ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ 2. Περι υποκρισιας- Η υποκρισια δυστυχως κυριαρχει, βασιλευει στον κοσμο. Το γενος των φαρισαιων & των υποκριτων ειναι αθανατο. «Εζησαν & ζουν μεχρι σημερα κατω απο διαφορετικα ονοματα.
Μεγάλη Τρίτη βράδυ
Δύο ὁμιλίες τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου, Ἡ πρώτη σε pdf
1. ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ
Μεγάλη Δευτέρα βράδυ
2. Περι υποκρισιας
ΤΟ εὐαγγέλιο ποὺ ἀκούσαμε εἶνε ἀρκετὰ μεγάλο· εἶνε δύο σχεδὸν κεφάλαια (τὸ 22ο καὶ τὸ 23ο), τοῦ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγελίου. Στὴν ἀρχὴ ἀκούσαμε, τὶς ἀποστομωτικὲς ἀπαντήσεις ποὺ ἔδωσε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς στοὺς ὀπαδοὺς τῶν κομμάτων τῆς ἰουδαϊκῆς κοινωνίας (τῶν Ἡρῳδιανῶν, τῶν Σαδδουκαίων καὶ τῶν Φαρισαίων), ποὺ προσπαθοῦσαν νὰ τὸν συλλάβουν στὰ λόγια μὲ τὶς πονηρὲς ἐρωτήσεις τους. Ἀφοῦ ὁ Χριστὸς τοὺς ἀφώπλισε μὲ τὶς ἀπαντήσεις του, πέρασε ἐν συνεχείᾳ στὴν ἐπίθεσι, κι ἀφήνοντας τοὺς ἄλλους ἐξαπέλυσε ὀκτὼ φοβερὰ «οὐαὶ» ἐναντίον εἰδικῶς τῶν γραμματέων καὶ φαρισαίων· γιατὶ αὐτοὶ ἦταν οἱ πιὸ ἐπικίνδυνοι ἐχθροί του. Μὲ τὰ «οὐαὶ» μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι, ἀπὸ ὅσα εἶπε ὁ Κύριος καθ’ ὅλο τὸν ἐπίγειο βίο του, ὁ λόγος του φθάνει πλέον στὸ κορυφαῖο σημεῖο ὀξύτητος.
* * *
Γιατί μίλησε ἔτσι ὁ Χριστός; Διότι, ὡς Θεὸς ποὺ εἶνε, μισεῖ βεβαίως κάθε κακία, ἀλλ’ ἀπ᾿ ὅλες τὶς κακίες ἐκείνη ποὺ βδελύσσεται περισσότερο εἶνε ἡ ὑποκρισία. Ἡ ὑποκρισία εἶνε ἡ χειρότερη κακία.
Τί εἶνε ἡ ὑποκρισία;
Ἕνα θέατρο. Ἡ τέχνη τοῦ θεάτρου στὰ ἀρχαῖα ἑλληνικὰ λέγεται ὑποκριτικὴ καὶ ὁ ἠθοποιὸς λέγεται ὑποκριτής· ἀπὸ ᾿κεῖ λοιπὸν ἔχει τὸ ὄνομά της ἡ ὑποκρισία. Στὸ θέατρο ἀνεβαίνει κάποιος στὴ σκηνὴ καὶ παριστάνει ἕνα πρόσωπο διαφορετικὸ ἀπὸ τὸ δικό του. Ὁ ἕνας ἠθοποιὸς κάνει τὸ βασιλιᾶ, ὁ ἄλλος κάνει τὸν πλούσιο καὶ τὸ μεγιστᾶνα, ὁ ἄλλος κάνει τὸ στρατηγό…. Εἶνε βασιλιᾶς; Δὲν εἶνε· φορεῖ μάσκα καὶ παρουσιάζεται ὡς βασιλιᾶς. Ὅπως λοιπὸν στὸ θέατρο, ἔτσι καὶ μέσα στὴν κοινωνία ὡρισμένοι ἄνθρωποι παρουσιάζονται ὄχι ὅπως εἶνε ἀλλὰ ὅπως θέλουν νὰ φαίνωνται, καὶ κρύβουν αὐτὸ ποὺ πραγματικὰ εἶνε.
Ἡ ὑποκρισία δυστυχῶς κυριαρχεῖ, βασιλεύει στὸν κόσμο. Τὸ γένος τῶν φαρισαίων καὶ τῶν ὑποκριτῶν εἶνε ἀθάνατο. «Ἔζησαν καὶ ζοῦν μέχρι σήμερα κάτω ἀπὸ διαφορετικὰ ὀνόματα. ᾽Αλλ’ ὅπου καὶ νὰ εἶναι γεννημένοι κι ὅπου νὰ κυβερνοῦν, στὸ πρόσωπό τους ἡ καταδίκη τοῦ Χριστοῦ εἶναι σημειωμένη ἀνεξάλειπτα. “Οὐαὶ ὑμῖν, Γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί!”». Αὐτὰ γράφει ὁ Τζοβάννι Παπίνι στὸ σπουδαῖο ἔργο του «῾Ιστορία τοῦ Χριστοῦ» (σ. 163). Σᾶς συνιστῶ νὰ τὸ διαβάσετε. Αὐτὸς ὁ ᾿Ιταλὸς συγγραφεύς, ὁ Τζοβάννι Παπίνι, στὴν ἀρχὴ ἦταν ἄπιστος· κατόπιν κάθησε μὲ ἠρεμία καὶ διάβασε, μελέτησε τὸ Εὐαγγέλιο, καὶ τότε πίστεψε, μετανόησε, καὶ ἔτσι ἔγραψε τὸ βιβλίο αὐτό, ποὺ γνώρισε μεγάλη κυκλοφορία σὲ ὅλο τὸν κόσμο.
Τὸ γένος τῶν ὑποκριτῶν ἐπιβιώνει διὰ μέσου τῶν αἰώνων. Ὑπάρχει πάντα, καὶ πρὸ παντὸς στὴν ἐποχή μας. Ὑποκρισία λ.χ. ἀνάμεσα στὸ ἀντρόγυνο. Τὸν βλέπεις ἐκεῖνο τὸν κύριο; ᾿Οργιάζει ὁ ἄτιμος, καὶ ὅμως μπροστὰ στὴ γυναῖκα του παρουσιάζεται ὡς ἄγγελος. Ποῦ νὰ ὑποπτευθῇ ἡ καημένη, ὅτι αὐτὸς τὴν ἀπατᾷ καὶ τὴν ἀτιμάζει; Καὶ μπορεῖ νὰ περάσουν ἔτσι χρόνια ὁλόκληρα. Μιὰ γυναίκα, ποὺ ὕστερα ἀπὸ μεγάλο διάστημα ἔμαθε τὴν ἀλήθεια, δὲν ἄντεξε. Εἶχαν περάσει δέκα χρόνια. Στὸ διάστημα αὐτὸ ὁ ἄντρας της, ἐνῷ ἦταν ἀπατεών, συμπεριφερόταν ἀπέναντί της ἄψογα, σὰν ἄγγελος, μὲ ἕνα ἐπίχρισμα εὐγενείας, μὲ ἕνα τέτοιο τρόπο ποὺ ἡ ταλαίπωρος ἡ γυναίκα δὲν πῆρε εἴδησι. Ὅταν ἀνεκάλυψε τὴν ἀπάτη, τόσο πολὺ πικράθηκε, ὥστε ἔπαθε ἡ καρδιά της καὶ πέθανε.
Ἡ ὑποκρισία μεταξὺ τῶν συζύγων παρατηρεῖται σὲ τέτοιο βαθμό, ποὺ ἐγὼ θαυμάζω πῶς ὑπάρχουν ἀκόμα ἀντρόγυνα στὸν κόσμο. Τὴ βλέπεις καὶ τὴν ἄλλη; Ὡς ἄγγελος παρουσιάζεται κι αὐτή. Διαβεβαιώνει μὲ ὅρκους τὸν σύζυγό της, ὅτι τάχα εἶνε δική του, ὅτι εἶνε ἀφωσιωμένη σ’ αὐτόν. Καὶ ξαφνικὰ συλλαμβάνεται νὰ μοιχεύῃ. Ὤ, τί τραῦμα δέχεται τότε ὁ ταλαίπωρος ὁ σύζυγός της! Προτιμότερο νὰ μὲ σκότωναν, μοῦ ᾿λεγε κάποιος νέος στὴν ᾿Αθήνα, παρὰ νὰ ζῶ τὴ στιγμὴ ἐκείνη, ποὺ τὴν ἔπιασα ἐπ᾿ αὐτοφώρῳ νὰ μὲ ἀτιμάζῃ…
Ὑποκρίτιος ὁ σύζυγος, ὑποκριτία ἡ σύζυγος· αὐτὰ τὰ ὀνόματα θὰ τοὺς ταίριαζαν. Καὶ ἀφοῦ σὲ τέτοιο κλῖμα μεγαλώνουν τὰ παιδιά, φυσικὸ εἶνε νὰ ἐπηρεάζωνται ἀπὸ αὐτό. Τί παράδειγμα βλέπουν; αὐτὸ ἀκολουθοῦν.
Ὑποκρισία βασιλεύει παντοῦ. Ὄχι μόνο μεταξὺ τῶν προσώπων ἀλλ’ ἀκόμη καὶ μεταξὺ τῶν λαῶν. Στὶς διεθνεῖς ἐπαφὲς καὶ συνεννοήσεις τὰ μεγάλα ἰδίως κράτη ὑποκρίνονται. Ἡ ὑποκρισία στὸν τομέα αὐτὸν ἔγινε ἐπιστήμη, ἐπιστήμη τοῦ διαβόλου· εἶνε ἡ διπλωματία. Οἱ διπλωμάται στὶς διαπραγματεύσεις ἄλλα ἔχουν στὴν καρδιὰ καὶ ἄλλα λένε. Τὰ μεγάλα καὶ ἰσχυρὰ κράτη κοροϊδεύουν τὰ μικρὰ καὶ ἀδύναμα. Ὁμιλοῦν περὶ εἰρήνης, περὶ ἀφοπλισμῶν, ἐναντίον τῶν ἐξοπλισμῶν καὶ τῶν πυραύλων. Τί ψέματα! Μιλᾶνε περὶ εἰρήνης, ἐνῷ ἐν τῷ μεταξὺ αὐτοί, καὶ οἱ μὲν καὶ οἱ δέ, ξεκουφώνουν τὰ βουνά, ἀνοίγουν σπήλαια εἴτε στὰ Οὐράλια ὄρη εἴτε στὴν ᾿Αμερικὴ εἴτε ἀλλοῦ, καὶ κατασκευάζουν συνεχῶς ἀτομικὲς βόμβες, πυρηνικὲς κεφαλές, καὶ τὶς ἀποθηκεύουν ἐκεῖ. Ψεῦτες καὶ ἀπατεῶνες!
Ζοῦμε στὸν αἰῶνα τῆς ὑποκρισίας. ῍Αν ὁ Χριστὸς ἐρχόταν πάλι στὸν κόσμο, θὰ ἐξαπέλυε νέα ἀστροπελέκια κατὰ τῶν σημερινῶν ὑποκριτῶν· σήμερα ὄχι ὀκτώ, ἀλλὰ ἑκατὸν ὀκτὼ καὶ χίλια ὀκτὼ καὶ ἕνα ἑκατομμύριο ὀκτὼ «οὐαὶ» θὰ ἔλεγε.
Ὅλοι, ἀγαπητοί μου, ἀπειλούμεθα καὶ κινδυνεύουμε νὰ ἐπηρεασθοῦμε ἀπὸ τὸ μίασμα τῆς ὑποκρισίας. Γι’ αὐτὸ ἂς προσέξῃ καθένας τὸν ἑαυτό του· κ᾿ ἐμεῖς ποὺ ἀνήκουμε στὴν Ἐκκλησία, λαϊκοὶ καὶ κληρικοί, γυναῖκες καὶ ἄντρες, ἀλλὰ καὶ τὰ παιδιά, ποὺ ἀπὸ τὴ μικρὰ ἡλικία μαθαίνουν νὰ μιλοῦν ἔτσι εὐγενικὰ ἀλλὰ μέσα στὰ βάθη τῆς καρδιᾶς τους κρύβουν ἕναν ἄλλο χαρακτῆρα.
Σᾶς καλῶ νὰ ἐξετάσουμε ἀπόψε μὲ ἡσυχία τὴ συνείδησί μας ἐπί τοῦ ζητήματος αὐτοῦ. (Δὲν τὰ λέμε αὐτὰ ἐδῶ γιὰ νὰ περάσῃ ἡ ὥρα· εἶμαι γέρος ἐπίσκοπος, δὲν ἔχω πλέον ἀντοχὴ νὰ ὁμιλῶ καὶ νὰ κηρύττω, ἀλλὰ εἶπα τέλος πάντων νὰ ποῦμε μερικὰ καθαρὰ λόγια τὶς ἅγιες αὐτὲς ἡμέρες). Λοιπὸν νὰ πᾶτε τώρα στὸ σπίτι καὶ νὰ βάλετε μπροστά σας αὐτὸ τὸν καθρέπτη, τὸ εὐαγγέλιο, καὶ νὰ ρωτήσετε· Μήπως κ᾿ ἐγὼ εἶμαι ὑποκριτής; Μήπως δὲν συμπεριφέρομαι μὲ εἰλικρίνεια; Μήπως κρύβω ἀπὸ τὸν ἄντρα μου ἢ τὴ γυναῖκα μου τὰ μυστικά μου;… Ὦ Θεέ μου· ἂν μάθαιναν οἱ ἄντρες τὰ μυστικὰ τῶν γυναικῶν τους, κι ἂν μάθαιναν οἱ γυναῖκες τὰ μυστικὰ τῶν ἀντρῶν τους, εἶνε ζήτημα μέσα στὰ χίλια σπίτια ἂν θὰ ἔμεναν ἀκλόνητα δέκα· ἀμφιβάλλω. Τώρα ἡ ἑνότης τους κρέμεται ἀπὸ μιὰ τρίχα. Ἔπρεπε νὰ στηρίζωνται ὄχι στὴν ὑποκρισία ἀλλὰ στὴν εἰλικρίνεια.
Ψέμα, ὑποκρισία, ἀπάτη. Ἀπὸ τὴ μιὰ μεριὰ σὲ ἀσπάζεται ὁ ἄλλος, κι ἀπὸ τὴν ἄλλη σὲ προδίδει. Φιλήματα ἄφθονα δίδονται σήμερα· ἀλλ’ ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον εἶνε φιλήματα ᾿Ιούδα. Ὁ Ἰούδας μὲ φίλημα ἐπρόδωσε τὸν Διδάσκαλό του· προσποιήθηκε ὅτι τάχα ἀγαπᾷ τὸ Χριστό, τὸν πλησίασε τὴ νύχτα στὸν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ, τὸν ἀσπάσθηκε, καὶ ἔτσι τὸν ὑπέδειξε στοὺς ἐχθρούς του, οἱ ὁποῖοι τὸν συνέλαβαν. Ἔτσι ἀκριβῶς γίνεται καὶ σήμερα· τὸ ψεῦδος καὶ ἡ ὑποκρισία διαλύει καὶ καταστρέφει πρόσωπα, φιλίες, δεσμούς, οἰκογένειες, συνεργασίες, συνεταιρισμούς, πατρίδες, συμμαχίες.
Ὅλα αὐτά, διότι λείπει ἡ εἰλικρίνεια! Μεγάλο πρᾶγμα ἡ εἰλικρίνεια, ἀλλὰ σπάνιο πλέον, πολὺ σπάνιο σήμερα. Ζοῦμε σὲ μιὰ κατάστασι, τὴν ὁποία ἕνας Γάλλος φιλόσοφος ἀπεικόνισε γράφοντας ὁλόκληρο βιβλίο μὲ τίτλο «Τὰ κατὰ συνθήκην ψεύδη». Παντοῦ ὑποκρισία. Αὐτὴ τὴν ὑποκρισία μισεῖ ὁ Χριστός. ᾿Εκεῖνος δίδαξε νὰ λέμε «τὸ ναὶ ναὶ καὶ τὸ ὄχι ὄχι» (βλ. Ματθ. 5,37). Καὶ ὅποιος τηρεῖ τὰ λόγια του, αὐτὸς εἶνε ὁ τίμιος, ὁ εἰλικρινής, ὁ ντόμπρος ἄνθρωπος. Ὄχι νὰ ἔχῃς «ναὶ» μέσα στὴν καρδιά, καὶ νὰ λὲς «ὄχι»· ὄχι νὰ φαίνεσαι ἀρνί, καὶ νά ᾿σαι λύκος· ὄχι νὰ φαίνεσαι περιστερά, καὶ νὰ εἶσαι κόρακας· ὄχι νὰ εἶσαι Κάϊν, καὶ νὰ φαίνεσαι ῎Αβελ. Εἰλικρίνεια, συνέπεια μεταξὺ λόγων καὶ ἔργων· αὐτὸ μᾶς συνιστᾷ ὁ Χριστός.
* * *
Εἴθε, ἀγαπητοί μου, νὰ διδαχθοῦμε ὅλοι ἀπὸ τὴν αὐστηρὰ στάσι τοῦ Χριστοῦ, ὥστε ν᾿ ἀποφύγουμε τὴν ὑποκρισία καὶ ν’ ἀπαλλαγοῦμε τῆς καταδίκης τῶν ὑποκριτῶν, οἱ ὁποῖοι θὰ τιμωρηθοῦν σκληρά. Διότι περισσότερο ἀπὸ ἄλλες ἁμαρτίες (κι ἀπὸ τὴν πορνεία κι ἀπὸ τὴ μοιχεία κι ἀπὸ ἄλλα ἐγκλήματα), ὁ Θεὸς θὰ τιμωρήσῃ αὐτὸ τὸ ψεῦδος ποὺ λέγεται ὑποκρισία· τῆς ὁποίας ὑποκρισίας εἴθε νὰ μᾶς ἀπαλλάξῃ ὁ Θεὸς διὰ πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ πάντων τῶν ἁγίων· ἀμήν.
† ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Γ´ μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ ῾Αγίου Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 2-5-1983 τὸ βράδυ. Καταγραφὴ καὶ διαίρεσις 2-4-2007.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.