Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ. – Ν᾽ ἀκουμε, μα και να ὑπακουμε – Να μιμηθουμε την ὑποταγη της στο θελημα του Θεου. Μη προγραμματιζετε την τεκνογονια. Δεν ξερετε τι μπορει να βγη ἀπο το σπιτι σας. Τα παιδια ειναι σαν τα λαχεια. Μεσα στα πολλα παιδια μπορει να βγη & καποιο, το δεκατο – το ενατο, που θα τιμηση το σπιτι του, την οικογενεια του (Του Μητροπολίτου Φλωρινης Αυγουστινου).
Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Κατά Λουκάν, κεφάλαιο Ι΄, εδάφια 38-42 και κεφάλαιο ΙΑ΄, εδάφια 27-28
Κεφ.Ι΄ 38᾿Εγένετο δὲ ἐν τῷ πορεύεσθαι αὐτοὺς καὶ αὐτὸς εἰσῆλθεν εἰς κώμην τινά. Γυνὴ δέ τις ὀνόματι Μάρθα ὑπεδέξατο αὐτὸν εἰς τὸν οἶκον αὐτῆς. 39 Καὶ τῇδε ἦν ἀδελφὴ καλουμένη Μαρία, ἣ καὶ παρακαθίσασα παρὰ τοὺς πόδας τοῦ ᾿Ιησοῦ ἤκουε τὸν λόγον αὐτοῦ. 40 Ἡ δὲ Μάρθα περιεσπᾶτο περὶ πολλὴν διακονίαν· ἐπιστᾶσα δὲ εἶπε· Κύριε, οὐ μέλει σοι ὅτι ἡ ἀδελφή μου μόνην με κατέλιπε διακονεῖν; Εἰπὲ οὖν αὐτῇ ἵνα μοι συναντιλάβηται. 41 Ἀποκριθεὶς δὲ εἶπεν αὐτῇ ὁ ᾿Ιησοῦς· Μάρθα Μάρθα, μεριμνᾷς καὶ τυρβάζῃ περὶ πολλά· 42 ἑνὸς δέ ἐστι χρεία· Μαρία δὲ τὴν ἀγαθὴν μερίδα ἐξελέξατο, ἥτις οὐκ ἀφαιρεθήσεται ἀπ᾿ αὐτῆς.
Κεφ.ΙΑ΄ 27 ᾿Εγένετο δὲ ἐν τῷ λέγειν αὐτὸν ταῦτα ἐπάρασά τις γυνὴ φωνὴν ἐκ τοῦ ὄχλου εἶπεν αὐτῷ· μακαρία ἡ κοιλία ἡ βαστάσασά σε καὶ μαστοὶ οὓς ἐθήλασας. 28 Αὐτὸς δὲ εἶπε· μενοῦνγε μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2627
Κοίμησις Θεοτόκου (Λκ. 10,38-42· 11,27-28)
Πέμπτη 15 Αὐγούστου 2024
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Ν᾽ ἀκουμε, μα και να ὑπακουμε (τεκνογονια)
«Μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν» (Λουκ. 11,28)
Δίδασκε, ἀγαπητοί μου, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ποῦ δίδασκε; Παντοῦ· στὸ ναό, στὴ συναγωγή, σὲ σπίτια, στὸ ἀκρογιάλι, στὴν ἔρημο. Τί δίδασκε; Λόγια θεϊκά.
Μιὰ φορὰ δίδασκε τοὺς ἀνθρώπους ν᾽ ἀγαποῦν τὴν προσευχή. Εἶνε ἀναγκαία. Ἄνθρωπος ποὺ δὲν προσεύχεται εἶνε σὰν ζῷο, ἀγριεύει σὰν τὰ θηρία. Τοὺς ἔλεγε, ὅτι ὁ Θεὸς εἶνε πατέρας, ἀγαπᾷ κι ἀκούει τὰ παιδιά του. Καὶ γιὰ νὰ μάθουν πῶς νὰ τοῦ μιλοῦν, πῶς νὰ προσεύχωνται, δίδαξε τὸ «Πάτερ ἡμῶν…» (Λουκ. 11,2-4). Αὐτὴ εἶνε ἡ τέλεια προσευχή· περιέχει ἑπτὰ αἰτήματα καὶ μία ὑπόσχεσι· μ᾽ αὐτὸ ζητοῦμε ἑπτὰ πράγματα καὶ ὑποσχόμαστε νὰ ἀγαποῦμε καὶ νὰ συγχωροῦμε τοὺς ἄλλους.
Τὴν ὥρα λοιπὸν ποὺ ἔλεγε τὰ λόγια αὐτὰ ὁ Χριστός, μιὰ γυναίκα ποὺ τὸν ἄκουγε τόσο ἐνθουσιάστηκε ὥστε φώναξε· «Μακαρία ἡ κοιλία ἡ βαστάσασά σε καὶ μαστοὶ οὓς ἐθήλασας» (ἔ.ἀ. 11,27)· δηλαδή, εὐτυχισμένη – καλότυχη ἡ μάνα ποὺ σὲ γέννησε! Μ᾽ αὐτὸ τὸ λόγο ἡ ἀνώνυμη ἐκείνη γυναίκα μακάρισε τὴν Παναγία, τῆς ὁποίας σήμερα ἑορτάζουμε τὴν θεία Κοίμησι· ἔτσι τελειώνει σήμερα τὸ εὐαγγέλιο (βλ. Λουκ. 10,38-42· 11,27-28).
* * *
Ὅπως δίδασκε τότε ὁ Χριστός, ἀγαπητοί μου, ἔτσι ἐξακολουθεῖ νὰ διδάσκῃ καὶ σήμερα καὶ πάντα διὰ μέσου τῶν κηρύκων, ποιμένων, ἐπισκόπων. Γεννᾶται ὅμως τὸ ἐρώτημα· ὁ κόσμος τί στάσι παίρνει ἀπέναντί του;
Πῶς τὸν ἄκουγαν; Ὁ κόσμος τότε διαιρέθηκε. Νομίζετε, εἶπε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὅτι ἦρθα νὰ φέρω εἰρήνη; ὄχι, διαχωρισμὸ ἦρθα νὰ φέρω (βλ. Ματθ. 10,34-36). Ὁ διαχωρισμὸς ἐπέρχεται ὄχι ἀπὸ τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ ἀλλ᾽ ἀπὸ τὴ διάθεσι τῶν ἀκροατῶν· γιατὶ ἄλλοι ἀγαποῦν τὸ φῶς καὶ ἄλλοι τὸ σκοτάδι. Καὶ μέχρι σήμερα τὸ ἴδιο συμβαίνει· ὅπου ἀκούγεται καθαρὸς ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, ὁ κόσμος διχάζεται· αὐτὸ εἶνε καὶ δεῖγμα ζωντάνιας τοῦ κηρύγματος. Ὅταν ὁ λόγος δὲν διχάζῃ, τότε μπορεῖ καὶ νὰ μὴν εἶνε γνήσιος καὶ τότε δὲν φέρνει ἀποτέλεσμα.
Στὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ μεταξὺ αὐτῶν ποὺ τὸν ἄκουγαν ἦταν καὶ οἱ γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι, οἱ θεωρούμενοι διαβασμένοι, αὐτοὶ ποὺ τὰ ξέρουν ὅλα, καὶ κατέχουν τὰ ἀξιώματα. Αὐτοὶ τὸν φθόνησαν καὶ τὸν συκοφάντησαν μέχρι σημείου νὰ ποῦν, ὅτι εἶνε δαιμονισμένος, «Βεελζεβοὺλ ἔχει», κι ὅτι βγάζει τὰ δαιμόνια βοηθούμενος ἀπὸ «τὸν ἄρχοντα τῶν δαιμονίων», τὸν διάβολο δηλαδή· ἀκόμη καὶ δικοί του ἄνθρωποι εἶπαν ὅτι «ἐξέστι», τρελλάθηκε, καὶ «ἐξῆλθον κρατῆσαι αὐτόν», πῆγαν νὰ τὸν δέσουν (Μάρκ. 3,21-22). Γιατί; Διότι τὰ λόγια του τοὺς ἤλεγχαν, ἦταν ἀντίθετα μὲ τὰ συμφέροντά τους καὶ τὴ ζωή τους. Αὐτὴ τὴ στάσι πῆραν ἀπέναντι στὸ Χριστὸ οἱ μεγάλοι καὶ τρανοὶ τότε. Ἔφτασαν τέλος καὶ στὸ σημεῖο, κάτω ἀπ᾽ τὸ πραιτώριο, νὰ παρασύρουν τὸ λαό, νὰ τὸν φοβίσουν, κι ὅταν ὁ Πιλᾶτος τοὺς ἔδειξε δεμένο τὸν Ἰησοῦ καὶ ῥώτησε, ποιόν ἐκ τῶν δύο προτιμᾶτε, τὸν Ἰησοῦ ἢ τὸ Βαραββᾶ; αὐτοὶ ἐπέβαλαν στὸ λαὸ νὰ προτιμήσουν τὸ Βαραββᾶ, καὶ τὸν Ἰησοῦ τί νὰ τὸν κάνουν· «Σταύρωσον σταύρωσον αὐτόν» (Λουκ. 23,21. Ἰω. 19,6)!
Ἀλλ᾽ ἐνῷ αὐτοὶ ἔλαβαν τέτοια στάσι, ἀντιθέτως ὁ λαός, ψαρᾶδες καὶ βοσκοί, φτωχὲς μανάδες μὲ παιδιὰ στὴν ἀγκαλιά, μετανοημένοι ἁμαρτωλοὶ καὶ πόρνες, αὐτοὶ ἔτρεχαν κοντὰ στὸ Χριστὸ καὶ χαίρονταν νὰ τὸν ἀκοῦνε· ῥουφοῦσαν τὰ λόγια του ὅπως ἡ διψασμένη γῆ τὴ βροχούλα, ὅπως τὸ μελίσσι τὸ χυμὸ ἀπὸ τὸ ἄνθος, ὅπως τὸ βρέφος τὸ γάλα ἀπὸ τὸ στῆθος τῆς μάνας· ἔτσι αὐτοὶ «κρέμονταν» ἀπὸ τὰ χείλη του (Λουκ. 19,48).
Μιὰ τέτοια γυναίκα ἦταν κι αὐτὴ ποὺ τόσο ἐνθουσιάστηκε ὥστε δὲν κρατήθηκε καὶ φώναξε μακαρίζοντας τὴ Μητέρα τοῦ Χριστοῦ. Καὶ πράγματι ἡ Παναγία εἶνε ἀξιομακάριστη.
Κάθε μάνα κοπιάζει· μόνο ὁ Θεὸς ξέρει τοὺς κόπους της. Μοῦ φαίνεται πώς, ἄν ποτε διοικοῦσαν τὸν κόσμο γυναῖκες, πόλεμος δὲν θὰ γινόταν· οἱ ἄντρες, ποὺ διοικοῦν, δὲν ξέρουν τί κόπο κάνει ἡ μάνα, ἀπὸ μιὰ «μύξα» νὰ βγάλῃ ἕναν ἄνθρωπο, ἀπὸ ἕνα «κομμάτι κρέας» ν᾽ ἀναστήσῃ ἕνα λεβέντη· κι ὅταν πλέον τὸν φέρῃ 20 – 25 ἐτῶν, νὰ τῆς τὸν ἁρπάζουν καὶ νὰ τὸν κάνουν κιμᾶ στὰ μακελειὰ τῶν πολέμων.
Μανάδες οἱ ὁποῖες ἀξιώθηκαν νὰ γεννήσουν παιδιὰ ποὺ διέπρεψαν στὰ γράμματα, στὶς ἐπιστῆμες, στὴν κοινωνία, αἰσθάνονται μιὰ χαρὰ κι ὁ κόσμος τὶς καλοτυχίζει. Ὅσες γέννησαν παιδὶ κακότροπο καὶ ταραξία, δοκιμάζουν πίκρα καὶ ντροπή. Ξέρω τέτοιους γονεῖς, ποὺ πέθαναν νωρὶς γιατὶ ντρέπονταν νὰ βγοῦν στὴν κοινωνία. Ὅσο τὸ καλὸ παιδὶ εἶνε τιμὴ καὶ δόξα τῶν γονέων, τόσο τὸ διεστραμμένο καὶ ἄσωτο εἶνε συμφορὰ καὶ ἀτιμία τοῦ σπιτιοῦ.
Πόσο δίκιο λοιπὸν εἶχε ἡ εὐλογημένη ἐκείνη γυναίκα τοῦ λαοῦ ποὺ μακάρισε τὴν Παναγία! Γιατὶ πράγματι ἡ Μητέρα τοῦ Χριστοῦ εἶνε ἡ εὐτυχέστερη ἀπὸ κάθε ἄλλη γυναῖκα. Γέννησαν κι ἄλλες βασιλιᾶδες – πρίγκιπες, μὰ λησμονήθηκαν. Ἡ Μάνα τοῦ Χριστοῦ, ἡ γλυκειὰ Μάνα ὅλου τοῦ κόσμου, μέχρι σήμερα καὶ μέχρι συντελείας τοῦ κόσμου καὶ αἰωνίως θὰ μακαρίζεται καὶ θὰ ὑμνῆται.
Καὶ ὁ Χριστὸς τί ἀπήντησε ὅταν ἄκουσε νὰ μακαρίζεται ἡ Μητέρα του; «Μενοῦνγε», εἶπε, «μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν» (Λουκ. 11,28). Οἱ προτεστάντες, οἱ χιλιασταὶ καὶ ἄλλοι ποὺ δὲν θέλουν νὰ τιμήσουν τὴν Παναγία, ἁρπάζονται ἀπὸ τὰ λόγια αὐτὰ νομίζοντας ὅτι τὰ καταλαβαίνουν. Μὰ δὲν ξέρουν ἑλληνικά, δὲν ξέρουν νὰ τὰ ἑρμηνεύσουν. Ἂν ἄνοιγαν ἕνα ἀρχαιοελληνικὸ λεξικό, θὰ ἔβλεπαν ὅτι ἐκεῖνο τὸ «μενοῦνγε» εἶνε ἐναντίον τους· σημαίνει «ναὶ μάλιστα» (βλ. LIDDELL SCOTT, λ. μέν, τόμ. ΙΙΙ, σ. 120, στ. β΄). Εἶπε ἡ γυναίκα· Εὐτυχισμένη εἶνε ἡ μάνα ποὺ σὲ γέννησε. Μακάρισε τὴν Παναγία. Καὶ ὁ Χριστὸς τί εἶπε; Δὲν εἶπε ὄχι, ἀλλὰ τί· Ἀλήθεια λές (=αὐτὸ σημαίνει τὸ «μενοῦνγε»), εἶνε εὐτυχισμένη ἡ μάνα ποὺ μὲ γέννησε, εἶνε στ᾽ ἀλήθεια ἄξια μακαρισμοῦ. Ἀλλὰ ὁ Χριστὸς δὲν μακάρισε μόνο τὴ Μητέρα του· κοντὰ στὴ Μητέρα του μακάρισε καὶ – ποιούς; Ὄχι τοὺς πλουσίους τοῦ κόσμου, ἀλλὰ ὅσους ἀκοῦνε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ.
Μὰ μόνο νὰ τὸν ἀκοῦνε; Δὲν φτάνει αὐτό. Ὁ Χριστὸς προσέθεσε· «καὶ φυλάσσοντες αὐτόν», καὶ νὰ τὸν τηροῦν δηλαδή, νὰ τὸν ἐκτελοῦν. Δὲν ἀρκεῖ μόνο νὰ μελετᾷς τὸ Εὐαγγέλιο, νά ᾽ρχεσαι στὴν ἐκκλησία, ν᾽ ἀκοῦς κήρυγμα, νὰ διαβάζῃς πνευματικὰ βιβλία· δὲν ἀρκεῖ μόνο νὰ πέσῃ ἁπλῶς ὁ σπόρος πάνω στὴ γῆ· πρέπει νὰ πάῃ καὶ βαθειὰ στὸ χῶμα· τότε φυτρώνει καὶ καρποφορεῖ.
* * *
Σήμερα ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, τί λέτε, ἀκοῦμε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ τὸν ἐφαρμόζουμε στὴ ζωή μας; Αὐτὸ εἶνε τὸ ἐρώτημα.
Ἀφήνω πολλὰ ἄλλα σημεῖα τῶν θείων ἐντολῶν καὶ θὰ σταθῶ σὲ ἕνα, ποὺ ἐπείγει νομίζω νὰ τὸ πῶ· κι ἀπευθύνομαι στὰ ἀντρόγυνα.
Τί μᾶς λέει ὁ Νόμος τοῦ Θεοῦ; Λέει, ὅτι τὸ ἀντρόγυνο πρέπει νὰ τεκνογονῇ, νὰ γεννάῃ παιδιά. Αὐτὸ εἶνε ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ καὶ εὐχὴ τῆς Ἐκκλησίας μας. Στὸ μυστήριο τοῦ γάμου οἱ εὐχὲς λένε, τὸ ζεῦγος νὰ γίνῃ σὰν τὸ καρποφόρο δέντρο, σὰν τὴν ἐλιὰ ποὺ λυγίζουν τὰ κλαδιά της ἀπὸ τὸν καρπό, σὰν τὸ ἀμπέλι πού ᾽νε γεμᾶτο σταφύλια. Ὅπως χαίρεται ὁ γεωργὸς ὅταν βλέπῃ τὰ στάχυα γεμᾶτα καρπό, ἔτσι χαίρεται καὶ ὁ Θεὸς ὅταν βλέπῃ τ᾽ ἀντρόγυνα νὰ γεννοῦν. Σήμερα ὅμως τί γίνεται; Φωνάζουν μερικοὶ «Ζήτω ἡ Ἑλλάδα!». Λόγια παχειά, χωρὶς οὐσία. Ἡ Ἑλλάδα εἶνε τὰ παιδιά, δὲν εἶνε τὰ βουνὰ καὶ τὰ λαγκάδια. Δὲν ὑπάρχουν παιδιά; ἡ Ἑλλάδα θὰ πεθάνῃ. Ἂν ὅμως ἐρευνήσῃς, τὰ περισσότερα σπίτια κάνουν ἕνα – δύο παιδιά, καὶ μετὰ στόπ. Ἕνα – δύο, ἕνα – δύο! σπανίως θὰ βρῇς σπίτι μὲ περισσότερα. Ἕνας ἔχει πέντε παιδιά, καὶ οἱ ἄλλοι τὸν λένε βλᾶκα καὶ εἰρωνεύονται τὴ γυναῖκα του. Ἔτσι ποὺ πᾶμε θὰ γίνουμε γηροκομεῖο κ᾽ ἡ Ἑλλάδα θὰ σβήσῃ. Ἐνῷ οἱ γείτονές μας αὐξάνονται, ἐμεῖς λὲς κ᾽ ἔχουμε κατάρα.
Ἀντρόγυνο ποὺ χρησιμοποιεῖ σατανικὰ μέσα πρὸς ἀποφυγὴν τῆς τεκνογονίας καὶ κάνει ἐκτρώσεις, ἁμαρτάνει βαρύτατα. Καὶ ἂν ἀκόμα κάνῃ ἕνα – δυὸ παιδιά, –θυμηθῆτε τὸ λόγο αὐτόν– μπορεῖ νὰ πεθάνουν, καὶ νὰ τιμωρηθῇ ἔτσι τὸ ἀντρόγυνο· γιατὶ βαδίζει κόντρα μὲ τὴ φύσι, κόντρα μὲ τὸ Θεό. Ἀλλοίμονο στὰ σπίτια ἐκεῖνα ποὺ κάνουν χρῆσι τέτοιων ἀτίμων μέσων, μὲ τὰ ὁποῖα καὶ ὁ Θεὸς ὑβρίζεται καὶ ἡ φύσις ἐξευτελίζεται καὶ τὸ γένος ἐλαττώνεται. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἔβγαλε σχετικὴ ἐγκύκλιο.
Ποτέ δὲν προσκυνῶ γυναῖκες, ὁσοδήποτε μεγάλο ἀξίωμα κι ἂν ἔχουν. Πέφτω ὅμως καὶ προσκυνῶ μιὰ χωριάτισσα γυναῖκα τοῦ βοσκοῦ καὶ τοῦ βουνοῦ.
Διαμαρτύρομαι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καὶ ἐνώπιόν σας. Κανείς καὶ καμμία νὰ μὴν πάῃ ἀντίθετα πρὸς τὸ ὑπόδειγμα τῆς Παναγίας, ἀλλὰ ὅλοι νὰ τὴ μιμηθοῦμε. Νὰ μιμηθοῦμε τὴν ὑποταγή της στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Μὴ προγραμματίζετε τὴν τεκνογονία. Δὲν ξέρετε τί μπορεῖ νὰ βγῇ ἀπὸ τὸ σπίτι σας. Τὰ παιδιὰ εἶνε σὰν τὰ λαχεῖα. Μέσα στὰ πολλὰ παιδιὰ μπορεῖ νὰ βγῇ καὶ κάποιο, τὸ δέκατο – τὸ ἔνατο, ποὺ θὰ τιμήσῃ τὸ σπίτι του, τὴν οἰκογένειά του.
Ἀδέρφια μου, μὲ πόνο καὶ ἀναστεναγμὸ σᾶς τὸ λέω. Τὸ ἔγκλημα αὐτὸ ποὺ κάνουν τὰ ἀντρόγυνα ν᾽ ἀποφεύγουν τὴν τεκνογονία, εἶνε ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα. Ὕστερα ἀπὸ τὴ βλασφημία, ἔρχεται αὐτό. Σᾶς παρακαλῶ σήμερα, ποὺ τιμοῦμε τὴν Κοίμησι τῆς Παναγίας μας, ὅλοι, γυναῖκες καὶ ἄντρες, νὰ μιμηθοῦμε τὴ ζωή της, γιὰ νὰ ἔχουμε τὴν εὐλογία καὶ τὴν προστασία τῆς Παναγίας, τῆς Μάνας ὅλου τοῦ κόσμου· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. μονὴ Κοιμήσεως Θεοτόκου Κλαδορράχης – Φλωρίνης τὴν Πέμπτη 15-8-1968 πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 9-7-2024.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.