Οι λογοι του Κυριου ειναι λογοι ζωης
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2286
Κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ (Πράξ. 5,12-20)
26 Ἀπριλίου 2020
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου
Λογοι Ζωης
«Πορεύεσθε, καὶ σταθέντες λαλεῖτε ἐν τῷ ἱερῷ τῷ λαῷ πάντα τὰ ῥήματα τῆς ζωῆς ταύτης» (Πράξ. 5,20)
Μεγάλη πρόοδο εἶχε σημειώσει, ἀγαπητοί μου, στὰ Ἰεροσόλυμα, ὕστερα ἀπὸ τὴν σταυρικὴ θυσία καὶ τὴν ἔνδοξο ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ, τὸ κήρυγμα τῶν ἁγίων ἀποστόλων. Ἀπὸ τὶς πρῶτες κιόλας ἡμέρες μετὰ τὴν Πεντηκοστή, ὅπως ἀκούσαμε σήμερα στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, «πλήθη ἀνδρῶν τε καὶ γυναικῶν» (Πράξ. 5,14) πίστευαν στὸν Κύριο. Ἡ Ἐκκλησία τῶν Ἰεροσολύμων δεχόταν κάθε μέρα καὶ νέα μέλη. Ἡ Συναγωγὴ ἀραίωνε καὶ ἡ Ἐκκλησία πύκνωνε. Ὁ λαὸς ἔδειχνε ὅτι ἀποστρέφεται τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ τοὺς λοιποὺς θρησκευτικοὺς ἡγέτες τοῦ Ἰσραήλ, αὐτοὺς ποὺ «εἶχαν προδώσει καὶ φονεύσει τὸν Δίκαιον (τὸν Ἰησοῦ τὸ Ναζωραῖο)» (ἔ.ἀ. 7,52), καὶ «ἐμεγάλυνε» (ἔ.ἀ. 5,13) τοὺς ἀποστόλους. Ἔδυε πιὰ ἡ δόξα τῶν ὑποκριτῶν καὶ ἀνέτελλε ἡ δόξα τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ. Ἕνας κόσμος παλαιὸς μὲ ὅλες τὶς κακίες του ἀποδοκιμαζόταν καὶ πήγαινε γιὰ θάψιμο, καὶ ἕνας νέος κόσμος, πραγματικὰ «ὄμορφος ἠθικὸς ἀγγελικὰ πλασμένος» (Διον. Σολωμός), ἐμφανιζόταν ἐπάνω στὴ γῆ, καὶ προκαλοῦσε τὸν ἐνθουσιασμὸ τοῦ λαοῦ.
Ἀλλὰ ὁ κόσμος τῆς κακίας διέθετε ἀκόμη ἀρκετὴ δύναμι καὶ ἐσκλήρυνε τὴ στάσι του. Νόμιζε, πὼς μπορεῖ ν᾿ ἀντισταθῇ στὴν πρόοδο τοῦ εὐαγγελίου. Μὲ τί τρόπο ὅμως ν᾿ ἀντισταθῇ; μὲ λόγο καὶ θεολογικὰ ἐπιχειρήματα; Αὐτὸ ἦταν ἀδύνατον· γιατὶ ὁ λόγος τῶν ἀποστόλων καὶ κηρύκων τῆς νέας πίστεως ἦταν δυνατός, μὲ ἀποδεικτικὰ τεκμήρια τῆς Βίβλου, μὲ μαρτυρίες τῶν προφητῶν· ἀποστόμωνε τοὺς ἀντιπάλους καὶ θρυμμάτιζε τὰ σαθρὰ ἐπιχειρήματα τῶν ἀπίστων. Ποιό ὅπλο τοὺς ἀπέμενε λοιπόν; Ἡ βία, ἡ ὠμὴ βία, τὴν ὁποία μποροῦσαν ἀκόμη νὰ χρησιμοποιοῦν. Καὶ τὴν χρησιμοποίησαν.
Ἀκούσαμε πῶς περιγράφει σήμερα τὴν ἀντίδρασι τῶν ἐχθρῶν τοῦ Χριστοῦ τὸ βιβλίο τῶν Πράξεων τῶν ἀποστόλων· «Ἀναστὰς δὲ ὁ ἀρχιερεὺς καὶ πάντες οἱ σὺν αὐτῷ, ἡ οὖσα αἵρεσις τῶν Σαδδουκαίων, ἐπλήσθησαν ζήλου καὶ ἐπέβαλον τὰς χεῖρας αὐτῶν ἐπὶ τοὺς ἀποστόλους, καὶ ἔθεντο αὐτοὺς ἐν τηρήσει δημοσίᾳ» (Πράξ. 5,17-18). Γεμᾶτοι φθόνο ἐπετέθησαν ἐναντίον τῶν ἀποστόλων, τοὺς ἔπιασαν καὶ μὲ τὴ βοήθεια τῶν ρωμαϊκῶν ἀρχῶν τοὺς ἔκλεισαν σὲ δημοσία φυλακή.
Στὴ φυλακὴ λοιπὸν οἱ κήρυκες τοῦ εὐαγγελίου. Πῶς τώρα νὰ μιλήσουν ἀπὸ ᾽κεῖ γιὰ τὸν Ἰησοῦ καὶ τὴν ἀνάστασι; Ἀλλ᾿ ἐὰν ὁ Θεὸς θέλῃ νὰ ἔχῃ ἐλεύθερους τοὺς ἀπεσταλμένους του, κανένας δὲν μπορεῖ νὰ τοὺς περιορίσῃ, οὔτε ὁ κόσμος ὁλόκληρος. Καὶ ἀκοῦμε τὴ συνέχεια ὅπως τὴν ἐξιστορεῖ τὸ σημερινὸ ἀνάγνωσμα· «ἄγγελος δὲ Κυρίου διὰ τῆς νυκτὸς ἤνοιξε τὰς θύρας τῆς φυλακῆς, ἐξαγαγών τε αὐτοὺς εἶπε· Πορεύεσθε, καὶ σταθέντες λαλεῖτε ἐν τῷ ἱερῷ τῷ λαῷ πάντα τὰ ῥήματα τῆς ζωῆς ταύτης» (Πράξ. 5,19-20). Ἄγγελος Κυρίου, δηλαδή, ἄνοιξε τὴ νύχτα τὶς θύρες τῆς φυλακῆς, τοὺς ἔβγαλε ἔξω καὶ τοὺς εἶπε· Πηγαίνετε, σταθῆτε στὸ ναὸ κ᾽ ἐκεῖ συνεχίστε νὰ κηρύττετε στὸ λαὸ ὅλα τὰ λόγια τῆς ζωῆς αὐτῆς. Ἐλεύθεροι λοιπὸν τώρα οἱ ἀπόστολοι κηρύττουν τοὺς λόγους τῆς ζωῆς.
* * *
Λόγοι Ζωῆς! ἔτσι χαρακτήρισε, ἀγαπητοί μου, τὸ κήρυγμα τῶν ἀποστόλων ὁ ἄγγελος τοῦ Κυρίου ὁ ὁποῖος τοὺς ἐλευθέρωσε. Λόγοι Ζωῆς! Καὶ πράγματι· τὸ κήρυγμα τοῦ εὐαγγελίου, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, δίνει ζωή, δημιουργεῖ ζωή, γεννᾷ ζωή· ἀναπτύσσει ζωή, πνευματικὴ καὶ ἁγία ζωή. Ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς εἶχε πεῖ γιὰ τὴ διδασκαλία του ὅτι «Τὰ ῥήματα ἃ ἐγὼ λαλῶ ὑμῖν, πνεῦμά ἐστι καὶ ζωή ἐστιν» (Ἰω. 6,63)· τὰ λόγια ποὺ σᾶς λέω ἐγώ, δηλαδή, ἔχουν Πνεῦμα ἅγιο, εἶνε πνευματικά, οὐράνια, δὲν ἔχουν τίποτε τὸ ὑλικὸ καὶ σαρκικό, καὶ γι᾽ αὐτὸ μεταδίδουν ζωὴ αἰώνια.
Ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ, τὸν ὁποῖο κήρυξαν οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι καὶ κηρύττει μέχρι σήμερα ἡ Ἐκκλησία, εἶνε τὸ σπέρμα, ὁ σπόρος, τῆς αἰωνίου ζωῆς, διὰ τοῦ ὁποίου μεταδίδεται ἡ ζωὴ στὶς νεκρὲς ψυχές. Ὅπως ὁ σπόρος κλείνει μέσα του ζωὴ κι ὅταν κανεὶς τὸν ῥίξῃ στὴ γῆ φυτρώνει καὶ ἀπ᾽ αὐτὸν βλαστάνει ἕνα νέο φυτὸ ἢ δέντρο, ἔτσι καὶ ὁ λόγος τοῦ Κυρίου· ὅταν πέσῃ σὰν σπόρος στὴν ἀνθρώπινη ψυχή, δημιουργεῖ ἐκεῖ τὴ νέα ζωή.
Ὁ λόγος τοῦ Κυρίου εἶνε ἡ θεία πνοή, ἡ ὁποία δίνει ζωὴ στὶς ψυχὲς τῶν ἁμαρτωλῶν. Καὶ ὅπως ἄλλοτε, κατὰ τὴ δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου, ἡ πνοὴ τοῦ Κυρίου ἐμψύχωσε τὸν πρῶτο ἄνθρωπο, τὸν Ἀδάμ –«καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ», λέει, «πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν» (Γέν. 2,7)–, ἔτσι τώρα, κατὰ τὴν ἀναδημιουργία τοῦ κόσμου, τὰ λόγια τοῦ Κυρίου, ὡς πνοὴ τοῦ παναγίου Πνεύματος, φέρνουν τὴ ζωὴ στὶς ψυχὲς τὶς νεκρωμένες λόγῳ τῆς ἁμαρτίας.
Ὤ, πόσες νεκραναστάσεις δημιούργησε καὶ δημιουργεῖ κάθε μέρα ὁ λόγος τοῦ Κυρίου! Ἄνθρωποι, ποὺ ἡ καρδιά τους ἦταν μιὰ Νεκρὰ Θάλασσα, μιὰ ἔρημος Σαχάρα, ἔδαφος ὅπου δὲν φυτρώνει καὶ δὲν βλαστάνει κανένα φυτό, αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι διὰ τοῦ λόγου τοῦ Κυρίου μεταβλήθηκαν, ἄλλαξαν· ἡ ἔρημος γῆ ἔγινε κῆπος, ἡ «λιθίνη» καὶ ἀναίσθητη καρδία ἔγινε καρδία «σαρκίνη», εὐαίσθητη (Β΄ Κορ. 3,3), ἡ Σαχάρα ἔγινε Παράδεισος, ὁ νεκρὸς σηκώθηκε, ἔγινε ζωντανός, γεμᾶτος ζωή.
Οἱ λόγοι τοῦ Κυρίου εἶνε λόγοι ζωῆς. Τὸ μαρτυρεῖ ἡ Ἱστορία. Ὅπου ἐμπνευσμένοι κήρυκες τοῦ θείου λόγου ἐλάλησαν τὰ ῥήματα τοῦ Ἰησοῦ, ἐκεῖ μιὰ νέα ζωὴ δημιουργήθηκε. Οὐρανὸς ἔγινε ἡ γῆ, τὸ μέρος ἐκεῖνο τῆς γῆς ποὺ οἱ κάτοικοί του ἄκουσαν καὶ ἐφάρμοσαν τὰ ῥήματα τοῦ εὐαγγελίου· ἐκεῖ οἱ ἄνθρωποι πολιτεύονταν σὰν ἄγγελοι, τὸ κακὸ ἐξαφανιζόταν, βασίλευε ἡ ἀρετή.
Λόγοι ζωῆς. Καὶ ὄχι μόνο γιὰ νὰ δημιουργηθῇ ζωὴ πνευματικὴ εἶνε ἀνάγκη νὰ λαλῆται ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ συνεχισθῇ ἡ ζωὴ αὐτὴ ἔχει ἀνάγκη τὸν θεῖο λόγο. Κανείς δὲν μετανοεῖ καὶ δὲν ἐπιστρέφει στὸν Κύριο, ἐὰν δὲν ἀκούσῃ τὰ ῥήματα τῆς ζωῆς, τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, καὶ δὲν πιστέψῃ σ᾽ αὐτὸν ὡς λόγο τοῦ Θεοῦ· ἀλλὰ καὶ κανείς δὲν θὰ μπορέσῃ νὰ κρατηθῇ καὶ νὰ συνεχίσῃ τὴν πνευματικὴ ζωή, ἐὰν δὲν παίρνῃ τακτικὰ ἀπὸ τὸν «ἀρχηγὸν τῆς ζωῆς (τὸ Χριστό)» (Πράξ. 3,15), τὸν καθημερινὸ πνευματικὸ ἄρτο, τὸ πνευματικὸ ψωμί· καὶ τέτοιο ψωμί, ἀπαραίτητο γιὰ τὴ συντήρησι τῆς πνευματικῆς ζωῆς, εἶνε οἱ λόγοι τοῦ Κυρίου. Ζωὴ πνευματικὴ χωρὶς ἀκρόασι ἢ μελέτη τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ εἶνε ἀδύνατον νὰ ὑπάρξῃ· ξηρασία πνευματικὴ θὰ καταλάβῃ τὴν ψυχὴ ἐκείνη, ποὺ ἔπαψε νὰ ποτίζεται ἀπὸ τὰ ζωογόνα ῥεύματα τῆς διδασκαλίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
* * *
Καὶ τὸ συμπέρασμα ποιό εἶνε, ἀγαπητοί μου; Ἂς σπεύδουμε ὅπου οἱ κήρυκες τοῦ θείου λόγου λαλοῦν τὰ ῥήματα τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἂς μελετοῦμε κάθε μέρα στὶς ἅγιες Γραφὲς τοὺς λόγους τοῦ Θεοῦ. Ἂς τοὺς διαδίδουμε μὲ τὸν ἱερὸ ἐκεῖνο ἐνθουσιασμό, μὲ τὸν ὁποῖο διέδιδαν τὸν θεῖο λόγο οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι. Περισσότερη ἀκρόασις, περισσότερη μελέτη, περισσότερη διάδοσις καὶ ἐξάπλωσις τῶν λόγων τοῦ Κυρίου εἶνε ἴσον· περισσότερη ζωή, ζωὴ χριστιανική.
Καὶ μακάρι, ἀδελφοί μου, ν᾿ ἀξιωθοῦμε κ᾽ ἐμεῖς τοῦ θείου ἐκείνου μακαρισμοῦ, ποὺ ἀκούγεται στὴν ἀρχὴ τοῦ Ψαλτηρίου γιὰ τὸν πιστὸ μελετητὴ καὶ τηρητὴ τῶν θείων ἀληθειῶν·
«Μακάριος ἀνήρ, ὃς οὐκ ἐπορεύθη
ἐν βουλῇ ἀσεβῶν
καὶ ἐν ὁδῷ ἁμαρτωλῶν οὐκ ἔστη
καὶ ἐπὶ καθέδρᾳ λοιμῶν οὐκ ἐκάθισεν
2 ἀλλ᾿ ἢ ἐν τῷ νόμῳ Κυρίου τὸ θέλημα αὐτοῦ,
καὶ ἐν τῷ νόμῳ αὐτοῦ μελετήσει
ἡμέρας καὶ νυκτός.
3 καὶ ἔσται ὡς τὸ ξύλον τὸ πεφυτευμένον
παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων,
ὃ τὸν καρπὸν αὐτοῦ δώσει
ἐν καιρῷ αὐτοῦ…».
Εὐτυχισμένος ὁ ἄνθρωπος ποὺ δὲν πῆγε
σὲ συμβούλιο ἀσεβῶν
καὶ δὲν ἀκολούθησε τοὺς ἁμαρτωλούς,
καὶ δὲν πῆγε στὰ μέρη ὅπου
συσκέπτονται καὶ μιλοῦν οἱ ἀσεβεῖς.
2 ἀλλὰ τὸ θέλημά του ἦταν
σύμφωνο μὲ τὸ νόμο τοῦ Κυρίου,
καὶ θὰ μελετήσῃ μέσα στὸ νόμο του
ἡμέρα καὶ νύχτα.
3 αὐτὸς θά ᾽νε σὰν τὸ δέντρο
ποὺ ἔχει φυτευθῆ
ἐκεῖ ποὺ τρέχουν τὰ νερά,
τὸ ὁποῖο θὰ δώσῃ τὸν καρπό του
στὸν καιρό του… (Ψαλμ. 1,1-3).
Εἴθε ν᾿ ἀναδειχθοῦμε καρποφόρα δέντρα μὲ τὴν συνεχῆ μελέτη καὶ τὴν τήρησι τῶν λόγων τοῦ Κυρίου.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
1940 (5-5-1940 Μεσολόγγι γραπτὸ κήρυγμα) Λόγοι ζωῆς (Πράξ. 5,20)
― περιοδικὸ «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς» τ. 241/30-4-1940, σ. 51-52
«Κυριακὴ» 22…/2020 Λόγοι ζωῆς (Πράξ. 5,20)
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.