ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ Ή ΜΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ, ΣΤΗΝ ΑΠΟΡΙΑ, ΓΙΑΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΤΙΜΩΡΕΙ ΚΕΡΑΥΝΟΒΟΛΑ ΤΟ ΚΑΚΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΚΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ


Κυριακὴ ΛΑ΄ [ΙΔ΄ Λουκ.] (Α΄ Τιμ. 1,15-17)
24 Ἰανουαρίου 2016
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Η ΜΑΚΡΟΘΥΜΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
«Διὰ τοῦτο ἠλεήθην, ἵνα ἐν ἐμοὶ πρώτῳ ἐνδείξηται Ἰησοῦς Χριστὸς τὴν πᾶσαν μακροθυμίαν» (Α΄ Τιμ. 1,16)
Δὲν θὰ ἔπρεπε, ἀγαπητοί μου, στὸν τόπο μας νὰ ὑπάρχῃ οὔτε ἕνας ἄπιστος καὶ ἄθεος. Γιατὶ τὰ χώματά μας εἶνε ἁγιασμένα· καὶ οἱ πέτρες ἀκόμα θὰ φωνάζουν, ὅτι ἡ θρησκεία μας εἶνε ζωντανή, κάνει θαύματα. Δυστυχῶς ὅμως τὰ τελευταῖα χρόνια ὑπάρχουν ἄπιστοι καὶ ἄθεοι. Γι᾽ αὐτοὺς ὁ Δαυῒδ λέει· «Εἶπεν ἄφρων ἐν καρδίᾳ αὐτοῦ· Οὐκ ἔστι Θεός» (Ψαλμ. 13,1· 52,2). Δηλαδή· μόνο ἄνθρωπος ποὺ οἱ διανοητικές του δυνάμεις ἔχουν διασαλευθῆ, μόνο αὐτὸς μπορεῖ νὰ πῇ ὅτι δὲν ὑπάρχει Θεός.
Συναντᾶτε ἕναν ἄπιστο καὶ ἄθεο; Κάντε του μία ἐρώτησι, καὶ φτάνει· Ἀσφαλῶς, φίλε μου, θὰ κάθεσαι σὲ κάποιο σπίτι. Ἐὰν λοιπὸν μοῦ πῇς ὅτι τὸ σπίτι αὐτὸ φύτρωσε ἔτσι μόνο του, χωρὶς μηχανικὸ καὶ χτίστη, τότε κ᾽ ἐγὼ θὰ δεχθῶ ὅτι τὸ μεγάλο σπίτι ποὺ λέγεται σύμπαν ἔγινε μόνο του. «Πᾶς οἶκος κατασκευάζεται ὑπό τινος, ὁ δὲ τὰ πάντα κατασκευάσας Θεός» (Ἑβρ. 3,4). Ἡ λογικὴ ἐπιβάλλει νὰ παραδεχθοῦμε, ὅτι ὑπάρχει Θεὸς δημιουργὸς τοῦ παντός.
Ὑπάρχουν λοιπὸν ἄπιστοι καὶ ἄθεοι· ὑπάρχουν ὅμως καὶ ἄλλοι, ποὺ λένε ὅτι πιστεύουν, ἔρχονται ὅμως στιγμὲς ποὺ ἡ πίστι τους κλονίζεται. Γιατί; Διότι εἶνε ἀνυπόμονοι. Θέλουν, μέσα στὸ μικρὸ διάστημα τῆς ζωῆς αὐτῆς, νὰ δοῦν νὰ λειτουργῇ ἡ θεία δικαιοσύνη, τὸ κακὸ νὰ τιμωρῆται ἀμέσως. Κι ὅταν βλέπουν, κακοὶ καὶ ἐγκληματίες νὰ εἶνε καλὰ καὶ νὰ προοδεύουν, ὅταν βλέπουν τὸ κακὸ νὰ θριαμβεύῃ, χάνουν τὴν πίστι τους καὶ λένε· Ποῦ εἶνε ὁ Θεός; δὲν τὰ βλέπει αὐτά; ὑπάρχει Θεός;…
Μικρὲ ἄνθρωπε, σκουλήκι τῆς γῆς, ποὺ θέλεις μὲ τὸ μυαλουδάκι σου νὰ λύσῃς ὅλα τὰ προβλήματα! Ἐὰν τὸ μυρμήγκι δὲν μπορῇ νὰ ξέρῃ τί κάνει ὁ ἄνθρωπος καὶ νὰ τὸν σχολιάσῃ, πολὺ περισσότερο δὲν μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος νὰ κρίνῃ τὶς βουλὲς τοῦ Θεοῦ. «Τὰ κρίματα (τοῦ Κυρίου) ὡσεὶ ἄβυσσος πολλή» (Ψαλμ. 35,6).
Στὴν ἀπορία, γιατί ὁ Θεὸς δὲν τιμωρεῖ τὸ κακὸ ἀμέσως; ἀπαντᾷ σήμερα ὁ ἀπόστολος ποὺ ἀκούσαμε. Δὲν τιμωρεῖ, λέει, κεραυνοβόλως τὸ κακὸ ὁ Θεὸς – γιατί; Διότι περιμένει τὴ μετάνοια ὅλων καὶ μακροθυμεῖ.
* * *
Περὶ μακροθυμίας λοιπὸν εἶνε ὁ λόγος. Καὶ ὡς παράδειγμα μακροθυμίας τοῦ Θεοῦ ποιό ἀναφέρει ὁ ἀπόστολος Παῦλος; Πολλὰ μποροῦσε ν᾽ ἀναφέρῃ· τὸν τελώνη, τὸ λῃστή, τὴν πόρνη, τὸ Δαυΐδ, τὸ Μανασσῆ…. Ἀφήνει τοὺς ἄλλους καὶ ἀναφέρει τὸν ἑαυτό του· λέει, ὅτι εἶνε ὁ πιὸ ἁμαρτωλὸς ἀπ᾽ ὅλους κι ὅτι σ᾽ αὐτὸν ἔδειξε ὁ Θεὸς τὸ ἄπειρό του ἔλεος.
Περίεργα πράγματα! ὁ κορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος ὀνομάζει τὸν ἑαυτό του ἁμαρτωλό; Καὶ τί ἁμαρτία ἔπραξε λοιπόν; Τὸ λέει ὁ ἴδιος. Πρὶν νὰ πιστέψῃ στὸ Χριστό, ἦταν βλάστημος, ὑβριστής, διώκτης· ἀπὸ ἄγνοια βέβαια. Μισοῦσε τὸ Χριστό, κατεδίωκε τοὺς Χριστιανούς, ἔμπαινε στὰ σπίτια, τοὺς ἅρπαζε καὶ τοὺς ὡδηγοῦσε στὶς φυλακές. Ἱστοροῦν μάλιστα οἱ Πράξεις τῶν ἀποστόλων τὸ ἑξῆς ἐπεισόδιο.
Οἱ Ἑβραῖοι ἔπιασαν τὸν διάκονο Στέφανο, τὸν δίκασαν καὶ τὸν κατεδίκασαν εἰς θάνατον. Βγῆκαν ἔξω ἀπὸ τὰ Ἰεροσόλυμα, πῆραν ὅλοι πέτρες καὶ τὸν λιθοβολοῦσαν· καὶ γιὰ νὰ εὐκολύνωνται στὶς κινήσεις ἔβγαλαν τὰ ροῦχα τους ὅπως οἱ ἀθληταί. Τότε λοιπὸν ποιός φύλαγε τὰ ροῦχα τους; Ἕνας νέος, ποὺ φώναζε κι αὐτὸς Χτυπᾶτε τον!… Ποιός ἦταν ὁ νέος αὐτός; Ὁ Παῦλος, ποὺ τότε λεγόταν Σαῦλος (βλ. Πράξ. 7,58).
Ὤ μακροθυμία τοῦ Θεοῦ! Σύμφωνα μὲ τὴ θωρία τῶν ἀνυπομόνων, ὁ Θεὸς τὴν ὥρα ἐκείνη θὰ ἔπρεπε νὰ στείλῃ ἕνα κεραυνὸ νὰ τὸν κάψῃ. Δὲν τὸ ἔκανε. Γιατί; Περίμενε τὴ μετάνοιά του. Καὶ ὄντως ἦρθε ἡ ὥρα ποὺ ὁ διώκτης, ὁ βλάστημος καὶ ὁ ὑβριστὴς μετανόησε, καὶ ἔγινε τὸ μεγάλο θαῦμα· ὁ λύκος αὐτὸς ἔγινε ἀρνί· καὶ ὄχι μόνο ἀρνὶ τοῦ Χριστοῦ ἔγινε, ἀλλὰ καὶ τσοπάνης, ποιμένας καὶ διδάσκαλος καὶ κορυφαῖος ἀπόστολος.
Αὐτὸ λοιπὸν τὸ παρελθὸν τῆς ζωῆς του ἔχει στὸ νοῦ ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὅταν λέῃ, «Διὰ τοῦτο ἠλεήθην, ἵνα ἐν ἐμοὶ πρώτῳ ἐνδείξηται Ἰησοῦς Χριστὸς τὴν πᾶσαν μακροθυμίαν» (Α΄ Τιμ. 1,16). Σ᾽ ἐμένα τὸν ἁμαρτωλό, ποὺ ἔπρεπε ν᾽ ἀνοίξῃ ἡ γῆ νὰ μὲ καταπιῇ, ὁ Θεὸς ἔδειξε τὸ μεγάλο του ἔλεος, γιὰ νὰ γίνω παράδειγμα σὲ ὅλους ὅσοι θὰ πιστεύουν.
* * *
Ὁ Θεός, ἀδελφοί μου, ἔδειξε μακροθυμία στὸν ἀπόστολο Παῦλο. Ἀλλὰ καὶ σ᾽ ἐμᾶς σήμερα δείχνει τὴ μακροθυμία του. Καὶ στὸ σημεῖο αὐτὸ παρακαλῶ νὰ μὲ προσέξετε.
Ποιός μπορεῖ νὰ ἀρνηθῇ ὅτι ἁμαρτάνουμε; Ὠκεανὸς τὰ ἁμαρτήματά μας! Μόνο ὅποιος δὲν διάβασε τὸ Εὐαγγέλιο καὶ δὲν πέρασε τὴ ζωή του ἀπὸ τὸ κόσκινο αὐτὸ καὶ δὲν ἐξέτασε βαθειὰ τὸν ἑαυτό του, αὐτὸς νομίζει ὅτι δὲν εἶνε ἁμαρτωλός. Ὅταν βλέπῃς ἕναν ἀπόστολο Παῦλο νὰ πέφτῃ μπροστὰ στὸν Ἐσταυρωμένο καὶ νὰ λέῃ «Εἶμαι ὁ πιὸ ἁμαρτωλὸς ἀπ᾽ ὅλους» (βλ. Α΄ Τιμ. 1,15), τί νὰ ποῦμε ἐμεῖς τὰ σκουλήκια;
Ἁμαρτάνουμε. Μήπως ὁ Θεὸς ἀγνοεῖ τὰ ἁμαρτήματά μας; Τὰ γνωρίζει ὅλα. Μήπως ἀδιαφορεῖ; Ὄχι βέβαια· «βδέλυγμα» εἶνε μπροστά του κάθε ἁμαρτία (βλ. Παροιμ. 15,9. Σ. Σειρ. 15,13. Ἠσ. 1,13-14). Μήπως ἀδυνατεῖ νὰ τιμωρήσῃ; – γιατὶ ὑπάρχει κι αὐτὴ ἡ θεωρία. Λάθος κάνετε, ἀγαπητοί μου. Οὔτε ἀγνοεῖ, οὔτε ἀδιαφορεῖ, οὔτε ἀδυνατεῖ. Ἔχει τὴ δύναμι νὰ τιμωρήσῃ αὐτοστιγμεί.
Μπορεῖ νὰ πατάξῃ ἀσέβειες, ἀθεοφοβίες, βλασφημίες, ψεύδη, συκοφαντίες, διαβολές, πορνεῖες, μοιχεῖες, ψευδορκίες· ἡ ἐντολή του μένει· «Οὐ λήψει τὸ ὄνομα Κυρίου τοῦ Θεοῦ σου ἐπὶ ματαίῳ» (Ἔξ. 20,7. Δευτ. 5,11). Μπορεῖ νὰ κάνῃ σεισμὸ διαρκείας καὶ νὰ μὴ μείνῃ τίποτα ὄρθιο. Μπορεῖ. Ἢ πιστεύεις, ἢ δὲν πιστεύεις. Ἂν δὲν πιστεύῃς, τότε μὴν πατᾷς καὶ στὴν ἐκκλησία· τὸ «εἰσιτήριο» εἰσόδου εἶνε ἡ πίστις· «Ὑπὲρ τοῦ ἁγίου οἴκου τούτου καὶ τῶν μετὰ πίστεως, εὐλαβείας καὶ φόβου Θεοῦ εἰσιόντων ἐν αὐτῷ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν» (θ. Λειτ.). Ἂν ἔχῃς πίστι, ἔλα. Καὶ ἂν πιστεύῃς ὅτι ὑπάρχει Θεός, τότε τὸ δαχτυλάκι του μόνο νὰ κουνήσῃ ὁ Χριστός, κάρβουνο γίναμε ὅλοι. Δὲν τὸ καταλάβαμε;
Καὶ ὅμως ὁ Χριστὸς δὲν μᾶς καίει, δὲν κάνει σεισμό, δὲν ἀνοίγει τὴ γῆ νὰ μᾶς καταπιῇ. Γιατί; Διότι μᾶς περιμένει νὰ μετανοήσουμε.
* * *
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί. Ὁ Κύριος στὸ Εὐαγγέλιο λέει, τί θὰ προηγηθῇ τῆς συντελείας τοῦ κόσμου. Καὶ τὰ σημάδια τώρα δείχνουν ὅτι ἡ συντέλεια πλησιάζει. Ἡ εἰρήνη κρέμεται ἀπὸ μιὰ κλωστή. Τυφλός, χειρότερος ἀπὸ τὸν τυφλὸ τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου, ὅποιος δὲν βλέπει «τὰ σημεῖα τῶν καιρῶν» (Ματθ.16,3). Ποιά εἶνε «τὰ σημεῖα τῶν καιρῶν»; δὲν ἔχω καιρὸ νὰ τ᾽ ἀναπτύξω· ἕνα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε.
Οἱ ἄνθρωποι θὰ ζοῦν ὅπως τὸν καιρὸ τοῦ Νῶε· οἱ τελευταῖες ἡμέρες τῆς ἀνθρωπότητος θὰ εἶνε «ὥσπερ αἱ ἡμέραι τοῦ Νῶε» (Ματθ. 24,37). Διαβάστε τί γινόταν τότε· παρὰ τὶς εἰδοποιήσεις αὐτοὶ γλεντοῦσαν, κάγχαζαν, παντρεύονταν, ὠργίαζαν, βλαστημοῦσαν τὸ Θεό. Μέσ᾽ στὰ συμπόσια, τὰ ἐμπόρια καὶ τὴ σαρκολατρία τους, ὁ Νῶε χτύπησε καμπάνα μεγάλη. Θὰ καταστρέψῃ ὁ Θεὸς τὸν κόσμο! τοὺς εἶπε. Γελοῦσαν. Τοὺς περίμενε ὁ Θεός –ὤ μακροθυμία!– πόσο; 120 χρόνια, ὅσο κατασκευαζόταν ἡ κιβωτός. Καμμία σημασία δὲν ἔδιναν. Ἕως ὅτου ἄνοιξαν οἱ καταρράκτες τοῦ οὐρανοῦ, τὰ νερὰ κάλυψαν καὶ τὶς πιὸ ψηλὲς κορυφές, καὶ ἔτσι θάφτηκαν οἱ πάντες μέσα στὸν ὑγρὸ τάφο.
Κάτι τέτοιο θὰ συμβῇ καὶ τώρα. Ἀλλ᾽ αὐτὴ τὴ φορὰ δὲν θὰ πέσῃ βροχούλα· θὰ γίνῃ κατακλυσμὸς πυρός. Θὰ πέσουν «φιάλες», λέει ἡ Ἀποκάλυψις (βλ. 9,1-2· 15,7· 16,1), πυρηνικὴ ἐνέργεια. Ἔρχεται ἡ ὥρα, «ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας» (Ἐφ. 5,6. Κολ. 3,6).
Μᾶς κρατάει ἡ μακροθυμία τοῦ Θεοῦ. Κρεμόμαστε ἀπὸ μιὰ κλωστή, ἀπὸ τὴ φιλανθρωπία του. Ὅπως λένε οἱ πατέρες, ἡ μακροθυμία τοῦ Θεοῦ εἶνε ἕνα ποτήρι. Κ᾽ ἐμεῖς τί κάνουμε· κάθε μέρα ῥίχνουμε μέσα στὸ ποτήρι ἁμαρτίες· ἕνα ψέμα, μιὰ συκοφαντία, μιὰ ψευδορκία, μιὰ πορνεία, ἕνα ἄτιμο διαζύγιο, μιὰ ἀδικία… Ἔτσι γεμίζει τὸ ποτήρι. Ἅμα ξεχειλίσῃ, θὰ τελειώσῃ ἡ μακροθυμία τοῦ Θεοῦ, καὶ τότε –ἀλλοίμονο– φεύγουμε ἀπὸ τὴ μακροθυμία καὶ θὰ πέσουμε – ποῦ; στὴ δικαιοσύνη του. Διότι εἶνε «δίκαιος ὁ Κύριος καὶ δικαιοσύνας ἠγάπησε» (Ψαλμ. 10,8) καὶ «Δικαιοσύνην μάθετε…» καὶ «Πρόσθες αὐτοῖς κακά…, τοῖς ἐνδόξοις τῆς γῆς» (Ἠσ. 26,9,15). Κι ὅταν πέσουμε στὴ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ, τότε θὰ γίνῃ αὐτὸ ποὺ λένε οἱ προφητεῖες· θὰ πᾶμε στὰ μνήματα τῶν γονέων μας καὶ θὰ φωνάξουμε· «Βγῆτε, σεῖς οἱ πεθαμένοι, νὰ μποῦμε ἐμεῖς οἱ ζωντανοί». Θὰ πᾶμε στὰ σπήλαια καὶ στὰ βράχια καὶ θὰ ποῦμε· Ἀνοῖξτε, βουνά, καὶ κρύψτε μας (πρβλ. Ἀπ. 6,15-16) ἀπὸ «τὴν ὀργὴν τὴν ἐρχομένην» (Α΄ Θεσ. 1,10), τὴ μεγάλη ὀργὴ τοῦ Θεοῦ. Εἴθε ὁ Κύριος διὰ πρεσβειῶν τῆς Παναγίας Θεοτόκου καὶ πάντων τῶν ἁγίων νὰ ἐλεήσῃ καὶ σώσῃ ἡμᾶς· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Γεωργίου Ν. Ἰωνίας – Ἀθηνῶν τὴν 24-1-1965 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 5-12-2015.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς περικοπὲς στὸ cd 109α΄Α τῆς σειρᾶς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.