Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ
Κυριακὴ Ἁγ. Πάντων (Ἑβρ. 11,33 – 12,2)
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΝΙΚΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΛΙΟΝΤΑΡΙΑ
«Οἱ ἅγιοι Πάντες …ἔφραξαν στόματα λεόντων» (Ἑβρ. 11,33)
Θὰ κάνω σήμερα, ἀγαπητοί μου, ἕνα ἐρώτημα καὶ περιμένω τὴν ἀπάντησί σας. Ποιά εἶνε ἡ πιὸ μεγάλη δύναμι στὸν κόσμο; Ἐὰν τὸ ἐρώτημα τὸ κάνω σὲ ἀνθρώπους ποὺ δὲν πιστεύουν, θὰ πάρω διάφορες ἀπαντήσεις.
⃝ Οἱ περισσότεροι θ᾽ ἀπαντήσουν, ὅτι ἡ πιὸ μεγάλη δύναμι εἶνε τὸ χρῆμα, τὰ λεφτά. Ὅποιος ἔχει χρῆμα, λένε, ἔχει τὰ πάντα.
⃝ Ἄλλοι θὰ ποῦν, ὅτι εἶνε τὸ σπαθί, τὰ ὅπλα. Ὅποιος ἔχει τὰ ὅπλα, αὐτὸς κυριαρχεῖ.
⃝ Ἄλλοι πάλι, σαρκικοὶ αὐτοί, θὰ ποῦν ὅτι ἡ πιὸ μεγάλη δύναμι εἶνε ἡ ὀμορφιά, ὁ ἔρωτας. Καὶ μήπως δὲν βλέπουμε, μπροστὰ στὸ μειδίαμα μιᾶς γυναίκας, ἄνθρωποι ποὺ κατέχουν ὕψιστα ἀξιώματα νὰ πέφτουν σὲ ἀναξιοπρέπειες;
⃝ Ἄλλοι ὅμως λένε, ὅτι σήμερα, στὸν αἰῶνα μας, ἡ πιὸ μεγάλη δύναμι εἶνε ἡ ἐπιστήμη –τὸ λένε καὶ γεμίζει τὸ στόμα τους– ἢ κάτι ἄλλο.
Τὴ σωστὴ ἀπάντησι στὸ ἐρώτημα τὴ δίνει σήμερα, ἅγια ἡμέρα, ἡ Ἐκκλησία μας μὲ τὴν πρώτη λέξι τοῦ ἀποστόλου. «Οἱ ἅγιοι Πάντες», λέει (Ἑβρ. 11,33). Ἡ πιὸ μεγάλη δύναμι, δηλαδή, εἶνε ἡ ἁγιότης, ἐκεῖνο ποὺ σήμερα περιφρονοῦμε.
Δός μου, ὄχι πολύ, ἕνα δράμι ἀπὸ τὴ χάρι ποὺ εἶχαν ὁ ἅγιος Σπυρίδων, ὁ ἅγιος Νικόλαος, ὁ ἅγιος Γεράσιμος, οἱ πατέρες, οἱ ἀσκηταὶ τῆς ἐρήμου! ἕνα δράμι ἀπὸ τὴ χάρι ποὺ εἶχαν ἡ ἁγία Αἰκατερίνη, ἡ ἁγία Βαρβάρα!… Μὰ τί εἶνε αὐτὴ ἡ ἁγιότης; Εἶνε σύνθεσι πολλῶν ἀρετῶν.
⃝ Ἡ ἁγιότης πρῶτα – πρῶτα εἶνε πίστις. Νὰ δέχεσαι ὁλοψύχως, ἑκατὸ τοῖς ἑκατό, τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως «Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν…». Ὅλα μπορεῖ νὰ εἶνε ψέμα, ἀλλὰ ποτέ μὰ ποτέ δὲν εἶνε ψέμα ἡ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἴδιος εἶπε· «Ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (Ματθ. 24,35).
⃝ Ἡ ἁγιότης εἶνε ἐλπίδα στὸ Θεό, ἄγκυρα στὴ ζωή, ὅπως λέει κάποιος ποιητικὸς στίχος·
«Κι ἂν δὲν μοῦ μείνῃ ἐντὸς τοῦ κόσμου
ποῦ νὰ ἀκουμπήσω νὰ σταθῶ,
ἐκεῖ ψηλὰ εἶν᾽ ὁ Θεός μου,
πῶς ἠμπορῶ ν᾽ ἀπελπισθῶ;».
⃝ Ἡ ἁγιότης εἶνε πρὸ παντὸς ἀγάπη, ὅπως ἀκοῦμε στὴν θεία Λειτουργία· «Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους, ἵνα ἐν ὁμονοίᾳ ὁμολογήσωμεν».
⃝ Ἡ ἁγιότης εἶνε ἀκόμη πολλά· εἶνε τὸ δάκρυ τῆς μετανοίας, ἡ κατάνυξι στὴν προσευχή, ἡ εὐσπλαχνία, ἡ φιλανθρωπία, ἡ συγγνώμη, ἡ αὐταπάρνησις γιὰ τὸ Χριστὸ ποὺ λέει σήμερα τὸ εὐαγγέλιο (βλ. Ματθ. 10,32-33, 37-38)· ἂν τὸν ἀγαπᾷς, τότε χίλιες ζωὲς θυσιάζεις γι᾽ αὐτόν.
Ὅλα αὐτὰ λοιπὸν εἶνε ἡ ἁγιότης. Ἔχουμε ἐμεῖς τέτοια στοιχεῖα; Ὅταν ὑπάρχῃ ἁγιότης, δάκρυ μπροστὰ στὸ Χριστὸ γιὰ τ᾽ ἁμαρτήματά μας, τότε «πάντα δυνατὰ τῷ πιστεύοντι» (Μᾶρκ. 9,23). Ὅποιος ἔχει τὴν ἁγιότητα, κάνει θαύματα. Τὰ λέει σήμερα ὁ ἀπόστολος. Ἀκούσατε ἕναν ὁλόκληρο κατάλογο· ἕνα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, ἕξι ἑπτά, ὀκτώ, ἐννιά…, δεκαπέντε κατορθώματα. Ἀπ᾽ ὅλα αὐτὰ μόνο ἕνα θὰ σᾶς πῶ, ποὺ τὸ περιγράφει μὲ τρεῖς λέξεις. «Ἔφραξαν», λέει, οἱ ἅγιοι Πάντες «στόματα λεόντων»· ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν (Ἑβρ. 11,33).
* * *
Λιοντάρι! Ἔχετε ἀκούσει λιοντάρι; Ἡ φωνή του φόβος – τρόμος. Ὅταν βγαίνῃ τὴ νύχτα καὶ μουγκρίζῃ, σείεται ἡ ἔρημος. Ἡ οὐρά του εἶνε θάνατος, τὸ σῶμα του λάστιχο, τὰ δόντια του πριόνι, τσακίζει κόκκαλα. Λέει λοιπὸν τὸ κείμενο, ὅτι οἱ ἅγιοι «ἔφραξαν στόματα λεόντων».
Ἔγινε αὐτό; Ἔγινε πράγματι. Ποῦ; Ὑπάρχουν πολλὰ παραδείγματα. Σὲ καμμιὰ δεκαριὰ – εἴκοσι ἁγίους. Ἕναν ἐγὼ θὰ σᾶς ἀναφέρω. Γιά διαβάζετε λιγάκι· ἀφῆστε ἐφημερίδες, περιοδικά, μυθιστορήματα· ἀνοῖξτε τὴν ἁγία Γραφή, κ᾽ ἐκεῖ θὰ βρῆτε τὸν πρῶτο ἀπὸ τοὺς ἁγίους οἱ ὁποῖοι «ἔφραξαν στόματα λεόντων».
Ζοῦσε, λέει ἡ Γραφή, τὰ παλιὰ τὰ χρόνια ἕνας βασιλιᾶς. Οἱ ἄπιστοι ἀμφισβήτησαν τὴν ἱστορικότητά του, ἀλλὰ ἔγιναν ἀνασκαφές, βρέθηκαν τὰ ἀνάκτορά του καὶ σταμάτησε ἡ ἀμφισβήτησι. Ὦ ἄπιστη γενεά! στοὺς ἀρχαιολόγους πιστεύεις, στὸ λόγο τοῦ Θεοῦ δὲν πιστεύεις. Ἀλλ᾽ ὅπως λέει ἡ Γραφὴ καὶ «οἱ λίθοι κεκράξονται» (Λουκ. 19,40)· θά ᾽ρθῃ ὥρα, ποὺ καὶ τὰ μάρμαρα θὰ βεβαιώσουν τὴν ἀλήθεια.
Ὁ βασιλιᾶς λοιπὸν αὐτὸς ἔβγαλε διαταγή, νὰ μὴν τολμήσῃ κανεὶς ν᾽ ἀνοίξῃ τὴ Γραφὴ ἢ νὰ γονατίσῃ νὰ κάνῃ προσευχή, νὰ πῇ «Κύριε, ἐλέησον». Ὅποιος βρεθῇ παραβάτης, θὰ τὸν ἁρπάζουν καὶ θὰ τὸν ῥίχνουν σ᾽ ἕνα βαθὺ λάκκο, ποὺ μέσα θὰ ὑπάρχουν λιοντάρια πεινασμένα· τέτοια τιμωρία ὥρισε. Σκεφθῆτε ἂν ζούσαμε τότε, ποιός ἀπὸ μᾶς, λαϊκὸς ἢ κληρικός, θὰ εἶχε τὴν τόλμη νὰ ἐκδηλώσῃ τὴν πίστι του; Βρέθηκε ὅμως κάποιος καὶ τόλμησε· ἦταν ὁ προφήτης Δανιήλ. Δὲν ἔπαιξε κρυφτούλι, συνέχισε τὴ λατρεία του. Τὸν εἶδαν, τὸν κατήγγειλαν, τὸν ἔπιασαν καὶ τὸν ἔρριξαν στὰ λιοντάρια.
Καὶ τί ἔγινε; Ἂς μὴν πιστεύουν οἱ ἄπιστοι, δικαίωμά τους· ἐμεῖς πιστεύουμε. Μόλις ἔπεσε μέσα, «ἔκλεισεν ὁ Θεὸς τὰ στόματα τῶν λεόντων» (Δαν. 6,18), τοὺς ἔβαλε φίμωτρο καὶ τὰ λιοντάρια ἔγιναν σὰν ἀρνάκια. Τὴν ἄλλη μέρα πηγαίνουν, κοιτάζουν ἀπὸ πάνω καὶ τί βλέπουν· θαῦμα, ὁ Δανιὴλ καθόταν ἐκεῖ κάτω μαζί τους! Τὸν βγάζουν καὶ ῥίχνουν μέσα τοὺς ἐχθρούς του, αὐτοὺς ποὺ τὸν κατήγγειλαν. Ἔ, δὲν πρόλαβαν νὰ φτάσουν κάτω· στὸν ἀέρα τοὺς ἅρπαξαν τὰ λιοντάρια καὶ τοὺς ἔφαγαν. Τότε ὁ Δαρεῖος εἶπε· Ὁ Θεὸς ποὺ πιστεύει ὁ Δανιὴλ εἶνε ὁ ἀληθινός (βλ. ἔ.ἀ. 6,26). Βλέπουμε λοιπόν, ὅτι ὁ προφήτης Δανιὴλ μὲ τὴν πίστι στὸ Θεὸ «ἔφραξε στόματα λεόντων».
Θὰ προχωρήσω τώρα περισσότερο καὶ θὰ σᾶς πῶ τὸ ἑξῆς. Δὲν ὑπάρχουν μόνο τὰ λιοντάρια τῆς ζούγκλας. Τὰ λιοντάρια αὐτὰ μὴν τὰ φοβᾶστε. Τὸ χειρότερο λιοντάρι εἶνε ὁ ἄνθρωπος. Πόσους ἀνθρώπους μπορεῖ νὰ φάῃ ἕνα λιοντάρι; πενήντα, ἑκατό, διακόσους; παραπάνω δὲν τρώει. Ὁ ἄνθρωπος ὅμως ἀποδεικνύεται φοβερώτερος. Ἀπ᾽ ὅλα τὰ θηρία τῆς γῆς τὸ χειρότερο εἶνε ὁ ἄνθρωπος. Μὰ καὶ ὑπ᾽ αὐτὴ τὴν ἔννοια ἰσχύει τὸ «ἔφραξαν στόματα λεόντων». Ἡ ἁγιότης νικάει καὶ τὰ ἀνθρωπόμορφα λιοντάρια. Δὲν εἶνε παραμύθι αὐτὸ ποὺ θὰ σᾶς πῶ.
Σὲ μιὰ κωμόπολι τῆς Ἀκαρνανίας ὑπῆρχε ἕνας ἄντρας, ποὺ ὅταν θύμωνε δὲν τὸν ἔκαναν ζάφτι δέκα χωροφύλακες. Εἴκοσι χρόνια εἶχε νὰ πατήσῃ στὴν ἐκκλησία. Τὸν ἔλεγαν ἀσλάν, δηλαδὴ λιοντάρι. Ὅταν ἔμπαινε σὲ ταβέρνα, ἔπρεπε νὰ φύγουν ὅλοι ἀπὸ μέσα. Ἔσπαζε ποτήρια, πιάτα, καρέκλες, τραπέζια, τὰ πάντα. Κυριαρχοῦσε. Ποῦ νὰ τὸν πλησιάσῃ κανείς! Ὅταν γύριζε στὸ σπίτι, γινόταν θύελλα. Ἔ λοιπόν, αὐτὸ τὸ ἀνήμερο θηρίο ἔγινε ἀρνάκι. Ποιός τὸν ἔκανε ἀρνάκι; Ἀρνάκι – Χριστιανὸ τὸν ἔκανε ἡ γυναίκα του. Τί ἦταν; γυναίκα ποὺ βάφεται, ποὺ περπατάει σὰν σουσουράδα, ποὺ ξεγυμνώνεται; Ὄχι. Μὴ μοῦ μιλᾶτε γιὰ τέτοιες γυναῖκες· αὐτὲς θὰ τὶς πάρῃ τὸ ποτάμι, ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ. Μιλάω γιὰ τὶς ἄλλες γυναῖκες, ποὺ πιστεύουν, ποὺ ἀγαποῦν, ποὺ θυσιάζονται. Ἔπεσε λοιπὸν σὲ μιὰ ἁγία γυναῖκα, ἡρωίδα. Ἀγράμματη ἦταν· κρατοῦσε τὴν «Ἁμαρτωλῶν σωτηρία» καὶ ἔβαζε κάποιον ἄλλο νὰ τῆς διαβάζῃ. Πήγαινε στὴν ἐκκλησία, ἄναβε τὸ καντήλι της, ἦταν σὰν τὴν Παναγιά. Αὐτὴ τὸν παντρεύτηκε. Ἡ μάνα κι ὁ πατέρας τῆς ἔλεγαν· Μὴν τὸν πάρῃς. Τὸν πῆρε. Τὸ τί ὑπέφερε ἕνα χρόνο, δυὸ χρόνια, τρία χρόνια, δὲν λέγεται· τέλος τὸν κέρδισε.
Ὅ,τι εἶπα γιὰ τὸν ἄντρα, λέω καὶ γιὰ τὴ γυναῖκα. Γιατὶ ὑπάρχουν καὶ γυναῖκες, ποὺ δὲν ἔχουν δόντια λιονταριοῦ, ἔχουν ὅμως γλῶσσα ποὺ «κόκκαλα δὲν ἔχει καὶ κόκκαλα τσακίζει». Κάνουν τὸν ἄντρα ν᾽ ἀπελπίζεται καὶ νὰ λέῃ τὸ βράδυ· Πῶς νὰ πάω στὸ σπίτι;… Ἄκουσα ἄντρα νὰ βεβαιώνῃ τὸ λόγο τῆς Γραφῆς· «Κρεῖσσον οἰκεῖν ἐν γῇ ἐρήμῳ ἢ μετὰ γυναικὸς μαχίμου καὶ γλωσσώδους καὶ ὀργίλου» (Παρ. 21,19)· προτιμότερο νὰ κάθεσαι σὲ μιὰ σπηλιὰ μὲ τὰ θηρία παρὰ μέσα σ᾽ ἕνα σπίτι μὲ γυναῖκα θυμώδη καὶ γλωσσοῦ. Μιὰ τέτοια γυναῖκα τὴ φοβήθηκε ἀκόμα καὶ ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος. Στὴν ἔρημο τὰ λιοντάρια τὸν σεβάστηκαν· ἀλλὰ γυναῖκες πονηρὲς στὰ παλάτια (Ἡρῳδιάδα καὶ Σαλώμη) τὸν ἔφαγαν. Στὴ συζυγικὴ ζωὴ ὡστόσο μπορεῖ ἕνας ἄντρας ποὺ πιστεύει στὸ Θεὸ κ᾽ ἔχει στὴν καρδιὰ τὸ Χριστό, μπορεῖ νὰ ἀλλάξῃ τὴ γυναῖκα· ἔχουμε παραδείγματα ἀντρῶν, ποὺ πῆραν μέσα ἀπὸ τὰ πορνεῖα ἁμαρτωλὲς γυναῖκες καὶ σήμερα αὐτὲς εἶνε μητέρες – διαμάντια. Γιατὶ ἐὰν ἡ γυναίκα κατρακύλισε, δὲν φταίει μόνο αὐτή, φταῖμε κ᾽ ἐμεῖς οἱ ἄντρες· ἀλλὰ δὲν εἶνε τοῦ παρόντος νὰ τὸ ἀναπτύξω αὐτό.
Προτοῦ νὰ τελειώσω θέλω νὰ πῶ καὶ τοῦτο. Ἀκόμη πιὸ ἄγριο λιοντάρι εἶνε σήμερα τὸ μοντέρνο κοσμικὸ φρόνημα. Καὶ σ᾽ αὐτὸ καλούμεθα ν᾽ ἀντισταθοῦμε, γιὰ νὰ κρατήσουμε μέχρι τέλους τὴν πίστι τῶν πατέρων μας. Ὄχι. Ἔχουμε τὸ Εὐαγγέλιό μας, ἔχουμε τοὺς ἀποστόλους μας, ἔχουμε τοὺς νεκρούς μας, ἔχουμε τοὺς ἥρωές μας, ἔχουμε τὶς παραδόσεις τῆς Ὀρθοδοξίας. Μ᾽ αὐτὰ θὰ ζήσουμε ἀπὸ γενεὰ σὲ γενεά, μ᾽ αὐτὰ θὰ πεθάνουμε, γιὰ νὰ δοξάζεται τὸ τίμιον ὄνομα τοῦ Κυρίου, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
(ἱ. ναὸς Ζωοδόχου Πηγῆς Δάφνης – Ἀθηνῶν 28-6-1964)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.