Τι θα κερδισουμε ακολουθωντας το Χριστο; Του απαντω· Την ευλογια του Θεου! – Κυριακη Α΄ Λουκα (Λουκ. 5,1-11)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΣΤ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2224
Κυριακὴ Α΄ Λουκᾶ (Λουκ. 5,1-11)
22 Σεπτεμβρίου 2019
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστινου
Τι θα κερδισουμε; Την ευλογια Του!
«Ἐπιστάτα, δι᾽ ὅλης τῆς νυκτὸς κοπιάσαντες οὐδὲν ἐλάβομεν· ἐπὶ δὲ τῷ ῥήματί σου χαλάσω τὸ δίκτυον» (Λουκ. 5,5)
Στοὺς Ἁγίους Τόπους, ἀγαπητοί μου, ὑπάρχει μία λίμνη, ποὺ λέγεται λίμνη Γεννησαρέτ (Λουκ. 5,1) ἤ, ὅπως τὴν ὀνομάζουν ἀλλοῦ τὰ ἱερὰ Εὐαγγέλια, θάλασσα τῆς Τιβεριάδος (βλ. Ἰω. 6,1· 21,1). Γύρω ἀπὸ τὴ λίμνη αὐτὴ τὴν ἐποχὴ τῆς καινῆς διαθήκης ἦταν χτισμένα διάφορα χωριά. Ὁ μεγαλύτερος ἀπὸ τοὺς οἰκισμοὺς ἐκείνους, ἡ πρωτεύουσα, ἦταν ἡ Καπερναούμ. Οἱ κάτοικοι τῆς περιοχῆς αὐτῆς ἀσχολοῦνταν βέβαια καὶ μὲ ἄλλες ἐργασίες, κυρίως ὅμως ζοῦσαν ἀπὸ τὸ ψάρεμα.
Ὁ Χριστὸς πολλὲς φορὲς ἦρθε στὰ μέρη αὐτὰ γιὰ νὰ διδάξῃ καὶ νὰ εὐλογήσῃ τοὺς ἐργατικοὺς αὐτοὺς ἀνθρώπους. Μία λοιπὸν ἀπὸ τὶς πρῶτες ἐπισκέψεις του ἀναφέρει τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο, ὅταν ἄρχισε νὰ διαλέγῃ ποιούς θὰ κάνῃ μαθητὰς καὶ ἀποστόλους του.
* * *
Σὲ μιὰ παραλία τῆς λίμνης εἶχε μαζευτῆ τότε χιλιάδες κόσμος. Καὶ μέσα ἀπὸ τὸ πλῆθος ἐκεῖνο τοῦ κόσμου ὁ καρδιογνώστης Κύριος πλησιάζει τέσσερις ψαρᾶδες, ποὺ ἀνὰ δύο ἦταν μεταξύ τους ἀδέρφια, καὶ αὐτοὺς τοὺς καλεῖ κοντά του γιὰ τὴ μεγάλη ἀποστολή. Οἱ τέσσερις αὐτοὶ εἶνε· ὁ Πέτρος καὶ ὁ Ἀνδρέας παιδιὰ τοῦ Ἰωνᾶ, ὁ Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἰωάννης παιδιὰ τοῦ Ζεβεδαίου.
Μεγάλη τιμὴ τοὺς ἔκανε ὁ Χριστός. Ἂν εἶνε τιμὴ νὰ ὑπηρετῇ κανεὶς κοντὰ στὸ βασιλιᾶ ὡς ὑπασπιστής του, πόσο πιὸ μεγάλη τιμὴ εἶνε νὰ ὑπηρετῇ κανεὶς κοντὰ στὸ Χριστό, νὰ εἶνε ἀπόστολος, κήρυκας τοῦ εὐαγγελίου; Μεγάλη ἡ τιμή· ἀλλὰ τὴν ἄξιζαν. Ἄξιζαν νὰ τιμηθοῦν μὲ τέτοιο μέγα ἀξίωμα αὐτοὶ οἱ ἁλιεῖς τῆς Γεννησαρὲτ – γιατί; Διότι ἦταν ψυχὲς στολισμένες μὲ πολλὲς ἀρετές. Προσέξτε.
Πρῶτα – πρῶτα ἀκοῦνε τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ μὲ δίψα. Ὅταν πῆγε ὁ Χριστὸς στὸ μέρος τους, αὐτοὶ ἐργάζονταν· εἶχαν βγάλει τὰ δίχτυα τους καὶ τὰ διώρθωναν. Ὅταν ὅμως ἄκουσαν ὅτι θὰ μιλήσῃ ὁ Χριστός, δὲν εἶπαν· Τώρα ἐμεῖς ἔχουμε δουλειά, δὲν εὐκαιροῦμε γιὰ ν᾽ ἀκοῦμε κηρύγματα… Δὲν σκέφτηκαν κάτι τέτοιο· ἄφησαν ἀμέσως τὴ δουλειά τους καὶ προσηλώθηκαν στὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ μὲ μεγάλη προσοχή. Τὸ παράδειγμά τους εἶνε διδασκαλία γιὰ ὅλους μας. Μᾶς διδάσκει, ὅτι καθῆκον ὅλων μας εἶνε νὰ ἀκοῦμε τὰ λόγια τοῦ Κυρίου. Πρέπει ἀσφαλῶς καὶ νὰ ἐργασθοῦμε· χωρὶς ἐργασία πῶς θὰ ζήσουμε; ἀλλὰ ὁ Θεὸς ὥρισε ἕξι ἡμέρες ὡς χρόνο ἐργασίας καὶ μία ἡμέρα γιὰ νὰ λατρεύουμε τὸ ὄνομά του καὶ νὰ ἀκοῦμε τὸ λόγο του.
Λόγος τοῦ Θεοῦ εἶνε τὸ Εὐαγγέλιο, τὰ τροπάρια ποὺ ψάλλουν οἱ ψάλτες, οἱ εὐχὲς τοῦ ἱερέως. Πρέπει νὰ τ᾽ ἀκοῦμε αὐτὰ μὲ προσοχή. Ὅταν χτυπᾷ ἡ καμπάνα νὰ λέμε στὸν ἑαυτό μας· Τώρα μὲ καλεῖ ὁ Θεός, πρέπει νὰ σηκωθῶ νὰ τρέξω στὴν ἐκκλησία… Ὄχι λοιπὸν στὸ χωράφι, ὄχι στὸ καφφενεῖο, ὄχι στοὺς δρόμους, ἀλλὰ στὴν ἐκκλησία· ἐκεῖ εἶνε ἡ θέσι σου, Χριστιανέ, τὴν Κυριακή. Ἐκεῖ, γιὰ νὰ τιμήσῃς τὸ Θεό, γιὰ νὰ τὸν εὐχαριστήσῃς γιὰ ὅλα τ᾽ ἀγαθά, γιὰ νὰ ζητήσῃς τὴ βοήθειά του, γιὰ ν᾽ ἀκούσῃς τὸ λόγο του. Αὐτὸ ἔκαναν οἱ τέσσερις ψαρᾶδες, αὐτὸ νὰ κάνῃς κ᾽ ἐσύ.
Αὐτοὶ ὅμως δὲν ἄκουγαν μόνο τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ ἔκαναν ὅ,τι τοὺς εἶπε ὁ Κύριος. Δὲν ἔμειναν μόνο στὰ λόγια, ἀλλὰ προχώρησαν καὶ στὰ ἔργα· ἦταν ὄχι «μόνον ἀκροαταὶ» ἀλλὰ καὶ «ποιηταὶ λόγου» (Ἰακ. 1,22). Καὶ ἐδῶ εἶνε τὸ σπουδαῖο. Τί τοὺς διέταξε ὁ Κύριος· «Προχωρῆστε» τώρα μὲ τὸν ἥλιο! «βαθειὰ στὴ λίμνη καὶ ῥίξτε τὰ δίχτυα νὰ ψαρέψετε» (Λουκ. 5,4). Αὐτὴ ἦταν ἡ διαταγὴ τοῦ Χριστοῦ. Παράξενη διαταγή. Αὐτοὶ εἶχαν κοπιάσει ὅλη τὴ νύχτα. Ἔρριξαν δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ τὰ δίχτυα, μὰ δὲν εἶχαν πιάσει οὔτε λέπι. Κι ἀφοῦ δὲν εἶχαν πιάσει τὴ νύχτα, πῶς θὰ πιάσουν τὴν ἡμέρα; Ἀλλ᾽ ἀφοῦ εἶνε διαταγὴ τοῦ Χριστοῦ, πρέπει νὰ τὴν ἐκτελέσουν. Ὁ στρατιώτης δὲν ἀντιλέγει στὸ στρατηγό, ὁ ναύτης ὑπακούει στὸν πλοίαρχο, ὁ μαθητὴς στὸ δάσκαλό του· καὶ οἱ ψαρᾶδες χωρὶς ἀντίρρησι ἐκτελοῦν τὴ διαταγὴ τοῦ Χριστοῦ. Καὶ ἔρχεται κατόπιν τὸ θαυμαστὸ ἀποτέλεσμα· «καὶ τοῦτο ποιήσαντες συνέκλεισαν πλῆθος ἰχθύων πολύ» (ἔ.ἀ. 5,6).
Ὅλοι ἀκοῦμε τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ πόσοι τὰ ἐκτελοῦμε; Πολλοὶ ὁμολογοῦν· Καλὰ τὰ λέει τὸ Εὐαγγέλιο, ἀλλὰ ποιός τὰ κάνει;… Ὅσοι ὅμως θέλουμε ὄχι μόνο νὰ λεγώμαστε Χριστιανοὶ ἀλλὰ καὶ νὰ εἴμαστε στὴν πρᾶξι, μὴ μένουμε στὰ λόγια· νὰ προχωροῦμε καὶ στὰ ἔργα. Ὄχι μόνο νὰ πηγαίνουμε στὸ ναὸ γιὰ ἕνα τυπικὸ ἐκκλησιασμό, ὄχι μόνο νὰ ἀκοῦμε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ νὰ κάνουμε ἔργο στὴν καθημερινὴ ζωή μας αὐτὰ ποὺ ὁρίζει ὁ νόμος τοῦ Κυρίου.
Ἂν αὐτὸς ποὺ μᾶς προστάζει ἦταν ἕνας τύραννος, δὲν θά ᾽πρεπε βέβαια νὰ τὸν ἀκούσουμε, γιατὶ οἱ τύραννοι θέλουν ὄχι τὸ καλὸ ἀλλὰ τὸ κακὸ τῶν ἀνθρώπων. Ὁ Θεὸς ὅμως δὲν εἶνε τύραννος, εἶνε ὁ Πατέρας καὶ ὁ Σωτήρας μας. Θέλει τὸ καλό μας καὶ μόνο τὸ καλό μας· κάθε λόγος του καὶ κάθε προσταγή του εἶνε γιὰ τὴ σωτηρία μας, γιὰ τὴ δόξα κοντά του.
Μακάριοι λοιπὸν ὅσοι ὄχι μόνο ἀκοῦνε ἀλλὰ καὶ ἐφαρμόζουν τὶς ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ· εἶνε μακάριοι ὅπως μακάριοι ἦταν οἱ ταπεινοὶ ψαρᾶδες τῆς λίμνης, ποὺ καὶ ἄκουσαν καὶ ἐξετέλεσαν τὴν ἐντολή του.
Ἀλλὰ ἐγώ, ἀδελφοί μου, μακαρίζω τὰ τέσσερα αὐτὰ ἀδέρφια ὄχι τόσο γιατὶ μὲ τὴν ἔμπρακτη ὑπακοή τους πέτυχαν μία τόσο πλούσια ἁλιεία, ἀλλὰ γιὰ ἕναν ἄλλο κυρίως λόγο. Διότι αὐτοὶ ὄχι μόνο ἄκουσαν τὸ λόγο τοῦ Κυρίου καὶ τὸν ἐξετέλεσαν, ἀλλὰ καὶ θυσίασαν ὅ,τι εἶχαν γιὰ τὸ Χριστὸ καὶ τὸν ἀκολούθησαν ἰσοβίως. «Ἀφέντες ἅπαντα ἠκολούθησαν αὐτῷ» (ἔ.ἀ. 5,11). Τ᾽ ἄφησαν ὅλα, καὶ γονεῖς καὶ συγγενεῖς καὶ πλοιάρια, καὶ ἀκολούθησαν στὸ ἑξῆς τὸ Χριστὸ παντοῦ, σὲ ὅλη τὴ ζωή τους. Αὐτὸ εἶνε τὸ ὑψηλότερο δίδαγμα ποὺ μᾶς ἀφήνουν.
Ἐμᾶς μᾶς συγκινεῖ καθόλου ἡ ἀπόφασί τους; αὐτὸ ποὺ ἔκαναν ἔκεῖνοι ἔχει καμμιὰ ἀπήχησι στὴ δική μας ζωή; Ἐκεῖνοι τ᾽ ἄφησαν ὅλα· ἐμεῖς; Ἐμεῖς δυστυχῶς ὄχι μόνο ὅσο διαρκεῖ ἡ ζωή μας δὲν ἀποφασίζουμε νὰ θυσιάσουμε κάτι γιὰ τὴν πίστι μας, ἀλλὰ κι ὅταν ἀκόμη φτάνει ἡ στιγμὴ νὰ φύγουμε ἀπ᾽ αὐτὸ τὸν κόσμο, ὅταν ἔρχεται ἡ ὥρα τοῦ θανάτου, οὔτε τότε ἀφήνουμε κάτι γιὰ τὸν Κύριο. Καμμιά θυσία! Βλέπεις «χριστιανοὺς» ποὺ ὅσο ζοῦν δαπανοῦν ἀλόγιστα γιὰ ἕνα κέφι τους· ξοδεύουν γιὰ τσιγάρο, γιὰ πιοτό, γιὰ γλέντι, γιὰ θέαμα, γιὰ τυχερὰ παιχνίδια, γιὰ διεκδικήσεις σὲ δικαστήρια… Ὅλα γιὰ τὸ ἐγώ, κατὰ τὶς ὑποδείξεις τοῦ διαβόλου. Δὲν δίνουν ὅμως τίποτα π.χ. γιὰ νὰ γίνῃ ἕνα σχολεῖο, μιὰ ἐκκλησία, ἕνα φιλανθρωπικὸ ἵδρυμα. Δὲν δίνουν ὅσο ζοῦν, δὲν δίνουν οὔτε ὅταν πρόκειται νὰ πεθάνουν. Στὴ διαθήκη τους ὅλους τοὺς θυμοῦνται· τὴ γυναῖκα, τὰ παιδιά, τὶς ἀνιψιές τους, ὣς καὶ τὰ σκυλιά τους. Πέθανε στὴν Ἀθήνα μιὰ γυναίκα καὶ ἄφησε τὴν περιουσία της – σὲ ποιόν· σὲ ἕνα σκυλί! Πέθανε καὶ ἕνας μασόνος στὸ Ἀγρίνιο καὶ ἄφησε τὴν περιουσία του γιὰ νὰ χτίσουν οἱ τέκτονες ἕνα δαιμονικὸ κάστρο. Ὅλους τοὺς θυμοῦνται, μόνο τὸ Χριστὸ δὲν θυμοῦνται. Ἀφήνουν στοὺς συγγενεῖς, ἐν τάξει· ἂς ἀφήσουν κάτι καὶ στὴν Ἐκκλησία, γιὰ νὰ γίνῃ τὸ σπίτι τοῦ Θεοῦ, καὶ νὰ μνημονεύωνται κι αὐτοὶ γιὰ τὸ καλὸ ποὺ θὰ κάνουν.
Πολὺ διδακτικὴ ὅλη ἡ στάσι τῶν τεσσάρων αὐτῶν ψαράδων. Μᾶς λέει, νὰ τρέχουμε κ᾽ ἐμεῖς μὲ προθυμία ὅπου ἀκούγεται καθαρὸς ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· δεύτερον νὰ ἐκτελοῦμε τὰ ἀθάνατα διδάγματα τῆς πίστεώς μας, ποὺ εἶνε ἡ πιὸ ὄμορφη θρησκεία τοῦ κόσμου, ἡ μόνη ἀληθινή· καὶ τρίτον ὅτι γιὰ τὴν πίστι μας πρέπει νὰ εἴμαστε ἕτοιμοι καὶ γιὰ θυσίες.
* * *
Κάποιος σήμερα, ἀδελφοί μου, μπορεῖ νὰ ρωτήσῃ· Καὶ τί θὰ κερδίσω ἀκολουθώντας τὸ Χριστό; Τοῦ ἀπαντῶ· Τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ! Μικρὸ εἶν᾽ αὐτό; Τί ἄλλο θέλεις;
Οἱ τέσσερις ψαρᾶδες ψάρευαν ὅλη νύχτα χωρὶς τὸ Χριστό, καὶ δὲν ἔπιασαν λέπι· ψαρεύουν κατόπιν μὲ τὴν εὐλογία του, καὶ γεμίζουν ἀπὸ ψάρια. Κ᾽ ἐμεῖς συχνὰ κοπιάζουμε δίχως ἀποτέλεσμα· σπέρνουμε καὶ δὲν θερίζουμε, ξοδεύουμε καὶ δὲν σοδειάζουμε, ὅλα πᾶνε χαμένα. Γιατί; Δὲν ἔχουμε εὐλογία Θεοῦ. Καὶ πῶς θέλουμε νὰ τὴν ἔχουμε; ἐκκλησία δὲν πατοῦμε, ἕνα σταυρὸ δὲν κάνουμε, ὄρεξι γιὰ θεῖα πράγματα δὲν ἔχουμε, βλαστημοῦμε τὰ θεῖα…
Ἂς ἀποφασίσουμε νὰ πλησιάσουμε τὸ Χριστὸ καὶ τὴν Ἐκκλησία. Ὁ Χριστὸς νὰ εἶνε ὁ διδάσκαλός μας, ὁ ὁδηγός μας, ὁ βασιλιᾶς τῆς καρδιᾶς μας. Καὶ τότε θὰ μᾶς εὐλογῇ. Θὰ μᾶς δίνῃ ἐδῶ πλούσια τὰ ἐλέη του, τὴν εἰρήνη του καὶ τὴν ἀγάπη του. Ἕως ὅτου μᾶς δώσῃ στὸ τέλος καὶ τὸ μεγαλύτερο δῶρο του· τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, τῆς ὁποίας εἴθε νὰ γίνουμε μέτοχοι καὶ κληρονόμοι· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
(δευτερολογία)
Καὶ τώρα ὀλίγαι λέξεις…… Γνωρίζω πόσον ἐστενοχωρήθη τὸ χωριὸ αὐτὸ μὲ τὸ ζήτημα τοῦ παπᾶ. Δὲν θέλω νὰ κατηγορήσω κανενός. Ὁ το…ης αὐτὸς ἱερεὺς καὶ δὲν …ρε καὶ νὰ εἴπωμεν τι. Ἀλλὰ ἔχει δόξαν ὁ Θεός. Ἡ τρικυμία πέρασε καὶ τώρα ἔχομεν γαλήνην. Διὰ πρεσβειῶν τῆς Θεομήτορος ἔχετε ἱερέα. Δὲν τὸν ἐπαινῶ. Ἂς ἀφήσωμεν νὰ τὸν ἐπαινέσουν τὰ ἔργα του. Τὰ ἔργα. Καὶ πρέπει νὰ ἐργασθῇ…… Ὄχι ατολη διὰ τὴν τσέπη· ἡ τσέπη πρέπει νὰ εἶνε τὸ τελευταῖον ποὺ πρέπει νὰ σκέπτεται κανείς(;) Θὰ ἐργασθῶμεν διὰ τὴν Ἐκκλησίαν. Θὰ εἶνε εὐτυχὴς ἐὰν ἐπὶ τῶν ἡμερῶν [του] κτισθῇ ὁ ναός…… Θὰ ἐργασθῇ διὰ τὶς ψυχὲς τῶν Χριστιανῶν. Εἶμαι βέβαιος ὅτι ὁ παπα Μῆτσος(;) θὰ βάλῃ ὅλες τὶς δυνάμεις [του.] …… Καὶ μὲ τὴν ἐλπίδα τόσον ἡ Ἱ. Μητρόπολις ὅσον καὶ τὸ Χωριὸ τοῦ εὔχεται τὸ καλῶς ἦλθε!
Γαλατᾶ. Στὰ Δίπτυχα ὑπάρχει χωριὸ Γαλατᾶς – Μεσολογγίου μὲ ναὸ ἐπ᾽ ὀνόματι τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου Γαλατᾶ – Μεσολογγίου τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας καὶ πιθανῶς τὴν 25-9-1938. Ἀνάγνωσις, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα, στοιχειοθεσία καὶ μικρὴ ἀναπλήρωσις 14-8-2019.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.