὶ τὸ πρότυπο τῶν ἀθανάτων αὐτῶν ἀρχῶν. Εἶνε ὁ ἰδεώδης ἡγέτης, «ὁ ἀρχηγὸς τῆς ζωῆς» (Πράξ. 3,15) καὶ «τῆς σωτηρίας» μας, «ὁ ἀρχηγὸς τῆς πίστεώς» μας (Ἑβρ. 2,10· 12,2), στὸν ὁποῖο πρέπει νὰ προσβλέπουν τὰ ἔθνη καὶ οἱ λαοί.
Ἀλλ᾽ ἀκούω κάποιες βραχνὲς φωνές· –Τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε πιὰ ξεπερασμένο· δὲν σὲ θέλουμε, Χριστέ! Ἐμεῖς θὰ φτειάξουμε ὄχι παράδεισο ὅπως τὸν θέλεις ἐσύ, ἀλλὰ τὸ δικό μας παράδεισο ἐδῶ στὴ γῆ… Ἐμφανίστηκαν ὑλισταὶ ἄθεοι, ποὺ μὲ συνθήματα ἀπατηλά (ἐλευθερία, δικαιοσύνη, ἰσότητα) κατώρθωσαν νὰ παρασύρουν κόσμο καὶ ἔρριξαν μικρὰ καὶ μεγάλα ἔθνη σὲ στρόβιλο αἵματος. Μέσα στὴν ὑλιστικὴ πορεία ξεπήδησαν κυκλώπειοι γίγαντες, «ὑπεράνθρωποι». Παραπλάνησαν τὸν κόσμο· ὑποσχέθηκαν παράδεισο κ᾽ ἔφεραν στὴ γῆ κόλασι· ὑποσχέθηκαν ἐλευθερία κ᾽ ἔφεραν δουλεία· ὑποσχέθηκαν δικαιοσύνη κ᾽ ἔφεραν σκλαβιά· ὑποσχέθηκαν ἰσότητα κ᾽ ἔφεραν ἀνισότητα· ὑποσχέθησαν ἀλήθεια κ᾽ ἔφεραν ἀπάτη. Ὁ Καλλιγούλας καὶ ὁ Νέρων ἦταν μικροὶ μπροστὰ σ᾽ αὐτὰ τὰ νέα θηρία ποὺ εἶδε ὁ κόσμος· ἕνα στὴν Ἰταλία, ἄλλο στὴ Γερμανία, ἄλλο στὴ ῾Ρωσία, ἄλλο στὴν Ἀμερική… Χρειάζεται νὰ περάσουν χρόνια, γιὰ ν᾽ ἀνανήψῃ ὁ πλανήτης ἀπὸ τὴ ζάλη, τὰ τραύματα, τὰ ἐρείπια κάθε πολέμου. Καὶ δυστυχῶς ὁ ἀποστάτης ὑλιστικὸς κόσμος τῆς ἀθεΐας κλείνει τ᾽ αὐτιά του στὸ εἰρηνικὸ κάλεσμα τοῦ Γολγοθᾶ, ἀκούει μόνο τὰ κηρύγματα τοῦ μίσους κ᾽ εἶνε ἕτοιμος, παρασυρόμενος ἀπὸ ψευδῆ συνθήματα, νὰ πέσῃ σ᾽ ἕνα τελευταῖο πόλεμο, τὸν Ἁρμαγεδῶνα (Ἀπ. 16,16), ποὺ θὰ γίνῃ ὁ τάφος ὅλης τῆς ἀνθρωπότητος.
* * *
Ὅσοι, ἀδελφοί μου, ζοῦμε στὸν τόπο αὐτόν, ἂς κλίνουμε σήμερα τὸ γόνυ ἐμπρὸς στὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν. Ὅταν τὸ γένος μας βγῆκε σὲ ἐλεύθερον βίον μέσα ἀπὸ τὰ αἵματα τῶν προγόνων μας, κάποιοι ἐπισκέφθηκαν τὸν Κοραῆ καὶ τὸν ῥώτησαν· –Δάσκαλε, πῶς νὰ θεμελιώσουμε τὸ κράτος μας, γιὰ νά ᾽χουμε εὐλογία, γιὰ νά ᾽χουν τὰ παιδιὰ καὶ τὰ ἐγγόνια μας εὐτυχία; Καὶ ὁ Κοραῆς σηκώθηκε, πῆγε στὴ βιβλιοθήκη του, πῆρε τὸ Εὐαγγέλιο καὶ λέει· Τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε ὁ καταστατικὸς χάρτης, τὸ σύνταγμα, ὄχι μόνο τῆς ἐπουρανίου ἀλλὰ καὶ τῆς ἐπιγείου πολιτείας.
Ἂν εἴχαμε κυβερνηθῆ μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, ἡ Ἑλλάδα θὰ ἦταν ἀπὸ τὰ πιὸ εὐτυχισμένα κράτη τοῦ κόσμου. Δυστυχῶς δὲν βάλαμε θεμέλιο τὸ Εὐαγγέλιο ἀλλὰ ἄλλα διδάγματα τῆς Δύσεως καὶ τῆς Ἀνατολῆς, ξένα πρὸς τὸν πολιτισμὸ καὶ τὶς ἀρχές μας. Ἂν μπῇ θεμέλιο τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, τότε χαρὰ στὰ παιδιὰ καὶ τὰ ἐγγόνια σας. Μόνο ὁ Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος εἶνε ὁ εὐλογητὸς Κύριός μας· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, εὐλογεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Κωνσταντίνου & Ἑλένης πλ. Ὁμονοίας Ἀθηνῶν – τὴν 27-3-1966 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 7-3-2024.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ ὑπὸ ἔκδοσιν cd …΄Α τῆς σειρᾶς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.