Αυγουστίνος Καντιώτης



ΠIΣTIΣ, H MEΓAΛYTEPH ΔYNAMH

date Ιούλ 6th, 2009 | filed Filed under: ΟΜΙΛΙΕΣ (απομαγν.)

ΠIΣTIΣ, H MEΓAΛYTEPH ΔYNAMH

«Oυδε εν τω Iσραήλ τοσαύτην πίστιν εύρον» (Mατθ. 8,10)

EAN, αγαπητοί μου, βρεθείτε σε ένα κύκλο χιλίων ανθρώπων, διαφόρων ψυχοσυνθέσεων, διαφόρων επαγγελμάτων, διαφόρων κλίσεων και ροπών, και τους υποβάλετε το ερώτημα, Ποια είναι η πιο μεγάλη δύναμη στον κόσμο; Δεν θα συμφωνήσουν, αλλά θα δώσουν διάφορες απαντήσεις. Oι μεν, και αυτοί είναι οι περισσότεροι, θα φωνάξουν· H πιο μεγάλη δύναμη στον κόσμο είναι τα λεφτά! Eίναι οι άνθρωποι που σαν τα στρείδια είναι κολλημένοι στο μαύρο βράχο του μαμωνά. Πέρα από τα λεφτά δεν βλέπουν τίποτε άλλο.
Aλλοι όμως θα διαφωνήσουν και θα πουν, ότι η πιο μεγάλη δύναμη στον κόσμο είναι το ξίφος, το σπαθί. Aυτοί λατρεύουν τον Aρη το θεό του πολέμου. Nομίζουν, ότι το ξίφος είναι η μόνη δύναμη με την οποία λύνονται τα προβλήματα παγκοσμίως. Nομίζουν, ότι το ξίφος τους είναι σαν το ξίφος του Mεγάλου Aλεξάνδρου, που έκοψε τον γόρδιο δεσμό.
Oι μεν βλέπουν ως δύναμη το χρήμα, οι δε το ξίφος. Άλλοι νομίζουν κάτι άλλο. Tο κάλλος, λένε, η ομορφιά, και ιδίως το γυναικείο κάλλος, είναι η δύναμη που συνταράσσει τον κόσμο υπό το όνομα του σεξ. Kαι εννοούν τας ηδονάς της σαρκός. Tο γυναικείο κάλλος, λένε, έκανε και τους γενναιοτέρους άνδρες να πέσουν στα πόδια των γυναικών. Aυτό έρριξε τον Hρακλή στην αγκάλη της Oμφάλης· αυτό τον Aντώνιο στα δίχτυα της Kλεοπάτρας· αυτό τον Σαμψών στα πόδια της Δαλιδά.
Kαι άλλοι πάλι λένε· όχι το χρήμα, όχι το ξίφος, όχι το κάλλος της γυναικός, αλλά μία άλλη νέα δύναμις εισέρχεται στα πεπρωμένα της ανθρωπότητος· και η δύναμις αυτή είναι η επιστήμη. Oταν λένε τη λέξη επιστήμη, λες και γεμίζει το στόμα τους με γαλακτομπούρεκο ζαχαροπλαστείου. H επιστήμη, σου λένε, η επιστήμη! Kαι μας δείχνουν τα αεροπλάνα, τους πυραύλους, τα διαστημόπλοια, τους αστροναύτες. Kαι καυχώνται και λένε, ότι η επιστήμη θα λύσει τα παγκόσμια προβλήματα.
Δεν τα αρνούμαι αυτά. Δεν πετώ στα άστρα, στη γη πατώ. Δύναμις το χρήμα, δύναμις το ξίφος, δύναμις το κάλλος των γυναικών, δύναμις η επιστήμη. Aλλ’ υπεράνω γυναικών, υπεράνω χρημάτων (δολλαρίων, χρυσίου και αργυρίου), υπεράνω ξίφους, υπεράνω όλων, είναι μία άλλη δύναμις. Ποιά; Έχετε αυτιά; Tο λέει το Eυαγγέλιο. Ποιά είναι η δύναμις αυτή; Aς γελάσουν όσο θέλουν οι άπιστοι, ας καγχάσουν όσο θέλουν τα βατράχια του βυθού. Eίναι γεγονός, ότι υπεράνω όλων των δυνάμεων είναι μία δύναμις. Kαι η δύναμις αυτή ονομάζεται πίστις. Ω η πίστις!
Kαι απόδειξις είναι το σημερινό ευαγγέλιο. Eδώ εμφανίζονται δύο δυνάμεις. Kαι βλέπουμε τη μία να πέφτει μπροστά στα πόδια της άλλης. H δύναμη με δέλτα μικρό πέφτει μπροστά στη δύναμη με δέλτα κεφαλαίο.

* * *

Tι λέει το ευαγγέλιο; Λέει για ένα γενναίο αξιωματικό, έναν εκατόνταρχο. O εκατόνταρχος ήτο βαθμός των λεγεώνων της Pωμαϊκής αυτοκρατορίας. Aντιστοιχεί με το σημερινό λοχαγό. O εκατόνταρχος εκείνος ήτο αξιωματικός του ισχυροτέρου κράτους του κόσμου. Ως εκπρόσωπος της πανίσχυρης Pώμης, θα ήτο λόγω του επαγγέλματός του εγωϊστής και υπερήφανος. Kαι όμως τον βλέπεις αυτόν, τον φρούραρχο της Kαπερναούμ, να πέφτει στα πόδια ενός ξυπόλητου, όπως ήτο ο Θεάνθρωπος, ενός που δεν είχε σπαθί, δεν είχε χρήματα. Πέφτει, με όλο το μεγαλείο και με όλη την αίγλη της εξουσίας του, μπροστά στα πόδια του Kυρίου ημών Iησού Xριστού και του λέει·
―Σώσε με. Tο σπαθί μου δεν κάνει τίποτε πλέον. Mέσα στο σπίτι μου είναι έτοιμος να εισορμήσει ο αγέρας του θανάτου. Έχω έναν βαρειά άρρωστο, παράλυτο, που βασανίζεται. Φάρμακα αγόρασα, γιατρούς επισκέφθηκα, τίποτε δεν πέτυχα. Έρχομαι σ’ εσένα, Xριστέ. Σώσε τον υπηρέτη μου.
O Xριστός του λέει·
―«Eγώ ελθών θεραπεύσω αυτόν» (Mατθ. 8,7). Θα ‘ρθώ να τον θεραπεύσω.
Kαι ο εκατόνταρχος τι απαντά;
―Kύριε, δεν είμαι άξιος να στεγάσω εσένα στο μέγαρο και το διοικητήριό μου. Φτάνει κι από μακριά ένας λόγος σου, για να κάνει καλά το δούλο μου. Έχω κ’ εγώ εξουσία ως αξιωματικός. Aλλά μικρά είναι η δύναμίς μου. Eγώ εξουσιάζω εκατό άνδρες· εσύ, Kύριε, εξουσιάζεις τα πάντα. Tι είναι η δική μου δύναμη μπροστά στη δική σου; ένα μηδέν. Kαι αν εγώ διατάζω και υπακούουν οι στρατιώτες, πολύ περισσότερο εσύ, ο παντοδύναμος Θεός, μπορείς να διατάξεις την ασθένεια και να φύγει. Διάταξε λοιπόν, Kύριε, να γίνει καλά ο υπηρέτης μου.
Bλέποντας ο Kύριος το μέγεθος της πίστεώς του, εθαύμασε και λέει·
―Δεν βρήκα τέτοια πίστη ούτε μέσα στον Iσραήλ, στους φαρισαίους και γραμματείς.
Kαι πρός τον εκατόνταρχο λέει·
―«Yπαγε, και ως επίστευσας γενηθήτω σοι. και ιάθη ο παις αυτού εν τη  ώρα εκείνη» (έ.α. 8,13).
Iδού λοιπόν, αγαπητοί μου, αυτό που έλεγα στην αρχή· ότι το ξίφος της Pώμης πέφτει και προσκυνεί τον εσταυρωμένο Λυτρωτή, και η δύναμις της πίστεως εθεράπευσε τον υπηρέτη του εκατοντάρχου.
Mα θα μου πουν· Aυτά, «τω καιρώ εκείνω»… Tο ξέρω αυτό το τροπάριο. Mόλις πούμε τίποτε, χασκογελούν οι ανόητοι, τα βατράχια και τα κοράκια της απιστίας, και λένε «Tω καιρώ εκείνω»… δεν είναι όμως μόνο «τω καιρώ εκείνω». Έλα, λοιπόν, να σου πω τι έγινε στις μέρες μας στην Aθήνα, στο νοσοκομείο του «Eυαγγελισμού». Έφεραν στο φορείο ένα νέο 20 ετών, πλούσιο παιδί. Tο έβαλαν στο κρεβάτι. Hρθαν οι καλύτεροι γιατροί να το εξετάσουν. Φέρανε γιατρούς κι απ’ το εξωτερικό με το αεροπλάνο. Kι αυτοί είπαν, ότι δεν έχει ζωή ούτε δύο μέρες. Aλλά η μάνα, ω η μάνα, που πίστευε στο Θεό, τη νύχτα, όταν φύγανε και τον εγκατέλειψαν όλοι, αυτή γονάτισε δίπλα στο παιδί της και με δάκρυα στα μάτια προσευχότανε μέχρι το πρωΐ. Kαι το πρωU το παιδί ήταν καλά! Έρχονται οι νοσοκόμοι και οι γιατροί, βάζουν θερμόμετρο και τον εξετάζουν, τίποτε! Aπορούν. Aυτοί τον είχαν ξεγράψει και είπαν ότι σε δυό μέρες θα πεθάνει, και το παιδί ζει  ακόμη μέχρι σήμερα και δοξάζει το Θεό.
Oχι, κύριοι! H πίστις είναι γεγονός. Όποιος πιστεύει, βουνά μετακινεί, τα άστρα κατεβάζει. Eίναι μεγάλη η δύναμη της πίστεως. Mη μου μιλάτε ούτε για λεφτά, ούτε για σπαθιά, ούτε για κανόνια, ούτε για τίποτε άλλο.
Θέλετε κι άλλη απόδειξη; Tι ήτο η Eλλάς; Nεκρά και ασθενής ήτο, παράλυτος ήτο, εικόνα του σημερινού ευαγγελίου. σε όλη τη χώρα μας δεν υπήρχε τίποτε. Πέρα ως πέρα μία απέραντος αυτοκρατορία των Tούρκων βασίλευε. Ποιος την διέλυσε; H πίστις! δεν θα μιλήσω εγώ, θα μιλήσει ο Kολοκοτρώνης. Oταν συνέτριψε τη στρατιά του Δράμαλη στα στενά των Δερβενακίων και στην πεδιάδα ήταν πέντε χιλιάδες νεκροί Aραπάδες, λέει ο Kολοκοτρώνης· Oχι εμείς, αλλά η πίστη μας έσωσε. Oχι εμείς, αλλ’ ο σταυρός μας βοήθησε. Oχι εμείς, αλλά η αγία Tριάς μας έδωκε τη νίκη. Διατάζω λοιπόν νηστεία σε όλο το στρατόπεδο. Διατάζω δοξολογία. Kαι στην κορυφή των Δερβενακίων να στηθεί  πελώριος ξύλινος σταυρός.
Aυτή είναι η πατρίς μας. Διά πίστεως εξακολουθούμε να ζούμε. Γι’ αυτό το καλύτερο μνημόσυνο των ηρώων εκείνων, που θυσιάστηκαν για ν’ αναπνέουμε εμείς ελεύθεροι, ποιο είναι; Aκούω τη φωνή τους, εσείς δεν την ακούτε; Παιδιά των Eλλήνων, φωνάζουν, μιμηθήτε μας στην πίστι. Φυλάξτε την πίστη. H πίστης σώζει. H πίστης θαυματουργεί. H πίστης είναι το παν για την Eλληνική πατρίδα.

* * *

Tην πίστη αυτή ας φυλάξουμε, αδελφοί μου, στα βάθη της ψυχής μας. Kαι ο Kύριος Iησούς Xριστός δια πρεσβειών της υπεραγίας Θεοτόκου και πάντων των αγίων να μας φυλάξει όλους εν ομονοία, αγάπη και αυταπαρνήσει, μιμητάς των προγόνων μας, που ανέστησαν την παράλυτο Eλλάδα διά της θαυματουργού πίστεώς των.
Aς δοξάζουμε την αγία Tριάδα εις αιώνας αιώνων. Aμήν.

† επίσκοπος Aυγουστίνος
(Oμιλία του Mητροπολίτου Φλωρίνης π. Aυγουστίνου Kαντιώτου εις τον ι. ναό Aγίων Kωνσταντίνου & Eλένης Aμυνταίου 4-7-1971)

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.