«Ὦ γλυκυ μου ἔαρ, γλυκυτατον μου τεκνον, που ἔδυ σου το καλλος;» (Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου)


Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΒ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2671
Μεγάλη Παρασκευὴ βράδυ
18 Ἀπριλίου 2025
Ἡ ὡραιότερη ἀπὸ τὶς ἐποχὲς
«Ὦ γλυκύ μου ἔαρ, γλυκύτατόν μου τέκνον,
ποῦ ἔδυ σου τὸ κάλλος;» (Γ΄ στ. ἐγκ.)
Ἡ Ἐκκλησία μας, ἀγαπητοί μου, τιμᾷ σήμερα τὸν Ἥρωά της· ἥρωα, ποὺ ἀξίζει νὰ γράφεται μὲ ἦτα κεφαλαῖο, ὄχι μικρό. Εἶνε ὁ ἥρωας τῶν ἡρώων, ὁ μάρτυρας τῶν μαρτύρων, ὁ βασιλεὺς τῶν βασιλέων· ὁ Νικητὴς τοῦ θανάτου, τοῦ ᾅδου, τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ διαβόλου.
Ἡρωισμὸς δὲν νοεῖται μόνο ἡ ἀνδρεία. Ἡ ἀνδρεία, ποὺ ἔψαλλαν οἱ ἀρχαῖοι πρόγονοί μας, δὲν εἶνε ἡ μοναδικὴ ἀρετή. Κάποιος φιλόσοφος τοῦ ἀρχαίου κόσμου λέει ὅτι, ἐὰν ἐπικρατοῦσε στὸν κόσμο ἡ δικαιοσύνη, τότε δὲν θὰ εἶχε ὁ κόσμος ἀνάγκη τὴν ἀνδρεία. Τὴν ἔχουμε ἀνάγκη (ἀνδρείους ἀξιωματικοὺς καὶ στρατιῶτες), γιὰ νὰ ὑπερασπίσουμε τὰ ἱερὰ καὶ δίκαια· ἂν ὅμως ἐπικρατήσῃ ἀπόλυτη δικαιοσύνη, τότε ὁ ἡρωισμὸς παραχωρεῖ τὴ θέσι του στὴ δικαιοσύνη, καὶ αὐτὴ ἔρχεται νὰ ὑπερασπίσῃ μὲ τὸ ξίφος τὰ δίκαια τῶν ἐθνῶν.
Συνεπῶς, ἐὰν ὁ ἥρωας ἔχῃ μόνο ἀνδρεία, εἶνε ἐλλιπής. Ὁ Χριστὸς ὅμως ἐπλάτυνε καὶ βάθυνε τὴν ἔννοια τοῦ ἡρωισμοῦ. Πρὸ τοῦ Χριστοῦ ἡρωισμὸς ἦταν μόνο ἡ ἀνδρεία· μετὰ τὸ Χριστὸ ἡρωισμὸς εἶνε καὶ ἡ ὑπομονή, καὶ ἡ ταπείνωσι, καὶ ἡ συγγνώμη – γιὰ τὴν ὁποία χρειάζεται μεγάλος ἡρωισμός. Σήμερα στὴν Πτολεμαΐδα μὲ πλησίασε μία γυναίκα, ἡ ὁποία κάνει τὴ θρησκευόμενη. Ὁ πνευματικὸς τῆς ἐπέβαλε νὰ ζητήσῃ συγγνώμη ἀπὸ κάποιον ἄλλον. –Ἀδύνατον! μοῦ λέει· βάλε μου «πρόστιμο», πές μου νὰ προσφέρω στὴν ἐκκλησία ὅσα χρήματα θές· συγγνώμη νὰ ζητήσω εἶνε ἀδύνατον. –Ὄχι, τῆς λέω· ἐὰν δὲν ζητήσῃς συγγνώμη, δὲν σοῦ ἐπιτρέπω νὰ κοινωνήσῃς. Εἶνε ἡρωισμός, λοιπόν, καὶ ἡ συγγνώμη.
Αὐτὲς οἱ ἀρετὲς ποὺ σᾶς εἶπα (ἡ συγγνώμη, ἡ ταπείνωσις, ἡ ἀγάπη, ἡ ὑπομονή), στὸν ἀρχαῖο κόσμο μυκτηρίζονταν καὶ στὸ νεώτερο κόσμο μυκτηρίστηκαν ἀπὸ τὸ Νίτσε ἀπ᾽ τὸν ὁποῖο ξεπήδησε ὁ Χίτλερ. Αὐτοί, τὶς ἀρετὲς αὐτὲς ποὺ ὑμνεῖ ὁ Χριστός, τὶς διέβαλαν ὡς ἀδυναμίες δούλων καὶ ὄχι ὡς ἡρωισμό.
Ὑπὸ τὴν ἔννοια αὐτὴν ὁ Χριστὸς εἶνε πρότυπο καὶ ὑπομονῆς, συγγνώμης, αὐταπαρνήσεως καὶ ἀγάπης. Γι᾽ αὐτὸ τὸν ἐγκωμιάζουμε ὡς ἥρωα τῶν ἡρώων καὶ βασιλέα τῶν μαρτύρων.
* * *
Ψάλλουμε καὶ πάλι τὰ Ἐγκώμιά του, ἀδελφοί μου, ποὺ εἶνε ἕνα μπουκέτο, μία ἀνθοδέσμη ὄχι ἀπὸ λούλουδα τῆς γῆς ἀλλ᾽ ἀπὸ ἐμπνευσμένα ποιητικὰ ἄνθη, σὲ 3 στάσεις. Ἐὰν τὰ μετρήσουμε, ἡ πρώτη στάσις ἔχει 70 λουλούδια, ἡ δευτέρα ἔχει 60, καὶ ἡ τρίτη 50. Ἐν συνόλῳ 180 ποικιλόχρωμα λουλούδια σχηματίζουν τὸ ὡραῖο αὐτὸ στεφάνι. Καὶ τὰ μὲν φυσικὰ ἄνθη σὲ λίγο θὰ μαραθοῦν, ἀλλὰ ὁ Ἐπιτάφιος Θρῆνος, τὰ ἐγκώμια αὐτά, μένουν ἀθάνατα· μόνο ἐμπνευσμένοι ὑμνῳδοὶ μποροῦσαν νὰ συνθέσουν τέτοια ποιήματα.
Κατὰ τὴ συνήθειά μου κάθε χρόνο νὰ ἑρμηνεύω ἕνα ἐγκώμιο, θὰ πῶ λίγες λέξεις στὸ συγκινητικὸ ἐκεῖνο ποὺ λέει·
«Ὤ γλυκύ μου ἔαρ,
γλυκύτατόν μου τέκνον,
ποῦ ἔδυ σου τὸ κάλλος;» (Γ΄ στ. ἐγκ.).
Ὁ ἐμπνευσμένος ποιητὴς θέτει τὰ λόγια αὐτὰ στὸ στόμα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου στηριζόμενος στὸ 2ο κεφάλαιο τοῦ κατὰ Λουκᾶν Εὐαγγελίου (στ. 22-38), ὅπου περιγράφονται τὰ ἑξῆς.
Σαράντα ἡμέρες μετὰ τὰ Χριστούγεννα, νήπιο ὁ Χριστὸς στὴν ἀγκάλη τῆς μητέρας του, ἔμπαινε στὸ ναὸ γιὰ νὰ σαραντίσῃ. Ἐκεῖ, στὰ πρόθυρα τοὺς ὑποδέχθηκε ὁ γέρων Συμεών, ὁ ὁποῖος προφήτευσε ἀμέσως – καταπληκτικὸ φαινόμενο. Μόλις εἶδε τὸ ἄγνωστο νήπιο, τὸ πῆρε στὴν ἀγκαλιά του ἀπὸ τὰ χέρια μιᾶς φτωχῆς μάνας ποὺ πρώτη φορὰ ἔβλεπε καὶ εἶπε·
Αὐτὸ τὸ Νήπιο θὰ εἶνε τὸ «σημεῖον ἀντιλεγόμενον» τοῦ κόσμου (ἔ.ἀ. 2,34). Καὶ πράγματι ἡ προφητεία αὐτὴ βγῆκε ἀληθινή. Ὁ Χριστὸς εἶνε τὸ πρόσωπο γύρω ἀπ᾽ τὸ ὁποῖο ἔγιναν καὶ γίνονται οἱ πιὸ πεισματώδεις ἀγῶνες. Ἄλλοι πιστεύουν – ἄλλοι δὲν πιστεύουν, ἄλλοι τὸν προσκυνοῦν – ἄλλοι τὸν βλαστημοῦν.
Κατόπιν στράφηκε στὴν Παναγία καὶ εἶπε· «Σοῦ δὲ αὐτῆς τὴν ψυχὴν διελεύσεται ῥομφαία», θὰ διαπεράσῃ τὴν καρδιά σου μαχαίρι δίκοπο (ἔ.ἀ. 2,35). Ἐσύ, μάνα ποὺ κρατᾷς τὸ νήπιο τοῦτο· σήμερα χαίρεσαι, ἀλλ᾽ αὐτὸ μιὰ μέρα θὰ σοῦ γίνῃ πρόξενος μεγάλης ὀδύνης, ποὺ σὰν μαχαίρι κοφτερὸ θὰ σχίσῃ τὴν καρδιά σου. Αὐτὸ εἶπε, καὶ ἡ προφητεία αὐτὴ ἐπίσης ἐκπληρώθηκε – πότε· τὴ Μεγάλη Παρασκευή, ὅταν ἡ Παναγία κάτω ἀπ᾽ τὸ σταυρὸ «παρακολούθησε» τὸ δρᾶμα τῶν δραμάτων, «τὴν ἄδικον σφαγήν» (Μέγ. Ἀπόδ.) τοῦ Υἱοῦ της.
Τὰ λόγια ποὺ θέτει ὁ ὑμνῳδὸς στὸ στόμα τῆς Παναγίας εἶνε συγκινητικά. «Ὦ γλυκύ μου ἔαρ», λέει. Ἔαρ εἶνε ἡ ἄνοιξις. Τὸ φυσικὸ ἔαρ εἶνε ἡ ὡραιοτέρα ἐποχὴ τοῦ ἔτους. Ὁ ἥλιος τότε εἶνε γλυκός, ὁ ἀέρας δροσερός. Τὰ πουλιὰ πετοῦν ζωηρά· τὸ χελιδόνι ἔρχεται ἀπὸ μακριά, ὁ κορυδαλλὸς ψάλλει τὸ ἑωθινό του, τὸ ἀηδόνι λέει τὰ ὡραιότερα τραγούδια του. Τὰ χιόνια λειώνουν, τὰ ῥυάκια τρέχουν. Ὅλα στὴ φύσι εἶνε ὡραῖα. Ἐπικρατεῖ ποικιλία, δὲν ὑπάρχει μονοτονία. Ποιός ἔκανε τὸ ἔαρ; Στοὺς ἄλλους πλανῆτες δὲν ὑπάρχει ἔαρ· ἐκεῖ ὑπάρχει μία ἐποχὴ συνεχῶς. Ἐδῶ ὁ Θεὸς μᾶς ἔδωσε ἐναλλαγὴ ἐποχῶν· καὶ ἡ βασίλισσά τους εἶνε τὸ ἔαρ, τὸ γλυκὺ ἔαρ.
Μπαίνω στὴν οὐσία. Ὅλοι ἀγαποῦμε τὸ ἔαρ· ἀλλὰ ὑπάρχει κ᾽ ἕνα ἄλλο ἔαρ. Ἐὰν ἐκεῖνο δὲν σᾶς συγκινῇ, τότε ἀδειάστε τὴν ἐκκλησία καὶ πᾶτε νὰ παίξετε τάβλι. Τὸ ἄλλο ἔαρ, τὸ πνευματικό, ποιό εἶνε; Εἶνε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἡ αἰωνία ἄνοιξις.
Ἀναφέρω ἕνα παράδειγμα Ὅσοι εἶστε μορφωμένοι, θά ᾽χετε ἀκούσει ἢ καὶ διαβάσει ἴσως τοὺς «Ἀθλίους» ποὺ ἔγραψε ὁ Βίκτωρ Οὑγκώ (1802-1885). Αὐτὸς ἦταν διάσημος Γάλλος ποιητὴς καὶ μυθιστοριογράφος, ἀλλὰ εἶχε ἀμφιβολίες ὡς πρὸς τὰ ζητήματα πίστεως. Ὅταν γέρασε, ἔγινε 85 ἐτῶν, μὲ τιμὲς καὶ δάφνες στὴ Γαλλία, λίγο πρὶν πεθάνῃ εἶπε μερικὰ σπουδαῖα λόγια. Ὅλα γύρω μου, εἶπε, εἶνε χειμώνας. Φυσάει βοριᾶς, τὰ φύλλα πέφτουν, κ᾽ ἐγὼ βαδίζω πρὸς τὸν τάφο. Ὅλα γύρω χειμώνας βαρύς, ἀλλὰ ἐγὼ στὴν καρδιά μου ἔχω ἄνοιξι. Κι ὅταν τὸν ῥώτησαν, τί ἄνοιξι ἔχει, ἐκεῖνος ἔδειξε μὲ τὸ δάχτυλό του τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστὸς εἶνε ἡ ἄνοιξί μου· πιστεύω σ᾽ αὐτὰ ποὺ κήρυξε.
Ὅποιος πιστεύει στὸ Χριστό, στὴν καρδιά του ἔχει ἔαρ, κι ἂς φυλλορροοῦν τὰ ἄνθη· ἂς μαραίνωνται τὰ νιᾶτα, ἂς πέφτουν οἱ δυνάμεις· καὶ ζητιᾶνος ἀκόμα ἂν φτάσῃ νὰ γίνῃ, ἔαρ ἔχει. Μπορεῖ ἐμεῖς νὰ μὴν τὸ αἰσθανώμαστε, ὑπάρχουν ὅμως ψυχὲς ταπεινές, χωρικῶν καὶ βοσκῶν, ποὺ ζοῦν σὲ καλύβες καὶ περπατοῦν σὲ ῥαχοῦλες, κι αὐτοὶ αἰσθάνονται τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, τὸ «γλυκὺ ἔαρ» τῆς Παναγίας, ποὺ ἔνιωσε ὁ Οὑγκὼ καὶ ἔψαλε ὁ δικός μας ὁ Παπαδιαμάντης στὰ διηγήματά του.
Ἔαρ, λοιπόν, ὁ Χριστός. Αὐτὸς εἶνε ἡ αἰωνία ἄνοιξι τῶν ψυχῶν. Καὶ σ᾽ αὐτὴ τὴν αἰωνία ἄνοιξι καλεῖ ὅλους. Καὶ ἂν μᾶς χαροποιῇ στὴ φύσι τὸ ἔαρ, πόσο περισσότερο ἀξίζει νὰ μᾶς συγκινῇ Ἐκεῖνος ποὺ εἶνε τὸ πνευματικὸ καὶ παντοτινὸ ἔαρ, ἡ αἰωνία ἄνοιξι τῶν ψυχῶν;
* * *
Καθὼς ἡ Παναγία συνοδεύει τὸν Υἱό της νεκρὸ στὸ μνῆμα, θρηνολογεῖ· «Ὦ γλυκύ μου ἔαρ, γλυκύτατόν μου τέκνον, ποῦ ἔδυ σου τὸ κάλλος;». Ποῦ ἔδυσε, παιδί μου ἀγαπητό, ποῦ πῆγε, ποῦ κρύφτηκε ἡ ὀμορφιά σου;
Θρηνοῦμε μαζί της κ᾽ ἐμεῖς. Ὅπως ἀγάπησε ἡ Παναγία τὸ Χριστό, ἔτσι νὰ τὸν ἀγαπήσουμε κ᾽ ἐμεῖς. Γιατὶ ὁ Χριστὸς δὲν ἀνήκει μόνο στὴ μητέρα του· ἀνήκει στὸν κόσμο ὁλόκληρο. Ὅταν κάποτε ἐκεῖ ποὺ δίδασκε τοῦ εἶπαν ὅτι, Σὲ ζητάει ἡ μητέρα σου, ὁ Χριστὸς δὲν διέκοψε τὴ διδασκαλία, ἀλλ᾽ ἀπήντησε· Μητέρα καὶ ἀδέρφια μου εἶνε ὅσοι ἀκοῦνε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ τὸν τηροῦν (βλ. Ματθ. 12, 48-50. Μάρκ. 3,31-35. Λουκ. 8,19-21). Ὁ Χριστὸς ἦρθε στὸν κόσμο γιὰ νὰ δημιουργήσῃ μιὰ νέα οἰκογένεια, οἰκογένεια ὄχι αἵματος ἀλλὰ πνεύματος. Τὸ ἅγιο Πνεῦμα δημιουργεῖ νέους δεσμοὺς ἰσχυρότερους ἀπὸ τὸ αἷμα, συγκροτεῖ τὴ μεγάλη ἀδελφότητα τῆς Ἐκκλησίας. Κ᾽ ἐμεῖς λοιπὸν εἴμαστε τέκνα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ αὐτὸν πρέπει ν᾽ ἀγαποῦμε περισσότερο ἀπὸ κάθε ἄλλο. Ἂν εἶχα θερμόμετρο πνευματικό, θὰ ἔβλεπα πόση εἶνε ἡ ἀγάπη μας πρὸς τοὺς γονεῖς, τὴν σύζυγο, τὰ παιδιὰ καὶ τὴν πατρίδα· πόση ὅμως εἶνε ἡ ἀγάπη μας πρὸς τὸν Χριστό; Μὴ λέμε ψέματα· κρύα – μπούζι εἶνε ἡ καρδιά μας γιὰ τὸν Χριστό, ποὺ εἶνε τὸ γλυκὺ ἔαρ, ἡ ἄνοιξι τῶν ψυχῶν, ἡ αἰώνια ἀγάπη.
Χριστέ μου Χριστέ μου, ἄναψε φωτιὲς μέσ᾽ στὶς καρδιές μας, νὰ σ᾽ ἀγαποῦμε περισσότερο ἀπὸ τὴ μάνα μας, ἀπὸ τὸν πατέρα μας, ἀπὸ κάθε ἄλλο· καὶ τότε τὰ Ἐγκώμιά μας δὲν θά ᾽νε μιὰ ψυχρὴ πνοή, ἀλλὰ μιὰ φλόγα ποὺ θὰ πυρπολῇ ὁλόκληρη τὴν ὕπαρξί μας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 12-4-1974. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 16-4-2025.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.