ΣYNΩΣΤΙΣΜΟΣ
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΔ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. Φύλλου 2041
Κυριακὴ Α΄ Λουκᾶ (Λουκ. 5,1-11)
24 Σεπτεμβρίου 2017
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
ΣYNΩΣΤΙΣΜΟΣ
‘Εγένετο δε τω τον όχλον ‘επικεῖσθαι αὐτῷ τοῦ ἀκούειν τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ…» (Λουκ. 5,1)
Κόσμος πολύς, ἀγαπητοί μου, συνωστισμός. Ποῦ; στὴν ἐκκλησία; Ἔτσι θά ᾽πρεπε, ἀλλὰ δυστυχῶς στοὺς 100 Χριστιανοὺς 2 μόνο ἐκκλησιάζονται· οἱ ἄλλοι 98 ποῦ βρίσκονται;
� Καὶ ἐνῷ στὸ ναὸ τὸ ἐκκλησίασμα εἶνε τόσο ἀραιό, κάπου ἀλλοῦ ὑπάρχει κόσμος πολύς. Πήγαινε στὰ γήπεδα· δὲν ξέρω τί δαιμόνιο κατέλαβε τοὺς ἀνθρώπους καὶ κάθονται ἐκεῖ ὧρες ὁλόκληρες, εἴτε εἶνε καλοκαίρι κι ὁ ἥλιος λειώνει τὴν ἄσφαλτο εἴτε εἶνε χειμώνας καὶ βρέχει ἢ χιονίζει· συνωστισμός, ποιός νὰ μπῇ μέσα, καὶ τὰ εἰσιτήρια μαύρη ἀγορά.
� Συνωστισμὸς ποῦ ἀλλοῦ;
Θυμᾶμαι ἕνα χωρικὸ ἀπὸ τὰ μέρη τοῦ Ὀλύμπου ποὺ κατέβηκε γιὰ πρώτη φορὰ στὴ Λάρισσα, εἶδε κόσμο ἔξω ἀπὸ ἕνα κινηματογράφο καὶ ἀσυνήθιστος ὁ τσοπᾶνος σὲ τέτοια θεάματα ρώτησε· Τί γίνεται ἐδῶ, καρβέλια μοιράζουνε;… (Στὰ χρόνια τῆς Κατοχῆς ἔξω ἀπ᾽ τὰ ἀρτοποιεῖα οἱ ἄνθρωποι ἔκαναν οὐρὰ γιὰ νὰ πάρουν 20 μὲ 30 δράμια ψωμάκι κ᾽ οἱ ἐκκλησιὲς δὲν εἶχαν οὔτε γιὰ νὰ μοιράσουν ἀντίδωρο. Τότε καὶ οἱ φανατικοὶ καπνισταὶ ἔκαναν οὐρὰ γιὰ νὰ πάρουν δυὸ τσιγάρα). Οὐρὰ λοιπὸν ἔξω ἀπ᾽ τὸν κινηματογράφο κι ὁ τσοπᾶνος ἀποροῦσε, γιατί τόσος κόσμος «μαντρίζεται» ἐκεῖ. Ποῦ νά ᾽ξερε τί ἀτιμίες καὶ τί ἐγκλήματα βλέπουν στὴν ὀθόνη. (Ὅταν ὁ ῾Ρῶσος Κροῦτσεφ ἐπισκέφθηκε τὴν Ἀμερικὴ –δὲν ἀνήκω σὲ κόμματα καὶ δὲν ἀσπάζομαι τὴν ἰδεολογία τοῦ κομμουνισμοῦ, ἀλλὰ πρέπει νὰ τὸ ἐκτιμήσουμε– τὸν πῆγαν καὶ στὸ Χόλλυγουντ νὰ τοῦ δείξουν ταινία· καὶ τότε, αὐτὸς ὁ ἄθεος, τὸ θεώρησε ντροπὴ νὰ κοιτάζῃ τὰ γυμνὰ καὶ σκέπασε τὰ μάτια του· ἔτσι τὸν πῆρε ὁ φακός. Ἔρχονται δηλαδὴ οἱ ἄπιστοι νὰ μᾶς διδάξουν ἠθική, κ᾽ ἐσὺ ὁ Ἕλληνας καὶ Χριστιανὸς μὲ τὸ Εὐαγγέλιο τί κάνεις! Γι᾽ αὐτὸ ἐγὼ ὁ παπᾶς δὲν πρέπει νὰ σ᾽ ἀφήσω νὰ κοινωνήσῃς· δὲν μπορεῖ στὴν ἐκκλησιὰ νὰ βλέπῃς τὰ ἅγια τῶν ἁγίων καὶ μετὰ ἐκεῖ νὰ βλέπῃς τὰ αἴσχη).
� Οὐρὰ λοιπὸν στὸν κινηματογράφο. Θέλετε νὰ δῆτε κι ἄλλη οὐρά; Δὲν βγαίνετε βραδινὲς ὧρες νὰ δῆτε τί κόσμος πλημμυρίζει τὰ νυχτερινὰ κέντρα διασκεδάσεως σὲ σημεῖο ποὺ νὰ μὴ βρίσκουν καρέκλα νὰ καθήσουν; Ἐκεῖ ξένοι διεφθαρμένοι τύποι, μαζὶ μὲ δικούς μας ἐκμεταλλευτάς, ἐμπορεύονται τὰ κατώτερα ἀνθρώπινα ἔνστικτα μὲ δέλεαρ ἀτίμου κέρδους τὶς ἐπαίσχυντες ἡδονές.
Ὡραῖα λοιπόν, Χριστιανέ! Οὐρὰ ἔξω ἀπὸ τὰ γήπεδα, τοὺς κινηματογράφους, τὰ κέντρα διακεδάσεως, καὶ μόνο στὴν ἐκκλησιὰ οἱ θαμῶνες ἔμειναν λίγοι· κι αὐτοί, ἐνῷ περνᾶνε τὰ ἅγια καὶ σείεται γῆ καὶ οὐρανός, δὲν ἔχουν συναίσθησι. Στὸν κινηματογράφο εἶνε προσηλωμένοι μὲ ἄκρα σιγή, μὲ τὰ μάτια τεντωμένα ἕτοιμα νὰ βγοῦν ἀπὸ τὶς κόγχες καὶ τ᾽ αὐτιά τους χωνὶ γιὰ ν᾽ ἀκούσουν τὰ αἴσχη, καὶ στὴν ἐκκλησία ὁ ἕνας χασμουριέται, ὁ ἄλλος κοιτάει τὸ ρολόι, κι ὁ ἄλλος κουβεντιάζει. Τί τὴν περάσαμε τὴν ἐκκλησία; «Ὡς φοβερὸς ὁ τόπος οὗτος» (Γέν. 28,17). Ἂν πιστεύουμε ὅτι ὄντως αὐτὸ τὸ τετράγωνο δὲν εἶνε τετράγωνο γῆς ἀλλὰ εἶνε κάτι οὐράνιο καὶ θεῖο, τότε νὰ μπαίνουμε στὴν ἐκκλησιά· εἰ δὲ μή, ἂν δὲν αἰσθάνεσαι ῥῖγος ἱερὸ καὶ ἅγιο, ἀνατριχίλα στὸ κορμί σου, προτιμότερο νὰ κάθεσαι στὸ σπιτάκι σου.
* * *
Σήμερα ὅμως βλέπω συνωστισμὸ εὐλογημένο. Τὸν βλέπω ὄχι μὲ τὴν ὅρασι ἀλλὰ μὲ τὴν πνευματικὴ θεωρία. Θέλετε νὰ τὸν δῆτε κ᾽ ἐσεῖς; Στὰ σπίτια σας βάλτε φωτιὰ καὶ κάψτε βρώμικα περιοδικὰ καὶ ἐφημερίδες, πάρτε στὰ χέρια σας τὸ ἱερὸ καὶ ἅγιο Εὐαγγέλιο –ν᾽ ἁγιάσετε κ᾽ ἐσεῖς καὶ τὰ παιδιά σας κι ὅλο τὸ σπίτι σας– κι ἀνοῖξτε νὰ διαβάσετε ἀπὸ τὸ κατὰ Λουκᾶν Εὐαγγέλιο τὴν περικοπὴ κεφάλαιο 5ο, στίχους 1 – 11 (Λουκ. 5,1-11)· εἶνε τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο. Ἐκεῖ θὰ δῆτε ἕναν ἅγιο συνωστισμό. Ποιόν;
Ἄκουσαν, λέει, ὅτι κάπου θὰ μιλοῦσε ἕνας δάσκαλος, ἕνας ἱεροκήρυκας. Μὰ τί ἦταν αὐτός! ὅσοι αἰῶνες κι ἂν περάσουν, δὲν θὰ παρουσιαστῇ στὸν κόσμο ἄλλος σὰν αὐτόν· ἦταν – ποιός, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ἐδίδασκε, κι ὅπως τὸ μελίσσι τρέχει στὸν ἀνθὸ ν᾽ ἀπομυζήσῃ τὸ νέκταρ, ὅπως τὸ βρέφος ζητάει τὸ μαστὸ τῆς μάνας γιὰ νὰ θηλάσῃ τὸ γάλα, ὅπως ἡ διψασμένη γῆ ῥουφάει τὸ νερό, ἔτσι κ᾽ ἐκεῖ οἱ ἁπλοϊκὲς ψυχές, ποὺ δὲν εἶχαν τὸν ἐγωισμὸ καὶ τὴν ὑπερηφάνεια τῶν φαρισαίων καὶ τῶν σαδδουκαίων, ἔτρεξαν ὅλοι κοντά του. Ὁ Θεῖος διδάσκαλος δὲν δίδασκε σὲ καμμιὰ ἐκκλησία μὲ μάρμαρα καὶ πολυελέους, οὔτε σὲ καμμιὰ ἐπίσημη αἴθουσα· τόπος διδασκαλίας γιὰ τὸ Χριστὸ ἔγινε τὸ ἀκρογιάλι· ἐκεῖ στὴν ἀμμουδιά – ἐκεῖ ποὺ συχνὰ σήμερα οἱ ἄνθρωποι ἁμαρτάνουν, ἐκεῖ βρισκόταν ὁ Χριστὸς καὶ γύρω του μαζεύτηκε κόσμος «πατεῖς με – πατῶ σε». Κ᾽ ἐκεῖνος ἔκανε ἄμβωνα τὸ πλοιάριο· ἀνέβηκε σ᾽ αὐτό, ζήτησε νὰ τ᾽ ἀπομακρύνουν λίγο ἀπ᾽ τὴ ἀκτή, κι ἀπὸ ᾽κεῖ ἔκανε τὴ διδασκαλία. Κ᾽ ἦταν τέτοια ἡ χάρι τοῦ λόγου του, ὥστε μικροὶ – μεγάλοι ἄκουγαν ὅλοι ἀφωσιωμένοι τὰ λόγια του.
Συνωστισμὸς λοιπὸν ἐκεῖ, εὐλογημένος συνωστισμός. Καὶ τώρα νὰ ἔλθουμε σ᾽ ἐμᾶς.
* * *
Δὲν θά ᾽πρεπε, ἀγαπητοί μου, μὲ τέτοια προθυμία ὅπως τότε στὴν παραλία τῆς Γεννησαρέτ, νὰ τρέχουμε κ᾽ ἐμεῖς τώρα στὴν ἐκκλησία;
Μὰ ἀκούω ἀντιρρήσεις·
⃞ Ἂν ζούσαμε στὶς μέρες τοῦ Χριστοῦ –ἔτσι λένε πολλοί–, ἀσφαλῶς θὰ τρέχαμε κ᾽ ἐμεῖς κοντά του νὰ τὸν ἀκούσουμε…
Λάθος κάνετε. Ἡ φωνὴ τοῦ Χριστοῦ ἀκούγεται καὶ σήμερα. Πέρασαν ἀπὸ τότε καὶ θὰ περάσουν ἀκόμα πολλὰ χρόνια· ἀλλὰ ἕως ὅτου θὰ ὑπάρχουν ἄστρα καὶ ἥλιος καὶ κῦμα καὶ ὀξυγόνο, ἕως ὅτου ὑπάρχει ἡ γῆ ποὺ πατοῦμε, ἡ φωνὴ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ θὰ ἀκούγεται. Ποῦ θὰ ἀκούγεται; Μέσα στὴν ἐκκλησία τὴν ὥρα τῆς λατρείας. Ἂν πιστεύῃς, τὰ τροπάρια, ὁ ἀπόστολος, τὸ εὐαγγέλιο, οἱ εὐχές, ὅλα αὐτὰ εἶνε ἡ φωνὴ τοῦ Κυρίου.
⃞ Εἶνε ἀλήθεια ὅτι κ᾽ ἐγὼ ὁ ἴδιος πῆγα σὲ μιὰ ἐκκλησία στὴν Ἀθήνα καὶ εἶδα μόνο δέκα ἀνθρώπους. Ἀφοῦ ἐκήρυξα, βγῆκα ἔξω λυπημένος. Φωνάζω ἕνα γέρο καὶ τοῦ λέω· Τί ἄνθρωποι κατοικοῦν ἐδῶ; –Πῶς, πάτερ, νὰ ἐρχώμαστε στὴν ἐκκλησία; ὁ νεωκόρος βλαστημάει, οἱ ψαλτάδες τραγουδοῦν καὶ σὲ νυχτερινὰ κέντρα, ἀπ᾽ τὸ λαρύγγι τους βγαίνει κι ὁ Θεὸς βγαίνει κι ὁ διάβολος, οἱ ἐπίτροποι κλέβουν, οἱ παπᾶδες δὲν πιστεύουν· διῶξε τους αὐτοὺς ἂν μπορῇς, φέρε ἄλλους, καὶ τότε θὰ δῇς…
Τί νομίζετε, τὸν δικαιολόγησα; Τὸν ἄφησα νὰ μιλήσῃ καὶ μετὰ εἶπα· –Δὲ μοῦ λές, γέροντα· ἂν οἱ ἐνορῖτες ἀκούσουν, ὅτι ἐδῶ τὴν ἄλλη Κυριακὴ θὰ ἔρθῃ κάποιος πλούσιος καὶ θὰ μοιράσῃ σ᾽ ὅλους ἀπὸ μιὰ λίρα, τί θὰ κάνουν; –Ὤ, λέει, θὰ σηκωθοῦν καὶ θὰ ᾽ρθοῦν ὅλοι, καὶ οἱ γριὲς καὶ οἱ λεχῶνες. –Κι ἂν αὐτὸς ποὺ θὰ μοιράζῃ τὶς λίρες, λέω, εἶνε ἄσχημος ἢ κοντὸς ἢ ψηλὸς ἢ μαῦρος ἢ κίτρινος ἢ πληγιασμένος ἢ λεπρός, ἐσὺ θὰ τὴν πάρῃς; –Τί μ᾽ ἐνδιαφέρει, λέει· ἐγὼ τὴ λίρα θέλω, ἀστειεύεσαι;…
«Ὁ μῦθος δηλοῖ». Δὲν ξέρω τί εἶν᾽ ὁ παπᾶς ἔξω· μπῆκε στὴν ἐκκλησιά, φόρεσε τὰ ἄμφια, τελεῖ τὴ θεία λειτουργία; Ἂς εἶνε καὶ λεπρός, κρατάει καὶ μοιράζει λίρες πνευματικές, λόγια χρυσᾶ. Ὁ Δαυῒδ λέει· Ἀγάπησα τὸ λόγο σου, Κύριε, «ὑπὲρ χρυσίον», παραπάνω κι ἀπ᾽ τὸ χρυσάφι (Ψαλμ. 118,127). Τὰ λόγια τῆς Ἐκκλησίας εἶνε λόγια Χριστοῦ σωτήρια, μὴν κοιτᾷς τί εἶνε ἀπὸ ἀπόψεως ἠθικῆς αὐτὸς ποὺ τὰ προφέρει.
⃞ Μπᾶ, ὡραῖες θεωρίες λέτε ἐσεῖς οἱ παπᾶδες γιὰ νὰ σκεπάσετε τὰ σκάνδαλά σας. Καὶ τὰ λὲς ἐσὺ ὁ παπ᾽-Αὐγουστῖνος, ὁ γνωστὸς γιὰ τοὺς ἀγῶνες σου ὑπὲρ καθάρσεως τῆς Ἐκκλησίας;
Μάλιστα, ἀγαπητοί μου, ἐγὼ τὰ λέω. Γιατὶ πρέπει νὰ ἀγωνιζώμεθα ν᾽ ἀνεβῇ ψηλὰ ἡ Ἐκκλησία μας, νὰ εἶνε ἀστερισμὸς Ὠρίωνος ποὺ θὰ φωτίζῃ Ἀνατολὴ καὶ Δύσι, ἀλλὰ δὲν εἶνε τὰ σκάνδαλα ὁ βαθύτερος λόγος, γιὰ τὸν ὁποῖο οἱ ἄνθρωποι δὲν ἔρχονται στὴν ἐκκλησιά. Κι ἂν ἀκόμη κάνουμε παπᾶδες σὰν τὸν ἅγιο Χαράλαμπο καὶ δεσποτάδες σὰν τὸ μέγα Βασίλειο, κι ἂν ἡ Ἐκκλησία μας γεμίσῃ ἀπὸ ἀγγέλους καὶ ἀρχαγγέλους, αὐτὸς πού ἔχει μέσα του τὸν διάβολο καὶ τότε δὲν θὰ πατήσῃ.
Γιατί; Γιατὶ βρισκόμαστε σὲ χρόνους χαλεπούς, ποὺ προφήτευσε ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, χρόνια ἀπιστίας καὶ διαφθορᾶς, χρόνια ποὺ προφήτευσε καὶ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς λέγοντας· «Θά ᾽ρθουν μέρες ποὺ θ᾽ ἀδειάσουν οἱ ἐκκλησιές, κι ὅταν ἀδειάσουν οἱ ἐκκλησιὲς θὰ γεμίσουν οἱ φυλακές». Σ᾽ αὐτὲς τὶς ἡμέρες φτάσαμε.
* * *
Ὅλοι, ἀγαπητοί μου, νὰ προσπαθήσουμε μὲ σύνθημα· ἂν ὁ διάβολος ζητάῃ νὰ διώξῃ τοὺς Χριστιανοὺς ἀπὸ τὴν ἐκκλησία, ἐμεῖς μὲ φιλότιμο, μὲ ὄρεξι, μὲ ἐνθουσιασμὸ ν᾽ ἀγωνιστοῦμε νὰ γεμίσουν πάλι οἱ ἐκκλησιές, νὰ ἀδειάσουν τὰ κέντρα τῆς διαφθορᾶς καὶ οἱ κινηματογράφοι, νὰ γίνῃ πάλι ἡ Ἑλλὰς ὀρθόδοξο βασίλειο πρὸς δόξαν τῆς ἁγίας Τριάδος· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἀνδρέα Πετραλώνων – Ἀθηνῶν τὴν 25-9-1966 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 22-8-2017.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς περικοπὲς στὸ cd 143β΄Α τῆς σειρᾶς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.