Διχως το Ευαγγελιο; Ὦ ἀθανατο Ευαγγελιο! Ὅπου Ευαγγελιο, ἐκει ὁ Χριστος. Ὅπου Ευαγγελιο, ἐκει διαβολος δεν μπορει να σταθη. – Ο Μεγας Κανων του ἁγ. Ἀνδρεου Κρητης ἔχει 250 τροπαρια. Ειναι μια περιληψι ὅλης της Αγιας Γραφης, Παλαιας & Καινης Διαθηκης. Ειναι μια ειλικρινης ἐξομολογησι & ἕνας ἀναστεναγμος του ποιητου, που πρεπει να γινη & δικος μας.


Μ. Τεσσαρακοστὴ – Μέγας Κανὼν
1992+1994 Δίχως τὸ Εὐαγγέλιο;
Συντάκτης (†) ἐπίσκοπος
Αὐγουστῖνος Ν. Καντιώτης
Διχως το Ευαγγελιο;
«Ὁ Νόμος ἠσθένησεν, ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον, Γραφὴ δὲ πᾶσα, ἐν σοὶ παρημέληται, Προφῆται ἠτόνησαν, καὶ πᾶς δικαίου λόγος· αἱ τραυματίαι σου, ὦ ψυχή, ἐπληθύνθησαν οὐκ ὄντος ἰατροῦ τοῦ ὑγιοῦντός σε» (Μ. Καν. θ΄3)
Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὥρισε, ἀγαπητοί μου, ἀπόψε νὰ ψάλλεται ὁ Μέγας Κανὼν τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου Κρήτης, ποὺ ἔχει 250 τροπάρια. Εἶνε μία περίληψι ὅλης τῆς ἁγίας Γραφῆς, Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης· μία εἰλικρινὴς ἐξομολόγησι· ἕνας ἀναστεναγμὸς τοῦ ποιητοῦ, ποὺ πρέπει νὰ γίνῃ καὶ δικός μας.
* * *
Ἀπ᾽ ὅλα αὐτὰ τὰ τροπάρια θὰ πάρω πάλι ἀπόψε, ὅπως ἔκανα καὶ ἄλλες χρονιές, αὐτὸ ποὺ εἶπα τώρα· «Ὁ Νόμος» (τοῦ Θεοῦ δηλαδή, μὲ Νῦ κεφαλαῖο, γιὰ νὰ γίνῃ διάκρισι ἀπὸ τοὺς νόμους τῶν ἀνθρώπων ποὺ ψηφίζουν τὰ κοινοβούλια), «ἠσθένησεν», ἐξασθένησε, δὲν ἰσχύει. Στὰ δικαστήρια ὁρκίζονται ἁπλώνοντας βρωμερὸ χέρι ἐπάνω στὸ Εὐαγγέλιο, τὴ στιγμὴ ποὺ τὸ ἴδιο τὸ Εὐαγγέλιο ἀπαγορεύει τὸν ὅρκο (βλ. Ματθ. 5,34). Γι᾽ αὐτό, ἂν καμμιὰ φορὰ κληθῆτε σὲ δικαστήριο, μὴν ὁρκισθῆτε· πῆτε μόνο ἀλήθεια σὰν Χριστιανοί. Προνομιοῦχοι δηλαδὴ ἔγιναν τώρα οἱ χιλιασταί; μόνο αὐτοὶ ἀπαλλάσσονται ἀπὸ τὸν ὅρκο;
«Ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον», καταργεῖται δηλαδή. Στὴ Βουλή, ὅταν ἕνας εὐσεβὴς βουλευτὴς εἶπε ὅτι, Αὐτὸ ποὺ θὰ ψηφίσουμε ἀπόψε δὲν εἶνε σύμφωνο μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, τὸν εἰρωνεύθηκαν· Μὲ τὸ Εὐαγγέλιο τώρα θὰ κυβερνοῦμε; τοῦ εἶπαν. Τώρα ψηφίζονται ἀντι-ευαγγέλια·
ὄχι κατὰ Ματθαῖον, κατὰ Μάρκον, κατὰ Λουκᾶν, καὶ κατὰ Ἰωάννην, ἀλλὰ κατὰ Φρόϋντ, κατὰ Νίτσε, κατὰ Μὰρξ καὶ κατὰ Λένιν. Αὐτὰ ἰσχύουν σήμερα· καί, ἐνῷ ὑπόσχονται ὅτι θὰ μᾶς σώσουν, κάνουν τὴ ζωή μας κόλασι.
«Ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον» στὴ βουλή, στὸ δικαστήριο, στὸ σχολεῖο, στὸ στρατό, ἀργεῖ κάποτε ἀκόμη καὶ στὴν ἱερὰ σύνοδο ὅταν ἐπιμένῃ σὲ ἀντικανονικότητες. «Ἀργεῖ» προπαντὸς στὸ σπίτι· καὶ ἐδῶ θέλω νὰ ἐπιμείνω. Μέσα στὸ σπίτι τώρα ἐπικρατεῖ τὸ ῥαδιόφωνο, ἡ τηλεόρασι, τὸ βίντεο· τὰ αἰσχρότερα λόγια ἀκούγονται ἐκεῖ, μέσα στὴν οἰκογένεια, στὴν κατ᾽ οἶκον ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέει στὸν Τιμόθεο· «Ἀπὸ βρέφους τὰ ἱερὰ γράμματα οἶδας» (Β΄ Τιμ. 3,15), ἀπὸ βρεφικῆς ἡλικίας δηλαδή, μαζὶ μὲ τὸ μητρικὸ γάλα γνώρισες καὶ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι ἔπρεπε νὰ κάνουν οἱ γονεῖς. Δὲν τὸ κάνουν ὅμως. Κλειστὸ στὰ σπίτια μας εἶνε τὸ Εὐαγγέλιο. Πρὸς ἔλεγχόν μας θ᾽ ἀναφέρω τὸ ἑξῆς.
Πᾶνε τώρα πολλὰ χρόνια, ποὺ μία ὁμάδα φοιτητῶν τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς μὲ ἐπὶ κεφαλῆς ἕναν καθηγητὴ πῆγαν στὴν Ἑλβετία. Ἀλλ᾽ ἐνῷ πλησίαζαν στὶς Ἄλπεις τὸ λεωφορεῖο χάλασε καὶ σταμάτησε. Οἱ Ἑλβετοὶ εἶνε φιλόξενοι· στὸ μέρος ἐκεῖνο ὁ πρόεδρος τῆς κοινότητος κατένειμε τοὺς Ἕλληνες ἐκδρομεῖς τὴ νύχτα σὲ διάφορα σπίτια καὶ διανυκτέρευσαν. Τὸ πρωί, στὸ σπίτι ποὺ φιλοξενήθηκε ἕνας γνωστός μου φοιτητής, ἄρχισαν τὸ ἡμερήσιο πρόγραμμά τους. Σηκώθηκε ἡ πολύτεκνη οἰκογένεια (μὲ ἑφτὰ παιδιά), ἔκαναν τὴν προσευχή τους, μετὰ κάθησαν στὸ τραπέζι καὶ διάβασαν Εὐαγγέλιο. Κι ἀφοῦ ὁ πατέρας εἶπε λίγα πρακτικὰ λόγια, ἔφυγαν ὅλοι· τὰ παιδιὰ στὸ σχολεῖο, ἡ μάνα στὸ νοικοκυριό, καὶ αὐτὸς στὶς ἀγελάδες. Ὅταν τὰ εἶδε αὐτὰ ὁ φοιτητής μας, ντράπηκε γιὰ τὴ δική του οἰκογένεια στὴν Ἑλλάδα, στὴν ὁποία ποτέ δὲν ἔζησε κάτι παρόμοιο.
Συνεχίζουμε τὸν ὕμνο. Παρακάτω ὁ ὑμνογράφος λέει ἀπευθυνόμενος στὴν ψυχή του· «Γραφὴ δὲ πᾶσα, ἐν σοὶ παρημέληται»· ἔχεις παραμελήσει, ψυχή μου, τελείως τὴ μελέτη τῆς ἁγίας Γραφῆς, δὲν μελετᾷς πλέον τὰ θεόπνευστα λόγια. Καὶ συνεχίζει· «προφῆται ἠτόνησαν», ὁ λόγος τῶν προφητῶν, ποὺ σὲ ἀφύπνιζε, ἀτόνησε τώρα μέσα σου καὶ ἡ ἀμέλεια σ᾽ ἔρριξε σὲ μιὰ χαλαρότητα. Καὶ ὄχι μόνο ὁ λόγος τῶν προφητῶν, ἀλλὰ καὶ «καὶ πᾶς δικαίου λόγος»· καὶ κάθε λόγος ἁγίου ἀνθρώπου δὲν ἔχει πιὰ ἰσχὺ σ᾽ ἐσένα. Γιὰ παράδειγμα ἂς ποῦμε ἕνα λόγο τοῦ μεγάλου Ἀντωνίου, ὅταν εἶπε ὅτι, Τὸ τέλος τοῦ κόσμου θὰ ἔρθῃ, ὅταν δῆτε νὰ περιφρονοῦν τὸ Εὐαγγέλιο· κι ἂν δοῦν κάποιον νὰ κρατάῃ καὶ νὰ διαβάζῃ Εὐαγγέλιο, νὰ τὸν λένε τρελλό.
Καὶ κλείνει ὁ ὑμνογράφος, ὁ ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης, λέγοντας ποιό εἶνε τὸ ἀποτέλεσμα ὅταν λείπῃ τὸ ἁλάτι τοῦ Εὐαγγελίου· «αἱ τραυματίαι σου, ὦ ψυχή, ἐπληθύνθησαν, οὐκ ὄντος ἰατροῦ τοῦ ὑγιοῦντός σε»· τὰ τραύματά σου πλήθυναν, ψυχή μου, ἀφοῦ δὲν ἔχεις τὸ γιατρὸ ποὺ σὲ θεραπεύει. Ὅπου νὰ κοιτάξουμε, γύρω μας ἀλλὰ καὶ μέσα μας, ὑπάρχει διαφθορὰ μεγάλη· ἡ σῆψι ἔχει προχωρήσει, ὁλόκληρο τὸ σῶμα ἔχει σαπίσει. Ἔγραψα κ᾽ ἐγὼ ἕνα βιβλίο μὲ εἰκόνες καὶ τίτλο «Κοινωνικὲς πληγές»· ἐκεῖ μάζεψα καμμιὰ πενηνταριὰ τέτοια τραύματα· καὶ δὲν εἶνε τόσα μόνο.
* * *
Χρόνια τώρα, ἀδελφοί μου, συνιστῶ θερμὰ τὴν ἀνάγνωσι τοῦ Εὐαγγελίου καὶ ὅλης τῆς ἁγίας Γραφῆς. Πόσοι μ᾽ ἄκουσαν; Λίγοι. Οἱ ἄλλοι τί ἔκαναν; Μὰ τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε ἀναγκαῖο. Γι᾽ αὐτὸ μέρα χωρὶς φαῒ νὰ περνάῃ, χωρὶς Εὐαγγέλιο νὰ μὴν περνάῃ. Ἐκεῖ εἶνε τὰ φάρμακα γιὰ κάθε πληγὴ καὶ τραῦμα μας· γιὰ τὴν ὑπερηφάνεια τὸ φάρμακο εἶνε ἡ ταπεινοφροσύνη, γιὰ τὴ φιλαργυρία ἡ ἐλεημοσύνη, γιὰ τὴ γαστριμαργία ἡ ἐγκράτεια, γιὰ τὴν πορνεία ὁ γάμος ἢ ἡ παρθενία, γιὰ τὴν ὀργὴ ἡ πραότητα, γιὰ τὴν ἁμαρτία γενικὰ ἡ μετάνοια.
Δυστυχῶς ὁ λαός μας ἀφέθηκε ἀποίμαντος καὶ κινδυνεύει. Γι᾽ αὐτὸ προειδοποιῶ καὶ πάλι· τώρα μὲ τὴν ἄνοιξι θ᾽ ἀρχίσουν οἱ αἱρετικοὶ ἐκστρατεία· θὰ πᾶνε ἀπὸ σπίτι σὲ σπίτι νὰ μοιράζουν φυλλάδια. Σᾶς παρακαλῶ λοιπὸν ν᾽ ἀκούσετε ὄχι ἐμένα ἀλλὰ τί λέει τὸ Εὐαγγέλιο, ὅτι· αἱρετικὸν ἄνθρωπο μὴ τὸν δέχεστε στὸ σπίτι, οὔτε καλημέρα μὴν τοῦ λέτε (βλ. Β΄ Ἰω. 10). Νὰ εἰδοποιῆτε τὴ μητρόπολι, νὰ πᾶμε νὰ τοὺς δοῦμε, νὰ γίνῃ διάλογος.
Τὴν περίοδο αὐτὴ τῆς ἁγίας καὶ Μεγάλης Σαρακοστῆς ἂς ἐπωφεληθοῦμε ἀπὸ τὶς ἀκολουθίες καὶ ἀπ᾽ ὅλα τὰ μέσα ποὺ θέτει στὴ διάθεσί μας ἡ θεία χάρις, ὥστε νὰ διαπλεύσουμεν «τὸ μέγα πέλαγος τῆς νηστείας» καὶ νὰ φτάσουμε τὸ βράδυ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου ν᾽ ἀκούσουμε τὸ «Ἀναστήτω ὁ Θεός, καὶ διασκορπισθήτωσαν οἱ ἐχθροὶ αὐτοῦ…» (Ψαλμ. 67,1) καὶ «Τὴν ἀνάστασίν σου, Χριστὲ Σωτήρ, ἄγγελοι ὑμνοῦσιν ἐν οὐρανοῖς· καὶ ἡμᾶς τοὺς ἐπὶ γῆς καταξίωσον ἐν καθαρᾷ καρδίᾳ σέ δοξάζειν» (τελ. τῆς Ἀναστ.).
Προμηθευτῆτε τὸ Εὐαγγέλιο, ποὺ γράφτηκε στὴ γλῶσσα μας. Εἶνε ἰδιαίτερη τιμὴ αὐτὸ γιὰ μᾶς τοὺς Ἕλληνες. Σήμερα ὑπάρχει καὶ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα, ὑπάρχουν βιβλία βοηθητικά.
Κάντε μιὰ προσπάθεια. Νά ᾽χετε ἕνα Ὡρολόγιο (ἐκκλησιαστικὸ βιβλίο) στὸ σπίτι καὶ κάθε πρωὶ μόλις σηκώνεστε νὰ κάνετε προσευχή· νὰ λέτε τὸ «Βασιλεῦ οὐράνιε…», τὸ «Ἅγιος ὁ Θεός…», τὸ «Πάτερ ἡμῶν…» κ.τ.λ., καὶ μετὰ νὰ διαβάζετε τὸ Εὐαγγέλιο. Θὰ αἰσθανθῆτε μεγάλη χαρά. Παρακαλῶ καὶ προτρέπω, βάλτε ὅλοι αὐτὸ τὸν κανόνα.
Τὸ Εὐαγγέλιο τὸ διαβάζουν οἱ ἰθαγενεῖς, καὶ νὰ μὴν τὸ διαβάζουμε ἐμεῖς; Ἐκεῖνοι τὸ διαβάζουν καὶ κλαῖνε. Ἐμεῖς; Μόνο μιὰ φορὰ στὴν Πτολεμαΐδα ἕνας νέος ἱερεύς, πολὺ εὐλαβής, διαβάζοντας τὸ εὐαγγέλιο ἔκλαιγε, ὄχι ὑποκριτικὰ ἀλλὰ εἰλικρινά, καὶ τὸ ἐκκλησίασμα συγκλονίστηκε. Εἴδατε ποτὲ ψάλτη νὰ κλάψῃ, εἴδατε ποτὲ παπᾶ νὰ κλαίῃ; Λοιπόν, οἱ ἄγριοι διαβάζουν τὸ Εὐαγγέλιο καὶ κλαῖνε!
Ὦ ἀθάνατο Εὐαγγέλιο! Εὔχομαι νὰ μὴν ὑπάρχῃ οἰκογένεια χωρὶς Εὐαγγέλιο. Ὅπου Εὐαγγέλιο, ἐκεῖ ὁ Χριστός. Ὅπου Εὐαγγέλιο, ἐκεῖ διάβολος δὲν μπορεῖ νὰ σταθῇ.
Τώρα λοιπόν, ἀδελφοί μου, ποὺ ἀκούσαμε αὐτὰ τὰ λόγια, ὅτι «ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον», ἂς ἀναρωτηθοῦμε· μήπως ἀργεῖ καὶ γιὰ μᾶς; τὸ μεταφέρουμε στὴ ζωή μας; τὸ ἐκτελοῦμε; Αὐτὴ εἶνε ἡ μεγάλη ἀγωνία μου. Δυστυχῶς οὔτε στὸ σπίτι ἀνοίγουμε τὸ Εὐαγγέλιο, οὔτε στὸ σχολεῖο πιά. Παντοῦ ἄγνοια. Καὶ ξέρετε, ἅγνοια Γραφῆς ἴσον ἄγνοια Χριστοῦ.
Γι᾽ αὐτὸ μ᾽ ἀκοῦτε νὰ ἐπιμένω. Παρακαλῶ ὄχι μόνο ἐσᾶς ποὺ βλέπω ἐδῶ, ἀλλὰ καὶ κάθε ἄλλον ἄνθρωπο, ὅπου τέλος πάντων μπορεῖ νὰ φτάσῃ ὁ ἁπλὸς αὐτὸς λόγος μου. Νοιαστῆτε γι᾽ αὐτὴ τὴν ἀνάγκη. Πρῶτον, προμηθευτῆτε τὴν ἁγία Γραφή, ποὺ ἔχουν τώρα μεταφράσει καὶ ἐξηγήσει ὀρθοδόξως, σύμφωνα μὲ τοὺς πατέρας καὶ διδασκάλους τῆς Ἐκκλησίας μας, σπουδαῖοι θεολόγοι. Θὰ τὴ βρῆτε στὰ ὀρθόδοξα βιβλιοπωλεῖα. Δεύτερον, διαβάζετε μὲ ἐνδιαφέρον, μελετᾶτε την καθημερινῶς, ἀτομικῶς καὶ οἰκογενειακῶς. Καὶ τρίτον καὶ σπουδαιότερο, ἐφαρμογὴ στὴν πρᾶξι. Τότε θὰ δοῦμε καλύτερες ἡμέρες πρὸς δόξαν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὥρισε, ἀγαπητοί μου, ἀπόψε νὰ ψάλλεται ὁ Μέγας Κανὼν τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου Κρήτης, ποὺ ἔχει 250 τροπάρια. Εἶνε μία περίληψι ὅλης τῆς ἁγίας Γραφῆς, Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης· μία εἰλικρινὴς ἐξομολόγησι· ἕνας ἀναστεναγμὸς τοῦ ποιητοῦ, ποὺ πρέπει νὰ γίνῃ καὶ δικός μας.
* * *
Ἀπ᾽ ὅλα αὐτὰ τὰ τροπάρια θὰ πάρω πάλι ἀπόψε, ὅπως ἔκανα καὶ ἄλλες χρονιές, αὐτὸ ποὺ εἶπα τώρα· «Ὁ Νόμος» (τοῦ Θεοῦ δηλαδή, μὲ Νῦ κεφαλαῖο, γιὰ νὰ γίνῃ διάκρισι ἀπὸ τοὺς νόμους τῶν ἀνθρώπων ποὺ ψηφίζουν τὰ κοινοβούλια), «ἠσθένησεν», ἐξασθένησε, δὲν ἰσχύει. Στὰ δικαστήρια ὁρκίζονται ἁπλώνοντας βρωμερὸ χέρι ἐπάνω στὸ Εὐαγγέλιο, τὴ στιγμὴ ποὺ τὸ ἴδιο τὸ Εὐαγγέλιο ἀπαγορεύει τὸν ὅρκο (βλ. Ματθ. 5,34). Γι᾽ αὐτό, ἂν καμμιὰ φορὰ κληθῆτε σὲ δικαστήριο, μὴν ὁρκισθῆτε· πῆτε ἀλήθεια σὰν Χριστιανοί. Προνομιοῦχοι δηλαδὴ ἔγιναν μόνο οἱ χιλιασταί, ποὺ ἀπαλλάσσονται ἀπὸ τὸν ὅρκο;
«Ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον», καταργεῖται δηλαδή. Στὴ Βουλή, ὅταν ἕνας εὐσεβὴς βουλευτὴς εἶπε ὅτι, Αὐτὸ ποὺ θὰ ψηφίσουμε ἀπόψε δὲν εἶνε σύμφωνο μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, τὸν εἰρωνεύθηκαν· Μὲ τὸ Εὐαγγέλιο τώρα θὰ κυβερνοῦμε; τοῦ εἶπαν. Τώρα ψηφίζονται ἀντι-ευαγγέλια· ὄχι κατὰ Ματθαῖον, κατὰ Μάρκον, κατὰ Λουκᾶν, καὶ κατὰ Ἰωάννην, ἀλλὰ κατὰ Φρόϋντ, κατὰ Νίτσε, κατὰ Μὰρξ καὶ κατὰ Λένιν. Αὐτὰ ἰσχύουν σήμερα· καί, ἐνῷ ὑπόσχονται ὅτι θὰ μᾶς σώσουν, κάνουν τὴ ζωή μας κόλασι.
«Ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον» στὴ βουλή, στὸ δικαστήριο, στὸ σχολεῖο, στὸ στρατό, ἀργεῖ κάποτε ἀκόμη καὶ στὴν ἱερὰ σύνοδο ὅταν ἐπιμένῃ σὲ ἀντικανονικότητες. «Ἀργεῖ» προπαντὸς στὸ σπίτι· καὶ ἐδῶ θέλω νὰ ἐπιμείνω. Μέσα στὸ σπίτι τώρα ἐπικρατεῖ τὸ ῥαδιόφωνο, ἡ τηλεόρασι, τὸ βίντεο· τὰ αἰσχρότερα λόγια ἀκούγονται ἐκεῖ, μέσα στὴν οἰκογένεια, στὴν κατ᾽ οἶκον ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέει στὸν Τιμόθεο· «Ἀπὸ βρέφους τὰ ἱερὰ γράμματα οἶδας» (Β΄ Τιμ. 3,15). ἀπὸ βρεφικῆς ἡλικίας δηλαδή, μαζὶ μὲ τὸ μητρικὸ γάλα γνώρισες καὶ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι ἔπρεπε νὰ κάνουν οἱ γονεῖς. Δὲν τὸ κάνουν ὅμως. Κλειστὸ στὰ σπίτια μας εἶνε τὸ Εὐαγγέλιο. Πρὸς ἔλεγχόν μας θ᾽ ἀναφέρω τὸ ἑξῆς.
Πᾶνε τώρα πολλὰ χρόνια, ποὺ μία ὁμάδα φοιτητῶν τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς, μὲ ἐπὶ κεφαλῆς ἕναν καθηγητὴ πῆγαν στὴν Ἑλβετία. Ἀλλ᾽ ἐνῷ πλησίαζαν στὶς Ἄλπεις τὸ λεωφορεῖο χάλασε καὶ σταμάτησε. Οἱ Ἑλβετοὶ εἶνε φιλόξενοι· στὸ μέρος ἐκεῖνο ὁ πρόεδρος τῆς κοινότητος κατένειμε τοὺς Ἕλληνες ἐκδρομεῖς τὴ νύχτα σὲ διάφορα σπίτια καὶ διανυκτέρευσαν. Τὸ πρωὶ στὸ σπίτι, ποὺ φιλοξενήθηκε ἕνας γνωστός μου φοιτητής, ἄρχισαν τὸ ἡμερήσιο πρόγραμμά τους. Σηκώθηκε ἡ πολύτεκνη οἰκογένεια (μὲ ἑφτὰ παιδιά), ἔκαναν τὴν προσευχή τους, μετὰ κάθησαν στὸ τραπέζι καὶ διάβασαν Εὐαγγέλιο. Κι ἀφοῦ ὁ πατέρας εἶπε λίγα πρακτικὰ λόγια, ἔφυγαν ὅλοι· τὰ παιδιὰ στὸ σχολεῖο, ἡ μάνα στὸ νοικοκυριό, καὶ αὐτὸς στὶς ἀγελάδες. Ὅταν τὰ εἶδε αὐτὰ ὁ φοιτητής μας, ντράπηκε γιὰ τὴ δική του οἰκογένεια στὴν Ἑλλάδα, στὴν ὁποία ποτέ δὲν ἔζησε κάτι παρόμοιο.
Συνεχίζουμε τὸν ὕμνο. Παρακάτω ὁ ὑμνογράφος λέει ἀπευθυνόμενος στὴν ψυχή του· «Γραφὴ δὲ πᾶσα, ἐν σοὶ παρημέληται»· ἔχεις παραμελήσει, ψυχή μου, τελείως τὴ μελέτη τῆς ἁγίας Γραφῆς, δὲν μελετᾷς πλέον τὰ θεόπνευστα λόγια. Καὶ συνεχίζει· «προφῆται ἠτόνησαν», ὁ λόγος τῶν προφητῶν, ποὺ σὲ ἀφύπνιζε, ἀτόνησε τώρα μέσα σου καὶ ἡ ἀμέλεια σ᾽ ἔρριξε σὲ μιὰ χαλαρότητα. Καὶ ὄχι μόνο ὁ λόγος τῶν προφητῶν, ἀλλὰ καὶ «καὶ πᾶς δικαίου λόγος»· καὶ κάθε λόγος ἁγίου ἀνθρώπου δὲν ἔχει πιὰ ἰσχὺ σ᾽ ἐσένα. Γιὰ παράδειγμα ἂς ποῦμε ἕνα λόγο τοῦ μεγάλου Ἀντωνίου, ὅταν εἶπε ὅτι, Τὸ τέλος τοῦ κόσμου θὰ ἔρθῃ, ὅταν δῆτε νὰ περιφρονοῦν τὸ Εὐαγγέλιο· κι ἂν δοῦν κάποιον νὰ κρατάῃ καὶ νὰ διαβάζῃ Εὐαγγέλιο, νὰ τὸν λένε τρελλό.
Καὶ κλείνει ὁ ὑμνογράφος, ὁ ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης, λέγοντας ποιό εἶνε τὸ ἀποτέλεσμα ὅταν λείπῃ τὸ ἁλάτι τοῦ Εὐαγγελίου· «αἱ τραυματίαι σου, ὦ ψυχή, ἐπληθύνθησαν, οὐκ ὄντος ἰατροῦ τοῦ ὑγιοῦντός σε»· τὰ τραύματά σου πλήθυναν, ψυχή μου, ἀφοῦ δὲν ἔχεις τὸ γιατρὸ ποὺ σὲ θεραπεύει. Ὅπου νὰ κοιτάξουμε, γύρω μας ἀλλὰ καὶ μέσα μας, ὑπάρχει διαφθορὰ μεγάλη· ἡ σῆψι ἔχει προχωρήσει, ὁλόκληρο τὸ σῶμα ἔχει σαπίσει. Ἔγραψα κ᾽ ἐγὼ ἕνα βιβλίο μὲ εἰκόνες καὶ τίτλο «Κοινωνικὲς πληγές»· ἐκεῖ μάζεψα καμμιὰ πενηνταριὰ τέτοια τραύματα, καὶ δὲν εἶνε μόνο αὐτά.
* * *
Χρόνια τώρα, ἀδελφοί μου, συνιστῶ θερμὰ τὴν ἀνάγνωσι τοῦ Εὐαγγελίου, καὶ ὅλης τῆς ἁγίας Γραφῆς. Πόσοι μ᾽ ἄκουσαν; Λίγοι. Οἱ ἄλλοι τί ἔκαναν; Μὰ τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε ἀναγκαῖο. Γι᾽ αὐτὸ μέρα χωρὶς φαῒ νὰ περνάῃ, χωρὶς Εὐαγγέλιο νὰ μὴν περνάῃ. Ἐκεῖ εἶνε τὰ φάρμακα γιὰ κάθε πληγὴ καὶ τραῦμα μας·.γιὰ τὴν ὑπερηφάνεια τὸ φάρμακο εἶνε ἡ ταπεινοφροσύνη, γιὰ τὴν φιλαργυρία ἡ ἐλεημοσύνη, γιὰ τὴ γαστριμαργία ἡ ἐγκράτεια, γιὰ τὴν πορνεία ὁ γάμος ἢ ἡ παρθενία, γιὰ τὴν ὀργὴ ἡ πραότητα, γιὰ τὴν ἁμαρτία γενικὰ ἡ μετάνοια.
Δυστυχῶς ὁ λαός μας ἀφέθηκε ἀποίμαντος καὶ κινδυνεύει. Γι᾽ αὐτὸ προειδοποιῶ καὶ πάλι· τώρα μὲ τὴν ἄνοιξι θ᾽ ἀρχίσουν οἱ αἱρετικοὶ ἐκστρατεία· θὰ πᾶνε ἀπὸ σπίτι σὲ σπίτι νὰ μοιράζουν φυλλάδια. Σᾶς παρακαλῶ λοιπὸν ν᾽ ἀκούσετε ὄχι ἐμένα ἀλλὰ τί λέει τὸ Εὐαγγέλιο, ὅτι· αἱρετικὸν ἄνθρωπο μὴ τὸν δέχεστε στὸ σπίτι, οὔτε καλημέρα μὴν τοῦ λέτε (βλ. Β΄ Ἰω. 10). Νὰ εἰδοποιῆτε τὴ μητρόπολι, νὰ πᾶμε νὰ τοὺς δοῦμε, νὰ γίνῃ διάλογος.
Τὴν περίοδο αὐτὴ τῆς ἁγίας καὶ Μεγάλης Σαρακοστῆς ἂς ἐπωφεληθοῦμε ἀπὸ τὶς ἀκολουθίες καὶ ἀπ᾽ ὅλα τὰ μέσα ποὺ θέτει στὴ διάθεσί μας ἡ θεία χάρις, ὤστε νὰ διαπλεύσουμεν τὸ «μέγα πέλαγος τῆς νηστείας» καὶ νὰ φτάσουμε τὸ βράδυ τοῦ Μεγάλο Σάββάτου ν᾽ ἀκούσουμε τὸ «Ἀναστήτω ὁ Θεός, καὶ διασκορπισθήτωσαν οἱ ἐχθροὶ αὐτοῦ…» (Ψαλμ. 67,1) καὶ «Τὴν ἀνάστασίν σου, Χριστὲ Σωτήρ, ἄγγελοι ὑμνοῦσιν ἐν οὐρανοῖς· καὶ ἡμᾶς τοὺς ἐπὶ γῆς καταξίωσον ἐν καθαρᾷ καρδίᾳ σέ δοξάζειν» (τελ. τῆς Ἀναστ.).
Προμηθευτῆτε τὸ Εὐαγγέλιο, ποὺ γράφτηκε στὴ γλῶσσα μας. Σήμερα ὑπάρχουν καὶ ἑρμηνεῖες καὶ μεταφράσεις του σὲ ἁπλῆ γλώσσα, βιβλία βοηθητικά.
Κάντε μιὰ προσπάθεια. Νά ᾽χετε ἕνα Ὡρολόγιο, ἐκκλησιαστικὸ βιβλίο, στὸ σπίτι καὶ κάθε πρωὶ μόλις σηκώνεστε νὰ κάνετε προσευχή· νὰ λέτε τὸ «Βασιλεῦ οὐράνιε…», τὸ «Ἅγιος ὁ Θεός…», τὸ «Πάτερ ἡμῶν…» κ.τ.λ., καὶ μετὰ νὰ διαβάζετε τὸ Εὐαγγέλιο. Θὰ αἰσθανθῆτε μεγάλη χαρά. Παρακαλῶ καὶ προτρέπω, βάλτε ὅλοι αὐτὸ τὸν κανόνα.
Τὸ Εὐαγγέλιο τὸ διαβάζουν οἱ ἰθαγενεῖς, καὶ νὰ μὴν τὸ διαβάζουμε ἐμεῖς; Ἐκεῖνοι τὸ διάβαζαν καὶ κλαίγανε. Ἐμεῖς; Μόνο μιὰ φορὰ στὴν Πτολεμαΐδα ἕνας νέος ἱερεύς, πολὺ εὐλαβής, ὅταν διάβασε τὸ εὐαγγέλιο ἔκλαιγε, ὄχι ὑποκριτικὰ ἀλλὰ εἰλικρινά, καὶ τὸ ἐκκλησίασμα συγκλονίστηκε. Εἴδατε ποτὲ ψάλτη νὰ κλάψῃ, εἴδατε ποτὲ παπᾶ νὰ κλαίῃ; Λοιπόν, οἱ ἄγριοι διαβάζουν τὸ Εὐαγγέλιο καὶ κλαῖνε.
Ὦ ἀθάνατο Εὐαγγέλιο! Εὔχομαι νὰ μὴν ὑπάρχῃ οἰκογένεια χωρὶς Εὐαγγέλιο. Ὅπου Εὐαγγέλιο, ἐκεῖ Χριστός. Ὅπου Εὐαγγέλιο, ἐκεῖ διάβολος δὲν μπορεῖ νὰ σταθῇ.
Τώρα λοιπόν, ἀδελφοί μου, ποὺ ἀκούσαμε αὐτὰ τὰ λόγια, ὅτι «ἀργεῖ τὸ Εὐαγγέλιον», ἂς ἀναρωτηθοῦμε· ἐμεῖς διαβάζουμε τὸ Εὐαγγέλιο; τὸ μεταφέρουμε στὴ ζωή μας; τὸ ἐκτελοῦμε; Αὐτὴ εἶνε ἡ μεγάλη ἀγωνία μου. Οὔτε στὸ σπίτι ἀνοίγουμε τὸ Εὐαγγέλιο, οὔτε στὸ σχολεῖο πιά. Παντοῦ ἄγνοια. Καὶ ξέρετε, ἅγνοια Γραφῆς ἴσον ἄγνοια Χριστοῦ.
Γι᾽ αὐτὸ μ᾽ ἀκοῦτε νὰ ἐπιμένω. Παρακαλῶ ὄχι μόνο ἐσᾶς ποὺ βλέπω ἐδῶ, ἀλλὰ καὶ κάθε ἄλλον ἄνθρωπο, ὅπου τέλος πάντων μπορεῖ νὰ φτάσῃ ὁ ἁπλὸς αὐτὸς λόγος μου. Νοιαστῆτε γι᾽ αὐτὴ τὴν ἀνάγκη. Πρῶτον, προμηθευτῆτε τὴν ἁγία Γραφή, ποὺ ἔχουν τώρα μεταφράσει καὶ ἐξηγήσει ὀρθοδόξως, σύμφωνα μὲ τοὺς πατέρας καὶ διδασκάλους τῆς Ἐκκλησίας μας, σπουδαῖοι θεολόγοι. Θὰ τὴ βρῆτε στὰ ὀρθόδοξα βιβλιοπωλεῖα. Δεὐτερον, διαβάζετε μὲ ἐνδιαφέρον, μελετᾶτε την καθημερινῶς, ἀτομικῶς καὶ οἰκογενειακῶς. Καὶ τρίτο καὶ σπουδαιότερο, ἐφαρμογὴ στὴν πρᾶξι. Τότε θὰ δοῦμε καλύτερες ἡμέρες πρὸς δόξαν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Σύνθεσις δύο ἀπομαγνητοφωνημένων παρεμφερῶν ὁμιλιῶν, ποὺ ἔγιναν στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 8-4-1992 καὶ τὴν 14-3-1994, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφή, σύνθεσις καὶ σύντμησις 13-3-2025.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd …Φ τῆς σειρᾶς «ΣΚΟΠΟΝ ΔΕΔΩΚΑ ΣΕ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.