Αυγουστίνος Καντιώτης



Ἡ ψυχη «Τι δωσει ἄνθρωπος ἀνταλλαγμα της ψυχης αυτου;» (Μαρκ. 8,37) Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου

date Μαρ 22nd, 2025 | filed Filed under: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Περίοδος Δ΄ – Ἔτος Κ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 953(2)

Κυριακὴ Γ΄ Νηστειῶν (Μᾶρκ. 8,34 – 9,1)
23 Μαρτίου 2025 (2003)

Ἡ ψυχὴ

«Τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (Μᾶρκ. 8,37)

π. Αυγουστινος ΚΣήμερα, ἀγαπητοί μου, βρισκόμαστε στὸ μέσον, στὴν καρδιὰ τῆς ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Εἶνε ἡ Τρίτη (Γ΄) Κυρια­κὴ τῶν Νηστειῶν. Ἡ Ἐκκλησία μας ὑψώνει στοὺς ναοὺς τῶν ὀρθοδόξων τὸν τίμιο σταυ­ρὸ καὶ ψάλλει· «Τὸν σταυρόν σου προσκυνοῦ­μεν, Δέσποτα, καὶ τὴν ἁγίαν σου ἀνάστασιν δοξάζομεν».
Τὴν ἡμέρα αὐτὴ ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὥρισε νὰ διαβάζεται τὸ εὐαγγέλιο ποὺ ἀκούσαμε (βλ. Μάρκ. 8,34 – 9,1). Περιέχει ἕνα λόγο, ποὺ ὅποιος τὸν ἀκούσῃ καὶ τὸν προσέξῃ, ὁ λόγος αὐτὸς συντρίβει καὶ τὴν πιὸ σκληρὴ καρδιά. Ποιός εἶνε ὁ λόγος αὐτός; «Τί δώσει ἄνθρωπος ἀν­τάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (ἔ.ἀ. 8,37).
Περὶ ψυχῆς ὁμιλεῖ ὁ Κύριος. Περὶ ψυχῆς θὰ ποῦμε κ᾿ ἐμεῖς λίγα λόγια.

* * *

Ψυχή!… λένε σήμερα οἱ ἄνθρωποι –καὶ μάλιστα ὡρισμένοι δῆθεν μορφωμένοι καὶ ἐπιστήμονες– καὶ κοροϊδεύουν τὸ θεμελιῶδες αὐ­τὸ δίδαγμα τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν ὑπάρχει, σοῦ λένε οἱ κράχτες τῆς ἀπιστίας καὶ τοῦ ὑλισμοῦ, δὲν ὑπάρχει ψυχή, παραμύθια εἶν᾿ αὐ­τά· ὕλη καὶ μόνο ὕλη ὑπάρχει… Καὶ κάποιος χειροῦργος καθηγητὴς τῶν Ἀθηνῶν, ὅταν στὸ χειρουργεῖο ἄγγιζε τὰ σπλάχνα, ἔψαχνε ὁ ἀ­νόητος νὰ βρῇ ἐκεῖ τὴν ψυχή· ζητοῦσε νὰ τὴ βρῇ μέσα στὰ ἔντερα τοῦ ἀνθρώπου!

Ἀλλὰ ἡ ψυχὴ δὲν εἶνε κάτι τὸ ὑλικό· δὲν ζυγίζεται σὲ πλάστιγγα. Ἡ ψυχή, ὅπως διδάσκουν οἱ ἀρχαῖοι καὶ ἐπικυρώνει ὁ Χριστός, εἶνε ἄυλη, πνευματικὴ καὶ ἀθάνατη. Εἶνε βέβαια ἀόρατη. Ὑπάρχουν ὅμως καὶ ἄλλα ἀόρα­τα πράγματα ποὺ παραδεχόμαστε τὴν ὕπαρξί τους. Ἀόρατος π.χ. εἶνε ὁ ἠλεκτρισμός, ὁ μα­γνητισμός, ἡ βαρύτητα· καὶ ὅμως παραδεχόμαστε ὅτι ὑπάρχουν ἀπὸ τὶς ἐνέργειες καὶ τ᾿ ἀ­ποτελέσματά τους. Κατὰ παρόμοιο τρόπο ἀπὸ ἄλλες ἐνέργειες βεβαιωνόμαστε ὅτι ὑ­πάρχει ψυχή. Ποιές εἶνε οἱ ἐνέργειες τῆς ψυ­χῆς, ποὺ δὲν ἔχουν σχέσι μὲ τὴν ὕλη ἀλλὰ εἶ­νε πρά­γματα πνευματικὰ καὶ ἀόρατα;
Πρώτη ἐνέργεια εἶνε ἡ σκέψι. Ὤ ἡ σκέψι! εἶνε γνώρισμα κατ᾿ ἐξοχὴν τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ ἄνθρωπος, ὅπως εἶπε κάποιος, εἶνε ἕνα εὔ­θραυστο καλάμι· ἀλλὰ τὸ καλάμι αὐτὸ ἔχει τὴν ἰδιότητα, τὸ προνόμιο, νὰ σκέπτεται· «κάλαμος σκεπτόμενος» εἶνε ὁ ἄνθρωπος. Ὡς πρὸς τὸ σῶμα του περιορίζεται σὲ ἕνα σημεῖο τῆς γῆς. Εἶσαι στὴ Φλώρινα; δὲν εἶσαι στὴν Κο­ζάνη, οὔτε στὴν Ἀθήνα. Ἡ σκέψι ὅμως ὑ­περπηδᾷ κάθε ἐμπόδιο. Ἡ ψυχὴ μὲ τὴ σκέψι της πετᾷ. Τρέχει πιὸ γρήγορα κι ἀπ᾿ τ᾿ αὐτοκί­νητο, κι ἀπ᾿ τ᾿ ἀεροπλάνο, κι ἀπ᾿ τὸ διαστημόπλοιο. Τὸ πιὸ γρήγορο στὸν κόσμο εἶνε ἡ σκέψι τοῦ ἀνθρώπου. Κάθεσαι κλεισμένος στὸ δωμάτιό σου ἢ κοιμᾶσαι. Καὶ αἴφνης ἡ σκέψι σου ταξιδεύει. Περνάει βουνά, λαγκάδια, πελάγη, ὠκεανούς, καὶ φτάνει ἐκεῖ ποὺ εἶνε ἕνα ἀγαπημένο σου πρόσωπο, στὴν Αὐστραλία, στὴν Ἀμερική, στὴ Γερμανία, στὸν Καναδᾶ, στὸ Βόρειο Πόλο, στὸ Νότιο Πόλο, παντοῦ. Ἡ σκέψι πετᾷ, διασπᾷ τὰ φράγματα. Θαυμαστὸ πρᾶγμα. Ἕνας ἐπιστήμονας βρίσκεται στὸ ἐρ­γαστήριό του καὶ ἔχει νὰ λύσῃ ἕνα πρόβλη­μα. Μελετᾷ, συλλογίζεται, πιέζει τὸν ἐγκέφα­λό του. Καὶ ξαφνικά, σὰν Ἀρχιμήδης, φωνάζει «Εὕρηκα εὕρηκα!». Ἢ βρισκόμαστε στὸ ναό, καὶ ὅσοι τὸ ζητήσουν μποροῦν τὴν ὥρα αὐτὴ ἡ σκέψι τους νὰ πετάξῃ ψηλά, νὰ περάσῃ τὰ ἄ­στρα καὶ τοὺς κομῆτες καὶ τοὺς γαλαξίες, νὰ φτάσῃ στοὺς ἀγγέλους καὶ ἀρχαγγέλους τοῦ οὐρανοῦ, στὸ θρόνο τοῦ Θεοῦ, στὸν Κύρι­ον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ νὰ ψάλῃ «Ἀλ­ληλούϊα». «Οἱ τὰ Χερουβὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες…» (θ. Λειτ.). Ἀπὸ ποῦ προέρχεται ἡ σκέψι; ἀπὸ τὴν ὕλη; Ἀδύνατον. Εἶνε ἄυλη. Λένε μερι­κοὶ ἀνόητοι, ὅτι ὁ ἄνθρωπος κατάγεται ἀπὸ τὸν πίθηκο. Ἀλλ᾿ ἂν πάρῃς μιὰ μαϊμοῦ καὶ τὴν πᾷς στὸ σχολεῖο, ὅσα χρόνια κι ἂν καθήσῃ στὸ θρανίο, δὲν μπορεῖ νὰ μάθῃ τίποτα. Γιατί; Διότι δὲν ἔχει νοῦ. Ἡ σκέψι εἶνε ἐκείνη ποὺ κάνει τὸν ἄνθρωπο δεκτικὸ μορφώσεως.
Ὑπάρχει ψυχή, τὸ φωνάζει ἡ σκέψι τοῦ ἀν­θρώπου. Ὑπάρχει ψυχή· τὸ φωνάζει πρὸ παν­τὸς τὸ αἴσθημα, ἡ καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου. Διότι ὁ ἄνθρωπος ἀγαπᾷ. Ἀγαπᾷ τὴ γυναῖκα του, τὰ παιδιά του· καὶ ἡ φιλοστοργία αὐτὴ ἀναδεικνύει ἥρωες μέσα στὸ οἰκογενειακὸ περιβάλλον. Ἀγαπᾷ κανεὶς τοὺς φίλους του· καὶ αὐτὴ ἡ φιλία, ἡ ἀμόλυντη, ἀναδεικνύει Δάμω­νες καὶ Φιντίες. Ἀγαπᾷ κανείς, παραπάνω ἀπὸ τὴν οἰκογένεια καὶ τοὺς φίλους, τὴν πατρίδα του· καὶ ἡ ἀγάπη πρὸς τὴν πατρίδα ἀναδεικνύει μεγάλους ἥρωες. Τέλος τὸ αἴσθημα τῆς ἀγάπης προχωρεῖ καὶ φτάνει μέχρι τὸν οὐρανό· γίνεται πλέον ἀγάπη πρὸς τὸ Θεό, θεῖος ἔρωτας. Ἀπὸ ποῦ λοιπὸν ἀναβλύζει τὸ αἴσθημα αὐτό; Ἀπὸ τὴν ψυχὴ ἀσφαλῶς.
Ὑπάρχει ψυχή, τὸ φωνάζει ἡ σκέψι· ὑπάρχει ψυχή, τὸ φωνάζει τὸ αἴσθημα, ἡ καρδιά μας. Ὑπάρχει ψυχή, τὸ φωνάζει ἀκόμα ἡ βούλη­σις τοῦ ἀνθρώπου. Ἀσθενὴς εἶνε ὁ ἄνθρωπος, τὸ ἀσθενέστερο ὂν ἐπὶ τῆς γῆς. Καὶ ὅ­μως τὸ ὂν αὐτό, ποὺ δὲν εἶνε ὡπλισμένο οὔ­τε μὲ νύχια λέοντος οὔτε μὲ φτερὰ ἀετοῦ, κατορθώνει νὰ νικᾷ τὰ ἐμπόδια. Νικᾷ τὴ φύσι· συλλαμβάνει τὰ θηρία, τὰ δαμάζει καὶ τὰ κλείνει μέσα σὲ κλουβιά· κάνει τὸ βράχο νὰ τινάξῃ ῥόδα, μεταβάλλει ἐρήμους σὲ εὔφορες πεδιάδες, ζευγνύει τὶς ὄχθες τῶν ποτα­μῶν μὲ γέφυρες, ἀνοίγει διώρυγες καὶ ἑνώνει θάλασσες, φτειάχνει τεχνητὰ φτερὰ καὶ πετάει, κι ὅταν ὁ ἀετὸς ἀκούσῃ τὸ βόμβο ἀεροπλάνου συστέλλεται φοβισμένος· φτάνει ἀ­κό­μα ὡς ἀστροναύτης καὶ στὸ διάστημα, στὴ σελήνη.
Ἀπὸ ποῦ λοιπὸν ὅλα αὐτά; ἡ σκέψι, τὸ αἴ­σθημα, ἡ βούλησι, ἡ κρίσι, τὰ συμπεράσματα, οἱ ἀνακαλύψεις, ἡ ἐνόρασι καὶ ἡ διαίσθησι, ἡ δίψα τοῦ καλοῦ καὶ τοῦ ὡραίου καὶ τοῦ ἀληθοῦς, ὁ θεῖος ἔρωτας; Ὅλα αὐτὰ δὲν εἶνε πρά­γματα ὑλικὰ ποὺ ζυγίζονται. Δὲν εἶνε σῶ­μα, κοιλιά, ἔντερα. Εἶνε πνευματικὰ πράγματα, εἶνε ἀπόδειξις ὅτι ὑπάρχει ψυχή· ἀπὸ τὶς ἐνέργειες αὐτὲς βεβαιωνόμαστε. Αὐτὸ κήρυξαν τὰ μεγαλύτερα καὶ εὐγενέστερα πνεύματα τῆς ἀνθρωπότητος, ὁ Πλάτων ὁ Ἀριστοτέλης καὶ ἄλλοι. Ἡ ὕπαρξι τῆς ψυχῆς εἶνε ἀξίωμα. Ὅπως στὰ μαθηματικὰ ὑπάρχουν μερικὲς προτάσεις ποὺ δὲν ἔχουν ἀνάγκη ἀποδείξεως, ἔτσι καὶ στὸν πνευματικὸ καὶ ἠθικὸ κόσμο ὑπάρχουν προτάσεις ποὺ δὲν ἐπιδέχονται ἀμ­φισβήτησι. Ἀποτελοῦν ἀξιώματα, τὰ θεμέλια τῆς ζωῆς.
Ὡς πρὸς τὸ ζήτημα αὐτὸ ὑπάρχουν δύο θε­ωρίες ποὺ συγκρούονται. Ἡ μία λέει, ὅτι ὑ­πάρχει μόνο ὕλη. Ἡ ἄλλη λέει, ὅτι πάνω ἀπὸ τὴν ὕλη ὑπάρχει τὸ πνεῦμα. Ἐμεῖς τί λέμε; Πρῶ­τα τὸ Πνεῦμα, καὶ ἐκ τοῦ Πνεύματος ἡ ὕ­λη. Ὄχι τὸ Πνεῦμα ἐκ τῆς ὕλης, ἀλλὰ ἡ ὕλη ἐκ τοῦ Πνεύματος. Μεταξὺ τῶν δύο αὐτῶν θε­ωριῶν ὑπάρχει μεγάλη σύγκρουσι καὶ μάχη.

* * *

Ἐπηρεασμένοι ἀπὸ τὸ περιβάλλον, τὸ πνεῦ­μα τοῦ κόσμου, καὶ ἰδίως ἀπὸ τὸν κακὸ δάσκα­λο, τὴν τηλεόρασι, γνωρίζω, ἀγαπητοί μου, ὅτι ἔχετε κάπως κλονιστῆ καὶ κατὰ βάθος διερωτᾶσθε. Πῶς νὰ σᾶς δείξω τὴν ἀξία τῆς ψυ­χῆς; Θὰ φέρω τὴν εἰκόνα ἑνὸς μεγάλου ποιητοῦ.

Φανταστῆτε μιὰ ζυγαριὰ μὲ δύο δίσκους· ζυγαριὰ ὄχι φαρμακείου, ἀλλὰ μεγάλη, γιγαν­τιαία, ὑπερκόσμια, κ᾿ ἕνας ἄγγελος νὰ παίρνῃ τὴ ζυγαριὰ αὐτὴ καὶ νὰ τὴν κρεμᾷ ἀπὸ ἕνα ἄ­στρο τοῦ οὐρανοῦ, ὥστε ὅλοι (ἄνθρωποι, ἄγ­γελοι καὶ δαίμονες) νὰ τὴ βλέπουν. Καὶ μετά; Στὸν ἕνα δίσκο της νὰ βάλουμε ὅ,τι ἀκριβὸ ἔ­χει ὁ κόσμος· τὰ διαμάντια, τὰ πολύτιμα πετράδια, τὰ ἀσήμια, τὰ χρυσάφια, τὰ στέμματα, τὰ παράσημα, ὅλους τοὺς θησαυρούς (τὰ δολ­λάρια, τὶς λίρες, τὰ μάρκα, τὰ ῥούβλια), τὰ πάν­τα, ὅ,τι πολύτιμο ἔχει ἡ γῆ. Ἡ πλάστιγγα ἀ­σφαλῶς θὰ γείρῃ ἐκεῖ ποὺ εἶνε ὅλα αὐτά. Καὶ στὸν ἄλλο δίσκο τί νὰ βάλουμε; Νὰ βάλουμε, λέει ὁ ποιητής, μιὰ ψυχή. Ποιά ψυχή; τοῦ βασιλιᾶ, τοῦ πρίγκιπα, τοῦ στρατηγοῦ; Ὄχι. Μόνο μιὰ ψυχή, ἔστω καὶ ἑνὸς ζητιάνου, ἑνὸς ἀ­ναπήρου, ἑνὸς ἀσθενοῦς, ἑνὸς στὸν ὁποῖο δὲν δίνουμε σημασία. Ἔ λοιπόν, μόλις ἡ ψυχὴ ἀγγίξῃ τὸ δίσκο μὲ τὰ φτερά της, ἀμέσως ἡ πλά­στιγγα θὰ γείρῃ πρὸς αὐτήν.
Ὤ ἡ ἀξία τῆς ψυχῆς! Γιὰ μιὰ ψυχή, ἡ ὁποία ἔγινε «κατ᾿ εἰκόνα καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν» Θεοῦ (Γέν. 1,26), γι᾿ αὐτὴν κατέβηκε ἀπὸ τοὺς γαλαξίες ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ καὶ ἔγινε Υἱὸς τῆς Παρθένου· γι᾿ αὐτὴν βαπτίσθηκε στὸν Ἰορδάνη, γι᾿ αὐτὴν ἀνέβηκε τὴν κλίμακα τῆς θυσίας καὶ σταυρώθηκε. Γι᾿ αὐτὴ τὴν ἀθάνατη ψυχή.
Ἂς πιστέψουμε λοιπὸν κι ἂς κρύψουμε βαθειὰ μέσα μας ὡς πολύτιμο, αἰώνιο καὶ ἀκλόνητο δίδαγμα τὰ λόγια· «Τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημι­ωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀν­τάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (Μᾶρκ. 8,36-37).

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 25-3-1979.
Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 30-3-2003, ἐπανέκδοσις 15-2-2025. Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὴν κασ. 9β΄ τοῦ «Σταυροῦ».

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.