ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ
Κυριακὴ τῆς Σαμαρείτιδος (Ἰω. 4,5-42)
Τοῦ Μητροπολίτου Φωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΜΑΣ
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, Κυριακὴ τῆς Σαμαρείτιδος, παρακολουθήσαμε τὸν διάλογο τοῦ Χριστοῦ μὲ μιὰ ἁμαρτωλὴ γυναῖκα παρὰ τὸ φρέαρ Συχάρ. Μόνο ἕνας Θεὸς μποροῦσε νὰ πλησιάσῃ τὸ ἀπολωλὸς αὐτὸ πρόβατο καὶ νὰ τὸ σώσῃ. Στὴν ἀρχὴ τῆς ζήτησε λίγο νερὸ ἀπ᾽ τὸ πηγάδι, ἀλλὰ στὸ τέλος τῆς ἔδωσε ἐκεῖνος νὰ πιῇ ἀπ᾽ τὸ δικό του ἀθάνατο νερό, τῆς ἀπεκάλυψε δηλαδὴ ὅτι αὐτὸς εἶνε ὁ Μεσσίας.
Καθὼς προχωροῦσε ἡ συζήτησι μαζί της, ὁ Κύριος ἔδειξε στὴ Σαμαρείτιδα ὅτι γνωρίζει τὴ ζωή της. Καὶ τότε αὐτὴ τοῦ εἶπε· Βλέπω ὅτι εἶσαι προφήτης, ἀφοῦ ξέρεις τὰ μυστικά μου· μιὰ καὶ μιλᾶμε λοιπόν, λῦσε μου μιὰ ἀπορία. Ἐμεῖς ἐδῶ ἔχουμε σοβαρὴ θρησκευτικὴ διαφορὰ μὲ τοὺς γειτόνους μας τοὺς Ἰουδαίους (γιατὶ οἱ μεγαλύτερες διαφορὲς μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων καὶ τῶν λαῶν εἶνε οἱ θρησκευτικές· ἕνα χωριὸ δέκα χρόνια δὲν εἶχε ἐκκλησιά, γιατὶ διαφωνοῦσαν ποῦ νὰ τὴ χτίσουν, μέχρις ὅτου βάλαμε κλῆρο, νὰ ποῦμε ποῦ νὰ χτιστῇ). Μαλώνουμε λοιπόν, λέει, μὲ τοὺς Ἰουδαίους γιὰ τὸ ποῦ πρέπει λατρεύεται ὁ Θεός· αὐτοὶ λένε στὰ Ἰεροσόλυμα, ἐμεῖς λέμε στὸ ψηλὸ φαλακρὸ βουνὸ τὸ Γαριζίν. Ἐσὺ τί λές;
Κι ὁ Χριστὸς τί ἀπήντησε; Εἶπε λόγια, ποὺ δὲν ὑπάρχει ζυγαριὰ νὰ τὰ ζυγίσουμε, λόγια ποὺ καὶ μόνο αὐτὰ φτάνουν ν᾽ ἀποδείξουν ὅτι εἶνε Θεός· δὲν γνωρίζω ὡραιότερα λόγια ἀπ᾽ αὐτά· «Πνεῦμα ὁ Θεός, καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτὸν ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν» (Ἰω. 4,24). Τί σημαίνουν αὐτά;
* * *
Ὁ Θεός, ἀγαπητοί μου, δὲν εἶνε σὰν τὸν ἄνθρωπο ποὺ περιορίζεται σ᾽ ἕνα μέρος· εἶνε παντοῦ. Εἶνε πνεῦμα.
Εἶνε σὰν τὸν ἥλιο ποὺ σκορπάει τὶς ἀκτῖνες του σ᾽ ὅλο τὸν κόσμο, σὰν τὸν ἀέρα πού ᾽νε παντοῦ στὴ γῆ. Εἶνε ἄυλος καὶ ἀθάνατος. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ὁ τρόπος ποὺ πρέπει νὰ τὸν λατρεύῃ ὁ ἄνθρωπος εἶνε πνευματικὸς καὶ ἅγιος. Μ᾽ ἄλλα λόγια, δὲν ἔχει ἀνάγκη ὁ Θεὸς ἀπὸ σφαχτὰ καὶ κριάρια καὶ ταύρους, ὅπως κάνουν στὰ εἰδωλολατρικὰ ἀναστενάρια γιὰ νὰ ἐξευμενίσουν τάχα τὸ Θεό. Ὁ Θεὸς δὲν θέλει ὑλικὲς θυσίες, ἀφοῦ ὅλη ἡ ὑλικὴ δημιουργία εἶνε δική του· «τοῦ Κυρίου ἡ γῆ καὶ τὸ πλήρωμα αὐτῆς…» (Ψαλ. 23,1). Κάτι ἄλλο ζητάει ἀπὸ μᾶς, ποὺ δὲν τοῦ τὸ δίνουμε. Τὸ λέει καθαρὰ στὴν ἁγία Γραφή· «Δός μοι, υἱέ, σὴν καρδίαν», παιδί μου δός μου τὴν καρδιά σου (Παρ. 23,26)· μιὰ καρδιὰ ποὺ ἀγαπάει ὄχι τὰ λεφτά, τὶς γυναῖκες, αὐτὰ τὰ ἐπίγεια, ἀλλὰ μιὰ καρδιὰ ποὺ ἀγαπάει τὸ Χριστό, τὸ Θεό· μιὰ καρδιὰ καθαρὴ ἀπὸ μῖσος, ἀπὸ φθόνο καὶ ζήλεια, ἀπὸ ἀσέλγεια καὶ ἀκαθαρσία. Μιὰ τέτοια καρδιὰ ―αὐτὸ εἶνε τὸ πνεῦμα τῆς σημερινῆς περικοπῆς– ἀποτελεῖ τὴν ὡραιότερη ἐκκλησιὰ τοῦ κόσμου. Καὶ μιὰ τέτοια ἐκκλησιὰ μπορεῖ νά ᾽νε μέσα σ᾽ ἕνα τσοπᾶνο, σ᾽ ἕνα βοσκό, καὶ ἐκεῖ νὰ κατεβαίνουν οἱ ἄγγελοι καὶ ἀρχάγγελοι! Δὲν εἶνε λόγια ἡ θρησκεία μας, δὲν εἶνε παραμύθι· εἶνε ὁλοζώντανη. Μ᾽ ἄλλα λόγια, μπορεῖ νὰ δώσῃς ἑκατομμύρια καὶ νὰ χτίσῃς χίλιες ἐκκλησίες· ἂν δὲν ἔχῃς τὴν καρδιά σου καθαρὴ ἀπὸ τὰ πάθη, τίποτα δὲν ὠφελεῖσαι ἀπ᾽ αὐτά. Χίλιες λαμπάδες ν᾽ ἀνάψῃς μπροστὰ στὸ Χριστό, χίλιες λειτουργίες νὰ κάνῃς, ὅλα νὰ τὰ κάνῃς, ἂν ἡ καρδιά σου δὲν ἔχῃ ἀγάπη στὸ Θεὸ καὶ τὸν πλησίον, δὲν εἶσαι Χριστιανός. «Πνεῦμα ὁ Θεὸς καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτὸν ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν».
Ὅταν τ᾽ ἄκουσε αὐτὰ ἡ Σαμαρεῖτις, λέει· –Περιμένουμε νὰ ἔρθῃ ὁ Μεσσίας, ὁ λεγόμενος Χριστός· ὅταν ἔρθῃ ἐκεῖνος, θὰ μᾶς τὰ λύσῃ ὅλ᾽ αὐτά. Καὶ τότε ὁ Χριστός, ποὺ δὲ φανέρωσε τὸν ἑαυτό του οὔτε στὸν Ἄννα οὔτε στὸν Καϊάφα οὔτε στὸν Πιλᾶτο, στοὺς μεγάλους, ποὺ καλά – καλὰ οὔτε στοὺς μαθητάς του ἀκόμα δὲ φανερώθηκε, δείχνει τὴν ταυτότητά του σὲ ποιά; –ὦ θρησκεία μας!– σὲ μιὰ πόρνη· ―«Ἐγώ εἰμι ὁ λαλῶν σοι», ἐγὼ εἶμαι ποὺ μιλῶ μαζί σου (Ἰω. 4,26).
Ἀφήνει λοιπὸν τὴ στάμνα της ἐκεῖ καὶ φεύγει γρήγορα στὸ χωριό. Ἐλᾶτε, λέει στοὺς συμπατριῶτες της, ξυπνᾶτε· κάποιος ξένος ἦρθε καὶ μοῦ ᾽πε τὰ μυστικὰ τῆς ζωῆς μου, τ᾽ ἁμαρτήματά μου· μήπως αὐτὸς εἶνε ὁ Χριστός; Κι ἀφήνουν τὶς δουλειές τους καὶ βγαίνουν ὅλοι ἔξω. Πῆγαν καὶ ἄκουσαν τὸ Χριστό. Καὶ ἔμεινε ὁ Κύριος κοντά τους δύο μέρες. Καὶ ὕστερα ἔλεγαν στὴ γυναῖκα· ―Τώρα πιστεύουμε ὅτι πράγματι αὐτὸς εἶνε ὁ Χριστός· ὄχι γιατὶ τὸ εἶπες ἐσύ, ἀλλὰ γιατὶ οἱ ἴδιοι τὸν ἀκούσαμε καὶ βεβαιωθήκαμε ὅτι ὄντως αὐτὸς εἶνε «ὁ σωτὴρ τοῦ κόσμου ὁ Χριστός» (ἔ.ἀ. 4,42).
* * *
⃝ Ἐὰν κανεὶς ἔχῃ ἀξίωμα, ἂς διαβάσῃ τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο καὶ μιὰ καὶ δυὸ φορές, νὰ μάθῃ πῶς πρέπει νὰ φέρωνται οἱ ἄρχοντες στὸ λαό. Ὅταν ὁ Χριστὸς κάθεται καὶ κουβεντιάζῃ μὲ μιὰ γυναῖκα, ποιός εἶσαι σύ, ποὺ δὲν καταδέχεσαι τοὺς μικρούς, ποὺ κρατᾷς τὸ γέρο ὄρθιο στὸ γραφεῖο, ἢ πᾷς στὸ χωριὸ καὶ δὲν πλησιάζεις τὸ φτωχό; Αὐτοὶ οἱ ταπεινοὶ εἶνε πολὺ ἀνώτεροι ἀπὸ μᾶς· αὐτὸς ὁ λαὸς ἐργάζεται καὶ μᾶς τρέφει, κ᾽ ἐμεῖς πρέπει νὰ εἴμαστε ὑπηρέτες του.
⃝ Ἂν κανεὶς εἶνε δάσκαλος ἢ καθηγητής, ἂς διαβάσῃ τὴν περικοπὴ αὐτή, νὰ μάθῃ ἀπὸ τὸ Χριστὸ ―πολὺ προτοῦ νὰ διατυπωθοῦν τὰ νεώτερα παιδαγωγικὰ συστήματα― τὴν τέχνη τῆς ἀγωγῆς· πῶς ἐκεῖνος ἄρχισε ἀπὸ τὸ νερό (ἀπὸ τὰ μικρά, τὰ εὔκολα, τὰ ἐφικτά), καὶ κατώρθωσε σιγὰ – σιγὰ ν᾽ ἀνεβάσῃ μιὰ ἄξεστη ψυχὴ τόσο ψηλά, μέχρι τὸν οὐρανό! Εἶνε ὁ ῥαββί, ὁ μόνος ποὺ ἀξίζει νὰ λέγεται διδάσκαλος.
⃝ Ἂν εἶσαι ἄρχοντας, ἔλα κοντὰ στὸ Χριστὸ νὰ μάθῃς τὴν προσήνεια· ἂν εἶσαι δάσκαλος, ἔλα κοντά του νὰ μάθῃς τὴν τέχνη τῆς ἀγωγῆς. Ἂν εἶσαι κληρικός, παπᾶς ἢ δεσπότης, καὶ φέρῃς στὴν πλάτη σου τὸ ῥάσο, ἔλα νὰ μάθῃς πῶς πρέπει νὰ κοπιάζῃς γιὰ τὴν κάθε ψυχή. Ὁ Χριστὸς βάδισε χιλιόμετρα ὁλόκληρα κ᾽ ἔφτασε ἐκεῖ μέσ᾽ στὸ καῦμα τοῦ ἥλιου, γιὰ μία ψυχή. Κ᾽ ἐσὺ βαριέσαι νὰ ἐπισκεφθῇς τὸ ποίμνιό σου, ν᾽ ἀφήσῃς τὸ σπίτι σου νὰ πᾷς στὸ φτωχόσπιτο καὶ στὴν καλύβα, νὰ βαπτίσῃς, νὰ μυρώσῃς, νὰ κάνῃς τὸ χρέος σου; Γι᾽ αὐτὸ πλῆθος χωριὰ μένουν χωρὶς παπᾶ κ᾽ ἔχουν χρόνια νὰ δοῦν ἱεροκήρυκα καὶ δεσπότη. Ἐὰν ἐμιμούμεθα τὸ Χριστό, θὰ τρέχαμε γιὰ τὶς ψυχές· γιατὶ μιὰ ψυχὴ ἀξίζει παραπάνω ἀπ᾽ ὅλο τὸν κόσμο.
⃝ Καὶ ἂν, τέλος, εἶσαι ἄπιστος, δὲν πιστεύῃς στὸ Θεό, ὤ ἐσὺ πρὸ παντὸς ἔλα σήμερα στὸ Χριστό. Τὸ φάρμακο τῆς ἀπιστίας εἶνε στὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο· δὲ χρειάζεται τίποτ᾽ ἄλλο. Σὲ ρωτῶ· εἶδες αὐτὴ τὴ γυναῖκα; Ἦταν ἡ πιὸ ἁμαρτωλή. Στὰ χωριά, ὅπως ξέρουμε, οἱ γυναῖκες πήγαιναν στὴ βρύσι τὸ πρωὶ ἢ τὸ βράδυ· μεσημέρι ποτέ. Αὐτὴ ὅμως πήγαινε μεσημέρι. Γιατί; Διότι ντρεπόταν. Περίμενε τότε, τὸ μεσημέρι ποὺ ὅλοι ἦταν στὰ σπίτια, νὰ πάῃ μόνη της ἐκεῖ γιὰ νερό, γιατὶ ἔνιωθε ντροπή· τὴ σχολίαζαν οἱ ἄλλες γυναῖκες. Ἦταν ἁμαρτωλή, μιὰ πόρνη, ἕνα κουρέλι τοῦ διαβόλου, ἕνα κάρβουνο ποὺ μουντζούρωνε τὸν κόσμο. Τώρα λοιπὸν τὸ κάρβουνο αὐτὸ τί γίνεται· διαμάντι. Πῶς ἔγινε αὐτό; ὁ Χριστὸς τὸ ἔκανε. Ἦταν γυναίκα ποὺ ἀγαποῦσε τὴ σάρκα, ἔτρωγε σάρκες σὰν τὸ κοράκι· τὰ κοράκια τρῶνε σάρκες ἀπὸ ψοφίμια, καὶ οἱ κακὲς γυναῖκες τρῶνε σάρκες νέων. Αὐτὸ λοιπὸν τὸ σαρκοβόρο κοράκι, ποὺ ῥουφοῦσε αἷμα ἀνδρῶν, γίνεται λευκὸ περιστέρι, ποὺ κρατάει στὸ ῥάμφος του κλαδὶ ἐλιᾶς. Πῶς ἔγινε αὐτὴ ἡ μεταβολή; Μὲ τὰ λίγα λόγια τοῦ Χριστοῦ μας.
Ἡ Σαμαρείτισσα κατόπιν βαπτίστηκε καί, ἀπὸ σκοτάδι ποὺ ἦταν, ἔγινε φῶς· πῆρε καὶ τὸ ὄνομα Φωτεινή. Ἑορτάζει δύο φορὲς τὸ χρόνο· σήμερα, καὶ στὶς 26 Φεβρουαρίου μαζὶ μὲ τὰ τέσσερα παιδιά της ποὺ κι αὐτὰ ἔγιναν ὅλοι Χριστιανοί. Καὶ δὲν ἡσύχασε πιὰ ἡ Φωτεινή. Ἀφοῦ ἄφησε τὴν ἁμαρτία, ξεκίνησε, πέρασε χωριὰ καὶ πολιτεῖες κηρύττοντας τὸ εὐαγγέλιο, καὶ ἔφτασε σὲ μιὰ πόλι ποὺ μᾶς προκαλεῖ δάκρυα, στὴ Σμύρνη. Ἐκεῖ, στὸ μέρος ποὺ μαρτύρησε, χτίστηκε μεγάλη ἐκκλησία. Καὶ μέσα στὴν ἐκκλησία αὐτὴ τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς λειτούργησε γιὰ τελευταία φορὰ ὁ Χρυσόστομος Σμύρνης καὶ εἶπε· Ἔχετε θάρρος! σήμερα σταυρωνόμεθα, ἀλλὰ μετὰ τὸ Σταυρὸ ἀκολουθεῖ ἡ Ἀνάστασις· θ᾽ ἀνατείλουν γιὰ τὴν πατρίδα μας καὶ καλύτερες ἡμέρες.
* * *
Μιὰ θρησκεία λοιπόν, ποὺ παίρνει κάρβουνα καὶ τὰ κάνει διαμάντια, κοράκια καὶ τὰ κάνει περιστέρια, λύκους καὶ τοὺς κάνει πρόβατα, ἀνθρώπους βουτηγμένους στὴν ἀτιμία καὶ τοὺς κάνει ἀγγέλους, δὲν εἶνε ἀπὸ τὴ γῆ· εἶνε ἀπὸ τὸν οὐρανό.
Ὦ ἀδελφοί μου! αὐτὴ τὴν ἅγια θρησκεία, ποὺ μᾶς ἄφησαν γενεὲς γενεῶν, ποὺ κάνει θαύματα ὁλοζώντανα, ποὺ θεμελιώθηκε στὸ δάκρυ καὶ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ἂς τὴν ἀγαπήσουμε, ἂς τὴ λατρεύσουμε, ἂς μείνουμε πιστοὶ σ᾽ αὐτὴν ὣς τὴν τελευταία μας ἀναπνοή. Κι ὅταν ἔρθῃ ἡ ὕστατη στιγμή μας, μαζὶ μὲ τοὺς γονεῖς καὶ τοὺς προπάτορές μας, ἂς κλείσουμε κ᾽ ἐμεῖς τὰ βλέφαρα καὶ τὸ στόμα μας μὲ τὴ φωνὴ τοῦ λῃστοῦ· «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» (Λουκ. 23,42)· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. μητροπ. ναὸ Ἁγ. Ἐλευθερίου(;) Ἐλευθερουπόλεως – Καβάλας τὴν 27-5-1962.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.