«ΛΟΥΚΑΣ Ο ΑΓΑΠΗΤΟΣ»
«ΛΟΥΚΑΣ Ο ΑΓΑΠΗΤΟΣ»
Πατῆστε τὸν τίτλο καὶ διαβάστε ὁλόκληρη τὴν ὁμιλία σὲ pdf
EΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΛΟΥΚΑΣ 18 Ἰανουαρίου
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
«Ἀσπάζεται ὑμᾶς Λουκᾶς ὁ ἰατρὸς ὁ ἀγαπητός» (Κολ. 4, 14)
Λουκᾶς ὁ ἀγαπητος ἱατρός. Ἔτσι ἀγαπητοί μου ὁνομάζει ὁ κορυφαῖος τῶν ἀποστόλων, ὁ ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν Παῦλος τὸν ἁγιο τοῦ ὁποίου ἑορτάζουμε σήμερα τὴν ἱερὰ μνήμη. «Λουκᾶς ὁ ἰατρὸς ὁ ἀγαπητος»(Κολ. 4,14). Γιὰ τὸν Λουκᾶ, τὸν ἀγαπητὸ στὸν ἀποστόλο Παῦλο ἰατρό, θὰ ποῦμε λίγες λέξεις.
* * *
Τί ἦταν ὁ Λουκᾶς; Πρὶν γνωρίσῃ τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ ἦταν εἰδωλολάτρης. Ἕλληνας στὴν καταγωγή, γεννήθη σ᾽ ἕνα ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα κέντρα τοῦ ἐλευθέρου Ἑλληνισμοῦ, στὴν Ἀντιόχεια τῆς Συρίας. Κατὰ τὴν κοινωνικὴν κατάστασι τῶν γονέων του εἶχε ὅλα τὰ μέσα γιὰ νὰ σπουδάσῃ καὶ νὰ σταδιοδρομήσῃ λαμπρά. Ἦταν φιλομαθής καὶ γνώριζε γλῶσσες. Σπούδασε τὴν ἰατρικὴ καὶ περιώδευσε πολλά μέρη ἔχοντας ἔφεσι γιὰ γνώσι.
Μετὰ τὶς σπουδαῖες του ἐξήσκησε τὸ ἐπάγγελμα τοῦ ἰατροῦ σὲ διάφορες πόλεις τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ὅπως στὴν Τρωάδα, στοὺς Φιλίππους τῆς Μακεδονίας καὶ στὴν Θήβα.
Πῶς ἔγινε Χριστιανός; Ἄκουσε τὸν ἀπόστολο Παῦλο, τὸν ἀετὸ τοῦ πνεύματος ὅπως τὸν ὀνομάζει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Ὁ λόγος τοῦ ἀποστόλου Παύλου συγκλόνισε τὸν ἐπιστήμονα αὐτό. Πίστεψε ἀκαραδάντως στὸν Ἰησοῦ Χριστό καὶ βαπτίστηκε.
Ὁ Λουκᾶς δὲν ἔγινε ἁπλῶς χριστιανός· ἀλλὰ ἀπο τὴν ὥρα ἐκείνη ἔγινε ἀκόλουθος τοῦ κορυφαίου ἀποστόλου Παύλου και τὸν ἀκολούθησε παντοῦ στὶς περιοδεῖες του.
Τὸν ἀκολούθησε τὶς ἡμέρες τῆς χαρᾶς καὶ τῆς εἰρήνης. Τὸν ἀκολούθησε τὶς ἡμέρες τῆς λύπης καὶ τῶν ἀναστεναγμῶν. Τὸν ἀκολούθησε μέχρι τὴν Ρώμη ἀκόμη καὶ ὅταν ἐφυλακίστηκε. Ἔμεινε κοντά του καὶ ὅταν οἱ πάντες τὸν ἐγκατέλειψαν. Ὅπως τὸν Χριστό τὸν ἐγκατέλειψαν οἱ πάντες, ἔτσι καὶ τὸν ἀπόστολο Παῦλο, ὅταν ἔφτανε ἡ ὥρα νὰ ὁδηγηθῇ στὸν τόπο τῆς ἐκτελέσεως, τὸν ἐγκατέλειψαν ὅλοι. Ἕνας μόνον ἔμεινε κοντά του σὰν ἄγγελος καὶ ἀρχάγγελος ὁ Λουκᾶς· «Λουκᾶς ἐστι μόνος μετ᾽ ἐμοῦ», λέει (Β´ Τιμ. 4, 11).
Ὁ Λουκᾶς μετὰ τὸν μαρτυρικὸ θάνατο τοῦ δασκάλου του συνέχισε τὶς περιοδεῖες του καὶ ἔφτασε στὴν ἑλληνικὴ πόλι τῶν Θηβῶν, ὅπου ἄφησε καὶ τὴν τελευταία του πνοή. Τὰ δὲ ἱερά του λείψανα μεταφέρθηκαν ἀργότερα στὴν Κωνσταντινούπολι, στὸν ναό τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων. Ὅταν ὅμως ἔφτασαν ἐκεῖ οἱ Σταυροφόροι, τὰ ὄργανα τοῦ ἀντιχρίστου πάπα κατέλαβαν τὴν Πόλι, μεταξύ τῶν ἄλλων ποὺ ἐσύλησαν ἦταν καὶ τὰ ἱερὰ λείψανα τοῦ ἁγίου Λουκά καὶ τὰ μετέφεραν στὴν Ἰταλία.
* * *
Ἀλλὰ ὁ Λουκᾶς δὲν εἶνε μόνο γνωστὸς ὡς ἀκόλουθος τοῦ ἀποστόλου Παύλου, εἶνε γνωστός καὶ για τὰ συγγράμματά του. Εἶνε κορυφαῖος συγγραφεύς, θεόπνευστος. Εἶνε συγγραφεύς ἀνώτερος τοῦ ἀνώτερος ἀπὸ τὸν Πλάτωνα καὶ τὸν Ἀριστοτέλη.
Ἔγραψε τὸ κατα Λουκᾶν Εὐαγγέλιο, ποὺ διακρίνεται για τὴν γλαφυρότητα τῆς γλώσσης. Τὸ Εὐαγγέλιο τοῦτο εἶναι γραμμένο στὴν ὡραιοτάτη ἑλληνικὴ γλῶσσα.
Τὸ Εὐαγγέλιο αὐτὸ χαρακτηρίσθηκε ὡς τὸ εὐαγγέλιο τῶν ἁμαρτωλῶν. Ὅταν κανεὶς ἀνοίγει τὸ εὐαγγέλιο τοῦτο βλέπει στὶς σελίδες του νὰ πνέῃ ἡ αὔρα τοῦ οὐρανοῦ, τὸ ἔλεος καὶ ἡ συμπάθεια. Χαρακτηρίσθηκε ἀκόμα καὶ ὡς εὐαγγέλιο τῶν προσευχῶν. Διαβάζοντάς το ἀκοῦς προσευχές. Τὸ «Ὁ Θεὸς, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ, τοῦ τελώνου, τὸ «Ἥμαρτον εἰς τὸν οὑρανὸν καὶ ἐνώπιόν σου» τοῦ ἀσώτου, τὸ «Μνήσθητί μου Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ Βασιλείᾳ σου» τοῦ ληστοῦ, ὅλα αὐτὰ εἶνε στὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Λουκᾶ (Λουκ. 18, 13· 15, 18· 23, 42)….
Διαβάστε την συνέχεια σὲ pdf
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.