Αυγουστίνος Καντιώτης



Τεσσερις συνοδοι της μετανοιας – «…Παραλυτικον φεροντες αιρομενον ὑπο τεσσαρων» (Μαρκ. 2,3)

date Μαρ 15th, 2025 | filed Filed under: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΑ΄  Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1049(2)
Κυριακὴ Β΄ Νηστειῶν (Μᾶρκ. 2,1-12).   16 Μαρτίου 2025 (2004)
Συντάκτης (†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Ν. Καντιώτης

Τεσσερις συνοδοι της μετανοιας

«…Παραλυτικὸν φέροντες αἰρόμενον ὑπὸ τεσσάρων» (Μᾶρκ. 2,3)

++Σήμερα, ἀγαπητοί μου, Δευτέρα (Β΄) Κυρι­ακὴ τῶν Νηστειῶν τῆς ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὥρισε νὰ ἑορτάζεται ἕνας ἅγιος, ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς· ὑπάρχουν πολλοὶ ἅγιοι Γρηγόριοι, καὶ πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τοὺς ἄλλους αὐτὸς ἐπονομάζεται Παλαμᾶς.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ἔχει μία θαυ­μάσια ὁμιλία ἐπάνω στὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο. Θὰ τολμήσω νὰ πάρω μερικὰ ἄνθη καὶ θὰ τὰ προσφέρω στὴν ἀγάπη σας, σὰν μιὰ μικρὰ ἀνθοδέσμη.

* * *

Στὰ χρόνια τοῦ Χριστοῦ σὲ μιὰ πόλι τῆς Γα­λιλαίας, τὴν Καπερναούμ, ζοῦσε κάποιος ἀσθενής. Ἦταν παράλυτος σωματικῶς ἐξ αἰ­τίας τῶν ἁμαρτιῶν του. Ῥίζα ὅλων τῶν ἀσθενειῶν εἶνε ἡ ἁμαρτία. Καὶ ἐπιστημονικῶς ἀκόμη εἶνε ἀποδεδειγμένο, ὅτι ἡ ἁμαρτία, ἐκτὸς τῶν ἄλλων συνεπειῶν ποὺ ἔχει, τσακίζει τὰ νεῦρα τοῦ ἀνθρώπου· τὸν ὁδηγεῖ συντομώτερα στὸν τάφο. Γνώρισα στὴν Ἀθήνα, στὸ Ἄ­συλο τῶν Ἀνιάτων ἕνα νέο, ἀθλητὴ πρώτης τάξεως. Σήκωνε –ὅταν ἦταν καλά– 150 κιλὰ σὰν νὰ ἦταν πούπουλο. Κατόπιν, δὲν μποροῦ­σε νὰ σηκώσῃ οὔτε τὸ κουτάλι του. Γιατί; Διότι ἔπεσε στὴν πορνεία καὶ στὴ μοιχεία, μὲ δεκάδες γυναῖκες. Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν νὰ παραλύσῃ. «Τὰ ὀψώνια τῆς ἁμαρτίας θάνατος», λέει ἡ Καινὴ Διαθήκη (Ῥωμ. 6,23).
Παρέλυσε λοιπὸν ὁ ἀσθενὴς τοῦ εὐαγγελίου ἐξ αἰτίας τῶν ἁμαρτιῶν του. Καὶ κανένας γιατρὸς καὶ κανένα φάρμακο δὲν μποροῦσε νὰ τὸν θεραπεύσῃ. Ξαφνικά, ἕνα ἀστέρι φώτισε τὸν σκοτεινὸ οὐρανὸ τῆς ζωῆς του. Ἄ­κου­σε, ὅτι ἦρθε στὴν Καπερναοὺμ ὁ Χριστός. Τότε μιὰ ἐλπίδα γεννήθηκε στὴν καρδιά του. Εἶπε μέσα του· Αὐτὸ ποὺ δὲν μπόρεσαν νὰ κά­νουν οἱ γιατροὶ καὶ τὰ φάρμακα, θὰ τὸ κάνῃ ἐκεῖνος· ὁ Χριστὸς θὰ μὲ κάνῃ καλά!

Γι᾿ αὐτὸ ἤθελε νὰ πάῃ κοντά του. Ἀλλὰ πῶς; Πόδια εἶχε, καὶ πόδια δὲν εἶχε. Ἦταν πάνω στὸ κρεβάτι σὰν νεκρός, ζωντανὸς νεκρός. Τότε βρέθηκαν τέσσερις φιλάνθρωποι· τὸν σήκωσαν στὰ χέρια γιὰ νὰ τὸν πᾶνε στὸ Χριστό.
Ποῦ ἦταν ὁ Χριστός; Σ᾿ ἕνα σπίτι δίδασκε. Καὶ ἦταν τόσος κόσμος, ποὺ μῆλο νὰ ἔρριχνες, δὲν ἔπεφτε στὴ γῆ. Συνωστισμὸς μεγάλος. Οἱ τέσσερις σπλαχνικοὶ ἄνθρωποι μὲ τὸν παράλυτο δὲν ἀπογοητεύθηκαν. Ἀνέβηκαν στὴ σκεπή, ἔβγαλαν τὰ κεραμίδια καὶ ἄνοιξαν μιὰ ὀπή· ἀπὸ ᾿κεῖ, μὲ σχοινιά, κατέβασαν τὸν παράλυτο μπροστὰ στὸ Χριστό.
Ὅλοι περίμεναν, ὁ Χριστὸς νὰ τὸν κάνῃ ἀ­μέσως καλά. Ἀλλὰ ὁ Κύριος ἔκανε κάτι ἄλλο, χίλιες φορὲς ἀνώτερο· θεράπευσε πρῶτα τὴν ψυχή του. Τοῦ εἶπε· «Παιδί μου, σοῦ συγχωροῦνται οἱ ἁμαρτίες σου» (Μᾶρκ. 2,5).
Ἀκούγοντας τὸ λόγο αὐτὸ οἱ γραμματεῖς καὶ οἱ φαρισαῖοι σκανδαλίστηκαν· γιατὶ ἤξεραν, ὅτι μόνο ὁ Θεὸς μπορεῖ νὰ συγχωρῇ ἁ­μαρτίες. Ἀλλὰ ὁ Χριστὸς δὲν ἦταν ἁπλὸς ἄν­θρωπος· ἦταν καὶ Θεός. Καὶ τοὺς τὸ ἀπέδειξε αὐτὸ στὴ συνέχεια – πῶς; Θεραπεύοντάς του καὶ τὸ σῶμα. Τὰ τσακισμένα νεῦρα του ξαναβρῆκαν τὴν ὑγεία τους. Σήκωσε τὸ κρεβάτι του καὶ πῆγε στὸ σπίτι του.
Αὐτό, μὲ λίγα λόγια, εἶνε τὸ σημερινὸ εὐ­αγγέλιο (βλ. Μᾶρκ. 2,1-12)· ἡ θεραπεία ἑνὸς παραλύτου.

* * *

Θὰ πῆτε· Ἐμᾶς δὲν μᾶς ἐνδιαφέρει τὸ θαῦ­μα αὐτό· ἐμεῖς ἔχουμε καὶ πόδια καὶ χέρια…
Τὸ θεωρεῖτε αὐτὸ μικρό; Νὰ εὐχαριστῆτε τὸ Θεό. Ἕνας διαπρεπὴς καθηγητὴς πανεπιστη­μίου, τῆς νευρολογίας, μοῦ ἔλεγε· Πιστεύω στὸ Θεὸ ἀκραδάντως· γιατὶ ἔτσι μόνο νὰ κουνή­σω τὸ χέρι μου, αὐτὸ φωνάζει ὅτι ὑπάρχει Θεός!
Δόξα τῷ Θεῷ, ἀπὸ σᾶς δὲν εἶνε κανεὶς παράλυτος. Ἀλλ᾿ ἐνῷ δὲν εἴμαστε παράλυτοι σω­ματικῶς, εἴμεθα παράλυτοι ψυχικῶς, ἀφοῦ δὲν κάνουμε τὸ καλό. Βλέπεις τὸν ἕνα· γλῶσσα ἔχει, ἀλλὰ εἶνε νεκρή. Μιλάει γιὰ ὅλα (γιὰ συν­οικέσια, γάμους καὶ ἄλλα κουτσομπολιά, γιὰ πολιτική, γιὰ μπάλλες…)· ἀλλὰ δὲν μιλάει γιὰ τὸ Θεό. Δὲν λέει ἕνα «Κύριε, ἐλέησον». Βλέπεις τὸν ἄλλο· ἀκούει ὅλες τὶς κουβέντες, τεν­τώνει τ᾿ αὐτί του στὸ ῥαδιόφωνο καὶ τὴν τηλε­όρασι, γιὰ ν᾿ ἀκούσῃ ὅλα τὰ βρωμερὰ καὶ ἀ­κατονόμαστα πράγματα· ἀλλὰ δὲν ἔχει αὐ­τιὰ γιὰ ν᾿ ἀκούσῃ λόγο Θεοῦ. Ἔχει νεκρὰ αὐ­τιά. Ἄλλοι πάλι δὲν ἔχουν πόδια γιὰ νὰ πᾶνε στὴν ἐκκλησία. Τρέχουν ὅπου εἶνε τοῦ διαβόλου τὸ θέλημα, ἀλλὰ στὸ δρόμο τοῦ Θεοῦ δὲν πᾶνε. Ὑπάρχουν ἄνθρωποι ποὺ ἔχουν νὰ πατήσουν στὴν ἐκκλησία 20 καὶ 30 χρόνια. Ἔχουν παράλυτα πόδια. Θὰ μποῦν στὴν ἐκκλησία μόνο ὅταν πεθάνουν καὶ θὰ τοὺς σηκώσουν τέσσερις νὰ τοὺς φέρουν γιὰ τὴν κηδεία, ἀλλὰ τότε θὰ εἶνε ἀργά. Ἄλλοι ἔχουν παράλυτα χέρια. Δὲν κάνουν ἐλεημοσύνη, δὲ᾿ βοηθοῦν τὸ φτωχό. Ἄλλοι πάλι ἔχουν νεκρὸ μυαλό. Δὲν σκέπτονται τὸ Θεό. Ἔχουν καρδιὰ χωρὶς εὐ­γενῆ αἰσθήματα.

* * *

Ν᾿ ἀπελπιστοῦμε; Ὄχι. Ἂς μιμηθοῦμε τὸν παράλυτο. Ὅπως ἐκεῖνος ζήτησε συνοδοὺς καὶ τὸν πῆγαν τέσσερις κοντὰ στὸ Χριστό, ἔτσι κ᾿ ἐμεῖς νὰ ζητήσουμε τοὺς τέσσερις συνοδούς, γιὰ νὰ μᾶς πᾶνε κοντὰ στὸ Χριστὸ καὶ νὰ αἰσθανθοῦμε τὴν αὔρα τοῦ οὐρανοῦ.
⃝ Ὁ πρῶτος συνοδὸς εἶνε τὸ «γνῶθι σαυτόν». Δὲν γνωρίζουμε τὸν ἑαυτό μας. Ἕνα σκοτάδι, μιὰ ὑπερηφάνεια, δὲν μᾶς ἐπιτρέπει νὰ γνω­ρίσουμε τὸν ἑαυτό μας, νὰ αἰσθανθοῦμε ὅτι εἴ­μαστε ἁμαρτωλοί. Σπάνιο πρᾶγμα ἄνθρωπος ν᾽ ἀναγνω­ρίζῃ τὴν ἁμαρτωλότητά του.
Θυμᾶμαι σ᾿ ἕνα χωριὸ τῶν Γρεβενῶν, ποὺ περιώδευα, συνάντησα ἕναν ἄγνωστο καὶ τοῦ λέω· –Καλησπέρα, ἀδελφέ μου συναμαρτωλέ. Τί ἤθελα νὰ τὸ πῶ; –Ἐγώ, μοῦ λέει, ἁμαρτωλός; ἐσεῖς οἱ παπᾶδες εἶστε ἁμαρτωλοί, ἐγὼ εἶμαι ἅγιος… Εἶδα κ᾿ ἔπαθα νὰ γλυτώσω ἀπ᾿ αὐτόν. Σημάδεψα τὴ φυσιογνωμία του, κι ὅταν πῆγα στὸ χωριὸ ρώτησα τὸν παπᾶ νὰ μάθω τί ἄνθρωπος εἶνε. –Ποῦ ἔτυχες! μοῦ λέει· αὐτὸς ἔχει ῥημάξει ὅλα τὰ κοττέτσια… Κι ὅμως ἐ­κεῖ­νος θεωροῦσε τὸν ἑαυτό του ἅγιο.
Τὸ πρῶτο λοιπὸν ποὺ χρειάζεται γιὰ τὴ σωτηρία μας εἶνε αὐτὸ ποὺ μᾶς συμβουλεύει ὁ ἅγιος Γρηγόριος· τὸ «γνῶθι σαυτόν», νὰ γνωρίσουμε τὸν ἑαυτό μας. Τὸ εἶχαν ὅλοι οἱ διδά­σκαλοι τῆς Ἐκκλησίας μας· προσπαθοῦσε νὰ τὸ ἐφαρμόσῃ κι ὁ Σωκράτης. Στὶς ἡμέρες μας ὅμως ὁ ἐγωισμὸς καὶ ἡ ἀλαζονεία εἶνε ὁ τάφος τῆς ἀνθρωπότητος. Ὁ ἀπόστολος Παῦ­λος, ποὺ εἶχε γνωρίσει τὸν ἑαυτό του, ἔλεγε· Ὁ «Χριστὸς… ἦλθεν εἰς τὸν κόσμον ἁμαρτωλοὺς σῶσαι, ὧν πρῶτός εἰμι ἐγώ» (Α΄ Τιμ. 1,15).
⃝ Πρῶτος συνοδὸς ἡ αὐτογνωσία. Δεύτερος ἡ ἐξαγόρευσι τῶν ἁμαρτιῶν. Ἐξετάζοντας προσεκτικὰ τὸν ἑαυτό μας, τὸν βρίσκουμε ἔ­νοχο σὲ πάρα πολλὲς ἁμαρτίες. Μόλις κάνου­με αὐτὴ τὴ διαπίστωσι, πρέπει νὰ πᾶμε στὸν πνευματικὸ πατέρα, καὶ ὄχι νὰ κρύβουμε τὶς ἁ­μαρτίες μέσα στὴν καρδιά μας. Ὅπως ὅταν νιώσῃ κάποιος ὅτι εἶνε ἄρρωστος τρέχει στὸ γιατρό, καὶ τοῦ δείχνει τὰ πλέον ἀπόκρυφα μέλη τοῦ σώματος, καὶ λέει Γιατρὲ πονῶ! καὶ ζητᾷ νὰ τὸν θεραπεύσῃ, ἔτσι κι ὁ ἁμαρτωλός· ὅταν αἰσθανθῇ ὅτι εἶνε ἀσθενὴς στὴν ψυχή, τρέχει στὸν ἐξομολόγο· δείχνει τὰ τραύμα­τα τῆς ψυχῆς του, καὶ ζητᾷ τὴ θεραπεία του.
⃝ Πρῶτος συνοδὸς ἡ αὐτογνωσία, δεύτερος ἡ ἐξομολόγησι. Ὁ τρίτος εἶνε ἡ ἀποχή. Ἁμάρτησες; Μετὰ τὴν ἐξομολόγησι, πὲς «στόπ!» σ᾿ ὅλες τὶς ἁμαρτίες. Κι ἂν καμμιὰ φορὰ ἐξ ἀδυναμίας ξαναπέσῃς, πάλι νὰ μετανοήσῃς.
⃝ Καὶ ὁ τέταρτος συνοδὸς εἶνε ἡ δέησι· «Κύριε, ἐλέησον». Κύριε, συχώρεσέ με.
Ὅταν ἔχῃς αὐτὰ τὰ τέσσερα, θὰ κάνῃς φτερά. Θὰ τρέξῃς στὸν πνευματικό, θὰ γονατίσῃς γιὰ νὰ ζητήσῃς συγχώρησι τῶν ἁμαρτι­ῶν, καὶ θ᾿ ἀκούσῃς ὅπως τότε ὁ παράλυτος ἀ­πὸ τὸ Χριστὸ τὸ «Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁ­μαρτίαι σου» (Μάρκ. 2,5). Ὁ πνευματικὸς ἔχει ἐξου­σία ἄνωθεν, ἐξουσία ποὺ δὲν ἔχουν οὔτε οἱ ἄγ­γελοι οὔτε οἱ ἀρχάγγελοι. Ὁ πιὸ ταπεινὸς ἱ­ε­ρεύς, ὅταν φορέσῃ τὸ πετραχήλι, δὲν εἶνε πλέ­ον ἄν­θρωπος· εἶνε ἐκπρόσωπος τοῦ Θεοῦ. Ἔ­χει ἀ­πὸ τὸ Θεὸ ἐξουσία «ἀφιέναι ἁμαρτίας» (ἔ.ἀ. 2,7).
Ὅλοι ἂς σπεύσουμε τὴν ἁγία καὶ Μεγάλη Τεσσαρακοστὴ νὰ ἐξομολογηθοῦμε καὶ νὰ αἰ­σθανθοῦμε τὴ χαρὰ τοῦ παραδείσου. «Ἐξωμολογήθηκα, καὶ παράδεισος ἄνθησε στὴν καρδιά μου», εἶπε ὁ Ντοστογιέφσκυ. Δοκιμάστε κ᾿ ἐσεῖς, γιὰ νὰ αἰσθανθῆτε αὐτὴ τὴ χαρά. Λυπηρὸ εἶνε ὅτι, ἐνῷ ἡ Ἐκκλησία φωνάζει, δὲν τὴν ἀκοῦμε. Ὁ ἐγωισμὸς δὲν ἀφήνει. Τρέξτε ὅλοι στὴν ἱερὰ ἐξομολόγησι, καὶ θ᾿ ἀκούσετε μέσ᾿ στὴν καρδιά σας νὰ ψάλλουν οἱ ἄγγελοι· «Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου»· ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Κων/νου & Ἑλένης Ἀμυν­ταίου τὴν 15-3-1987 μὲ ἄλλη ἔνδειξι τόπου καὶ ἄλλο τίτλο. Καταγραφὴ καὶ περικοπὴ 7-3-2004, ἐπανέκδοσις 14-2-2025.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd …΄Φ τῆς σειρᾶς «ΣΚΟΠΟΝ ΔΕΔΩΚΑ ΣΕ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.