Τι σημαινει «αρχη» και τι «ευαγγελιον»; Ηρθε ο Χριστος στον κοσμο, ηρθε ο Λυτρωτης μας! Αυτη εινε η πιο μεγαλη ειδησι. Το νιωθεις; εισαι μακαριος· δεν το νιωθεις, μενεις αναισθητος; χανεις τη μοναδικη ευκαιρια της ζωης σου. Γι᾽ αυτο ειπαν· «Εξυπνος ειναι οποιος κατορθωση να παη στον παραδεισο»
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2250
Κυριακὴ πρὸ τῶν Φώτων (Μᾶρκ. 1,1-8)
5 Ἰανουαρίου 2020
Toυ Μητροπολιτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου
Τι σημαινει «αρχη» και τι «ευαγγελιον»;
«Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Μᾶρκ. 1,1)
Τὸ εὐαγγέλιο σήμερα, ἀγαπητοί μου, ὁμιλεῖ γιὰ «ἀρχή», ἔτσι ἀρχίζει· «Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ» (Μᾶρκ. 1,1). Ἀκοῦμε αὐτὰ τὰ λόγια, ἀλλὰ σκεφτήκαμε ποτὲ προσεκτικὰ τὸ νόημά τους; Ἂς προσπαθήσουμε σήμερα ν᾽ ἀναλύσουμε μὲ ἁπλᾶ λόγια τὶς δύο αὐτὲς ἔννοιες, «ἀρχή» καὶ «εὐαγγέλιον».
* * *
⃝ Πρῶτον, λοιπόν, τί σημαίνει «ἀρχή»;
Ὅλα στὸν κόσμο ἔχουν μία ἀρχή, ἀλλὰ ἔχουν καὶ ἕνα τέλος. Θέλετε παραδείγματα;
Νά ὁ ἥλιος, τὸ πιὸ λαμπρὸ σῶμα. Ποιά εἶνε ἡ ἀρχή του; Πόσων ἐτῶν ἆραγε νά ᾽νε ὁ ἥλιος; Γιὰ τὴν ἡλικία του οἱ ἐπιστήμονες διαφωνοῦν μεταξύ τους· ἄλλοι λένε ὅτι εἶνε πέντε χιλιάδων ἐτῶν, ἄλλοι δέκα χιλιάδων ἐτῶν, ἄλλοι ἑνὸς ἑκατομμυρίου ἐτῶν, ἄλλοι ἑνὸς δισεκατομμυρίου. Σὲ ἕνα ὅμως συμφωνοῦν ὅλοι· ὅτι ἦταν κάποτε καιρὸς ποὺ δὲν ὑπῆρχε ἥλιος, τὸ λαμπρὸ αὐτὸ οὐράνιο σῶμα δὲν εἶχε ἀκόμη ἀνάψει. Κάποτε ἄναψε. Καὶ ποιός τὸ ἄναψε; Ὅπως κάποιος ἀνάβει τὸν πολυέλεο στὴν ἐκκλησία (ὁ νεωκόρος), κάποιος ἀνάβει τὸ καντήλι στὸ σπίτι (ἡ νοικοκυρά), κάποιος ἀνάβει τὸ κεράκι στὸ ναό (ὁ Χριστιανός), ἔτσι καὶ τὸν ἥλιο. Ποιός τὸν ἄναψε; Δὲν ὑπάρχει ἄλλη ἀπάντησι· ὁ Θεός! ἀπὸ ᾽κεῖ ἔχει τὴν ἀρχή του ὁ ἥλιος. Καὶ εἶνε βέβαιο, καὶ ἀπὸ τὴ Γραφὴ καὶ ἀπὸ τὴν ἐπιστήμη, ὅτι ὅπως εἶχε ἀρχή, ἔτσι θὰ ἔχῃ καὶ τέλος· θά ᾽ρθῃ μιὰ ὥρα ποὺ θὰ τελειώσῃ. Ναί, θὰ σβήσῃ καὶ ὁ ἥλιος, ὅπως σβήνει τὸ καντήλι ὅταν τελειώσῃ τὸ λάδι του.
Καὶ μόνο ὁ ἥλιος; Ὅλα τὰ κτίσματα, κ᾽ ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι ἔχουμε ἀρχὴ καὶ τέλος. Κάθε ἄνθρωπος κάποτε ἀρχίζει τὴ ζωή του καὶ κάποτε τελειώνει. Πάρτε παράδειγμα τὸν μέγα Βασίλειο, ποὺ ἑορτάζουμε τὶς ἡμέρες αὐτές (τὴν 1η Ἰανουαρίου). Καὶ αὐτὸς δὲν ὑπῆρχε πάντοτε, κάποτε γεννήθηκε στὴν Καισάρεια (τὸ 330 μ.Χ.)· μητέρα του ἦταν ἡ ἁγία Ἐμμέλεια· καὶ ἔγινε ἕνας ἀπὸ τοὺς μεγαλυτέρους πατέρας τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλὰ ὅπως εἶχε ἀρχή, ἔτσι εἶχε καὶ τέλος. Μὲ πολλὴ ἄσκησι, κόπους, βάσανα καὶ ἀρρώστιες, πέθανε νέος, 49 ἐτῶν. Ὅπως ὁ ἥλιος ἔχει τέλος, ἔτσι καὶ αὐτός, ὁ πνευματικὸς ἥλιος, ἔδυσε στὸ στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας (τὸ 379 μ.Χ.).
Ἀρχὴ ὁ ἥλιος – ἀρχὴ ὁ μέγας Βασίλειος, τέλος ὁ ἥλιος – τέλος ὁ μέγας Βασίλειος. Ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς· κάναμε ἀρχὴ μὲ τὴ γέννησί μας, καὶ ὅταν ὁρίσῃ ὁ Θεὸς θὰ ἔρθῃ καὶ γιὰ μᾶς τὸ τέλος. Αὐτὸ ἰσχύει γιὰ ὅλους.
Ἕνας μόνο δὲν ἔχει ἀρχή. Ποιός; Ὁ Θεὸς καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ Χριστός. Ἐκεῖνος δὲν ἔχει ἀρχή. Καὶ δὲν ἔχει οὔτε τέλος. Καὶ ἀκριβῶς γι᾽ αὐτὸ λέγεται ἄναρχος καὶ ἀτελεύτητος· διότι ὅσα χρόνια κι ἂν περάσουν μένει, ὅπως λέμε στὴ θεία Λειτουργία, «ἀεὶ ὤν, ὡσαύτως ὤν», ἀναλλοίωτος καὶ αἰώνιος. Ἐκεῖνος εἶνε ὠκεανός, ἐμεῖς εἴμαστε μιὰ σταγόνα.
Ὁ Χριστὸς βέβαια ὡς Θεός εἶνε ἄναρχος, δὲν ἔχει ἀρχή· ὡς ἄνθρωπος ὅμως, ποὺ πῆρε σάρκα ἀνθρώπινη ἀπὸ τὰ πάναγνα αἵματα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἔχει καὶ αὐτὸς ἀρχή. Ἡ ἀρχή του ἦταν στὴ Βηθλεέμ, σὲ μιὰ σπηλιά, ἀπὸ τὴν Παναγία μας. Γεννήθηκε σὲ ὡρισμένο χρόνο, σὲ ὡρισμένη ἐποχή, ὡς ἄνθρωπος. Καὶ ὅταν ἔγινε τριάντα ἐτῶν, ἄφησε τὴ Ναζαρὲτ καὶ βγῆκε καὶ κήρυξε τὰ ἅγιά του λόγια.
Ἀλλὰ προτοῦ νὰ παρουσιαστῇ ὁ Χριστός, προηγήθηκε κάποιος ἄλλος. Ὅπως τὴν αὐγὴ προτοῦ νὰ βγῇ ὁ ἥλιος βγαίνει ἕνα λαμπρὸ ἀστέρι, ὁ αὐγερινός, κ᾽ εἶνε σὰν νὰ λέῃ «Σὲ λίγο θὰ βγῇ ὁ ἀφέντης μου» –πόσο ὡραῖα τά ᾽χει κάνει ὁ Θεός!–, ἔτσι προτοῦ νὰ βγῇ στὸν κόσμο ὁ Χριστός, βγῆκε ὁ αὐγερινός του, ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος. Γεννήθηκε ἕξι μῆνες νωρίτερα, μεγάλωσε στὴν ἔρημο, καὶ μὲ θεία ἐντολὴ πῆγε στὰ ῥεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου, βάπτιζε τοὺς ἀνθρώπους καὶ ἔλεγε σὲ ὅλους· Πάει πιὰ ἡ νύχτα, τὸ σκοτάδι φεύγει, βγαίνει ὁ ἥλιος, ἔρχεται ὁ Χριστός! Γι᾽ αὐτὸ λοιπὸν ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου εἶνε ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος.
Καὶ πράγματι ὁ Χριστὸς ἦρθε, καὶ ἄρχισε νὰ κηρύττῃ τὸ εὐαγγέλιό του. «Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ».
* * *
⃝ Τί σημαίνει τώρα ἡ ἄλλη λέξι, τὸ «εὐαγγέλιον»; Εἶνε κατ᾽ ἀρχὴν τὸ μήνυμα, ὁ λόγος, τὸ προφορικὸ κήρυγμα τοῦ Χριστοῦ καὶ κατόπιν τῶν μαθητῶν του, ὅπως τὸ ἄκουγαν μὲ τ᾽ αὐτιά τους τότε ζωντανὰ ὅλοι οἱ ἀκροαταί. Αὐτὸ εἶνε τὸ «εὐαγγέλιον», μὲ μικρὸ ἔψιλον.
Ὅταν ἔπειτα τὸ προφορικὸ αὐτὸ κήρυγμα, τὸ μήνυμα τῆς σωτηρίας, οἱ θεόπνευστοι ἀπόστολοι ὡς συγγραφεῖς τὸ κατέγραψαν καὶ ἔγινε βιβλίο, τότε τὸ μικρὸ ἔψιλον ἔγινε κεφαλαῖο καὶ τὸ βιβλίο ὠνομάστηκε ἅγιον Εὐαγγέλιον. Αὐτὸ εἶνε τὸ ἱερὸ βιβλίο τῆς πίστεώς μας.
Οἱ Ἕλληνες ἔχουμε τὴν τιμὴ τὸ Εὐαγγέλιο νὰ εἶνε γραμμένο στὴ γλῶσσα μας. Οἱ Νεοέλληνες ὅμως τὸ ἔχουμε δυστυχῶς λησμονήσει στὴν ἰδιωτικὴ καὶ στὴν δημοσία ζωή μας. Τὸ κράτος μας, ἂν ἐξαιρέσῃ κανεὶς τὴν ἐπικεφαλίδα τοῦ Συντάγματος, θυμᾶται τὸ Εὐαγγέλιο μόνο γιὰ ὅρκους σὲ ἀνακρίσεις, δικαστήρια καὶ ἀναλήψεις καθηκόντων. Ἀνακριταί, δικασταί, εἰσαγγελεῖς, ἀστυνόμοι, διευθυνταὶ ὑπηρεσιῶν καὶ ἁπλοῖ πολῖτες ἀνοίγουν ἆραγε τὸ Εὐαγγέλιο; Ἂν τὸ μελετήσουν, θὰ δοῦν μέσα στὶς σελίδες του, ὅτι αὐτὸ ποὺ κάνουν, ν᾽ ἁπλώνουν χέρι ἐπάνω σ᾽ αὐτὸ γιὰ ὁρκωμοσία, τὸ ἴδιο τὸ Εὐαγγέλιο δὲν τὸ θέλει, τὸ ἀπαγορεύει ἀπολύτως (βλ. Ματθ. 5,34-37. Ἰακ. 5,12). Καὶ ὅμως στὸν τόπο μας δίδονται καθημερινῶς χιλιάδες ὅρκοι· εἶνε μία ἀπὸ τὶς πιὸ μεγάλες ἁμαρτίες μας, καὶ κατόπιν περιμένουμε προκοπή; Ἄλλα ἔντυπα, ποὺ περιέχουν ἄχυρα ἢ καὶ ἀκαθαρσίες, αὐτά διαβάζουμε· τὸ Εὐαγγέλιο μένει ἀδιάβαστο εἴτε στὴν ἕδρα τοῦ δικαστηρίου εἴτε στὸ εἰκονοστάσι τοῦ σπιτιοῦ. Ποιός τὸ ἀνοίγει;
Λοιπόν, τί θὰ πῇ «εὐαγγέλιο»; Θὰ πῇ· καλὴ ἀγγελία, εὐχάριστη εἴδησι, χαρμόσυνο μαντᾶτο. Ὑπάρχουν διάφορες εὐχάριστες εἰδήσεις. Νὰ σᾶς πῶ δυὸ – τρεῖς καλὲς εἰδήσεις; Ὑποθέστε π.χ., ὅτι κάποιος δανείστηκε, χρωστάει ἕνα ἑκατομμύριο σὲ τράπεζες ἢ διαφόρους ἀνθρώπους καὶ δὲν ἔχει νὰ ἐξοφλήσῃ, βγῆκε ἔνταλμα νὰ τὸν συλλάβουν κ᾽ ἡ ἀστυνομία τὸν κυνηγάει. Τί στενοχώρια θὰ ἔχῃ! Νά ὅμως ποὺ ἀνέλπιστα βρίσκεται ἕνας καλὸς πλούσιος ἄνθρωπος· μαθαίνει γιὰ τὴ δυσκολία του καὶ πάει καὶ δίνει γιὰ λογαριασμό του ἕνα τσὲκ τοῦ ἑνὸς ἑκατομμυρίου. Ὅταν τὸ μάθῃ αὐτὸ ὁ χρεωκοπημένος, τί θὰ αἰσθανθῇ; Χαρὰ ἀπερίγραπτη. Ὑποθέστε μετά, ὅτι ἕνας ἄλλος βιοπαλαιστής, ποὺ τραβάει καροτσάκι σχεδὸν ξυπόλητος καὶ πάλι δὲν βγάζει τὸ ψωμί του, πῆρε ἕνα λαχεῖο καὶ ξαφνικὰ ἀκούει ἀπ᾽ τὸ ῥάδιο ὅτι ὁ ἀριθμός του κερδίζει ἕνα μεγάλο ποσό. Τί χαρὰ θὰ νιώσῃ! Ὑποθέστε ἀκόμη, ὅτι ἕνας ἄλλος ἔχει κάνει μεγάλο ἔγκλημα, καταδικάστηκε εἰς θάνατον, τὸν πηγαίνουν στὸν τόπο τῆς ἐκτελέσεως καί, ἐνῷ περιμένει ν᾽ ἀκουστῇ τὸ σύνθημα «Πῦρ!», νά κ᾽ ἔρχεται ἕνας ἀγγελιαφόρος καὶ φωνάζει· Σταματῆστε, ὁ βασιλιᾶς ὑπέγραψε διάταγμα χάριτος! Τί θὰ αἰσθανθῇ αὐτός; Δὲν περιγράφεται.
Ποιός εἶνε αὐτὸς ὁ χρεωκοπημένος ποὺ ἀπαλλάχθηκε ἀπὸ τὰ δάνεια; ποιός εἶνε αὐτὸς ὁ πάμπτωχος βιοπαλαιστὴς ποὺ τοῦ ἔπεσε τὸ λαχεῖο; ποιός εἶνε αὐτὸς ὁ κατάδικος ποὺ τοῦ δόθηκε χάρις; Εἶμαι ἐγώ, ὁ καθένας ἀπὸ μᾶς! Ἤμασταν, ἀγαπητοί μου, χρεωκοπημένοι· ἡ ἁμαρτία εἶνε χρεωκοπία. Χριστέ, σ᾽ εὐχαριστοῦμε, ποὺ πλήρωσες γιὰ μᾶς κ᾽ ἐξωφλήθηκαν τὰ χρέη μας. Ἤμασταν φτωχοὶ ἀπὸ θεία χάρι, γυμνοὶ ἀπὸ εὐπρέπεια ἁγιότητος. Σὲ εὐγνωμονοῦμε, Χριστέ, ποὺ μᾶς ἔντυσες μὲ ἔνδυμα γάμου καὶ μᾶς πλούτισες μὲ δῶρο ἀφθαρσίας. Ἤμασταν καταδικασμένοι σὲ θάνατο αἰώνιο. Σὲ προσκυνοῦμε μὲ λατρεία, Χριστέ, γιὰ τὴν «αἰωνίαν λύτρωσιν» ποὺ μᾶς χάρισες (Ἑβρ. 9,12).
Ἦρθε ὁ Χριστὸς στὸν κόσμο, ἦρθε ὁ Λυτρωτής μας! Αὐτὴ εἶνε ἡ πιὸ μεγάλη εἴδησι. Τὸ νιώθεις; εἶσαι μακάριος· δὲν τὸ νιώθεις, μένεις ἀναίσθητος; χάνεις τὴ μοναδικὴ εὐκαιρία τῆς ζωῆς σου. Τὸ ἀντιλαμβάνεσαι; εἶσαι εὐφυής· δὲν τὸ ἀντιλαμβάνεσαι; κρίμα στὴν ἐξυπνάδα σου. Γι᾽ αὐτὸ εἶπαν· «Ἔξυπνος εἶνε ὅποιος κατορθώσῃ νὰ πάῃ στὸν παράδεισο».
* * *
–Καὶ τί ἔκανε ὁ Χριστός; λέει ὁ ἄπιστος. Ἀλλοίμονο σὲ ὅποιον δὲν βλέπει. Ἂν δὲν σὲ συγκινῇ ὁ Χριστός, εἶσαι ἀχάριστος. Ἐδῶ σὲ κερνάει ὁ ἄλλος ἕνα ποτήρι κρασὶ καὶ τοῦ λὲς εὐχαριστῶ. Ἂν ὑπάρχῃ ἀκόμα αἴσθημα, ἀνθρωπιά, δικαιοσύνη, ἀγάπη, ἐλπίδα, ὅλα τὰ ὀφείλουμε στὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ. –Καλὰ τὰ λέει τὸ Εὐαγγέλιο, θὰ πῇ ἄλλος, μὰ ποιός τὰ κάνει;… Ὁ Γιατρὸς ἔδωσε τὸ φάρμακο· φταίει αὐτὸς ἂν ὁ ἄρρωστος ἀρνῆται νὰ τὸ πάρῃ;
Σᾶς τὸ λέω μὲ πίστι· δὲν θὰ μᾶς σώσῃ οὔτε ὁ Μάρξ, οὔτε ὁ Λένιν, οὔτε ἡ Ἀγγλία, οὔτε ἡ ῾Ρωσία, οὔτε ἡ Ἀμερική. Ἕνα φάρμακο ὑπάρχει, τέλειο φάρμακο· τὸ ἅγιο Εὐαγγέλιο!
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Βασιλείου Φιλώτα – Ἀμυνταίου τὴν 31-12-1972
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.