ΠΛΑΣΙΣ – ΑΝΑΠΛΑΣΙΣ
Δ΄ Στάσις Χαιρετισμῶν
ΠΛΑΣΙΣ – ΑΝΑΠΛΑΣΙΣ
«Χαῖρε, ἀρχηγὲ νοητῆς ἀναπλάσεως» (Ἀκάθ. ὕμν. Τ2α΄)
Ο Ἀκάθιστος ὕμνος, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἕνα ἐμπνευσμένο ποιητικὸ ἀριστούργημα, ποὺ γιὰ πρώτη φορὰ ἐψάλη στὸ ναὸ τῶν Βλαχερνῶν τῆς Κωνσταντινουπόλεως τὸ 626 μ.Χ.. Εἶνε μιὰ ἱερὰ ἀνθοδέσμη, ἕνα ὑπέροχο ἐγκώμιο τῆς Παναγίας, μιὰ ἐπανάληψις καὶ ἀνάπτυξις γεμάτη νοήματα τοῦ πρώτου ἐκείνου «Χαῖρε» ποὺ ἀκούστηκε ἀπὸ τὸν ἀρχάγγελο Γαβριήλ (Λουκ. 1,28), ὅταν «ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ τὸ Χαῖρε» (Ἀκάθ. ὕμν. Α). Αὐτὸ τὸ «χαῖρε» ἐπαναλαμβάνει ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος 144 φορές· 144 λουλούδια πλέκουν τὸ στεφάνι τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου.
Μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ θὰ προσπαθήσουμε νὰ ἑρμηνεύσουμε τὸν χαιρετισμὸ ποὺ λέει· «Χαῖρε, ἀρχηγὲ νοητῆς ἀναπλάσεως» (Ἀκάθ. ὕμν. Τ2α΄).
* * *
Παίρνουμε, ἀγαπητοί μου, τὴ λέξι «ἀνάπλασις», ποὺ κυριαρχεῖ ἐδῶ καὶ μᾶς ἀνοίγει πέλαγος θείων νοημάτων. «Ἀνάπλασις» εἶνε λέξι τῆς ἀθανάτου ἀρχαίας ἑλληνικῆς γλώσσης. Δὲν εἶνε εὔκολο νὰ μεταφρασθῇ στὴ δημοτική. Εἶνε λέξι σύνθετη – ἂς ποῦμε καὶ λίγη γραμματική, γιατὶ σιγὰ – σιγὰ δὲν θὰ διδάσκεται στὰ σχολεῖα καὶ σὲ λίγο τὰ παιδιὰ τῆς Ἑλλάδος δὲν θὰ καταλαβαίνουν τὸν Ἀκάθιστο ὕμνο· θὰ χρειαστοῦν πάλι, ὅπως φαίνεται, κρυφὰ σχολειὰ γιὰ διδασκαλία τῆς γλώσσης τῶν προγόνων μας. «Ἀνάπλασις» λοιπὸν εἶνε λέξι σύνθετη ποὺ ἀποτελεῖται ἀπὸ δύο μέρη· πρῶτο συνθετικὸ εἶνε ἡ πρόθεσις «ἀνὰ» (ποὺ σημαίνει ἐπανάληψι, ὅτι κάτι ἐπαναλαμβάνεται) καὶ δεύτερο τὸ οὐσιαστικὸ «πλάσις». Διακρίνουμε λοιπὸν δύο ἔννοιες, «πλάσις» καὶ «ἀνά-πλασις» – νέα πλάσις. Ἡ Παναγία δηλαδὴ στὸν χαιρετισμὸ αὐτὸν ὑμνεῖται ὡς ἐκείνη ἀπὸ τὴν ὁποία ἄρχισε ἡ «νοητὴ» (δηλαδὴ πνευματική) νέα πλάσις.
Τί θὰ πῇ πλάσις; «Δημιουργία». Τίνος δημιουργία; Τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος εἶνε ἡ κορυφὴ ὅλης τῆς θείας δημιουργίας.
Βλέποντας ἕνα ἄγαλμα, καὶ μάλιστα ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ λάξευσαν ἀρχαῖοι καλλιτέχνες, δὲν διανοεῖται ποτὲ κανεὶς ὅτι ἔτσι μόνο του βγῆκε ἀπὸ τὰ σπλάχνα τῆς γῆς. Τὸ κάθε ἄγαλμα ἔχει τὸ δημιουργό του. Γι᾽ αὐτὸ στὶς βάσεις τῶν ἀγαλμάτων συχνὰ ὑπάρχει σκαλισμένο τὸ ὄνομα· «Φειδίας ἐποίει», ὁ Φειδίας τὸ ἔκανε. Καὶ πράγματι, γιὰ νὰ γίνῃ ἕνα ἄγαλμα χρειάζεται γλύπτης προικισμένος μὲ φαντασία καὶ σύλληψι, ποὺ θὰ καταβάλῃ κόπο, μόχθο, καὶ θὰ διαθέσῃ χρόνο ἢ χρόνια στὸ ἐργαστήριό του μέχρι νὰ γίνουν τὰ ἀποκαλυπτήρια τοῦ ἀγάλματος.
Ἐὰν λοιπὸν γιὰ ἕνα ἄψυχο ἄγαλμα κανείς λογικὸς δὲν τολμᾷ νὰ πῇ ὅτι ἔγινε μόνο του, ἀλλὰ ὅλοι παραδεχώμαστε ὅτι πίσω ἀπὸ αὐτὸ ὑπάρχει τεχνίτης, πῶς θὰ παραδεχθοῦμε ὅτι ὁ ἄνθρωπος, τὸ ἔμψυχο ἄγαλμα, μὲ αἰσθήσεις, μὲ συνείδησι, μὲ βούλησι, μὲ κίνησι, μὲ ὁμιλία, δὲν ἔχει δημιουργό; Ποιός λοιπὸν τὸν δημιούργησε; Μία ἡ λογικὴ ἀπάντησι· ὁ Θεός…
Ὑπέροχη σύνθεσι ὁ ἄνθρωπος. Ἀπὸ τί ἀποτελεῖται; Ἀπὸ δύο συστατικά. Τὸ ἕνα εἶνε ἡ ὕλη. Καθένας μας ἔχει κάποιο βάρος· ἔχει σάρκες, ὀστᾶ, φλέβες, νεῦρα. Πῆραν τὸ σῶμα ἑνὸς νεκροῦ ποὺ ζύγιζε 65 κιλά, τὸ ἀνέλυσαν στὸ χημεῖο καὶ βρῆκαν ἀπὸ τί ἀποτελεῖται (βλ. ἡμ. βιβλ. Θαύματα σ. 121). Ἡ χημική του σύστασι εἶνε· 45 κιλὰ νερό, λίπος γιὰ νὰ γίνουν 7 σαπούνια, ἄνθρακας γιὰ νὰ γίνουν 9.000 μολύβια, φωσφόρος γιὰ 2.200 σπίρτα, μαγνήσιο γιὰ μιὰ δόσι καθαρτικοῦ, σίδερο γιὰ ἕνα καρφί, ἀσβέστης γιὰ ν᾽ ἀσβεστωθῇ ὁ τοῖχος ἑνὸς μικροῦ δωματίου, ποτάσσα γιὰ ἕνα βεγγαλικό. Ὅλα αὐτὰ φτηνὰ εἶνε, εὔκολα τ᾽ ἀγοράζεις. Ἔλα λοιπόν, ἐπιστήμη, νὰ σοῦ δώσω ἐγὼ τὰ ὑλικὰ κ᾽ ἐσὺ νὰ τὰ ζυμώσῃς νὰ φτειάξῃς ἄνθρωπο. Μπορεῖς; Ὄχι· μόνο ὁ Θεὸς μπορεῖ. Γι᾽ αὐτὸ ὅποιος ἀρνεῖται τὸ Δημιουργὸ παραλογίζονται. «Εἶπεν ἄφρων ἐν καρδίᾳ αὐτοῦ· οὐκ ἔστι Θεός» (Ψαλμ.13,1).
Θαυμαστὴ ἡ πλάσις τοῦ σώματος τοῦ ἀνθρώπου. Ἀλλὰ πιὸ θαυμαστὸ εἶνε τὸ ἄλλο συστατικό του, ἡ ψυχή. Οἱ ἄφρονες ἀρνοῦνται τὴν ὕπαρξι τῆς ψυχῆς, ἀλλ᾽ ἐκεῖ ἑδρεύει ἡ σκέψις ποὺ σὲ πάει στὰ οὐράνια, ἡ ἔμπνευσις ποὺ δημιουργεῖ ἔργα ὅπως ἡ Ἰλιάδα καὶ ἡ Ὀδύσσεια τοῦ Ὁμήρου, ἡ κρίσις ποὺ βγάζει ἀποφάσεις καὶ συμπεράσματα, ἡ φαντασία ποὺ συλλαμβάνει ἐφευρέσεις καὶ κάνει ἀνακαλύψεις, καὶ πρὸ παντὸς ἡ συνείδησις ποὺ ἐλέγχει σὰν ἀδέκαστος εἰσαγγελεύς.
Ἡ Γραφὴ λέει ὅτι «ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς, καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν» (Γέν. 2,7). Ἡ ψυχὴ εἶνε τρόπον τινὰ τὸ φύσημα τοῦ Θεοῦ καὶ τὸ σῶμα μας πλασμένο ἀπὸ χῶμα. Γι᾽ αὐτὸ καὶ γιὰ τὸ τέλος τῆς ζωῆς μας λέει· «Γῆ εἶ καὶ εἰς γῆν ἀπελεύσει» (ἔ.ἀ. 3,19), χῶμα εἶσαι καὶ στὸ χῶμα θὰ πᾷς. Ὑλικὸ καὶ πρόσκαιρο τὸ σῶμα τοῦτο, ἀθάνατη ἡ ψυχή. Δὲν ἔχει βέβαια χέρια καὶ στόμα ὁ Θεός, ἀφοῦ εἶνε ἀπόλυτο πνεῦμα. Αὐτὸ εἶνε μία ἔκφρασι ἀνθρωποπαθής, ὅπως λένε οἱ θεολόγοι, γιὰ νὰ γίνεται ἁπλὸ καὶ κατανοητὸ τὸ δύσκολο καὶ ὑπερφυές. Αὐτὴ εἶνε ἡ πλάσις τοῦ ἀνθρώπου.
Καὶ γεννᾶται τὸ ἐρώτημα· ἔμεινε ὁ ἄνθρωπος στὸ ὕψος ποὺ τὸν ἔπλασε ὁ Θεός; Ὄχι δυστυχῶς. Ὁ Ἀδὰμ καὶ ἡ Εὔα ἔπεσαν στὸ λεγόμενο προπατορικὸ ἁμάρτημα. Μετὰ ἀπ᾽ αὐτὸ ἀκολούθησε μεγάλη φθορά. Δὲν μποροῦμε νὰ φανταστοῦμε πῶς ἦταν ὁ ἄνθρωπος πρὸ τῆς πτώσεως. Στὸν παράδεισο δὲν ὑπῆρχε μικρόβιο καὶ ἀσθένεια, καὶ δὲν χρειαζόταν φάρμακο καὶ γιατρός. Ὅπως οἱ ἄγγελοι ἔτσι καὶ ὁ ἄνθρωπος πλάστηκε ἄφθαρτος καὶ ἀθάνατος, ὑπὸ ἕνα ὅρο· νὰ ὑπακούῃ στὸ Θεό. Διαφορετικά, ὁ Θεὸς προειδοποίησε· «θανάτῳ ἀποθανεῖσθε» (ἔ.ἀ. 2,17). Ὁ ὅρος αὐτὸς δὲν τηρήθηκε καὶ τὸ ἀποτέλεσμα εἶνε οἱ ἀσθένειες καὶ ὁ θάνατος τοῦ σώματος. Ἡ φθορὰ φαίνεται ἀκόμα περισσότερο στὸ λογικὸ τοῦ ἀνθρώπου. Δὲν σκέπτεται σωστά, λησμονεῖ, παθαίνει σύγχυσι, συγκρούεται μὲ τὸ διπλανό του, δὲν μποροῦν νὰ συνεννοηθοῦν. Κι ὅσο πιὸ ψηλά, τόσο πιὸ δύσκολα· δυὸ χωρικοὶ μπορεῖ κάποτε νὰ συμβιβαστοῦν, δυὸ διπλωμάτες μεγάλων δυνάμεων δύσκολο. Φθορὰ στὸ νοῦ, φθορὰ στὸ συναίσθημα, φθορὰ στὴ βούλησι. Ἔπεσε πολὺ χαμηλά. «Ἄνθρωπος ἐν τιμῇ ὢν οὐ συνῆκε, παρασυνεβλήθη τοῖς κτήνεσι τοῖς ἀνοήτοις καὶ ὡμοιώθη αὐτοῖς» (Ψαλμ. 48,13,21).
Τὸ ἔμψυχο ἄγαλμα ἔπεσε στὴ λάσπη. Δὲν ἔμεινε ὅμως ἐκεῖ. Ὅταν ἡ Παναγία γέννησε τὸ Χριστό, τότε ἦλθε ἡ «νοητὴ ἀνάπλασις», ἡ νέα πνευματικὴ δημιουργία. Ὅπως οἱ ἀρχαιολόγοι παίρνουν τὰ κομμάτια ἑνὸς σπασμένου ἀγάλματος ποὺ βρῆκαν σὲ ἀνασκαφή, τὰ συναρμολογοῦν καὶ τὸ ἄγαλμα ξαναβρίσκει τὴν πρώτη του μορφή, ἔτσι ἔγινε καὶ μὲ τὸν ἄνθρωπο· διὰ τοῦ Χριστοῦ ἐπανέρχεται στὸ ἀρχαῖο κάλλος. Εἶνε σὰν ἕνα ἄλλο ἄγαλμα ποὺ ἀνέσυραν μπλεγμένο στὰ δίχτυα τους ψαρᾶδων στὸ Σαρωνικό, γεμᾶτο φύκια καὶ λάσπη, κι ἀφοῦ τὸ ἔπλυναν καὶ τὸ καθάρισαν ἔλαμψε ἡ ὀμορφιά του. Ἢ εἶνε σὰν τὶς ἐπεμβάσεις στὰ ἰνστιτοῦτα αἰσθητικῆς, ποὺ προσπαθοῦν μὲ πλαστικὲς ἐγχειρήσεις, ἐὰν κάποιος ἀπὸ τραῦμα ἢ ἄλλη αἰτία ἔχῃ ἐλάττωμα π.χ. στὸ πρόσωπο ἢ κάπου ἀλλοῦ, νὰ τὸν ἀποκαταστήσουν (λέει κι ὁ Ἱπποκράτης κάπου, ὅτι μία γυναίκα εἶχε στραβὴ μύτη καὶ ὁ γιατρὸς τὴν ἴσιωσε). Ὁ Χριστὸς χαρίζει τὴν ἀνάπλασι· ὄχι μία ἐπιφανειακὴ ἀλλὰ τὴ ῥιζικὴ καὶ πλήρη ἀποκατάστασι.
Ἀνάπλασις λοιπόν, ἢ μετασχηματισμός. Σήμερα ἀκούγεται ἡ λέξι ἀλλαγή. Ἀλλὰ εἶνε ψέμα. Δὲν ἀλλάζει εὔκολα ὁ ἄνθρωπος. Γιὰ ν᾽ ἀλλάξῃ, πρέπει ν᾽ ἀλλάξῃ ἡ καρδιά. Καὶ τὴν καρδιὰ ἕνας μόνο τὴν ἀλλάζει, ὁ Χριστός. Αὐτὴ εἶνε ἡ πίστι μας καὶ αὐτὸ διακηρρύσει ὁ βαθυστόχαστος χαιρετισμὸς «Χαῖρε, ἀρχηγὲ νοητῆς ἀναπλάσεως». Ὁ Ἀδὰμ ἐκπροσωπεῖ τὴν πλάσι· ὁ Χριστός, ὁ νέος Ἀδάμ, ἐκπροσωπεῖ τὴν ἀνάπλασι, τὴν ἀνακαίνισι, τὴ νέα κτίσι. Καὶ ἐπειδὴ ὁ Χριστὸς προῆλθε ἀπὸ τὴν Παναγία, ὁ ποιητὴς τοῦ Ἀκαθίστου, ὅπως λένε οἱ ἑρμηνευταί, «βλέπει αὐτὴν ὡς τὴν πρώτην ἀρχὴν τῆς νέας δημιουργίας, ὡς τὸ πρῶτον πλάσμα ποὺ εἰσέρχεται εἰς τὴν “καινὴν κτίσιν”» (Ἐπ. Θεοδωροπούλου, Ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος μετὰ ἑρμηνείας, Ἀθῆναι 19744, σ. 182). Ἡ Παναγία ἔφερε τὸν Χριστό, καὶ ὁ Χριστὸς πῆρε τὸν ἄνθρωπο καὶ τὸν ἔκανε νέα φύσι. Ὁ ἄνθρωπος μὲ τὸ Χριστὸ βλέπει, ἀκούει, σκέπτεται, αἰσθάνεται, πράττει διαφορετικά. Νέος ἄνθρωπος, νέα κτίσις, νέο δημιούργημα. Αὐτὸ θὰ πῇ «ἀνάπλασις».
* * *
«Χαῖρε, ἀρχηγὲ νοητῆς ἀναπλάσεως». Ἡ ἀνθρωπότης, ἀδελφοί μου, δὲν θὰ δῇ ἀλλαγὴ καὶ μετασχηματισμό, ἐφ᾽ ὅσον θὰ μένῃ μακριὰ ἀπὸ Ἐκεῖνον ποὺ ἔπλασε καὶ ἀνέπλασε τὴν καρδιά μας καὶ δημιούργησε τὸ νέο ἄνθρωπο, τὸν ἄνθρωπο τῆς καινῆς διαθήκης. Ὄχι! Τότε μόνο ὁ κόσμος θὰ δῇ ἀλλαγή, ὅταν πάψῃ ὡς πρότυπο καὶ μοντέλο νὰ ἔχῃ τὸν πιθηκάνθρωπο καὶ θὰ θέσῃ τὸν Θεάνθρωπο. Μὲ ὀραγγοτάγγους δὲν πάει μπροστὰ ἡ ἀνθρωπότης, θὰ γίνῃ θηρίο καὶ ζούγκλα. Ἐμεῖς ἔχουμε πρότυπο τὸν Θεάνθρωπο· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
† ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
(Ομιλία Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου στον ιερό ναό του Ἁγίου Παντελεήμονος Φλωρίνης Παρασκευὴ 11-4-1986 βράδυ)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.