Ζωη που υπερβαινει την λογικη!
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2276
Τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας
Τετάρτη 1 Ἀπριλίου 2020 πρωὶ
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Ζωη που υπερβαινει την λογικη!
Ἑορτάζει σήμερα, ἀδελφοί μου, ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία, τῆς ὁποίας ὁ βίος εἶνε θαυμαστὸς καὶ πολὺ διδακτικός.
Μέχρι 17 ἐτῶν στὴν μεγαλούπολι τῆς Ἀλεξανδρείας ζοῦσε μέσα στὴν ἁμαρτία, τὴν τρυφὴ καὶ τὴ χλιδή. Καὶ ἐνῷ αὐτὴ ἦταν ἡ ζωή της, ἔκανε ἕνα ταξίδι καὶ βρέθηκε στὰ Ἰεροσόλυμα. Μαζὶ μὲ τὸ πλῆθος τοῦ κόσμου –μὲ μία ἀτελῆ πίστι καὶ μὲ κοσμικὸ ἀκόμη φρόνημα– θέλησε νὰ μπῇ κι αὐτὴ στὸ ναὸ καὶ νὰ προσκυνήσῃ τὸν τίμιο σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ. Αἰσθάνθηκε ὅμως κάποια ἀόρατη δύναμι νὰ τὴν ἐμποδίζῃ καὶ εἶδε φανερὰ ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε ἐκεῖ ζωντανός. Αὐτὸ τὴν αἰφνιδίασε, τὴν συνεκλόνισε βαθειὰ καὶ τὴν ἔφερε γιὰ πρώτη φορὰ σὲ συναίσθησι τοῦ ἑαυτοῦ της. Μετανόησε ἀμέσως καὶ ὑποσχέθηκε ἐπὶ τόπου, ν᾽ ἀλλάξῃ πλέον τρόπο ζωῆς. Ἔχοντας τὴν ἀπόφασι αὐτὴ καὶ χωρὶς ἀναβολὴ πέρασε ἐν συνεχείᾳ τὸν Ἰορδάνη ποταμὸ καὶ μπῆκε τὴν ἔρημο.
Ὁ τραχὺς ἐκεῖνος τόπος ἔμελλε νὰ γίνῃ γι᾽ αὐτήν, τὴν καλομαθημένη Ἀλεξανδρινή, τὸ ὁριστικὸ ἐνδιαίτημά της. Ἔζησε ἐκεῖ μὲ τὰ θηρία 47 ὁλόκληρα χρόνια, καλοκαίρια καὶ χειμῶνες, κλαίοντας τ᾽ ἁμαρτήματά της. Ἡ ζωὴ ποὺ ἔκανε μετὰ τὴ μετάνοια εἶνε ἕνα θαῦμα ποὺ ξεπερνᾷ τὴν ἀνθρώπινη λογική, μοιάζει μὲ φαντασία. Εἶνε ὅμως ἀληθινή, κ᾽ ἔχει τὴ δύναμι νὰ κινῇ καὶ ἄλλους σὲ μετάνοια καὶ νὰ παρηγορῇ τοὺς μετανοημένους ἁμαρτωλούς. Βλέπουμε σ᾽ αὐτὴν καθαρὰ τὸ θαῦμα τῆς μετανοίας.
* * *
Τὸ «Μετανοεῖτε», ἀγαπητοί μου, εἶνε ὁ πρῶτος λόγος ποὺ εἶπε ἀρχίζοντας τὸ κήρυγμά του ὁ Χριστός· «Μετανοεῖτε καὶ πιστεύετε ἐν τῷ εὐαγγελίῳ» (Ματθ. 4,17· Μᾶρκ. 1,15) – τὸν τελευταῖο λόγο του, τὸ «Τετέλεσται» (Ἰω. 19,30), θὰ τὸν ἀκούσουμε τὴ Μεγάλη Παρασκευή. Ἡ μετάνοια ἦταν ἐπίσης τὸ κήρυγμα τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων. Αὐτὴν π.χ. εἶχε στὰ χείλη του ὁ κορυφαῖος Παῦλος ὅταν ἦρθε στὴν Ἀθήνα καὶ μίλησε στὸν Ἄρειο Πάγο· «Τοὺς χρόνους τῆς ἀγνοίας ὑπεριδὼν ὁ Θεὸς τανῦν παραγγέλλει τοῖς ἀνθρώποις πᾶσι πανταχοῦ μετανοεῖν, διότι ἔστησεν ἡμέραν ἐν ᾗ μέλλει κρίνειν τὴν οἰκουμένην ἐν δικαιοσύνῃ…»· ὁ Θεὸς παρέβλεψε τὰ χρόνια τῆς ἀγνοίας καὶ τώρα παραγγέλλει σὲ ὅλους παντοῦ νὰ μετανοοῦν, γιατὶ ὥρισε ἡμέρα κατὰ τὴν ὁποία πρόκειται νὰ δικάσῃ τὴν οἰκουμένη μὲ δικαιοσύνη (Πράξ. 17,30-31). Ἀλλὰ καὶ οἱ διδάσκαλοι καὶ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας κατόπιν τὸ ἴδιο δὲν ἐκήρυτταν; ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος π.χ. δύο κυρίως πράγματα ἐτόνιζε, τὴ μετάνοια καὶ τὴν ἐλεημοσύνη.
Τὸ «Μετανοεῖτε» κήρυξαν ὅλοι οἱ κήρυκες τοῦ Εὐαγγελίου. Ἔτσι αὐτὸ ἔφθασε καὶ ἕως ἐμᾶς. Ἀλλὰ τώρα τίθεται τὸ ἐρώτημα· ὑπάρχουν αὐτιὰ ν᾽ ἀκούσουν τὸ κήρυγμα αὐτό;
Ἡ Ἐκκλησία κηρύττει τὴ μετάνοια πάντοτε ἰδιαιτέρως ὅμως τὴν ἁγία καὶ Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Κι ὅσο πλησιάζουμε πρὸς τὸ τέρμα τῆς περιόδου αὐτῆς, τόσο καὶ πιὸ ζωηρά. Αὐτὸς εἶνε ὁ σκοπὸς ποὺ καὶ τὴν 1η Ἀπριλίου καὶ τὴν Πέμπτη (Ε΄) Κυριακὴ τῶν Νηστειῶν προβάλλει τὴν ὁσία Μαρία τὴν Αἰγυπτία καὶ ὑπενθυμίζει πῶς σώθηκε καὶ ἁγίασε.
* * *
Ἡ ὁσία Μαρία συνδέεται μὲ ἕναν ἄλλο ἅγιο, τὸν ἀββᾶ Ζωσιμᾶ, ποὺ ἦταν ὁ πνευματικός της· γιὰ ν᾽ ἀποδειχθῇ, ὅτι χωρὶς πνευματικὸ πατέρα, χωρὶς γέροντα, δὲν μπορεῖ κανεὶς νὰ προοδεύσῃ. Ἐσὺ ἔχεις πνευματικό; ποιός εἶνε ὁ πνευματικός σου, ποιός εἶνε ὁ γέροντάς σου;
Ἀλλ᾽ ὑπάρχουν σήμερα πνευματικοὶ καὶ γέροντες; Ἔλλειψις παρατηρεῖται. Κήρυκες τοῦ εὐαγγελίου παρουσιάζονται, ἀλλὰ σοφοὶ γέροντες, πνευματικοὶ μὲ ἄσπρα μαλλιὰ ποὺ τὰ λόγια τους νά ᾽νε ὄχι ἐπιστημονικὰ – ἐγκυκλοπαιδικὰ ἀλλὰ θεοφώτιστα, ὑπάρχουν; Τὸ λουλούδι μυρίζει ἀπὸ μακριὰ κι ὁ ἥλιος φωτίζει ἀπὸ χιλιάδες μίλια. Δὲν φωνάζει τὸ λουλούδι μυρίζω, οὔτε ὁ ἥλιος φωνάζει φωτίζω, οὔτε τὸ ἀεράκι φωνάζει δροσίζω. Αὐτομάτως τὰ νιώθεις αὐτά. Ποῦ εἶνε αὐτοὶ οἱ πνευματικοί; Λιγόστεψαν, σπανίζουν στὶς ἡμέρες μας. Αὐτὸ εἶνε μιὰ τιμωρία Θεοῦ. Πρὸ ἑκατὸ ἐτῶν εἴχαμε λιγώτερο κήρυγμα, ἀλλὰ πνευματικοὶ πατέρες ἰδίως στὴν Ἀθήνα δὲν ἔλειπαν. Τώρα στερούμεθα. Γιατί; Διότι κ᾽ ἐμεῖς εἴμαστε ἀνάξιοι νὰ τοὺς ἔχουμε. Καθένας τώρα θέλει τὸν πνευματικὸ σύμφωνα μὲ τὶς ἀπαιτήσεις του…
Συνδέεται λοιπὸν ἡ ζωὴ τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας μὲ τὴ ζωὴ τοῦ ἁγίου Ζωσιμᾶ. Τί ἦταν ὁ Ζωσιμᾶς; Ἕνας ἱερομόναχος ἀσκητὴς σὲ βουνὰ καὶ σπηλιὲς τῆς Παλαιστίνης. Μὲ τὴν ἀρετή του εἶχε γίνει μαγνήτης ποὺ τραβοῦσε μοναχοὺς καὶ κοσμικούς. Ἔρχονταν πολλοὶ νὰ τὸν ρωτήσουν, καὶ ἔδινε συμβουλὲς πολύτιμες. Ἔζησε ἔτσι ἐκεῖ 53 χρόνια.
Κάποτε ὅμως τοῦ ἦρθε ἕνας κακὸς λογισμός. Ὄχι πορνείας, μοιχείας, σαρκικῶν ἁμαρτημάτων, ποὺ ταπεινώνουν τὸν ἄνθρωπο, ἀλλὰ ὁ χειρότερος ἀπ᾽ ὅλους τοὺς λογισμούς, αὐτὸς ποὺ γκρεμίζει ἀπ᾽ τὰ οὐράνια καὶ ῥίχνει στὴν κόλασι· λογισμὸς ὑπερηφανείας. –Νὰ ὑπάρχῃ ἆραγε, σκέφτηκε, κανεὶς ἄλλος ἐπάνω στὴ γῆ σοφώτερος καὶ ἁγιώτερος ἀπὸ ᾽μένα;… Ἀκοῦτε λογισμός! Δὲν τὸν δέχτηκε βέβαια, ἐνωχλήθηκε ὅμως. Καὶ τότε φωνὴ ἀπὸ τὰ οὐράνια τοῦ εἶπε· –Ζωσιμᾶ, ἔχεις λάθος· βγὲς λοιπὸν στὴν ἔρημο κ᾽ ἐκεῖ θὰ δῇς!…
Ὑπῆρχαν στὴν Παλαιστίνη μοναστήρια ἀσκητικὰ ποὺ οἱ μοναχοὶ μιμούμενοι τὸ παράδειγμα τοῦ Χριστοῦ εἶχαν τὴ συνήθεια, μόλις μπαίνει ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή, τὴν Καθαρὰ Δευτέρα νὰ βγαίνουν στὴν ἔρημο. Ἀπομονώνονταν δεξιὰ – ἀριστερά, ἀσκήτευαν πιὸ αὐστηρά, νήστευαν 40 μέρες, καὶ τὸ βράδυ τοῦ Σαββάτου τοῦ Λαζάρου, στὸν ἑσπερινό, ἐπέστρεφαν γιὰ νὰ γιορτάσουν μαζὶ Μεγάλη Ἑβδομάδα καὶ Πάσχα. Γι᾽ αὐτὸ στὸν ἑσπερινὸ αὐτὸν ἀκοῦμε τὸν ὕμνο· «Σήμερον ἡ χάρις τοῦ ἁγίου Πνεύματος ἡμᾶς συνήγαγε· καὶ πάντες αἴροντες τὸν σταυρόν σου λέγομεν· Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις» (βλ. κ. Ἰω. 12,13).
Βγῆκε λοιπὸν καὶ ὁ Ζωσιμᾶς στὴν ἔρημο. Καθὼς προχωροῦσε, βλέπει σὲ ἀπόστασι μιὰ ἀνθρώπινη σκιά. Πλησιάζει καὶ διακρίνει ἕνα ἡλιοκαμένο κορμὶ μὲ μαλλιὰ ἄσπρα. Πάει νὰ τὸ πλησιάσῃ, ἀλλ᾽ ἐκεῖνο φεύγει. –Στάσου! τοῦ φωνάζει. –Ἀββᾶ Ζωσιμᾶ, ἀποκρίνεται ἡ σκιά, μὴν πλησιάζεις, εἶμαι γυναίκα κ᾽ εἶμαι γυμνή· ῥῖξε μου κάτι νὰ σκεπαστῶ. Παραξενεύτηκε ὁ Ζωσιμᾶς, πῶς μιὰ γυναίκα βρέθηκε μέσα στὴν ἔρημο καὶ πῶς αὐτὴ ξέρει τ᾽ ὄνομά του. Ἦταν ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία! Τῆς πέταξε τὸ ῥάσο του, αὐτὴ σκεπάστηκε, κ᾽ ἔτσι ἄρχισαν νὰ συνομιλοῦν. Καὶ τί ρώτησε ἐκείνη, ὕστερα ἀπὸ τόσα χρόνια ἀπόκοσμης ζωῆς; – ἔχει σημασία· –Γέροντα, πῶς ἔχει ὁ κόσμος; πῶς εἶνε οἱ βασιλεῖς; ἡ Ἐκκλησία; οἱ Χριστιανοί;…
Οἱ ἅγιοι, μολονότι ζοῦν στὴν ἔρημο, δὲν παύουν νὰ ἐνδιαφέρωνται γιὰ τὸν κόσμο· ἡ καρδιὰ τοῦ ἁγίου εἶνε εὐγενική, εὐαίσθητη, πονάει τὸ συνάνθρωπο. Ὁ κοσμικὸς ἐνδιαφέρεται γιὰ τοὺς δικούς του, τὴ γυναῖκα καὶ τὰ παιδιά του· γιὰ τοὺς ἄλλους τίποτα. Ὁ ἀσκητὴς πενθεῖ γιὰ ὅλους· κλαίει τ᾽ ἁμαρτήματά του, καὶ τ᾽ ἁμαρτήματα τοῦ κόσμου. Δὲν γελᾷ· ξέρει, ὅτι ἡ ζωὴ εἶνε δρᾶμα, ὅτι αὐτὴ τὴ στιγμὴ στὸν κόσμο κάποιος πνίγεται, κάποιος αὐτοκτονεῖ, κάποιος ξεψυχάει, κάποιος ἀτιμάζεται… Νιώθει ὅλο τὸν κόσμο οἰκογένειά του. Τό σκέπτεστε;
Κάποια στιγμὴ ὁ Ζωσιμᾶς τὴν εἶδε στραμμένη στὸν οὐρανὸ νὰ προσεύχεται νοερῶς ἐπὶ ἀρκετὴ ὥρα – ἡ νοερὰ προσευχὴ εἶνε ἀνώτερη ἀπ᾽ ὅλες τὶς προσευχές. Τὴν εἶδε καὶ νὰ ὑπερίπταται τῆς γῆς σὰν πτηνό. Ἂς μὴν τὰ πιστεύουν αὐτὰ ἄλλοι, ἐμεῖς τὰ πιστεύουμε.
Ἡ Ὀρθοδοξία τιμᾷ τὰ γνήσια συναξάρια ἁγίων, ὄχι ὅπως οἱ προτεστάντες καὶ ἄλλοι αἱρετικοί. Κάποιοι δικοί μας θεολόγοι –μερικοὶ ἦταν συσπουδασταί μας– πῆγαν στὸ ἐξωτερικό, γύρισαν ὅμως ἐπηρεασμένοι καὶ ὑποτιμοῦν τὰ συναξάρια. Αὐτοὶ θεωροῦνται ἐπιστήμονες· μὰ κάτι σπουδάσαμε κ᾽ ἐμεῖς, δὲν θὰ βάλουμε ὅμως φωτιὰ νὰ κάψουμε τὰ συναξάρια. Οἱ ὀρθόδοξοι, κλῆρος καὶ λαός, τιμοῦν τὰ συναξάρια καὶ ἀντλοῦν δύναμι ἀπὸ αὐτά. Ὅποιος ἔχει πίστι –ἂς εἶνε ὁ πιὸ φτωχός, ἕνας τσοπᾶνος, μιὰ γυναίκα ἀγράμματη–, ἀξίζει παραπάνω ἀπὸ ὀρθολογιστὰς τῆς ἀριστοκρατίας· αὐτοὶ κράτησαν τὸν τόπο μας ἐλεύθερο καὶ πιστὸ στὴν Ὀρθοδοξία.
Ἡ ὁσία Μαρία ἁγίασε. Κι ὅταν ἔκλεισε τὰ μάτια της, τὴν ἔθαψε ὁ ἅγιος Ζωσιμᾶς μὲ τὴ βοήθεια ἑνὸς λιονταριοῦ ποὺ ἦρθε κ᾽ ἔσκαψε τὸν τάφο της! Αὐτὰ βέβαια δὲν συμφωνοῦν μὲ τὴ λογική, ἀλλὰ ὑπερβαίνουν τὴ λογική. Ἂς μὴν τὰ πιστεύουν οἱ ἄπιστοι, ἐμεῖς πιστεύουμε· ἡ πίστι μας εἶνε γεμάτη θαύματα.
* * *
Πῶς ἁγίασε, ἀγαπητοί μου, αὐτὴ ἡ διάσημη πόρνη; Διὰ τῆς μετανοίας· καὶ ἡ Ἐκκλησία τὴν προβάλλει ὡς παράδειγμα. Τὸ εἶπα καὶ τὸ ἐπαναλαμβάνω· ὁ Θεὸς δὲν θὰ μᾶς δικάσῃ γιατὶ ἁμαρτάνουμε, θὰ μᾶς δικάσῃ γιατὶ δὲν μετανοοῦμε. Ὑπάρχει τὸ φάρμακο τῆς μετανοίας. Ἂς σπεύσουμε λοιπὸν ὅλοι καὶ ἂς ἐξομολογηθοῦμε τὰ ἁμαρτήματά μας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
(αἴθουσα συλλόγου «Ἰω. Βαπτιστής», ὁδ. Χριστοκοπίδου 12, Ἀθηνῶν Τρίτη 1-4-1958)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.