Ἀδελφοι, «μετανοειτε»! «Ἀπο τοτε ἤρξατο ὁ Ἰησους κηρυσσειν & λεγειν· Μετανοειτε· ἤγγικε γαρ ἡ βασιλεια των ουρανων» (Ματθ. 4,17)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΒ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2648
Κυριακὴ μετὰ τὰ Φῶτα (Ματθ. 4,12-17)
12 Ἰανουαρίου 2025
Ἀδελφοι, «μετανοειτε»!
«Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς κηρύσσειν καὶ λέγειν· Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. 4,17)
Ὅλα τὰ λόγια, ἀγαπητοί μου, ποὺ εἶπε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, εἶνε ἀνεκτίμητα· γλυκύτερα «ὑπὲρ μέλι», πολυτιμότερα «ὑπὲρ χιλιάδας χρυσίου καὶ ἀργυρίου». Ὅπου κι ἂν τὰ εἶπε, στὸ τραπέζι ἢ στὸ δρόμο, στὸ γάμο ἢ στὴν κηδεία, στὸν αἰγιαλὸ ἢ στὸ πλοῖο, στὸ ὄρος ἢ στὴν ἔρημο, στὴ γαλήνη ἢ στὴ φουρτούνα, στὴν ἀγωνία τῆς Γεθσημανῆ ἢ στὴν ὀδύνη τοῦ Γολγοθᾶ, ἔχουν ἀσύλληπτη μυστικὴ δύναμι· ὅλα, μέχρι καὶ τὸν τελευταῖο του λόγο, τὸ ὕστατο «Τετέλεσται» (Ἰω. 19,30).
Ἐὰν τώρα ἀναρωτηθῆτε ποιός ἦταν ὁ πρῶτος λόγος ποὺ βγῆκε ἀπὸ τὰ πανάχραντα χείλη τοῦ Κυρίου μας, σᾶς ἀπαντῶ· εἶνε αὐτὸ ἀκριβῶς ποὺ ἀκούσαμε σήμερα στὸ ἱερὸ εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς μετὰ τὰ Φῶτα (βλ. Ματθ. 4,12-17). Εἶνε μία λέξι. Ἄχ αὐτὴ ἡ λέξι! Ἂν ὑπῆρχε τρόπος καὶ γιὰ σᾶς ποὺ ἀκοῦτε καὶ γιὰ μᾶς ποὺ κηρύττουμε νὰ μπῇ στὴν καρδιά μας, νὰ τὴν αἰσθανθοῦμε, νὰ τὴ ζήσουμε· ἂν αὐτὴ ἡ λέξι ἐφαρμοζόταν ἀπ᾽ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, τούτη ἡ γῆ δὲν θὰ ἦταν κόλασι, θὰ ἦταν παράδεισος. Καὶ ἡ λέξι αὐτὴ εἶνε «Μετανοεῖτε» (ἔ.ἀ. 4,17).
Γιὰ τὴ μετάνοια θὰ ποῦμε. Δὲν πρόκειται, στὰ λίγα λεπτὰ ποὺ διαθέτουμε νὰ ἐξηγήσω σὲ πλάτος καὶ βάθος τὰ νοήματα ποὺ περιέχει. Ὅσοι θέλουν μποροῦν νὰ διαβάσουν τὸ μικρὸ βιβλιαράκι «Ἡ μετάνοια», ποὺ ἔγραψε ὁ ἀείμνηστος ἱεροκήρυκας τοῦ μητροπολιτικοῦ ναοῦ Ἀθηνῶν π. Σεραφεὶμ Παπακώστας (1892-1954· βλ. Ἰω. Θ. Κολιτσάρα, Σεραφεὶμ Παπακώστας, Ἀθῆναι 198017, σ. 80). Ἐγὼ μὲ δύο – τρία παραδείγματα θὰ προσπαθήσω νὰ δώσω μιὰ εἰκόνα τῆς μετανοίας.
* * *
Κάποτε, πᾶνε χρόνια τώρα, μπῆκα σ᾽ ἕνα αὐτοκίνητο νὰ πάω ἀπὸ τὴ Θεσσαλονίκη στὴν Κοζάνη. Σὲ κάποιο μέρος τῆς διαδρομῆς, πρὸς τὸ Βέρμιο ὄρος, εἶνε ἡ Καστανιά, ἕνα δύσκολο πέρασμα, στὸ ὁποῖο ἔχουν γίνει πολλὰ δυστυχήματα. Ἐκεῖ λοιπὸν τὸ αὐτοκίνητο ξέφυγε, πλησίασε στὴν ἄκρη τοῦ δρόμου καὶ ὅλοι οἱ ἐπιβάτες κρατήσαμε τὴν ἀναπνοή μας. Λίγο ἀκόμη καὶ τὸ αὐτοκίνητο θά ᾽πεφτε κάτω, σὲ χαράδρα 300-400 μέτρων, καὶ δὲν θὰ γλύτωνε οὔτε ἕνας. Ἀλλὰ τὴν ὥρα ἐκείνη ἕνας πολὺ ἱκανὸς Κοζανίτης σωφφὲρ τὴν τελευταία στιγμὴ κατώρθωσε νὰ στρίψῃ τὸ τιμόνι καὶ νὰ σωθοῦμε. Μόλις φύγαμε ἀπὸ τὸν κίνδυνο ὅλοι ἀναπνεύσαμε κι ὁ ὁδηγός, ἱδρωμένος ἀπὸ τὴν ἔντασι τῶν δυνάμεών του, εἶπε· Δόξα σοι, ὁ Θεός, σωθήκαμε! Μὲ μία στροφὴ τοῦ τιμονιοῦ σώθηκε τὸ αὐτοκίνητο καὶ οἱ ἐπιβάτες.
Ἢ ὑποθέστε, ὅτι ταξιδεύετε μ᾽ ἕνα πλοῖο, εἶστε μέσα πολλοὶ ἐπιβάτες, ἀλλὰ ὁ καπετάνιος ἀπὸ λάθος δὲν χάραξε σωστὰ τὴ γραμμὴ πλεύσεως, καὶ τὸ πλοῖο, ἀντὶ νὰ πηγαίνῃ πρὸς τὸ λιμάνι, κινδυνεύει ἀπὸ στιγμὴ σὲ στιγμὴ νὰ πέσῃ ἐπάνω σὲ βράχο· τὴ στιγμὴ ἐκείνη ὅμως κάποιος ναύτης ἢ καὶ ἐπιβάτης ποὺ βλέπει τὸν κίνδυνο ἀνεβαίνει στὴ γέφυρα καὶ φωνάζει στὸν πλοίαρχο· Χανόμαστε, ἄλλαξε γραμμή! καὶ τότε ὁ καπετάνιος τελευταία στιγμὴ κάνει μεγάλη στροφή, 180 μοιρῶν, καὶ τὸ πλοῖο, ποὺ πήγαινε νὰ πέσῃ ἐπάνω στὰ βράχια, σῴζεται.
Τί θέλω μ᾽ αὐτὰ νὰ πῶ. Ὅτι κ᾽ ἐμεῖς ἐπιβάτες εἴμαστε· ἐπιβάτες ποὺ ταξιδεύουμε μὲ τὸ λεωφορεῖο τῆς ζωῆς, ἐπιβάτες ποὺ πλέουμε στὸν ὠκεανὸ τοῦ κόσμου, καὶ ὅτι ἔχουμε πάρει λάθος πορεία. Ἔχουμε ξεφύγει ἀπὸ τὴ γραμμή μας καὶ κάτω εἶνε τὸ χάος, ἡ χαράδρα τοῦ θανάτου· ἔχουμε ἀποκοιμηθῆ καὶ κινδυνεύουμε νὰ πέσουμε πάνω σὲ Φαλκονέρα, σὲ ἄγρια βράχια. Τί ἔκανε ὁ ὁδηγός; μὲ μιὰ τελευταία προσπάθεια ἔκανε στροφὴ καὶ σώθηκε. Τί ἔκανε ὁ καπετάνιος; στροφὴ 180 μοιρῶν καὶ σώθηκε τὸ πλοῖο, ὁ ἴδιος καὶ οἱ ἐπιβάτες του. Τί πρέπει νὰ κάνουμε κ᾽ ἐμεῖς; στροφή, ἀγαπητοί μου· στροφὴ σωτήρια 180 μοιρῶν. Ν᾽ ἀλλάξουμε πορεία ζωῆς. Διότι ὅλοι χάνουμε τὸ σωστὸ δρόμο, ὅλοι σφάλλουμε· δὲν ὑπάρχει ἄνθρωπος ποὺ δὲν σφάλλει. Ἂς φαίνεται ὅτι ἡ γραμμὴ ποὺ ἀκολουθοῦμε εἶνε ὀρθή. Ἐὰν τὴν ἐξετάσουμε ὄχι μὲ τὸ δικό μας μυαλὸ ἀλλὰ μὲ τὸ φῶς τοῦ Εὐαγγελίου, μὲ τὴν πεῖρα τῶν αἰώνων τῆς Ἐκκλησίας, θὰ δοῦμε, ὅτι ἡ πορεία μας εἶνε ἐσφαλμένη.
Τὴ Μεγάλη Παρασκευὴ στὴν πρωινὴ ἀκολουθία, στὸν ἑσπερινὸ τῆς Ἀποκαθηλώσεως, σὲ μία περικοπὴ τοῦ προφήτου Ἠσαΐα, ἀκοῦμε τὰ ἑξῆς λόγια· «πάντες ὡς πρόβατα ἐπλανήθημεν, ἄνθρωπος τῇ ὁδῷ αὐτοῦ ἐπλανήθη» (Ἠσ. 53,6). Σὰν πρόβατα ποὺ χάνουν τὸ δρόμο τους, πέφτουν μέσα σὲ φαράγγια κι ἀπὸ ὥρα σὲ ὥρα κινδυνεύουν νὰ τὰ φᾶνε λύκοι καὶ τσακάλια, ἔτσι κάθε ἄνθρωπος ἔχασε τὸ δρόμο του κ᾽ εἶνε ἀνάγκη νὰ τὸν ξαναβρῇ.
Τὸ «Μετανοεῖτε» εἶνε μία ἔντονη προτροπή, μία ἐντολὴ τοῦ Κυρίου πρὸς ὅλους, σὲ ὁποιαδήποτε κατάστασι καὶ ἂν βρίσκεται ὁ καθένας. «Μετανοεῖτε» λοιπόν, ἀδελφοί!
«Μετανοεῖτε», φιλάργυροι, ποὺ καὶ τὴ Μεγάλη Παρασκευή, ὅταν οἱ καμπάνες σημαίνουν κ᾽ ἡ Ἐκκλησία ψάλλει «Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου…» (Μ. Παρ. ἀντίφ. ιε΄), καὶ τότε ἀκόμα, κλεισμένοι στὰ καταστήματα τὰ μαγαζιὰ καὶ τὶς ἀποθῆκες σας, μετρᾶτε τὰ τριάκοντα ἀργύρια τοῦ Ἰούδα. Ἡ ὁδὸς τοῦ μαμωνᾶ, ποὺ ἀκολουθεῖτε, εἶνε λάθος. Καὶ μὲ ἀσήμι καὶ χρυσάφι ἀκόμα ἂν τὴ στρώσῃ ὁ διάβολος, στὸ τέλος ὑπάρχει ἡ ἀγχόνη τοῦ Ἰούδα· «…Βλέπε, χρημάτων ἐραστά», λέει, «τὸν διὰ ταῦτα (=τὰ χρήματα) ἀγχόνῃ χρησάμενον» (τροπ. Μ. Πέμ.). «Μετανοεῖτε», φιλάργυροι, πρὶν φτάσετε ἐκεῖ.
«Μετανοεῖτε», φιλήδονοι, ποὺ ζῆτε γιὰ τὶς διασκεδάσεις καὶ τὶς σαρκικὲς ἀπολαύσεις, ποὺ κρατᾶτε στὰ χείλη τὸ ποτήρι τῶν τέρψεων καὶ ῥουφᾶτε σταγόνα – σταγόνα τὸ χυμὸ τῆς τρυφῆς τοῦ κόσμου τούτου· «μετανοεῖτε», γιατὶ αὐτὸ τὸ «μέλι» στὸ τέλος θὰ σᾶς βγῇ φαρμάκι, ἀψίνθιο τῆς Ἀποκαλύψεως (8,11).
«Μετανοεῖτε», φιλόδοξοι καὶ ματαιόδοξοι, ποὺ ἀσθμαίνοντας ἀνεβαίνετε τὶς βαθμῖδες τῆς ἱεραρχίας καὶ προσπαθεῖτε νὰ καταλάβετε τὰ ὕψιστα ἀξιώματα, νομίζοντας ὅτι ζωὴ δίχως αὐτὰ δὲν ἔχει ἀξία· λοιπὸν ἡ ὁδὸς ποὺ βαδίζετε εἶνε ἀπατηλὴ καὶ στὸ τέλος σᾶς περιμένει ὁ Σολομῶν μὲ μιὰ πινακίδα ποὺ γράφει τὸ συμπέρασμά του· «Ματαιότης ματαιοτήτων, τὰ πάντα ματαιότης» (Ἐκκλ. 1,2· 12,8).
«Μετανοεῖτε», φιλέκδικοι, ποὺ μὲ σκληρὲς τὶς καρδιές, σφιγμένα τὰ δόντια, κ᾽ ἕτοιμες τὶς γροθιὲς ζητᾶτε ἐκδίκησι· ἡ ὁδὸς τῆς ἐκδικήσεως, ποὺ τραβᾶτε, εἶνε ὁδὸς ἀπωλείας.
«Μετανοεῖτε», ἁμαρτωλοὶ ἐν γένει. Νὰ ξέρετε· ἡ ὁδὸς τῆς ἁμαρτίας ποὺ βαδίζετε εἶνε ὁδὸς καταστροφῆς· στὸ τέλος της θὰ βρῆτε μιὰ ἐπιγραφὴ μὲ τὸ ῥητὸ τοῦ Παύλου «τὰ ὀψώνια τῆς ἁμαρτίας (=ὁ μισθὸς ποὺ πληρώνει ἡ ἁμαρτία τοὺς ἐργάτες της, εἶνε) θάνατος» (῾Ρωμ. 6,23).
«Μετανοεῖτε» λοιπὸν ὅλοι, γέροι καὶ νέοι, ἄντρες καὶ γυναῖκες, σὲ ὁποιαδήποτε θέσι καὶ κατάστασι κι ἂν εἶστε.
* * *
Μεγάλη δύναμις ἡ μετάνοια, ἀδελφοί. Ξέρετε πῶς μοιάζει; Σὰν νά ᾽χετε ἕνα βράχο σκληρό· ἀνοίγετε στὴ μέση του βαθειὰ μιὰ τρύπα, βάζετε μέσα δυναμίτη, τοῦ δίνετε φωτιά, καὶ βλέπετε τὸ βράχο νὰ σπάῃ. Βράχος εἶνε τὰ ἁμαρτήματά μας, τὰ πάθη μας· καὶ ἡ μετάνοια εἶνε ἡ πυρίτιδα, ὁ δυναμίτης, ποὺ σπάει τὴν καρδιά μας καὶ τὴν κάνει «καρδίαν συντετριμμένην καὶ τεταπεινωμένην» (Ψαλμ. 50,19) ἐνώπιον τοῦ Κυρίου.
Νὰ μετανοήσουμε λοιπόν, ἀδελφοί μου, χωρὶς ἀναβολή· τώρα, σήμερα, ὄχι αὔριο. Γιατὶ τὸ σήμερα εἶνε δικό μας (βλ. Ἑβρ. 3,13), τὸ αὔριο ὄχι. Τώρα νὰ μετανοήσουμε· τώρα, ποὺ ἔχουμε τὰ πόδια καὶ μποροῦμε νὰ τρέξουμε στὸν πνευματικό· τώρα, ποὺ ἔχουμε τὰ χέρια καὶ μποροῦμε νὰ κάνουμε τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ (θά ᾽ρθῃ ὥρα ποὺ οὔτε τὸ σταυρό μας δὲν θὰ μποροῦμε νὰ κάνουμε)· τώρα, ποὺ ἔχουμε τὸ μυαλὸ καθαρὸ καὶ μποροῦμε νὰ σκεφτοῦμε· τώρα, ποὺ ἡ καρδιὰ χτυπάει ἀκόμα κανονικά· τώρα, ποὺ ἡ γλῶσσα μπορεῖ νὰ ἐκφρασθῇ, μπορεῖ νὰ πῇ τὸ σπουδαιότερο λόγο, «Πάτερ, ἥμαρτον» καὶ «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ» (Λουκ. 15,21· 18,13) (θά ᾽ρθῃ ὥρα ποὺ τὰ λόγια θὰ μπερδεύωνται). Τώρα λοιπὸν εἶνε καιρὸς μετανοίας καὶ ἐπιστροφῆς. Τὸ αὔριο εἶνε τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος ὁρίζει «χρόνους ἢ καιρούς…» (Πράξ. 1,7).
Μὴν τὸ πάθουμε κ᾽ ἐμεῖς ὅπως τό ᾽παθε ἕνας ἀρχαῖος βασιλιᾶς, ὁ Ἀρχίας στὴ Θήβα. Αὐτὸς γλεντοκοποῦσε τὴ νύχτα στὸ ἀνάκτορό του καὶ δὲν ὑπολόγιζε τοὺς ἀντιπάλους του οἱ ὁποῖοι ἑτοιμάζονταν νὰ τὸν ἀνατρέψουν. Ἕνας φίλος του ἔμαθε τὰ σχέδιά τους καὶ τοῦ ἔστειλε ἀπὸ τὴν Ἀθήνα γράμμα, νὰ τὸν εἰδοποιήσῃ γιὰ τὸν κίνδυνο. Ὁ ἀγγελιοφόρος τοῦ ἔδωσε τὴν ἐπιστολὴ τὴν ὥρα ποὺ γλεντοῦσε καὶ πρόσθεσε· –Ἄνοιξέ της ἀμέσως, ἐπείγει· σοῦ γράφει κάτι πολὺ σοβαρό. Ὁ Ἀρχίας ἀπάντησε ἀδιάφορα· –«Ἐς αὔριον τὰ σπουδαῖα» (=αὔριο τὰ ἐπείγοντα), καὶ συνέχισε τὸ γλέντι του. Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν, νὰ μὴ φτάσῃ στὸ αὔριο· οἱ ἐχθροί του ἐκείνη τὴ νύχτα μπῆκαν στὰ ἀνάκτορα μὲ σπαθιὰ γυμνωμένα, τὸν ἀνέτρεψαν καὶ τὸν σκότωσαν. Τελείωσε ἄδοξα ἡ ζωή του.
Καὶ σ᾽ ἐμᾶς τώρα ὁ φύλακας ἄγγελός μας φωνάζει· «Μετανοεῖτε». Ἀλλὰ δυστυχῶς μετάνοια δὲν ὑπάρχει· μέσα σὲ χίλιους ἀμφιβάλλω ἐὰν δέκα ἔχουν μετανοήσει ἀληθινά, ὅπως θέλει ὁ Θεός. Δύσκολο πρᾶγμα ἡ μετάνοια! εὐκολώτερα ξερριζώνεις ἕνα βουνό, παρὰ ν᾽ ἀλλάξῃς ζωή.
* * *
Ἂς καθήσουμε λοιπόν, ἀγαπητοί μου, σήμερα ποὺ ἀκούσαμε τὸ «Μετανοεῖτε» νὰ ἐξετάσουμε· ἐμεῖς ἔχουμε μετανοήσει; Καὶ ἂν μὲν ἔχουμε, ἔχει καλῶς· ἐὰν δὲν ἔχουμε, οὐαὶ τῷ κόσμῳ! ἡ Ἀποκάλυψις λέει, ὅτι ὁ Θεὸς δίνει στοὺς ἀνθρώπους προθεσμίες νὰ μετανοήσουν, κι αὐτοὶ ἀμελοῦν (βλ. 2,21· 6,11).
Ἡ ἐποχή μας εἶνε σκληρή, ἐποχὴ ἀμετανοησίας. Ἄλλοτε οἱ ἄνθρωποι ἕνα λόγο ἄκουγαν, καὶ μετανοοῦσαν· τώρα χίλια κηρύγματα ν᾽ ἀκούσουν, δὲν μετανοοῦν.
Εἴθε ὁ Θεὸς νὰ μᾶς δώσῃ φωτισμό, ὥστε γιὰ ὅλους τὸ ἔτος ποὺ ἄρχισε νά ᾽νε ἔτος μετανοίας καὶ ἐπιστροφῆς στὸ Θεό. Κι ὅταν μετανοήσουμε καὶ ἐπιστρέψουμε στὸ Θεό, τότε καὶ ἡ οἰκογένεια καὶ τὸ ἔθνος θὰ βαδίσουν τὴν ὁδὸ τῆς σωτηρίας καὶ τοῦ ἐλέους· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Βύρωνος – Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 14-1-1968 τὸ πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 18-12-2024.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd …΄Φ τῆς σειρᾶς «ΣΚΟΠΟΝ ΔΕΔΩΚΑ ΣΕ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.