Αυγουστίνος Καντιώτης



Για να μη ξεχναμε τους συγχρονους πραγματικα αγιους: π. Ευσεβιος Ματθοπουλος 1929-2019, 90 χρονια απο της κοιμησεως του. Ο Μητροπολιτης Φλωρινης Αυγουστινος Καντιωτης, ως μελος της Δ.Ι.Σ. του 1989, επι τη συμπληρώση 60 ετων απο της κοιμησεως του, προτεινει στην Ιερα Συνοδο την ανακηρυξι, ή ακριβεστερα, κατα την ορθοδοξον ορολογιαν, αναγνωρισι ως αγιου του π. Ευσεβιου Ματθοπουλου (1ο αποσπασμα της εισηγησεως του Μητροπολιτου)

date Δεκ 30th, 2019 | filed Filed under: ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

Ο Μητροπολιτης Φλωρινης Αυγουστινος Καντιωτης

ως μελος της Δ.Ι.Σ. της συνοδικης περιόδου 1988-1989 προτεινει στην Ι. Συνοδο την ανακηρυξι, ή ακριβεστερα την αναγνωρισι του π. Ευσεβιου Ματθοπουλου ως αγιου

(1ο αποσπασμα της εισηγησεως του Μητροπολιτου)

.2020«…H βιογραφία (τοῦ π. Ευσεβίου Ματθοπολου, όπως αὺτη ἐκτίθεται ὑπὸ δύο κορυφαίων αὐτοῦ μαθητῶν, τοῦ ἀειμνήστου π. Σεραφεὶμ Παπακώστα, ἐπὶ 25ετίαν χρηματίσαντος ἱεροκήρυκος τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Ἀθηνῶν, ἐν τῷ βιβλίῳ του «Εὐσέβιος Ματθόπουλος», ὡς καὶ τοῦ ἀειμνήσου Παναγιώτου Τρεμπέλα, καθηγητοῦ τῆς θεολογικῆς Σχολῆς Ἀθηνῶν, παρακολουθήσαντος τὸν π. Εὐσέβιον ἐκ παιδικῆς αὐτοῦ ἡλικίας καὶ σκιαγραφήσαντος αὐτὸν ἐν περισπουδάστῳ ἄρθρω κατεχωρισμένω εἰς τὴν Θρησκευτικὴν καὶ Ἠθικὴν Ἐγκυκλοπαιδείαν (τόμος 8ος σελ. 843-7).

Κατὰ τοὺς βιογράφους ὁ π. Εὐσέβιος ἐγεννήθη καὶ ἀνετράφη ἐντὸς εὐσεβοῦς οἰκογενειακοῦ περιβάλλοντος, ἀνεψιὸς τυγχάνων τοῦ ἀοιδίμου Ἱεροθέου Μητροπούλου τοῦ μετὰ ταῦτα Μητροπολίτου Πατρῶν. Ὑπὸ τοῦ εὐσεβοὺς πατρός του ὡδηγήθη ἔφηβος ὤν εἰς τὴν περίφημον Ἱερὰν Μονὴν Μεγάλου Σπηλαίου Καλαβρύτων, ἔνθα διετέλεσεν ὑποτακτικὸς ἁγίου ἀνδρός, τοῦ π. Ἰγνατίου Λαμπροπούλου. Ἐφιέμενος μορφώσεως, μετὰ τὰς γυμνασιακάς του σπουδὰς παρηκολούθησε παραδόσεις τῆς φιλοσοφικᾶς σχολῆς Ἀθηνῶν, ἵνα διὰ τῆς τελειοτέρας γνώσεως τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς γλώσσης κατανοήσῃ πληρέστερον τὰ ἁγιογραφικὰ καὶ πατερικὰ κείμενα. Φλεγόμενος δὲ ὑπὸ ἱεραποστολικοῦ πόθου ἵνα μεταδώσῃ τὰς σωτηριώδεις ἀληθείας τῆς πίστεως εἰς τὸν λαὸν νεαρὸς ἀκόμη διάκονος ἤρχισε τὸ κηρυκτικὸν ἔργον του, τὸ ὁποῖον ἐν διαρκῶς αὐξανομένῳ ζήλῳ ὑπηρέτησε ἐπὶ μίαν 55ετίαν, περιοδεύσας πολλὰς πόλεις καὶ ἐπαρχίας τῆς τότε μικρᾶς Ἑλλάδος καὶ πέραν αὐτῆς ἀκόμη. Τὸ δὲ ἄξιον ἰδιαιτέρας παρατηρήσεως, δὲν ἐδέχθη μισθωτὴν τινα θέσιν οὐδὲ καὶ προταθεῖσαν αὐτῷ ἐπισκοπήν, ἀλλ᾽ ἀδάπανον κρατήσας τὴν διακονίαν του, ἔζησεν ἐν λιτότητι καὶ ἁπλότητι. Καὶ ὄχι μόνον διὰ τοῦ λόγου καὶ τοῦ μυστηρίου τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως ἀνιδιοτελῶς ἐξυπηρέτησε τὰς ἀνάγκας τοῦ εὐσεβοῦς λαοῦ, ἀλλὰ καὶ διὰ τῆς γραφίδος. Οὗτος συνέγραψε τὸ περισπούδαστον βιβλίον «Ὁ προορισμὸς τοῦ ἀνθρώπου», βιβλίον μεγάλης πνευματικῆς ἀξίας ἐξ ὀρθοδόξου ἀπόψεως, τὸ ὁποῖον ἔσχεν εὐρυτάτην κυκλοφορίαν, σημειῶσαν 16ην ἔκδοσιν. Περὶ τῆς ἀξίας τοῦ βιβλίου τούτου ὁ ἐλλόγιμος ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν Χρυσόστομος Παπαδόπουλος παρατηρεῖ: ὅτι ἔχων ὁ π. Εὐσέβιος βαθυτάτην γνῶσιν τῆς Γραφῆς, ἀνεκτίμητον πεῖραν κήρυκος τοῦ θείου Λόγου καὶ πνευματικοῦ πατρὸς παρακολουθήσας δὲ ἐπὶ μακρὰ ἔτη τὴν ἀνθρωπίνην ζωὴν καὶ ὤν πεπειραμένος ἐξομολογητής, γνωρίσας τὰ φανερὰ καὶ μυστικὰ τῆς ἁμαρτίας ἐλατήρια, ὡς συγγραφεύς εἰς ὕφος καὶ ἔκθεσιν φέρουσαν τὸν γνήσιον χαρακτῆρα ἀφελεστάτης καὶ ἐγκαρδίου ὁμιλίας τοῦ πνευματικοῦ πρὸς τὸν ἐξομολογούμενον, ἐπέθεσεν ἐπὶ τοῦ βιβλίου του τὴν σφραγῖδα τῆς ἰδίας προσωπικότητος καὶ πρωτοτύπως καὶ ἰδιοτύπως ἐξέθεσε ζητήματα τῆς χριστιανικῆς πίστεως καὶ τῆς χριστιανικῆς πρὸ πάντων ζωής κατὰ τὸν μόνον προσιτὸν εἰς τὸν λαὸν τρόπον».

Ὁ δὲ ἀείμνηστος λόγιος Μητροπολίτης Πολύκαρπος Συνοδινός, ὅστις ἐκ τοῦ πλησίον ἐγνώρισεν αὐτόν, ἔγραψε τὰ ἑξῆς: βιβλίον ἐφάμιλλον τοῦ «Προορισμοῦ τοῦ ἀνθρώπου» ὡς πρὸς τὴν σαφήνειαν τὴν πνευματικότητα καὶ τὴν ψυχολογικὴν βαθύνοιαν δὲν ἐγράφη ἐν τῇ ἑλληνικὴ γλώσση. Εἶναι ἀπόσταγμα, ὡς εἶπεν ὁ ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν, τῶν βαθυτάτων θρησκευτικῶν του πεποιθήσεων, ἀλλὰ καὶ τῶν πνευματικῶν ἀγώνων προσθέτομεν ἡμεῖς» (Περιοδικὸν «Ἐκκλησία», 13 Ἰουλ 1929, φ.27,28). Ἀκόμη δὲ ὁ ἀείμνηστος π. Εὐσέβιος ἠξιώθη εἰς τὴν πρεσβυτικὴν αὐτοῦ ἡλικίαν νὰ ἱδρύσῃ ὀρθόδοξον ἀδελφότητα θεολόγων «Ζωή», εἰς τὴν ὁποίαν ὑπὸ τὴν πνευματικήν του καθοδήγησιν ἐμορφώθησαν πλεῖστοι ὅσοι διάκονοι τοῦ θείου λόγου, διδάσκαλοι καὶ καθηγηταὶ τῶν θρησκευτικῶν μαθημάτων, συντελέσαντες καὶ αὐτοὶ εἰς τὴν ἀφύπνισιν τῆς κοιμωμένης θρησκευτικῆς συνειδήσεως μυριάδων ψυχῶν. Οὐχί δὲ ἅπαξ ἐξεφράσθη ἡ εὐαρέσκεια τῆς Ἐκκλησίας καὶ πρὸς διακεκριμένα μέλη τῆς ἀδελφότητος, ἀλλὰ καὶ πρὸς ὅλην τὴν ἀδελφότητα, ὡς συμμετέχουσαν ἐνεργῶς εἰς τὸ καθόλου κηρυκτικὸν καὶ ἐποικοδομητικόν ἔργον τῆς Ἐκκλησίας….»

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

https://www.politeianet.gr/books/archimandritis-eusebios-matthopoulos-adelfotis-theologon-quoti-zoiquot-o-proorismos-tou-anthropou-228832

  • Ο σκοπός αυτού του βιβλίου είναι να γνωρίση ο Χριστιανός, αφ’ ενός μεν τις αλήθειες της ορθόδοξης πίστεώς μας και αφ’ ετέρου να μάθη τι είναι υποχρεωμένος να κάνη, για να καταρτισθή, να αναδειχθή δόκιμος, ευάρεστος και αγαπητός στον Θεό.
    Γι’ αυτό περιέχει περιληπτικά όλα όσα είναι χρήσιμα και αναγκαία να γνωρίζη ο Χριστιανός για τον καταρτισμό, τη μόρφωση και την ηθική τελειοποίησή του.
    Περιέχει Δογματική, διότι διατυπώνονται σ’ αυτό τα κυριότερα δόγματα της πίστεως. Εξηγείται δηλαδή από πού πηγάζει και πώς χορηγείται στον Χριστιανό η άφεση των αμαρτιών του, η σωτηρία και η αιώνια ζωή. Ποια δύναμη και χάρη του δίνεται με τα άγια Μυστήρια.
    Περιλαμβάνει ακόμη και Απολογητική, διότι αναφέρονται οι σπουδαιότεροι λόγοι που αποδεικνύουν τη θεότητα του Χριστού.
    Περιλαμβάνει και Ηθική, διότι αναφέρονται τι είναι γενικά η αρετή και τι η κακία και αμαρτία. Αναφέρονται οι νόμοι και οι εντολές, που πρέπει να τηρή ο Χριστιανός, καθώς και οι αρετές που οφείλει να εφαρμόζη. Αναφέρεται το πώς μπορεί ο άνθρωπος να γνωρίση την ηθική και πνευματική του κατάσταση, καθώς και τα μέσα, με τα οποία θα αποφεύγη την αμαρτία και θα εργάζεται την αρετή. […] (Από τον πρόλογο της έκδοσης)

    Περιεχόμενα

    ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    Ο ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
    ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΗ
    ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ ΚΑΙ ΥΨΙΣΤΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
    ΤΟ ΝΑ ΟΔΗΓΗΘΗ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΝΑ ΜΟΡΦΩΘΗ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΟ ΘΕΟΥ
    Η ΘΕΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
    ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΤΗ ΘΕΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
    Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ
    ΟΙ ΘΛΙΨΕΙΣ
    ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣ
    ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ
    ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΘΕΟ
    Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    ΤΑ ΤΡΙΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
    ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΛΗΣΙΟΝ
    ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ
    ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
    ΕΙΔΙΚΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ
    ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΜΑΣ
    ΚΑΡΠΟΙ ΤΗΣ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ
    Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ
    ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ
    ΟΠΛΑ Ή ΜΕΣΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ
    Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΛΟΓΩΝ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
    ΕΙΔΙΚΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΟΠΛΑ
    Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
    ΟΠΛΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΕΙΤΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
    ΤΑ ΣΑΡΚΙΚΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ
    ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΟΠΛΑ Ή ΜΕΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΑΡΚΙΚΩΝ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΩΝ
    Ο ΠΑΡΘΕΝΙΚΟΣ ΒΙΟΣ
    ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΜΑΤΟΣ
    Η ΘΕΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ – Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
    Η ΣΥΝΕΧΗΣ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.