Ὁ ἅγιος Ἰακωβος και ἡ Ἐπιστολη του (Ὁμιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου Καντιωτου)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2634
Τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου
Τετάρτη 23 Ὀκτωβρίου 2024
Ὁμιλία του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστινου Καντιωτου
Ὁ ἅγιος Ἰακωβος και ἡ Ἐπιστολη του
Κάθε μέρα, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἑορτή· κάποιος ἅγιος ἢ ἅγιοι ἑορτάζουν. Σήμερα ἑορτάζει ὁ ἅγιος Ἰάκωβος. Ἀλλὰ ποιός Ἰάκωβος; διότι ἅγιοι μὲ τὸ ὄνομα Ἰάκωβος εἶνε δεκαεφτά (17). Ἀπ᾽ ὅλα τὰ πνευματικὰ αὐτὰ ἀστέρια ἐκεῖνο ποὺ λάμπει περισσότερο εἶνε τὸ σημερινό· καὶ πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τοὺς ἄλλους ὀνομάζεται Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος. Στὰ Εὐαγγέλια ἀναφέρονται τέσσερις ἀδελφοὶ τοῦ Χριστοῦ (βλ. Ματθ. 13,55. Μάρκ. 6,3)· ἕνας λοιπὸν ἀπὸ αὐτοὺς εἶνε ὁ Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος.
–Περίεργο πρᾶγμα· εἶχε ἀδέρφια ὁ Χριστός;
Μόνο προτεστάντες καὶ χιλιασταί (ἰεχωβῖτες) λένε, ὅτι ἡ Παναγία εἶχε κι ἄλλα παιδιὰ ἀπὸ τὸν Ἰωσήφ. Ὄχι· εἶνε ὕβρις αὐτό. Ἡ Παναγία ἔμεινε παρθένος πάντοτε· καὶ προτοῦ νὰ γεννήσῃ, καὶ κατὰ τὴ γέννησι, καὶ μετὰ τὴ γέννησι· γι᾽ αὐτὸ λέγεται ἀειπάρθενος. Ἔχει μεγάλη σημασία αὐτό.
–Μὰ τότε γιατί λέει ἔτσι τὸ Εὐαγγέλιο;
Ἐξηγεῖται. Κατὰ τὴν παράδοσι ὁ ἅγιος Ἰωσὴφ προτοῦ νὰ μνηστευθῇ τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο εἶχε ἄλλη γυναῖκα ἡ ὁποία πέθανε. Μ᾽ ἐκείνην ἀπέκτησε παιδιά, ἀγόρια καὶ κορίτσια, καὶ ὁ κόσμος, ποὺ δὲν μποροῦσε νὰ συλλάβῃ τὸ ἀπόρρητο μυστήριο τῆς θείας ἐνσαρκώσεως, τὰ θεωροῦσε ἀδέρφια τοῦ Ἰησοῦ. Ἔτσι καὶ ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὀνομάζεται ἀδελφόθεος.
Οἱ ἄνθρωποι, ἂν ἔχουν κανένα διακεκριμένο συγγενῆ (ὑπουργό, νομάρχη, καθηγητὴ πανεπιστημίου κ.λπ.) καυχῶνται γιὰ τὴ συγγένεια· ὁ ἅγιος Ἰάκωβος, παρὰ τὴ σχέσι του μὲ τὸ Χριστό, δὲν ὑπερηφανεύτηκε. Ὅπως ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ἦταν ταπεινὸς καὶ ἔλεγε ὅτι δὲν εἶνε ἱκανὸς νὰ σκύψῃ νὰ λύσῃ «τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων» τοῦ Κυρίου (Ματθ. 3,11. Μάρκ. 1,7. Λουκ. 3,16. Ἰω. 1,27), ἔτσι καὶ ὁ Ἰάκωβος ἦταν πολὺ ταπεινός· ὀνομάζει τὸν ἑαυτό του «δοῦλον Θεοῦ καὶ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Ἰακ. 1,1).
Ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ἦταν ἐνάρετος, εἰλικρινὴς καὶ δίκαιος, ἐγκρατὴς καὶ ἀσκητικός. Λίγοι ἄνθρωποι ἀγάπησαν τὴ νηστεία ὅπως αὐτός, καὶ λίγοι προσευχήθηκαν τόσο θερμά, ὧρες γονυπετής, ὅπως ὁ Χριστὸς στὴ Γεθσημανῆ· ἀπὸ τὶς γονυκλισίες τὰ γόνατά του ἔκαναν κάλους. Ἦταν ἐπίσης φίλος τῆς ἐλεημοσύνης, τῆς ἐν Χριστῷ ἀγάπης.
Ἔμεινε στὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας. Μαζὶ μὲ τὸν Πέτρο καὶ τὸν Ἰωάννη ἦταν οἱ «στῦλοι» (Γαλ. 2,9) – στυλοβάτες τῆς Ἐκκλησίας. Χρημάτισε ἐπίσης πρῶτος ἐπίσκοπος τῆς ἐκκλησίας τῶν Ἰεροσολύμων· τὸν βλέπουμε νὰ προεδρεύῃ στὴν Ἀποστολικὴ Σύνοδο, τὴν πρώτη Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας (βλ. Πράξ. κεφ. 15ο), ἡ ὁποία ἔλυσε τὸ δύσκολο πρόβλημα τῆς περιτομῆς.
Ἡ δρᾶσι του ὅμως προκάλεσε ἀντίδρασι. Οἱ ἰουδαῖοι τὸν συνέλαβαν, τὸν ὡδήγησαν στὸ ναὸ τοῦ Σολομῶντος, τὸν ἀνέβασαν, στὸ πτερύγιο, σὲ ὑψηλὸ ἄκρο· ἀπὸ ᾽κεῖ τοῦ ᾽δωσαν μιὰ σπρωξιά, τὸν ἔρριξαν κάτω, καὶ ἐκεῖ ἄφησε τὴν τελευταία του πνοὴ μαρτυρικῶς.
* * *
Αὐτὸς μὲ λίγα λόγια ἦταν ὁ ἅγιος Ἰάκωβος, ὁ ὁποῖος μᾶς ἄφησε ὡς ἱερὸ θησαυρὸ τὴν Ἐπιστολή του, ποὺ εἶνε γεμάτη διδάγματα. Θὰ προσπαθήσω μὲ συντομία νὰ σᾶς πῶ μερικά.
Ἂν εἶσαι, λέει, Χριστιανός, τότε ὅπως ὁ Χριστὸς καὶ ὅλοι οἱ ἅγιοι ἔδειξαν ὑπομονὴ στοὺς πειρασμούς, κ᾽ ἐσὺ στὶς δοκιμασίες νά ᾽χῃς ὑπομονή. Οἱ πιστοὶ εἶνε ἀνδρεῖοι καὶ μὲ τὶς δοκιμασίες καθαρίζονται καὶ λάμπουν (βλ. Ἰακ. 1,1,12).
Ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ἀπαντᾷ καὶ σὲ ἕνα φιλοσοφικὸ ἐρώτημα ποὺ βασανίζει τὸν ἄνθρωπο· Ἀπὸ ποῦ προῆλθε τὸ κακό; Μερικοὶ ἔλεγαν· ἀπὸ τὸ Θεό. Τοὺς ἀπαντᾷ· ὁ Θεὸς δὲν εἶνε ἡ πηγὴ τοῦ κακοῦ, εἶνε πηγὴ μόνο ἀγαθῶν δωρημάτων. Ἀρχὴ τοῦ κακοῦ εἶνε ὁ διάβολος καὶ ἡ κακὴ ἐπιθυμία τοῦ ἀνθρώπου· ὁ ἄνθρωπος πειράζεται ὑπὸ τῶν ἰδίων του παθῶν «ἐξελκόμενος καὶ δελεαζόμενος» (βλ. ἔ.ἀ. 1,13-18).
Διδάσκει ἀκόμα ὁ ἅγιος Ἰάκωβος, ὅτι δὲν ἀρκεῖ μόνο νὰ διαβάζουμε τὸ Εὐαγγέλιο, νὰ ἐρχώμαστε στὴν ἐκκλησία, νὰ εἴμαστε ἀκροαταί· πρέπει νὰ εἴμαστε καὶ ποιηταί, νὰ ἐκτελοῦμε τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ· εἰ δ᾽ ἄλλως, μοιάζουμε μὲ κάποιον ποὺ πάει στὸν καθρέφτη, βλέπει τὴ μορφή του, καὶ μόλις ἀπομακρύνεται λησμονεῖ ἀμέσως πῶς ἦταν (βλ. ἔ.ἀ. 1,22-25). Χρειάζεται ἔμπρακτη καὶ σταθερὴ ἐφαρμογή.
Νὰ εἴμαστε δίκαιοι, λέει, ἀμερόληπτοι, ἀντικειμενικοί· ὄχι νὰ τιμοῦμε τὸν πλούσιο καὶ νὰ περιφρονοῦμε τὸν φτωχό. Νὰ μὴ προσωποληπτοῦμε· νὰ ἐκτιμοῦμε τὴν ἀρετὴ ὅπου τὴ συναντήσουμε, εἴτε στὴν καλύβα εἴτε στὰ ἀνάκτορα (βλ. ἔ.ἀ. 2,1-9).
Κοντὰ στὴν πίστι νὰ ἔχουμε καὶ τὰ ἔργα τῆς πίστεως. Γιατὶ καὶ ὁ διάβολος πιστεύει ὅτι ὑπάρχει Θεός, ἀλλὰ τί μὲ τοῦτο; ἔργα δὲν ἔχει, διάβολος μένει. Ὅπως τὸ σῶμα χωρὶς τὴν ψυχὴ εἶνε νεκρό, ἔτσι καὶ ὁ Χριστιανὸς χωρὶς τὰ καλὰ ἔργα εἶνε νεκρός. «Ἡ πίστις χωρὶς τῶν ἔργων νεκρά ἐστι» (βλ. ἔ.ἀ. 2,14-26).
Ὁ ἀδελφόθεος μᾶς ἐφιστᾷ ἰδιαιτέρως τὴν προσοχὴ στὸ τί λέμε· προσοχὴ στὴ γλῶσσα, ἡ ὁποία «κόκκαλα δὲν ἔχει καὶ κόκκαλα τσακίζει». Ἡ γλῶσσα φλυαρεῖ, πριονίζει· αἰσχρολογεῖ, βλαστημάει, καταριέται, διαβάλλει, συκοφαντεῖ. Μικρὸ μέλος τοῦ σώματος εἶνε, ἀλλὰ μεγάλη καταστροφὴ προξενεῖ, ὅπως μιὰ μικρὴ σπίθα μπορεῖ νὰ κάψῃ ἕνα ὁλόκληρο δάσος (βλ. ἔ.ἀ. 3,2-12)· ἔτσι ἕνας λόγος κακὸς μπορεῖ π.χ. νὰ χωρίσῃ ἕνα ἀντρόγυνο. Καὶ αὐτὸ εἶνε σύμφωνο μὲ τὸ λόγο τοῦ Χριστοῦ ποὺ εἶπε, ὅτι θὰ δικαστοῦμε γιὰ κάθε λόγο ποὺ ξεφεύγει ἀπὸ τὸ στόμα μας (βλ. Ματθ. 5,22).
Καυτηριάζει ἀκόμη ὁ ἅγιος Ἰάκωβος μία σοβαρὴ καὶ πολὺ διαδεδομένη ἁμαρτία, ποὺ φοβοῦμαι ὅτι καὶ μόνο γι᾽ αὐτὴν πολὺ θὰ τιμωρηθοῦμε· πρόκειται γιὰ τὸν ὅρκο. Κάθε μέρα χιλιάδες ὅρκοι δίδονται στὰ δικαστήρια. Λέει λοιπὸν ὁ ἅγιος ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα, ὅτι ὁ Χριστιανὸς δὲν πρέπει νὰ ὁρκίζεται (βλ. Ἰακ.. 5,12). Δυστυχῶς καὶ οἱ ἱερεῖς καὶ οἱ ἐπίσκοποι καὶ οἱ δικασταὶ μένουν ἀδιάφοροι. Μόνο κάπου – κάπου τολμηροὶ Χριστιανοὶ ἀρνοῦνται νὰ ὁρκιστοῦν καὶ προτιμοῦν νὰ ὑποστοῦν συνέπειες παρὰ νὰ παραβοῦν τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ. Ἐλπίζω κάποτε ὁ ὅρκος νὰ καταργηθῇ καὶ ν᾽ ἀπαλλαγῇ ὁ κόσμος ἀπὸ ἕνα μεγάλο κρίμα.
Ἐπίσης, γιὰ νὰ τελειώνω, ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ῥίχνοντας ἕνα βλέμμα στὴν κοινωνία ἀναστενάζει γιατὶ βλέπει τοὺς φτωχοὺς νὰ ὑποφέρουν ἀπὸ τοὺς πλουσίους, οἱ ὁποῖοι ἐκμεταλλεύονται τοὺς ἐργάτες, τοὺς στεροῦν τὸ μισθό τους καὶ ἀποκτοῦν ἔτσι τεράστιες περιουσίες. Διαβάστε νὰ δῆτε πῶς ἐκφράζεται ἐναντίον τῶν πλουσίων. Ἀλλοίμονό σας, λέει, θὰ τιμωρηθῆτε σκληρά. Σὰν τὰ θρεφτάρια τρῶτε τώρα καὶ παχαίνετε, σὰν τὰ μοσχάρια ποὺ ἑτοιμάζονται γιὰ σφαγή· ἔρχεται ὅμως ἡ τιμωρία, καὶ τότε ποῦ θὰ κρυφτῆτε; Μετανοῆστε καὶ κλάψτε (βλ. ἔ.ἀ. 5,1-6). Βλέπετε; Προτοῦ νὰ παρουσιαστῇ ὁ Μὰρξ καὶ οἱ ἐργατοπατέρες –ποὺ κόπτονται γιὰ τὰ δίκαια τῶν ἐργατῶν, ἐνῷ οἱ ἴδιοι ζοῦν πλουσιοπάροχα–, τὸ Εὐαγγέλιο καυτηριάζει τὴν πλεονεξία καὶ φιλαργυρία, ποὺ εἶνε μάστιγες τοῦ κόσμου καὶ πηγὴ ἀθλιοτήτων.
Ὁ τελευταῖος λόγος τοῦ ἁγίου Ἰακώβου, τὸ ῥητὸ μὲ τὸ ὁποῖο κλείνει τὴν Ἐπιστολή του, εἶνε μιὰ ζυγαριὰ ποὺ μᾶς βγάζει ὅλους σκάρτους· ἐμετρήθης, ἐζυγίσθης, καὶ εὑρέθης ἐλλιπής (βλ. Δαν. 5,25-28). Ποιά εἶνε ἡ ζυγαριά; Σᾶς ἐρωτῶ νὰ μοῦ πῆτε· ποιός ἀπὸ σᾶς προσπαθεῖ κάθε φορὰ νὰ φέρῃ κ᾽ ἕναν ἄλλο στὴν ἐκκλησία; Οἱ ἴδιοι ἐσεῖς συχνὰ σέρνετε τὰ πόδια σας μὲ κάποια δυσθυμία. Εἶσαι Χριστιανός; πιστεύεις στὸ Χριστό, ὅτι ἐκτὸς ἀπὸ αὐτὸν δὲν ὑπάρχει ἄλλος σωτήρας; Λοιπὸν τί κάθεσαι; Βλέπεις τὸ μασόνο, τὸ μαρξιστή, τὸ χιλιαστή, ποὺ φτάνουν μέχρι τὰ ἄκρα τῆς γῆς γιὰ νὰ διαδώσουν τὸ «εὐαγγέλιό» τους, νὰ ἑλκύσουν κάποιον στὸ πιστεύω τους; Ὅλοι ἐργάζονται· σὺ ὁ Χριστιανὸς μένεις ἄπρακτος; Δὲν ἔχεις καρδιὰ καὶ γλῶσσα; Πότε ὅμως ἄνοιξες τὸ στόμα σου καὶ μίλησες γι᾽ αὐτὸν ποὺ σὲ σῴζει; Ὅταν τὸ 1968 κατηχούσαμε τοὺς τσιγγάνους στὴ Φλώρινα, τοὺς ῥώτησα· –Ἀκούσατε ποτὲ γιὰ τὸ Χριστό; –Δὲν μᾶς εἶπε κανεὶς τίποτα. –Κανείς; –Κανείς. Τότε ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς πετάχτηκε καὶ λέει· –Ἄκουσα ἐγὼ κάποιον νὰ λέῃ γιὰ τὸ Χριστό. –Μπράβο, λέω· ποῦ τὸ ἄκουσες; (καὶ ἡ ἀπάντησί του μὰ μὴ γελάσετε, νὰ κλάψετε·) –Τὸ ἄκουσα, λέει, ὅταν τὸν βλαστημᾶνε. Ἀκοῦτε; μόνο ὅταν τὸν βλαστημᾶνε ἀκούγεται ἡ λέξι Χριστός. Θεέ μου Θεέ μου, τί ψεύτικοι, τί νερόβραστοι, τί νεκροὶ χριστιανοί! Χριστιανὸς ποὺ δὲν ὁδηγεῖ καὶ ἄλλους στὸ Χριστό, δὲν εἶνε Χριστιανός! Ὅποιος, λέει ὁ ἀπόστολος σήμερα, ἐπιστρέψῃ ἕνα πλανεμένο, αὐτὸς θὰ «καλύψει πλῆθος ἁμαρτιῶν» (Ἰακ. 5,20)· κοντὰ σ᾽ αὐτόν, ποὺ θὰ σωθῇ, θὰ σωθοῦμε κ᾽ ἐμεῖς.
* * *
Ἡ Ἐπιστολὴ τοῦ ἁγίου Ἰακώβου, ἀδελφοί μου, εἶνε ἕνα ἀπὸ τὰ 27 θεόπνευστα βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης, γραμμένο μὲ δάκρυα καὶ αἷμα μαρτυρίου. Γι᾽ αὐτὸ μένει στὸν αἰῶνα. Εἶνε ἕνα περιβόλι τοῦ Θεοῦ. Κ᾽ ἐγὼ μπῆκα σήμερα σ᾽ αὐτό, ἔκοψα μερικὰ λουλούδια, ἔφτειαξα μιὰ ἀνθοδέσμη καὶ σᾶς τὴν προσφέρω. Σᾶς παρακαλῶ, ἐπισκεφθῆτε σήμερα τὸ περιβόλι αὐτό· καὶ προτοῦ νὰ κλείσῃ ἡ ἡμέρα διαβάστε την! σᾶς βάζω κανόνα. Ἐὰν τὸ κάνετε, θὰ δοξάσετε τὸ Θεό, ποὺ ἀνέδειξε μέσα στὴν Ἐκκλησία του τέτοιους μάρτυρες ἀποστόλους, τέτοιους μεγάλους ἄνδρες, οἱ ὁποῖοι ἀποδεικνύουν, ὅτι ὁ Χριστὸς ζῇ καὶ βασιλεύει εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Κυριακὴ 23-10-1983 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 26-8-2024.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.