Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης π. Αυγουστινου Καντιωτου, ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Τοῦ ἁγίου Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου
17 Ἰανουαρίου
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου
Περι υπακοης
«Πείθεσθε τοῖς ἡγουμένοις ὑμῶν καὶ ὑπείκετε» (Ἑβρ. 13,17)
Θὰ λάβουμε, ἀγαπητοί μου, ἀφορμὴ ἀπὸ μία λέξι τοῦ ἀποστόλου ποὺ ἀκούσαμε. Εἶνε ἡ λέξις «ὑπείκετε» (Ἑβρ. 13,17). Δὲν εἶνε κινέζικα· εἶνε λέξις, ῥῆμα, τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς γλώσσης, ποὺ σήμερα δὲν διδάσκεται δυστυχῶς στὰ σχολεῖα ὅπως πρῶτα. Προδώσαμε τὴν παρακαταθήκη, γίναμε νεκροθάφτες τῆς γλώσσης μας… Τί θὰ πῇ «ὑπείκετε»; «Ὑπακούετε», «κάντε ὑπακοή».
* * *
Ὑπακοή. Ἡ λέξις αὐτὴ ἀκούγεται περίεργα σήμερα, σ᾿ ἕνα κόσμο ὑπερήφανο, ὅπου κανείς δὲν ἀναγνωρίζει ἄλλον ἀνώτερό του, ἀλλ᾿ ὑψώνει τὸ μπαϊράκι του. Ἔχει σβήσει ἡ λέξις «ὑπακοὴ» ἀπὸ τὸ λεξιλόγιο.
Πολλὰ εἴδη ὑπακοῆς ὑπάρχουν. Ἀλλὰ τὸ ἀνώτερο εἶδος εἶνε· Ὑπακούετε στὸ Θεό, τὸν δημιουργό, συντηρητὴ καὶ κυβερνήτη ὅλου τοῦ κόσμου, ὑλικοῦ καὶ πνευματικοῦ.
Πῶς κυβερνᾷ ὁ Θεὸς τὸν ὑλικὸ κόσμο; Μὲ τοὺς φυσικοὺς νόμους. Ὅλα τὰ δημιουργήματα συμμορφώνονται μὲ τὶς ἐπιταγές του. Ὁ ἥλιος λ.χ. ἔχει δρομολόγιο καὶ εἶνε συνεπὴς σ᾿ αὐτό. Τὰ ἄστρα, ἐνῷ εἶνε ἑκατομμύρια, οὔτε συγκρούονται οὔτε καθυστεροῦν, κ᾿ ἔτσι ὑπάρχει ἁρμονία. Ἡ θάλασσα μένει στὴ θέσι της, τὰ κύματα δὲν ξεπερνοῦν τὸ ὅριό τους. Τὰ δέντρα, ἐνῷ εἶνε ξερά, τὴν ἄνοιξι γεμίζουν ἄνθη καὶ δίνουν τὸν καρπὸ στὴν ὥρα του. Τὰ πουλιά, ὅταν ἔρθῃ τὸ φθινόπωρο, μαζεύονται καὶ ταξιδεύουν ὅλα μαζί. Νὰ μὴν πολυλογῶ, τὰ πάντα ὑπακούουν. Κι ὅλα αὐτὰ τί φωνάζουν· Ἄνθρωποι, ὑπακούετε κ᾿ ἐσεῖς στὸ Θεό!
Ὅπως γιὰ τὸν φυσικὸ κόσμο ὁ Θεὸς ἔθεσε τοὺς φυσικοὺς νόμους, ἔτσι γιὰ τὸν ἄνθρωπο κοντὰ στοὺς φυσικοὺς νόμους ἔθεσε τοὺς ἠθικοὺς νόμους, ποὺ εἶνε ἀνώτεροι ἀπὸ τοὺς φυσικούς. Τί εἶνε οἱ ἠθικοὶ νόμοι; Δέκα δάχτυλα ἔχουμε. Κόβετε ἕνα δάχτυλό σας; Δὲν τὸ κόβετε. Ὅπως λοιπὸν ὁ Θεὸς μᾶς ἔδωσε δέκα δάχτυλα, ἔτσι μᾶς ἔδωσε καὶ δέκα ἠθικοὺς νόμους. Εἶνε οἱ δέκα ἐντολές· «οὐ κλέψεις», «οὐ μοιχεύσεις», «οὐ φονεύσεις», «οὐ ψευδομαρτυρήσεις», «οὐκ ἐπιθυμήσεις» κ.λπ.. (Ἔξ. 20,13-17). Ἂν τὰ ἐφαρμόζαμε αὐτά, θεία ἁρμονία θὰ ἐπικρατοῦσε. Τώρα τί κάνουμε; Ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ λέει «οὐ κλέψεις», ἡ ἄτιμη κοινωνία λέει «ἅρπαξε νὰ φᾷς καὶ κλέψε νά ᾿χῃς». Ὁ Θεὸς λέει «οὐ μοιχεύσεις», καὶ ἡ Βουλὴ τῶν Ἑλλήνων ψήφισε νόμο μὲ τὸν ὁποῖο ἡ μοιχεία δὲν τιμωρεῖται πλέον. Ὁ Θεὸς λέει «οὐ φονεύσεις», καὶ σήμερα γίνονται φόνοι γιὰ τὸ παραμικρό. Ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ λέει «οὐ ψευδομαρτυρήσεις», καὶ ἑκατομμύρια χέρια κάθε μέρα παλαμίζουν τὸ Εὐαγγγέλιο μὲ ψεύτικους ὅρκους. Ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ λέει· Παιδιά, ὑπακούετε στοὺς γονεῖς, καὶ ἀντὶ ὑπακοῆς γίνεται ἀνταρσία. Μαθηταί, ὑπακούετε στοὺς δασκάλους, καὶ σήμερα ὁ δάσκαλος φοβᾶται τὸ μαθητή. Γυναῖκες, ὑπακούετε στοὺς ἄντρες σας, καὶ οἱ φεμινίστριες φωνάζουν στοὺς δρόμους «Κάτω οἱ ἄντρες». Πολῖτες, ὑπακούετε στὶς ἀρχὲς τοῦ κράτους· ὑφιστάμενοι, πειθαρχεῖτε στοὺς προϊσταμένους σας· στρατιῶτες, στοὺς ἀξιωματικούς σας, ἀλλὰ ἡ πειθαρχία ἐκείνη ἔχει κάνει φτερά. Ἐκεῖ ὅμως ποὺ ἐκδηλώνεται ἡ πιὸ μεγάλη ἀνυπακοὴ καὶ θρασύτης –σημεῖο τῶν καιρῶν–, εἶνε στοὺς ἱερεῖς, στὸν ἐπίσκοπο, στὸν κλῆρο, ποὺ περιφρονοῦνται καὶ χλευάζονται.
Εἶμαι κ᾿ ἐγὼ τόσα χρόνια ἐπίσκοπος, καὶ ὁμιλῶ. Δὲν σᾶς λέω δικά μου λόγια· εἶμαι κήρυκας τῶν αἰωνίων ἀληθειῶν τοῦ Χριστοῦ. Τὸ εἶπα ἄλλοτε, τὸ λέω καὶ τώρα· Ἂν ἔρθῃ μέρα ποὺ δὲν ξέρω τί πάθω καὶ σᾶς διδάξω ἄλλα λόγια, λόγια ποὺ δὲν εἶπε ὁ Χριστὸς καὶ οἱ ἀπόστολοι καὶ οἱ πατέρες καὶ ἡ Ὀρθοδοξία, τότε ἔχετε τὸ δικαίωμα ὄχι μόνο νὰ μὴν ὑπακούσετε ἀλλὰ καὶ νὰ διαλύσετε τὶς καρέκλες καὶ νὰ μὲ κυνηγήσετε μέχρι τὸν Ἁλιάκμονα. Ἐὰν ὅμως σᾶς συμβουλεύω τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ μας, ὀφείλετε νὰ ὑπακούσετε, ἂν θέλετε νὰ εἶστε Χριστιανοί. Διότι ὁ Χριστὸς εἶπε στοὺς ἀποστόλους· «Σᾶς στέλνω νὰ κηρύξετε τὸ εὐαγγέλιο. Ὅποιος σᾶς περιφρονεῖ, περιφρονεῖ ἐμένα· κι ὅποιος περιφρονεῖ ἐμένα, περιφρονεῖ τὸν οὐράνιο Πατέρα ποὺ μὲ ἔστειλε» (βλ. Λουκ. 10,16). Γι᾿ αὐτὸ θὰ πληρώσουν ἀκριβά, μὲ τόκο καὶ ἐπιτόκιο, οἱ ἀνυπάκουοι καὶ αὐθάδεις. Ἐνώπιον ἄλλων στέκονται κλαρῖνο· ἐνώπιον τοῦ κληρικοῦ, ποὺ ὁμιλεῖ ἐν ὀνόματι Κυρίου καὶ ὑποδεικνύει τὰ πρέποντα, ὑψώνουν τὸ σπιθαμιαῖο ἀνάστημά τους καὶ ἐναντιώνονται.
Γι᾿ αὐτοὺς ὅμως ὁ ἀπόστολος λέει παρακάτω ἕνα φοβερὸ λόγο· Οὐαὶ κι ἀλλοίμονο, λέει, στὸ Χριστιανὸ ποὺ δὲν ὑπακούει στὸν ποιμένα του· ἀστροπελέκια θὰ πέσουν πάνω του (βλ. Ἑβρ. 13,17· πρβλ. Ματθ. 10,14-15· Λουκ. 9,5· 10,11-12).
* * *
Σήμερα ὑπάρχει ὑπακοή; Εἶνε ἐποχὴ ἀναρχίας. Καὶ ἐνῷ ὅλα τὰ ἄλλα πλάσματα ὑπακούουν στοὺς φυσικοὺς νόμους τοῦ Θεοῦ, ὁ ἄνθρωπος δὲν ὑπακούει στοὺς ἠθικοὺς νόμους του. Ἔφτειαξε δικούς του νόμους καὶ σ᾿ αὐτοὺς ἀπαιτεῖ ὑπακοή. Ἀλλ᾿ ὅποιος δὲν ὑπακούει στὸ Θεό, θὰ ὑπακούσῃ στὸν διάβολο. Γι᾿ αὐτὸ σήμερα ὁ κόσμος σατανοκρατεῖται.
Ἀλλ᾿ ἂς μὴ ἀπελπιστοῦμε, ἀγαπητοί μου. Δὲν ὑπάρχει μόνο ἀνυπακοή. Ἔχουμε καὶ παραδείγματα ὑπακοῆς, μεγάλης ὑπακοῆς. Τέτοιο παράδειγμα εἶνε ὁ ἅγιος Ἀντώνιος, ποὺ ἑορτάζει σήμερα. Ἄνθρωπος ὑπακοῆς! Ἀγράμματος ἦταν. Ἀλλὰ στὴν ἐκκλησία εἶχε τεντωμένο τ᾿ αὐτί του. Ὅπως τὸ σκυλὶ προσέχει τ᾿ ἀφεντικό του, ἔτσι κι ὁ Ἀντώνιος πρόσεχε τί θὰ πῇ τὸ εὐαγγέλιο. Καὶ μιὰ μέρα ἄκουσε ἕνα λόγο τοῦ Χριστοῦ, ποὺ ἂν ἐφαρμοζόταν θὰ ζούσαμε στὴν ἰδεώδη κοινωνία· «Πώλησόν σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς πτωχοῖς» (Ματθ. 19,21). –Ἄκου ἐκεῖ! θὰ πῇ κάποιος, ν᾿ ἀφήσω ἐγὼ τὴν περιουσία μου;… Ὁ Ἀντώνιος ὅμως ὑπήκουσε στὸ λόγο τοῦ Χριστοῦ. Πῆγε ἀμέσως κ᾿ ἔδωσε ὅλη τὴν περιουσία του· καὶ ἔγινε μεγάλος ἀσκητής. Πρὶν τὸ Μὰρξ καὶ τὸ Λένιν αὐτὸς ἐφήρμοσε στὴν πραγματικότητα τὴν κοινοκτημοσύνη. Ἔσκαβε τὴ γῆ, ζοῦσε μὲ τὸν κόπο τῶν χεριῶν του. Ἔτσι ἔγινε ἅγιος.
Βλέπετε, τί μεγαλεῖα ἔχει ἡ θρησκεία μας; Παράδειγμα, λοιπόν, ὑπακοῆς ὁ ἅγιος Ἀντώνιος καὶ ὅλοι οἱ ἄλλοι ἅγιοι. Ἀλλὰ τὸ ὕψιστο ὑπόδειγμα ὑπακοῆς εἶνε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ῥίζα ὅλου τοῦ ἀνθρωπίνου γένους εἶνε ὁ Ἀδάμ· ἀπ᾿ αὐτὸν καταγόμεθα ὅλοι. Ἀλλὰ ἐκεῖνος, ὁ πρῶτος ἄνθρωπος, δὲν ὑπήκουσε. Μιὰ μικρὰ ἐντολὴ τοῦ ᾿δωσε ὁ Θεός, καὶ δὲν τὴν φύλαξε. Παρήκουσε, καὶ ἀπὸ τὴν παρακοὴ ἐκείνη προῆλθε ἡ ἀναστάτωσι στὸν φυσικὸ καὶ ἠθικὸ κόσμο, ὅλο τὸ φυσικὸ καὶ ἠθικὸ κακό. Ἐὰν ὁ Ἀδὰμ ὑπήκουε, ἡ γῆ θὰ ἦταν παράδεισος. Ἐνῷ λοιπὸν ὁ πρῶτος ἄνθρωπος δὲν ὑπήκουσε στὸ Θεό, ὁ δεύτερος Ἀδάμ, ὁ Χριστός μας, ὑπήκουσε. Ὁ Χριστὸς εἶνε ὁ ἰδεώδης ἄνθρωπος! Τὸν εἶδε ὁ Πιλᾶτος, θαύμασε καὶ εἶπε· «Ἴδε ὁ ἄνθρωπος» (Ἰω. 19,6). Ἐκεῖνος εἶνε ὁ τέλειος ἄνθρωπος· ἐμεῖς εἴμαστε κλάσματα ἀνθρώπου. Ὑπήκουσε λοιπὸν ὁ Χριστὸς στὸ Θεὸ Πατέρα. Ὑπήκουσε στοὺς γονεῖς του, τὴν Παναγία καὶ τὸν Ἰωσήφ, «καὶ ἦν ὑποτασσόμενος αὐτοῖς» (Λουκ. 2,51). Ὑπήκουσε στοὺς νόμους τῶν ἐπιγείων ἀρχῶν καὶ ἐξουσιῶν (ἀπεγράφη, φορολογήθηκε, δέχτηκε νὰ συλληφθῇ, νὰ δικαστῇ καὶ νὰ καταδικαστῇ). Ὑπήκουσε ἀπολύτως, «γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δὲ σταυροῦ» (Φιλ. 2,8). Ἐξετέλεσε πλήρως τὸ θέλημα τοῦ οὐρανίου Πατρός. Μολονότι καὶ αὐτὸς ὡς ἄνθρωπος δοκιμάστηκε, ὅμως εἶπε· «Ἦρθα στὸν κόσμο νὰ κάνω ὄχι τὸ θέλημα τὸ δικό μου, ἀλλὰ τὸ θέλημα τοῦ οὐρανίου Πατρός» (βλ. Ψαλμ. 39,8-9· Ἑβρ. 10,7). «Πάτερ μου,…· πλὴν οὐχ ὡς ἐγὼ θέλω, ἀλλὰ ὡς σύ. …γενηθήτω τὸ θέλημά σου» (Ματθ. 26,39,42).
* * *
Κλείνοντας, ἀγαπητοί μου, αὐτὴ τὴν ἑρμηνεία τοῦ «ὑπείκετε», λέγω· Ὑπακοή, ὅπως τὴν δίδαξε ὁ Χριστός, τὴν ἐφήρμοσαν οἱ πατέρες καὶ τὴν ἔζησαν οἱ ὅσιοι καὶ μάρτυρες – φέρτε ἕνα πίνακα καὶ γράψτε· ὑπακοὴ = ζωή, ἀνυπακοὴ = θάνατος. Κ᾿ ἐμεῖς, λοιπόν, ὄχι τὸ θέλημά μας, τὸ θέλημα τῆς σαρκός, τοῦ διαβόλου, τοῦ ἁμαρτωλοῦ κόσμου· ὄχι τὰ πάθη καὶ τὰ καπρίτσια μας. Ἂς κοιτάξουμε, ποιό εἶνε τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, τί θέλει ὁ Θεός, καὶ σ᾿ αὐτὸ νὰ ὑπακούσουμε.
Ὁ Θεὸς διὰ πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου νὰ μᾶς βοηθήσῃ ὅλους ν᾿ ἀποβάλουμε τὸν κατηραμένο ἐγωισμὸ καὶ νὰ γίνουμε παιδιὰ τοῦ Θεοῦ, παιδιὰ τῆς Ἐκκλησίας του. Νὰ μὴ χλευάζουμε τὸν ἱερὸ κλῆρο, ἀλλὰ νὰ τὸν ὑπακούουμε γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ. Διότι οἱ κληρικοὶ οὔτε ἀστυνομίες καὶ ΜΑΤ ἔχουμε, οὔτε δικαστήρια καὶ τιμωρίες διαθέτουμε. Ἔχουμε Ἐκεῖνον ποὺ μᾶς διώρισε στὴ γῆ. Καὶ οὐαὶ κι ἀλλοίμονο σ᾿ αὐτοὺς ποὺ δὲν ἀκοῦνε, ἀλλὰ ὑβρίζουν στὰ καφφενεῖα τὸν ἱερέα καὶ δείχνουν ἀπείθεια. Διότι ὅποιος δὲν ὑπακούει στὴν Ἐκκλησία, δὲν ὑπακούει στὸ Θεό.
Εἴθε ὁ Κύριος νὰ εἶνε πάντα μαζί σας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγίας Σκέπης Πτολεμαΐδος τὴν 17-1-1988. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 17-1-2004,
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.