ΑΝΟΧΗ – Να ανεχομεθα ο ενας τον αλλο· αυτο συνιστα ο αποστολος, αν θελουμε να υπαρχη ειρηνη στο σπιτι, στην κοινωνια, στην ανθρωποτητα. Να ανεχομεθα οπως μας ανεχεται ο Θεος. Οταν ομως θιγωνται τα ιερα & τα οσια, οταν βλασφημουνται τα θεια, οταν θιγεται η Ορθοδοξη πιστι μας απο μια αιρεσι, τοτε ολοι, σαν μια ψυχη, να γινουμε φραγμος & να πουμε αλτ! Εδῶ δεν ειναι πλεον ωρα για ανοχη·
Επιστολή Αποστόλου Παύλου – Προς Εφεσίους, Δ'(4) 1-7
- «Παρακαλῶ οὖν ὑμᾶς ἐγὼ ὁ δέσμιος ἐν Κυρίῳ ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθητε, μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πρᾳότητος, μετὰ μακροθυμίας, ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ, σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ Πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης. ἓν σῶμα καὶ ἓν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ ἐλπίδι τῆς κλήσεως ὑμῶν· εἷς Κύριος, μία πίστις, ἓν βάπτισμα· εἷς Θεὸς καὶ πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων, καὶ διὰ πάντων, καὶ ἐν πᾶσιν ἡμῖν. ῾Ενὶ δὲ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ».
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΒ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1912
Κυριακὴ ΚΕ΄ (Η΄) Λουκᾶ (Ἐφ. 4,1-7)
8 Δεκεμβρίου
Ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
ΑΝΟΧΗ
«…Ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ» (Ἐφ. 4,2)
Ὅλοι γνωρίζουμε, ἀγαπητοί μου, τί ὀλέθριο κακὸ εἶνε ἡ διαίρεσις. Ἡ διαίρεσις, ὅπου ὑπάρχει, εἶνε φωτιὰ τοῦ διαβόλου ποὺ καίει, δυναμίτης ποὺ τινάζει στὸν ἀέρα κάθε ὡραῖο δημιούργημα. Ἐμεῖς μάλιστα οἱ Ἕλληνες, κατ᾿ ἐξοχήν, ἔχουμε πικρὰ πεῖρα τῆς διαιρέσεως· γιατὶ εἶνε μιὰ κατάρα στοὺς Ἕλληνες ἡ διαίρεσις. Ἂν εἴχαμε ὁμόνοια, θὰ ἤμασταν τὸ εὐτυχέστερο ἔθνος τοῦ κόσμου.
Καὶ ὅμως ἡ διαίρεσις ὑπάρχει παντοῦ. Σπάνιο πρᾶγμα νὰ βρῇς σπίτι μονοιασμένο. Διαίρεσι στὰ σπίτια, διαίρεσι στὰ σχολεῖα, διαίρεσι στοὺς πολιτικούς, διαίρεσι ἀκόμα καὶ στὴν Ἐκκλησία, ὅπου ἔπρεπε νὰ ὑπάρχῃ ὁμόνοια.
Ὅλα μᾶς φωνάζουν, Ἑνωθῆτε! ἡ ἱστορία τοῦ ἔθνους μας, φωνὴ τοῦ Εὐαγγελίου, οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὁ ἅγιος Κλήμης λ.χ., μαθητὴς τῶν ἀποστόλων, ἀπὸ τοὺς πρώτους ἐπισκόπους τῆς Ῥώμης (ποὺ ἑορτάζει αὐτὴ τὴν ἐποχή, 24 Νοεμβρίου). Ὁ ἅγιος Κλήμης ἔγραψε στοὺς Κορινθίους, ποὺ τρώγονταν μεταξύ τους τὰ πρῶτα χρόνια τοῦ Χριστιανισμοῦ, μιὰ σπουδαία ἐπιστολή. Ἑνωθῆτε! φωνάζει ὁ ἅγιος Κλήμης. Ἑνωθῆτε! φωνάζει ἡ θεία Λειτουργία· «Ὑπὲρ …τῆς τῶν πάντων ἑνώσεως τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», καὶ «Τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως… αἰτησάμενοι…», λέει. Ἑνωθῆτε! φωνάζουν οἱ νεκροὶ ἀπὸ τοὺς τάφους. Ἑνωθῆτε! φωνάζει σήμερα καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
Μὰ εἶνε εὔκολο πρᾶγμα ἡ ἐνότης; Ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ἄριστος ψυχολόγος τῆς ἀνθρωπίνης καρδίας καὶ ἰατρὸς τῶν ψυχικῶν νοσημάτων, στὴ σημερινὴ περικοπὴ τοῦ ἀποστόλου, ἂν προσέξατε, ὑποδεικνύει φάρμακα ἀποτελεσματικὰ πού, ἐὰν τὰ πάρουμε σύμφωνα μὲ τὴ συνταγὴ ποὺ δίνει, τότε ἡ διαίρεσις ἐλαττώνεται καὶ ἐξαλείφεται· ἐπικρατεῖ ἀγάπη καὶ εἰρήνη. Ποιά εἶνε τὰ φάρμακά του ἐναντίον τῆς διαιρέσεως; Φάρμακο εἶνε ἡ ταπείνωσις. «Μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πραότητος», λέει. Φάρμακο εἶνε ἡ βαθειὰ πίστις στὸ Χριστό. «Εἷς Κύριος, μία πίστις, ἕν βάπτισμα», λέει (Ἐφ. 4,2,5). Φάρμακο εἶνε ἀκόμα μία λέξις· ἡ ἀνοχή. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος συνιστᾷ· «ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ» (ἔ.ἀ. 4,2). Ἐπάνω στὸ τελευταῖο αὐτό, ὅτι πρέπει νὰ ἀνέχεται ὁ ἕνας τὸν ἄλλο «ἐν ἀγάπῃ», θὰ μοῦ ἐπιτρέψετε νὰ ἐνδιατρίψω γιὰ λίγα λεπτά.
Νὰ ἀνέχεται ὁ ἕνας τὸν ἄλλο. Καὶ εἶνε σωστὸ αὐτὸ ποὺ συνιστᾷ ὁ ἀπόστολος, ἂν θέλουμε νὰ ὑπάρχῃ εἰρήνη στὸ σπίτι, εἰρήνη στὴν κοινωνία, εἰρήνη στὴν ἀνθρωπότητα.
Τί εἶνε λοιπὸν αὐτὴ ἡ ἀνοχή;
* * *
Ἡ ἀνοχή, ἀγαπητοί μου, δὲν εἶνε ἀδυναμία, ὅπως θὰ νόμιζε κανείς· ἡ ἀνοχὴ εἶνε δύναμι τῆς ψυχῆς καὶ ἡρωισμός, ποὺ σὲ κάνει νὰ ὑπομένῃς καὶ νὰ ὑποφέρῃς τὶς ἰδιοτροπίες καὶ τὰ ἐλαττώματα τῶν γύρω σου.
Ἐὰν δὲν θέλῃς νὰ ζῇς στὴν κοινωνία, ἀνέβα στὸ βουνό, πήγαινε στὸ Ἅγιο Ὄρος, τρύπωσε σὲ μιὰ σπηλιά, νὰ μὴ σὲ ἐνοχλοῦν οἱ ἄνθρωποι. Ἀλλ᾽ ἀφοῦ ζῇς μέσα σὲ μιὰ κοινωνία, καὶ ἡ κοινωνία ἀποτελεῖται ἀπὸ ἄτομα ἀτελῆ – ἀτελέστατα, μὲ ποικιλία ἰδιοσυγκρασιῶν καὶ ἐλαττωμάτων, πρέπει ν᾽ ἀποκτήσῃς τὴν ἀνοχή. Νὰ ἀνέχεσαι τὸ διπλανό σου, τὶς ἰδιομορφίες καὶ τὶς ἰδιοτροπίες τοῦ ἄλλου.
Νὰ σκέπτεσαι, ὅτι κ᾽ ἐσὺ δὲν εἶσαι τέλειος. Καὶ ὅπως ἔχεις τὴν ἀξίωσι οἱ ἄλλοι νὰ ἀνέχωνται τὶς ἀτέλειές σου, ἔτσι κ᾽ ἐσὺ πρέπει νὰ ἔχῃς τὴν ὑπομονὴ καὶ τὸν ἡρωισμὸ νὰ ἀνέχεσαι τὰ ἐλαττώματα τὰ δικά τους.
Συμβαίνει σήμερα αὐτό; ἀνέχεται ὁ ἕνας τὸν ἄλλο; Κάθε ἄλλο. Ὁ σύζυγος ἐπιστρέφει τὸ μεσημέρι στὸ σπίτι καὶ ἔχει τὴν ἀξίωσι νὰ τὰ βρῇ ὅλα ἐν τάξει. Καὶ ἂν ἡ δυστυχισμένη γυναίκα δὲν τά ᾿χῃ ἐν τάξει, δὲν τὴν σκέπτεται καθόλου· γίνεται θηρίο, ἀναστατώνει τὸ σπίτι· δὲν μπορεῖ νὰ ἀνεχθῇ μία ἀδυναμία τῆς γυναίκας του· ἀλλοίμονο στὸ σπίτι αὐτό. Ἀλλοίμονο ἐπίσης ἐὰν ὁ πατέρας δὲν ἔχῃ τὴ δύναμι ν᾽ ἀντιμετωπίσῃ μὲ ἀνοχὴ μερικὲς ἰδιοτροπίες τοῦ παιδιοῦ του· θὰ δημιουργηθῇ χάσμα μεταξύ τους. Ἀλλοίμονο ἂν ὁ δάσκαλος δὲν ἔχῃ ἀνοχὴ στὸν ἀδύνατο μαθητή· ἡ ἐκπαίδευσι σταματᾷ. Καὶ ἀλλοίμονο ἐὰν ὁ προϊστάμενος μιᾶς ὑπηρεσίας δὲν ἔχῃ κι αὐτὸς τὴ δύναμι νὰ ὑποφέρῃ ὡρισμένα ἐλαττώματα τῶν ὑφισταμένων του· πῶς θὰ γίνῃ συνεργασία;
Συμβαίνει κάτι πολὺ παράξενο. Ἂν πρόκειται γιὰ τὸν ἑαυτό μας, γιὰ δικά μας ἐλαττώματα μικρὰ ἢ μεγάλα, τότε εἴμαστε συνήγοροι, οἱ καλύτεροι δικηγόροι· ἂν πρόκειται γιὰ ἐλαττώματα τῶν ἄλλων, γινόμαστε εἰσαγγελεῖς, ἀνεβαίνουμε σὲ ἕδρα καὶ ἀπευθύνουμε δριμὺ κατηγορῶ, ζητοῦμε τὴν καταδίκη τους.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς φωνάζει· «Ἀνέχεσθε ὁ ἕνας τὸν ἄλλο!»· οἱ ἄντρες τὶς γυναῖκες σας, οἱ γυναῖκες τοὺς ἄντρες σας, οἱ προϊστάμενοι τοὺς ὑφισταμένους σας. Ἀνέχεσθε, ἂν θέλετε νὰ μὴ γίνῃ ὁ κόσμος σκορποχώρι.
Καὶ ἀκόμα μία σκέψι. Ὑπάρχει κάποιος ποὺ δὲν τὸν σκεπτόμαστε. Παραπάνω ἀπὸ τὴ μάνα, ἀπὸ τὸν πατέρα, ἀπὸ τὸ δάσκαλο, ἀπὸ τὸν προϊστάμενο, ἀπὸ τὸν κυβερνήτη, εἶνε ὁ Θεός. Γεννᾶται τὸ ἐρώτημα· ἐμεῖς ὅλοι, ποὺ γκρινιάζουμε, ποὺ φωνάζουμε, ποὺ εἴμαστε ἕτοιμοι ν᾽ ἀναστατώσουμε τὸ σπίτι καὶ τὸ πᾶν γιατὶ βλέπουμε ἐλαττώματα καὶ κακίες στὸ περιβάλλον μας, ἐμεῖς εἴμαστε ἐν τάξει ἀπέναντι στὸ Θεό; ἐκτελοῦμε τὶς ἐντολές του; ὁ Θεὸς εἶνε εὐχαριστημένος μ᾽ ἐμᾶς;
Κι ἂν ἀφήσουμε ὅλα τ᾽ ἄλλα, ὅλο τὸ κομπολόϊ τῆς κακίας μας, καὶ πάρουμε μόνο μία χάντρα, μία ἁμαρτία ποὺ τὴν ἔχουμε δυστυχῶς στὴν πατρίδα μας, φτάνει αὐτὴ γιὰ νὰ μᾶς κάνῃ ἀναπολόγητους ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Ποιά εἶνε αὐτὴ ἡ μαύρη χάντρα; Ἡ βλασφημία. Κακία νὰ τὴν ποῦμε, ἐλάττωμα νὰ τὴν ποῦμε; δὲ βρίσκει λέξι κανείς. Δὲν περνάει λεπτὸ οὔτε μέρα οὔτε νύχτα ποὺ δὲν ἀκούγεται βλασφημία. Ἔχουμε μολύνει καὶ τὰ τηλέφωνα. Μοῦ εἶπε κάποια τηλεφωνήτρια· Ἐγώ, πάτερ, θὰ παραιτηθῶ, δὲν μπορῶ νὰ ὑποφέρω· μόλις συνδέονται κι ἀρχίζει ἡ συνομιλία, ἡ πρώτη κουβέντα τους εἶνε βλαστήμια… Κατέχουμε τὸ ρεκὸρ στὶς βλαστήμιες τῶν θείων. Καὶ αὐτὸς τὸν ὁποῖο βλαστημᾶνε δὲν εἶνε κανένας ἀστυνόμος ἢ δικαστὴς ἢ εἰσαγγελέας ἢ ἐπίγειος βασιλιᾶς· εἶνε ὁ Βασιλεὺς τῶν ὅλων· «…ὡς τὸν Βασιλέα τῶν ὅλων…» (θ. Λειτ.), ὁ παντοδύναμος Θεός, «ὁ ἐπιβλέπων ἐπὶ τὴν γῆν καὶ ποιῶν αὐτὴν τρέμειν, ὁ ἁπτόμενος τῶν ὀρέων καὶ καπνίζονται» (Ψαλμ. 103,32). Μιὰ ματιά του, ἕνας λόγος του, μιὰ προσταγή του, καὶ γίναμε ὅλοι σκόνη καὶ κάρβουνο. Λίγα δευτερόλεπτα νὰ κουνήσῃ τὴ γῆ, δὲν θὰ μείνῃ τίποτα, ἀφοῦ βλαστημοῦμε τὸν ἀφέντη μας τὸ Χριστό. Κι ὅμως τί κάνει; Μᾶς ἀνέχεται. Δὲν μᾶς κατέστρεψε ἀκόμα ὁ Θεός. Ὤ τῆς μακροθυμίας τῆς ἀγάπης του! Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου. Δόξα τῷ ἀνεχομένῳ ἡμᾶς Θεῷ.
Θὰ μοῦ πῆτε ὅμως· –Καλά, νὰ ἀνεχώμεθα· ἀλλὰ πάντοτε;… Πᾶμε τώρα σ᾿ ἕνα μεγάλο ζήτημα. Διότι ὄντως ἡ ἀνοχή, ποὺ συνιστᾷ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, δὲν εἶνε ἀπεριόριστη, ἔχει τὰ ὅριά της. Ὑπάρχουν ὅρια, ποὺ ἅμα τὰ ξεπεράσῃς πέφτεις σὲ ἄλλο πάλι κακό. Γιατὶ ἡ κακία καὶ ἡ ἀρετὴ γειτονεύουν, ὅπως λένε οἱ ἀρχαῖοι φιλόσοφοι. Ἅμα περάσῃς τὰ ὅρια τῆς ἀνοχῆς, πᾶμε σὲ μιὰ ἄλλη κακία ποὺ λέγεται ἀδιαφορία. «Ὤχ, ἀδερφέ, ἄσ᾿ τον τὸν ἄλλον νὰ κάνῃ ὅ,τι θέλει». Ἄ, ὄχι ἔτσι· διαφωνοῦμε.
Στὰ παλιὰ τὰ χρόνια, οἱ ἀγράμματες μανάδες καὶ γιαγιάδες, ποὺ ἔγραψαν τὸ Εἰκοσιένα, ἅμα ἄκουγαν τὸ παιδὶ νὰ λέῃ αἰσχρὰ ἢ νὰ βλαστημάῃ, τοῦ ᾿βαζαν πιπέρι στὸ στόμα. Στὰ σχολεῖα οἱ δασκάλοι εἶχαν ὄχι μία ἀλλὰ τρεῖς φορὲς ὑπομονή· ὅταν ὅμως ὁ μαθητὴς ἔκανε μία ἀταξία ἤθους, τότε τιμωροῦσαν αὐστηρά.
Ἔτσι καὶ στὴν ἐκκλησιαστικὴ ζωή. Εἶσαι παπᾶς ἢ ἐπίσκοπος; δὲν μπορεῖ νὰ λὲς καλημέρα καὶ στὸν ἄγγελο καὶ στὸν διάβολο, καλημέρα στὸ μοιχὸ καὶ διαζευγμένο, στὸν αἱρετικὸ καὶ τὸ μασόνο, διότι ἔτσι ἡ Ἐκκλησία διαιρεῖται. Θὰ ἀνέχεσαι τὸ ἀπολωλὸς πρόβατο, ἀλλ᾽ ὅταν εἰσβάλουν αἱρετικοὶ θὰ σταθῇς ἀνυποχώρητος. Ὅταν στὸ κοπάδι παρουσιαστῇ λύκος, ὁ τσοπᾶνος δὲν πάει νὰ τὸν χαϊδέψῃ, ἀλλὰ παίρνει σφεντόνα καὶ πέτρες νὰ τὸν κυνηγήσῃ.
Ὅταν λοιπὸν λέμε ἀνοχή, ἐννοοῦμε μέχρι ἑνὸς σημείου.
* * *
Ἀγαπητοί μου, τελείωσα. «Ἀνέχεσθε ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ». Ὅποιοι ζοῦμε στὸν κόσμο, πρέπει νὰ μάθουμε νὰ ἀνέχεται ὁ ἕνας τὸν ἄλλο. Γιατὶ κ᾽ ἐμᾶς μᾶς ἀνέχεται ὁ Θεός. Ἀνέχεσθε λοιπόν. Ἀλλὰ μέχρι ἑνὸς σημείου. Ἡ ἀνοχὴ σταματᾷ ὅταν θίγωνται τιμαλφῆ, ἱερὰ καὶ ὅσια· ὅταν π.χ. προσβάλλωνται τὰ θεῖα ἀπὸ μιὰ βλασφημία, ἢ ἡ τιμὴ καὶ ἁγνότης ἀπὸ μιὰ ἀταξία ἤθους, ἢ ἡ ὀρθόδοξος πίστις ἀπὸ μία αἵρεσι. Τότε πρέπει ὅλοι ν᾽ ἀντιδροῦμε. Μὴν πῇς «Ἐγὼ θὰ σώσω τὸ ῾Ρωμαίικο;». Ὄχι, ἀγαπητέ μου. Τότε ὅλοι, σὰν μιὰ ψυχή, νὰ γίνουμε φραγμὸς καὶ νὰ ποῦμε ἄλτ! Ἐδῶ δὲν εἶνε πλέον ὥρα γιὰ ἀνοχή· ἐδῶ εἶνε πόλεμος, ῥομφαία, ἀγώνας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Νικολάου Πευκακίων – Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 24-11-1963 τὸ πρωί.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς περικοπὲς στὸ cd 89β΄Α τῆς σειρᾶς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.