«Τα παθη τα σεπτα η παρουσα ημερα ως φωτα σωστικα ανατελλει τω κοσμω» (Μ. Δευτ., ορθρ. καθ.). Να, αγαπητοι μου, πως φωτιζουν «τα παθη τα σεπτα»· ειναι φαρος & ηλιος πανεκλαμπρος. Γι᾽ αυτο οι Χριστιανοι μη δειλιαζουμε & μη φοβουμαστε. Αγωνιζομαστε, γιατι ξερουμε οτι, κι αν σταυρωθουμε, ο σταυρος ειναι νικη & δοξα, φως & λυτρωσις.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2282
Μεγάλη Δευτέρα βράδυ
13 Ἀπριλίου 2020
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Ενας προβολευς ῥιπτει φως…
«Τὰ πάθη τὰ σεπτὰ ἡ παροῦσα ἡμέρα ὡς φῶτα σωστικὰ ἀνατέλλει τῷ κόσμῳ» (Μ. Δευτ., ὄρθρ. κάθ.)
Τὸ ἔτος, ἀγαπητοί μου, ἔχει 52 ἑβδομάδες. Ἀλλ᾽ αὐτὴ ἡ ἑβδομάδα ξεχωρίζει. Ὀνομάζεται Μεγάλη Ἑβδομάς. Γιατί ὀνομάζεται Μεγάλη; Μήπως ἔχει περισσότερες ἡμέρες ἀπὸ τὶς ἄλλες; Ὄχι, 7 ἡμέρες ἔχει κι αὐτή. Μήπως οἱ ἡμέρες της ἔχουν περισσότερες ὧρες; Ὄχι, 168 ὧρες ἔχει κι αὐτή. Γιατί λοιπὸν ὀνομάζεται Μεγάλη;
Μεγάλη ὀνομάζεται ὄχι διότι διαρκεῖ περισσότερο χρονικῶς, ἀλλὰ διότι τὰ γεγονότα ποὺ ἑορτάζει ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία κατ᾽ αὐτὴν εἶνε μεγάλης, κοσμοϊστορικῆς σημασίας. Εἶνε γεγονότα ἀνώτερα μπορῶ νὰ πῶ ἀπὸ τὰ κοσμογονικὰ ἐκεῖνα ποὺ ἔγιναν ὅταν ὁ Θεὸς δημιούργησε τὸ σύμπαν μέσα σὲ 6 ἡμέρες. Τότε, πρὸ τῆς δημιουργίας, τί ὑπῆρχε; Ἡ ἁγία Γραφὴ λέει· «Ἡ γῆ ἦν ἀόρατος καὶ ἀκατασκεύαστος, καὶ σκότος ἐπάνω τῆς ἀβύσσου». Καὶ μέσα στὸ σκοτάδι ἀκούστηκε ἡ φωνὴ τοῦ Θεοῦ «Γενηθήτω φῶς· καὶ ἐγένετο φῶς… Καὶ διεχώρισεν ὁ Θεὸς ἀνὰ μέσον τοῦ φωτὸς καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σκότους»· καὶ τὸ μὲν φῶς τὸ ὠνόμασε ἡμέραν, τὸ δὲ σκοτάδι τὸ ὠνόμασε νύκτα (Γέν. 1,3-5). Ὅπως λοιπὸν πρὸ τῆς δημιουργίας μέσα στὸ φυσικὸ σκοτάδι ὁ Θεὸς δημιούργησε τὸ φῶς, ἔτσι καὶ πρὸ Χριστοῦ ὑπῆρχε ἕνα πνευματικὸ σκοτάδι καὶ μὲ τὴν παρουσία τοῦ Χριστοῦ ἦρθε στὸν κόσμο «τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν» (Ἰω. 1,9), «διότι φῶς (εἶνε) τὰ προστάγματα» τοῦ Χριστοῦ «ἐπὶ τῆς γῆς» (Ἠσ. 26,9).
Ὁλόκληρη ἡ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ εἶνε φῶς· φῶς ἡ γέννησί του, φῶς ἡ βάπτισί του, φῶς ἡ ζωή του στὴν ἔρημο, φῶς ἡ διδασκαλία του, φῶς τὰ θαύματά του. Ἀλλ᾽ ὅπως τὸ φῶς τοῦ ἥλιου δὲν προβάλλει ξαφνικὰ τὸ πρωὶ ἀλλ᾽ αὐξάνει σιγὰ – σιγὰ κι ὅταν ὁ ἥλιος μεσουρανεῖ τὸ μεσημέρι τότε πλέον βρίσκεται σὲ ὅλη του τὴν ἔντασι, ἔτσι καὶ τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ· ἀφοῦ ἐπρόβαλε ἀμυδρὰ στὴ Βηθλεέμ, ἀνέβαινε καὶ ὑψωνόταν συνεχῶς, καὶ πότε ἔφθασε στὸ μεσουράνημά του; Στὸ Γολγοθᾶ! Ὅταν ὁ Χριστὸς ἔπασχε ἐπάνω στὸ σταυρό, τότε ἔλαμψε ὅσο ποτέ ἄλλοτε, σὰν ἥλιος ὑπέρλαμπρος. Ἐκεῖ, ὅταν σὲ ὅλη τὴ γῆ ἔγινε «σκότος ἀπὸ ὥρας ἕκτης ἕως ὥρας ἐνάτης» (Ματθ. 27,45. Μᾶρκ. 15,33. Λουκ. 23,44), τὸ φῶς του ἔλαμψε στὸν ὑπέρτατο βαθμό.
Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία μας ὀνομάζει τὰ ἄχραντα πάθη τοῦ Χριστοῦ «φῶτα», καὶ ψάλλει· «Τὰ πάθη τὰ σεπτὰ ἡ παροῦσα ἡμέρα ὡς φῶτα σωστικὰ ἀνατέλλει τῷ κόσμῳ» (Μ. Δευτ., ὄρθρ. κάθ.). Ἐὰν τὸ νόημα αὐτὸ χρειάζεται ἐξήγησι, ἂς τὸ ἀναλύσουμε τώρα κάπως πρακτικώτερα.
* * *
Γιατί, ἀγαπητοί μου, τὰ πάθη τοῦ Χριστοῦ εἶνε «φῶτα σωστικά»; τί φῶς ἐκπέμπει ὁ σταυρός του, τί φωτίζει μὲ τὸ πάθος του;
⃝ Ὁ Χριστὸς τὴν ὥρα ἐκείνη ἔρριξε φῶς πρῶτα – πρῶτα στὰ ἄδυτα τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου.
Τί εἶνε ὁ ἄνθρωπος; Μερικοὶ ἐπιπόλαιοι λένε· Ὁ ἄνθρωπος εἶνε καλός· καλὸς ὁ ἕνας, καλὸς ὁ ἄλλος!… Γέμισε ἡ κοινωνία ἀπὸ «καλούς», ἀλλὰ συμφωνεῖ ἡ πραγματικότητα; Ρώτησαν ἕναν ἀρχαῖο φιλόσοφο· –Ποιό εἶνε τὸ συμπέρασμά σου γιὰ τοὺς ἀνθρώπους; –Οἱ περισσότεροι, ἀπήντησε, εἶνε κακοί. Κι ὅταν τοῦ εἶπαν, –Ἀπ᾽ ὅλους τοὺς κακοὺς ποιοί εἶνε οἱ χειρότεροι; ἀπήντησε· –Οἱ ἀχάριστοι. Ἔ, αὐτὸ ἀκριβῶς ἔδειξαν τὰ πάθη τοῦ Κυρίου. Θέλετε νὰ δῆτε τὴν ἀνθρώπινη κακία; ἀτενίστε τὸν Κατάδικο τοῦ Γολγοθᾶ. Ὁ Πιλᾶτος ρώτησε κατ᾽ ἐπανάληψιν τοὺς κατηγόρους του· Τί κακὸ ἔκανε αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος; (βλ. Λουκ. 23,22). Κανένα, ἀπολύτως κανένα! Ἀντιθέτως, ὅλη ἡ ζωή του ἔλαμπε· ἦταν ὅλος ἀρετή, ἀγάπη, οἰκτιρμούς. Θεράπευσε ἀρρώστους, χόρτασε πεινασμένους, ἀνέστησε νεκρούς. Θά ᾽πρεπε νὰ μὴν ὑπάρχῃ κανείς ἐναντίον του. Καὶ ὅμως οἱ ἄνθρωποι, ὡς ἀμοιβὴ τῶν εὐεργεσιῶν του, τὸν ἀνέβασαν στὸ σταυρό. Εἶνε κακὸς ὁ ἄνθρωπος.
Τὴν ὥρα τοῦ σταυροῦ φάνηκε ἡ ἀχαριστία τῶν εὐεργετημένων, ποὺ δείχθηκαν κατώτεροι κι ἀπ᾽ τὰ ζῷα. Ἕνα σκυλάκι ἔχεις, τοῦ ῥίχνεις ἕνα κομμάτι ψωμί, κ᾽ ἐπειδὴ δὲν ἔχει γλῶσσα νὰ σοῦ πῇ εὐχαριστῶ κουνάει τὴν οὐρά του· κι ὁ ἄνθρωπος φτάνει στὸ σημεῖο ν᾽ ἀνοίγῃ τὸ στόμα καὶ νὰ βλασφημῇ τὸν Ἐσταυρωμένο!
Ἀλλ᾽ ἀφοῦ στὸ Χριστὸ ὁ κόσμος φέρθηκε ἔτσι, μὴν ἀπορεῖς καὶ παραξενεύεσαι ἂν συναντᾷς κ᾽ ἐσὺ ἀχαριστία κι ἀγνωμοσύνη, ἂν σὲ προσβάλλουν ἢ σὲ συκοφαντοῦν, ἂν τὸ παιδί σου σὲ πικραίνῃ, ἂν ὁ φίλος σου σὲ προδίδῃ, ἂν τ᾽ ἀφεντικό σου σὲ ἀδικῇ… Ἀνεβαίνοντας ὁ Χριστὸς στὸ Γολγοθᾶ τὴ Μεγάλη Παρασκευή, μὲ τὸ σταυρὸ στὸν ὦμο, εἶπε· Ἂν ἡ φωτιὰ καίῃ τὸ χλωρό (ποὺ λόγῳ τῆς ὑγρασίας δύσκολα καίγεται), φαντάζεστε τί ἔχει νὰ πάθῃ τὸ ξερό; (βλ. Λουκ. 23,31). Ὁ Χριστὸς εἶνε τὸ δροσερὸ δέντρο τὸ γεμᾶτο καρπούς· ἐμᾶς τοὺς ἁμαρτωλούς, τὰ ἄκαρπα ξερὰ κλαδιά, τί μᾶς περιμένει;…
«Φῶτα» λοιπὸν «τὰ σεπτὰ πάθη» τοῦ Χριστοῦ, φωτίζουν τὴν ἄβυσσο τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, δείχνουν σὲ τί βάθος κακίας ἔφτασε.
⃝ Ἀλλ᾽ ἐὰν διὰ τῶν παθῶν τοῦ Κυρίου βλέπουμε τὸ ναδὶρ τῆς κακίας τοῦ ἀνθρώπου, ἀπὸ τὴν ἄλλη πλευρὰ βλέπουμε τὸ ζενὶθ τῆς ἀνεξικακίας ποὺ φτάνει ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Δύο ἀντίθετα μεγέθη· ἀφ᾽ ἑνὸς μὲν ἀνθρώπινη κακία – ἀφ᾽ ἑτέρου δὲ ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Ὅποιος δὲν τ᾽ ἀναλογίζεται αὐτά, δὲν ἀξίζει νὰ ζῇ.
Αὐτὸς ποὺ πάσχει ἐπὶ τοῦ σταυροῦ μπορεῖ νὰ φαίνεται τελείως ἀδύναμος, ἐγκαταλελειμμένος ἀπὸ τοὺς δικούς του, γυμνός, αἱμόφυρτος, πεινασμένος, διψασμένος, νὰ λέῃ «Θεέ μου Θεέ μου, ἱνατί με ἐγκατέλιπες» (Ματθ. 27, 46), ἐν τούτοις εἶνε ὁ πιὸ δυνατὸς ἀπ᾽ ὅλους. Τί λέω; Εἶνε «ὁ μακάριος καὶ μόνος δυνάστης, ὁ βασιλεὺς τῶν βασιλευόντων καὶ κύριος τῶν κυριευόντων» (Α΄ Τιμ. 6,15), ὁ βασιλεὺς τῶν ἀγγέλων καὶ ὅλης τῆς κτίσεως. Μποροῦσε λοιπὸν νὰ τιμωρήσῃ τοὺς σταυρωτάς του, νὰ τοὺς θάψῃ στὴ γῆ ὅπως ἄλλοτε ὁ Μωυσῆς τοὺς Δαθὰν καὶ Ἀβειρὼν ποὺ ἀντιστάθηκαν στὰ λόγια του (βλ. Ἀριθμ. 16ον)· πολλὰ μποροῦσε νὰ κάνῃ. Καὶ ὅμως ἔδειξε ἀγάπη ἀσύλληπτη. «Φιλάνθρωπε Χριστὲ ὁ Θεός», λέει σ᾽ αὐτὸν ἕνας ὕμνος· καὶ τὸν ὑμνεῖ διότι «τὰ πάντα προσίεται (=ὅλα τὰ ὑπομένει), ἵνα σώσῃ τὸν ἄνθρωπον» (Μ. Δευτ. ὄρθρ. 3ο κάθ.)
Διὰ τοῦ σταυροῦ, σὰν μέσα ἀπὸ φακό, βλέπεις τὴ διαφθορὰ τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, ἀλλὰ καὶ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ ποὺ πλατύνεται ὅπως ὁ οὐρανὸς καὶ ὁ ὠκεανός.
⃝ Διὰ τοῦ σταυροῦ τέλος πιστοποιεῖται ὁ ὁριστικὸς θρίαμβος τοῦ Ἐσταυρωμένου.
Οἱ ἐχθροί του συμμάχησαν ὅλοι· Ἄννας, Καϊάφας, πρεσβύτεροι, σαδδουκαῖοι, φαρισαῖοι, γραμματεῖς, Ἰούδας, Πιλᾶτος, Ἡρῴδης, στρατεύματα ῥωμαϊκά, ὄχλος ἰουδαϊκός, συνεργάστηκαν γιὰ νὰ τὸν ἐξοντώσουν (βλ. Ψαλμ. 2,1-2. Πράξ. 4,25-27). Κι ὅταν ὁ Κατάδικος εἶπε «Τετέλεσται» (Ἰω. 19,30), αὐτοί, σαδισταὶ καὶ χαιρέκακοι, γύρισαν στὰ σπίτια τους γιὰ νὰ φᾶνε τὸ πάσχα θριαμβολογώντας· Δὲν ὑπάρχει πιά, ξεμπερδέψαμε μ᾽ αὐτόν!
Ἀλλ᾽ αὐτὰ κράτησαν πολὺ λίγο. Σὲ τρεῖς μέρες ὁ Χριστὸς ἀναστήθηκε ἀπὸ τὸν τάφο κι αὐτοὶ ἔμειναν ἄναυδοι. Κι ὅταν πλέον ἔφυγαν ἀπ᾽ αὐτὴ τὴ ζωή, τοὺς ἔμεινε τὸ στίγμα τοῦ θεοκτόνου. Ποῦ εἶνε σήμερα ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ θεοκτόνοι; Ποῦ εἶνε καὶ οἱ καίσαρες καὶ λοιποὶ διῶκται τῆς Ἐκκλησίας του; Ἀνήκουν στὸ χθές.
Ἀλλὰ ὁ Χριστὸς δὲν εἶνε μόνο τὸ χθές, δὲν εἶνε μόνο τὸ παρόν· ὁ Χριστὸς εἶνε καὶ τὸ μέλλον, προπαντὸς τὸ μέλλον. «Ἰησοῦς Χριστὸς χθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτὸς καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας» (Ἑβρ. 13,8). Γιὰ τοὺς ἄλλους ἰσχύει τὸ «ἔζησε»· ἔζησε ὁ Πιλᾶτος, ἔζησε ὁ Ἰούδας, ἔζησε ὁ Διοκλητιανός κ.λπ.. Γιὰ τὸ Χριστὸ δὲν ἰσχύει τὸ «ἔζησε», ἰσχύει τὸ «ζῇ καὶ βασιλεύει»· αὐτὸς δὲν εἶνε τὸ χθές, εἶνε τὸ «νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν». Ὅποιος πάῃ κόντρα μὲ τὸ Χριστὸ καὶ τὴν ἁγία του Ἐκκλησία, θὰ χαθῇ, ἀλλὰ ὁ Χριστὸς θὰ θριαμβεύῃ.
* * *
Νά, ἀγαπητοί μου, πῶς φωτίζουν «τὰ πάθη τὰ σεπτά»· εἶνε φάρος καὶ ἥλιος πανέκλαμπρος. Γι᾽ αὐτὸ οἱ Χριστιανοὶ μὴ δειλιάζουμε καὶ μὴ φοβούμαστε. Ἀγωνιζόμαστε, γιατὶ ξέρουμε ὅτι, κι ἂν σταυρωθοῦμε, ὁ σταυρὸς εἶνε νίκη καὶ δόξα, φῶς καὶ λύτρωσις.
Τὸ δρόμο τοῦ Χριστοῦ νὰ βαδίσουμε. Κλεῖστε τ᾽ αὐτιά σας καὶ μὴν ἀκοῦτε τί λέει ὁ κόσμος. Ὑπάρχουν πολλοὶ δρόμοι (τοῦ χρήματος, τῆς δόξης, τῶν ἀπολαύσεων), ἀλλὰ στὸ τέλος εἶνε …μιὰ ἀγχόνη σὰν τοῦ Ἰούδα. Ὁ δρόμος τοῦ Χριστοῦ εἶνε ἕνας, ἡ «τεθλιμμένη ὁδὸς ἡ ἀπάγουσα εἰς τὴν ζωήν» (Ματθ. 7,14)· ὁ δρόμος τοῦ Γολγοθᾶ, μὲ πέτρες καὶ ἀγκάθια. Αὐτὸν ν᾽ ἀκολουθήσουμε· καὶ νὰ ξέρουμε πώς, ὅ,τι κι ἂν ὑποφέρουμε στὸν κόσμο, μετὰ τὸ σταυρὸ ἀκολουθεῖ ἡ ἀνάστασι, μετὰ τὰ πάθη ἡ δόξα.
Αὐτὰ νὰ πιστεύουμε καὶ σ᾽ αὐτὰ νὰ εἴμαστε ἀφωσιωμένοι. Κι ἂν ἀκόμα ἔρθῃ ὥρα ποὺ γύρω σου ἀρνηθοῦν ὅλοι τὸ Χριστὸ καὶ μείνῃς ἕνας, ἐσὺ νὰ μὴν προσκυνήσῃς ποτέ τὰ εἴδωλα· μεῖνε πιστὸς κι ἀφωσιωμένος σ᾽ αὐτόν.
Δόξα στὸ Χριστό, τὸν βασιλέα τῶν αἰώνων καὶ Λυτρωτή μας. Αὐτὸν λατρεύουμε, αὐτὸν πιστεύουμε μέχρι τελευταίας μας ἀναπνοῆς· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνοw
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Κων/νου & Ἑλένης Ἀμυνταίου τὴν Κυριακὴ 14-4-1968 βράδυ. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 18-3-2020.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.