Αυγουστίνος Καντιώτης



ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

date Δεκ 3rd, 2015 | filed Filed under: εορτολογιο

Τῆς ἁγίας μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας
Παρασκευὴ 4 Δεκεμβρίου 2015
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

Αγ. ΒαρβαραΣήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἑορτή· ἑορτάζει ἡ μεγαλομάρτυς ἁγία Βαρβάρα. Ὡς ἀ­στέρι πρώτου μεγέθους λάμπει στὸν οὐρανὸ τῆς Ἐκκλησίας. Ἂς ποῦμε λίγα λόγια γι᾿ αὐτήν.

* * *

Ἡ ἁγία Βαρβάρα ἔζησε σὲ ἐποχὴ διωγμῶν, στὰ τέλη τοῦ τρίτου αἰῶνος, ἐπὶ αὐτοκράτορος Μαξιμιανοῦ. Πατρίδα της εἶνε ἡ Ἀνατολή. Πατέρας της ὁ Διόσκορος, ἕνας ἔνδοξος πλούσιος, ἀλλὰ φανατικὸς εἰδωλολάτρης.
Ἡ Βαρβάρα διακρινόταν γιὰ τὸ ἔκτακτο κάλλος καὶ τὴν ὀξύνοιά της. Προωριζόταν λοιπὸν μιὰ μέρα νὰ γίνῃ σύζυγος κάποιου μεγάλου ἀνδρός. Ὁ πατέρας της ἔχτισε γι᾿ αὐ­τὴν ἕνα πύργο, ἕνα παλάτι, ὅπου τὴν ἐγκατέ­στησε μὲ πολὺ προσωπικὸ στὴ διάθεσί της.
Ἀλλ᾿ ἐκεῖ μέσα, ποὺ ἦταν ἀποκλεισμένη, ἡ κόρη πίστεψε στὸ Χριστό. Πῶς πίστεψε; Ἀπὸ μιὰ ὑπηρέτρια! (ὅποιος πίστευε τότε, μιλοῦσε γιὰ τὸ Χριστό). Ἡ ἁγία Βαρβάρα, λοιπόν, ὀ­φείλει τὸ ὅτι ἔγινε Χριστιανὴ σὲ μιὰ ὑπηρέτρια· αὐτὴ μίλησε στὴν καρδιὰ τῆς κυρίας της. Ἔτσι ἡ Βαρβάρα πίστεψε, ἔγινε Χριστιανή.
Ἀλλ᾿ αὐτὸ ἦταν μυστικό. Κανείς δὲν τὸ ἤ­ξε­ρε, οὔτε ὁ πατέρας της. Πῶς ὁ Διόσκορος ἀ­­νακάλυψε, ὅτι ἡ κόρη του εἶνε Χριστιανή; Εἶ­χε ἀφήσει ἐντολὴ στοὺς χτίστες νὰ κάνουν στὸν πύργο καὶ ἕνα λουτρό, καὶ ν᾿ ἀνοίξουν σ᾿ αὐτὸ δυὸ παράθυρα. Κατὰ τὴν ἀπουσία του ὅμως ἐπενέβη ἡ κόρη καὶ διέταξε ν᾿ ἀνοιχθοῦν ὄχι δυὸ ἀλλὰ τρία παράθυρα. Ὅταν ἦρθε ὁ πα­τέρας, παρατήρησε τὴν ἀλλαγή, καὶ ρώτησε· –Γιατί ἀνοίξατε τρία παράθυρα; Ἡ κόρη ἀπήν­τησε· –Εἰς τιμὴν τῆς ἁγίας Τριάδος, τοῦ Πατρὸς τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος, τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ ποὺ πιστεύω. –Ὥστε πιστεύεις στὸ Θεὸ τῶν Χριστιανῶν; –Πιστεύω, λέει· εἶδα «τὸ Φῶς τὸ ἀληθινόν»… Ὁ πατέρας προ­σπάθησε νὰ τὴ μεταπείσῃ. Στάθηκε ἀδύνατο. Ὠργίστηκε τότε, καὶ πῆγε ὁ ἴδιος καὶ κατήγγειλε τὴν κόρη του στὸν ἔπαρχο – διοικητὴ τῆς ἐπαρχίας ἐκείνης. Ὁ ἔπαρχος τὴ συνέλαβε, τὴν ἔκλεισε στὴ φυλακή, καὶ τὴν ὑπέβαλε σὲ ἀνάκρισι καὶ ποικίλα μαρτύρια, γιὰ ν᾿ ἀρνηθῇ τὸ Χριστό. Ἀλλὰ ἡ ἁγία Βαρβάρα δὲν κάμφθη­κε. Βλέποντας τὴν ἐπιμονή της ὁ Διόσκορος ὠργίστηκε πολύ, τὴν ἅρπαξε ἀπ᾿ τὰ μαλλιὰ καί, αὐτὸς ποὺ τόσο τὴν ἀγαποῦσε, ὁ πατέρας, πῆρε τὸ μαχαίρι καὶ τὴν ἔσφαξε!
Φρικτὸ θέαμα, πατέρας νὰ σφάζῃ τὸ παιδί του. Διαβάζουμε στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, ὅτι ὁ Ἀβραάμ, κατ᾿ ἐντολὴν τοῦ Θεοῦ, πῆγε νὰ σφά­ξῃ τὸ γυιό του τὸν Ἰσαάκ, ἀλλὰ ἐμποδίστηκε τὴν τελευταία στιγμή. Αὐτὸς ὅμως ἔγινε Ἀβρα­άμ. Ἀβραὰμ ὄχι τοῦ Θεοῦ. Ἡ Ἐκκλησία τὸν ὀ­νομάζει «Ἀβραὰμ (τοῦ) διαβόλου» (στίχ. συναξ.).
Ἀλλὰ «ἔστι δίκης ὀφθαλμός, ὃς τὰ πάνθ᾿ ὁρᾷ», ὑπάρχει ἕνα δίκαιο μάτι ποὺ τὰ βλέπει ὅλα. Γιὰ τὸ ἔγκλημά του αὐτὸ ὁ Διόσκορος τιμωρήθηκε. Καθὼς κατέβαινε ἀπὸ τὸ βουνό, ἕνας κεραυνός, ἕνα ἀστροπελέκι, τὸν ἔκανε κάρβουνο, κ᾿ ἔμεινε στὸν τόπο.

* * *

Πολλὰ διδασκόμαστε, ἀγαπητοί μου, ἀπὸ τὴ ζωὴ καὶ τὸ μαρτύριο τῆς ἁγίας Βαρβάρας.
⃝ Πρῶτα – πρῶτα διδασκόμαστε, ποιές πρέπει νὰ εἶνε οἱ σχέσεις τῶν παιδιῶν μὲ τοὺς γο­νεῖς. Μεγάλο πρόβλημα. Τὶς σχέσεις αὐτὲς ῥυθμίζει ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ. Ἡ ἐντολή του εἶ­νε·

«Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται, καὶ ἵνα μακροχρόνιος γέ­νῃ ἐπὶ τῆς γῆς…» (Ἔξ. 20,12). Νὰ τοὺς τιμᾷς. Κι ἀλ­λοίμονο ἂν δὲν τοὺς τιμᾷς. Ὁ πατέρας εἶνε μικρὸς Θεός. Ὕστερα ἀπὸ τὸ Θεὸ δὲν ὑπάρχει ἄλλο πρόσωπο στὸν κόσμο ποὺ ν᾿ ἀγαπάῃ τὸν ἄνθρωπο ὅπως ὁ πατέρας καὶ ἡ μάνα. Πρέ­πει δηλαδὴ νὰ πεθάνουν, καὶ μετὰ νὰ τρέχου­με στὰ νεκροταφεῖα, νὰ κλαῖμε καὶ ν᾿ ἀφήνου­με λουλούδια; Ὑποκριταί! λέει τὸ Εὐαγγέλιο (βλ. Ματθ. 15,4-7). Τὸν καιρὸ ποὺ ζοῦν οἱ γονεῖς σου νὰ τοὺς τιμήσῃς, κι ὄχι νὰ τοὺς πικραίνῃς.
Σήμερα τὰ παιδιὰ πικραίνουν τοὺς γονεῖς ὅσο ποτέ ἄλλοτε. Ὑπάρχουν δὲ παιδιὰ ποὺ σηκώνουν καὶ χέρι καὶ τοὺς χτυποῦν. Μαρμαρωμένα τὰ χέρια αὐτά! Ἄλλοτε ὅποιο παιδὶ τολμοῦσε νὰ κάνῃ τέτοιο ἔγκλημα, ἐτιμωρεῖ­το ἐπὶ τόπου. Διότι ἔτσι δὲν μπορεῖ νὰ σταθῇ κοινωνία. Τώρα τὸ σπίτι τό ᾿χουν ξενοδοχεῖο ὕπνου καὶ φαγητοῦ. Πᾶνε ὅποτε θέλουν. Κι ὁ δυστυχὴς πατέρας εἶνε ὑποχρεωμένος νὰ τοὺς τρέφῃ. Πόσο εὐτυχισμένη εἶνε ἡ κοινωνία ὅπου ἐφαρμόζεται ἡ ἐντολὴ «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου…»!
Ἀλλ᾿ ἐνῷ αὐτὸ λέει ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ, ὑ­πάρχουν καὶ περιπτώσεις ποὺ τὸ παιδὶ δὲν πρέ­πει νὰ ὑπακούῃ στοὺς γονεῖς. Πότε; Ὅ­ταν ὁ πατέρας ἢ ἡ μάνα τοῦ ποῦν νὰ κάνῃ κάτι ἀντίθετο μὲ τὸ θεῖο νόμο· ὅταν π.χ. τοῦ ποῦν νὰ πάῃ νὰ κλέψῃ· ὅταν τοῦ ποῦν νὰ πῇ ψέματα στὸ δικαστήριο· ὅταν τοῦ ποῦν νὰ μὴν ἐκκλησιάζεται, νὰ μὴν προσεύχε­ται, νὰ μὴ διαβάζῃ ἁγία Γραφή, νὰ μὴν ἐκ­τελῇ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ· τότε τὸ παιδὶ δὲν πρέπει νὰ ὑ­πακούσῃ στοὺς γονεῖς. Διότι παραπάνω ἀπ᾿ ὅλα εἶνε ὁ Θεός. Τότε ἰσχύει κάποιος ἄλλος νόμος, ποὺ λέει· «Πειθαρχεῖν δεῖ Θεῷ μᾶλλον ἢ ἀνθρώποις», πρέπει νὰ ὑπακού­ουμε περισσότερο στὸ Θεὸ παρὰ σὲ ἀνθρώπους (Πράξ. 5,29). Σ᾿ αὐτὴ τὴν περίπτωσι ἔχουμε ἕ­να δίλημμα ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ δημιουργοῦνται στὴν ἀνθρώπινη ζωή· κάτι ποὺ ἀποτέλεσε καὶ θέμα ἀρχαίων τραγῳδιῶν. Ὅσοι διαβάζετε, θὰ γνωρίζετε τὸ δρᾶμα Ἀντιγόνη τοῦ Σοφοκλέους· ἡ Ἀντιγόνη δὲν ὑπήκουσε στὶς διαταγὲς τοῦ βασιλέως Κρέοντος, ἀλλ᾿ ἐξετέλεσε ἱερὸ καθῆκον μὲ αὐτοθυσία· ἔθαψε τὸ νεκρὸ ἀδελφό της, καὶ τιμωρήθηκε νὰ ταφῇ ἡ ἴδια ζων­τανή!
Ὑπακοὴ στοὺς γονεῖς λοιπόν. Ἀλλὰ μέχρι ποῦ; Ὑπάρχει κάποιο ὅριο. Διότι εἶνε ἀλήθεια, ὅτι μερικοὶ γονεῖς κάνουν κατάχρησι τῆς ἐξ­ουσίας τους. Ἐγὼ πολλὲς φορὲς βλέπω τὸ πεῖ­σμα τους. Οἱ γονεῖς βλέπουν λ.χ., ὅ­τι τὸ παιδὶ ἀγαπᾷ μιὰ κοπέλλα ποὺ δὲν εἶνε τοῦ δρόμου· δὲν ἔχουν νὰ ποῦν τίποτα ἐναν­τίον της. Ἐν τούτοις δὲν συγκατατίθενται. Γιατί; –Νά, λέει, εἶνε φτωχιά… Κ᾿ ἐπειδὴ εἶνε φτωχιά, ἐσὺ θὰ πῇς ὄχι; Κι ἂν ἡ ἄρνησί σου ὁ­δηγήσῃ τὸ παιδὶ σὲ κάτι χειρότερο, ποιός θὰ εἶνε ὁ ὑ­πεύθυνος; Ἂς σεβαστοῦν λοιπὸν κάποτε καὶ οἱ γονεῖς τὴ θέλησι τοῦ παιδιοῦ.
Ὑπόδειγμα ὑπακοῆς στοὺς γονεῖς ἦταν ἡ ἁ­γία Βαρβάρα. Ἀγαποῦσε τὸν πατέρα της. Ἀλλ᾿ ὅταν ἐκεῖνος στράφηκε ἐναντίον τοῦ Χριστοῦ, τότε πλέον λύθηκε ἀπὸ τὸ χρέος τῆς ὑπακο­ῆς· ἐξετέλεσε τὸ καθῆκον της· καὶ μαρτύρησε.
⃝ Τί ἄλλο διδασκόμαστε ἀπὸ τὸν βίο της; Ἐ­μεῖς, ὅταν ἀμελοῦμε τὰ καθήκοντά μας προβάλλουμε προφάσεις. –Ἐγὼ θέλω νὰ πάω ἐκ­κλησία, λέμε, ἀλλὰ δὲν μ᾿ ἀφήνει ὁ ἄντρας μου, ἢ πρέπει νὰ φροντίσω γιὰ τὸ παιδί μου… Προφασιζόμαστε, πὼς ζοῦμε σὲ δύσκολη κοινω­νία. Κ᾽ εἶνε ἀλήθεια, ὅτι ἄλλοτε ἡ κοινωνία ἦταν πολὺ διαφορετική· 999 χέρια σ᾿ ἔσπρωχναν στὸ Χριστό, καὶ 1 στὸν διάβολο. Τώρα 999 χέρια σὲ σπρώχνουν στὸν διάβολο, καὶ 1 στὸ Χριστό! Ἀλλὰ ἐδῶ εἶνε ὁ ἡρωισμός· νὰ πᾷς κόν­τρα στὸ ῥεῦμα! Στὶς πηγὲς τοῦ Ἁλιάκμονος παρουσιάζεται ἕνα ὡραῖο φαινόμενο· ἐκεῖ οἱ πέστροφες πᾶνε κόντρα μὲ τὸ ῥεῦμα, ἐνῷ τὰ ψόφια ψάρια τὰ παίρνει τὸ ποτάμι καὶ τὰ πάει κάτω στὸ Θερμαϊκὸ κόλπο. Ἐσὺ τί εἶσαι; Εἶσαι ζωντανὸ ψάρι; τότε θὰ πᾷς κόντρα μὲ τὸ ῥεῦμα τοῦ κόσμου. Ἐναντίον τοῦ ῥεύματος! λοιπόν. Ἐναντίον τῆς ἀθεΐας, τοῦ ὑλισμοῦ, τοῦ συμφέροντος, τῆς σαρκός, τῆς πορνείας, τῆς μοιχείας, τοῦ ψέματος, τῆς ἰδι­οτελείας, τῆς κακοηθείας, τῆς διαφθορᾶς.

* * *

Σήμερα ποὺ ἀκούσαμε τὸν βίο τῆς ἁγίας Βαρβάρας, ἂς διδαχθοῦμε ὅλοι.
Γονεῖς! σεβασθῆτε τὰ δικαιώματα τοῦ παιδιοῦ· εἶνε κι αὐτὰ ἱερά. Μὴ γίνεστε τύραννοι, μὴν πιέζετε τὰ παιδιά σας. Νὰ εἶστε ἐπιεικεῖς καὶ σπλαχνικοί. Προσπαθεῖτε μὲ τὴν ἀγάπη καὶ τὸ παράδειγμά σας νὰ τὰ ὁδηγήσετε στὸ δρόμο τοῦ Θεοῦ.
Παιδιά! ὑπακούετε στοὺς γονεῖς σας· ἡ ὑ­πακοὴ εἶνε θέλημα Θεοῦ. Μόνο ἂν σᾶς ποῦν νὰ κάνετε κάτι ἀντίθετο μὲ τὸ θεῖο νόμο, ν᾿ ἀντισταθῆτε· τότε προτιμῆστε τὸ Θεὸ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους.
Ὅλοι, τέλος, μιλᾶτε γιὰ τὸ Θεό. Διδάσκω καὶ κατηχῶ χρόνια· μὲ κηρύγματα καὶ βιβλία τὸ καθῆκον μου τὸ ἔκανα. Τώρα ἡ εὐθύνη εἶνε σ᾿ ἐσᾶς. Μιλᾶτε γιὰ τὸ Χριστό! Καταντήσαμε, οἱ μόνοι ποὺ μιλᾶνε νὰ εἶνε οἱ χιλιασταί…
Μπορεῖτε νὰ δείξετε ἕναν ἄνθρωπο, ποὺ τὸν φέρατε στὸ Χριστό; Ὅπως ἐσᾶς κάποιος ἄλλος σᾶς ἔφερε στὴν πίστι, ἔτσι κ᾿ ἐσεῖς νὰ ὁδηγήσετε ἄλλους στὸ Χριστό. Ἔχετε ἱερὰ ὑ­ποχρέωσι. Διότι δὲν ὑπάρχει ἄλλος ποὺ μπο­ρεῖ νὰ σώσῃ τὸν κόσμο· ἕνας καὶ μόνο, ὁ Χριστός· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερ­υψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Κυριακὴ 4-12-1983

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.