ΦΡΟΥΡΑ ΛΟΓΙΣΜΩΝ (Οσοι Χριστιανοι –κ᾽ ειμαστε οι πιο πολλοι– Οσοι εχουμε συλληφθη στα διχτυα της αμαρτιας & γιναμε θυματα του σατανα, οσοι βλεπουμε την αμαρτια να συντριβει την υγεια & της ψυχης & του σωματος μας, ολοι εμεις ας σπευσουμε προς το Χριστο. Ο Χριστος, που θεραπευσε τον παραλυτο της Καπερναουμ, αυτος ο ιδιος μπορει να θεραπευση κ᾽ εμας απο την κακη ασθενεια της ψυχης)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΣΤ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2210
Κυριακὴ ΣΤ΄ Ματθαίου (Ματθ. 9,1-8)
28 Ἰουλίου 2019
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Φρουρα λογισμων
«Ἰδὼν ὁ Ἰησοῦς τὰς ἐνθυμήσεις αὐτῶν εἶπεν· Ἵνα τί ὑμεῖς ἐνθυμεῖσθε πονηρὰ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;…» (Ματθ. 9,4)
Ἕνα θῦμα τῆς ἁμαρτίας μᾶς παρουσιάζει, ἀγαπητοί μου, τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο, θῦμα ἀπὸ τὰ πιὸ ἀξιολύπητα. Εἶνε παράλυτος· ὄχι ἁπλῶς στὸ χέρι ἢ στὸ πόδι, ἀλλὰ σὲ ὁλόκληρο τὸ σῶμα. Ἀκίνητος, καρφωμένος ἐπάνω στὸ κρεββάτι τοῦ πόνου του. Ὅλοι οἱ ἄλλοι κινοῦνται ὅπου θέλουν, αὐτὸς ὅμως ὁ ταλαίπωρος μένει ἐκεῖ ἀκίνητος· εἶνε σὰν νεκρὸς ἄταφος. Ἡ ἀσθένειά του ἀνίατη, ἀθεράπευτη. Κανένα γιατρικό, κανένας γιατρὸς δὲν μπόρεσε νὰ τὸν θεραπεύσῃ.
Ἀλλὰ νά τώρα ὁ Ἰησοῦς· ἔρχεται ἐκεῖ, στὴν πόλι τους τὴν Καπερναούμ, γιὰ νὰ διδάξῃ ὅπως συνήθως. Καὶ κάποιοι σπλαχνικοὶ ἄνθρωποι, κινούμενοι ἀπὸ συμπάθεια καὶ ἀγάπη, σκέπτονται πῶς μποροῦν νὰ βοηθήσουν τὸν ἀβοήθητο αὐτὸν ἀσθενῆ. Συμφωνοῦν κι ἀναλαμβάνουν τὸν κόπο νὰ τὸν σηκώσουν στὰ χέρια καὶ τὸν φέρνουν στὸ Χριστό, ποὺ εἶνε ἡ μόνη ἐλπίδα κάθε ἀπελπισμένου. Χωρὶς ἀναβολὴ λοιπὸν γίνεται ἡ μεταφορὰ καὶ σὲ λίγο νάτος ὁ παράλυτος ἐμπρὸς στὸν Ἰησοῦ.
Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς τὸν βλέπει τώρα. Τὸν βλέπουν βέβαια καὶ ὅλοι οἱ ἄλλοι· τὸν κοιτάζουν μὲ οἶκτο καὶ συμπόνια, ὡς ἕναν ἀσθενῆ ποὺ πάσχει στὸ σῶμα. Ὁ Χριστὸς ὅμως δὲν τὸν βλέπει μόνο ἔτσι, ἐξωτερικὰ ὅπως οἱ ἄλλοι· τὸν βλέπει καὶ ἐσωτερικά. Δὲν βλέπει μόνο τὸ παρόν, βλέπει καὶ τὸ παρελθόν του. Τὸν βλέπει βαθειά· καὶ διακρίνει ὅτι, ἐκτὸς ἀπὸ τὸ σῶμα καὶ πρὶν ἀπὸ τὸ σῶμα, πάσχει ἡ ψυχή του. Ἔχει βέβαια ἀνάγκη νὰ θεραπευθῇ τὸ σῶμα του, ἀλλὰ προηγουμένως πρέπει νὰ θεραπευθῇ ἡ ψυχή του. Γι᾽ αὐτὸ τοῦ λέει· «Ἔχε θάρρος, παιδί μου, σοῦ συγχωροῦνται οἱ ἁμαρτίες σου» (Ματθ. 9,2).
Αὐτὸ εἶνε ἡ πρώτη καὶ μεγαλύτερη βοήθεια καὶ παρηγοριὰ στὸ δυστυχισμένο παράλυτο. Ἐνῷ ὅμως τὰ λόγια αὐτὰ γιὰ τὸν παράλυτο εἶνε βάλσαμο, γιὰ κάποιους ἄλλους ποὺ παρευρίσκονται ἐκεῖ γίνονται σκάνδαλο.
Μεταξὺ τῶν ἀκροατῶν τοῦ Χριστοῦ τὴν ὥρα ἐκείνη ἦταν καὶ κάποιοι γραμματεῖς, ποὺ δὲν εἶχαν σεβασμὸ στὸ πρόσωπό του· εἶχαν ἐχθρικὴ διάθεσι καὶ ζητοῦσαν ἀφορμὴ νὰ τὸν κατηγορήσουν. Τὰ λόγια αὐτὰ τοὺς προκαλοῦν ἀγανάκτησι. Τὸ συγχωρεῖν ἁμαρτίες εἶνε δικαίωμα μόνο τοῦ Θεοῦ· πῶς λοιπὸν αὐτὸς ἐδῶ ὁ Ἰησοῦς οἰκειοποιεῖται ξένο δικαίωμα;… Αὐτὰ ἄρχισαν νὰ συλλογίζωνται μέσα τους. Δὲν τολμοῦν ὡστόσο νὰ ἐκστομίσουν τίποτα, γιατὶ ξέρουν ὅτι ὁ Χριστὸς μπορεῖ νὰ τοὺς ἀποστομώσῃ. Φοβοῦνται βέβαια καὶ τὸν ὄχλο, τὸ λαὸ ποὺ τοὺς παρακολουθεῖ· ξέρουν ὅτι ὅλοι αὐτοὶ εἶνε μὲ τὸ μέρος του καὶ τὸν σέβονται. Περισσότερο ὅμως ὑπολογίζουν τὸν ἴδιο τὸν Ἰησοῦ, ποὺ μὲ τὴ δύναμι τοῦ λόγου του μπορεῖ νὰ συντρίψῃ τὰ ἐπιχειρήματα ὅποιου θελήσῃ νὰ τὸν ἀντιστρατευθῇ.
Ἀλλὰ οἱ λογισμοὶ τῶν ἀνθρώπων δὲν μένουν ἀθέατοι ἀπὸ τὸν καρδιογνώστη. Ὁ Χριστὸς ὡς Θεὸς βλέπει τί σκέψεις ἀνεβαίνουν στὸ νοῦ τῶν γραμματέων. Καὶ ξαφνικά, πρὸς κατάπληξιν ὅλων, ῥίχνει τὸν «κεραυνό» του καὶ τοὺς ἐρωτᾷ· «Ἵνα τί ὑμεῖς ἐνθυμεῖσθε πονηρὰ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;»· γιατί ἐσεῖς σκέπτεστε πονηρὰ μέσα σας; (ἔ.ἀ. 9,4).
Μὰ οἱ γραμματεῖς δὲν ἔχουν ἐκδηλώσει τίποτε, δὲν ἔχουν πεῖ λέξι ἀπὸ ὅσα σκέπτονται· μόνο μέσα τους ἁπλῶς συλλογίζονται. Γιατί λοιπὸν ὁ Χριστὸς ξεσκεπάζει τοὺς κρυφοὺς διαλογισμοὺς τῶν καρδιῶν; Τὸ κάνει διότι θέλει νὰ διδάξῃ, ὅτι μπροστά του ὅλα εἶνε φανερά, καὶ γιὰ νὰ μάθουμε ὅλοι, ὅτι καὶ αὐτοὶ οἱ πονηροὶ λογισμοὶ εἶνε ἄξιοι τιμωρίας!
* * *
Οἱ ἁμαρτίες, ἀγαπητοί μου, δὲν γίνονται μόνο ἐν ἔργῳ καὶ ἐν λόγῳ, γίνονται καὶ ἐν διανοίᾳ, κι αὐτὲς οἱ ἐν διανοίᾳ ἁμαρτίες συμβαίνει νὰ εἶνε οἱ πιὸ πολλές. Δὲν ἁμαρτάνουμε μόνο μὲ πονηρὰ ἔργα ποὺ φαίνονται καὶ μὲ κακὰ λόγια ποὺ ἀκούγονται· ἁμαρτάνουμε καὶ μὲ σιωπηρὲς σκέψεις, μὲ ἀθέατους λογισμούς, μὲ βουβὰ αἰσθήματα καὶ μὲ ἄλλες ἀδιόρατες κινήσεις τῆς ψυχῆς.
–Μὰ τί εἶνε, θὰ μοῦ πῇς, ἕνας πονηρὸς λογισμός; τί κίνδυνο ἔχει μιὰ κακὴ σκέψι;
Πρὶν ἀπαντήσω στὴν ἀπορία σου σ᾽ ἐρωτῶ κ᾽ ἐγώ· Καὶ τί εἶνε μιὰ μικρὴ σπίθα; Ἕνα ἀνεπαίσθητο πρᾶγμα. Καὶ ὅμως ἀπὸ μιὰ σπίθα ἔχει συμβῆ πολλὲς φορὲς νὰ καῇ ὁλόκληρο δάσος ἢ σπίτι. Ἢ τί εἶνε ἕνα σπυράκι ποὺ παρουσιάζεται στὸ πρόσωπο ἢ ἀλλοῦ στὸ σῶμα; ἕνα ἀκίνδυνο πραγματάκι. Καὶ ὅμως αὐτὸ μπορεῖ νὰ φέρῃ μεγάλη ἀναστάτωσι στὴν ὑγεία ἢ καὶ τὸ θάνατο. Τί εἶνε καὶ ἕνας μικρὸς σπόρος; Καὶ ὅμως ἀπὸ αὐτὸν βγαίνει ἕνας πλάτανος, ἕνα μεγάλο δέντρο μὲ φύλλα καὶ κλαδιά.
Πιστεύω λοιπὸν νὰ καταλαβαίνῃς, γιατί ὁ Κύριος δίνει τόση σημασία στοὺς λογισμούς. Διότι ὁ κακὸς λογισμός, ἡ πονηρὴ σκέψι, εἶνε σπόρος ἁμαρτίας. Μία τέτοια σκέψι, ἂν «πιάσῃ» στὴν καρδιά, μπορεῖ νὰ φέρῃ μεγάλη συμφορά. Ἔτσι δὲν ἔγιναν ὅλα τὰ ἐγκλήματα; ξεκίνησαν ἀπὸ μία σκέψι ἁπλῆ καὶ κατέληξαν σὲ ἕνα φοβερὸ κακούργημα. Σὲ προσέβαλε π.χ. κάποιος; Ἀμέσως ὁ σατανᾶς ῥίχνει στὸ νοῦ σου τὶς πρῶτες νύξεις· Γιατί νὰ μοῦ μιλήσῃ ἔτσι; καὶ τί εἶν᾽ αὐτός; ἄ, δὲν πρέπει νὰ τὸν ἀφήσω· θὰ τοῦ δείξω ἐγώ!… Ἢ βλέπεις ἕνα θέαμα ἄσεμνο στὸ δρόμο. Ἔρχεται καὶ σοῦ σπέρνει τὸ ζιζάνιο· Κοίτα τί ὡραῖο πρόσωπο!… Ἄλλοτε πάλι ἔρχεται καὶ σοῦ ἀφήνει τὸ σπόρο τῆς ἀπιστίας· Μὰ ἆραγε ὁ Χριστὸς εἶνε Θεός; ἡ Ἐκκλησία εἶνε θεϊκὸ καθίδρυμα; αὐτὰ ποὺ λένε οἱ κήρυκες τοῦ εὐαγγελίου εἶνε ἀληθινά;… Κι ἀρχίζει ὁ σάλος τῆς ὀλιγοπιστίας.
Μεγάλη προσοχή, ἀδελφοί μου, στὶς πρῶτες προσβολὲς τοῦ κακοῦ. Οἱ λογισμοὶ εἶνε οἱ πρῶτες ἐπιθέσεις τοῦ ἐχθροῦ. Ζητάει νὰ μᾶς διασπάσῃ τὸ μέτωπο, νὰ εἰσβάλῃ στὴν ψυχή. Πρέπει μὲ τὴ χάρι τοῦ Θεοῦ ν᾽ ἀποκρούουμε τὶς σκέψεις ἀμέσως, μὲ τὴν πρώτη προσβολή. Ἂν τὶς ἀφήσουμε, θὰ φυτρώσουν, θ᾽ ἀναπτυχθοῦν, κ᾽ ἐμεῖς τότε θὰ δοκιμάσουμε τοὺς πικροὺς καρποὺς τῆς ἁμαρτίας.
Αὐτὸ ἔπαθε καὶ ὁ ἀσθενὴς αὐτός. Πῶς κατήντησε παράλυτος; Κάποτε ἦταν κι αὐτὸς τελείως ὑγιής, χαρὰ Θεοῦ γιὰ τοὺς δικούς του· ἔτρεχε, ἐργαζόταν, εἶχε ὑγεία, ἀκμαῖες δυνάμεις. Μιὰ μέρα πέρασε ἀπ᾽ τὸ νοῦ του ἐπικίνδυνος λογισμός· Εἶμαι νέος, ἂς χαρῶ τὸν κόσμο καὶ τὰ νειᾶτα μου, ἂς διασκεδάσω, ἂς δοκιμάσω τὴ γλυκειὰ ζωή… Δὲν πρόσεξε, δὲν ἀντιστάθηκε, δὲν ἀπέκρουσε τὴν προσβολή. Φιλοξένησε τὸ λογισμὸ χωρὶς ἐπιφύλαξι. Ἄρχισε νὰ «κουβεντιάζῃ» μὲ τὸν πειρασμὸ ὅπως ἡ Εὔα τότε στὸν παράδεισο. Ὑποχώρησε καὶ ἄρχισε σκέψεις ποὺ τὸν συγκλόνισαν. Παραδόθηκε σὲ εἰκόνες τῆς φαντασίας ποὺ τὸν ξεσήκωσαν. Δὲν πολέμησε τὸ κακό, ἀλλὰ ἔκανε συγκατάθεσι σ᾽ αὐτό. Τὸ δέχτηκε στὸ νοῦ, ἄρχισε νὰ τὸ ἐπιθυμῇ, νὰ τὸ σχεδιάζῃ, νὰ τὸ ἐπιδιώκῃ. Ἔτσι κάποια μέρα οἱ πρῶτοι ἐκεῖνοι κακοὶ λογισμοὶ ἔφτασαν νὰ γίνουν ἔργο, πρᾶξις. Ἐν συνεχείᾳ ἔπεσε πιὰ μὲ τὰ μοῦτρα στὴν ἁμαρτία· σὲ ἀπερισκεψίες, καταχρήσεις, τρέλλες. Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν θλιβερό· ἀφοῦ ἔχασε τὴν ὑγεία τῆς ψυχῆς, ἔχασε καὶ τὴν ὑγεία τοῦ σώματος· ἔτσι κατήντησε παράλυτος.
Καὶ ἀσφαλῶς θὰ ἔμενε στὴν κατάστασι αὐτή, ἂν δὲν πήγαινε στὸ Χριστὸ ποὺ τὸν ἔσωσε. Βρῆκε διπλῆ θεραπεία, ψυχῆς καὶ σώματος.
* * *
Αὐτό, ἀδελφοί μου, ἂς κάνουμε κ᾽ ἐμεῖς.
Ἂν μεταξύ μας ὑπάρχουν –πρᾶγμα ἀπίθανο– Χριστιανοὶ ποὺ δὲν τοὺς ἔχει κυριεύσει ἡ ἁμαρτία, ἂς ἀγρυπνοῦν κάθε στιγμὴ φρουρώντας ὁ καθένας τὴν ψυχή του. Ἂς ἀποδιώχνουν μακριά τους κάθε σκέψι πονηρή, κάθε εἰκόνα ἄσεμνη, κάθε ἐπιθυμία ἀκάθαρτη, παρακαλώντας τὸν Κύριο ν᾽ ἀπομακρύνῃ ἀπ᾽ αὐτοὺς «πᾶσαν φαντασίαν άπρεπῆ καὶ ἐπιθυμίαν βλαβεράν» (Μέγ. Ἀπόδ., εὐχ. Μ. Βασιλείου). Ἂς ἔχουν πάντα ὑπ᾽ ὄψιν τους, ὅτι ὁ Κύριος βλέπει ὄχι μόνο τὶς πράξεις, τὰ ἐξωτερικὰ ἔργα, ἀλλὰ καὶ αὐτὰ ἀκόμη ποὺ σκεπτόμεθα καὶ βουλευόμεθα στὸ βάθος τῆς ψυχῆς μας.
Ὅσοι ὅμως Χριστιανοὶ –κ᾽ εἴμαστε οἱ πιὸ πολλοί– ἔχουμε συλληφθῆ σὲ δίχτυα τῆς ἁμαρτίας, ὅσοι εἴχαμε τὸ ἀτύχημα νὰ γίνουμε θύματα τοῦ σατανᾶ, ὅσοι βλέπουμε ὅτι ἡ ἁμαρτία συντρίβει τὴν ὑγεία καὶ τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματός μας, ὅλοι ἐμεῖς ἂς σπεύσουμε πρὸς τὸ Χριστό. Ὁ Χριστός, ποὺ θεράπευσε τὸν παράλυτο τῆς Καπερναούμ, αὐτὸς ὁ ἴδιος μπορεῖ νὰ θεραπεύσῃ κ᾽ ἐμᾶς ἀπὸ τὴν κακὴ ἀσθένεια τῆς ψυχῆς.
Ἂς γονατίσουμε μπροστά του κι ἂς τὸν παρακαλέσουμε θερμά. Καὶ τότε θ᾽ ἀκούσουμε καὶ ἐμεῖς τὴ γλυκειὰ φωνή του νὰ μᾶς λέῃ· «Θάρσει, τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» καὶ «Ἆρόν σου τὴν κλίνην και ὕπαγε εἰς τὸν οἶκόν σου» ὑγιής (Ματθ. 9,2,6), δοξάζων τὸν Ἰατρὸ ψυχῶν καὶ σωμάτων.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἱ. ναὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας καὶ πιθανῶς τὴν 1-8-1937.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.