H πατριδα, τo ονομα και το επαγγελμα του αγιου Παντελεημονος
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1601
Τοῦ ἁγίου Παντελεήμονος
ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστινου Καντιώτου
H Πατριδα, τo ονομα και το επαγγελμα
τοῦ αγιου Παντελεημονος
ΔΕΝ ΕΙΝΕ, ἀγαπητοί μου, ἡ πρώτη φορὰ ποὺ ὁμιλῶ στὴν ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Παντελεήμονος· πολλὲς χρονιὲς ἔχω μιλήσει. Τί νὰ πῶ σήμερα; νὰ ἐπαναλάβω τὰ ἴδια; Δὲν τὸ συνηθίζω. Προσπαθῶ ὅπως ἡ κλῶσσα νὰ σκαλίζω τὸ ἱερὸ ἔδαφος, νὰ ἐρευνῶ δηλαδὴ Παλαιὰ καὶ Καινὴ Διαθήκη καὶ τοὺς βίους τῶν ἁγίων, γιὰ νὰ προσφέρω κάποια νέα πνευματικὴ τροφή, ἔστω καὶ πενιχρά, στὰ πνευματικά μου τέκνα.
Καὶ ὁ βίος τοῦ ἁγίου Παντελεήμονος, ποὺ ἑορτάζουμε, εἶνε πλούσιος σὲ διδάγματα. Ὁ ἅγιος Παντελεήμων εἶνε πολύεδρο διαμάντι, ποὺ ἀκτινοβολεῖ ἀπὸ κάθε πλευρά. Θὰ ἐξετάσουμε λοιπὸν ἐδῶ τὸν βίο του ἀπὸ τρεῖς πλευρές. Θὰ δοῦμε ποιά εἶνε ἡ πατρίδα του, ποιό εἶνε τὸ ὄνομά του, καὶ ποιό τὸ ἐπάγγελμά του.
* * *
⃝ Καὶ πρῶτα, ἀγαπητοί μου, ἡ πατρίδα του, ὅπου γεννήθηκε καὶ ἔζησε τὸν 4ο (Δ΄) αἰῶνα.
Κάθε ἄνθρωπος ποὺ ἔρχεται στὸν κόσμο κάπου γεννιέται. Καὶ ὁ τόπος ὅπου γιὰ πρώτη φορὰ εἶδε τὸ φῶς τοῦ ἥλιου ἢ μεγάλωσε τοῦ εἶνε ἀγαπητός, εἶνε ἡ ἰδιαίτερη πατρίδα του. Ἀπὸ τὸν κανόνα αὐτὸν δὲν ἐξαιρέθηκε οὔτε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Γεννήθηκε στὴ Βηθλεὲμ καὶ μεγάλωσε στὴ Ναζαρέτ· ἔτσι ἔγινε γνωστὸς ὡς Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος. Καὶ ἡ ἐπιγραφὴ ποὺ ἔβαλε ὁ Πιλᾶτος στὸ σταυρό του ἦταν «Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων» (Ἰω. 19,19). Ἀπ᾽ ἐδῶ ἡ Ναζαρέτ, τὸ μικρὸ αὐτὸ χωριό, ἔχει σήμερα δόξα καὶ τιμὴ μεγαλύτερη ἀπὸ τὴ Νέα Ὑόρκη καὶ κάθε μεγαλούπολι.
Ὁ ἄνθρωπος εἶνε ἢ ἡ τιμὴ ἢ ἡ ντροπὴ τῆς πατρίδος του. Καὶ ὁ ἅγιος ποὺ ἑορτάζουμε εἶχε πατρίδα, τὴν ὁποία τίμησε. Ποιά ἦταν ἡ πατρίδα τοῦ ἁγίου Παντελεήμονος; Ἡ Νικομήδεια. Τὸ ὄνομά της μᾶς φέρνει δάκρυα. Μαχηταὶ τῆς στρατιᾶς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἀξιώθηκαν νὰ φθάσουν ἐκεῖ καὶ νὰ προσκυνήσουν στὸ ναὸ τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος, ποὺ ὑπῆρχε κάποτε καὶ τώρα ἔχει μεταβληθῆ σὲ ἀχυρῶνα…
Ἡ Νικομήδεια εἶνε μία ἀπὸ τὶς ἀρχαιότερες πόλεις τοῦ ἑλληνισμοῦ, μὲ πολλὰ μνημεῖα. Γιὰ μικρὸ διάστημα, δέκα περίπου χρόνια, ὑπῆρξε καὶ ἕδρα τῆς ῾Ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας. Τότε ἔζησε ἐκεῖ ἕνας ἀπὸ τοὺς ἀγριωτέρους διώκτας τῆς Ἐκκλησίας, ὁ Διοκλητιανός (284-305 μ.Χ.)· ἐκεῖ ὑπεγράφη τὸ διάταγμα τοῦ τελευταίου καὶ σκληροτέρου διωγμοῦ κατὰ τῶν Χριστιανῶν.
Στὴ Νικομήδεια εἶχε ῥίζες βαθειὲς ὁ χριστιανισμός. Ἡ πόλις ἐκτὸς ἀπὸ τὸν ἅγιο Παντελεήμονα ἀνέδειξε καὶ πολλοὺς ἄλλους ἁγίους μάρτυρες. Τὸν 3ο (Γ΄) αἰῶνα τοὺς ἁγίους Κοδρᾶτο (ἑορτάζει 7 Μαΐου), Λουκιλιανὸ καὶ Παῦλα (3 Ἰουν.), Λουκιανό (15 Ὀκτ.), Θύρσο καὶ Λεύκιο (14 Δεκ.) καὶ Ἰουλιανή (21 Δεκ.). Τὸν 4ο (Δ΄) αἰῶνα τοὺς ἱερομάρτυρες Ἄνθιμο ἐπίσκοπο Νικομηδείας (3 Σεπτ.) καὶ Βασιλέα ἐπίσκοπο Ἀμασείας (26 Ἀπρ.), τοὺς ἀδελφοὺς μάρτυρες Εὐλάμπιο καὶ Εὐλαμπία (10 Ὀκτ.), τοὺς συζύγους μάρτυρες Ἀδριανὸ καὶ Ναταλία (26 Αὐγ.), τοὺς μάρτυρες Ἀγαθόνικο καὶ τοὺς σὺν αὐτῷ (22 Αὐγ.), καὶ τοὺς 366 μάρτυρες (31 Αὐγ.). Ἐκεῖ τὸ 337 ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος (21 Μαΐου) δέχθηκε τὸ ἅγιο βάπτισμα λίγο πρὶν τὴν κοίμησί του. Ἐκεῖ κοιμήθηκαν τὸ 408 ἡ μαθήτρια τοῦ ἱ. Χρυσοστόμου ὁσία Ὀλυμπιάς (25 Ἰουλ.), τὸν Η΄ (8ο) αἰῶνα ἐπὶ εἰκονομαχίας ὁ ὅσιος Ἀθανάσιος ὁ ἐν τῷ Παυλοπετρίῳ ὁ ὁμολογητὴς (22 Φεβρ.), καὶ τὸν Θ΄ (9ο) αἰῶνα ὁ ἅγιος Θεοφύλακτος (8 Μαρτ.).
Στὴ Νικομήδεια τὸν 3ο μὲ 4ο αἰῶνα ἔζησε καὶ μαρτύρησε καὶ ἡ ἁγία Δόμνα (28 Δεκ.), ποὺ τὸ ὄνομά της εἶνε διαδεδομένο στὴ Μακεδονία. Ἦταν ἱέρεια τῶν εἰδώλων, ἐγγράμματη. Μετανόησε καὶ ἔγινε Χριστιανὴ διαβάζοντας τὶς 14 ἐπιστολὲς τοῦ ἀποστόλου Παύλου· τὶς βρῆκε ἀνώτερες ἀπὸ τοὺς διαλόγους τοῦ Πλάτωνος καὶ τὴ ῥητορεία τοῦ Κικέρωνος.
Στὴ Νικομήδεια ἀκόμα ἐπὶ Διοκλητιανοῦ κάηκαν μέσα στὸ ναὸ τὴν ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων εἴκοσι χιλιάδες Χριστιανοί. Εἶνε οἱ δισμύριοι μάρτυρες (29 Δεκ.). Τοὺς πολιόρκησε στρατός, ἀπέκλεισε κάθε διέξοδο, καὶ παρὰ τὴν προθεσμία ποὺ τοὺς ἔταξαν οὔτε ἕνας δὲν λιποτάκτησε – φαντάζεστε νὰ ἔθεταν σ᾽ ἐμᾶς τέτοιο δίλημμα;… Ὅλοι κάηκαν ζωντανοί, ἔγιναν θυμίαμα, λιβάνι εὐωδιαστὸ ἐνώπιον τοῦ Κυρίου. Σὲ τέτοιο περιβάλλον λοιπὸν ἔζησε ὁ ἅγιος Παντελεήμων· αὐτὴ ἦταν ἡ πατρίδα του.
⃝ Ἂς δοῦμε τώρα τὸ ὄνομά του. Στὴν ἀρχὴ δὲν λεγόταν Παντελεήμων· λεγόταν Παντολέων, αὐτὸ ἦταν τὸ εἰδωλολατρικό του ὄνομα. Ὅταν βαπτίσθηκε Χριστιανὸς κ᾽ ἔκανε θαύματα καὶ θεραπεῖες εὐεργετώντας καὶ ἐχθρούς του ἀκόμα, οἱ συνάδελφοί του γιατροὶ τὸν φθόνησαν. Τὸν κατέδωσαν στὸν αὐτοκράτορα Μαξιμιανό. Αὐτὸς τὸν ἀνέκρινε, βεβαιώθηκε ὅτι εἶνε Χριστιανός, καὶ τὸν κατεδίκασε εἰς θάνατον. Λίγο λοιπὸν πρὶν νὰ τὸν ἀποκεφαλίσουν, ἀκούστηκε φωνὴ ἀπὸ τὸν οὐρανὸ νὰ τοῦ λέῃ· Ἀπὸ ᾽δῶ κ᾽ ἐμπρός, γιὰ τὴν ἀγάπη ποὺ ἔδειξες, δὲν θὰ ὀνομάζεσαι πλέον Παντολέων· θὰ ὀνομάζεσαι Παντελεήμων! Καὶ τὸ ὄνομα αὐτὸ ἀποδίδει τὴν πραγματικότητα. Παντελεήμων εἶνε λέξις ἑλληνικὴ καὶ σημαίνει «ἐκεῖνος ποὺ ἐλεεῖ τοὺς πάντας». Ὁ ἅγιος Παντελεήμων ἦταν ὄντως ἕνας μικρὸς ἥλιος ποὺ ἔστελνε τὸ φῶς του σὲ ὅλους. Ἄλλαξε ὄνομα· ὅπως ὁ Σαῦλος ἔγινε Παῦλος, ἔτσι ὁ Παντολέων ἔγινε Παντελεήμων.
Καὶ ὁ καθένας μας ἔχει πάρει κάποιο ὄνομα, ποὺ ἔχει σημασία. Φτάνει μόνο νὰ θυμᾶσαι τὸ ὄνομά σου καὶ ἀφυπνίζεσαι. Τὸ ὄνομα δὲν δίδεται τυχαίως. Δίδεται, ὄχι μόνο γιὰ νὰ διακρινώμεθα ὁ ἕνας ἀπὸ τὸν ἄλλον στὴν ταυτότητα. Ἔχει βαθύτερο νόημα· ὑπενθυμίζει ἕναν ἅγιο, ἕναν ἥρωα, ἕνα πρόγονο, ἕνα ἔνδοξο παρελθόν, ποὺ πρέπει νὰ εἶνε τὸ πρότυπο τῆς ζωῆς μας. Νὰ συμφωνῇ λοιπὸν μὲ τὸ ὄνομα ἡ ζωή μας, νὰ εἴμαστε «ὄνομα καὶ πρᾶγμα».
Στὸν βίο τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου ἀναφέρει ὁ Πλούταρχος, ὅτι μεταξὺ τῶν στρατιωτῶν του, ποὺ ὅλοι ἦταν γενναῖοι, εἶχε κ᾽ ἕνα στρατιώτη ποὺ τὸν ἔλεγαν κι αὐτὸν Ἀλέξανδρο. Ἀλλὰ τί διαφορά! ἐνῷ αὐτὸς ἦταν ἀτρόμητος, ὁ στρατιώτης του ἦταν φοβιτσιάρης. Τὸν εἶδε μιὰ φορὰ ποὺ ἔφευγε νὰ κρυφτῇ καὶ τοῦ λέει· Ἢ θ᾽ ἀλλάξῃς ὄνομα ἢ θ᾽ ἀλλάξῃς διαγωγή· δὲν θέλω νὰ φέρῃς τὸ ὄνομά μου καὶ νὰ τὸ ντροπιάζῃς… Ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς, ποὺ φέρουμε ὀνόματα ἡρώων τῆς πίστεως καὶ τῆς πατρίδος· νὰ τὰ τιμήσουμε, ὅπως ὁ ἅγιος Παντελεήμων.
⃝ Μετὰ τὴν πατρίδα καὶ τὸ ὄνομα ἂς δοῦμε τώρα καὶ τὸ ἐπάγγελμα τοῦ ἁγίου. Ἀκούγοντας ἅγιος, τὸ μυαλὸ πηγαίνει ἴσως σὲ κάποιον ποὺ φοράει τὰ ῥάσα. Ἀλλὰ ἡ ἁγιότης δὲν εἶνε μονοπώλιο τῶν ῥασοφόρων. Ἀντιθέτως· ἅγιοι ὑπάρχουν καὶ μέσ᾽ στὴν κοινωνία, κρυμμένα διαμάντια, ποὺ ἡ ζωή τους λάμπει. Κι ὁ ἅγιος Παντελεήμων ἦταν γιατρὸς στὴ Νικομήδεια. Ὑπῆρχαν καὶ ἄλλοι γιατροὶ εἰδωλολάτρες, ἀλλ᾽ αὐτὸς ὑπερτεροῦσε. Ἦταν ὁ κορυφαῖος. Στὸ ἰατρεῖο του σχηματιζόταν οὐρά. Χρησιμοποιοῦσε τὰ φάρμακα τῆς ἐπιστήμης, ἀλλὰ διέθετε καὶ ἕνα φάρμακο ποὺ λείπει σήμερα ἀπὸ τοὺς περισσοτέρους γιατρούς· εἶνε τὸ θαυματουργὸ φάρμακο ποὺ λέγεται πίστις. Γονάτιζε δίπλα στὸν ἄρρωστο, προσευχόταν, καὶ τὸν θεράπευε μὲ τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ.
Μὴ νομίσετε ὅτι αὐτὰ εἶνε παραμύθια. Καὶ σήμερα διάσημοι ἰατροὶ τοὺς βλέπεις νὰ γονατίζουν καὶ νὰ προσεύχωνται στὸ Θεό. Εἶνε νέοι Παντελεήμονες καὶ νέοι Ἀνάργυροι.
* * *
Κ᾽ ἐμεῖς, ἀγαπητοί μου, ἔχουμε καθένας τὴν ἰδιαιτέρα πατρίδα του, τὸ ὄνομά του καὶ τὸ ἐπάγγελμά του. Ἂς τὰ τιμήσουμε.
Ἂς τιμήσουμε τὴν πατρίδα μας· τὴν ἰδιαιτέρα μας πατρίδα μεταξὺ τῶν συμπατριωτῶν στὸ ἐσωτερικό, ἀλλὰ καὶ τὴ μεγάλη καὶ ἔνδοξο Ἑλλάδα μας στὸ ἐξωτερικό. Νὰ μὴν εἴμεθα ὄνειδος ἀλλὰ δόξα τῆς πατρίδος. Πόσο λυπᾶμαι, ὅταν ἀκούω ὅτι σὲ ξένες χῶρες οἱ Ἕλληνες συναντοῦν δυσπιστία καὶ ἀνυποληψία! Εἶνε ντροπὴ ὅτι στὸ γαλλικὸ λεξικὸ Λαροὺς τὸ ὄνομα Γκρὲκ (Ἕλληνας) ἀποδίδεται ὡς «κλέφτης». Οἱ πατέρες μας στὸ παρελθὸν (τὸ ᾽21, τὸ ᾽12, τὸ ᾽40), μὲ τοὺς ἀγῶνες καὶ τὰ κατορθώματά τους εἶχαν κάνει τὸ Ἑλληνικὸ ὄνομα τίμιο, σεβαστό, ἔνδοξο. Ἂς φιλοτιμηθοῦν καὶ οἱ νέες γενεὲς νὰ σβήσουν τὴν ἀνυποληψία καὶ ν᾽ ἀνακτήσουν τὴν ἀπολεσθεῖσα τιμή.
Ἂς τιμήσουμε ἀκόμα τὸ ὄνομά μας. Εἴμαστε Χριστιανοὶ καὶ στὴν ἱερὰ κολυμβήθρα πήραμε ὀνόματα ἁγίων. Νὰ μὴν ἀλλάζουμε τὰ ὀνόματά μας κατὰ τὶς ἀπαιτήσεις τῆς μόδας· νὰ ἀλλάξουμε τὴ διαγωγή μας, ὥστε ἡ ζωή μας διὰ μετανοίας νὰ εἶνε μίμησις τῶν ἁγίων μας.
Ἂς τιμήσουμε καὶ τὸ ἐπάγγελμά μας. Νὰ ἐργαζώμεθα ὄχι ἀσυνείδητα καὶ γιὰ ἐκμετάλλευσι τοῦ πλησίον. Τὸ ἐπάγγελμα δὲν εἶνε γιὰ κερδοσκοπία· εἶνε γιὰ νὰ προσφέρουμε διακονία καὶ ὑπηρεσία στοὺς γύρω μας καὶ νὰ ἐξασφαλίζουμε τὸν ἐπιούσιο ἄρτο μας.
Ὅπου κι ἂν βρισκώμαστε, εἴτε στὸ ἐσωτερικὸ εἴτε στὸ ἐξωτερικό, ἂς μιμηθοῦμε τὸν ἅγιο Παντελεήμονα, ὥστε παντοῦ καὶ πάντοτε νὰ τιμᾶται ἡ πατρίδα, νὰ δοξάζεται ὁ Χριστός, νὰ ὑμνῆται καὶ νὰ λατρεύεται ἡ ἁγία Τριάς, εἰς αἰῶνας αἰώνων· ἀμήν.
† ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 27-7-1977
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.