NA EIMEΘΑ ΕΠΙΦΥΛΑΚΗ 2) Ο ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ – Προικισμενος ορθοδοξος ποιμεναρχης. Η στασι του απεναντι στον παπισμο
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΣΤ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2154
Τοῦ Μεγάλου Φωτίου
Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2019
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστινου Καντιώτου
NA EIMEΘΑ ΕΠΙΦΥΛΑΚΗ
————
————
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΣΤ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2154
Προικισμενος ορθοδοξος ποιμεναρχης
Η στασι του απεναντι στoν παπισμo
Θαυμαστός, ἀγαπητοί μου, ὁ μέγας Φώτιος πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, τοῦ ὁποίου τὴν ἱερὰ μνήμη τιμᾷ σήμερα ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία. Πολυτάλαντος προσωπικότης μὲ πολυσχιδῆ δρᾶσι. Ἕνας ὅμως τομεὺς τῆς δραστηριότητός του προκάλεσε καὶ προκαλεῖ διαφωνίες· εἶνε ἡ στάσι του ἀπέναντι στὸν παπισμό· τώρα καὶ ἐδῶ ἔχουμε φιλοπαπικούς. Ὁ ἅγιος Φώτιος εἶνε ἰσχυρὸς πολέμιος τοῦ παπισμοῦ καὶ ἐδῶ οἱ θιγόμενοι ἐναντιώνονται.
* * *
Ὁ ἱερὸς Φώτιος πολέμησε τὸν παπισμὸ ὡς θηρίο τῆς Ἀποκαλύψεως «ἀναβαῖνον ἐκ τῆς ἀβύσσου» ( Ἀπ. 11,7· 17,8). Ὁ παπισμός, ὅπως βεβαιώνει ἡ ἱστορία, εἶνε ἐχθρὸς τῆς Ὀρθοδοξίας. Φθείρει τὴν πίστι καὶ τὴ λατρεία τῆς Ἐκκλησίας. Θέλετε νὰ δῆτε τί εἶνε ὁ παπισμός; Εἶνε σύνολο αἱρέσεων. Νὰ ποῦμε μερικὲς καινοτομίες του, ὄχι ὅλες ἀλλὰ τὶς κυριώτερες.
Πρώτη καινοτομία. Τὸ ἄλφα τῆς Ὀρθοδοξίας εἶνε τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ, ποὺ σημειώνει ὁ πιστὸς ἐπάνω του μὲ ἑνωμένα τὰ τρία δάκτυλα καὶ σημαίνει· Χριστέ, ποὺ ἤσουν στὸν οὐρανὸ καὶ κατέβηκες στὴ γῆ καὶ πῆρες σάρκα καὶ αἷμα ἀπὸ τὰ ἄχραντα αἵματα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, «μνήσθητί μου, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» (Λουκ. 23,42)· βάλε με στὰ δεξιά σου, ὄχι ἀριστερὰ στὴν κόλασι. Αὐτὸς εἶνε ὁ κανονικὸς ὀρθόδοξος σταυρός. Οἱ παπικοὶ ὅμως κάνουν τὸ σταυρό τους ὄχι μὲ τὰ τρία ἀλλὰ μὲ τὰ πέντε δάκτυλα. Μικρὸ εἶνε αὐτό;
Δεύτερη καινοτομία ἔκαναν στὸ ἱερὸ βάπτισμα. Ἀντὶ νὰ βυθίζουν ὅλο τὸ σῶμα τοῦ βαπτιζομένου στὸ νερό, αὐτοὶ κατήργησαν τὴν βύθισι, ποὺ εἰκονίζει τὸν θάνατο τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου καὶ τὴν συσταύρωσί του μὲ τὸ Χριστό, καὶ θέσπισαν τὸν ῥαντισμό· ῥαντίζουν τὰ παιδιά, δὲν τὰ βαπτίζουν, τ᾽ ἀφήνουν ἀβάπτιστα.
Τρίτη καινοτομία εἶνε ἡ ἀπαγόρευσι τοῦ γάμου γιὰ τοὺς κληρικούς. Ἡ Ὀρθοδοξία ἄφησε ἐλεύθερο τὸν κλῆρο, ἄλλος ν᾽ ἀκολουθῇ τὸν ἄγαμο καὶ ἄλλος τὸν ἔγγαμο βίο. Οἱ παπικοὶ ὑποχρέωσαν ὅλο τὸν κλῆρο τους, ἀπὸ τὸν πάπα μέχρι τὸν τελευταῖο παπᾶ, νὰ μένουν ἄγαμοι, ἀντίθετα μὲ τὸ λόγο τοῦ Κυρίου ὅτι στὴν ἀγαμία «ὁ δυνάμενος χωρεῖν χωρείτω» (Ματθ. 19,12). Αὐτὸ ὅμως προκαλεῖ σκάνδαλα, ποὺ ἐκρήγνυνται κάθε τόσο στὴν Ἰταλία, τὴ Γαλλία καὶ ἀλλοῦ. Εἶνε κι αὐτὸ μιὰ σοβαρὴ καινοτομία.
Ἄλλη, τετάρτη καινοτομία, εἶνε ὅτι ὑποχρέωσαν ὅλους τοὺς λαοὺς ἡ λειτουργία νὰ τελῆται ὄχι στὴ γλῶσσα τοῦ κάθε ἔθνους ἀλλὰ παντοῦ μόνο στὴ λατινική, τὴν ὁποία θεωροῦν γλῶσσα ἱερή· τώρα γίνεται μιὰ προσπάθεια ν᾽ ἀπαλλαγοῦν οἱ ἄνθρωποι ἀπ᾽ αὐτὸ τὸ ζυγό.
Ἄλλη, πέμπτη, μεγάλη καινοτομία ἔκαναν στὸ μυστήριο τῆς θείας εὐχαριστίας. Ὁ λαὸς στοὺς παπικοὺς δὲν κοινωνεῖ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ἐνῷ ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς εἶπε «Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες» (Ματθ. 26,27). Σῶμα καὶ αἷμα δίνουν μόνο στοὺς κληρικούς· στὸ λαὸ δίνουν ὄστια, μικρὸ ψωμάκι σὰν χαπάκι.
Ἄλλη, ἕκτη καινοτομία, σοβαρώτερη, εἶνε ὅτι ἀλλοίωσαν τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως, τὸ Πιστεύω, στὸ ὁποῖο δὲν ἐπιτρέπεται καμμία ἀπολύτως προσθήκη ἢ ἀφαίρεσις. Σὲ ἀρχαιολογικὰ μνημεῖα, ὅπως π.χ. ἡ Ἀκρόπολις τῶν Ἀθηνῶν, δὲν ἐπιτρέπεται οὔτε νὰ ξύσῃ κανεὶς ἐλαφρὰ ἕνα μάρμαρο· ὅποιος τὸ κάνῃ, πάει φυλακή· σκέπτονται ἀκόμη νὰ κάνουν μιὰ μεγάλη γυάλα καὶ νὰ σκεπάσουν μ᾽ αὐτὴν τὴν Ἀκρόπολι, γιὰ νὰ τὴν προστατεύσουν ἀπὸ κάθε φθορά, φροντίδα ποὺ ἀγγίζει τὰ ὅρια εἰδωλολατρίας. Ὦ σύγχρονοι εἰδωλολάτρες! ἀγαπῶ καὶ ἐκτιμῶ τὰ μνημεῖα τῶν ἀρχαίων προγόνων μας, ἀλλὰ εἶνε ἄλλο τὸ νὰ ἐκτιμοῦμε ἕνα ἔργο τέχνης καὶ ἄλλο τὸ νὰ τὸ ὑψώνουμε μέχρι τοῦ σημείου, ὥστε νὰ ἀφήνουμε τὰ παιδιά μας, τὰ ἔμψυχα ἀγάλματα, ἀκάλυπτα στὴ διαφθορά, καὶ νὰ καλύπτουμε ἄψυχα ἀγάλματα γιὰ νὰ τὰ προστατεύσουμε ἀπὸ τὴ φυσικὴ φθορὰ τοῦ χρόνου· αὐτὰ μιὰ μέρα θέλουμε – δὲν θέλουμε θὰ γίνουν σκόνη, δὲν θὰ μείνῃ «λίθος ἐπὶ λίθου» (πρβλ. Λουκ. 19,44). Ὅπως λοιπὸν δὲν ἐπιτρέπεται νὰ ἐπιφέρῃ κανεὶς ἀλλοίωσι σὲ ἕνα μνημεῖο τέχνης, ἔτσι δὲν ἐπιτρέπεται καὶ ὁποιαδήποτε ἀλλαγὴ στὸ ἀθάνατο μνημεῖο τοῦ ἁγίου Πνεύματος, τὸ Σύμβολο τῆς πίστεώς μας. Οἱ παπικοὶ ὅμως τὸ ἔκαναν. Ἐνῷ στὸ Πιστεύω ὁμολογοῦμε, «καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον …τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς –μόνον– ἐκπορευόμενον» (ἄρθρ. 8), αὐτοὶ προσέθεσαν «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ», λατινικὰ Φιλιόκβε (Filioque). Ἀνεπίτρεπτη μεταβολή, γιὰ τὴν ὁποία δὲν εἶνε καιρὸς νὰ ποῦμε ἐδῶ τὰ πρέποντα. Εἶνε μία αἵρεσι.
Ἂς ἀναφέρουμε τέλος καὶ τὰ ἑξῆς. Ὅπως ὁ ἑωσφόρος ὑπερηφανεύθηκε καὶ εἶπε, Θὰ στήσω τὸ θρόνο μου πάνω ἀπὸ τὰ ἄστρα τ᾽ οὐρανοῦ, θὰ γίνω σὰν τὸ Θεό (βλ. Ἠσ. 14,13-14), ἔτσι καὶ ὁ πάπας εἶπε· Παραπάνω ἀπ᾽ τὸ λαό, ἀπ᾽ τοὺς ἱερεῖς, τοὺς ἐπισκόπους, τοὺς πατριάρχες, τὶς Οἰκουμενικὲς Συνόδους, παραπάνω ἀπ᾽ ὅλους, εἶμαι ἐγώ, καὶ πέσετε ὅλοι νὰ προσκυνήσετε τὴν παντόφλα μου ὅπως ἄλλοτε προσκυνοῦσαν τὴν εἰκόνα τοῦ Ναβουχοδονόσορος. Ὁ πάπας ὑπεράνω ὅλων. Αὐτὸ εἶνε τὸ λεγόμενο πρωτεῖο καθὼς καὶ τὸ ἀλάθητο τοῦ πάπα.
Ἐκεῖνος λοιπὸν ποὺ ἀντιστάθηκε σὲ ὅλες αὐτὲς τὶς καινοτομίες καὶ εἶπε στὸν πάπα ἕνα ἱστορικὸ «Ὄχι, δὲν σὲ προσκυνῶ», εἶνε ὁ ἱερὸς Φώτιος. Δὲν ὑποχώρησε, ἀντιστάθηκε.
Καὶ γενικὰ στὴν πολιτεία του, παρὰ τὶς «συμπληγάδες» ἀπ᾽ τὶς ὁποῖες πέρασε, ἔδειξε εὐθύτητα καὶ ἀγαθότητα. Ἀλλὰ τὸ πλήρωσε ἀκριβά· ὑπέστη ἐξορίες, πρώτη καὶ δεύτερη. Τὴν τελευταία μάλιστα φορὰ τὸν ἐξώρισε – ποιός· ὁ αὐτοκράτωρ Λέων ὁ ΣΤ΄, τὸν ὁποῖο εἶχε μαθητὴ καὶ τὸν δίδαξε γράμματα καὶ ἐπιστήμη! Αὐτὸς τὸν ὡδήγησε στὴν ἐξορία· καὶ ἐκεῖ ἔκλεισε τὰ μάτια του στὸν μάταιο τοῦτο κόσμο, ἀφοῦ δοκίμασε ὅπως ὁ Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος καὶ τὸ πικρὸ ποτήρι τῆς προδοσίας.
* * *
Αὐτὸς ἦταν, ἀγαπητοί μου, ὁ ἅγιος Φώτιος. Τί μᾶς διδάσκει ἡ μεγάλη αὐτὴ φυσιογνωμία; Δύο πράγματα· πρῶτον ὄχι ὑποχωρήσεις στὰ πάθη καὶ τὴν κακία, καὶ δεύτερον ὄχι ὑποχωρήσεις στὸ δόγμα καὶ τὴν ὀρθόδοξο πίστι.
⃝ Πρῶτον. Δὲν παρασύρθηκε ἀπὸ τὰ πολιτικὰ πάθη καὶ τοὺς ἀνταγωνισμοὺς τῶν ἐγκοσμίων ἀρχόντων, οἱ ὁποῖοι γιὰ δικούς τους λόγους ἐπενέβαιναν στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας πότε ὑπὲρ τοῦ ἑνὸς καὶ πότε ὑπὲρ τοῦ ἄλλου καὶ ἐξεθρόνιζαν ἢ εὐνοοῦσαν ἐκκλησιαστικὰ πρόσωπα. Δέχθηκε τὸν θρόνο χωρὶς νὰ τὸ ἐπιδιώξῃ, δὲν κινήθηκε πρὸς αὐτὸν ἀπὸ φιλοδοξία γιὰ νὰ κατακτήσῃ τὸ ἀξίωμα, δὲν εἶχε κἂν σκέψεις ἢ βλέψεις νὰ γίνῃ κληρικός, ἀφοῦ ἦταν ἤδη ὑψηλόβαθμος ἀξιωματοῦχος στὴν πολιτεία. Δὲν νικήθηκε ἀπὸ ἀνταγωνισμὸ καὶ μῖσος κατὰ τοῦ προκατόχου του ἁγίου Ἰγνατίου, δὲν ἀνταπέδωσε τὴν κακὴ συμπεριφορὰ τῶν ἀκραίων ὀπαδῶν ἐκείνου, ἐπιδίωξε καὶ ἐπέτυχε τὴν συμφιλίωσι μαζί του καὶ μέχρι τέλους συμπαραστάθηκε μὲ υἱϊκὴ στοργὴ στὸ γῆρας του· γι᾽ αὐτὸ ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἀνακηρύξει καὶ τοὺς δύο ἁγίους καὶ τοὺς μνημονεύει τὸν ἕνα δίπλα στὸν ἄλλο. Γενικὰ σήκωσε σταυρὸ καὶ ἔδειξε ἐνάρετη ζωή.
⃝ Τὸ δεύτερο δίδαγμα τοῦ Μεγάλου Φωτίου εἶνε ἡ στάσι του ἀπέναντι στὸν παπισμὸ καὶ οἱ ἀγῶνες του ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ λόγους ποὺ ἐξεφώνησε, μὲ θεολογικὰ ἔργα ποὺ συνέταξε καὶ μὲ ἱερὲς Συνόδους ποὺ συνεκάλεσε. Ὁ πάπας ἐπὶ τῶν ἡμερῶν του προσπαθοῦσε ν᾽ ἁπλώσῃ τὰ πλοκάμια του στὴ Σικελία, στὴ Βουλγαρία, στὰ Βαλκάνια. Μαθαίνοντας ὅτι τὸ Βυζάντιο κάνει ἱεραποστολή, ἔστελνε ἐκεῖ «ἱεραποστόλους» νὰ διεκδικήσουν τοὺς νεοφωτίστους καὶ νὰ τοὺς μυήσουν στὶς παπικὲς καινοτομίες ὅπως τὸ Φιλιόκβε. Ἡ ἀντίστασι τοῦ ἁγίου Φωτίου στὸν παπικὸ ἐπεκτατισμὸ καὶ ὁ ἔλεγχος τῆς πλάνης τὸν κατέστησαν μισητό, «κόκκινο πανὶ» γιὰ τοὺς δυτικούς· ἔτσι ἐξηγεῖται τὸ μῖσος καὶ ἡ καταφορὰ ἐναντίον του.
Ἀπὸ τότε μέχρι σήμερα ὁ παπισμὸς δὲν ἔχει ἀλλάξει οὔτε κατὰ κεραία· μᾶλλον προσέθεσε καὶ νέες κακοδοξίες. Γι᾽ αὐτό, συνεχίζοντας τὴν παράδοσι ἀπὸ τὸν Μέγα Φώτιο μέχρι τὸν ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλὸ καὶ ὅλους τοὺς διδασκάλους τῆς Ὀρθοδοξίας, ὀφείλουμε νὰ ἐπαναλάβουμε τὸ δικό τους Ὄχι.
Φοβᾶμαι ὅτι σὲ καμμιὰ ἐπίσημη ἡμέρα θὰ δοῦμε στὴ μητρόπολι, μπροστά, δίπλα στὸν πρωθυπουργὸ – ποιόν; καὶ ἕναν καρδινάλιο!
Δὲν φταίει ὁ λαὸς, φταῖνε οἱ πνευματικοὶ ἡγέται, ποὺ τὸν ἄφησαν ἀφρούρητο ὥστε οἱ «ἀρουραῖοι» νὰ ῥοκανίζουν τὶς ῥίζες του.
Ὅπως πᾶμε, στὴν πατρίδα μας, ποὺ ὅπου νὰ σκαλίσῃς θὰ βρῇς κόκκαλα ἡρώων καὶ μαρτύρων, σὲ λίγο θὰ ὑπάρχῃ κάθε καρυδιᾶς καρύδι, καὶ μόνο Ἕλληνες ὀρθόδοξοι δὲν θὰ ὑπάρχουν.
Ἀγώνας λοιπὸν στὰ ἴχνη τοῦ Μεγάλου Φωτίου. Ἀπευθύνομαι ἰδίως στοὺς νέους καὶ λέω· Παιδιὰ τοῦ Χριστοῦ, ἀξίζει νὰ θυσιασθῆτε γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία. «Σὺ δέ, ὦ νεότης, σύντριψον τὸν κάλαμον καὶ γίνου στρατιώτης!», μιμητὴς τοῦ ἱεροῦ Φωτίου καὶ τῶν ἁγίων πατέρων.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Β΄ μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὴν αἴθουσα τῆς ὁδ. Ζωοδ. Πηγῆς 44 τὴν 6-2-1977 τὸ βράδυ μὲ ἄλλο τίτλο.
Καταγραφή, διαίρεσις, διευθέτησις καὶ σύντμησις 10-1-2019.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.