ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΤΕ ΤΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ – ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΤΡΟΠΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΥ, ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΟΙ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ. ΑΝΟΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ & ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΜΕ ΚΑΤΑΝΥΞΗ ΤΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ. 2) Υπαρχουν ερωτες μικροι & μεγαλοι. Ερωτας γραμματων, επιστημων…! Παραπανω; Ανεβαινετε, παιδια της Ελλαδος, την κλιμακα του ερωτος. ερωτας αρετης· –ανεβαινετε!– ερωτας πατριδος· –ανεβαινετε!– ερωτας οικογενειας· –ανεβαινετε!– ερωτας Χριστου, θειος ερως Χριστου.
ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΤΕ ΤΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΤΡΟΠΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΥ, ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΟΙ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ. ΑΝΟΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ & ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΜΕ ΚΑΤΑΝΥΞΗ ΤΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ.
ΑΝΟΙΞΤΕ & ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ & ΜΗ ΦΟΒΑΣΤΕ.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2283
Μεγάλη Τρίτη βράδυ
14 Ἀπριλίου 2020
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Στην κλιμακα του ερωτος!
«Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας» (δοξ. ἀποστ. αἴν. Μ. Τετ.)
Ἀπόψε πολλοὶ ἔρχονται στὸ ναὸ γιὰ τὸ τροπάριο τῆς Κασσιανῆς. Οἱ ὕμνοι τῆς Ἐκκλησίας ὅμως δὲν ἔγιναν, ἀγαπητοί μου, μόνο γιὰ νὰ εὐχαριστοῦν τὰ αὐτιά μας· κάθε ὕμνος εἶνε ἕνα σύντομο κήρυγμα, ποὺ προσφέρεται ὄχι σὲ πεζὸ λόγο ἀλλὰ σὲ ποιητικὴ μορφή.
Τὸ τροπάριο ἀναφέρεται στὸ περιστατικὸ τῆς ἀλείψεως τοῦ Κυρίου μὲ μύρο ἀπὸ μία γυναῖκα τὶς παραμονὲς τῶν ἀχράντων παθῶν (βλ. Ματθ. 26,6-13. Μᾶρκ. 14,3-9). Εἶνε ἀριστούργημα, διαμάντι τῶν ποιημάτων τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας.
Ὁ ποιητὴς δὲν εἶνε ἄντρας· εἶνε μία γυναίκα, ἡ Κασσιανή. Ἔζησε σὲ ἐποχὴ ποὺ τὸ θρησκευτικὸ συναίσθημα συγκινοῦσε τὶς εὐγενικὲς καρδιὲς καὶ ἔφερνε δάκρυα στὰ μάτια. Ἔζησε τὸν καιρὸ τοῦ Βυζαντίου, καὶ εἶνε γνωστὴ ἡ ἀφορμὴ γιὰ νὰ γράψῃ τὸ ποίημα αὐτό.
Ἡ Κασσιανὴ ἦταν μία ἀπὸ τὶς νεάνιδες ποὺ παρουσιάστηκαν τὸ 830 μ.Χ. στὰ ἀνάκτορα, γιὰ νὰ διαλέξῃ ἀπ᾽ αὐτὲς τὴν σύζυγό του καὶ μέλλουσα βασίλισσα ὁ νεαρὸς αὐτοκράτωρ Θεόφιλος (829-842 μ.Χ.). Στὴν αἴθουσα τοῦ Τρικλίνου εἶχε συγκεντρωθῆ ὅ,τι ἐκλεκτὸ εἶχε νὰ παρουσιάσῃ ὁ γυναικεῖος κόσμος τῆς αὐτοκρατορίας. Οἱ κόρες ἐκεῖνες δὲν ἦταν μόνο καλλονὲς ἀπὸ πλευρᾶς σωματικῆς ἐμφανίσεως – αὐτὸ θὰ θύμιζε καλλιστεῖα Χόλλυγουντ ποὺ καταδικάζουμε γιατὶ εὐτελίζουν τὴ γυναῖκα· ἦταν διαλεγμένες μία πρὸς μία γιὰ τὸ πνευματικὸ κυρίως κάλλος καὶ τὴν ἀρετή τους. «Καλλιστεῖα» ὑψηλοῦ ἐπιπέδου γίνονταν τότε στὰ ἀνάκτορα.
Ὁ Θεόφιλος, λένε οἱ ἱστορικοί, κρατοῦσε ἕνα χρυσὸ μῆλο, γιὰ νὰ τὸ δώσῃ σ᾽ ἐκείνην ποὺ θὰ διάλεγε. Μετὰ ἀπὸ μερικὰ βήματα στάθηκε μπροστὰ στὴν ἔξοχη ὀμορφιὰ τῆς Κασσιανῆς. Ἀλλὰ γιὰ νὰ τὴ δοκιμάσῃ ρώτησε· –«Ὡς ἆρα διὰ γυναικὸς ἐρρύη τὰ φαῦλα;», ἀπ᾽ τὴ γυναῖκα ἀλήθεια προῆλθαν τὰ κακά; Ἡ Κασσιανή, εὐφυὴς καὶ ἑτοιμόλογη, δὲν δέχθηκε τὴν προσβολὴ τοῦ γυναικείου κόσμου καὶ ἀπήντησε· –«Καὶ διὰ γυναικὸς πηγάζει τὰ κρείττονα» (Μ. Ἰατροῦ, Πόθεν καὶ Διατί, σ. 463). Ἂν ἀπὸ τὴν Εὔα προῆλθαν τὰ χειρότερα γιὰ τὴν ἀνθρωπότητα (τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα), ἀλλ᾽ ἀπὸ τὴν Παναγία μας προῆλθε ὅ,τι πιὸ καλὸ ὑπάρχει, ἡ σωτηρία μας.
Ἡ γυναίκα εἶνε ἢ ἡ σωτηρία ἢ ἡ καταστροφὴ τοῦ κόσμου. Λόγῳ τῆς ψυχοσυνθέσεώς της ἀποτελεῖ ἰσχυρὸ μαγνήτη. Δὲν μπορεῖ νὰ νοηθῇ κόσμος χωρὶς γυναῖκα, οὔτε ἀνθρωπότης χωρὶς ἄνδρα. Ἡμίτομο εἶνε ὁ ἄνδρας καὶ ἡμίτομο ἡ γυναίκα, ἔλεγε ὁ Κοραῆς· μὲ τὴν ἕνωσί τους ὁ ἄνθρωπος ὁλοκληρώνεται. Ἡ γυναίκα λοιπόν· ἢ εἶνε ἄγγελος καὶ μὲ τὰ φτερά της ὑψώνει τὸν ἄνδρα της σὰν ἄλλη Βεατρίκη τοῦ ποιητοῦ μέχρι τὰ ἄστρα κ᾽ εἶνε εὐτυχὴς ὁ ἄντρας ποὺ ἔχει τέτοια γυναῖκα, ἢ γίνεται σατανᾶς καὶ ῥίχνει τὸν ἄντρα στὸν πυθμένα τοῦ ᾅδου.
Ἡ ἀπάντησι ποὺ ἔδωσε ἡ Κασσιανή, μολονότι ὀρθή, δὲν ἄρεσε στὸν Θεόφιλο. Δυσαρεστημένος ἀπομακρύνθηκε καὶ ἔδωσε τὸ μῆλο σὲ ἄλλη, σὲ μία σεμνὴ κόρη τῆς Παφλαγονίας, τὴν Θεοδώρα (ἐκείνην ποὺ συνετέλεσε ἔπειτα στὴν ἀναστήλωσι τῶν ἱερῶν εἰκόνων).
Καὶ ἡ Κασσιανή; Ἦταν τώρα ῥάκος. Παρὰ λίγο βασίλισσα, καὶ γιὰ μιὰ ἀπάντησι ἔχασε τὸ στέμμα. Ἦταν αὐτὴ ποὺ ἀπέτυχε στὸν ἔρωτά της.
Θὰ μακρύνῃ ὁ λόγος ἂν ἀναφερθῶ στὴν ψυχολογία τοῦ ἀνθρώπου ποὺ ἀποτυγχάνει στὸν ἔρωτα. Λύπη βέβαια αἰσθάνεται καὶ ὁ ἄντρας – ὁ νέος ὅταν ἀποτυγχάνῃ, ἀλλὰ τὸ τραῦμα τῆς τίμιας γυναίκας εἶνε βαθύτερο. Ὁ ἄντρας εὐκολώτερα ἀπομακρύνεται ἀπὸ αὐτὴν ποὺ ἀγάπησε, ἡ ἁγνὴ γυναίκα δύσκολα ἀποσπᾶται ἀπ᾽ τὸ ἴνδαλμα τῆς ἀγάπης της καὶ κλαίει πικρά. Δὲν μιλᾶμε γιὰ τὰ γύναια ἐκεῖνα ποὺ θητεύουν στὸν ἀγοραῖο ἔρωτα κι ἀλλάζουν τοὺς ἄντρες σὰν πουκάμισα· μιλᾶμε γιὰ γυναῖκες ποὺ λένε «Σὲ καὶ μόνον καὶ αἰωνίως».
Πληγώθηκε πολὺ ἡ Κασσιανή. Ἀλλὰ πίστευε στὸ Θεό, καὶ ἡ πίστι τὴν ὡδήγησε ὄχι σὲ ἀπελπισία καὶ αὐτοκτονία ὅπως ὁ Ἰούδας, ἀλλὰ σὲ μία ἀνώτερη ἐπιλογή. Ἔχασε ἕναν ἄντρα, ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ γράφονται μὲ ἄλφα μικρό, μὰ κέρδισε τὸν Ἄνδρα μὲ ἄλφα κεφαλαῖο, τὸν Νυμφίο τῶν ψυχῶν. Ὑπάρχει, ἀδελφοί, κάποιος –τὸ εἶπε ὁ ἀπόστολος (βλ. Β΄ Κορ. 11,2)– ποὺ ἀξίζει ν᾽ ἀγαπήσουμε μὲ ὅλη τὴν καρδιά μας καὶ ποὺ μόνο χυδαῖες ψυχὲς δὲν μποροῦν ν᾽ ἀγαπήσουν· ὁ Χριστός! Αὐτὸς εἶνε «ὁ νυμφίος ὁ κάλλει ὡραῖος παρὰ πάντας ἀνθρώπους», ὅπως ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας (ἀπόστ. ὄρθρ. Μ. Τρίτ.). Σ᾽ αὐτὸν λοιπόν, τὸν Ἰησοῦ τὸ Ναζωραῖο, ἔστρεψε ἡ Κασσιανὴ τὴν ἀγάπη της. Βρῆκε αὐτὸ ποὺ ζητοῦσε· καὶ κάτω ἀπ᾽ τ᾽ ἀστέρια τοῦ οὐρανοῦ, περνοῦσε ὧρες μιλώντας μαζί του ἐρωτικὰ ἐν τῇ καρδίᾳ. Ὁ μεγάλος ἔρωτας, ὁ οὐράνιος, νίκησε τὸν μικρὸ ἔρωτα, τὸν ἐπίγειο. Ἔτσι λυτρώθηκε ἡ Κασσιανὴ ἀπὸ ἐκείνη τὴν περιπέτεια.
Κακῶς νομίζουν μερικοὶ ὅτι στὸ ποίημά της, ποὺ μιλάει γιὰ ἁμαρτωλὴ γυναῖκα, ἐννοεῖ τὸν ἑαυτό της. Ἡ Κασσιανὴ ἔζησε ἁγνή, ἁγνότατη, δὲν ἐγνώρισε ἐπαφὴ μὲ ἄνδρα. Θέμα της ἔχει τὴν ἁμαρτωλὴ ἐκείνη πού, ὅπως εἴπαμε, πρὸ τοῦ πάθους πλησίασε τὸν Κύριο, ἔσπασε ἕνα μυροδοχεῖο, ἔχυσε τὸ πολύτιμο μύρο καὶ τὰ ἀκόμη πολυτιμότερα δάκρυά της, ἄλειψε τὰ πόδια του, τὰ ἐσπόγγισε μὲ τὰ μαλλιά της, καὶ ἔκλαψε γιὰ τ᾽ ἁμαρτήματά της. Γύρω ἀπὸ τὴ μετάνοια αὐτῆς στρέφεται ὅλο τὸ ποίημα.
* * *
Ζωγραφίζονται ἐδῶ δύο πράγματα· ἀφ᾽ ἑνὸς μὲν τὸ βάθος ὅπου φτάνει μιὰ ἁμαρτωλὴ ψυχή, καὶ ἀφ᾽ ἑτέρου τὸ ὕψος ὅπου τὴν ἀνεβάζει ἡ μετάνοια. «Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας, ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος ἔρως τῆς ἁμαρτίας». Ἐφιστῶ τὴν προσοχή σας στὶς λέξεις «Οἶστρος ἀκολασίας».
Τί εἶνε ὁ «οἶστρος»; Ὅσοι ζήσατε ἀγροτικὴ ζωή, καταλαβαίνετε. «Οἶστρος» εἶνε τὸ ἐνοχλητικὸ ἐκεῖνο ἔντομο, ἡ ἀλογόμυγα ἢ τάβανος, ποὺ πάει τὸ καλοκαίρι στὰ ζῷα. Βλέπεις τὸ βόδι καί, ἐνῷ τρώει ἥσυχα τὸ χορτάρι στὸ λιβάδι, ξαφνικὰ τινάζεται, συστρέφει τὴν οὐρά του, τρέχει, πηδάει φράχτες, γκρεμίζει τοιχώματα, χτυπάει τὰ πόδια, τινάζει χώματα, σκάβει τὴ γῆ μὲ τὰ κέρατά του· λὲς κ᾽ ἔπαθε ἀμόκ, τρελλάθηκε. Τί συμβαίνει; Πῆγε ἡ μῦγα, ὁ «οἶστρος», μπῆκε στὸ ῥουθούνι του, τὸ ἐρεθίζει καὶ φτάνει σ᾽ αὐτὴ τὴ μανιώδη κατάστασι.
Ἀλλὰ ὑπάρχει καὶ ἕνας ἄλλος χειρότερος «οἶστρος», ἡ ἀκολασία, ποὺ πλήττει μικροὺς – μεγάλους. Δυστυχισμένη ἡ γενεά μας· θὰ μείνῃ στὴν ἱστορία ὡς αἰώνας Σοδόμων καὶ Γομόρρας. Κυριαρχεῖ ἡ θεωρία τοῦ Φρόυντ, ὅτι τὸ μόνο ποὺ ὑπάρχει στὸν κόσμο εἶνε τὸ σέξ. Γι᾽ αὐτὸ ὁ κόσμος βυθίστηκε στὴ διαφθορά.
Παιδὶ μονάκριβο, ἀριστοῦχος, ὅταν ἔμπλεξε μ᾽ ἕνα κορίτσι, ἡ ἀπόδοσί του μειώθηκε, μελαγχόλησε, κ᾽ ἔκανε ἀπόπειρα αὐτοκτονίας.
Διαβάσατε πρὸ ἡμερῶν τί ἔγινε; Νέος ἐργατικός, ποὺ δούλευε στὶς οἰκοδομὲς καὶ συντηροῦσε τοὺς γονεῖς του, ὅταν τὸν ἔπιασε ὁ «οἶστρος ἀκολασίας», ἔχασε τὰ λογικά του. Μὲ τὸ σφυρὶ ποὺ ἔχτιζε ἔσπασε τὸ κεφάλι τῆς ἐρωμένης του, καὶ μετὰ αὐτοκτόνησε!
«Οἶστρος ἀκολασίας»! Ποιοί ἐγκληματίες τὸν ἔσπειραν στὴν εὐγενικὴ ψυχὴ τῶν νέων μας; Ταινίες; αἰσχρὰ θεάματα; ἢ γυναῖκες ἁμαρτωλές; Δὲν μισῶ τὶς γυναῖκες αὐτές, τὶς κλαίω· ἂν εἶχα ἐξουσία, θὰ τὶς παίρναμε, νὰ τὶς καθαρίσουμε, νὰ γίνουν τίμιες νοικυρές.
* * *
Παιδιὰ καὶ νέοι, γονεῖς καὶ ἐκπαιδευτικοί· τέτοια διδάγματα μᾶς προσφέρει ἡ Κασσιανή.
Ὁ ἔρωτας εἶνε κρασί. Τὸ κρασὶ σὲ λογικὴ ποσότητα εὐφραίνει, τονώνει· σὲ ὑπερβολικὴ χρῆσι προκαλεῖ μέθη. Αὐτὸ ἔπαθαν τὰ παλληκάρια τοῦ Ὀδυσσέως ἀπὸ τὴ μυθικὴ Κίρκη· μὲ τὰ ποτηράκια, ποὺ τοὺς κέρασε αὐτή, οἱ ἥρωες ἐκεῖνοι τῆς Τροίας μεταβλήθηκαν σὲ τετράποδα, ἔγιναν χοῖροι. Ἕνας μόνο ἀντιστάθηκε καὶ δὲν ἤπιε, ὁ Ὀδυσσεύς, καὶ ἔτσι ἔμεινε ἄνθρωπος. Ἡ Κίρκη εἰκονίζει τὸν αἰσχρὸ ἔρωτα, τὰ ποτήρια εἰκονίζουν τὴν ἡδονή.
Παιδιά, σᾶς παρακαλῶ ἐν ὀνόματι τοῦ Ναζωραίου καὶ τῆς ἁγίας Κασσιανῆς, κρατηθῆτε μακριὰ ἀπὸ τὸν «οἶστρον τῆς ἀκολασίας». Μέχρι τὴν ἡμέρα τοῦ γάμου ἁγνοί, καθαροί, ἀμόλυντοι, σὰν τὰ χιόνια τοῦ Ὀλύμπου.
Πιστέψτε καὶ ἀκοῦστε με· δὲν ὑπάρχει ὡραιότερη ζωὴ ἀπὸ τὴν παρθενία. Εἶνε ἀρετὴ ἑλληνική· τὴν τίμησαν οἱ ἀρχαῖοι πρόγονοί μας χτίζοντας τὸν Παρθενῶνα στὴν Ἀκρόπολι.
Ὑπάρχουν ἔρωτες μικροὶ – ἀσήμαντοι, καὶ ἔρωτες μεγάλοι. Τέτοιοι εἶνε· ὁ ἔρωτας γραμμάτων, ἐπιστήμης, μορφώσεως! Παραπάνω; Ἀνεβαίνετε, παιδιὰ τῆς Ἑλλάδος, τὴν κλίμακα τοῦ ἔρωτος. Ἔρωτας γραμμάτων, ἐπιστήμης, μορφώσεως. Παραπάνω; ἔρωτας ἀρετῆς· –ἀνεβαίνετε!– ἔρωτας πατρίδος· –ἀνεβαίνετε!– ἔρωτας οἰκογενείας· –ἀνεβαίνετε!– ἔρωτας Χριστοῦ, θεῖος ἔρως Χριστοῦ. Ὤ ὁ ἔρως τοῦ Χριστοῦ! Αὐτὸς καίει τὰ γεώδη, θερμαίνει τὶς ψυχές, ὠθεῖ πρὸς τὰ ἄνω, ἐγγίζει τὰ ὕψη, ἐκεῖ ὅπου ψάλλουν στὸν Κύριο ἀλληλούια ἀλληλούια· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 13-4-1971 βράδυ. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 13-3-2020.
____
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.