Προαγγελος λυτρωσεως «Χαιρε, ἀστηρ ἐμφαινων τον ἥλιον» (Ἀκαθ. Α5) – Ὁμιλια Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου


Χαιρετισμοὶ
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΒ΄- Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2665
Ἀκάθιστος Ὕμνος (4 Ἀπριλίου 2025)
Ὁμιλία Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου
Προαγγελος λυτρωσεως
«Χαῖρε, ἀστὴρ ἐμφαίνων τὸν ἥλιον» (Ἀκάθ. Α5)
Θυμᾶστε, ἀγαπητοί μου, ποιό ἦταν τὸ ἔτος ποὺ γιὰ πρώτη φορὰ ἐψάλη ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος στὸ ναὸ τῆς Παναγίας τῶν Βλαχερνῶν στὴν Κωνσταντινούπολι; Ἦταν τὸ ἔτος 626 μ.Χ., ἐπὶ βασιλείας τοῦ ἐνδόξου αὐτοκράτορος Ἡρακλείου (572-641 μ.Χ.).
Ἦταν ἡμέρες μεγάλου κινδύνου γιὰ τὴν Πόλι. Οἱ ὑπερασπισταί της, βασιλεὺς καὶ στρατός, ἔλειπαν πολὺ μακριὰ καὶ ἡ Βασιλεύουσα βρέθηκε κυκλωμένη ἀπὸ πλήθη βαρβάρων, οἱ ὁποῖοι φθονοῦσαν τὴ δόξα καὶ τὸν πλοῦτο της καὶ πάσχιζαν νὰ τὴν ἁλώσουν γιὰ νὰ ἐπιδοθοῦν σὲ λεηλασία καὶ καταστροφή. Τότε, σ᾽ ἐκείνη τὴν δεινὴ ὥρα, μέσα ἀπὸ τὴν ψυχὴ τῶν Βυζαντινῶν προγόνων μας, ψυχὴ ποὺ ἔνιωθε τόσο κοντά της τὸ θηρίο νὰ ἀπειλῇ, ποὺ ἄκουγε τὸν βρυχηθμό του κ᾽ ἔνιωθε τὴν πυρωμένη ἀνάσα καὶ τὴ μανία του νὰ τὴν κατασπαράξῃ, ἀνέβλυσε ὁ ὕμνος αὐτός.
Τώρα τὸν ἀκοῦμε ἐμεῖς μὲ ἠρεμία καὶ γαλήνη, τότε ἐκεῖνοι τὸν εἶπαν μὲ χείλη ποὺ ἔτρεμαν ἀπὸ ἀγωνία καὶ συνοχὴ ψυχῆς. Τί μέρες ἦταν ἐκεῖνες, τί ὧρες ἔζησαν τότε! Ἀλλ᾽ ὅσο πιὸ μεγάλος ἦταν ὁ κίνδυνος ποὺ ζοῦσαν, ἄλλο τόσο πιὸ θερμὸς βγῆκε ὁ ὕμνος ποὺ συνέθεσαν. Γι᾽ αὐτὸ ἔχει χάρι αὐτὸς ὁ ὕμνος, ἔχει ἔμπνευσι Πνεύματος ἁγίου, ἔχει σφραγῖδα Ὀρθοδοξίας· ἔχει κάτι ποὺ ἀγγίζει τὴν ψυχή, τὴν παρηγορεῖ στὴ δική της θλῖψι, τὴν εἰρηνεύει, τὴν ἁγιάζει.
Ἀπὸ τότε ἔχουν περάσει – πόσα χρόνια; Ὑπολογίστε. Σχεδὸν χίλια πεντακόσα χρόνια, δεκαπέντε περίπου αἰῶνες, κάπου μιάμισυ χιλιετία! Παρ᾽ ὅλα αὐτὰ οἱ πιστοὶ δὲν τὸν βαρέθηκαν. Δὲν εἴμαστε βέβαια ἐμεῖς σήμερα ὅπως οἱ Χριστιανοὶ ἐκεῖνοι οἱ φιλακόλουθοι, ποὺ ἀρέσκονταν στὴ λατρεία καὶ τὴν προσευχή. Φορτωμένοι εἰδήσεις καὶ ἐντυπώσεις, ζαλισμένοι ἀπὸ φῶτα καὶ γελασμένοι ἀπὸ σκιές, δὲν τρέχουμε μὲ ζῆλο στὴν ἐκκλησία ὅπως ἔτρεχαν τότε ἐκεῖνοι. Παρ᾽ ὅλα αὐτὰ ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος ἐξακολουθεῖ νὰ ψάλλεται μέσα στοὺς ναοὺς τῆς Ὀρθοδοξίας· κ᾽ εἶνε ἀκολουθία ἡ ὁποία νικᾷ τὴν τύρβη, ἑλκύει τὸ λαό.
Τὴν ἀκολουθία αὐτή, γιὰ ἄλλη μιὰ φορά, ἀκοῦμε ἀπόψε. Ἂς πάρουμε λοιπὸν τώρα ἕνα ἀπὸ τὰ ἐμπνευσμένα της Χαῖρε, τὰ ὁποῖα ὁ ἄγνωστος(!) ποιητὴς τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου πλέκει στὴν ὑπεραγία Θεοτόκο ἀναλύοντας τὸ πρῶτο ἐκεῖνο «Χαῖρε» (Λουκ. 1,28) ποὺ τῆς ἀπηύθυνε ὁ «ἄγγελος πρωτοστάτης», ὁ ἀρχάγγελος Γαβριήλ. Ὡραῖο εἶνε ἐκεῖνο ποὺ λέει·
«Χαῖρε, ἀστὴρ ἐμφαίνων τὸν Ἥλιον·
χαῖρε, γαστὴρ ἐνθέου σαρκώσεως» (Α5).
* * *
Ἡ Παναγία, λέει, εἶνε ἕνα ἀστέρι. Ὄχι ὁποιοδήποτε ἀπὸ αὐτὰ ποὺ βλέπουμε ἐπάνω στὸν οὐρανό, ἀλλὰ ἕνα συγκεκριμένο ἀστέρι. Τὴ νύχτα φαίνονται χιλιάδες, ἑκατομμύρια ἀστέρια, ποὺ δὲν μπορεῖς νὰ τὰ μετρήσῃς. Ἀνάμεσα σ᾽ αὐτά, εἶνε καὶ ἕνα ποὺ λάμπει ἰδιαιτέρως τὴν αὐγὴ καὶ «ἐμφαίνει τὸν ἥλιον». Δηλαδή;
Ἂν ἔχετε προσέξει, προτοῦ νὰ βγῇ ὁ ἥλιος, ἐκεῖ ποὺ ἀρχίζει νὰ διαλύεται τὸ σκοτάδι, φαίνεται στὴν ἀνατολὴ ἕνα ἀστέρι ποὺ λάμπει ζωηρά. Τὸ λένε Αὐγερινὸ καὶ μὲ τὴν ἐμφάνισί του προειδοποιεῖ, ὅτι σὲ λίγο ἀνατέλλει ὁ ἥλιος. Μὲ τὸ ἀστέρι αὐτὸ παρομοιάζει ὁ ποιητὴς τὴ Μητέρα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Εὔστοχη ἡ παρομοίωσι.
Ἡ ἐμφάνισι τῆς Παρθένου Μαρίας στὸν κόσμο, ἡ γέννησι δηλαδὴ καὶ ἡ ζωὴ ἐκείνης ποὺ θὰ γεννοῦσε τὸν Σωτῆρα τῆς ἀνθρωπότητος, ἦταν τὸ προμήνυμα ὅτι σὲ λίγο ἔρχεται, ἔρχεται ὁ Λυτρωτής! Ἀφοῦ ἦλθε ἐκείνη, στὴν γαστέρα τῆς ὁποίας θὰ γίνῃ ἡ «ἔνθεος σάρκωσις», θὰ λάβῃ σάρκα ὁ ἄσαρκος Θεός, σὲ λίγο ἀκολουθεῖ ἐκεῖνος. Μὲ τὴν ἔννοια αὐτὴν ὁ ποιητὴς χαιρετίζει τὴν Παναγία λέγοντάς της·
«Χαῖρε, ἀστὴρ ἐμφαίνων τὸν Ἥλιον·
χαῖρε, γαστὴρ ἐνθέου σαρκώσεως» (Α5).
* * *
Πολλὰ ὡραῖα πράγματα ἔκανε ὁ Θεός, ἀγαπητοί μου. Ἀπὸ τὰ πιὸ ἐμφανῆ καὶ ἐντυπωσιακὰ εἶνε ὁ ἥλιος καὶ τὰ ἀστέρια. Ἔγραψαν κάποτε οἱ ἐφημερίδες, ὅτι πρόκειται νὰ ἔρθῃ ἕνα κῦμα ἀπὸ τὸν ἥλιο τὸ ὁποῖο θὰ κάψῃ τὴ Γῆ· καὶ εἶχαν ταραχτῆ οἱ ἄνθρωποι διαβάζοντας τέτοια φοβερὰ πράγματα, τὰ ὁποῖα ὅμως, λόγῳ τῶν ἁμαρτιῶν μας, δὲν εἶνε ἀδικαιολόγητο καὶ ἀπίθανο νὰ συμβοῦν. Ἀλλὰ ὁ Θεός, μὲ τὶς πρεσβεῖες τῆς Θεοτόκου, ἐλέησε τὸν κόσμο· πέρασε αὐτό, δὲν συνέβη τὸ κακὸ ἐκεῖνο. Ἀτενίζουμε πάλι μὲ ἀγαλλίασι τὰ κτίσματα τοῦ Δημιουργοῦ καὶ μαζὶ μὲ τὸν ποιητὴ τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου λέμε στὴ Μητέρα τοῦ Χριστοῦ· «Χαῖρε, ἀστὴρ ἐμφαίνων τὸν Ἥλιον».
Ὡραῖος ὁ ἥλιος, ὡραία ἡ σελήνη, ὡραῖα τὰ ἀστέρια. Ὡραία καὶ ἡ Γῆ μὲ ὅλα ὅσα τὴ στολίζουν· ὡραῖα τὰ δέντρα, ὡραῖα τὰ φυτά, ὡραῖοι οἱ ποταμοὶ καὶ οἱ λίμνες, ὡραῖα εἶνε ὅλα ὅσα ἔκανε ὁ Θεός. Ὅλα κηρύττουν τὸ μεγαλεῖο του καὶ μᾶς καλοῦν νὰ τὸν ὑμνοῦμε καὶ νὰ τὸν δοξάζουμε. Συμβαίνει ὅμως αὐτό;
Στὶς ἡμέρες μας οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι δυστυχῶς δὲν πιστεύουν, δὲν δοξάζουν ὅλοι τὸν Κύριό μας Ἰησοῦν Χριστόν· δὲν εὐγνωμονοῦν καὶ δὲν τιμοῦν τὴν ὑπεραγία Μητέρα του. Ζοῦμε σὲ χρόνια «ἀποστασίας» (Β΄ Θεσ. 2,3). Φύγαμε μακριὰ ἀπὸ τὸ Θεό. Γι᾽ αὐτὸ νιώθουμε φόβο οἱ ἄθλιοι ὅτι ὑπάρχει κίνδυνος νὰ συμβοῦν πολλὰ δυσάρεστα ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ προλέγει ἡ Γραφή. Ἀντὶ λοιπὸν νὰ ἀποστατοῦμε, ἂς ἐπιστρέψουμε ἐν μετανοίᾳ στὸν Κύριο. Καὶ ἂς παρακαλοῦμε τὸ Θεό, νὰ μὴν πωρωθῇ ἡ καρδιά μας· νὰ μὴ χάσῃ τὴν εὐαισθησία της, ὥστε νὰ μπορῇ νὰ βλέπῃ καὶ νὰ χαίρεται τὶς θεῖες δωρεὲς καὶ νὰ δοξάζῃ τὸν πανάγαθο Δημιουργὸ καὶ Σωτῆρα.
Ὅλα τὰ ἔργα τοῦ Κυρίου εἶνε ὡραῖα, ἀλλὰ τὸ ὡραιότερο ἀπ᾽ ὅλα εἶνε, ὅτι ἡ Παναγία γέννησε τὸν Σωτῆρα τοῦ κόσμου, τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν. Τὴν τιμοῦμε γι᾽ αὐτό;
Ἡ Παναγία λυπᾶται. Μέσα στοὺς ναοὺς ἀκούγονται ἀπόψε ὕμνοι τοῦ Θεοῦ καὶ Χαιρετισμοὶ σ᾽ αὐτήν. Ἔξω ὅμως πολὺ συχνά, ἀντὶ νὰ ὑμνῆται ὁ Θεός, νὰ δοξάζεται ὁ Χριστός, νὰ τιμᾶται ἡ Μητέρα του, προσβάλλονται τὰ θεῖα· φρικτὲς βλαστήμιες μολύνουν τὸν ἀέρα. Γι᾽ αὐτὸ λυπᾶται ἡ Παναγία. Ποιά μάνα δὲν λυπᾶται ὅταν ἀκούῃ ἀνθρώπινα στόματα νὰ ὑβρίζουν τὸ παιδί της; Ἔτσι καὶ ἡ Παναγία στενοχωρεῖται. Ἔχει ἄδικο;
Ἦταν κάποτε ἐποχὴ στὸν Πόντο, στὴ Μικρὰ Ἀσία, στὴ Μακεδονία καὶ τὴ Θρᾴκη, ποὺ βλαστήμια δὲν ἀκουγόταν· ὅλοι πίστευαν, ὅλοι σέβονταν, ὅλοι ὑμνοῦσαν τὸ Θεό.
Τώρα δυστυχῶς μικροὶ – μεγάλοι βλαστημοῦν τὰ θεῖα, χυδαιολογοῦν ἀδιάντροπα, καὶ αὐτὰ λυποῦν τὴν Παναγία. Ὅπως λοιπὸν εἴπαμε καὶ ἄλλοτε, ἂς ἀκούσουμε τὸν ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλό, ποὺ εἶπε στὶς διδαχές του· Νὰ μὲ ὑβρίσῃς, νὰ μὲ χτυπήσῃς, νὰ μὲ σκοτώσῃς, σὲ συγχωρῶ· ἐὰν ὅμως βλαστημᾷς Χριστὸ καὶ Παναγιά, δὲν ἔχω μάτια νὰ σὲ δῶ.
Γι᾽ αὐτὸ νὰ προσπαθήσουμε, νὰ ἐξαλειφθῇ ἡ βλασφημία ἀπὸ τὴν κοινωνία μας. Σ᾽ αὐτὸ ὅλοι, ἀκόμα καὶ τὰ μικρὰ παιδιά, μποροῦν νὰ συντελέσουν. • Θυμᾶμαι ὅτι, ὅταν ἤμουν ἱεροκήρυκας, πῆγα σ᾽ ἕνα χωριὸ ποὺ ὑπῆρχε ἕνας λόφος καὶ τί παρατήρησα· οἱ μισοὶ βλαστημοῦσαν, οἱ ἄλλοι μισοὶ δὲν βλαστημοῦσαν. Αὐτοὶ ποὺ δὲν βλαστημοῦσαν ἦταν …μωαμεθανοὶ ἀπὸ τὴ Θρᾴκη! • Σὲ μιὰ ἄλλη πόλι, στὰ Γρεβενά, ἕνα παιδὶ τοῦ κατηχητικοῦ σχολείου ἔκανε τὸν πατέρα του, ποὺ βλαστημοῦσε, νὰ σταματήσῃ. Πῶς· –Πατέρα, σήμερα δὲν τρώω. –Γιατί, παιδί μου; –Γιατὶ βλαστημᾷς· βλαστημᾶς αὐτὸν ποὺ μᾶς δίνει δωρεὰν τὸ φαγητό, τὸ φῶς, τὸν ἀέρα, ὅλα τ᾽ ἀγαθά· μᾶς κρατάει ζωντανοὺς πάνω στὴ γῆ. • Κ᾽ ἕνας ἄλλος πάλι σὲ ἄλλο χωριὸ δὲν βλαστημοῦσε – γιατί; Εἶχε μιὰ γιαγιὰ πού, ὅταν τὸν ἄκουσε νὰ βλαστημάῃ, πῆρε ἕνα κάρβουνο καὶ τοῦ ᾽καψε τὴ γλῶσσα· ἀπὸ τότε δὲν ξαναβλαστήμησε.
Ἀντὶ τῶν βλασφημιῶν ἐμεῖς νὰ θέλουμε ν᾽ ἀκούγεται αἶνος τοῦ Θεοῦ. Καὶ νὰ τρέχουμε στὴν ἐκκλησἰα ὄχι μόνο τὴν ἅγια αὐτὴ ἡμέρα ποὺ ψάλλεται ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος, ἀλλὰ πάντοτε· νὰ ἐκκλησιαζώμαστε καὶ νὰ δοξολογοῦμε τὸ Θεό.
* * *
Εὐχαριστῶ τὸν Κύριο ποὺ σᾶς βλέπω συγκεντρωμένους στὴν ἐκκλησία. Ἐγὼ γέρος ἐπίσκοπος εἶμαι, αὔριο φεύγω πλέον απὸ τὴν ἐπισκοπὴ καὶ θὰ ἔρθῃ ἄλλος νὰ ποιμάνῃ ὲδῶ τὴν ἀκριτική μας περιφέρεια. Καὶ ὅπως εἶπα καὶ τὸ ἐπαναλαμβάνω, ἐὰν ἐμεῖς εἴμαστε συνεπεῖς Χριστιανοί (οἱ ἄντρες ἀγαποῦν τὶς γυναῖκες των, οἱ γυναῖκες ἀγαποῦν τοὺς ἄντρες των, ὲὰν τὰ παιδιὰ ἀγαποῦν τοὺς γονεῖς των, ἐὰν οἱ διδάσκαλοι ἀγαποῦν τοὺς μαθητάς των, ἐὰν οἱ ἱερεῖς φροντίζουν γιὰ τὸ εὐλογημένο ποίμνιό τους), τότε τὸ λέω μετὰ βεβαιότητος, προφητεύω, ὁ τόπος αὐτός, ἡ Μακεδονία μας ἦταν εἶνε καὶ θὰ εἶνε πάντα ἑλληνική.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Παρασκευὴ 11-4-1997 τὸ βράδυ. Καταγραφή, ἀναπλήρωσις καὶ σύντμησις 11-3-2025.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd …΄Φ τῆς σειρᾶς «ΣΚΟΠΟΝ ΔΕΔΩΚΑ ΣΕ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.