Και σημερα η Ορθοδοξια πολεμειται· περισσοτερο απ᾽ ο,τι επι μεγαλου Αθανασιου & μεγαλου Φωτιου. Οι σκοτεινες δυναμεις εχουν στο προγραμμα τους να εξαλειψουν την Ορθοδοξια μας. Και αν εμεις δεν αντισταθουμε υστερα απο μερικα χρονια στην Ελλαδα θα υπαρχουν ξενοδοχεια, σχολεια, γεφυρια, τουρισμος…, αλλα η πιστις η αγια δεν θα υπαρχη. Θα ειναι αλλοι φραγκοι, αλλοι προτεσταντες, αλλοι χιλιασται, αλλοι μασονοι, αλλοι μαρξισται, αλλα ορθοδοξος δεν θα υπαρχη.


Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2259
Τοῦ Μεγάλου Φωτίου
Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2020
«Πεθαινω για την πιστι!»
Μικρή, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ πατρίδα μας. Ἀλλὰ τί μὲ τοῦτο; Ἡ ἀξία ἑνὸς ἔθνους δὲν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴν ἐδαφικὴ ἔκτασι· μὲ ἄλλο τρόπο ἐκτιμᾶται, ὅπως λέει ὁ ποιητής·
«Ἡ μεγαλωσύνη στοὺς λαοὺς
δὲν μετριέται μὲ τὸ στρέμμα·
μὲ τῆς καρδιᾶς τὸ πύρωμα μετριέται
καὶ μὲ τὸ αἷμα» (Κωστῆς Παλαμᾶς).
Μικρὴ ἡ πατρίδα μας, ἀλλὰ ἔχει μεγαλεῖα καὶ χάρες καὶ κάλλη φυσικά, ποὺ δὲν ἔχουν ἄλλα κράτη μεγάλα καὶ ἰσχυρά. Ἔχει ἀκρογιάλια, πλῆθος νησάκια ποὺ ἀπ᾽ τὸ ἀεροπλάνο φαίνονται σὰν κύκνοι ποὺ κολυμποῦν στὸ πέλαγος· ἔχει μικρὲς πεδιάδες, μικρὰ βουνά, εὔκρατο κλίμα, ἔναστρο οὐρανό, ἕνα μεγαλεῖο φυσικό. Γι᾽ αὐτὸ γίνεται μαγνήτης γιὰ πλῆθος τουρῖστες ἀπὸ διάφορα μέρη τῆς γῆς.
Ἐκτὸς ὅμως ἀπὸ τὰ φυσικά της κάλλη ἡ πατρίδα μας ἔχει καὶ κάλλη πνευματικά· ἔχει μία ἔνδοξη ἱστορία, ποὺ δὲν ἔχει ἄλλος λαός· ἔχει ἀρχαῖα μνημεῖα ἀθάνατα, ἔχει συγγραφεῖς πρωτοπόρους καὶ κλασσικούς· ἔχει ἀκόμα τὴν ὡραιότερη γλῶσσα τοῦ κόσμου.
Τελείωσα; Ὄχι. Παραπάνω ἀπ᾽ αὐτὰ ἔχει κάτι ἄλλο, ποὺ πρέπει νὰ τὸ ἐκτιμήσουμε περισσότερο καὶ γιὰ τὸ ὁποῖο ἀξίζει νὰ καυχώμεθα ὅσοι κατοικοῦμε στὴ μικρὴ αὐτὴ γωνία τῆς γῆς· καὶ αὐτὸ εἶνε ἡ Ὀρθοδοξία μας. Τί θὰ πῇ Ὀρθοδοξία; Θὰ πῇ· ἡ ὀρθὴ – σωστὴ πίστις.
Οἱ χριστιανοὶ στὸν πλανήτη εἶνε ἕνα δισεκατομμύριο. Χριστιανοὶ λέγονται καὶ οἱ παπικοὶ – φράγκοι, καὶ οἱ διαμαρτυρόμενοι, καὶ οἱ ὀπαδοὶ ἄλλων «ἐκκλησιῶν» δηλαδὴ αἱρέσεων· ἀλλὰ ἡ πίστι τους δὲν εἶνε ἀκέραιη ὅπως ἡ δική μας. Ἡ πίστι τῶν ὀρθοδόξων, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, εἶνε καθαρὸ μάλαμα, χρυσὸς 24 καρατίων, χωρὶς καθόλου σκουριὰ ἢ εὐτελῆ μέταλλα. Εἶνε ἁγνή, ἀμόλυντη, δὲν περιέχει πλάνες καὶ σφάλματα. Εἶνε ἡ ἀμώμητη. Γι᾽ αὐτὸ ἡ ᾽Ορθοδοξία εἶνε τὸ καύχημά μας.
Πρέπει ὅμως νὰ γνωρίζουμε ὅτι, γιὰ νὰ ἔχουμε τὴν Ὀρθοδοξία, κοπίασαν καὶ θυσιάστηκαν πολλοί. Ἑκατομμύρια εἶνε οἱ μάρτυρες, ποὺ ἔχυσαν τὸ αἷμα τους γιὰ νὰ ποτίσουν τὸ δέντρο τῆς Ὀρθοδοξίας, ὥστε νὰ θάλλῃ καὶ νὰ καρποφορῇ. Ὑπέροχοι ἄνδρες, πατέρες καὶ διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας, ἀγωνίστηκαν γιὰ νὰ μὴ ὑποστῇ ἡ πίστις μας καμμία ἀλλοίωσι.
Ἡ πίστις μας εἶνε τελεία. Εἶνε τρόπον τινὰ ὅπως ἡ Ἀκρόπολις τῶν Ἀθηνῶν, τὸ ἀριστούργημα τῆς ἀρχιτεκτονικῆς ποὺ δὲν ἐπιδέχεται πρόσθεσι ἢ ἀφαίρεσι· ποιός μπορεῖ νὰ προσθέσῃ ἢ ν᾽ ἀφαιρέσῃ κάτι στὸν Παρθενῶνα; Αὐτὸ εἶνε ἡ Ὀρθοδοξία μας, μία πνευματικὴ Ἀκρόπολις. Δὲν ἐπιδέχεται ἀλλαγὴ οὔτε σὲ «ἕνα γιῶτα» (Ματθ. 5,18). Εἶνε σὰν τὸ μάτι μας, ποὺ δὲν δέχεται οὔτε τὴν ἐλάχιστη τρίχα ἢ σκόνη. Ἔτσι εἶνε ἡ Ἐκκλησία ἡ Ὀρθόδοξος· εἶνε ὁ ὀφθαλμὸς τοῦ γένους μας, καὶ δὲν δέχεται οὔτε τὸν ἐλάχιστο κονιορτὸ πλάνης.
Θυμηθῆτε τὸν μέγα Ἀθανάσιο. Ποιά ἦταν τότε ἡ διαφορὰ τῆς Ἐκκλησίας μὲ τὸν ἀρειανισμό; – οἱ ἄπιστοι μπορεῖ νὰ γελάσουν, ἀλλὰ ἐμεῖς δὲν γελᾶμε. Ἕνα γιῶτα! γιὰ ἕνα γιῶτα χύθηκε ποταμὸς αἵματος. Ἔλεγαν στὸν Ἀθανάσιο, ἐκεῖ ποὺ τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως λέει «ὁμοούσιον τῷ Πατρί» (ἄρθρ. 2), νὰ προσθέσουν ἕνα γιῶτα καὶ τὸ «ὁμοούσιον» νὰ γίνῃ «ὁμοιούσιον». Ὄχι! εἶπε ὁ μέγας Ἀθανάσιος, γιατὶ ὑπάρχει τεραστία διαφορά. Τὸ «ὁμοούσιος» σημαίνει· ὁ Χριστὸς εἶνε Θεός. Τὸ «ὁμοιούσιος» σημαίνει· εἶνε ἕνας ἄνθρωπος, ὅπως ὅλοι ἐμεῖς ποὺ προσπαθοῦμε νὰ ὁμοιωθοῦμε μὲ τὸ Θεό. Δὲν δέχτηκε λοιπὸν τὸ γιῶτα καὶ τὸ Σύμβολο παρέμεινε ἀναλλοίωτο.
* * *
Ἀλλ᾽ ὅπως, ἀγαπητοί μου, τὸν Δ΄ (τέταρτο) αἰῶνα ἀγωνίστηκε ὁ μέγας Ἀθανάσιος, ἔτσι κατόπιν, τὸν Θ΄ (ἔνατο) αἰῶνα, τὸν ἴδιο ἀγῶνα ἔκανε ὁ μέγας Φώτιος, ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα 6 Φεβρουαρίου. Δὲν μποροῦμε σὲ λίγα λεπτὰ νὰ διηγηθοῦμε τὸν βίο του. Ἁπλῶς λέω, ὅτι ὁ μέγας Φώτιος ὑπῆρξε ἕνας ἀπὸ τοὺς μεγαλυτέρους ἥρωες τῆς Ὀρθοδοξίας.
Γεννήθηκε στὴν πόλι τῶν ὀνείρων μας, τὴν Κωνσταντινούπολι, ἀπὸ εὐσεβεῖς καὶ ἐνάρετους γονεῖς, μάρτυρες τῆς πίστεώς μας στὰ χρόνια τῆς εἰκονομαχίας. Ἦταν ἐξαιρετικὰ εὐφυὴς καὶ σπούδασε ὅλες σχεδὸν τὶς ἐπιστῆμες· καὶ θεολογία, καὶ φιλολογία, καὶ ποίησι, καὶ γραμματική, καὶ ῥητορική, καὶ μαθηματικά, καὶ ἀστρονομία, καὶ ἰατρική· ἦταν ὁ σοφώτερος ἄνθρωπος τῆς ἐποχῆς του, στὸν ὁποῖο ἀπέβλεπαν ὅλοι μ᾽ ἐμπιστοσύνη καὶ ἐκτίμησι. Ἀνέβηκε σὲ ὅλα τὰ κρατικὰ ἀξιώματα. Κι ὅταν κενώθηκε ὁ θρόνος τῆς Κωνσταντινουπόλεως, αὐτὸς ποὺ ὅλοι ἐκτιμοῦσαν ἔγινε πατριάρχης. Ἐκεῖ ἔλαμψε μὲ τὴν ἀρετή, τὴ σοφία, τὰ συγγράμματά του ποὺ μέχρι σήμερα θεωροῦνται θησαυρός. Προπαντὸς ὅμως ἔλαμψε μὲ τὴν ἀντίστασι καὶ τὸν ἀγῶνα του νὰ μείνῃ τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως ἀκέραιο καὶ ἀκίβδηλο.
Ὅπως στὸν καιρὸ τοῦ μεγάλου Ἀθανασίου ἔτσι καὶ ἐπὶ τῆς ἐποχῆς τοῦ Φωτίου, αἱρετικοί, οἱ φράγκοι, θέλησαν νὰ προσθέσουμε κάτι στὸ Σύμβολο τῆς πίστεως· ἐκεῖ ποὺ λέει γιὰ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο «τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον» (ἄρθρ. 8), νὰ ποῦμε «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπορευόμενον»· τὸ διαβόητο Φιλιόκβε (Filioque), ὅτι δηλαδὴ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο ἐκπορεύεται ὄχι μόνο ἐκ τοῦ Πατρός, ὅπως λέει ὁ Χριστὸς στὸ Εὐαγγέλιο (βλ. Ἰω. 15,26), ἀλλὰ «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ».
Ὄχι! ἀπήντησε ὁ Φώτιος, ὄχι ἀπαντᾷ ὅλη ἡ Ὀρθοδοξία. Γιατὶ ὑπάρχει μεγάλη διαφορά. Οἱ ὀρθόδοξοι πιστεύουμε, ὅτι μία εἶνε ἡ ἀρχὴ ἐν τῇ Θεότητι· ὁ Πατήρ, ὁ ὁποῖος γεννᾷ τὸν Υἱὸν καὶ ἐκπορεύει τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο – ἁγία Τριάς, ἐλέησε τὸν κόσμον! Ἐνῷ οἱ φράγκοι στὰ διάφορα μέρη τῆς Δύσεως, στὸ Πιστεύω ποὺ λένε προσθέτουν τὸ «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ», ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο ἐκπορεύεται «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ». Ἀστεία φαίνεται, στὸν αἰῶνα τῆς ὕλης καὶ τῆς ἀθεΐας, ἡ διαφορὰ αὐτή· ἀλλὰ εἶνε πολὺ σοβαρή. Ὁ μέγας Φώτιος λοιπὸν ἀντιστάθηκε, καὶ ἔτσι σήμερα τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως ἀκούγεται στοὺς ναοὺς τῆς Ὀρθοδοξίας ἀκέραιο.
Αὐτὸς ἦταν ὁ ἱερὸς Φώτιος. Προκάλεσε τὸ μῖσος τῶν παπῶν, ἀξιωματούχων καὶ αὐτοκρατόρων. Ἐκθρονίστηκε καὶ ἐξωρίστηκε δύο φορές· καὶ πέθανε, ὅπως ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ἐξόριστος. Ἡ μνήμη του ὅμως μένει σεβαστὴ στὸ Ἑλληνικὸ ἔθνος. Γιατὶ εἶνε σύμβολο ἀντιστάσεως ὄχι μόνο ὑπὲρ πίστεως ἀλλὰ καὶ ὑπὲρ πατρίδος. Ἐὰν ὁ Φώτιος ὑπέκυπτε καὶ δεχόταν τὶς ἀξιώσεις τοῦ πάπα, ὁ ὁποῖος ἤθελε νὰ κυριαρχήσῃ καὶ στὴν Ἀνατολή, σήμερα ἐμεῖς ἐδῶ ἀμφιβάλλω ἂν θὰ ἤμασταν Ἕλληνες. Ἂν εἴμαστε Ἕλληνες καὶ κρατοῦμε τὴν Ὀρθοδοξία, τὸ ὀφείλουμε στοὺς ἀγῶνες τοῦ ἱεροῦ Φωτίου.
* * *
Πέρασαν, ἀγαπητοί μου, ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ μεγάλου Φωτίου 11 αἰῶνες. Ἀλλὰ καὶ σήμερα ἡ Ὀρθοδοξία πολεμεῖται· περισσότερο ἴσως ἀπ᾽ ὅ,τι ἐπὶ μεγάλου Ἀθανασίου καὶ μεγάλου Φωτίου. Πολεμεῖται ἀπὸ τὸν πάπα, ἀπὸ τοὺς προτεστάντες, ἀπὸ τοὺς αἱρετικοὺς ὅλων τῶν αἱρέσεων. Πολεμεῖται ἀπὸ τοὺς χιλιαστάς, τὴν προπαγάνδα αὐτὴ τοῦ Μπρούκλιν, τὸ μικρόβιο τῆς Ἀμερικῆς ποὺ μετέφεραν ἐδῶ ἀπάτριδες καὶ ἀντίχριστοι, γιὰ νὰ δηλητηριάσουν τὸν εὐγενικὸ Ἑλληνικὸ λαό. Πολεμεῖται ἀπὸ αἱρέσεις ποικίλες. Πολεμεῖται καὶ ἀπὸ τοὺς μασόνους, ποὺ ἔχουν καταλάβει ὑψηλὰ ἀξιώματα.
Ἡ Ὀρθοδοξία μας –δὲν εἶνε σχῆμα λόγου, εἶνε γεγονός– κινδυνεύει. Μιὰ Ὀρθοδοξία, ποὺ τὴν κρατήσαμε πεντακόσα χρόνια κάτω ἀπὸ σουλτάνους καὶ γιὰ τὴν ὁποία οἱ πρόγονοί μας ἀναστέναζαν καὶ ἔλεγαν «Ὀρθοδοξία ἢ θάνατος», σήμερα ἐδῶ πολεμεῖται ἀγρίως. Ἦρθαν ἀπ᾽ ἔξω ξένοι, κουλτουριάρηδες. Οἱ σκοτεινὲς δυνάμεις ἔχουν στὸ πρόγραμμά τους νὰ ἐξαλείψουν τὴν Ὀρθοδοξία μας. Καὶ ἂν ἐμεῖς δὲν ἀντισταθοῦμε καὶ δὲν ἀγωνιστοῦμε, ὕστερα ἀπὸ μερικὰ χρόνια στὴν Ἑλλάδα θὰ ὑπάρχουν ξενοδοχεῖα, σχολεῖα, γεφύρια, τουρισμός…, ἀλλὰ ἡ πίστις ἡ ἁγία δὲν θὰ ὑπάρχῃ. Θὰ εἶνε ἄλλοι φράγκοι, ἄλλοι προτεστάντες, ἄλλοι χιλιασταί, ἄλλοι μασόνοι, ἄλλοι μαρξισταί, ἀλλὰ ὀρθόδοξος δὲν θὰ ὑπάρχῃ. Θὰ σβήσῃ ἐδῶ ἡ Ὀρθοδοξία. Γι᾽ αὐτὸ ὅπως ἀγωνιστήκαμε γιὰ τὴν πατρίδα, ἔτσι ν᾽ ἀγωνιστοῦμε καὶ γιὰ τὴν πίστι μας, ποὺ εἶνε ἡ ψυχὴ τοῦ ἔθνους μας.
Τὴ γραμμὴ τοῦ μεγάλου Ἀθανασίου καὶ τοῦ ἱεροῦ Φωτίου –χωρὶς νὰ θέλω νὰ καυχηθῶ–, ἀκολουθῶ καὶ ἐγὼ ὁ ἐπίσκοπος Φλωρίνης. Πενήντα χρόνια ἐργάζομαι. Ἀγωνίζομαι ὄχι γιὰ ἀτομικὰ συμφέροντα, ὄχι γιὰ πολιτική, ἀλλὰ γιὰ τὴν πατρίδα καὶ γιὰ τὴν πίστι. «Πεθαίνω γιὰ τὴν πίστι!» ὅπως ἔλεγε ὁ Μακρυγιάννης. Νὰ κρατήσουμε τὴν πίστι, ποὺ κράτησαν οἱ γονεῖς μας καὶ οἱ προπάτορές μας. Κρατώντας τὴν πίστι κρατοῦμε καὶ τὸ ἔθνος.
Πιστοὶ στὴν Ἐκκλησία, στὶς ἱερὲς παραδόσεις τοῦ Γένους, σὲ ὅ,τι ἱερὸ καὶ ὅσιο ἔχουμε. Θὰ δώσουμε τὴ μάχη· καὶ νὰ εἶστε βέβαιοι, ὅτι δὲν θὰ νικήσουν οὔτε οἱ μασόνοι οὔτε οἱ χιλιασταὶ οὔτε οἱ μαρξισταὶ οὔτε οἱ ἄθεοι, θὰ νικήσῃ ὁ Χριστός! ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
(ἱ. ναὸς Ἁγ. Σκέπης Πτολεμαΐδος Κυριακὴ 6-2-1983)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.