Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Κοίμησις Θεοτόκου (Λκ. 10,38-42· 11,27-28)
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
«Μενοῦνγε μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν» (Λουκ. 11,28)
Εορτή, ἀγαπητοί μου, μεγάλη· ἑορτὴ τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἄγγελοι καὶ ἄνθρωποι σὲ κάθε γενεὰ ὑμνοῦν «τὴν ὑψηλοτέραν τῶν οὐρανῶν καὶ καθαρωτέραν λαμπηδόνων ἡλιακῶν, τὴν λυτρωσαμένην ἡμᾶς ἐκ τῆς κατάρας, τὴν Δέσποιναν τοῦ κόσμου» (μεγαλυν. παρακλ. καν.). Κ᾽ ἐγὼ τιμῶ καὶ ὑμνῶ τὴν Παναγία μας μὲ ἐγκωμιαστικὰ κηρύγματα κάθε χρόνο. Σήμερα ὅμως ἂς προσέξουμε τὸ εὐαγγέλιο ποὺ ἀκούστηκε· ἔχει μεγάλα νοήματα. Θὰ ἐξηγήσουμε μόνο τὸν τελευταῖο στίχο, τὸν ὁποῖο προέταξα.
* * *
Ὁ Χριστὸς δίδασκε παντοῦ· στὸ ναὸ τοῦ Σολομῶντος καὶ σὲ δρόμους, στὴν ἀκρογιαλιὰ καὶ ἐπὶ τοῦ ὄρους, σὲ πόλεις καὶ στὴν ἔρημο. Κύριο ἔργο του ἦταν νὰ διδάσκῃ τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ.
Ποιοί τὸν ἄκουγαν; Οἱ ἄρχοντες; Αὐτοὶ τὸν μισοῦσαν καὶ τὸν χλεύαζαν ἀπὸ φθόνο. Τὸν ἄκουγε ἕνας ταπεινὸς λαός –ὅπως καὶ σήμερα–· κάτι ἀθῷα παιδιά, ἁπλοϊκὲς γυναῖκες, ἄκακοι ψαρᾶδες, ταπεινοὶ γεωργοί. Αὐτοὶ τὸν ἄκουγαν μὲ προθυμία καὶ εὐφραίνονταν, ὅπως ἡ διψασμένη γῆ ῥουφάει τὸ νερό, ὅπως ἡ μέλισσα συλλέγει τὸ νέκταρ ἀπὸ τὸ ἄνθος.
Μιὰ φορὰ λοιπόν, ἐνῷ ὁ Χριστὸς δίδασκε, μιὰ γυναίκα μέσ᾽ ἀπ᾽ τὸ πλῆθος ὕψωσε αὐθόρμητα τὴ φωνή της καὶ εἶπε· Εὐτυχισμένη ἡ μάνα ποὺ σὲ γέννησε! «μακαρία ἡ κοιλία ἡ βαστάσασά σε καὶ μαστοὶ οὓς ἐθήλασας», εὐλογημένη ἡ κοιλιὰ ποὺ σὲ κυοφόρησε καὶ οἱ μαστοὶ ποὺ σὲ θήλασαν (Λουκ. 11,27). Ἡ γυναίκα δηλαδὴ αὐτὴ ξέσπασε σὲ ὕμνο τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου.
Καὶ σήμερα, ὅταν ἕνα παιδὶ προοδεύῃ κ᾽ εὐεργετῇ τὸν κόσμο, λένε· Χαρὰ στὴ μάνα ποὺ τὸ γέννησε! Ἀντιθέτως, ὅταν γίνεται κακὸς κ᾽ ἐγκληματῇ, ὁ λαὸς λέει· Ἀνάθεμα στὴ μάνα ποὺ τὸν γέννησε! Ἔχετε σοβαρὸ ῥόλο ὅσες εἶστε μητέρες. Τὸ νὰ γεννήσετε παιδιὰ εἶνε εὔκολο· τὸ σπουδαῖο εἶνε νὰ τὰ διαπαιδαγωγήσετε ὥστε μιὰ μέρα νὰ εὐεργετήσουν τὸν πλησίον. Τότε, κι ὅταν ἀκόμα ἐσεῖς θά ᾽χετε πεθάνει, οἱ ἄνθρωποι θὰ λένε· Θεὸς σχωρέσ᾽ τὴ μάνα ποὺ τὸν γέννησε!
Ἡ γυναίκα λοιπὸν ἐκείνη μακάρισε τὴν Παναγία, καθὼς ἄκουγε τὰ λόγια τοῦ Υἱοῦ της. Γιατὶ ἡ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ εἶνε ἡ ἀνώτερη ἀπ᾽ ὅλες. Δίδαξαν κι ἄλλοι· φιλόσοφοι, ῥήτορες, κοινωνικοὶ ἐπαναστάτες, ἱδρυταὶ θρησκειῶν. Ἀλλὰ οἱ διδασκαλίες τους εἶνε χαλίκια ἐν συγκρίσει μὲ τὴ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ ποὺ εἶνε μαργαριτάρι καὶ διαμάντι. Δὲν ὑπάρχει ἄλλη ἀνώτερη. Εἶπε κάποιος ὅτι, κι ἂν ὑποθέσουμε ὅτι στοὺς ἄλλους πλανῆτες βρεθοῦν λογικὰ ὄντα, δὲν εἶνε δυνατὸν νὰ ἔχουν ἄλλη θρησκεία – ἄλλη διδασκαλία ἀνώτερη ἀπ᾽ τὴ διδασκαλία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Βέβαια, ὅπως οἱ γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι τῆς ἐποχῆς ἐκείνης δὲν ἤθελαν ν᾽ ἀκούσουν τὸ Χριστό, ἔτσι καὶ σήμερα κάποιοι τὸν μισοῦν, ζητοῦν νὰ σβήσουν τὸ ὄνομά του, «τὸ ὑπὲρ πᾶν ὄνομα». Ἕνας ἄθεος δάσκαλος στὴν Ἀθήνα ρώτησε ἕνα παιδί· –Πόσα εἶνε τὰ εὐαγγέλια; –Τέσσερα, ἀπαντᾷ· κατὰ Ματθαῖον, κατὰ Μᾶρκον, κατὰ Λουκᾶν καὶ κατὰ Ἰωάννην. –Ὄχι, λέει αὐτός, πᾶνε πιὰ ἐκεῖνα· τώρα ἕνα εὐαγγέλιο ὑπάρχει, τὸ εὐαγγέλιο τοῦ Μάρξ… Ὅπως ὅμως διακηρύττει σήμερα ὁ ἀπόστολος, στὸ σύμπαν ὅλο δὲν ὑπάρχει ἄλλο ὄνομα ἀνώτερο ἀπὸ τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, ὡς διδασκάλου, ὡς κυβερνήτου τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ἀρχιερέως· καὶ «ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ πᾶν γόνυ κάμψῃ (=θὰ γονατίσῃ) ἐπουρανίων καὶ ἐπιγείων καὶ καταχθονίων, καὶ πᾶσα γλῶσσα» θὰ ἐξομολογηθῇ ὅτι «Εἷς ἅγιος εἷς Κύριος», «Ἰησοῦς Χριστὸς εἰς δόξαν Θεοῦ πατρός· ἀμήν» (Φιλιπ. 2,9-11 καὶ θ. Λειτ.).
Οἱ ἄθεοι στὴ ῾Ρωσία τὸ 1917 ἄρχισαν διωγμὸ κατὰ τοῦ Χριστοῦ· ἔλεγαν, ὅτι σὲ πέντε χρόνια τὸ ὄνομά του θὰ σβήσῃ, παπᾶς δὲ θὰ κυκλοφορῇ, ῥάσο δὲ θὰ βλέπῃς, καμπάνα δὲ θὰ χτυπάῃ, σταυρὸς δὲ θὰ ὑπάρχῃ. Κι ὅμως τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ δὲν ἔσβησε. Καὶ μετὰ ἀπὸ ἑβδομηνταπέντε χρόνια διωγμοῦ ἔγινε ἡ περεστρόϊκα τοῦ Γκορμπατσὼφ κι ἄνοιξαν πάλι οἱ ἐκκλησιές. Ἀλλὰ σ᾽ αὐτὰ τὰ ἑβδομηνταπέντε χρόνια οἱ πιστοὶ ἔδωσαν μάχη γιὰ τὸ Χριστό, ἰδίως οἱ ῾Ρωσίδες γιαγιάδες, καὶ νίκησαν.
Αὐτὰ λοιπὸν μᾶς διδάσκει σήμερα τὸ εὐαγγέλιο. Κ᾽ εἶνε εὐλογημένη ἡ γυναίκα αὐτὴ ἡ ὁποία, ἐνῷ ἄλλοι ὕβριζαν τὸ Χριστὸ καὶ τὸν ἔλεγαν δαιμονισμένο, Σαμαρείτη, καὶ τέλος τὸν σταύρωσαν, αὐτὴ ἡ ἁγνὴ γυναίκα ὕψωσε τὴ φωνή της μέσ᾽ ἀπ᾽ τὸ πλῆθος καὶ μακάρισε τὴ μητέρα του, τὴν Παναγία, γιὰ τὸν Υἱό της.
* * *
Καὶ ὁ Χριστὸς τί ἀπήντησε στὰ λόγια αὐτά; Ἐδῶ νὰ προσέξουμε. Δὲν ἀπέκρουσε τὸν μακαρισμὸ αὐτό. Εἶπε· «Μενοῦνγε…». Τὸ «μεν-οῦν-γε» εἶνε λέξι τῆς ὡραίας γλώσσης μας, στὴν ὁποία γράφτηκε τὸ Εὐαγγέλιο, ἀλλὰ θέλει ἐξήγησι. Σήμερα δυστυχῶς ἡ ἀρχαία γλῶσσα μας δὲν διδάσκεται· σὲ λίγο θὰ πρέπῃ νὰ πηγαίνουμε στὴν Ἀγγλία καὶ στὴν Ἀμερικὴ γιὰ νὰ τὴ μάθουμε. Ἐκεῖ μαθαίνουν ἑλληνικά, ἐδῶ ὄχι. Δὲν φταῖνε ὅμως τὰ παιδιά μας… Ἡ λέξι λοιπὸν «μεν-οῦν-γε» σημαίνει «Ναί, βέβαια, ἀσφαλῶς, μακαρία εἶνε ἡ κοιλία ποὺ μὲ κυοφόρησε». Ἀναγνωρίζει δηλαδὴ ὁ Κύριος τὴν τιμὴ στὴ Μητέρα του. Ἀλλὰ συγχρόνως προσθέτει καὶ κάτι, ποὺ πρέπει νὰ προσέξουμε.
Δὲν εἶνε μόνο ἡ Παναγία «μακαρία». Διευρύνει τὸν κύκλο τῆς μακαριότητος. Στὸν κύκλο αὐτὸν εἰσάγει καὶ ἄλλα πρόσωπα. Ναί, ἀγαποῦσε ὁ Χριστὸς τὴ μητέρα του ὡς Παναγία, καὶ φρόντισε πάνω ἀπὸ τὸ σταυρὸ γι᾽ αὐτήν. Ἀλλὰ παραπάνω ἀπὸ τὴν κατὰ σάρκα συγγένεια, ποὺ τὸν συνέδεε μὲ τὴν Παναγία, ―μὴ φανῇ παράξενο― ὁ Χριστὸς ἔθετε τὴν κατὰ πνεῦμα συγγένεια. Ὅταν μιὰ μέρα, ἐκεῖ ποὺ δίδασκε, ἦρθε ἡ μητέρα του (ἡ Παναγία) καὶ τὰ ἀδέρφια του (τὰ νομιζόμενα ἀδέρφια, παιδιὰ τοῦ Ἰωσὴφ τοῦ μνήστορος ἀπὸ τὴν πρώτη του γυναῖκα) καὶ τοῦ ἀνήγγειλαν ὅτι ἡ μητέρα καὶ τὰ ἀδέρφια του τὸν ζητοῦν, τί ἔκανε Χριστός; Δὲν διέκοψε τὴν ὁμιλία γιὰ ν᾽ ἀσχοληθῇ μαζί τους, ἀλλὰ ἔδειξε τοὺς ἀκροατάς του, ποὺ σὰν σφουγγάρια ῥουφοῦσαν τὰ θεϊκά του λόγια, καὶ εἶπε· Νά ποιοί εἶνε μητέρα καὶ ἀδέρφια μου· ὅποιος θὰ τηρήσῃ τὸ θέλημα τοῦ οὐρανίου πατέρα μου, αὐτὸς εἶνε ἀδερφὸς καὶ ἀδερφὴ καὶ μάνα μου (βλ. Ματθ. 12,46-50. Μᾶρκ. 3,32-35).
Ἐπιτρέψατέ μου νὰ πῶ, ὅτι αὐτὸ τηρῶ κ᾽ ἐγώ. Ἔχω συγγενεῖς· ἀπ᾽ τὴν ὥρα ὅμως ποὺ φόρεσα τὸ ῥάσο τοὺς λησμόνησα, ὥστε νὰ λένε· Μακάρι νὰ μὴν ἤμασταν συγγενεῖς τοῦ Αὐγουστίνου, νὰ μᾶς βοηθάῃ κ᾽ ἐμᾶς… Ἔγινες παπᾶς, ῥασοφόρος; Παραπάνω ἀπὸ τὴν κατὰ σάρκα συγγένεια εἶνε ἡ συγγένεια τοῦ πνεύματος. Ἡ κατὰ σάρκα συγγένεια ―δὲν τὴν περιφρονοῦμε― δημιουργεῖ δεσμοὺς ἀλλ᾽ ὄχι τόσο ἰσχυρούς· ὑπάρχουν ἀδέρφια ποὺ μισοῦνται σὰ νὰ ἦταν ξένοι καὶ ἐχθροί. Ὁ Χριστὸς ἦρθε νὰ δημιουργήσῃ ἕνα ἀνώτερο εἶδος συγγενείας. Καὶ αὐτὸ εἶνε ἡ πνευματικὴ συγγένεια· τὸ νὰ συγγενεύῃς διὰ τῆς κοινῆς πίστεως, νὰ ἔχῃς τὶς ἴδιες ἰδέες, τὰ ἴδια αἰσθήματα, τὶς ἴδιες βουλὲς καὶ πράξεις μὲ τὸ Χριστό.
Ὁ Χριστὸς λοιπὸν διηύρυνε τὸν κύκλο τῆς συγγενείας καὶ εἶπε· «Μενοῦνγε μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν» (Λουκ. 11,28). Ναί, εὐτυχεῖς εἶνε ὅποιοι ἀκοῦνε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ τὸν τηροῦν. Κι ἂν ἡ Παναγία Μητέρα μου εἶνε μακαρία, εἶνε ἀκριβῶς διότι αὐτὴ κατ᾽ ἐξοχὴν ἄκουσε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ δὲν ἀντιτάχθηκε ἀλλὰ ὑπήκουσε σ᾽ αὐτόν, καὶ ἔτσι ἀξιώθηκε νὰ μὲ γεννήσῃ.
«Μακάριος» λοιπὸν δὲν εἶνε αὐτὸς ποὺ ἔχει λεφτά, αὐτὸς ποὺ διασκεδάζει καὶ γλεντοκοπᾷ, αὐτὸς ποὺ σπούδασε ἐπιστῆμες. Ἀλλοῦ εἶνε ἡ εὐτυχία. Τὸ κλειδί, ποὺ μᾶς ἀνοίγει γιὰ νὰ βροῦμε τὴν εὐτυχία, μᾶς τὸ δίνουν σήμερα τὰ λόγια αὐτὰ τοῦ Χριστοῦ.
* * *
Κάθε ἄνθρωπος, κάθε σπίτι, ἀγαπητοί μου, ἔχει ζητήματα καὶ ἔγνοιες· προβλήματα ἔχουμε ὅλοι, ἀπ᾽ τὸν φτωχότερο ὣς τὸν πλουσιώτερο. Ὑπάρχουν προβλήματα ἀτομικά, οἰκογενειακά, κοινωνικά, ἐθνικά. Πῶς θὰ λυθοῦν; Ὁ κόσμος ἔγινε σὰν τὸ κουβάρι τῆς γιαγιᾶς ποὺ τὸ πῆραν τὰ ἐγγόνια καὶ τὸ ἔμπλεξαν καὶ προσπαθοῦν νὰ τὸ ξεμπλέξουν μὰ δὲν μποροῦν.
Ἀλλὰ στὸ μπλεγμένο αὐτὸ κουβάρι ὑπάρχει μιὰ χρυσῆ κλωστή, ποὺ ἅμα τὴν τραβήξῃς τὸ κουβάρι θὰ ξεμπλέξῃ. Ποιά εἶνε ἡ χρυσῆ κλωστή; Ἡ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ. Μόνο ἂν τὴν ἐφαρμόσουμε ὅλοι (ἄτομα, οἰκογένειες, κοινωνίες), ἡ ἀνθρωπότης θὰ γίνῃ «μακαρία», μόνο τότε θὰ ἔρθῃ ἡ εὐτυχία στὸν κόσμο. Μακάρι ἡ ἀνθρωπότης, κάτω ἀπ᾽ τὰ πλήγματα τῶν διαφόρων δυστυχημάτων, νὰ ἐπιστρέψῃ.
Σᾶς συνιστῶ, ἐξ ἀφορμῆς τῆς ἑορτῆς τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, ν᾽ ἀρχίσετε τὴ μελέτη καὶ τὴν ἐφαρμογὴ τοῦ Εὐαγγελίου. Μέρα χωρὶς φαῒ νὰ περάσῃ, ἀλλὰ μέρα χωρὶς Εὐαγγέλιο νὰ μὴν περάσῃ. Κι ὅταν ὅλοι ἐφαρμόσουμε τὸ Εὐαγγέλιο, τότε θὰ αἰσθανθοῦμε τὸ λόγο τοῦ Χριστοῦ «Μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάσσοντες αὐτόν»· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὴν ἱ. μονὴ Κοιμήσεως Θεοτόκου Κλαδορράχης – Φλωρίνης τὴν 15-8-1989
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.