Βαλε νεο ενδυμα «Ὁ δε πλειστος ὄχλος ἔστρωσαν ἑαυτων τα ἱματια ἐν τη οδω» (Ματθ. 21,8) Ομιλια του Μητροολιτου Φλωρινης Αυγουστινου


Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1057(2)
Κυριακὴ τῶν Βαΐων πρωὶ
13 Ἀπριλίου 2025 (2004)
Βαλε νεο ενδυμα
«Ὁ δὲ πλεῖστος ὄχλος ἔστρωσαν ἑαυτῶν τὰ ἱμάτια ἐν τῇ ὁδῷ» (Ματθ. 21,8)
Φθάσαμε, ἀγαπητοί μου, στὸ τέλος τῆς μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καὶ μπαίνουμε στὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα. Ἡ σημερινὴ Κυριακὴ εἶνε ἡ τελευταία πρὸ τοῦ Πάσχα.
Σήμερα ὁ Χριστὸς ἀνεβαίνει στὰ Ἰεροσόλυμα γιὰ τελευταία φορά. Ἔρχεται καβάλλα σ᾿ ἕνα πουλαράκι. Κόσμος πολὺς ἔχει μαζευτῆ στὴν ἱερὰ πόλι γιὰ τὸ πάσχα, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ δοῦν τὸ Χριστό· ὄχι δὲ μόνο τὸ Χριστό, ἀλλὰ καὶ τὸ Λάζαρο, τὸν ὁποῖο χθὲς ἀνέστησε ὁ Χριστός (βλ. Ἰω. 12,9). Κόσμος πολύς, Ἰουδαῖοι ἀπὸ τὰ διάφορα μέρη τῆς γῆς, «ὄχλος», ἕνα ἑκατομμύριο ψυχές. Εἶνε ὁ ἁπλὸς λαός, ὄχι οἱ γραμματεῖς καὶ ἀρχιερεῖς, οἱ γραμματισμένοι καὶ διαβασμένοι, ποὺ ζητοῦν νὰ τὸν σταυρώσουν. Εἶνε αὐτοὶ ποὺ σὰν σφουγγάρι ῥουφοῦν τὰ λόγια του, ποὺ ἔχουν δεῖ τὰ θαύματά του, ποὺ ἔχουν ἀκούσει γι᾿ αὐτόν. Αὐτοὶ ὑποδέχονται τὸ Χριστό, ἐνῷ οἱ φαρισαῖοι προσπαθοῦν νὰ βουλώσουν τὰ στόματα ποὺ φωνάζουν «Ὡσαννὰ τῷ υἱῷ Δαυΐδ· εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου…» (Ματθ. 21,9). Ἐχθροὶ τοῦ Χριστοῦ οἱ φαρισαῖοι, φίλοι τοῦ Χριστοῦ ὁ ὄχλος.
Ὅσο κι ἂν θέλετε, φαρισαῖοι, νὰ πνίξετε τὴ φωνὴ τοῦ λαοῦ, δὲν θὰ πάψουν τὰ στόματα νὰ λένε «ὡσαννά». Καὶ ἂν τ᾿ ἀνθρώπινα χείλη σιωπήσουν –λέει ὁ Χριστός–, καὶ «οἱ λίθοι κεκράξονται» (Λουκ. 19,40), κι αὐτὲς ἀκόμα οἱ πέτρες ποὺ πατοῦμε θὰ φωνάξουν. Ναί. Καὶ σήμερα, καὶ πάντα· ἂν ἔρθουν χρόνια δύστυχα, χρόνια κατηραμένα, καὶ κλείσουν οἱ ἐκκλησιὲς καὶ παγώσουν οἱ καρδιές, τότε καὶ τὰ ἄψυχα κτίσματα θὰ φωνάξουν γιὰ τὸ Χριστό.
Νὰ ἐξηγήσω, ἀδέρφια μου, τί σημαίνουν τὰ «ὡσαννὰ» τοῦ ὄχλου, τὸ «εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος» καὶ τὰ ἄλλα ὑψηλὰ νοήματα ποὺ ἔχει τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο; Θὰ χρειάζονταν ὧρες ὁλόκληρες καὶ προσοχὴ μεγάλη, ὅπως ἐκείνη ποὺ δείχνουν ὅταν βλέπουν ταινίες.
Ἀλλ᾿ ἐκτὸς ἀπὸ τὸν κοσμικὸ κινηματογράφο, ὑπάρχει κ᾿ ἕνας ἄλλος κινηματογράφος, πνευματικός, ποὺ προβάλλεται μέσ᾿ στὴν ἐκκλησία. Ἐδῶ παίζεται τὸ δρᾶμα τοῦ Θεανθρώπου. (Ἐγὼ δὲν μπορῶ νὰ καταλάβω πῶς μερικοὶ Χριστιανοὶ τὰ καταφέρνουν καὶ συμβιβάζουν κινηματογράφο καὶ ἐκκλησία· δὲν μπορῶ νὰ ἐννοήσω Χριστιανὸ μὲ τέτοιους συμβιβασμούς. Τέλος πάντων). Ὅση προσοχὴ δείχνουν στὸν κινηματογράφο, τόση κι ἀκόμη μεγαλύτερη χρειάζεται γιὰ τὰ ὑψηλὰ νοήματα τοῦ εὐαγγελίου. Ἀλλ᾿ ἐπειδὴ οὔτε διάθεσι τέτοια ὑπάρχει, οὔτε ὥρα, ἀλλὰ κ᾿ ἐγὼ δὲν ἔχω τὴ δύναμι, θὰ σᾶς ἐπιστήσω τὴν προσοχὴ μόνο σὲ μία λεπτομέρεια· γιατὶ πιστεύω, πὼς καὶ μιὰ λέξι μπορεῖ νὰ κάνῃ τὸν ἄνθρωπο νὰ πιστέψῃ καὶ νὰ σωθῇ.
* * *
Λέει ὁ εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, ὅτι «ὁ πλεῖστος ὄχλος ἔστρωσαν ἑαυτῶν τὰ ἱμάτια ἐν τῇ ὁδῷ» (Ματθ. 21,8). Οἱ φτωχοὶ ἐκεῖνοι ἄνθρωποι κατὰ τὴ θριαμβευτικὴ εἴσοδο τοῦ Ἰησοῦ ἔβγαλαν τὰ ῥοῦχα τους γιὰ τὸ Χριστὸ καὶ ἔστρωσαν μ᾿ αὐτὰ τὸ δρόμο νὰ περάσῃ. Ἔκαναν ἔτσι ἕνα τάπητα, γιὰ νὰ πατήσουν τὰ πόδια τοῦ Χριστοῦ. Δὲν εἶχε βέβαια ἐκεῖνος ἀνάγκη ἀπὸ τέτοιο τάπητα τῶν ἀνθρώπων. Ἔχει τάπητα πολὺ ἀνώτερο, τὸν τάπητα ποὺ τοῦ κάνουν τὰ λουλούδια καὶ τὰ χορτάρια τώρα τὴν ἄνοιξι. Ἔδειξαν ὅμως μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι τὴν ἀγάπη, τὴν εὐλάβεια καὶ τὸ σεβασμό τους στὸ Χριστό. Ἔρριξαν ἀκόμη τὰ ῥοῦχα τους γιὰ νὰ τὰ ἁγριάσῃ ὁ Χριστός. Γιατὶ ὅ,τι ἀγγίζει ὁ Χριστὸς ἁγιάζεται· καὶ ἡ παράδοσις λέει, ὅτι τὰ ῥοῦχα ἐκεῖνα τὰ εἶχαν κατόπιν γιὰ φυλαχτά, ἔκαναν θαύματα. Φτωχοὶ λοιπόν, ὅπως ἦταν αὐτοί, δὲν εἶχαν νὰ προσφέρουν στὸ Χριστὸ χρυσάφια καὶ διαμάντια· πρόσφεραν τὰ ἴδια τὰ ῥοῦχα τους.
Λέγοντας αὐτὰ δὲν σᾶς λέω νὰ κάνετε κ᾿ ἐσεῖς τὸ ἴδιο· ἂν καὶ ὑπάρχουν καὶ παραδείγματα ἁγίων ποὺ ἔδωσαν καὶ τὰ ῥοῦχα τους γιὰ τὸ φτωχό. Ἕνας καλόγερος εἶχε βγῆ ἀπ᾿ τὸ μοναστήρι καὶ προχωροῦσε μέσ᾿ στὰ χιόνια. Ἐκεῖ βρῆκε ἀνθρώπους ποὺ τουρτούριζαν ἀπὸ τὸ κρύο, γιατὶ δὲν εἶχαν τί νὰ φορέσουν. Ἄρχισε λοιπὸν νὰ μοιράζῃ τὰ ῥοῦχα του, γιὰ νὰ τοὺς ζεστάνῃ, ὥσπου γύρισε στὸ μοναστήρι γυμνός. Οἱ ἀδελφοί του τὸ ρώτησαν· –Τί ἔπαθες; ποιός σοῦ πῆρε τὰ ροῦχα; –Κανένας, λέει· μόνος μου τά ᾿δωσα. Τί νά ᾿κανα; εἶδα ἀνθρώπους νὰ ὑποφέρουν στὸ κρύο, δὲν βάσταξα, καὶ τοὺς τά ᾿δωσα… Ἅγιες αὐτὲς οἱ ψυχές· μένουν γυμνοὶ γιὰ νὰ ντύσουν τοὺς ἄλλους. Δὲν σᾶς λέω νὰ κάνετε κ᾿ ἐσεῖς τὸ ἴδιο. Ἐσεῖς δῶστε μόνο αὐτὸ ποὺ σᾶς περισσεύει. Καὶ ὑπάρχουν πολλὰ ῥοῦχα περίσσια, ποὺ πολλοὺς θὰ μποροῦσαν νὰ ντύσουν, κι ὄχι νὰ μένουν ἄχρηστα καὶ νὰ τὰ τρώῃ ὁ σκόρος.
Πίσω ὅμως ἀπὸ τὴ λεπτομέρεια αὐτὴ τῆς σημερινῆς ἡμέρας ὑπάρχει κάτι τὸ ὑψηλότερο. Εἶνε εὐλογημένο νὰ δίνῃς, διότι ντύνοντας τὸ γυμνὸ ντύνεις τὸ Χριστό. Ἐκεῖνος εἶπε· «Δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου… Γυμνὸς ἤμην, καὶ περιεβάλετέ με… Ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε» (Ματθ. 25,34-35,40)· δίνετε στοὺς φτωχούς, διότι πίσω ἀπὸ τὸν κάθε φτωχὸ καὶ γυμνὸ εἶμαι ἐγὼ ὁ ἴδιος.
Ἀλλὰ τὸ νὰ βγάλῃς τὸ ῥοῦχο σου γιὰ τὸ φτωχὸ εἶνε σχετικὰ εὔκολο. Ὑπάρχει κάτι ἄλλο ἀκόμα πιὸ δύσκολο. Ποιό; Τὸ ν᾿ ἀπεκδυθῇς τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον. Ὅλα τώρα τὴν ἄνοιξι ἀλλάζουν φορεσιά. Ἡ φύσι παίρνει καινούργια ὄψι, τὰ δέντρα γεμίζουν ἀνθοὺς καὶ φύλλα, ἡ γῆ σκεπάζεται μὲ τὸ πράσινο χαλὶ τῆς χλόης. Ἄλλαξε λοιπὸν κ᾿ ἐσύ, βάλε νέο ἔνδυμα. Κανείς δὲν βαστάει τὰ ῥοῦχα του ὅταν παλιώσουν· τὰ βγάζει. Ἤ, ὅταν λερωθοῦν, τὰ στέλνει στὸ καθαριστήριο. Κ᾿ ἐσὺ μπορεῖ νὰ καθαρίζεσαι κάθε μέρα, τὰ ῥοῦχα σου νὰ μὴν ἔχουν λεκέδες, μπορεῖ ἀκόμα νὰ βάζῃς τοῦ κόσμου τὰ μυρωδικὰ καὶ νὰ μοσχοβολᾷς, μέσα σου ὅμως νά ᾿σαι γεμᾶτος ἀκαθαρσία, βρώμα καὶ δυσωδία. Τί χρειάζεται; Τὸ λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος· «Ἀπεκδυσάμενοι τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον…» (Κολ. 3,9). Τί εἶν᾿ αὐτὸ τὸ «ἀπεκδυσάμενοι» ποὺ εἶπα; κινέζικα ἢ σανσκριτικὰ μιλάω; «Ἀπεκδυσάμενοι» σημαίνει νὰ ξεντυθοῦμε, νὰ γδυθοῦμε τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο, τὸν ἄνθρωπο τῆς ἁμαρτίας. Ντροπή μας νὰ διαβάζουν καὶ νὰ καταλαβαίνουν τὴν Καινὴ Διαθήκη στὸ Παρίσι, στὶς Βρυξέλλες, στὸ Λονδῖνο, καὶ νὰ μὴν τὴ διαβάζουμε στὴν Ἑλλάδα, ὅπου ἁγίασε τὴν Ἀκρόπολι μὲ τὰ λόγια του ὁ ἀπόστολος Παῦλος…
Ἡ ἁμαρτία, λοιπόν, εἶνε τὸ βρώμικο ῥοῦχο. Θυμᾶμαι μικρὸς στὸ χωριό μου, ἂν πήγαινε κανεὶς νὰ ψευδομαρτυρήσῃ βάζοντας τὸ χέρι στὸ Εὐαγγέλιο, ὅταν γύριζε ἀπ᾿ τὸ δικαστήριο, ἄκουγα κάτι γερόντους νὰ λένε· «Τό ᾿βαλε κι αὐτὸς τὸ μαῦρο τὸ πουκάμισο σήμερα». Ἄκουγα αὐτὴ τὴν ἔκφρασι καὶ δὲν τὴν καταλάβαινα. ῾Ρωτοῦσα λοιπὸν τὸ μακαρίτη τὸν πατέρα μου· –Γιατί λένε «φόρεσε τὸ μαῦρο πουκάμισο»; τί θέλουν νὰ ποῦν μ᾿ αὐτό; –Ἄ, παιδάκι μου, ἔλεγε· πῆγε σήμερα αὐτὸς καὶ ὡρκίστηκε ψέματα, αὐτὸ εἶνε τὸ μαῦρο πουκάμισο· κι ἀλλοίμονο πῶς θὰ ἐμφανισθῇ μεθαύριο μπροστὰ στὸ Θεὸ μὲ τέτοιο πουκάμισο… «Μαῦρο πουκάμισο» ἔλεγαν οἱ τσοπαναραῖοι, τὰ πιστὰ παιδιὰ τῆς Ἐκκλησίας, τὴν ἁμαρτία τῆς ψευδορκίας.
* * *
Ἀδελφοί μου· ἂς βγάλουμε τὸ μαῦρο πουκάμισο ποὺ ἔχουμε κ᾿ ἐμεῖς. Εἶνε ἀλήθεια δύσκολο, πολὺ δύσκολο νὰ βγῇ· ἔχει γίνει ἕνα μὲ τὸ σῶμα μας, ἔχει κολλήσει μὲ τὶς σάρκες μας. χρειάζεται θέλησι, ἀπόφασι μεγάλη. Τὸ φίδι, λέει κάπου ὁ Μέγας Βασίλειος, τώρα τὴν ἄνοιξι περνάει ἀπὸ στενὴ τρύπα, γιὰ ν᾿ ἀφήσῃ ἐκεῖ τὸ παλιό του δέρμα καὶ νὰ κάνῃ καινούργιο. Ἕτσι κ᾿ ἐμεῖς πρέπει νὰ περάσουμε ἀπὸ τὴν στενωπὸ τῆς ταπεινώσεως καὶ τῆς μετανοίας, γιὰ ν᾿ ἀλλάξῃ ἡ ψυχή μας φορεσιά.
Ἐλᾶτε ἀπόψε, ἀδέρφια μου, στὴν ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου κι ἂς ποῦμε ὁ καθένας· Χριστέ, δός μου νέα στολή. «Βλέπω τὸ νυμφῶνα τῆς βασιλείας σου, Κύριέ μου, καὶ ἔνδυμα οὐκ ἔχω, ἵνα εἰσέλθω ἐν αὐτῷ· λάμπρυνόν μου τὴν στολὴν τῆς ψυχῆς…» (ἐξαποστ.). Χρειαζόμαστε στολὴ γιὰ τὴν οὐράνιο βασιλεία. Ἀδέρφια μου, εἶμαι ἀνάξιος νὰ σᾶς μιλάω γιὰ τόσο ὑψηλὰ θέματα. Ἐξ ἄλλου σεῖς εἶστε γνωστικοὶ καὶ τὰ ξέρετε καλύτερα ἀπὸ μένα. Δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ σᾶς φιλήσω τὰ πόδια. Πιστεύω ὅμως ἀκράδαντα, ὅτι ἡ θρησκεία μας δὲν εἶνε μῦθος, εἶνε πραγματικότης. Ἂς τὴν πλησιάσουμε λοιπόν. Ἔλα νὰ ἐξομολογηθῇς στὸν ἱερέα, νὰ πῇς τὰ κρίματά σου μπροστὰ στὸ Χριστό.
Εἴθε νὰ μᾶς ἐλεήσῃ ὁ Θεὸς νὰ λευκάνουμε τὴν ψυχή μας, καὶ τὸ Μέγα Σάββατο τὸ βράδυ ν᾿ ἀξιωθοῦμε νὰ ψάλουμε· «Τὴν ἀνάστασίν σου, Χριστὲ Σωτήρ, ἄγγελοι ὑμνοῦσιν ἐν οὐρανοῖς, καὶ ἡμᾶς τοὺς ἐπὶ γῆς καταξίωσον ἐν καθαρᾷ καρδίᾳ σὲ δοξάζειν».
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἄγνωστο ἱ. ναὸ τῶν Ἀθηνῶν τὴν 22-4-1962. Καταγραφὴ καὶ μικρὰ σύντμησις 4-4-2004, ἐπανέκδοσις 16-3-2025.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd 53α΄Φ τῆς σειρᾶς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.